بازدید 19206

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰ 14 June 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
اخبار ضد و نقیض از انصراف برخی چهره‌ها منتشر و سپس تکذیب شد:
شمارش معکوس برای کنارکشیدن پوششی‌ها
با شروع هفته پایانی تبلیغات انتخاباتی و نزدیکی به روز رای‌گیری گمانه‌زنی‌ها برای انصراف برخی چهره‌های انتخاباتی بالا گرفته است. به ویژه اینکه عمده کارکرد کاندیداهای پوششی برای مناظره‌های تلویزیونی است و با پایان مناظره سوم باید منتظر کنارکشیدن این چهره‌ها باشیم. مسئله کاندیدای پوششی در انتخابات چهار سال پیش و با تایید صلاحیت اسحاق جهانگیری در کنار حسن روحانی شدت گرفت. جایی که جهانگیری در مناظره‌ها خود را پیش انداخت و سپر دفاع روحانی شد تا حمله‌های کمتری به او صورت بگیرد و بعد از برگزاری مناظره‌ها از رقابت‌ها کنار کشید. با تایید هفت چهره برای انتخابات امسال هم گمانه‌زنی‌ها برای حضور برخی چهره‌ها به عنوان کاندیدای پوششی بالا گرفت. مسئله‌ای که به جدال لفظی طولانی عبدالناصر همتی و علیرضا زاکانی در مناظره‌های امسال هم انجامید. حالا و امروز دو خبر درباره کناره‌گیری دو کاندیدای انتخابات در رسانه‌ها منتشر و سپس تکذیب شد. آن هم بعد از آنکه حسین شریعتمداری از چهار کاندیدای جریان انقلاب خواست به نفع یک نفر کنار بروند. شریعتمداری در کیهان نوشت: «آنچه بی‌تردید می‌توان گفت اینکه حضور هر ۵ نامزد جبهه انقلاب در انتخابات و خودداری ۴ تن آنها از کناره‌گیری به نفع نفر پنجم، خطای بزرگی است که دود آن به چشم جبهه انقلاب می‌رود و می‌توان این خطا را با توجه به دامنه اثر نامطلوب و خسارت‌آفرینی که درپی دارد، گناهی نابخشودنی دانست.» ابتدا این سخنگوی ستاد مردمی دولت سلام بود که اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر انصراف سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی کذب محض دانست. حامد تیموری گفت: اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر انصراف آقای قاضی زاده کذب محض است و ایشان با قدرت در حال پیگیری برنامه های انتخاباتی خود هستند. وی افزود: حضور با برنامه آقای قاضی زاده هاشمی در برنامه های مناظره تلویزیونی و ارائه راهکارهای واقعی و اجرایی باعث شده است که اقبال در بین مردم و نخبگان به این کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزایش داشته باشد و همین افزایش اقبال در بین مردم هم باعث افزایش تخریب‌ها علیه ایشان شده است. تیموری یادآور شد: دکتر قاضی زاده هاشمی امروز (یکشنبه) به استان سیستان و بلوچستان سفر خواهند کرد و ساعت 21 در بین مردم شهر زاهدان به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. وی از مردم خواست اخبار رسمی دکتر قاضی زاده هاشمی را فقط از صفحات رسمی ایشان در فضای مجازی و همچنین وبسایت رسمی ایشان پیگیری کرده و از توجه به شایعات بپرهیزند. ساعتی بعد هم ستاد زاکانی اخبار کناره‌گیری وی از انتخابات را تکذیب کرد. مالک شریعتی در واکنش به انتشار اخباری درباره اعلام انصراف زاکانی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی در تپه نورالشهدا گفت: برنامه شب گذشته در تپه نور الشهدا به مناسبت جشن میلاد حضرت معصومه (س) برگزار شد. آقای زاکانی در آن برنامه حضور پیدا کردند تا پاسخی به ابراز احساسات مردم و دوستارانشان بدهند. در آن برنامه هیچ بحث دیگری مطرح نشد. بر اساس این گزارش، خبری در فضای مجازی منتشر شده که علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شب گذشته در تپه نورالشهدا غرب تهران از ادامه‌ رقابت انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگر انصراف داده است.

حداد عادل در پاسخ به تابناک تشریح کرد:
چرا دختر سردار سلیمانی کاندیدای شورای شهر شد؟
«غلامعلی حدادعادل» در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره حضور دختر شهید سلیمانی در انتخابات شورای شهر اظهار کرد: فرزند سردار سلیمانی تصمیم داشت، مستقل و‌ منفرد در انتخابات حضور پیدا کنند و شورای ائتلاف نیز چند روز پیش از حضور وی در انتخابات شوراها مطلع شدیم. از این روی، برای اینکه رسانه‌های بیگانه از عدم پیروزی وی در انتخابات پرونده جدیدی را علیه شهید سلیمانی ایجاد نکنند، وی را در لیست انتخاباتی خود قرار دادیم. وی تصریح کرد: ما در ابتدا از وی درخواست کردیم از انتخابات انصراف دهند، اما وی بر تصمیم خود مصر بود؛ از این روی، در مرحله مصاحبه تصمیم گرفتیم وی در لیست ما قرار گیرد.



متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.


وزیر اقتصاد به انتشار لیست همتی واکنش نشان داد:
بعید است لیست ۱۱ بدهکار بانکی همان لیست مدنظر باشد
وزیر امور اقتصاد و دارایی به برخی اظهارات بورسی نامزدهای ریاست جمهوری پاسخ داد و توضیحاتی را درمورد آنچه در دو سال گذشته بر بازار سرمایه گذشت را ارائه کرد. فرهاد دژپسند در جمع خبرنگاران با اشاره به مناظره‌های ریاست جمهوری گفت: کاندیداهای محترم به دلیل فشار زیاد جلسه اطلاعاتی را مطرح کردند که نادرست است. سخنانی از سوی فردی مطرح شد که عضو شورای عالی بورس است و اگر عضوی از این شورا دیدگاهی برای بهبود شرایط بازار دارد بهتر است در شورا مطرح کند. وی درمورد لیست ۱۱ نفره بدهکار بانکی که روز گذشته در مناظره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، گفت: باید مطالبات معوق بانکی به حداقل برسد. بعید است لیست ۱۱ نفره که بحث آن مطرح است، همان لیست مد نظر باشد.

علیرضا زاکانی:
باید انحصار در خودروسازی شکسته شود
زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت که باید انحصار در خودروسازی شکسته شده و بازار رقابتی ایجاد شود. همچنین مفسده و فساد اقتصادی را در این عرصه ریشه کن کرد. علیرضا زاکانی در برنامه با نخبگان از شبکه 4 سیما درباره راهکارهایش برای مقابله با تحریم ها اظهار کرد: تحریم ابزار و امکانی است که آمریکا از آن نخواهد گذشت. همانطور که از ابتدای انقلاب به خصوص بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحریم ها را شروع کرد و ادامه داد و هر روز ابعاد آن بیشتر شود. از تحریم به عنوان ابزاری در جنگ اقتصادی استفاده شده تا فروپاشی درونی را رقم زند. وی افزود: رویکرد اصلی برای مقابله با تحریم ها خنثی سازی تحریم و توجه به ظرفیت های داخلی است. اساس بر جهش تولید بوده تا بتوان از فشار تحریم ها مصون باشیم وگرنه این امید که دشمن تحریم ها را بر می دارد، درست نیست. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تحریم ها تنها 20 درصد بر کشور اثر گذاشته است، گفت: مشکلات کشور ناشی از بی ارادگی و بی عملی دولت است. ما دچار خودتحریمی هستیم. آنقدر خودمان را تحریم کردیم که دیگران روی ما اثر گذاشتند.


عبدالناصر همتی
موضوع بحران آب را در دستور کار جدی خواهم داشت
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور و استان یزد، رفع این بحران را از برنامه‌های جدی خود در صورت تصدی کرسی ریاست جمهوری عنوان کرد. «عبدالناصر همتی» در گفتگوی تلویزیونی با مردم استان یزد که روز گذشته از شبکه سیمای یزد پخش شد، با اشاره به شرایط اقتصادی نامطلوب کشور، اظهار کرد: در حال حاضر اقشار مختلف مردم در اکثر استان‌ها گرفتار بیکاری و مشکلات مالی هستند لذا بازنگریدر اداره اقتصاد کشور ضروریست و از برنامه اصلی من در اداره کشور خواهد بود. وی در بخش دیگری از سخنانش یکی از عوامل وجود مشکلات در بسیاری از حوزه‌ها را نبود راهبرد جدی برای توسعه اقتصادی استانها ذکر کرد و با اشاره به مشکلات ناشی از نگاه تمرکزگرایانه‌ی تهران، گفت: این نگاه باعث خالی شدن تدریجی شهرهای دیگر و مهاجرت آنها به حاشیه شهرهای بزرگ و بروز مشکلات بسیاری شده است. وی افزود: در همین راستا نیز اولویت اول حاکم شدن تصمیمات اقتصادی بر مسائل سیاسی در استانهاست به طوری که نگاه سیاسی از استان‌ها برداشته و نگاه اقتصادی ر آنها حاکم شود و این با اهتمام به ویژگی‌های هر استان ممکن خواهد بود.همتی در ادامه در ادامه نیز دو راهبرد را برای توانمند سازی مردم استان یزد شامل اصلاح حداقل دستمزد و افزایش آن به حدود ۶.۵ میلیون تومان و اعمال خریدهای اعتباری ذکر کرد. وی به بحران کم آبی در استان یزد نیز اشاره کرد و گفت: موضوع بحران آب را به عنوان اصلی‌ترین مشکل کشور، دستور کار جدی خواهم داشت. وی از یزد در کنار اصفهان و شیراز به عنوان رئوس مثلث توریسم بین‌المللی ایران یاد کرد و گفت: توسعه گردشگری از طریق جذب توریست‌های بین‌المللی از اهداف من در دولت خواهد بود.

نگاهی به مواضع هر هفت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به مسئله بورس

وعده‌های بورسی

ضرر و زیان بالای مردم در بورس در یکسال گذشته موجب شده تا سیاست‌های کاندیداهای انتخابات درخصوص بورس به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شود. در اینجا نگاهی داریم به مهم‌ترین وعده‌هایی که کاندیداها در خصوص بورس و بهبود وضعیت ان داده‌اند:
محسن رضایی: محسن رضایی از اولین کاندیداهایی بود که در روز ثبت‌نام هم به مسئله بورس و برنامه‌هایش برای ان اشاره کرد. او که در گذشته نیز اظهارنظرهایی در خصوص وضعیت سهامداران داشته است، در خصوص برنامه های خود برای بورس می گوید: دو برنامه برای احیای بازار بورس دارد که یکی تشکیل صندوق جبران زیان‌ های مالباختگان است که در این صندوق بخشی از زیان مالباختگان با استفاده از برخی منابع جبران خواهد شد. دوم هم، تشویق تولید و سرمایه ‌گذاری و ارتباط آنها با واگن ‌های سرمایه هم مهم است و اگر تولید را به بازار سرمایه متصل کنیم، در آن صورت بازار بورس احیا شده و ارزش سهام‌ ها بالا خواهد رفت و به همین دلیل بسیار مهم است این که تولید به واگن متصل شود. رضایی خود را اقتصاددان می داند و درباره احیای بورس معتقد است: شرکت‌های بزرگی که تجربه، قدرت تولید زیادی دارند، بایستی سهام قدیم خود را نگه داشته و سهام جدید بفروشند و وقتی پول جدیدی از این راه به دست آوردند بایستی آن را به سمت سرمایه و تولید ببرند و این کار باعث می ‌شود ارزش سهام بالا برود. بنا داریم تا شاخص سهام بازار بورس را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار برسانیم و به مرور زمان این شاخص افزایش پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه یک بیمه برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنیم، تاکید کرده است: سرمایه زیر ۱۰۰ میلیون تومان در بورس را بیمه خواهیم کرد، چون شما می دانید که ۹۰ درصد سرمایه گذاران سرمایه ای زیر ۵۰ میلیون دارند.


سید ابراهیم رییسی، در نطق های انتخاباتی خود با انتقاد از رفتار دولت روحانی و بیان سخنانی که برخی سهامداران نیز به آن اعتقاد دارند، مثل جبران کسری بودجه دولت از طریق این بازار معتقد است: الان راه حل این است که صندوق جبران خسارت راه اندازی کنیم تا به مردم اعتماد بدهد. به گفته این کاندیدای ریاست جمهوری، با صندوق بیمه یا صندوق جبران خسارت برای افرادی که سهامدار بورس هستند و حتی مبالغ اندک دارند، دولت باید برای جبران خسارت مردم که به بورس امید بستند این موضوع را حل و جبران ‌کند. رئیسی درباره تامین منابع جبران خسارت برای سهامداران بورس نیز می گوید: ما صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت داریم و در جلسه شورای عالی اقتصادی این بحث مطرح شد و مبالغی وجود دارد و جایی که پیشنهاد کردند که پیگیری شود و در واقع این مبلغ صندوق، قابل تامین است به نحوی که دولت بتواند خسارت را جبران کند. باید صندوق جبران خسارت فعال شود تا مردم اعتماد کنند و منابع صندوق قابل تامین است و اولا صندوق تثبیت در بورس هست و این مبلغ قابل تامین برای دولت است.


علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز معتفد است: با سیاست گذاری دقیق شرایطی را در دولت فراهم خواهیم کرد تا تعادل و ثبات در بازار سرمایه شکل بگیرد. با آموزش صحیح و پیشگیری از منفعت طلبی بورس، امکانی فراهم می کنیم تا مردم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه سوق بدهند و با ارائه درست امکانات شرایط مولد شدن سرمایههای راکد در کشور فراهم شود. وی با بیان وظایف دولت خود در حمایت از سهامداران می گوید: خودمان را مکلف می دانیم این سود و نقدینگی گسترده که در جامعه هست به سمت بورس سوق یابد.

امیرحسین قاضی زاده نیز یکی از کاندیداهایی است که در گذشته نیز اقدامات جدی در حوزه بورس داشت است. وی معتقد است: سه روزه می‌ شود مشکل بورس را حل کرد. اگر رئیس ‌جمهور شوم، پول ‌های خارج شده توسط دولت را در قالب صندوق تثبیت به بازار بورس برمی‌ گردانم. وی با توجه اقدامات گذشته خود، می گوید: اولین کسی بودم که ریشه بحران بورس را شناسایی و از تخلف شبیه به دزدی دولت از سهامداران به عنوان وکیل مردم شکایت کردم؛ ۹ ماه است این پرونده را بدون شعارزدگی دنبال می‌ کنم.

محسن مهرعلیزاده نیز هنوز برنامه دقیقی برای بورس ارائه نکرده است. عدم ارائه برنامه کلی و اکتفا به انتقاد از دولت و اعلام اعتقاد به کاهش مداخله دولت در امور اقتصادی و اجتماعی جملاتی بوده است که درباره بورس به زبان آورده است.

عبدالناصر همتی نیز در این باره معتقد است: به دخالت در بورس اعتقادی ندارم، نباید یک روز دامنه نوسان متقارن بگذارند یک روز بردارند و یا یک روز محدودیت خرید بگذارند و یک روز بگویند که باید ۲۴ ساعت بگذرد تا بتواند درخواست خود را وارد سیستم کند. من اعتقاد صد درصدی به بورس دارم، سقوط بورس هم دلایل مختلفی دارد که در یک زمان مناسب مفصل در خصوص آن توضیح خواهم داد. وی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات بورس به خاطر دخالت‌های غیرمنطقی است می گوید: در بازار سرمایه ما کارهایی شد که نباید می‌شد. حمایت‌های بدون منطق برای رشد سریع شاخص مشکل‌ساز شد. بازار سرمایه تجلی بخش حقیقی اقتصاد است و بازاری است که بخش خصوصی خرید و فروش می ‌کند. می ‌شود بورس را احیا کرد اما نه در دو یا سه روز. بورس باید شفاف شود. نمی‌گویم همیشه بورس بالا برود. مثل همین روندی که در روزهای اخیر دارد را باید پیش بگیرد. حمایت جدی از بازار سرمایه به عنوان رکن مهم تامین مالی تولید خواهم کرد.

سعید جلیلی بورس را محل جذب سرمایه مردم می داند و به نحوه مدیریت دولت در این بازار انتقادات جدی وارد کرده است. جلیلی اعتقاد دارد: در یکی دو سال گذشته سوء تدبیر جدی در بورس صورت گرفت و مردم به خوبی درک کردند بازار سرمایه باید محل جذب سرمایه باشد نه کوره ای برای سوزاندن سرمایه مردم. نباید کاری کرد که مردم در این بازار یک شبه پولدار شده یا ضرر کنند. می توان از طریق بورس برای ساخت پتروپالایشگاه ها تامین مالی کرد و سود واقعی و تضمین شده به مردم رساند. این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه به سایر بازارها نیز اشاره کرده و می گوید: بازار سرمایه، بازار پول و بیمه باید هماهنگ و هم افزا باشند و هنر رئیس جمهور نیز این است که این بازارها را مدیریت کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد شورای ثبات بین نهاد های مالی ( بانک مرکزی، بیمه مرکزی و بازار سرمایه) اشاره کرده و گفته است: بازار سرمایه باید مطمئن و پایدار باشد و باید با خطاها برخورد کرد و از تکرار آن جلوگیری کرد.

علی نیکزاد:
افراد فاقد طهارت اقتصادی در دولت آینده جایی ندارند

ئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی رئیسی، دولت قوی و مردمی برای خدمت، عدالت، سربازی ولایت، حکمت و خردورزی روی کار خواهد آمد و افراد فاقد طهارت اقتصادی در این دولت جای ندارند. علی نیکزاد در تجمع انتخاباتی حامیان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شد، با بیان اینکه گیلان به برکت مردمانی بزرگ و مقاوم جزو پیشتازان انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی مبارزه مسلحانه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی را آغاز کرد و نقش مهمی در تاریخ گیلان و ایران رقم زد. وی با اشاره به نقش علمای بزرگ گیلان در همراهی مردم با نهضت امام خمینی(ره)، افزود: نقش ویژه مردم گیلان در شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه با گروهک های ضد انقلابی فراموش نشدنی است و همچنین مردم گیلان در دفاع مقدس با تقدیم هشت هزار شهید حماسه های بزرگی آفریدند. رئیس شورای هماهنگی ستادهای مردمی حجت الاسلام رئیسی، بصیرت مردم گیلان در حماسه ۸ دی را یادآور شد و گفت: حماسه بزرگ ۸ دی مردم گیلان زمینه ساز حماسه ۹ دی در سراسر کشور شد. نیکزاد، گیلان را غنی ترین استان کشور از نظر محصولات کشاورزی دانست و عنوان کرد: رتبه های نخست تولید ماکیان، برنج و داروهای ضد سرطان و کشت مکانیزه به گیلان تعلق دارد، اما شاهد رتبه دوم گیلان در نرخ بیکاری هستیم و آلودگی های زیست محیطی موجود در گیلان سبب شده به جای تولید ثروت، منابع طبیعی را از دست بدهیم. وی گفت: مسئولان در جمهوری اسلامی باید خدمت گزار مردم در راستای آرمان های الهی باشند.

محسن رضایی
دولتی با حضور همه شایستگان تشکیل می دهم

محسن رضایی در توییتر نوشت: مردم عزیز ایران؛  تجربۀ سالهای اخیر نشان داده است که منافع مردم پای جنگ‌های زرگری جناح‌های سیاسی قربانی می‌شود.  دولتی تشکیل خواهیم داد از همۀ شایستگان دو جناح که فکر و ذکرشان فقط حل مشکلات مردم باشد و با درایت «اصلاح از درون قدرت» و «بازسازی معماری اقتصاد» را پیگیری کنند.

 

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
اینکه مردم شاد نیستند فقط به‌خاطر تحریم است؟
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شادی و نشاط حق همه مردم و به‌ویژه جوانان است، آیا اینکه مردم شاد نیستند فقط به‌خاطر تحریم است؟! مگر شادی و خوشحالی فقط با پول و منابع نفتی حاصل می‌شود؟ شادنبودن مردم و نارضایتی آنها دلایل دیگری دارد، مردم خود را مؤثر نمی‌بینند؛ «مردم را از میدان بیرون کرده‌اند».»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
فاقد طهارت اقتصادی ؟ پس با این حساب قبلی ها طهارت نداشتند ؟
پوششی بودن بده ؟
طهارت موردنظر جناب نیکزاد رو در 8سال حاکمیت یکدست اصولگرایان دیدیم، بلوف پاکدستی بهتون نمیاد
از امثال آقایان ولایتی و حداد عادل بعید است دیگر راجع به اصولگرایی اظهار نظر کنند
باید تا روز چهار شنبه منظر استعفای کاندیداهای پوششی باشیم.
نشستین مثلا انتخابات راه انداختین و حالا هم بازی جدید. این به نفع اون کنار بره، بعد یه پست مهم توو دولت بگیره دورهم مملکت رو بچاپین
من خیلی تحقیق کردم دیدم بازم همتی بهتره
دولتی تشکیل خواهیم داد از همۀ شایستگان دو جناح که فکر و ذکرشان فقط حل مشکلات مردم باشد و با درایت «اصلاح از درون قدرت» و «بازسازی معماری اقتصاد» را پیگیری کنند
با سلام جناب رضایی شما هم بله، مگر قرار نشد از همه اقوام استفاده کنید و در دولت شما جناح بازی نباشد، خودی و نخودی و غیر خودی مطرح نباشد، کرد و لر و بلوچ و عرب در دولت شما باشند و معیار فقط شایستگی افراد باشد چه زن و‌چه مرد.
لطفا چاپ کنید
عبدالناصر همتی
موضوع بحران آب را در دستور کار جدی خواهم داشت
جناب همتی من راه های علمی حل مشکل را میدانم و متاسفانه با هر سازمانی تماس گرفتم تحویل نگرفتند چون برایشان نان و آب نداشت
درست وقتی مسئولان تشویق به بورس کردند خونمو که تنها پس اندازم بود 260 میلیون فروختم و 40 میلیون هم وام داشتم گذاشتم روش و بردم بورس 300 میلیون رو 60 میلیون تحویل گرفتم علی برکت الله .
240 میلیون ضرر به ظاهر ولی از دو طرف ضرر کردم اگه خونه رو نگه می داشتم الان 2 میلیارد قیمتش بود
حداد عادل نیاز به یک دوره اکابر جهت فرا گیری حساب و هندسه دارند.
کی میخواهند بازنشسته بشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر