بازدید 31156

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳ 07 June 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
استفتاء از رهبر انقلاب درباره رای سفید دادن در انتخابات:

اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است

رهبر معظم انقلاب در یکی از تازه ترین استفتائات به برخی سوالات و شبهات از سوی رای دهدگان جهت انتخاب اصلح و همچنین وظیفه نامزدهایی که انتخاب نشده اند درباره انتخابات پاسخ دادند . متن سوالات مطرح شده از حضرت آیت الله خامنه ای و پاسخ ایشان به این شرح است :

حکم شرکت در انتخابات

س۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟

ج. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

واجب عینی بودن شرکت در انتخابات

س۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

ج. واجب عینی است.

اجازه از شوهر برای شرکت در انتخابات

س۳. با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می بایست از منزل خارج شود؛ آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

ج. شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

دعوت از نامزدها برای تبیین مواضع در مسجد

س۴. با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از نامزدها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟

ج. باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.

وجوب نامزد شدن برای انتخابات

س۵. شخصی، توانایی انجام مسئولیت را در خود می بیند؛ آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن و ثبت نام کردن در انتخابات بر او واجب است؟

ج. بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی می دانند، واجب کفایی است.­

عمل به تکلیف در انتخابات

س۶. عمل به تکلیف در انتخابات، مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه می توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به دنبال نتیجه مطلوب بود؟

ج. تکلیف گرایی با دنبال نتیجه قانونی و شرعی بودن، منافات ندارد هر چند در انجام تکلیف تحقق نتیجه نیز مورد توجه است.

صحبت کردن پشت سر نامزدها

س۷. در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟

ج. در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

وظیفه خواص در قبال شناساندن اصلح

س۸. وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟

ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.

معیارهای نامزد اصلح

س۹. به نظر معظم له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟

ج. با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛
- تعهّد و خوشنامی؛
- وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛
- عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛
- دارای برنامه و کفایت لازم؛
- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛
- ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی ­گری؛
- مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛
- اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛
- تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله­ گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛
- تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛
- پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛
- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛
- شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها؛

وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح

س۱۰. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟

ج. در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.

رأی سفید

س۱۱. حکم رأی سفید و بی نام دادن چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟

ج. در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

 

سید احمد خاتمی:
انتخابات مهندسی نشده و کسی از پیش انتخاب نشده است

سید احمد خاتمی شنبه شب در ویژه برنامه شهادت امام صادق (ع) در مشهد افزود: در دنیا هم همین گونه است که افرادی که می خواهند رییس جمهوری یا نخست وزیر شوند توسط کمیته ای احراز صلاحیت می شوند و در ایران هم توسط شورای نگهبان افراد احراز هویت شده و کسانی که صلاحیت لازم را دارند تایید می شوند. وی اضافه کرد: شورای نگهبان شرایط مدیر و مدبر را تصحیح و تعیین کرد که سن نامزد ریاست جمهوری نباید کمتر از ۴۰ سال باشد و سابقه مدیریتی در رده های بالا را هم داشته باشد، از تحصیلات عالیه برخوردار بوده و پرونده محکومیت نداشته باشد.عضو فقهای شورای نگهبان گفت: برخی می گویندکه انتخابات مهندسی شده و از قبل فرد مورد نظر انتخاب شده است اما من به عنوان عضو شورای نگهبان می گویم این حرف دروغ است. حجت الاسلام احمد خاتمی افزود: در دنیا هم همین گونه است که افرادی که می خواهند رییس جمهوری یا نخست وزیر شوند توسط کمیته ای احراز صلاحیت می شوند و در ایران هم توسط شورای نگهبان افراد احراز هویت شده و کسانی که صلاحیت لازم را دارند تایید می شوند.


گمانه‌زنی‌ها در خصوص طرح جنجالی مجلس برای فضای مجازی:
مواضع مناقشه‌برانگیز مسئول فضای مجازی ستاد «رئیسی»

رضا تقی پور نماینده تهران در مجلس و مسئول فضای مجازی «رئیسی» با اشاره به آخرین وضعیت طرح نمایندگان برای ساماندهی فضای مجازی، به تسنیم گفت: این طرح پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی در نوبت بررسی صحن علنی پارلمان برای اظهار نظر نمایندگان است. وی با بیان اینکه 170 نفر از نمایندگان این طرح را امضاء کرده‌اند، ادامه داد: این طرح به زودی در دستور کار پارلمان قرار می گیرد و پس از تبدیل به قانون شدن امیدواریم این حوزه سامان خوبی پیدا کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه در بحث فضای مجازی به شدت خلاء قانونی داریم، اضافه کرد:به طور مثال اتحادیه اروپا قانونی را در سال 2016 برای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصویب کرده که در برابر غول‌های آمریکایی‌ها از اطلاعات شهروندان خود صیانت کنند که باید ما هم با قانونگذاری به این سمت یعنی صیانت از حقوق کاربران خود برویم. برخی از جنجالی‌ترین بندهای این طرح از این قرار است:
پیام رسان های خارجی مسدود می شوند، مگر اینکه قانون ما را بپذیرند.
همه کاربران باید احراز هویت شوند.
حبس و جزای نقدی برای توزیع و انتشار فیلترشکن.
کنترل پیام ها در صورت «شروع» به ارتکاب به جرائم علیه امنیت داخلی

خبرگزاری تسنیم خبر مصاحبه خود با رضا تقی پور در مورد طرح مجلس درباره فضای مجازی را حذف کرد. با این حال، این خبر همچنان در کش گوگل موجود است و بسیاری از وب‌سایت‌ها آن را نقل و در خصوصش تحلیل‌هایی نوشته بودند.
این موضع‌گیری در خصوص فضای مجازی در حالی است که سید ابراهیم رئیسی در بخشی از اولین مناظره خود به ۲ میلیون فالوئر خود در فضای مجازی اشاره کرده بود که به نظر می‌رسد روی آن حساب ویژه ای باز کرده است.


محمدرضا خباز :
بعید است جبهه اصلاحات از همتی یا مهرعلیزاده حمایت کند

استاندار سابق سمنان در دولت روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای حمایت از محسن مهرعلیزاده یا عبدالناصر همتی گفت: اصلا خبری از حمایت جبهه اصلاحات از مهر علیزاده یا همتی نیست. در اینکه جبهه کارگزاران اعلام کرده از همتی حمایت می‌کند باید به این نکته توجه کرد که حزب کارگزاران یک حزب از بدنه اصلاح طلبی است و البته کلیه حزب کارگزاران هم از همتی حمایت نکرده، بلکه فقط دبیرکل حزب کارگزاران از همتی حمایت کرده است.  محمدرضا خباز در ادامه بیان کرد: در انتخابات سال ۸۸ دبیرکل حزب کارگزاران رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی شد.  جبهه اصلاح طلب در بیانیه‌های خود گفته بود که ۹ نامزد داشته ایم که هیچ کدام از آن‌ها احراز صلاحیت نشدند، بنابراین جبهه اصلاحات کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.خباز ادامه داد: هنوز هیچ خبری از حمایت جبهه اصلاح طلبان از نامزدی مهرعلیزاده یا همتی وجود ندارد و یا حداقل من خبر ندارم. بعید است که جبهه اصلاحات صرفا جهت داشتن نامزدی از یکی از این دو گزینه حمایت کند.  این فعال اصلاح طلب افزود: اگر بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب که اعلام کردند در فرآیند تائید صلاحیت‌ها جفا و ظلم صورت گرفته؛ شورای نگهبان آن را نصب‌العین خودش قرار می‌داد و رفع ظلم می‌کرد ممکن بود در آرایش نامزد‌های ریاست جمهوری تغییراتی به وجود بیاید. اما هنوز هم خبری نشده و بعید هم است اتفاقی بیفتد. اگر فرمایش رهبری منجر به معرفی کاندیدای جدیدی نشود بعید است که در آرایش انتخابات اتفاق خاصی بیفتد.  استاندار سابق سمنان ادامه داد: بعید است بعد از بیانیه‌ای که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان مجمع روحانیون و سایر احزاب دادند و گفتند تمام نامزد‌های ما تائید صلاحیت نشدند، تغییری در مجموعه اصلاح طلبان بیفتد.  خباز درباره اینکه پیروز نهایی جریان انتخابات کدام نامزد خواهد بود توضیح داد: پیروز انتخابات بعد از برگزاری مناظره اول، دوم و سوم مشخص می‌شود.


در پی ادعاهای مطرح شده در مناظره:
شکایت استاد اقتصاد رضایی از رئیس کل سابق بانک مرکزی

دکتر مسعود درخشان استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به اظهارات مطرح شده توسط عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره صلاحیت علمی محسن رضایی و همچنین صلاحیت علمی و اخلاقی برخی اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در مناظره دیشب با ارسال نامه ای به منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن ابراز شکایت از همتی، خواستار تشکیل دادگاه ویژۀ رسیدگی به این‌گونه جرائم شد. متن کامل این نامه در ادامه آمده است:
جناب آقای دکتر منصور غلامی
وزیر علوم
سلام علیکم.چ
آقای دکتر عبدالناصر همتی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در مناظرۀ امشب انتخابات ریاست جمهوری متأسفانه شدیدترین توهین و اتهامات را متوجه ساحت علمی و اخلاقی برخی استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران کرده‌اند. ایشان خطاب به جناب آقای دکتر محسن رضایی چنین گفتند: «جناب آقای رضایی! ... من که می‌دانم چطور اقتصاد خواندید. من از نحوۀ اخذ مدرک شما خبر دارم. استادهای دانشگاه را مجبور می‌کردید بیایند دفتر شما از شما امتحان بگیرند. ... آقای رضایی! چیزی نگویید که مجبور شوم برخی مسائل را اینجا بگویم.» توجه وزیر علوم را به نکات ذیل جلب می‌کنم.
1- در سال‌هایی که آقای دکتر رضایی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران تحصیل می‌کردند بنده در آن دانشکده تدریس می‌کردم. نه‌تنها بنده بلکه همۀ استادانی که توقیق تدریس به فرمانده کل سپاه را داشتند افتخار می‌کردند که این خدمت ناقابل را  انجام می‌دهند. شهادت می‌دهم که هیچ اجباری در کار نبود و هیچ‌یک از استادان برای حضور در  دفتر ایشان جهت تدریس هیچ حق‌الزحمه و پاداشی دریافت نمی‌کردند ضمن آنکه ایشان اصرار داشتند که در کلاس‌های درس حضور داشته باشند.  شهادت می‌دهم که ایشان همۀ امتحانات دانشکده را بر طبق برنامۀ ادارۀ آموزش دانشکده و بدون هیچ تمایزی با سایر دانشجویان گذراندند.
2- بنده از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها در اردیبهشت 1358 تا چندین سال متوالی در دانشکده اقتصاد تهران و دانشگاه‌های تربیت مدرس و امام صادق علیه‌السلام به‌طور پیوسته تدریس کردم. اگر بخواهم کوشاترین و با علاقه‌ترین دانشجوی خود را در آن سال‌ها نام ببرم قطعاً و یقیناً ایشان در جایگاه ممتاز سه نفر اول خواهند بود.
3- رسالۀ دکتری آقای دکتر رضایی که در زمینۀ پول و اعتبار است کاشف از ظرفیت نظریه‌پردازی‌های بدیع ایشان در مسائل پولی و اعتباری است. بنده ایشان را صاحب‌ نظری قوی و آگاه در مسائل پولی چه در ابعاد تئوریک و چه در جنبه‌های کاربردی می‌دانم.
4- در جلسات ماهیانه‌ای که قبل از دولت اول آقای روحانی در دفتر آقای دکتر رضایی در دبیرخانۀ تشخیص مصلحت برگزار می‌شد افتخار حضور داشتم. این جلساتِ دوستانه و غیر رسمی با حضور تعدادی از استادان و صاحب‌نظران اقتصادی تشکیل می‌شد و به بررسی مسائل اقتصادی کشور می‌پرداخت. شهادت می‌دهم که تحلیل‌های آقای دکتر رضایی قوی‌تر و جامع‌تر از بسیاری از استادان مدعوبود و جمع‌بندی‌های ایشان را همگی قبول می‌کردند.  
سخنان آقای همتی نه تنها توهین بارزی به شخصیت علمی آقای دکتر رضایی است بلکه اینجانب و سایر استادانی که افتخار تدریس به ایشان را داشتیم در مظان اتهام قرار گرفته‌ایم که خلاف اخلاق معلمی عمل کرده و استاندارد دوگانه داشته‌ایم. اینجانب که استاد آقای همتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز بودم رسماً از آقای همتی شکایت دارم و از جنابعالی تقاضا می‌کنم دادگاه ویژۀ رسیدگی به این‌گونه جرائم را تشکیل دهید.
دکتر مسعود درخشان- استاد تمام اقتصاد- دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و چهرۀ ماندگار دانشگاه امام صادق علیه‌السلام


محسن رضایی از طرحش برای پرداخت مستمری ماهانه برای زنان خانه‌دار رونمایی کرد:

«خانه‌یار» نه «خانه‌دار»

یکی از موضوعاتی که محسن رضایی در نخستین مناظره انتخاباتی به آن اشاره کرد طرحش برای زنان خانه‌دار بود. او در این زمینه گفت: «سایت خانه یار را برای ثبت نام خانم های خانه دار جهت دریافت حقوق خانه داری راه اندازی کردیم.» محسن رضایی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: خانه‌داری وظیفه مادران نیست؛ لطف آنهاست. این محبت زنان ایرانی و سختی کار خانه‌داری کمتر به چشم آمده است. وی اضافه کرد: با اختصاص مستمری ماهانه برای «تمام زنان خانه‌دار» و واریز آن به حساب بانکی خود آنها، بخشی از این زحمت بی‌دریغ را از منابعی که بهره‌مندی از آن حق مردم است، جبران می‌کنیم.

محسن رضایی پیش‌تر هم در تشریح برنامه‌هایش گفته بود در دولت ما از هیات دولت گرفته تا خانه‌های ملت ایران برای بانوان برنامه خواهیم داشت، اظهار کرد: حتما در هیات دولت بانوان حضور خواهند داشت و حداقل دو تن از اعضای هیات دولت من از بانوان خواهند بود. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در کسب و کارهای کشور، تجارت و در کسب و کارهای خانگی، به بانوان امکانات لازم را می‌دهیم تا توان تولید و کسب درآمد داشته باشند. بار معیشت خانه را کاهش داده و رفاه بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه خانه‌داری را یک شغل محسوب کرده و به این شغل حقوق خواهم داد، تصریح کرد: دو وظیفه را برعهده زنان خواهیم گذاشت؛ یکی تربیت فرزند است که مهمترین سرمایه آینده ایران هستند و دیگری مساله بهداشت و سلامت است تا خانواده‌هایی با بنیاد سلامت و بهداشت داشته باشیم که در اثر یک ویروس عالمگیر کرونا اینطور نباشد که همه دست و پای خود را گم کنند و موضوعی که می‌توان در خانه آن را حل کرد تبدیل به یک مشکل در سطح کشور شده و بخش‌های مختلف کشور را درگیر کند.

 

سعید جلیلی:
ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران خُرد بورس را به حداقل می‌رسانیم

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه «رئیس‌جمهور و جوانان» شبکه ۳ سیما، نکاتی را مطرح کرد که محورهای مهم آن را در ادامه می‌خوانید: بازار سرمایه بازاری است برای اینک به تولید کشور اضافه شود. امروز سؤال این است که چرا در بازار سرمایه و اقتصاد کشور مشکل وجود دارد؟ چون پول بیشتر از کالا تولید شده است. در 47 سال گذشته پول کشور 42 هزار برابر شده اما کالا 1/7 افزایش یافته است. این فاصله خیلی زیاد است و وقتی پول زیاد می‌شود، امّا کالا کم تولید می‌شود، تورم ایجاد می‌شود.
راه حل کاهش تورم هم افزایش تولید است. بازار سرمایه برای افزایش تولید است. امّا اگر تبدیل به بازاری برای سفته‌بازی و سوداگری شد، با اقتصاد کشور هم لطمه می‌ند.
 اگر می‌خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم. اینجا هنر رئیس‌جمهوری خود را نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور باید بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس، هم‌آهنگی ایجاد کند و تدابیری اندیشید که اگر کسی وارد بازار بورس شد، با اطمینان وارد شود.
 در همان سه ماه اول تشکیل دولت، سازوکاری را به‌کار خواهیم گرفت که ریسک‌پذیری را برای سهام‌داران خرد به حداقل برساند و امنیت داشته باشد.
در مبارزه با فساد دور رویکرد وجود دارد. یک رویکرد این است که اگر فسادی رخ داد، با آن برخورد کنیم. رویکرد دوم این است که زمینه فساد را از بین ببریم. از بین بردن زمینه فساد یعنی اینکه در سازوکارها اجازه ندهید فسار بروز کند. 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی:
زانوی دولت بر گردن مردم است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی : در حال حاضر مسئله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و کاری که باید دولت انجام شود، این است که دولت آینده زانوی خود را از روی گردن مردم بر دارد؛ دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند نه استیفای حقوق دولت از مردم! مانند کاری که در بورس و بانک و مالیات انجام می‌شود.
 ما یک نظام تحولی تهیه کردیم برای اینکه مجموعه اکوسیستم کشور اصلاح شود و معتقدیم باید دگردیسی اتفاق بیفتد تا مشکلات حل شود دیگر با پروژه و برنامه مسائل حل نمی‌شود اما این را گام بندی کردیم و ۲۰ راهکار ارائه دادیم.

 

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

 

پاسخ ستاد زاکانی درباره مدرک تحصیلی‌اش


ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی درباره ادعای مطرح‌شده درباره مدرک تحصیلی پزشکی هسته‌ای این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.ستاد علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ادعای عبدالناصر همتی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مدرک تحصیلی پزشکی هسته‌ای او، به نقل از زاکانی پاسخ داد که متن آن به شرح زیر است:

«درباره زمان تحصیل تخصص و تغییر رشته از دستیاری اطفال به پزشکی هسته‌ای به اسناد شماره ۱۲، ۶ و ۳ می‌رسیم. از جمله مواردی که بسیاری از دوستان می‌دانند اینکه پس از پایان پزشکی عمومی، دکتر جبل عاملی رئیس وقت دانشکده به بنده گفت که مسئولان دانشگاه با توجه به فعالیت هایم در دانشگاه، جمعاً تصمیم گرفته اند که به من بورس خارج از کشور دهند؛ اما بنده نپذیرفتم و گفتم که باید خودم امتحان بدهم و فعالیت‌هایم برای بورسیه شدن نبوده است. در ضمن به او به خنده گفتم که دانشگاه‌های خارج از کشور بسیج ندارند و من هم نمی‌توانم بدون خدمت در بسیج زندگی کنم. بعداً خدا لطف کرد و حدود کمتر از یک ماه به طور فشرده درس خواندم و در آزمون دستیاری کودکان دانشگاه تهران قبول شدم. پس از قبولی و مراجعه به بیمارستان اساتید و دوستان به بنده گفتند که به دلیل شرایط مجروحیت دست راست، امکان ادامه تحصیل در این رشته و کار با اطفال برایم بسیار سخت خواهد بود و عملاً این امکان وجود ندارد و باید تغییر رشته بدهم.

اینجانب در دی‌ماه ۷۶ درخواست تغییر رشته به فیزیولوژی دادم که رشته ای صرفاً آکادمیک و علوم پایه و در نظر دانشجویان به مراتب پایین‌تر از دستیاری اطفال است.

گروه مربوطه، دانشکده پزشکی و دانشگاه ابتدا با این درخواست موافقت کردند ولی بعد از چند ماه پیگیری، شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی طبق سند ۱۲ در نامه مورخ ۲۷/۱۲/۷۶ به امضای دکتر وجگانی خطاب به دکتر ربانی معاون وقت آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، با این درخواست بعلت تغییر رشته از گروه بالینی به علوم پایه مخالفت کرد و آن را مغایر قانون اعلام نمود و صراحتا نوشت که باید در گروه بالینی تغییر رشته دهم یا در صورت اصرار بنده بر انجام آن در شورای آموزش علوم پایه می بایست این درخواست تائید شود.
پیرو آن و به استناد نامه دکتر وجگانی، برابر سند شماره ۶ به تاریخ ۲۴/۱/ ۷۷ ، دکتر سراجی مدیر کل وقت آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران مخالفت فوق با این درخواست تغییر رشته به فیزیولوژی را اعلام کرده است، بنابراین مخالفت های مکرر ذکر شده در نامه های فوق مربوط به تغییر رشته به فیزیولوژی بعلت علوم پایه بودن آن است نه تغییر به پزشکی هسته ای که رشته ای بالینی است، در این خصوص هم نگارنده سرمقاله بیراهه رفته و خلاف گفته است.

موضوع دیگری که مطرح نموده اند با استناد به سند شماره ۷، شروع تحصیل دوره تخصصی بنده با وقفه ایجاد شده از سال ۷۷ تا ۸۰ است. لازم به توضیح است که چند روز قبل از اعلام تصویب مجوز شروع تحصیل در دوره تخصص در انتهای سال ۷۷، اینجانب با مسوولیت محوله از سوی نیروی مقاومت بسیج و افتخار قبول مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه های استان تهران امکان شروع تحصیل در سال ۷۸ را نداشتم و برای شروع تحصیل در سال ۷۹ و برای وقفه تحصیلی برگ ماموریت به دانشگاه ارایه گردید و دانشگاه هم آن را پذیرفت- امری که برای کارمندان و ماموران دولتی امری متداول میباشد. با توجه به اینکه گروه پزشکی هسته ای قبلاً اعلام کرده بود که بنده از ابتدای سال ۷۸ درسم را شروع کنم ابتدا با عنایت به سند شماره ۷ اعلام شروع تحصیل در سال ۷۹ را منوط به شرایط درج شده در این سند نمود – البته گروه تخصصی مرجع تشخیص انصراف و یا قبول دستیاران نیست و آموزش دانشگاه این مسئولیت را دارا می باشد که مسیر فوق در دانشگاه پیگیری شده است- ولی بعد از مراجعه و توضیحات ارایه شده به رئیس محترم گروه پزشکی هسته ای که گله مند از عدم اطلاع رسانی بنده برای شروع ننمودن دوره ی تخصص بود، اینجانب دوره تخصصی را شروع کردم لذا بخش زیادی از وقفه فوق در سیر تغییر رشته بنده در وزارتخانه و دانشگاه در سراسر سال ۷۷ سپری گردیده و سال ۷۸ نیز عدم شروع تحصیلم بخاطر ماموریتی بود که مدرک آن تحویل دانشگاه شد و حتماً کسانی که به اسناد پرونده تحصیلی بنده دسترسی داشته اند از آن با خبر می باشند و در سال ۷۹ نیز ابتداً گروه برای موافقت شرایطی را گذاشت و توصیه نمود و سپس با ارایه ادله شرایط را پس گرفت – گرچه طبق عرضی که قبلاً نمودم این شرط گزاری خارج از حیطه مسئولیت گروه بود - و درس تخصصی را بنده شروع نمودم، پس در این موضوع نیز بیراهه رفته اند و سخن نادرست گفته اند.

البته ادعای دیگری نیز در ادامه ادعاهای فوق در گوشه و کنار مطرح کردند که بنده بخاطر پولساز بودن این رشته آن را انتخاب کرده ام، از این منظر هم جالب است مدعیان و مفتریان بدانند که بنده الان ۱۴ سال است مدرک پزشکی عمومی خود را گرفته و حدود ۷ سال است که مدرک تخصص پزشکی هسته ای ام را اخذ کرده ام و در سراسر سال های ذکرشده، شرایط تاسیس و دریافت مجوز دایر کردن مطب و مرکز خصوصی در تهران را هم داشته ام ولی جز در بیمارستان دولتی کار نکرده ام و تاکنون حتی یک ریال هم از امکان مجوز کار خصوصی پزشکی کسب ننموده‌ام.»

در جریان اولین مناظره انتخاباتی، همتی خطاب به زاکانی گفته بود: آقای زاکانی از پوششی بودن دربیایید! یعنی چه که این همه متهم می‌کنید؟ شما دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ اقتصاد نمی‌دانید! هسته‌ای پزشکی‌تان هم که مشخص است چطور مدرک گرفتید. دهن من را باز نکنید. من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار