بازدید 31729

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶ 10 June 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰سید ابراهیم رئیسی:
چهار روز قبل از اجرای طرح فهمیدم قرار است قیمت بنزین افزایش یابد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران مهمان دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی بود تا به سوالات متنوع و متعدد آن ها در قامت کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پاسخ دهد.آیت‌الله رئیسی افزود: راه اعتماد سازی در جامعه شفاف سازی و با صداقت حرف زدن با مردم است. وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: در دولت مردمی قراردادهای اقتصادی به اطلاع مردم می رساند و هیچ قرارداد مهمی محرمانه نخواهد بود. "حوادث آبان 98 و معرفی و برخورد با عاملان آن" از پرشمارترین سوالاتی بود که دانشجویان از رئیس قوه قضائیه سوال کردند و آیت‌الله رئیسی پاسخ داد: اصلاح قیمت انرژی و افزایش قیمت بنزین از قوانین مصوب مجلس بود که باید در یک شیب ملایم اجرایی می شد اما دولت 5 سال به این قانون عمل نکرد. وی افزود: موقعی که این طرح به جلسه شورای هماهنگی سران قوا آمد سه بار اعتراض و سوال کردم چرا در این جلسه مطرح شده که آنها گفتند این موضوع در دولت تصویب شده و اینجا فقط برای اطلاع و هماهنگی مطرح می‌شود. رئیسی ادامه داد: آنجا این بحث پیش آمد که قانون می گوید درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین باید صرف تولید شود اما دولت می خواهد آن را به صورت مستقیم به مردم بدهد که فقط همین مسئله در جلسه سران قوا تصویب شد که مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی با بیان این که دولت با عملکرد نامناسب در اجرای این طرح به جامعه شوک وارد کرد، اظهار داشت: من  سه چهار روز قبل از اجرای طرح توسط دولت، از موضوع مطلع شدم و در نامه ای رسمی هشدار دادم که کشور زمینه اجرای این طرح بدون اقناع مردم را ندارد و زمان اجرای آن را مناسب نمی دانم. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که شرایط حساس کشور می طلبد دقیق و حساب شده عمل کنیم و تحت تاثیر فضاسازی ها قرار نگیریم اظهار داشت: امروز زندگی مردم و کسب و کار و معیشت آنها آسیب دیده و دولت هم به دلیل از دست رفتن سرمایه اجتماعی دچار آسیب جدی شده است.

محسن رضایی:
رابطه خوب من و رهبر انقلاب، دستم را برای خدمت بازتر می‌کند

محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه ۱۹خرداد ۱۴۰۰در گردهمایی اقوام ایرانی گفت: سال ۱۴۰۰ سال گشایش امور خواهد بود و غم و غصه ها کنار خواهد رفت و آغاز دوران جدیدی را برای شکوفایی ملت ایران در میدان اقتصاد و صعنت و کشاورزی، فرهنگ و برادری و دوستی شروع خواهیم کرد. این آغاز برای وحدت و برادری و دوستی همه اقوام سربلند ایرانی است. من از عزیزانی که در اینجا جمع شده اند تشکر می کنم.  به گزارش ایسنا، وی افزود: من دولتم را با کمک همه اقوام ایرانی شکل خواهم داد. هیچ قوم و استانی در دولت من، بدون نماینده نخواهد بود. از برادران اهل سنت، اعراب، ترک ها، بلوچ ها، کردها و همه استان ها وزیر و معاون وزیر خواهیم داشت. ما انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را با هم و در کنار هم برپا کردیم و در دفاع مقدس کنار هم بودیم. نمی شود که ۲۵استان در اداره کشور نقش نداشته باشند. دو جناح سیاسی که با هم دعوا دارند و بقیه آحاد ملت را از قطار انقلاب پیاده کرده اند. وی افزود: من دست همه اقوام ایرانی را می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم. واقعا به اقوام ایرانی عشق می ورزم. به زابل مظلوم که از خشک شدن هامون صدمه دیده است، به بندری ها، به بوشهری ها عشق می ورزم. به برادران عزیز عربم که جانانه در مقابل صدام ایستادند و علی هاشمی ها را تقدیم کردند. کمتر کسی علی هاشمی را می شناسد، عرب با غیرتی که در سوسنگرد و حمیدیه در مقابل صدام ایستاد. از اولین کسانی که مقاومت کردند، برادران عرب ما بودند. کردهای ایلامی، کرمانشاهی، کردستانی ها، سنندج و مریوان، مهاباد ما عزیز ما، خوی و ارومیه ، تبریز و مراغه و اردبیل عزیز، گیلان و مازنداران و گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، مشهد عزیزما، اصفهان و یزد و همه و همه بی نظیرند. همه مردم ایران سرمایه بی نظیر و عظیمی را به نام اقوام ایرانی تشکیل داده اند.  رضایی گفت: امثال قاسم سلیمانی در میان جوانان گمنام و ناشناخته ایرانی زیاد است و از میان اقوام ایرانی چنین اسطوره هایی بر می خیزند و پرچم ایران را با عزت بر قله های دنیا نصب خواهند کرد. مهم این است که حق را به حق دار بدهیم و به این مشکلات پایان بدهیم. وی افزود: سالانه پنجاه میلیارد دلار از یارانه های پنهانی که از جیب این ملت به جیب مفت خورها می رود. دیشب در مناظره گفتم که با حرف مفت نمی توان کشور را اداره کرد، بر این اساس است که نمی توان کشور را با این وضع اداره کرد. کدام خانواده ایرانی می داند فردا قیمت مسکن و گوشت و حمل و نقل چقدر می شود؟ بورس چه می شود؟  رضایی گفت: رابطه خوبی که بین من و مقام معظم رهبری وجود دارد، دست من را برای خدمت بازتر می کند که با رهنمودهای ایشان، سیاست های کلی ابلاغی ایشان را اجرا کنم و تحولی اساسی را از بالا تا پایین با دست شما پیاده کنم. سربازان ما در ساحل مدیترانه دارند از صلح وامنیت پاسداری می کنند و شایسته نیست که خانواده‌هاشان نگران وضع معیشت باشند.

سعید جلیلی:
خیال کشاورزان از فروش محصول‌شان باید راحت باشد

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر امروز (چهارشنبه ۱۹) در جمع کشاورزان روستای عشق‌آباد شهر ری، پس از شنیدن اظهارات اهالی روستا، اظهاراتی مطرح کرد.نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه خیال کشاورزان از فروش محصول‌شان باید راحت باشد، گفت: محیطی آرام و مرفه را برای روستاییان فراهم می‌کنیم. جلیلی همچنین گفت: نکات و مشکلاتی که مطرح شد، برای من تازگی نداشت. چرا که این اولین روستایی نبوده که ما آمده‌ایم. در این هشت سال، روستاهای متعددی را در جای جای کشور از نزدیک دیده‌ایم. وی در ادامه گفت: ماحصل این بررسی‌ها یک جمع‌بندی بوده است و آن اینکه ما به یک جمع‌بندی رسیدیم. جمع‌بندی ما این است که کشور را می‌توان دو‌ جور اداره کرد؛ یک روش به صورت روزمره، یک شیوه دیگر اینکه می‌توان کشور را جهش داد.

فهرست 21 نفرۀ ائتلاف شورای شهر تهران مشخص شد

امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به جلسۀ امروز شورای انتخاب این شورا برای فهرست شورای شهر تهران گفت: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ساز و کاری را برای انتخاب کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران تعیین کرده بود که این فرآیند از چند ماه قبل آغاز شده و امروز با حضور اعضای شورای انتخاب مرحلۀ پایانی آن را پشت سر گذاشتیم.وی اسامی منتخبین را به شرح زیر اعلام کرد:1. احمد صادقی/2. پرویز سروری/3. جعفر بندی‌شربیانی/4. جعفر تشکری هاشمی/5. حبیب کاشانی/6. حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری/7. زهرا شمس احسان/8. سوده نجفی/9. سیداحمد علوی/10. علی‌اصغر قائمی/11. علیرضا نادعلی شهرستانکی/12/. محمد آخوندی/13. مهدی اقراریان/14. مهدی بابایی/15. مهدی پیرهادی/16. مهدی چمران/17. مهدی عباسی/18. میثم مظفر/19. ناصر امانی/20. نرجس سلیمانی/21. نرگس معدنی پور
رسولی گفت: همانطور که وعده داده بودیم بیش از ۵۰ درصد لیست افراد زیر ۴۵ سال هستند.

انتقاد رئیس‌ دفتر رئیس‌‌جمهوری از نحوه برگزاری مناظرات

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به مذاکراتی که در وین شده آنچه مربوط به بخش اقتصادی است خیلی پیشرفت کرده، اما الان هنوز محدودیت های فروش نفت و تحریم وجود دارد. وی هم‌چنین در واکنش به ارسال پرونده رییس جمهور به قوه قضاییه از سوی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت هیچ مصوبه ای برای ۲۰۳۰ و اقدامی در این رابطه ندارد و به نظر مجلس یکی پس از دیگری دارد پرونده درست میکند.رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: به نظر هدف اصلی در مناظرات زدن دولت است. آقای روحانی یک دهم اینها هم وعده نداد. رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره شکایت مجلس از دولت به دلیل اجرایی کردن سند ۲۰۳۰ خاطر نشان کرد: به نظر من اول مجلس باید با دولت راجع به این موضوع صحبت می‌کرد؛ چراکه دولت هیچ موضوعی را نسبت به ۲۰۳۰ ندارد و نه مصوبه ای دارد و نه اقدامی کرده است، دیروز وقتی شنیدیم که موضوع شکایت مجلس از دولت چیست، تعجب کردیم. واعظی افزود: به نظر می‌رسد که این مجلس موضوعات مختلفی پیدا کرده و یکی پس از دیگری درحال ارسال پرونده‌های قضایی مختلف بر اساس یک مصوبه داخلی مجلس به دستگاه قضا است. بنظر من این شکایت هیچ مبنای درستی ندارد و دولت یازدهم و دوازدهم بر اساس نظر مقام معظم رهبری همه دقت‌ها را کرده تا اهداف تحقق یابد.  وی در پاسخ به پرسشی درباره مطالب مطرح شده توسط برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی نیز گفت: متاسفم از اینکه در این مناظره گویا هدف اصلی زدن و تخریب دولت است؛ البته اکثریت این افراد با تفکرات‌شان در ۸ سال گذشته همواره این کار را کردند و توفیقات دولت را ندیدند. در مناظره‌ای که مردم منتظر دیدن توانایی‌ها و برنامه های کاندیداها هستند، کارشان این شد که جای طرح برنامه، شعار می‌دهند یا آرمان‌های خود را مطرح می‌کنند؛ اینها امروز به آقای دکتر روحانی که یک دهم آنها وعده و شعار نداد، می‌گویند که بدهکار است و فکر نمی‌کنند که خودشان ۴ سال بعد چگونه می‌خواهند جواب بدهند. گویا هدفی برای ۴ سال ندارند بلکه هدفشان ۲۸ خرداد و کسب رای است.

 

همتی و مهرعلیزاده تلاش می‌کنند تا خودشان را کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی کنند:

اصرار و انکار

اگر حمایت‌های کج‌دار و مریز چهره‌هایی چون مرعشی و کرباسچی را کنار بگذاریم اصلاح‌طلبان تا اینجای کار علاقه‌ای به حمایت از عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده ندارند. ولی این دو چهره تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا خودشان را چهره‌ای اصلاح‌طلب نمایش دهند و بهره‌ای از سبد رای اصلاح‌طلبان داشته باشند. نامه‌نگاری‌های بی‌جواب این دو چهره با جبهه اصلاحات و دست یازیدن به نمادهای مورد توجه اصلاح‌طلبان مثل مسئله حقوق زنان یا نام بردن از چهره‌های چون شجریان مجموعه ترفندهایی بود که این دو چهره برای نفوذ به جبهه اصلاحات داشتند. همتی حتی پا را فراتر گذاشته و گفته با جو بایدن هم دیدار می‌کند! اما پاسخ تا اینجا همیشه نه بود. آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات چند با با قاطعیت اعلام کرده که این جربان در انتخابات از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند و همتی و مهرعلیزاده کاندیداهای این جریان نیستند. بی‌پاسخ گذاشتن نامه این دو چهره هم گواهی بر این مسئله است. علی صوفی، عضو جبهه اصلاحات ایران درباره حمایت اصلاح طلبان از همتی یا مهرعلیزاده می‌گوید: مهرعلیزاده و همتی قبل از ثبت نام هیچ رایزنی به جبهه اصلاحات نداشتند و اگر هم خواستند نتوانستند ده امضا را پای تقاضای خود جمع کنند. آن چیزی که خانم آذر منصوری بعنوان سخنگو مطرح کردند منظور همین نه نفر بود. این نه نفر ردصلاحیت شدند بنابراین جبهه اصلاحات کاندیدایی ندارد. این مبنا و مفهوم حرف سخنگو بود. امروز هم حسن رسولی، عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان اظهار کرد: من و بهزاد نبوی معتقد بودیم که این دو کاندیدا (همتی، مهرعلیزاده) می توانند برای اعلام برنامه به نهاد اجماع ساز بیایند و برنامه آنها بررسی شود.حسن رسولی، عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، در گفت و گو با برنا در رابطه آخرین تصمیمات نهاد اجماع ساز در مورد اعلام برنامه محسن مهر علیزاده و عبدالناصر همتی به نهاد اجماع ساز اظهار کرد: من و بهزاد نبوی معتقد بودیم که این دو کاندیدا می توانند برای اعلام برنامه به نهاد اجماع ساز بیایند و برنامه آنها بررسی شود.او افزود: اما مجمع عمومی نهاد اجماع ساز با رویکرد بنده و بهزاد نبوی مخالف بود و در نتیجه اجازه حضور به مهرعلیزاده و همتی داده نشد.

علیرضا زاکانی:
مخالف مذاکره نیستم

زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مخالف مذاکره نبوده و تنش زدایی در روابط ایران و عربستان را مدنظر قرار می دهد گفت که شرایط را مهیا کرده که ایرانیان خارج از کشور راحت به ایران رفت و آمد داشته باشند. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد ادامه مذاکرات پیرامون برجام ابراز کرد: ابایی از دنبال کردن مسیر به وجود آمده از قِبل برجام، نداریم. ما در برجام وظایف خود عمل کردیم و حالا نوبت اروپا و سایر کشورها است که به وظایف خود عمل کنند. البته در مورد برجام مطابق قانون اقدام راهبردی مصوب ۱۲ آذر ماه سال ۱۳۹۹ عمل می‌کنیم و طبق آن منافع خود را دنبال می‌کنیم.در مورد تعامل با آمریکا وضع مشخص است.وی افزود: آمریکا از ابتدای انقلاب دشمنی خود را با انقلاب مشهود کرد. آمریکا باید در تعاملات خود با ایران تغییر ایجاد کند و با برداشت تحریم‌ها و فشار زمینه مراودات جدید را فراهم کند. در حال حاضر در معرض تهدید، تحریم و تنش‌های مختلف قرار داریم هیچ عقل سلیمی نباید رابطه با آمریکا را بپذیرد اما اگر آمریکا در تعاملات خود با ایران تغییر ایجاد کند، این کشور هم در رده کشورهایی قرار می‌گیرد که با ایران در تعامل هستند.زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: سران آمریکا ملت این کشور را از تعامل جدی با ملت ایران محروم کردند، بین ملت و دولت آمریکا تفاوت قائل هستیم و ملت آمریکا تحت سلطه عده ای هستند که آنها را از تعامل با سایر ملت‌ها محروم می‌کنند. در عرصه جهان و منطقه به دنبال یک فرصت جدی هستیم و پیگیر هستیم که در شرایط نوین منطقه آرام و جهان با صلح و صفا داشته باشیم و جهان آینده را بهتر از شرایط امروز بسازیم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی
دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سلام به دنبال اصلاح نظام اداری است که به دنبال نحوه تقسیم وظایف است. وی ادامه داد: ما از یک طرف «وزارتخانه‌های بخشی» داریم و از طرفی «وزارتخانه‌های مدیری» داریم که در کنار آنها شوراهای بالادستی داریم و در کنار آنها نهادهایی داریم که از آن در بدنه دولت و برخی هم در خارج از بدنه دولت هستند و تقریباً وظایف شبیه به هم را اداره می‌کنند. هاشمی همچنین گفت: در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه‌ای که انجام دادیم ۳۸ سازمان فعال در حوزه فرهنگی داریم که همین وضعیت در آموزش بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف وجود دارد و برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده که به جای اینکه مسئولان امر  پاسخگو باشند و مستقیماً به مجلس و مردم پاسخ دهند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسانند که بعد هم مشخص نیست مسئولیت آن با چه کسی است.نیاز است که ما یک بار طراحی جدیدی انجام دهیم؛ در همین راستا ما یک مدل جدید تهیه کردیم که بر اساس نظریه اعتمادساز هم هست و بر اساس اعتماد به مردم است. این مدل برنامه ما بر اساس اختیارات ۱۰۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای اینکه به صورت دستگاهی توزیع شوند منطقه‌ای توزیع خواهد شد.

مهدی چمران:
روحانی در مناظرات استادتر از این کاندیداها بود!

مهدی چمران در واکنش به مناظره‌ها: در مناظره سال ۹۶، آقای روحانی بسیار استادتر از این کاندیداها بود مسلط تر بودند و همین اظهارات را با بیان بهتر و بانفوذتری می توانست بیان کند و به همین دلیل هم موفق شد. دو نفر کاندیدایی که اخیر آمده‌اند طبیعتا این استادی و  تسط در بحث و مناظره و گفت و گو را ندارند.

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار