بازدید 60708
مرور روزنامه‌های یکشنبه ششم شهریور

احیای برجام باز هم توقف! / آفت‌های تحریم به‌ زبان ساده / طنز تلخ احیای برجام

رژیم صهیونیستی در تلاش برای به شکست کشاندن برجام، بلای تعارض منافع در نظام بانکی، تعداد پزشکان متخصص یک ششم استاندارد جهانی! درسی که باید از پهپاد بیاموزیم! آزمون بزرگ خودروسازان، آغاز واردات خودرو از اول مهرماه، رمزگشایی از پیام بایدن به تهران و «پدرانِ سیاسی» در گرداب «فرزندانِ اقتصادی» از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲ 28 August 2022

به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز یکشنبه ششم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که پسابرجام و دوران تصمیم‌های سخت اقتصادی، ستاد ضد احیای دریاچه ارومیه، میلیون‌ها ‌ایرانی نگران برجام و بلای تعارض منافع در نظام بانکی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛


احیای برجام باز هم توقف!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان احیای برجام باز هم توقف! نوشت: هرچند مسئولان ایرانی مذاکرات برجامی گفته‌اند در حال بررسی پاسخ آمریکا به سوال‌های ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا هستند، ولی رسانه‌ها به صورت غیررسمی متنی را منتشر کرده‌اند که بخشی از پاسخ طولانی آمریکا به سوال‌های ایران را دربردارد و نشان می‌دهد موارد مهمی از خواسته‌های ایران مورد قبول آمریکا واقع نشده است. اگر این متن واقعاً همان باشد که آمریکا در پاسخ ایران برای اتحادیه اروپا فرستاده است، به نظر می‌رسد مذاکرات برجامی باز هم به محاق می‌رود و وعده‌ای که مذاکره‌ کنندگان به عنوان نمایندگان کشورهای عضو برجام مبنی بر امضاء توافق در این هفته داده‌اند، محقق نخواهد شد.


هیات مذاکره ‌کننده آمریکا در برجام با ارسال نامه‌ای به «انریکه مورا» مذاکره ‌کننده هیات اتحادیه اروپا نوشت: «اولاً ما با امضای توافقات، آن را تضمین می‌کنیم. ثانیاً ما توافق را در کنگره نیز به تصویب می‌رسانیم که رئیس ‌جمهور آینده هرکس باشد نتواند به راحتی بطور یکطرفه از آن خارج شود.»


این، نقطه قوت پاسخ آمریکا به سوالات ایران است، چیزی که تاکنون هیات آمریکائی برای انجام آن اعلام آمادگی نکرده بود. تصویب توافق در کنگره آمریکا با این هدف که رئیس‌ جمهور بعدی آمریکا نتواند از برجام به صورت یکطرفه خارج شود، همان چیزی است که هیات ایرانی در گذشته و حال آن را مطالبه می‌کرد ولی هیات آمریکائی زیر بار آن نمی‌رفت و اکنون وعده آن را داده است. اگر آمریکا به این وعده عمل کند، یکی از خواسته‌های مهم برجامی ایران برآورده شده و این، یک گام به جلو برای رسیدن به توافق محسوب خواهد شد.


نکته مهمی که باقی می‌ماند این است که در ازای این یک گام که به جلو برداشته می‌شود، آمریکا سه گام به عقب برداشته و سه خواسته مهم ایران که به فعالیت‌های شرکت‌های خارجی، عدم تحریم شرکت‌های چند ملیتی و امکان ورود ایران به سوئیفت مربوط می‌شوند را نپذیرفته و تضمینی درباره آنها نداده است. هیات آمریکائی مذاکره‌ کننده برجامی درباره این سه موضوع گفته است؛


1- در مورد اینکه ایران درخواست دارد ما به شرکتهای خارجی اعم از اروپایی و آمریکایی و آسیایی به جز آنهایی که تحت تحریم‌های آمریکا هستند اجازه کار با ایران بدهیم، ما این اجازه را صادر می‌کنیم اما شرط‌گذاری ایران مبنی بر اینکه امضای توافق و تداوم آن را منوط به آمدن شرکت‌های اروپایی برای کار و سرمایه‌ گذاری در ایران می‌کند از نظر ما قابل قبول نیست. غول‌های نفتی و شرکت‌های ماشین سازی اروپا و آسیا در اختیار ما نیستند که ما به آنها دستور بدهیم بروید در ایران کار کنید. آمدن یا نیامدن شرکت‌ها و سرمایه گذاریشان به آنها و برآورد خودشان در مورد سوددهی بستگی دارد، چه بسا برخی شرکت‌ها به هر دلیل مایل نباشند در ایران کار کنند یا سرمایه‌ گذاری نمایند.


2- درخواست ایران در مورد اینکه ما شرکت‌های اروپایی یا چند ملیتی را بیمه کنیم و قبول کنیم در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، خسارت آنها را بدهیم، این خواست ایران در اختیار ما مذاکره کنندگان و رئیس‌ جمهور بایدن نیست و اگر هم تعهد بدهد، ضمانتی ندارد، ممکن است رئیس‌ جمهور بعدی برخلاف مصوبه‌ی اکثریت کنگره، تحریم‌ها را برگرداند یا اینکه تحریم‌های ثانویه را در مورد شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند اعمال نماید. رئیس ‌جمهور بایدن فقط می‌تواند تا مدتی که دوره‌اش پایان می‌یابد به شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران کار کنند اطمینان رسمی بدهد مانع کار آنها نخواهد شد.


3- در مورد امکان ورود ایران به سوئیفت بلژیک و معامله با دلار آمریکا، طبق آنچه قبلاً در وین توافق کردیم، ما رسماً اجازه می‌دهیم اما اینکه ایران باید پیمان‌های پیش شرط دسترسی به سوئیفت (اف‌ای‌تی‌اف) را طبق دستور کار آن مرکز قبول و اجرا نماید، این مرحله به خود آنجا مربوط می‌شود.


نکته قابل تامل این است که هیات آمریکائی مذاکره کننده برجامی بعد از این سه پاسخ منفی، اعلام کرده: «ما به تمام درخواست‌های ایران پاسخ مثبت داده‌ایم، انتظار داریم ایران این فرصت را از دست ندهد.»


برخلاف آنچه در این جمله از نامه هیات آمریکائی به «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجامی آمده، آمریکا به سه مورد از خواسته‌های مهم ایران (براساس این خبر غیررسمی) پاسخ منفی داده است. به عبارت روشن‌تر، پاسخ آمریکا براساس این خبر، یک گام به جلو و سه گام به عقب است به ویژه آنکه تمام این سه مورد به بهره‌وری اقتصادی ایران از برجام مربوط می‌شوند و اگر آمریکا در این موارد تضمین ندهد، احیاء برجام، ایران را به منافع اقتصادی نمی‌رساند. موضوع سوئیفت برای استفاده ایران از بانک‌های بین‌المللی اهمیت دارد. اگر ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» نپیوندد همانطور که آمریکا شرط دسترسی ایران به سوئیفت را به دستور کار آن مرکز موکول کرده، استفاده از بانک‌های بین‌المللی غیرممکن خواهد بود. بنابراین، احیاء برجام و رفع تحریم‌ها بر حصول توافق درباره این سه موضوع متوقف است و تا در این زمینه‌ها توافق حاصل نشود، این توقف ادامه خواهد داشت به ویژه آنکه دیروز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تلاش این رژیم برای به شکست کشاندن برجام خبر دادند.


آفت‌های تحریم به‌زبان ساده

رضا صادقیان طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان آفت‌های تحریم به‌زبان ساده نوشت: امید به احیای برجام و کاهش تحریم‌ها در میان شهروندان، صاحبان کسب‌وکار و مدیران اقتصادی بیش از گذشته شده است. در این یادداشت به تاثیر مخرب تحریم‌ها از منظرهای مختلف می‌پردازم.


یک: فرهنگ لغت در برابر واژه تحریم، معانی از جمله منع شدن، بایکوت، نهی و قدغن را آورده است. در واقع تحریم دسترسی یک فرد، گروه و کشور را در حوزه‌هایی که سایرین بر اساس منافع‌شان تشخیص داده‌اند منع می‌کند. بن‌بست ایجاد می‌کند و امکان راهیابی به آن را مسدود می‌کند. تحریم‌ها در اقتصاد ایران چنین شرایطی را رقم زده‌اند.


دو: تحریم‌ها نقض‌کننده رشد عادی در تمام بخش‌ها می‌شوند. صنایع مختلف، اقتصاد، تامین کالاهای اساسی، توسعه زیرساخت‌ها و حتی کسب تکنولوژی و دانش را با موانع متعدد روبرو می‌کند. فرض کنیم در بخش صنعت خودرو تحریم‌ها وجود نداشت، آیا شرکت‌های مونتاژ کار داخل کشور همچنان از موتور خودرو با تکنولوژی دهه هشتاد میلادی استفاده می‌کردند؟ آیا امکان واردت خودروهای چینی با موتورهای رده سوم شرکت‌های اتومبیل‌سازی کره‌جنوبی وجود می‌داشت؟ پاسخ صد در صد خیر است. تحریم خریدار، فروشنده و مصرف‌کننده نهایی را به نقطه‌ای می‌رساند که امکان بهره‌برداری و استفاده از کالاها و خدمات به حداقل ممکن آن کاهش پیدا کند. به‌عنوان‌مثال؛ پس از خروج آمریکا از برجام و تعطیل شدن دفاتر نمایندگی شرکت‌های لوازم خانگی در ایران، به یک‌باره گارانتی محصولات تولید داخل به یک الی یک‌سال و نیم کاهش پیدا کرد! چرا که تولیدکننده ایرانی امکان تامین قطعات و کالاهای با کیفیت را ندارد و به دلیل تحمیل نشدن هزینه گارانتی این هزینه را به دوش مصرف‌کننده نهایی منتقل می‌کند و... این دور باطل در سایر بخش‌ها نیز قابل ذکر است.


سه: تحریم‌ها به‌عنوان یک مانع غیرقابل کتمان در اقتصاد یک کشور زمین حاصل‌خیزی برای رشد کسانی می‌شود که با توجه به رابطه‌های خاص امکان عبور، رد شدن و دور زدن آن را داشته باشند. اکثر شهروندان، مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها و حتی صاحبان واحدهای تولیدی نمی‌توانند تحریم‌ها را نادیده یا موفق به پرش از آن شوند، بنابراین حلقه یا گروه‌هایی شکل می‌گیرند که فروشنده کالاها، خدمات، اجناس، قطعات و حتی کالاهای مصرفی و دارویی در داخل و خارج کشور می‌شوند و توانایی جهش از روی موانع تحریم را دارند. افرادی که بابت دور زدن حلقه‌های تحریم برای خودشان ارزش‌افزوده مالی ایجاد می‌کنند. عبدالناصر همتی به عنوان ریاست کل بانک مرکزی در زمان انتخابات گفته بود: 16میلیارد دلار سود کاسبان تحریم در سال گذشته شده است. در واقع مبلغ 16میلیارد دلار بیش از چهار برابر تخلف مالی صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه است که از کنار دلالی و دور زدن تحریم‌ها قسمت دلال‌ها و واسطه‌ها شده است، بگذریم.


چهار: تحریم‌ها زمینه‌ساز عوض شدن اولویت‌ها می‌شوند. هر کدام از دولت‌ها براساس چشم‌انداز، سیاست‌های رسمی و برنامه‌هایی که به شهروندان اعلام کردند، اقدامات دولت را صورت‌بندی می‌کنند. تحریم‌ها به دلیل جابجا شدن اولویت‌ها و برنامه‌ها، امکان تحقق چشم‌اندازها را نمی‌دهند. به عنوان مثال؛ براساس گزارش‌ها و مصاحبه‌ها قابل دسترس برای تحقق برنامه پنجم توسعه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کشور نیاز به 120میلیارد جذب سرمایه‌گذار خارجی داشت، این آمار مربوط به سال 1386 است. تحریم‌ها مانع از اجرایی شدن این هدف شدند و بر اساس گزارش‌های فعلی انجام این مهم در تمام این سال‌ها به تعویق افتاد. در واقع اولویت دولت‌ها به جای توسعه صنعتی و حفظ کیفیت تجهیزات صنایع مرتبط با نفت و گاز به دلیل تامین منابع مالی دولت‌ها با هدف تامین کالاهای اساسی، تامین ارز از طرق مختلف، تامین دارو، برنج، شکر و... تغییر کرد.

پنج: تحریم‌ باعث رشد انسان‌ها به صورت بادکنکی می‌شود و در مقابل شمار گسترده‌ای از انسان‌ها را لاغر و رنجور می‌کند. آدم‌های به ظاهر بزرگ و خالی از دانش و معرفت انگشت‌شمارند، اما با وجود تحریم رشد می‌کنند. چهره‌هایی که در کمترین زمان ممکن و بدون طی کردن مقدمات پشت کلمات فریبنده و سراسر دروغ مانند کارآفرین برتر، صاحبان صنایع بزرگ، صنعت‌گر ملی و... مخفی می‌شوند. تحریم‌ها جایگاه حقیقی آدم‌ها را به سرعت تغییر می‌دهد، فرد می‌تواند از کارمند ساده بایگانی به واردکننده کالاهای صنعتی تبدیل شود و از روستایی دورافتاده و بدون اندک آشنایی با مناسبات شهری به سازنده برج‌های مسکونی و تجاری و صاحب مرکز خرید و... تغییر کند. به عبارتی دیگر؛ تحریم‌ها خلق‌کننده شرایطی می‌شوند که با محاسبات و پیش‌بینی‌ها معمول به فهم درنمی‌آیند.

 

طنز تلخ احیای برجام

حشمت‌الله فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان طنز تلخ احیای برجام نوشت: برجام عملا در روند احيا قرار گرفته ولي طنز تلخي دارد و آن اينکه دو طرف اصلي يعني ايران و آمريکا سعي مي‌کنند در حوزه ديپلماسي عمومي يک تعهد غيرديپلماتيک مثل ادامه تنش را اعلام کنند که ديپلماسي برجام را به نتيجه برسانند. طنز تلخ اين موضوع نيز اين است که هر توافقي منجر به تنش‌زدايي مي‌شود ولي هم طرف ايراني و هم طرف آمريکايي مي‌خواهند اين تعهد را بدهند که احياي بر جام به معناي پايان تنش نيست. لذا ديپلماسي عمومي مبتني بر تنش در مقايسه با ديپلماسي رسمي تنش‌زدا دچار چالش شده و نقطه چالش نيز همين جاست. در نتيجه آنچه وجود دارد بيش از اينکه مربوط به متن احياي برجام باشد بيشتر مربوط به حساسيت‌هاي ديپلماسي عمومي است. به‌طور مشخص آمريکايي‌ها سعي مي‌کنند تعهداتشان را به برخي متحدان منطقه‌اي مثل اسرائيل داشته باشند و در داخل آمريکا در چالش بين محافظه‌کاران و دموکرات‌ها اين بحث مطرح شود که برجام به معناي پايان تنش با ايران نيست. کما اينکه به ناگاه مي‌بينيم که آمريکايي‌ها به دو موضع در سوريه که نيروهاي مقاومت در آن مستقر هستند حمله مي‌کنند که سومين حمله در دوران بايدن است. بايدن يک بار در ابتداي دوره خود اين کار را انجام داد و دوبار ديگر را در روزهاي اخير طي 2 روز انجام داد که موضوع احياي برجام خيلي جدي شده بود. همزمان ديديم که هم آقاي بايدن پاسخ تلفن نخست وزير رژيم صهيونيستي را نداد و هم آقاي بلينکن حاضر نبود با مسئول شوراي امنت ملي اسرائيل ديدار کند. در نهايت نيز زماني که وزير دفاع اسرائيل به آمريکا رفت به‌طور تلويحي اعلام کرد که برجام تمام و پذيرفته شده اما آمريکايي‌ها کماکان حاضر هستند گزينه نظامي را روي ميز نگه دارند. يعني به اسرائيل فهمانده‌اند که برجام به معناي پايان تنش با ايران نيست. از سوي ديگر در ايران نيز همين ملاحظه وجود دارد و يک واقعيتي که وجود دارد اين است که فارغ از دولتي که برجام را امضا مي‌کند اگر شانزده ماه پيش برجام احيا مي‌شد همين مدت به ميزاني سود اقتصادي براي ايران داشت و به ميزاني ريشه دوانده بود که مهم‌ترين تضمين براي برجام بود. نکته مهم‌تر اينکه بجز يکسري الفاظ کلي چيزي به برجام اضافه نشده است. براي همين است که مي‌بينيم حتي منتقدان دولت نيز سعي مي‌کنند نوعي همراهي را صورت دهند چرا که فکر مي‌کنند برجام هر چه زودتر احيا شود به نفع کشور است. اما اين 16 ماه تاخير مي‌توانست درست در اوج شکوفايي بازار انرژي به اندازه بيش از 4 سال فرصت‌هاي ايران را در بازار انرژي احيا کند. بنا بر اين مي‌بينيم در متن اختلافي وجود ندارد و اساس بحث تضمين بوده که طرفين با وعده‌هاي کلي با اين بحث کنار آمدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
به نظرم باید صندوقی برای جبران خسارت اشخاض شرکت ها و بانک هایی که تحت تحریم قرا می گیرند ایجاد شود تا اگه جریمه ای انجام شود دولت های اروپایی پرداخت کنند نه شرکت های طرف قرارداد ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
ایکاش مخبر یک سری به همدان تشنه و ۱۲ روز زجر آور مردم آنجا میزدند
خواسته های ایران هم خدائیش بحق بوده. اگر آمریکا تضمینی بابت رئیس جمهور بعدی نتونه بده، خوب این چه فایده ایی داره؟ بایدن آفتاب لب بومه. همین الانش نمایندگان آمریکا و بولتون تهدید کردن با اومدن رئیس جمهور بعدی توافق نامه رو مثل ترامپ پاره خواهند کرد. پس این وسط ایران فقط وارد یه چرخه تکراری خواهد شد که نه تنها در اون به هیچ سود و فایده اقتصادی نخواهد رسید، بلکه تنها مضرری خواهد بود که سالها دستاوردهای هسته اییش رو که به قیمت خون دانشمندانی که که از جانشون برای رسیدن به اینجا که هستیم مایه گذاشتن فدا کرده. به همین دلیل، بهتره توافقی که در اون ضمانتی داده نشده رو به هیچ وجه نپذیریم که ضررهای این توافق بسیار بیشتر از سود کوتاه مدتش خواهد بود. صرفا به اندازه مدت رئاست جمهوری به اتمام رسیده بایدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
شما هنوز فرق توافقنامه را با عهد نامه نمی دونی؟!! توافق نامه بین دو دولت است وتا وقتی دو دولت هستند اعتبار دارد ولی عهد نامه توافق نامه ای است که توسط مجلسین دو کشور تصویب می شود و دولت ها در صورتی می توانند از آن خارج شوند که مجلس آن کشور آن را تصویب کند!!! الفبای حقوق بین الملل را نمی دانیم و مرتب نسخه می پیچیم!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
حضرات،شتر سواری دولا دولا نمیشه!!!! اگر توافق محکم می‌خواهیم باید در کنگره و سنا تصویب شود،که آن هم بخاطر لابی قدرتمند رژیم صهیونیستی در کنگره و سنا غیر ممکن است!!!
تیم مذاکره کننده ایران باید برگردد به ایران چون با این موذی گری آمریکا کار به جایی نمی‌رسد چطور شد در موقع تحریم به شرکتهای دنیا گفت با ایران کار نکنید اما حالا میگوید دست من نیست که بگویم در ایران سرمایه گذاری کنند . سنگین تره که ایران هرچه زودتر از مذاکره خارج بشه تا آنها دنبال ایران بدوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
الان ایرانن
شما نگران نباش خودشون خیلی دوست دارن برن وین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
در جای جای این کامنت سواد پایین موج میزنه
اولا که تیم مذاکره کننده از کجا برگردن دقیقا؟ مگه جایی رفتن؟
دوما موقع تحریم کردن امریکا بهشون میگه بین معامله کردن با من و ایران یکی رو انتخاب کنید اونها هم هیچوقت ایران رو انتخاب نمیکنند
سوما موقع توافق نمیتونه بره به شرکتها بگه برید چون

تصمیم با خودشونه
با سلام واحترام
روزنامه همدلی به زیبایی ونکته سنجی تمام "آفت‌های تحریم به‌زبان ساده" را بیان کرده است.ضمن تشکر از آن،لیکن این موارد را باید مسئولین بخصوص شورای عالی امنیت ملی مورد توجه قراردهند، وبا تسریع در توافق از ضرر وضیان بیشتر کشور ومردم جلوگیری کنند. ولیکن بعید است تا اشخاصی همچون اقای جلیلی دراین شورا هستند ،فایده ای به حال مردم داشته باشد.
خخخخخخخ نگفتم بر جام بی برجام
میگی نه وایسا نگاه کن
اسرائیل مخالف اصلی برجام است و به اندازه کافی همه جا نفوذ کرده و از این طریق سعی در ناکامی مذاکرات دارد این کشور در آمریکا نیز تا سطوح بالا نفوذ کرده و سعی میکند توافقی حاصل نشود چرا که این توافق به ضرر اسرائیل است حالا عوامل اسرائیل در هر جایی توجیهاتی برای مقابله با برجام ارائه میدهند اما همه این توجیهات برای حفظ منافع و برای بقای اسرائیل است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
تا با اسرائیل سر ناسازگاری داریم آش همینه و کاسه هم همین
میخای بخواه نمیخاهی هم بخواه
بقول حسن نصرالله تمام
پس آنها در این مدت در مورد چه موضوعاتی مذاکره کرده اند این مشکلات که از مهمترین مشکلات قبلی بوده پس این همه ماموریت و جلسه و مذاکره برای چه بوده است
اگر واقعا امریکا و اروپا ادعا می کنند که اختیار در جهت فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری شرکتهای غربی درایران ندارندو شرکت ها به دلیل خصوصی بودن مختار هستند بهتر است ایران توسعه مباحث هسته ای موشکی . پهبادی خود را به بخش خصوص واگذار کند و در مقابل انها همین ادعا را مطرح کند که انها بخش خصوصی هستند و هیچ اختیار در مقابل انها ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
ایران توسعه سانتیرفیوژها و نیروگاه و تحقیقات هسته ای خود را به بخش خصوصی واگذار کند
وقتی یک کسی چندبار سرتون کلاه میزارد توافق کردن با اون شخص بسیار سخت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
دقیقا ما هم تو زندگی همین حسو داریم
بارها سر انتخابات مختلف کلاه سرمون رفت
آنچه از مردم کشور را از تحریمها بیشتر رنج میدهد مسئولین بی کفایت است که اول و آخر حرفشون اسلام و مردم و .. هست ولی در عمل منافع اندک خود را بر خلاف این گفته ها به منافع کلان کشور ترجیح میدهند حاضرند صد نفر گشنخ بخوابد ولی خودش یا فرزندانش علاوه بر خوردن شکم سیر یک دسر را داشته باشد حاضر مردم در عذاب باشند پدران و مادران شرمنده بچه هاهی خود در سیر کردن شکم آنها که حداقل خواسته است باشند ولی فرزندان مسئولین در خارج باشند که هیچ هرزگی هم بتوانند بکنند از این شرکت وارد آن یکی شرکت بشوند که وضعیت بهتری دارد و این پدر که چه عرض کنم همه چیز پدر مادر دنیا آخرت مردم را سوزانده است و دراین میان عده ای هم فرصت طلب از آب گلال ماهی میگیرند مخصوصا صهیونیستها ،دارند بین مردم پخش میکنند اسلام دروغ است قوانین اسلام مربوطه به 1400سال پیش است نمی تواند شما را به خوشبختی برساند در حالی دین خودشون مربوط به 3800 سال پیش است در حالی که برخی مسئولین آنها نیز هرزه تر هستند
و این آفت دنیا و آخرت مردم شده
"رژیم صهیونیستی در تلاش برای به شکست کشاندن برجام"!
البته در این راه برخی از داخل کشور هم به کمک اسراییل آمده اند!
خوب اینها که خوبه
ببینیدبرجام امضا شده
اینقدر دست و پا نزنید
ما داریم دنیا رو ادب می کنیم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
بله همچی خود زنی میکنیم تا حسابی ادب شوند
برجام ؟
کسی که معتاد باشه ترک بکنه چه جایگاهی داره
قاعدتا وقتی بر سر برجام کلی کشور درگیر هست و هر کشوری بر سر منافع خودش نظر میده به یک نتیجه واحد رسیدن سخت میشه ولی میشه به یک نتیجه مشترک رسید
ولی اگه روسیه در جنگ اکراین پیرو زبشه قاعدتا برای ثبات پیروزیش مجبور هست دست از چیز هایی برداره تا درتقابل رودررو با امریکا نباشه و در این صورت ممکن هست این بار روسیه بره برای حفظ پیروزی ش در اکراین
هیچ بر هیچ!فقط ملت له شدند طبقه آقازاده ها و فرزندان مسئولین بیشتر رشد کرد و ثروت ملت را بتاراج بردند!به سخنان زاکانی نماینده مثلا متعهد دقت کنید او می دانسته و به دیگران هم تذکر داده که در شرکت فولاد مبارکه و سایر صنایع بزرگ چه می گذرد!فقط ملت و معیشت آنها بطور واقعی دغدغه هیچ دولتی نیست و در حرف همه به فکر معیشت مردم هستند....شاید مردم کشورهای دیگر را می گویند.....
پاسخ هاي امريكا معقول است و دو مورد از آن به روابط بين الملل ايران و قوانين جاري در روابط مالي جهاني برمي گرددويك مورد تضمين آمريكا هم كه مصوب كنگره مي شودوبيشتر از اين از دست بايدن برنمي آيد مگر اينكه انتظار داشته باشيم آمريكا قانون اساسي خود را تغيير دهد كه آن هم مستلزم رفراندوم است وبه نظر خواسته نامعقولي است
پاسخ ها
سیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
بله،متاسفانه درمتن پاسخ ها دقت نشده.پاسخ های امریکا معقول است.مگر آمریکا میتواند به زور به شرکت های اروپایی بگوید بروید ایران.یا مگر بدون تصویب اف ای تی اف میشود مناسبات بانکی ایران به سوئیفت وصل شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
جالب ریسی جمهور امریکا میتونه تحریم کنه ولی نمیتونه تحریم بردلر
(غول‌های نفتی و شرکت‌های ماشین سازی اروپا و آسیا در اختیار ما نیستند که ما به آنها دستور بدهیم بروید در ایران کار کنید.)
پس چرا آنها را به زور مجبور کردید ایران را ترک کنند و در صورت همکاری و عدم ترک ایران = تحریم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
کسیو مجبور نکردن
مختار بودن بین معامله با ایران و امریکا یکیو انتخاب کردن که اونها هم انتخابشونو کردن
فهمیدن این خیلی سخته؟
برجام امضابشه براچندماه هم خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
اقتصاد شرطی میسه چیز خاصی گیر ایران نمیاد
در مورد «آمریکا سه گام به عقب برداشته و سه خواسته مهم ایران»
خداییش این تحلیلگر عزیزمون دیگه ته تحلیل و منطق رو درآورد.
حداقل ۲ تا از ایتن ۳ تا که بوضوح کاملا منطقی است.
قشنگ رسیدیم به جایی که اگر آمریکا بگوید روز روشن است ما میگوییم نه روز تاریک است و قطعا شب روشن است.
پاسخ های آمریکا کاملا منتقی هستند ودر مورد اف ای تی اف هم مگر تفکر حاکم بر دولت رئیسی وتیم مذاکره کنند فعلی دولت روحانی را به دلیل خواست واصرار به پیوستن به اف ای تی اف محکوم نمی کردند وپیوستن به اف ای تی اف را نوعی غربگرایی نمی دانستند ؟! حالا چرا خودشان بر آن اصرار دارند ؟!!
حرف آمریکا درسته میگه من نمیتونم شرکتها رو وادار به سرمایه گذاری در ایران بکنم .بابا الان شرکتهای داخلی خودمونم احساس امنیت نمی کنن چه برسه به خارجی ها .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
وادار کردن نداره می گه با ایران تجارت نکنید . اگر بکنید باید عواقبش رو بپذیرید . اونها هم نادان که نیستند اقتصاد ۲۵ درصدی امریکا رو ول کنن
پزشک متخصص یک ششم دنیا؟!!
میدانید چرا؟!! بخاطر اینکه این مغازه دونبش تجارت پزشکی در ایران باید حفظ شود!!! تعداد کم دانشجو می‌گیرند و عرضه کم و درآمد زیاد!!!
چرا این همه استرس به دلواپسان داخلی و خارجی برجام می‌دهید. بیچاره کاسبان تحریم خیلی زیاد روزهای دلهره آوری را سپری می کنند.
اگر شانزده ماه پيش برجام احيا مي‌شد همين مدت به ميزاني سود اقتصادي براي ايران داشت و به ميزاني ريشه دوانده بود که مهم‌ترين تضمين براي برجام بود. نکته مهم‌تر اينکه بجز يکسري الفاظ کلي چيزي به برجام اضافه نشده است آقای فلاحت پیشه شما چه سیاستمدار ی هستی که فراموش کردی بار قبل از فردای امضای بر جام اوباما شرکت‌هایی را که می‌خواستند با ایران قرار داد ببندند تهدید به تحریم می‌کرد که شرکت‌ها در پاسخ به ایران حاضر به قرارداد با ایران نبودند اونوقت شما می‌گید ۱۶ ماه بیشتر از منافع برجام استفاده می‌کردیم شما واقعا مطمئن هستی آمریکا بعد از امضای برجام دبه در نمی‌آورد و مطمئن هستی اين همان برجام است با چند جمله اضافه طنز تلخ این است
سه شرط امریکا که در بالا آمده خوب مطالعه بشه بنظر منطقی میاد و اصلا" سه قدم برگشت به عقب نیست و مانعی برای امضای برجام هم نیست. مضافا" آیا خود دولت ایران حاضر به پرداخت خسارت به تولیدکننده ومردم ایران بابت عدم اجرای توافق هست؟ که انتظار دریافت غرامت از امریکا را داره؟
فقط شرکتها خسارت دیدن ۳۰ سال هر چه تو جاده زحمت کشیدیم از کرایه ۱۰ هزارتومانی همه به باد رفت پولم تو بانک بود به خاطر مشکلات نتوانستم کار بروم خیلها نابود شدن ما خسارت دیدم شودیم سوژه خیلها
تا مشکلاتمان را رو در رو با آمریکا حل نکنیم این قرادادها رو هواست
خدایا از این همه مقاومت ما راضی هستی؟؟؟
در مورد سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «احیای برجام باز هم توقف!»
و در موضوع «آمریکا سه گام به عقب برداشته و سه خواسته مهم ایران»
خداییش این تحلیلگر عزیزمون دیگه ته تحلیل و منطق رو درآورد.
حداقل ۲ تا از پاسخ های مطرح شده توسط هیات آمریکایی(با فرض صحت مطالب تقل شده) که به وضوح کاملا منطقی است.
علنا رسیدیم به جایی که اگر آمریکا بگوید روز روشن است ما میگوییم نه روز تاریک است و قطعا شب روشن است.
واقعا دفاعی از مواضعی خودی و حمله ای به مواضع دشمن بدتر از این داریم. یا در واقع دفاعی از دشمن و حمله به خود موثرتر از این.
بابا برجام رو ول کنید . تهش هیچی برای ایران در نمی یاد . این برجام چرخه معیوب است . یا ایران باید تن به خواسته های اونها بده یا کلا بی خیال بشه .
امریکا و اروپا هدفشون تضعیف اقتصاد ایران و فروپاشی از داخل است . این بازی ته نداره
تنها راه یک توافقنامه محکم و با دوام این است که مشکلاتمان را با کدخدای روستا ریشه ای حل کنیم و گرنه هر چند سال یک بار این مشکلات را خواهیم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
اره دربست امریکایی شو همه چی حله
برجام یه برنامه سیرکه دست اصولگراها برای سرگرم کردن مردم تا بتونن این 8 سالی که قدرت رو قبضه کردن بگذرونن!!! مطمئن باشین مثل دوره احمدی نژاد و آقای جلیلی این برجام به هیچ جایی نمیرسه!
ایرانیا این برجام رو هوا رو قبول ندارند و از اونطرف هم می دونند که آمریکا تضمین خاصی نمیده. بنابراین فقط قصد تلف کردن وقت و تموم کردن مدت 15 ساله رو دارند تا به انتهای برجام برسن و خودبه خود تمام تحریم های سازمان ملل برداشته بشه. البته در هر صورت تحریم های آمریکا می مونه ولی امید ایران به جهان چند قطبی پیش رو هست تا بلکه کمی از مشکلات تحریم های آمریکا کم کنه.
بیچاره ظرف تمام کرده بود نگذاشن
الان که برجام در حال معطلی و بلاتکلیفی است، مردم آیا سودی میبرند؟ بر فرض حتی یکسال برجام احیا شود، وقتی حتی خبر نزدیک شدن به توافق موجب کاهش دلار در مقابل دلار و ارازنی کالاه میشود، این یعنی برجام اهمیت دارد در معیشت، تضمین چگونه؟!
بروید به بنید چرا امریکا برجام لغو کرد؟ چه کارهایی کرید که ترامپ ملعون این کار کرد؟
بارها هما سالهای 1392-1397 گفتند شرکتهای امریکایی وارد بازی اقتصاد ایارن کنید، بهترین تضمین اینست امریکایی احساس کنند از برجام منفعت میبرندف تضمین واقعی همین استف البته در کنارش بی اثر کردن تحریم، مهمترین عنصر بی اثر رکدن تحریم، مبارزه با فساد اقتصادی یعنی انحصار-رانت-مافیای- و کمک به رونق اقتصادی و آزادی روال تجارت با خارج و جلوگیری خود تحریمی (فاجعه گرانی خودرو لوزام خانگی و مواد خوراکی..) اینها تحریم بی اثر میکند و خودش تضمین است.
هیچکس به اندازه پوتین در بهانه تراشی وعقب انداختن برجام تاثیر ندارد چون تنها به نفع روسیه میباشد که برجام دچار تاخیر باشد استخوان لای زخم
مسیولین کشور باید عوامل تنش زا دوری بکنن وبا مرگ بر آمریکا و اسراییل اوضاع مملکت از هر جهت وخیم تر میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار