بازدید 8765
مرور روزنامه‌های دوشنبه ششم شهریور

خالص‌سازی در دانشگاه‌ها نتیجه عکس می‌دهد / تکه‌های سیاسی و اجتماعی پازل اقتصاد / مخاطبان عام تهدید مدودف

پیدا و پنهان شانگ‌های و بریکس، توافق نانوشته ایران و آمریکا، فرمان مسکنی رئیسی به بانک‌ها، تاخت و تاز سوء تغذیه، استعفای عارف به نشانه اعتراض، آغاز ترانزیت کالای روسیه به عربستان از کریدور ایران، در سر اردوغان چه می‌گذرد؟ جزئیات حادثه بوستان زیتون و مرگ دو کودک و گزارش‌های عملکرد دولت در هفته دولت، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۱ 28 August 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز دوشنبه ششم شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که ایران و آژانس، دو گام تا توافق، یارانه ها دود شد!، شناسایی ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل و زمین بی‌طرف هیچ ورزشگاه و VAR را چه کنیم؟ در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 

 

خالص‌سازي در دانشگاه‌ها نتيجه عكس مي‌دهد


پیروز حناچی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر خالص‌سازي در دانشگاه‌ها نتيجه عكس مي‌دهد نوشت: اخراج اساتيد دانشگاهي در روندي مستمر ادامه دارد، قشري كه در همه جوامع به عنوان سرمايه‌هاي نامشهود توسعه از آنها نام برده مي‌شود. اساتيدي كه اسامي آنها در رسانه‌ها منتشر مي‌شود، همگي در زمره دوستداران ايران و حتي برخي از آنها ذيل زحمتكشان نظام قرار دارند؛ اما حتي اگر فرض كنيم كه برخي اساتيد نظر مخالفي با قرائت رسمي هم داشته باشند، بايد زمينه مناسب براي حضور و فعاليت آنها فراهم شود، چراكه دانشگاه‌ها محل ضرب آرا و بحث و تبادل نظر است. اگر نظرات موافق و مخالف وجود نداشته باشد و همه اساتيد و دانشجويان در يك جهت فعاليت كنند، اساسا رشد و پيشرفتي حاصل نمي‌شود. اين روند به خصوص درباره علوم انساني شامل ادبيات، جامعه‌شناسي، علوم سياسي، حقوق، الهيات و... مهم و حياتي است.

ياد مي‌كنم از مرحوم شهيد مرتضي مطهري زماني كه كتاب علل گرايش به مادي‌گري را مي‌نوشت مانند يك انسان كمونيست، ديالكتيك و اعتقادات الحادي را توضيح مي‌داد و ابعاد گوناگون آن را تشريح و مانند انساني محقق دلايل خود را در رد گزاره‌هاي مطرح‌شده بيان مي‌كرد. اگر همه در دانشگاه‌ها يك نوع فكر كنند و يك نوع حرف بزنند دچار پژمردگي و مرگ مي‌شوند. تحمل نظرات مختلف در دانشگاه‌ها نشان‌دهنده هوشمندي يك حاكميت است. چهره‌هايي مانند آقاي عارف هم درباره برخي روندها در دانشگاه‌هاي كشور موضوعاتي را بيان كرده و خواستار حفاظت از نخبگان شدند. روند يك دست‌سازي در دانشگاه‌ها نتيجه عكس خواهد داد و به هيچ عنوان منتج به نتيجه موردنظر برخي افراد و جريانات سياسي نمي‌شود. ضمن اينكه نتيجه مستقيم اين نوع تصميمات در تنزل كيفيت آموزش و پژوهش كشور موثر خواهد بود. نحله‌ها و تيپ‌هاي مختلف اساتيد در رشته‌هاي مختلف اساسا بايد با هم تفاوت داشته باشند. دقيقا مانند حوزه‌هاي علميه كه افراد و آيات عظام با هم بحث طلبگي دارند و گاهي اوقات نظراتي كاملا متفاوت و متضاد با هم دارند. اين روندي پسنديده در محيط‌هاي علمي، حوزوي و دانشگاهي است و محروم كردن جامعه از آن در فضاي توسعه كشور اثر نامناسب خواهد داشت.

 

تکه های سیاسی و اجتماعی پازل اقتصاد


مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر تکه های سیاسی و اجتماعی پازل اقتصاد نوشت:  همزمان با هفته دولت و افتتاح برخی طرح ها و همچنین با گذشت از روزهای سخت جهش ارزی و آرامش نسبی که به تبع مهار نرخ ارز در بازار دیده می شود و همچنین همزمان با برخی اخبار مثبت خارجی از جمله توافق با عربستان، آزادسازی برخی اموال بلوکه شده و افزایش صادرات نفت، می توان به وضعیت اقتصادی کشور نگاه خوش بینانه تری در مقایسه با ماه های قبل داشت اما به نظر می رسد ذهنیت فعالان اقتصادی درباره فضای موجود، به اندازه ای که اتفاقات مثبت در حال رقم خوردن است، مثبت نیست.

به طور مشخص گزارش هایی نظیر پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی انجام و همچنین شاخص امنیت سرمایه گذاری که توسط مرکز پژوهش های مجلس سنجیده می شود و هر دو متکی بر نظرخواهی از فعالان اقتصادی است، شرایط مناسبی را نشان نمی دهد. این مسئله را می توان در قالب احساس منفی نسبت به محیط پیرامونی اقتصاد برشمرد.


واضح است که نگارنده در مقام نفی مشکلات اقتصادی و چالش های موجود نیست و باید توجه داشت که بهبود نسبی وضعیت برخی شاخص ها مثل رشد اقتصادی و نرخ تورم، در پی سال ها رشد اقتصادی پایین و تورم بالا رقم خورده است. در چنین شرایطی به دلیل معضلات انباشته اقتصادی و فشاری که 5 سال تورم بالای 40 درصد به قدرت خرید خانوارها تحمیل کرده است، نمی توان انتظار داشت که به محض اندکی بهبود در وضعیت اقتصادی، ذهنیت ها نسبت به فضای اقتصادی نیز بهبود یابد. لذا از این منظر تداوم نگاه منفی و حتی تردید درباره ادامه مسیر بهبود وضعیت اقتصادی طبیعی است.


با این حال مسئله فراتر از اقتصاد و ذهنیت فعالان اقتصادی درخصوص وضعیت اقتصادی، سویه سیاسی و اجتماعی نیز دارد. مسئله ای که در ترسیم محیط فعالیت های اقتصادی و فضای کسب و کار مهم است، شکاف های اجتماعی و تنش های سیاسی است. شکل گیری پرونده های جدید و باز ماندن پرونده های قبلی موجب می شود تا فعالان اقتصادی نتوانند در این فضای اجتماعی دوقطبی و تنش زای سیاسی، بهبود نسبی وضعیت اقتصادی را درک کنند. به عنوان مثال با وجود تلاش 3 قوه برای قانونمند کردن فضای پوشش، همچنان شاهد برخی اظهارات تند و برخی برخوردهای فیزیکی و بازتاب دادن به این برخوردها هستیم. مثال مهم دیگر تداوم فیلترینگ و محدودیت مردم در دسترسی بدون دغدغه به فضای مجازی و اینترنت است. آن هم در شرایطی که به گفته مسئولان، فیلترینگ به دلیل شرایط خاص ناآرامی های سال گذشته اتخاذ شده بود و با عبور از آن زمان و آرامشی که هم اکنون وجود دارد می توان در آن تصمیم، تجدیدنظر کرد. مسئله دیگری که افکار عمومی را این روزها درگیر خود کرده است، موضوع قطع همکاری با برخی استادان دانشگاه است. روشن است که در مواجهه با افرادی که در هر جایگاهی به دنبال تحریک دانشجویان برای حضور در اغتشاشات و ناآرامی های سال گذشته بودند، باید از موضع قانون برخورد کرد اما در این میان توجه به نگاه جذب حداکثری که رهبر انقلاب در برهه های مختلف بر آن تاکید داشته اند، ایجاب می کند که برخورد صرفا با موارد تند باشد و مسئله به طرد جمع قابل توجهی از چهره های علمی نینجامد.


به این فهرست می توان موضوعات دیگری نظیر تعلل در تعیین تکلیف انتخابات هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران را نیز اضافه کرد اما در هر حال باید توجه داشت که هرگونه ندای تنش زا در حوزه سیاست و اجتماع اثر منفی خود را بر اقتصاد می گذارد. همگی دیدیم که ناآرامی های سال گذشته، چگونه بر بازار ارز تاثیر منفی گذاشت. لذا در راستای سیاست تثبیت که به عنوان سیاست اقتصادی دولت با هدف آرامش بخشی به اقتصاد دنبال می شود، باید آرام نگاه داشتن فضای اجتماعی و سیاسی و ایجاد گشایش در این عرصه ها را نیز به عنوان پازل مکمل اقدامات مثبت اقتصادی در نظر داشت.

 

مخاطبان عام تهدید مدودف


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان مخاطبان عام تهدید مدودف نوشت: اگر کسی در نادرست بودنِ تکیه بیش از حد بر روابط با روسیه تاکنون دچار تردید بود، حالا با انتشار تهدید زیاده ‌خواهانه و قلدرمآبانه دیمتری مدودف رئیس‌ جمهور سابق روسیه و نزدیک‌ترین دستیار ولادیمیر پوتین که گفته «ممکن است بخش‌هائی از گرجستان را به روسیه ملحق کنیم» قاعدتاً باید از چنین تردیدی نجات یافته باشد.


مدودف که زمانی نخست ‌وزیر پوتین بود و برای حل مشکل قانونی تصدی مجدد وی به ریاست ‌جمهوری روسیه حاضر شد با پذیرفتن نقش «محلّل» یک دوره رئیس ‌جمهور شود تا راه را برای بازگشت پوتین به کرملین هموار نماید، یکی از جنگ‌طلب‌ترین دولتمردان روس است. او در حال حاضر معاونت دبیر شورای امنیت روسیه را برعهده دارد و در این منصب ایفا کننده نقش اساسی است.


خوی کشور گشائی، به مدودف اختصاص ندارد و تمام دولتمردان روسی به آن مبتلا هستند. در این میان، ولادیمیر پوتین و دیمتری مدودف بیش از سایر سیاستمداران کرملین عملاً در صحنه کشورگشائی فعال بوده‌اند. بعد از فروپاشی شوروی در سال 1370 گرجستان به عنوان یکی از جمهوری‌های جوان جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی کنترل دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی را از دست داد. از همان زمان، روس‌ها درصدد دست ‌اندازی به این دو منطقه بودند ولی شرایط بحرانی روسیه به آنها اجازه چنین کاری را نمی‌داد. با اینحال، کرملین در سال 1387 برخلاف حق قانونی گرجستان، استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخت. در سال 1393 نیز دولتمردان روسی به بهانه حمایت از روس‌تبارها، کریمه را اشغال و به خاک روسیه ضمیمه کردند. این وقایع، در دوران مسئولیت ولادیمیر پوتین و دیمتری مدودف در کرملین رخ داد کمااینکه تجاوز روسیه به اوکراین در 5 اسفند 1400 نیز در زمان حضور این دو نفر در قدرت صورت گرفت.


مدودف، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «آرگومنتی فاکتی» هفته گذشته نوشت: «ایده پیوستن به روسیه هنوز در آبخازیا و اوستیای جنوبی رایج است. اگر دلایل خوبی برای آن وجود داشته باشد می‌توان آن را اجرا کرد.»


ساکنان کرملین معمولاً خوی کشورگشائی خود را پشت چیزی به نام تهدیدهای بین‌المللی از قبیل پیوستن جمهوری‌های جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی به ناتو پنهان می‌کنند. در مورد آبخازیا و اوستیای جنوبی هم منظور مدودف از «دلایل خوب» همین است که گرجستان ممکن است بخواهد به ناتو بپیوندد که در آن صورت روسیه باید این مناطق را اشغال کند! کمااینکه تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در یکسال و نیم قبل نیز با همین بهانه صورت گرفت.


نکته بسیار قابل تامل اینست که ملی‌گراهای روسیه که پوتین و مدودف از دانه‌ درشت‌های آنها هستند اگر بتوانند مایل هستند تمام جمهوری‌های شوروی سابق را ضمیمه خاک کشور خود نموده و اتحاد جماهیر شوروی را بار دیگر احیا کنند البته زیر عنوان روسیه بزرگ. همین طرز تفکر خطرناک است که موجب شده ناظران سیاسی در منطقه درباره طمع ‌ورزی روس‌ها نسبت به سایر همسایگانشان هشدار بدهند. این هشدار طبعاً شامل سرزمین‌های جنوب دریای خزر هم می‌شود و نمی‌توان ایران را از خطر طمع ‌ورزی ملی‌گراهای روس در امان دانست.


نکته قابل تامل دیگر اینست که مدودف تهدید نسبت به امکان اشغال بخش‌هائی از خاک گرجستان را زمانی مطرح کرده که ماشین جنگی روسیه در اوکراین به گِل نشسته و تجاوزی که قرار بود ظرف چند هفته اوکراین را به زانو درآورد اکنون یکسال و نیم است که در ناکامی بسر می‌برد. از طرف دیگر، روسیه این روزها یکی از شکننده‌ترین شرایط سیاسی، نظامی و اقتصادی خود را پشت ‌سر می‌گذارد بطوری که فرماندهان نظامی این کشور یکی بعد از دیگری کنار گذاشته می‌شوند، فرمانده واگنر به طرز مشکوکی کشته شده، دولت روسیه در انزوای بین‌المللی قرار دارد و اقتصاد این کشور در اثر تحریم‌ها دچار نابسامانی است. تهدید به کشورگشائی که مدودف در چنین شرایط شکننده‌ای به آن متوسل شده، هرچند نوعی نمایش بی‌پشتوانه قدرت است ولی در عین حال، نشان‌دهنده خوی کشورگشائی او و همفکرانش در کرملین هم هست. آنها اگر قدرت کافی برای چنین کاری را داشته باشند قطعاً در انجام آن تردید نخواهند کرد کما اینکه در دوران لنین و استالین علیه سرزمین‌هائی که آنها را به شوروی ضمیمه کردند انجام دادند و قبل از آن در دوران تزارها به ایران لشکرکشی کردند و در دوران شوروی هم با همراهی انگلیس و آمریکا کشورمان را اشغال کردند، خیانتی که دو سال قبل سفیر وقت روسیه در تهران خاطره ننگینش را زنده کرد ولی با اعتراض غیرتمندانه اصحاب رسانه کشورمان مجبور شد بساط خود را جمع کند و برود.


اکنون هرچند ایران مخاطب مستقیم تهدید مدودف نیست ولی دولتمردان ما با توجه به خیانت‌های گذشته روس‌ها، ما را هم ولو به صورت غیرمستقیم مخاطب عام این تهدید بدانند و جانب احتیاط را در روابط با روسیه در پیش بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۵۶
روسوفیلها گروهی هستند که همیشه دنبال پرستش هستند امروز پوتین فردا مددوف و‌پس فردا شاید ترامپ. گوششون هم به حرف هیچ آدم دیگه نیست مگر اونایی که میپرستندشون
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
تندروهای جبهه پایداری ها و امام صادقی ها از زمان احمدی نژاد وارد سیاست کلان کشور شدند

و برنامه های خطرناک و خوابهای سیاه و تاریکی برای
کشور و مردم دیده اند

مردم اگر سکوت کنیم روزی نه چندان دور ، حتی برای اوصاع اسفبار و فلاکت بارتر کشور در امروزه روز نیز ، باید آه بکشیم و افسوس بخوریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
واقعا؟ ترامپ؟
چرا خودزنی میکنی
وهم چنین غربی سازی نتیجه‌ی عکس میدهد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
نوشتن یاد بگیر نمیخواد حرف بزنی
موضوع خالص سازی در دانشگاه تنها نیست متاسفانه این دولت جامعه را دوقطبی کرده است و هیچ نظر دیگری بغیر از نظرات خود را بر نمیتابد
پاسخ ها
تلخک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
یعنی جامعه باید تک قطبی باشه؟! چطور این دوستان دوقطبی بودن دانشگاه را میپسندند اما چندقطبی شدن جامعه به مذاقشان سازگار نیست؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
همه چیز نشون میده در این کشور کسی دنبال ابادنی مملکت نیست. فقط دنبال منافع فردی و جناحی و خالص سازی هستند حتی به قیمت آسیب به کشور.
به همه نخبه ها و هر کس توانش رو داره توصیه میکنم برن جایی ک قدرشون رو بدونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
وقتی رای نمیدید دولتی میاد سر کار که نماینده مردم نیست و این خالص سازی فقط نمونه ای از تبعات آن است
تقصیر خودمان است
به روزنامه جمهوری اسلامی یه دفعه بگو با روُسیه قطع رابطه کنید تا خیال آمریکا و بعضی ها در ایران راحت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
اره بعدشم کفش انریکا رو باید بوسید و براش دم تکون داد
همه چیز را سیاسی کردیم و نابود؛ دین، علم و...
خالص سازی در دانشگاه ها
در طی 45 سال گذشته سعی بر یکسان سازی و کادر سازی در تمام ارکان جامعه چه دانشگاهی و چه غیر دانشگاهی بوده ، این امر در فرهنگ و پوشش عمومی هم بود. یکی زمانی پوشیدن شلوار جین و پیراهن آستین کوتاه مصادق گرایش به غرب جنایتکار و آمریکای خونخوار بود نتیجه اون همه تعصب و تنگ نظری ، جامعه امروز ایران را در بحث پوشش به اینجا رساند. فکر میکنید تنگ نظری در سلایق فکری اساتید و دیگر اقشار جامعه مثل هنرمندان در آینده نه چندان دور وضعیت بهتری از حجاب برای ایران و جامعه ایرانی در بر خواهد داشت. به قول اون تماشگر ایرانی که به کریم بنزما گفت به خدا مسلمان نیستی باید گفت ...
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
تصفیه وپاکسازی استاد ودانشجو وکارمند وکذالک پدیده شومی است که از زمان انقلاب فرهنگی وشاید پیش تر دراین جامعه رایج گردیده وخیلی از نیروهای کاری ودلسوز را از جامعه ترد کرده است ولی حالا که لبه تیز قیچی تا حدودی به خودیهای نقاد به وضعیت غیر قابل تحمل رسیده صدای عده ای در آاآمده است
مرد یعنی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا/ به یکی توهین شد همه از بازی انصراف دادند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
معنی ملت همینه
اینکه آیات عظام نظرات مختلف دارن درست! اما در یه سری اصول اتفاق نظر دارن! هیچ آیت الهی منکر خدا نیست! مخالف اسلام نیست! تو حوزه لاییکها تدریس نمیکنن!
پس قیاس بیخود نکنید مغلطه نکنید
علوم دیگه هم اینجوری نیستن که موافق و مخالف داشته باشن مثلا کسی بیاد بگه قانون اول نیوتون رو قبول ندارم دیگری بگه دارم و ما اجازه بدیم هر دو تدریس کنن! تا دانشگاه پیشرفت کنه!
بینش سیاسی دانشجو هم با مباحث سیاسی و اصول و دروسش رشد داده میشه نه با توییت و نظر شخصی اساتیدی که خودشون دو واحد سیاست نخوندن و تخصصشون چیز دیگه ایه و به خودشون اجازه میدن اخبار شبکه های فارسی زبان رو به عنوان اصل مسلم به دانشجو و غیر دانشجو اعلام کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
..
چه برای خودشون پپسی کولا باز می کنن
مگه بقیه دانشمندان علوم دیگر کشک هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
مشخصه که شما هیچ چیزی از علم نمی دانید اتفاقا هر دوی آنها که یکی قانون اول نیوتن را قبول و دیگری قبول ندارند حق تدریس دارند چون علم چیز ثابتی نیست و هر روز در عالم علم بسیاری از قوانین قبلی نقض می شوند و هیچ چیز در دنیای علم خارج از بحث و مداجله و تحقیق قطعیت ندارد اگر اینگونه بود روزی تمام دنیا فکر می کرد کوچکترین ذره این عالم مولکول است وای بعدا فهمیدند اتم و بعد از آن فهمیدند الکترون پروتون و نوترون هستند و امروز به وجود ذراتی ریز تر از آن هم معتقدند. روزی دنیا را فقط شامل سه بعد می دانستند و بس ولی امروز ابعاد چهارم و پنجم هم به اثبات رسیده. روزی گالیله را افرادی با تفکر شما محکوم به مرگ کردند زیرا میگفت زمین به دور خورشید می گردد ولیامروز می دانیم که خیر .اگر با تفکر شما دانشمندان می زیستند هنوز ما فکر می کردیم که این خورشید است که به دور زمین می گردد.
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
در علم هم میشود گفت قانون اول و دوم نیوتن را قبول ندارم ولی قبول نداشتن این دو قانون را باید علمی ثابت کرد همانطور که پذیرش آن با اجبار نبوده و اثبات گردیده است پذیرش قوانین علمی به دلخواه و بخاطر نام بزرگ
هیچ یک از دانشمندان بزرگ دنیا نبوده سایر علوم و سیاست و فرهنگ هم همین است کشاورزی هم همین است دیگر کسی با گاو آهن شخم نمی زند و با داس درو نمیکند هر ابزاری در دوره خود بهترین بوده و پس از آن به شکلی دیگر توسعه می یابد علم سیاست و ارتباطات هم مستثنی از این اصل نمیباشد
استاد دانشگاهی که با اصول نظام و انقلاب موافق نیست باید خیلی زود اخراج شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
مطابق همین منطق، کسی که با اصول نظام و انقلاب موافق نیست نباید مالیات بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
علم فدای ایدئولوژی
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
شماها که اول انقلاب میگفتین بهترین اساتید کمونیسم و لیبرالیسم باید در دانشگاه‌های ما حضور داشته باشند و تدریس کنن تا دانشجویان با نظریات مختلف آشنا بشن. چطور به همچین جایی رسیدید که هیچکس رو غیر خودتون تحمل نمیکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
ساندیست را بنوش
نه من هنوز هم نمی فهمم چون شعور کافی برای تحلیل ندارم کوچک شما با بصیرت
درد علم هم مانند سایر دردهاست ، البته که این درد بسیار جانکاه ست و ....
طولی نمی کشد خالص سازها گرفتار خالص سازهای بعدی خواهند شد . حداقل چهار صفحه تاریخ بخوانید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
من که هیچ خالص سازی ندیدم
هر دولتی میومد باقیمونده های دولت قبلو میریخت بیرون
مشکل این دولت این بود که فکر کرد با نگه داشتن قبلی ها داره خدمت میکنه
ولی دیدیم که چه گندی زدن
اتفاق دانشگاه باید خالص باشد یعنی باید فقط وفقط محل حضور استاد ودانشجو وعوامل مربوطه در جهت تولید علم وآگاهی در همه زمینه ها بدون دخالت عوامل بیرون از دانشگاه باشد..چیری که باید مانع آن شد جلوگیری از یک دست شدن دانشگاه ها ودخالت عوامل غیر دانشگاهیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
دانشگاه را سیاسی کردند و حالا چاره ای ندارند و باید دانشگاه را امنیتی هم کنند. متاسفانه بعد از چهل سال هنوز مملکتداری یاد نگرفتند
خالص سازی موضوع عجیبی است. چه کسی به شما گفته یا از کجا فهمیده اید که در مدار حق هستید و افراد همسو با شما باید همه مناصب را تصرف کنند. گیریم حق هم باشید، باز حق ندارید کشور و امکانات آن را متعلق به خود بدانید و دیگران را محروم کنید. خود حق پنداری و جزم اندیشی به واقع تفکر خطرناکی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
نخست جعل اصطلاح می کنید= خالص سازی
بعد بر اساس آن واژه خیالی تحلیل های آبکی می کنید
در هیچ کجای دنیا به افراد ضد نظام آن کشور اجازه تدریس در دانشگاههای دولتی را نمی دهند.
و قطع قرار داد می کنند
اوووف چه قدرتی دارن مطبوعات و اصحاب رسانه ی کا ! خخخخ. سلاطین باد
خالص‌سازي در دانشگاه‌ها نتيجه عكس مي‌دهد

اینکه نتیجه عکس می دهد ان را باید در گذر زمان جستجو کرد چرا که در تاریخ بسیار دیده ایم که

سالهای طولانی بلکه قرن ها زمان میبرد تا اثار منفی در بستر زمان از بین برود

نمونه ان : ایا بهتر از بزرگ مردی همچون مرد عدالت در تاریخ وجود دارد؟ که پس از خودش

بواسطه اثار منفی صاحب قدرتان ان بزرگوار انگونه معرفی کردند که الیعاذ بالله سبش

شده ثواب در افکار عوام جاهل وساده لوح؟

اینک امروز هم اگر نشسته اید به این امید که این مصیبت ها در نهایت نتیجه ی عکس میدهد

باید فاتحه ی حقیقت و حق گرائی را برای مدت زمانی طولانی بخوانید تا شاید معجزه ای رخد دهد
چرا میگویید سرزمینهای جدا شده از شوروی چرا نمی گویید سرزمینهای جدا شده از ایران که در توطئه بین انگلیس و شوردی سابق انجام شد
معروف است که می گویند ، طناب از جای باریک پاره می شود
اما ، طناب ظلم از جای قطور آن پاره می شود
این سنت خداست
خالص سازی از اول لنقلاب بوده ، در همه جا از آموزش وپرورش گرفته تا مخابرات و علوم پزشکی و غیره ، ونتیجه آن افراد بدون تخصص را گماردن بر مشاغا خاص بوده و خروجی آن شده الان که دست روی هر چی بگذاری خراب است
خالص سازی به نفع اقلیتی همیشه بوده و به نوعی ملوک والطوایفی است
به گفته پیامبر اسلام برای کسب علم تا چین هم که لازم باشد باید رفت.پس خالص سازی اساتید دانشگاه غیر ممکن است و نتیجه آن گسترش نیروهای متخصص در آینده می باشد.چون تمام علوم در یک نفر نمی گنجد و ذره ذره ان را باید از افراد گوناگون متخصص در آن آموخت. امروز همه می دانیم با اخراج اساتید متخصص پزشکی از دانشگاه و مهاجرت آنها به سایر کشورها دانش علمی آنها به نسل جدید منتقل نمی شود و در آینده ای بسیار نزدیک مجبوریم پزشک متخصص از چین و هند و فیلیپین وارد کنیم.این واقعیتی بسیار دردناک است که بعضی یا توانایی درکش را ندارند و یا تنها به منافع شخصی و حال حاضر خود می اندیشند.
دوست عزیزی از کاربران تابناک این شعر را نوشته بود. دوباره گفتن ان خالی از لطف نیست. ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی… کاین ره که تو می روی به ترکستان‌است. از ما گفتن بود. خود دانید.
ومتاسفانه موضوع خالص سازی دانشگاه ها وقتی حساس تر می شود که ظاهراً قراراست به جای اساتید اخراج شده پایداری ها جایگزین شوند !!!
بنده یک استاد دانشگاه هستم
در دوره اصلاحات ، به دلیل نقد آنها ، بایکوت شدم
اصلاح طلبها ، هر کاری بکنند ، کاملا علمی و روشنگرانه است
اما اگر دیگران کردند ، قابل قبول نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
چرت نگو
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
من هم استاد هستم. در دوره دولت اصلاحات تمام برنامه ها در راستای دادن استقلال به دانشگاه ها بود. حتی رییس دانشگاه ها در یک فرایند رای گیری انتخاب مب شد و مثلا دو یا سه گزینه که بیشترین رای را اورده بودند به وزیر پیشنهاد می شد و از بین آنها انتخاب می شد.
رییس دانشکده ها و ... گروه های آموزشی هم همینطور.
جدب استاتید هم با نظر گروه انجام می شد.
حالا از صدر تا ذیل دانشگاه از بالا و بعصا برخی نهادهای خارج دانشگاه تعیین می شوند و اگر کسی استقلال رای هم داشت اخراج می شود.
رشد علمی کشور حاصل دولت اصلاحات بود
واقعاااا تعجب داره که اینقدر ملت ناراضی هستند و از نحوه عملکرد حاکمیت ناراحت و عصبانی اما مسئولان در هیچ یک از رده های حاکمیت از صدر تا ذیل اصلا و ابدا اهمیتی نمی دهند. اگر غیر از این بود ملت شاهد تغییرات و اصلاحات اساسی بودند نه اینکه دانشجویان و دانشگاهها از نخبه ها و اساتید ارزشمند و منتقد دارای استقلال رای تهی و به هیچ واهمه‌ای اخراج شوند تازه وزیر رو صندلی خود جابه جا بشه که استخواناش درد نگیره!!! یادتان باشد جامعه ایران آتش زیر خاکستر است
افرادی که این روزها صاحب قدرت و تریبون شدن با یک برنامه ریزی حساب شده اول رییس جمهور مورد نظر خودشون رو اوردن سر کار بعد هم طوری فضا سازی می کنند که جوانان خوب و خوش فکر و متخصصان که سرمایه های انسانی کشور هستند با سرعت کشور رو ترک کنند چون فرمان راندن بر ساده لوح و کم دانش و مستضعف از هر لحاظ، بسیار ساده خواهد بود چون چنین قشری توان تشخیص ندارد منتظر می نشیند تا به بگویند حالا ازدواج کن حالا بچه بیار این تعداد بیا این خونه مسکن مهر از سرت زیادیه بیا این رئیس جمهور این وزیر با این کشور بدبخت ارتباط داشته باشید خوشحال باشید که ما هستیم وگرنه معلوم نبود چی به سرتون میومد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
احسنت لبّ مطلب را ادا کردید .
وقتی آمار رسمی کشور نشان از افزایش تورم در مرداد نسبت به تیرماه دارد، با چه استدلالی باید به وضعیت اقتصادی خوشبین بود؟!!
تاریخ ثابت کرده که همیشه تجاوز و اصرار بر آن پایان امپراتوری ها بوده....
دانشگاهی که تفکر و عقاید دستوری باشه تعطیل بشه بهتر است
عقلای نظام کجایند ؟ چرا هیچ کس به فکر کشور نیست ؟ تازه ترین شیرینکاری اقایان هم اخراج استادانی که تا کمر تعظیم نکرده اند به فرمایشات این اقایان ، من شکی ندارم که مقام رهبری را در جریان نمی گذارند یا اگر هم می گذارند اطلاعات غلط به ایشان میدهند چرا که رهبری به خوبی واقف هستند که این قبیل یکسان سازی ها فقط به نظام و انقلاب ضربه میزند و زیر پای اقلاب را سست میکند . این اقایان تند رو نمی دانند که یکسان سازی که به معنی اخراج معتدلین از همه سطوح ، چه ادارات و جه دانشگاه و غیره، فقط نشان خواهد داد که کفه همفکرانشان بسیار سبکتر از دیگر کفه است و در نهایت ، انسانهای بله قربان گو و بدون علم فقط به فکر منافع خود هستند و در سر بزنگاه که کشور نیاز به افراد دارای دانش بالا و فهم و ادراکی که کشور را از انواع تهدیدها مصون نگه دارند ، دیگر خیلی دیر شده و پایگاه اجتماعی انان محدود به همان افراد کم سواد و منفعت طلب است که قدرت رویارویی با دشمن را نخواهند داشت ، اقایان چه زمانی میخواهند بفهمند که هرکس که تطاهر به دینداری نکند لزوما دشمن و جاسوس نیست ، وای بر ما که اینان برایمان تکلیف رکشن میکنند که البته خودشان هم میدانند اشتباه استو کشور را به تباهی میدهد ولی اینان فقط به فکر منافع کوتاه مدت خودشان هستند و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
پایداری ها و امام صادقی ها مملکت رو در اختیار گرفتن
مشروطی های امثال زاکانی رو بجای اساتید اخراجی جذب کنید
خوب اخیرا وزارت کشور هم برای دانشگاه ها تعیین تکلیف می کند و اخراج اساتید را خیلی هم خوب می داند. کم مانده اداره آب و فاضلاب و ... هم برای دانشگاه تعیین تکلیف کند. اون شایعه ورود 15000 استاد خودی به صورت فله ای به دانشگاه هم اگر درست باشد که منتظر فاجعه باشیم.
قعلا که دانشگاه تقریبا در انحصار افراد ضد انقلاب و افراد با عقاید دینی عمدتا ضعیف و یا بی دین است .دلیل ان هم این است که بچه اهل نماز و دین را به دانشگاه می فرستی و با تربیت این استادان در عرض یکی دو ترم به یک انسان بی دین و بی هویت و ضد اخلاق و وطن پرستی تبدیل می شود تازه اگر به انواع فساد اخلاقی و اعتیاد گرفتار نشده باشد . متاسفانه کلا سیتسم ااموزشی کشور ار پیش دبستانی تا دانشگاه مشکل تربیتی دارد و فرزندان ایران زمین را برای کار در دیگر کشورها تربیت می کند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست