بازدید 45645
مرور روزنامه‌های شنبه ۱۴ آبان ماه

آیا ایران تصمیم حمله علیه عربستان دارد؟ / بازی آمریکا با کارت وال استریت ژورنال / هر توافقی تحت شرایط جدید خواهد بود

جزئیات بیشتر از ماجرای ربایش پدر علم ژنتیک، گفت‌وگو پیش زمینه آشتی ملی است، ذخایر ارزی ۱۲۲ میلیارد دلاری ایران، سوت پایان گشت ارشاد؟! پایش آلودگی هوا در ایران معنایی ندارد! تجمع آزاد در انتظار دولت، جامعه ایران مخالف زندانی شدن محکومان مهریه، مورد عجیب ترور عمران، پاسخ رئیسی به «جوی حواس پرت» و پنجشنبه ناآرام در کرج، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱ 05 November 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۱۴ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که بازتاب تظاهرات سیزده آبان، پاسخ رئیسی به «ایران را آزاد می‌کنیم» بایدن، چالش نفت روسی و شتاب افزایشی نرخ دلار در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


آیا ایران تصمیم  حمله علیه عربستان دارد؟


محمدعلی وکیلی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر آیا ایران تصمیم حمله علیه عربستان دارد؟ نوشت: در این یکی دو روز مقامات آمریکا جنگ رسانه‌ای جدیدی راه انداخته‌اند و دام جدیدی پهن کرده‌اند. این روز‌ها شاهد تکرار هشدار مقامات آمریکا درخصوص تصمیم ایران به حمله علیه عربستان سعودی هستیم. به‌رغم تکذیب رسمی این شایعه توسط مقامات کشورمان، همچنان این ادعا از سوی مقامات آمریکا در حال تکرار است اگرچه خیانت سعودی‌ها دراین سالیان برعلیه ملت ایران برکسی پوشیده نیست و نقش پول‌هایش دراغتشاشات غیرقابل انکاراست. پروژه القای رسانه‌ای درمورد تصمیم ایران جهت حمله به عربستان با تمام قوت پیش می‌رود.


این پروژه قطعاً چیزی بیشتر از یک هجمه رسانه‌ای است. یعنی آنان فقط در پی فشار رسانه‌ای بر ایران نیستند بلکه اهداف بزرگتری را دنبال می‌کنند. معتقدم آنان در پی تحریک ایران به چنین اقدامی هستند. حتی ممکن است در ادامه در میدان کار‌هایی انجام دهند که ایران را به این کار بیشتر تحریک کنند. آمریکایی‌ها پیش‌تر با همین روش (یعنی راه بنداز، جا بنداز) زمینه را برای حمله روسیه به اوکراین فراهم کردند. اگر به آرشیو آن روز‌ها مراجعه شود به خوبی این روش قابل مشاهده است. آمریکایی‌ها حدود یک ماه فضای دنیا را با پیش‌بینی قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین آماده ساختند و روس‌ها را هر روز به چنین کاری تحریک می‌کردند. حتی با طرح مصنوعی عضویت اوکراین در ناتو بر آتش خشم روس‌ها بنزین می‌پاشیدند. همان زمان طی یک یادداشت نوشتم که اوکراین تله آمریکا برای به دام انداختن روسیه است. امروز دیگر روشن شده است که روسیه خود و جبهه شرق را با حمله به اوکراین چقدر تضعیف کرده است. اکنون نیز معتقدم سناریوی اوکراین دارد تکرار می‌شود. آمریکا به دنبال تحریک ایران برای حمله به سعودی است. هرچند مسئولان حتماً هوشیاری به خرج خواهند داد، اما سناریوی آمریکا با دو خبر تمام نمی‌شود و باید منتظر ابعاد پیچیده تری از آن بود.

 

بازی آمریکا با کارت وال استریت ژورنال

حامد رحیم پور طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان بازی آمریکا با کارت وال استریت ژورنال نوشت: روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به تازگی در مقاله‌ای مدعی شده است که عربستان سعودی اطلاعات حمله قریب الوقوع ایران به اهدافی دراین کشور را با آمریکا به اشتراک گذاشته و براساس آن، ارتش آمریکا و دیگر متحدین راهبردی ایالات متحده در منطقه، سطح آماده باش را افزایش داده‌اند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز از احتمال قوی تدارک حمله قریب الوقوع ایران به زیرساخت‌های انرژی در خاورمیانه، خبر داد. همزمان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم در یک واکنش فوری گفت: «ما از آن تصویر تهدیدآمیز نگران شدیم و از طریق عوامل نظامی و اطلاعاتی خود در تماس دایمی با عربستان سعودی هستیم ما در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه بدون هیچ تردیدی دست به اقدام خواهیم زد.» اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح است این که؛ انتشار چنین خبری از سوی یک رسانه آمریکایی در این بازه زمانی چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ واقعیت این است که علت نشر چنین اخباری را در وهله اول باید بخشی از فرایند تکمیل پازل فشار بر ایران دانست.

درواقع یکی از برنامه‌هایی که اتاق جنگ ترکیبی علیه ایران در جمع‌بندی‌هایش به آن رسیده و اکنون در حال اجراست تقویت احتمال تهدید نظامی کشور است. بدین شکل که آن‌ها تلاش می‌کنند تا در وهله اول با راه‌اندازی کارزار‌هایی، حلقه تحریم‌ها را تنگ و محکم‌تر کرده، همزمان اقداماتی برای انزوای دیپلماتیک کشور مانند حمله به سفارتخانه‌ها، درخواست اخراج سفیران از کشور‌ها و ... را اجرا کنند تا به گمان آن‌ها راه برای گزینه نظامی هموار شود. این روز‌ها اگر شبکه‌های معاند فارسی زبان را دنبال کنید این خط را به وضوح در برنامه‌هایشان مشاهده خواهید کرد که از لزوم تحریم و تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط اتحادیه اروپا سخن می‌گویند. موضع گیری سریع و تند مقامات ارشد امنیتی دولت بایدن و حتی مسئول پرونده برجام در دولت بایدن در میانه راکد ماندن موضوع احیای برجام در واشنگتن، تهران و پایتخت‌های اروپایی که از ادبیات تهدیدآمیز و البته تکراری و نخ‌نمای ضدایرانی استفاده و ادعا کرد واشنگتن وقت خود را صرف مذاکرات هسته‌ای نخواهد کرد نیز در همین زمینه قابل ارزیابی است. اما انتشار خبر وال استریت ژورنال پشت پرده دیگری نیز دارد و آن را باید در تیرگی روابط ریاض و واشنگتن طی هفته‌های گذشته به دلیل اقدام اوپک پلاس در کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت، ارزیابی کرد.

عربستان که برای چندین دهه متحد استراتژیک آمریکا در خلیج فارس بود و روابط تنگاتنگی در زمینه امنیتی و اقتصادی و نظامی با واشنگتن داشت، اما این روز‌ها مغضوب کاخ سفید شده است به صورتی که مواضع سیاستمداران آمریکایی علیه سعودی‌ها در روز‌های اخیر به جنگ لفظی بین مقامات ریاض و واشنگتن انجامیده است. اوایل ماه اکتبر جاری بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد که تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن» اعلام کرد این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت و در صورت تداوم این تصمیم، واشنگتن گزینه‌های منطقه‌ای دیگری برای جایگزینی ریاض در دست دارد. ادعایی که بلافاصله با بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس، رد شد. جالب این که اخبار حمله ایران درحالی ضریب رسانه‌ای پیدا کرده که سطح هشدار امنیتی در هیچ یک از سفارتخانه‌های منطقه‌ای ایالات متحده تغییری نکرده است! و به نظر می‌رسد انتشار خبر حمله قریب الوقوع همان نقشه دومی باشد که اتاق فکر کاخ سفید برای ترمیم روابط خود با ریاض به آن احتیاج دارد. به عبارتی واشنگتن با پررنگ کردن این خبر و مانور رسانه‌های پرحجم روی آن علاوه بر این که سعی در پیشبرد پروژه ایران هراسی دارد به ریاض هم یادآوری می‌کند که آن‌ها همچنان برای امنیت خود نیازمند واشنگتن هستند.

نگاهی به موضع گیری سریع مقام‌های آمریکایی در این باره و به زبان آوردن این که «در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه بدون هیچ تردیدی دست به اقدام خواهیم زد» به خوبی نشان دهنده این رویکرد نمایشی و اهداف پشت پرده آن است. از یاد نبریم که مقام‌های دولت بایدن به ندرت به سمت نشان دادن واکنش‌هایی رفته اند که از آن تلقی برخورد نظامی با ایران بیرون بیاید. اما آیا همه خبر وال استریت ژورنال را می‌توان فاقد اعتبار دانست. آن هم در شرایطی که تقریبا هیچ‌گونه ابهامی در خصوص نقش غیر سازنده و خصمانه عربستان در اغتشاشات اخیر که با صدمات مادی و انسانی تاسف‌باری همراه بود، وجود ندارد؟ اگر چه سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آن چه را وال استریت ژورنال در مقطع فعلی مطرح کرده، جنگ روانی دانسته، اما این بدان معنی نیست که ایران با استفاده از اهرم‌های خود در منطقه در صدد تنبیه ریاض برنیاید. تهران همیشه اهرم‌های مختلفی برای تنبیه سعودی داشته است که حالا با اثبات نقش ریاض در جنگ چندلایه ناامن‌سازی ایران می‌تواند از این اهرم‌ها استفاده کند. کنش‌های متقابل جمهوری اسلامی هیچ وقت نشانه و هدف محور نیست بلکه کاملا تاثیرمحور است همچنان که فرمانده سپاه دیروز گفت: «دشمنان می‌دانند که ما حتماً نتیجه اقدامات مداخله جویانه و شرارت افروز آن‌ها را پاسخ خواهیم داد، اما الان نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه.»

 


هر توافقی تحت شرایط جدید خواهد بود

قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: هر توافق یا تفاهم سیاسی تحت شرایط خاص خود انجام شده و معنی دارد؛ لذا شرایط نسبت به سال گذشته تغییر کرده و ایران فرصتی را پس از روی کارآمدن بایدن داشت که از آن فرصت استفاده نکرد. اکنون پس از جنگ اوکراین تغییراتی در نظام بین‌الملل صورت گرفته و اجماع بین‌المللی به‌هم خورده و غربی‌ها نیز نگاه گذشته خود را به ایران ندارند. از طرفی پس از این مسائل اتفاقات داخلی ایران نیز شکل گرفته که از نظر آن‌ها با گذشته متفاوت است. بنابر این شاید از نظر آن‌ها دیگر خیلی توجیهی برای احیای توافق برجام به سبک سابق وجود نداشته باشد؛ لذا فعلا برجام و توافقی در کار نخواهد بود. مگر شرایط به هر نحوی تغییر کرده و آمریکایی‌ها از مواضع خود بازگشته و عقب‌نشینی کنند.

به هر حال اکنون برجام خیلی در دستور کار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیست. البته اینکه آقای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که مساله برجام از تحولات داخلی ایران جداست به لحاظ اصولی بله جداست و طبیعی است که دو طرف مناقشه از تمام ابزار‌های خود برای فشار آوردن به طرف مقابل استفاده می‌کنند. غربی‌ها نیز اکنون فرصتی برای فشار بیشتر پیدا کرده‌اند و اگر قرار باشد که برجام انجام شود تحت شرایط جدی صورت خواهد گرفت نه تحت همان ضوابط گذشته. از سوی دیگر باید یک نکته را در نظر گرفت که توافق هسته‌ای یک بحث است و برجام ۲۰۱۵ بحثی دیگر است و این دو مساله را باید از هم جدا کرد. غربی‌ها همان‌طوری که خود آمریکایی‌ها نیز می‌گویند دنبال توافق سیاسی و دیپلماتیک هستند. همان‌طور که ایران نیز سال گذشته زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد همین تصور را داشت و دست‌اندرکاران دولت آقای رئیسی از توافق دولت آقای روحانی انتقاد می‌کردند که آن‌ها امتیازاتی دادند که ما برنمی‌تابیم و لذا شرایط جدیدی را مطرح کردند. عنوانا و رسما این بود که ما دنبال توافق هستیم، اما به قول وزیر خارجه کشورمان توافق خوب توافقی است که منافع ما را حفظ کند؛ لذا از منظر مقامات دولت توافق برجام منافع ایران را حفظ نمی‌کرده وگرنه ایران با علاقه برجام را ادامه می‌داد. اما اینکه در مورد ایران صحبت از احتمال بردن دوباره پرونده ایران به شورای امنیت می‌شود باید گفت که قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل فصل هفت صادر شده و ایران نیز هیچ گاه از فصل ۷ خارج نشده منتها هر مساله‌ای به دلیل برجام فعلا معلق شده است. اگر آن‌ها به هر دلیلی تصمیم بگیرند پرونده ایران را مجدد به شورای امنیت ارجاع دهند، چون در شورای امنیت باید قطعنامه‌ای به نفع برجام صادر شود لذا طبیعی است که غربی‌ها رأی مثبت نخواهند داد و برجام منتفی خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۳۴
کیهان یه چیزی اختراع شده به اسم ماهواره، یه چیز دیگری هم هست به اسم عکس هوایی، یک روش هم هست که بر اساس داده های این دو می شود جمعیت موجود در یک مکان را تخمین زد،
برجام از ابتدا یک بازی بوده و غربیها هیچوقت در صدد دادن حق ملت ما نبوده اند. اگر بودند با امتیازاتی که گرفتند قبلا میدادند. اینقدر هم با این تحلیل‌ها آنها را تطهیر نکنید.
زیبنده رییس جمهور نیست که در سخنرانیها جیغ بزند. لطفا به ایشان اطلاع رسانی شود.
آیا ایران تصمیم حمله علیه عربستان دارد؟
بهرین دفاع حمله هست باید اسراییل درگیر جنگ جدیدی بشه
پاسخ ها
ramin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
بعد از 30 سال هنوز داریم کشته میاریم... بازم جنگ دوس داری اقای تئوریسین؟؟؟
آمریکا بالاخره ایران و عربستان رو به جون هم میندازه به تلافی ۱۱ سپتامبر از عربستان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
امان از فتنه های آمریکا
محسن
| Belgium |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
نه ایران و نه عربستان جرعت حمله را ندارند؟فقط بلوف سیاسی است؟؟؟
آیا ایران تصمیم حمله علیه عربستان دارد؟
می خوان ایران رو با عربستان و چین رو با تایوان مشغول کنند تا روسیه رو تنها گوشه رینگ بندازند.اگر روسیه تضعیف بشه دنیا لقمه چپ ناتو خواهد شد.امروز دفاع از روسیه به نظرم دفاع مقدس و عقلانی هست چون روسیه الان خاکریز ما در برابر ناتو هست.روسیه نابود بشه آینده ما هم روشن نخواهد بود.
پاسخ ها
غلامعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
روسیه در تمام دوران ها کاری که به نفع ایران بوده انجام نداده مگر هزار برابرش را از ایران امتیاز گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
فعلا عملا روسیه دوست و آمریکا دشمن است
اگر به ایلومیناتی های سکولاریست آمریکایی باشد
که باید تمام ادیان و راه های ارتباط با خداوند رحمان و رحیم قطع شود
ایران و عربستان همدیگر را و هردو اسراییل را و.... باید نابود کنند
هدف شجره طیبه است.
البته که این خیالات لطیفه ای بیش نیست.
وقتی سردار سلامی به صراحت عربستان را تهدید می کند توقع دارید آنها چه برداشتی بکنند .
در هر صورت آنقدر کشور در گردابهای ترکیبی گرفتار شده که همین یکی را کم داریم .
سیاستمداران امریکا هر نقشه ی دارن چندین هدف رو باهاش دنبال میکنند ... شاید عربستان برای آمریکا دیگه منفعتی نداشته باشه و یه کارت سوخته باشه... از طرفی درگیر کردن ایران با عربستان یعنی تضعیف ایران و نابودی عربستان و ایجاد جنگ های داخلی در سطح خاور میانه .. با این کار کل خاورمیانه به آتش کشیده میشه .. این وسط بیشترین سود رو صهیونیسم می بره . چون جبهه مقابلش تضعیف میشه .. بعد از اون نوبت حمله گسترده غرب به خاور میانه و ایران می رسه ... ولی این خیالات متهومانه رو در مورد داعش هم داشتند ولی تهش به جز هدر دادن دلارهاشون و کشته شدن انسانهای بی گناه منفعتی براشون نداشت .. چیزی که امروزه در محاسبات بشر هیچ وقت بهش فکر نمیشه وجود قدرت پروردگار هست و اینکه چرخاننده اصلی اوست... انگار نه انگار که خدایی وجود داره و همه فکر میکنند که قدرت مطلقه جهان هستند. ولی این همان خداییست که فرعون رو با همه قدرتی که داشت از میان برداشت و این همان خداست و از میان برداشتن ظالمان براش کاری نداره .. فقط صبوری میکنه شاید سر عقل بیان.
چون ایران تمایلی به ساخت بمب اتم ندارد، لذا برای غرب توافق معنی ندارد. با این وضعیت تحریم که هستیم. بهتر نیست بمب اتم را بسازیم؟ شاید وضعیت عوض شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
بمب نداریم؟ کی گفته
ایران مشکلاتش خیلییییی کمه فقط یه جنگ با عربستان کم داره ولمون کنید سرجدتون!!!!
خباثت آمريكائيها از انگليس هم فراتر رفته و اينجاست كه انسان با گوشت و پوست و از عمق جان فرياد مي زند كه مرگ بر سياستهاي استعمارگرايانه آمريكا.
بهترين عكس العمل ايران در مقابل اين خباثتها اين است كه روند صلح با عربستان را با جديت دنبال كرده و به دنبال يك پيمان امنيتي مشترك در منطقه باشند، با اين اقدام هم مكر و حيله آمريكائيها را به خودشان بازخواهند گرداند و هم آتش رسانه هايي چون ايران اينترنشنال را خاموش خواهند ساخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
دوست عزیز صلح با عربستان خوب است ولی انوقت یمن را چه کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
یمن هم با عربستان صلح میکنه
نظر به آنکه در افزایش سهمیه نفت موفق نشدند بدنبال آسیب پذیر نشان دادن عربستان هستند در قبال حمله ایران که خود شایع کردند
عملا ایران هرگز و هرگز به عربستان حمله نمی کند. چند دلیل در این مورد می تواند وجود داشته باشند که عوامل بازدارنده هستند:
1. انزوای سیاسی و جهانی روسیه یکی از مهم ترین عوامل است. زیرا روسیه عملا برای گریز از بحران و به اصطلاح دور زددن تحریم ها نیاز به باز بودن مسیر خود از ایران دارد. البته مسیر چین نیز وجود دارد. بنابر این روسیه هرگز اجازه بحران آفرینی نظامی در منطقه از سوی ایران را نمی دهد. زیرا منافعش به خطر می افتد.
2. هر گونه حرکت نظامی از سوی ایران منجر به ایجاد آشفتگی در مسیر صدور انرژی به جهان می شود. بنا بر این هرگز کشورهای غربی پذیرای این آشفتگی نخواهند بود و این حرکت را بدون پاسخ نمی گذارند. بنابر این بخش دیپلماسی ایران نیز وارد این عرصه نمی شود.
3. شرایط سیاسی درونی کشور نیز تاب التهاب آفرینی و ورود به چند مساله سیاسی پرتنش در سطح داخلی و جهانی را ندارد. زیرا هر گونه تنش سیاسی از این دست, بحران های اقتصادی را دامن می زند و ایران با شرایط بد اقتصادی کنونی چنان چه بخواهد وارد یک جنگ با کشوری دیگر شود؛ فروپاشی اقتصادی و شورش های مردمی را در حد اعلا سبب خواهد شد.


متاسفم که دولتمردانی بدون اندک درنگ و از سر احساسات چنین سخنان ای را بر زبان می رانند و هزینه های سنگینی را روی دست کشور و مردم می گذارند.
ایران نباید اشتباه صدام را تکرار کند و اجتماع جهانی را علیه خود تحریک کند. عربستان باید دچار اشوب داخلی یا حمله تلافی جویانه یمن شود
ایران ازتجهیزات وقدرت نظامی عربستان اگاهی کامل داردوهیچ وقت به مسلخ عربستان نخواهدرفت ،درضمن عربستان تنهانیست ورهبری کل کشورهای عربی وبیشترکشورهای مسلمان راداردودرگیری باعربستان وحشت ناک خواهدبود
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
عربستان پشمم نیست کافیه 2 تا موشک بخوره تو تاسیسات نفتشون به چیز خوردن میوفتن چون اونوقت دیگه پول اضافی جنگش تمومه در حالی که همین حالا ما اونقدر موشک و پهباد ساختیم که برای جنگ طولانی کافی باشه و میتونیم راحت در حین جنگ بازم بسازیم ولی اون چی؟
امااااااا ما هیچوقت با عربستان نمیجنگیم حتی اگه اونا حمله کنن با سیاست جنگو زود تموم می کنیم چون جنگ خوب نیست
واقعاً چه خبر های خوبی!!! صبح شنبه ای روحیه گرفتیم فقط جای دلار ۵۰ تومنی خالیه که عیش مون کامل بشه.
شماها که میدونید امریکا انقدر فرییب کار مکار است چرا باز عاشق امریکا هستید
ما ملت ایران آماده به جان فشاری از کشور خودمان هستیم این خاک ناموس ما ملت ایران هست اگر کسی دست درازی کند دستهایش را قعط می کنیم جانم فدای رهبرم
تحلیل در ارتباط با حمله ایران به عربستان اولی که دور از واقعیت و دومی هم یک بند آن به واقعیت نزدیک بود...اگه امریکا قصد ترساندن عربستان را دارد که از ان حمایت نمی کند و اگر قرار است ایران را مانند روسیه به جنگ بکشاند که افشاگری نمی کند...به دلایل ژئوپلیتیکی جنگ ایران و عربستان به نفع غرب نیست...اما در مورد روسیه این کشور مدتها قبل و بر اساس کارشناسی و محاسبات دقیق امنیتی و استراتژیک به جنگ اوکراین مبادرت کرد و در دراز مدت برنده این جنگ روسیه و امریکا خواهند بود با یک اروپای زیر سلطه...در مورد رسانه هایی که به سعودی مرتبط می دانید فراموش کردید که از انگلیس پخش می شود...و اما بازی بزرگ 300 ساله روس و انگلیس در خاورمیانه با یک بازیگر جدید که همچنان ادامه دارد را فراموش نکنید...
عزیزان من کمی از سخنراتی وتهدید سردار سلانی تفکز کنید اگه تهدید نمیکرد قطعا عربستان به لاک دفاعی فرو نمیرفت یادتونه کلی از حجاج ایرانی در عربستان شهید شدن اگه حصرت اقا اون سخنزانی بموقع بیان ومیفرمود قطعا عربستات به لاک خودش نمیرفت مطمن بلشید ایتا همه یک سیاستیه که واجب بیات بشه
دکتر رضایی عزیز
قیمت دلار شده 35300 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
الان شده 36500
بی طرفی در جنگ بین قدرت‌های جهانی بهترین گزینه است. تاریخ و تجربه ثابت کرده طرف شکست خورده تاوان سنگین پرداخت کرده است
دلار شد ۳۶ هزار تومان تا پایان ماه به ۵۰ هزار تومان می رسه جنگ پیش کشش وضع مملکت درست کنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی