بازدید 11077

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک - جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸ 04 June 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک - جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

سعید جلیلی:
دولت سایه یعنی سایه مردم باید بر سر دولت باشد

سعید جلیلی گفته: اینکه بنده گفتم یکی از مشکلات کشور، کار نمایشی است، به این معنا نیست که با نمایش مخالف هستم. اگر کار واقعی انجام بشود، حتماً باید آن را نمایش داد. دولت سایه یعنی سایه مردم باید بر سر دولت باشد. سازوکاری باید داشته باشیم که مردم بتوانند سایه خود را بر سر دولت داشته باشند. این ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر منحصر به دو موضوع کوچک نیست. من از مردم می‌خواهم قول بگیرم که معطل کسی نمانند و هر کسی که رئیس‌جمهور شد، مردم این هسته‌ها را تشکیل دهند تا به بهبود امور کمک کنند.

سید ابراهیم رئیسی:
رئیس جمهور شوم ۲۹ خرداد روز پایان فساد و رانت خواهد بود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا در صورت پیروزی در انتخابات بعد از ریاست جمهوری نیز به میان مردم در کوچه و خیابان می رود و پای درد دل آنها می‌نشیند، گفت: ان‌شاءالله اگر مردم بنده را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند حتماً برنامه دارم که اوایل تشکیل دولت تا زمانی که کار شکل بگیرد، هفته ای یک بار از طریق رسانه ملی با مردم سخن بگویم.این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی ما به جوانان می‌گوییم ازدواج کنید باید مسأله اشتغال و مسکن آنها را حل کنیم و به نظرم این کار از دولت برمی‌آید. رئیسی افزود: ان‌شاءالله دولت آینده در همان ابتدای کار، اشتغال و مسکن را که از مسائل مهم است پیگیری می‌کند و در هر سال یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن را با استفاده از امکانات موجود در کشور ایجاد خواهد کرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که فرض کنید امروز 29 خرداد است و شما بین همه نامزدها پیروز انتخابات شده‌اید، اگر بخواهید یک جمله با مردم ایران بی‌واسطه سخن بگویید خطاب به آنها چه می‌گویید، اظهار داشت: به مردم ایران می‌گفتم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.

«محمد هاشمی» در گفت‌وگو با «تابناک»:
تصمیمات تبعیض‌آمیز صداوسیما بر انتخابات تاثیر می‌گذارد

ممیزی بر مصاحبه‌های مردمی مستند محسن رضایی و خارج شدن مستند همتی از پخش رسانه ملی؛ اتفاقاتی که در چند روزه گذشته منجر به اعتراض برخی از فعالان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد. به گزارش تابناک، با شروع رسمی تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با قید قرعه برنامه‌های تبلیغاتی هفت نامزد در پخش صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشخص شد. در این برنامه‌ها تاریخ و ساعت دقیق مناظره‌ها و همچنین مستندهای تبلیغاتی که سابق بر این جزو مهمترین برنامه‌های این دوره بوده‌اند در کنار دیگر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی منتشر شد. روز سه‌شنبه اما برخلاف وعده داده‌شده پخش مستند عبدالناصر همتی نامزد ریاست جمهوری سیزدهم از پخش کنار گذاشته و همچنین پخش مستند محسن رضایی نیز بعد از کشمکش‌هایی بر سر پخش یا عدم پخش آن به تعویق افتاد. همچنین ساعات مناظره نیز بر اساس آنچه در توییتر رسمی محسن رضایی به انتشار رسید برخلاف موافقت تمامی نامزدها تغییر کرد. با توجه به این اتفاقات و همچنین گمانه‌هایی که درباره جهت‌گیری برخی از برنامه‌های خبری و غیرخبری صداوسیما پیش از انتخابات نسبت به یکی از کاندیداها، محمد هاشمی، رئیس اسبق صداوسیما با اشاره به اینکه قبل از انتخابات دوربین صداوسیما یکی از کاندیداهای فعلی انتخابات دنبال می‌کرد، گفت: «اگرچه توجیه آنها این بود که به واسطه مسئولیت این کاندیدا صداوسیما وظیفه پوشش اخبار مرتبط با این فرد را دارد اما ظاهر امر نشان می‌داد که نحوه پوشش و نوع بیان برنامه‌ در مصاحبه‌های صورت‌گرفته خارج از چارچوب پوشش خبری بود و جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی داشت.» او با تاکید بر تاثیر استفاده نابه‌جای صداوسیما به نفع یک کاندیدا بر اعتماد عمومی نسبت به رسانه ملی افزود: «همین اتفاق منجر به این شده که حالا هم اگر ممیزی‌ای صورت گیرد، مردم آن را در ادامه همان روند پیش از انتخابات تلقی کنند.»
هاشمی ادامه داد: «بعد از اعلام نام نامزدهای احراز صلاحیت‌شده برخی از روحانیون و چهره‌های سیاسی نامه‌نگاری کردند و با کنایه اعلام کردند که مشخص است صداوسیما تصمیم خود را مبنی بر دفاع از یک کاندیدا گرفته و بهتر است هزینه‌های تبلیغات و مناظره‌ها خرج فقرا شود!» رئیس اسبق صداوسیمای جمهوری اسلامی درباره عدم پخش مستند عبدالناصر همتی و همچنین به تعویق افتادن فیلم مستند محسن رضایی بیان کرد: «پخش نشدن فیلم های تبلیغاتی نامزدها با تصمیم صداوسیما نبوده و کمیسیون نظارت عهده‌دار این کار است. هاشمی ادامه داد: « وقتی کمیسیون نظارت تشخیص دهد که فیلم یک نامزد از چارچوب تبلیغات عدول کرده اصلاحیه‌هایی را لحاظ می‌کند و در صورت عدم اصلاح، فیلم به نمایش در نمی‌آید.» او با اشاره به اینکه صداوسیما تنها یکی از اعضای این کمیسیون است، گفت: «در زمان ریاست من نماینده دادستان، وزیر کشور و رئیس صداوسیما حضور داشتند که این ممیزی را انجام می‌دادند. بعضا هم پیش می‌آمد که خود این افراد نمی‌توانستند این برنامه‌ها را ببینند و به همین دلیل فیلم را در اختیار یک سری کارشناس معتمد قرار می‌دادند و بعد اگر موردی بیرون از چارچوب تشخیص داده می‌شد خود اعضا هم فیلم را مشاهده می‌کردند.» محمد هاشمی، همچنین درباره وجود تبعیض در رسانه ملی به عنوان پربیننده‌ترین رسانه برای مردم گفت: «اگر تبعیضی در تبلیغات نامزدها در رسانه ملی وجود داشته باشد قطعا تاثیرات بسیار زیادی بر انتخابات می‌گذارد اما اینکه در حال حاضر تبعیضی در این سیستم وجود دارد یا نه برای من قابل تشخیص نیست.» او با اشاره به اینکه ممکن است بر اساس قرعه‌کشی ساعت پخش برنامه کاندیدایی در زمان نامناسبی از نظر داشتن مخاطب انتخاب شود افزود: همین امر منجر می‌شود تا فیلم یا برنامه یک کاندیدا به خوبی دیده نشود و به هرحال باید گفت که این دست اتفاقات معمولا غیرارادی و غیرقابل پیش‌بینی هستند.

جواد امام:
جبهه اصلاحات برنامه‌ای برای جواب به نامه همتی ندارد

عضو جبهه اصلاحات اظهار کرد: هم آقای همتی و هم آقای مهرعلیزاده هر دو نفر درخواست جلسه داشتند ولی هنوز جبهه نپذیرفته و نتیجه را اعلام نکرده است و هر زمان نتیجه مشخص شود، اعلام خواهد شد. «جواد امام»، عضو جبهه اصلاحات ایران،  در رابطه با اعلام تصمیم اصلاح طلبان برای حمایت از کاندیدا اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح طلبی به صورت شفاف اعلام کرده نامزدی نداریم. این مساله مبهم نیست اما اینکه مردم به چه کسی رای بدهند مساله بسیار روشنی است اینکه ما کاندیدایی نداشته باشیم چرا باید به آقای ایکس و ایگرگ رای بدهیم؟ مردم خودشان می توانند تصمیم بگیرند. او افزود: ما نگفته ایم انتخابات را تحریم می کنیم اتفاقا جواب تحریمی ها را باید کسانی پاسخ بدهند که نمایندگان سلایق مختلف سیاسی را رد صلاحیت کردند.امام تصریح کرد: آقایان تقاضا کرده اند که به جبهه بیایند و گفتگویی داشته باشند که هنوز به تایید اعضای جبهه نرسیده است و تنها درخواستی از طرف این آقایان مطرح شده است. هم آقای همتی و هم آقای مهرعلیزاده هر دو نفر درخواست جلسه داشتند ولی هنوز جبهه نپذیرفته و نتیجه را اعلام نکرده است و هر زمان نتیجه مشخص شود، اعلام خواهد شد. این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با بیانیه اخیر مجمع روحانیون مبارز اظهار کرد: این بیانیه خود زنی محسوب نمی شود، شورای نگهبان همه را از دم تیغ گذرانده است و دیگر جایی نمانده که کسی خودش خودش را بزند.

نقوی حسینی:
رئیسی به نفع جلیلی کنار نمی‌رود

نماینده سابق مجلس به بیان توضیحاتی درباره وضعیت فعلی جریان اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات پیش رو پرداخت. سید حسین نقوی حسینی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت فعلی جریان اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلیه جریانات اصولگرا و نیروهای  انقلاب بر سر نهایی بودن حجت الاسلام رئیسی اجماع دارند. نقوی حسینی در ادامه بیان کرد: حجت الاسلام رئیسی با برنامه و مصمم در صحنه حضور دارد و به هیچ وجه بحثی برای کنار کشیدن وی به نفع سعید جلیلی مطرح نشده است.  این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه سایر نیروهای اصولگرا مثل سعید جلیلی، قاضی زاده هاشمی و زاکانی برنامه ای برای هماهنگی با رئیسی داشته باشند بین خودشان گفت وگو می شود؛ ولی در بین همین جمع هم مذاکره ای برای کنار کشیدن یکی به نفع دیگری مطرح نشده است.  وی ادامه داد: حجت الاسلام رئیسی محکم در جریان انتخابات حضور خواهند داشتند و با رای بالایی پیروز انتخابات خواهد شد. او راه را تا انتها ادامه خواهد داد.  نقوی حسینی در ادامه درباره وضعیت جریان اصلاح طلبان گفت: در جریان اصلاح طلبان آشفتگی زیادی وجود دارد؛ زیرا این جبهه به دنبال افرادی بود که تائید صلاحیت نشدند و هم اکنون هم  درباره مهر علیزاده و همتی اختلاف دارند؛ ولی بعید نیست که بر سر مهر علیزاده و یا همتی اجماعی صورت بگیرد. 

انتقاد محسن رضایی از سیاست‌های تورم‌زای اقتصادی دولت:

دولت پول چاپ‌کنی!

شروع کمپین انتخاباتی محسن رضایی با واکنش‌های زیادی همراه بود. اظهارات و نقدهای او به سیاست‌های دولت و همچنین برنامه‌های غیرواقعی انتخاباتی برخی کاندیداها موجب شد تا رقبا حملات زیادی به او داشته باشند. با این حال محسن رضایی همچنان از دیدگاه اقتصادی به نقد سیاست‌های اقتصادی فعلی و ادعاهای کاندیداها می‌پردازد. او در حساب توئیتری‌اش نوشت: «دولت فعلی، کسری بودجه را با تورم ۵۰ درصدی یعنی با چاپ پول و دست کردن در جیب فقرا جبران می‌کند. دراولین سال دولت آینده، باتخصیص ۱۰ میلیارد دلار از رانت‌های مداخله‌ای و پنهان دولت، بودجه را تراز وتورم را تک رقمی می‌کنیم. اجازه نخواهم داد قدرت خرید یارانه ۴۵۰هزار تومانی کاهش یابد.» رضایی همچنین در بخش دیگری به اظهارات عبدالناصر همتی هم واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «آقای همتی فرموده‌اند کسری بودجه (عامل اصلی تورم و گرانی‌های امروز) را با مالیات بیشتر جبران می‌کنند!
برادر اقتصاددان!
کسری بودجه در اقتصادِ با رشد منفی را نمی‌توان با له کردنِ مالیاتیِ مردم و تولیدکنندگانی که با سیاستهای پولی غلط شما بی پول و آسیب پذیر شده اند جبران کرد!»

 

علیرضا زاکانی:
برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آمده‌ام

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، عصر امروز (پنجشنبه 13 خرداد) با حضور در برنامه «گفتگو با دوربین» شبکه اول سیما، به تشریح برنامه‌های خود در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. مهمترین محورهای اظهارات این نامزد انتخاباتی در این برنامه به این شرح است: برای مبارزه با اژدهای هفت سر فساد آمده‌ام و معتقدم ریشه مشکلات کشور در همین‌جاست.  علاوه بر تجربه طولانی حضور در ارکان مختلف مجلس و مبارزه مستمر با فساد و رانت، پیش از مجلس یازدهم در مجمع عالی بسیج با 88 هزار نفر از عوامل تاثیرگذار در 21 اندیشکده در سراسر کشور ارتباط دائم داشته‌ام و امروز هم در مرکز پژوهش‌های مجلس با هزاران جوان نخبه و اندیشمند مرتبط بوده‌ام؛ از رهگذر تمام این تجارب توشه‌ای به دست آورده‌ام. امروز مسببان وضع موجود، مدعی اصلاح کشور شده‌اند و هیچکسی مسئولیت 8 سال اخیر را برعهده نمی‌گیرد. یک بار در دولت سازندگی و یک بار الان تورم بالای 49 درصد داشته‌ایم. امروز تورم نقطه به نقطه بالای 50 درصد و تورم سالانه 40 درصد است، دولت هم با تورم خودش را اداره می‌کند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی
تعارض منافع را در نظام جامع شفافیت در نظر گرفته‌ایم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از ضبط برنامه خود در رسانه ملی در جمع خبرنگاران درباره برنامه او برای مبارزه با فساد، گفت: در این مسیر برنامه‌هایی را ذیل نظام جامع شفافیت آماده کرده‌ایم که می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات در این زمینه باشد. وی افزود: به عنوان نمونه یکی از راهکارهای اصلی اصلاح سازوکارها مثل ساختارهای نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، مالیات و بانک‌هاست چرا که معتقدیم اگر سازوکارها مبتنی بر عدالت و قانون شکل بگیرد، خود به خود ضد فساد می‌شود، زیرا فساد در مقابل عدالت است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت‌: دومین عامل فساد اشخاص هستند که در این باره ذیل همان نظام جامع شفافیت، به‌کارگیری نیروهای شایسته طراحی شده است که در انتخاب این نیروها نیز شفاف عمل خواهیم کرد. قاضی زاده هاشمی ادامه داد: سومین موضوع مهم در مقابله با فساد، مراقبت از مدیران به ویژه مدیران تراز اول است که اتفاقاً ما در همین زمینه مورد اعتمادترین افراد را به کار می‌گیریم، اما در عین حال به هیچیک از مسئولان اعتماد نخواهیم کرد تا آن فرد مسئول احساس کند همه حرکات، سکنات، رفتارها و تصمیماتش تحت نظر گرفته می‌شود. وی تاکید کرد: نباید رفتار مدیران یک دولت به گونه‌ای باشد که مثلاً بگوییم، چون فلان شخص، به ما کمک کرده و یا در ستاد ما بوده است و یا از تبار و رفقای ماست، فسادش را نادیده بگیریم بلکه اتفاقاً باید محکم و جدی برخورد کنیم. علاوه بر آن در نظام جامع شفافیت، موضوع مهم تعارض منافع را نیز در نظر گرفته‌ایم.

عبدالناصر همتی:
۵۰ درصد کابینه من زنان و جوانان خواهد بود


عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۵۰ درصد کابینه من زنان و جوانان خواهد بود و حتما ۵ نفر از اعضای کابینه ام را از زنان انتخاب می کنم. ناکارآمدی در کشور در سال های گذشته باعث بروز بی اعتمادی در جامعه شده و موجب هدایت سرمایه سرگردان به خارج از کشور شده است. همتی ادامه داد: به واحد های کوچک تولیدی باید توجه شود تا به این وسیله جوانان دارای شغل شوند‌. مسئله دیگر روحیه جوانان است. جوانان ما چه اوقات فراغتی دارند. وضعیت فعلی اصلا مناسب جوانان ما نیست. باید میزان دخالت در زندگی جوانان را کم کنیم تا آنها کم تر به سمت خروج از کشور و مهاجرت سوق پیدا کنند. عبدالناصر همتی با اشاره به دغدغه ها و برنامه های خود برای حل مشکلات مسکن و جوانان گفت: بحث جوانان و مشکلات‌شان دغدغه مهم دولت آینده است. مردم اگر به بنده اطمینان بکنند و لایق بدانند که مسئولیت اجرایی داشته باشم، این مسائل در دستور کار جدی دولتم خواهد بود. وی با بیان اینکه مشکلات ازدواج، امنیت روانی جامعه را دچار مشکل کرده است، حل این مشکلات را امکان‌پذیر خواند و اظهار داشت: دو راه برای حل این موضوع وجود دارد؛ یک راه، آن است که طرح مسکن ملی را به طور جدی پیگیری کنیم. در این راستا سالی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته و این حداقل کاری است که باید انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار