بازدید 18716
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه

انتخابات ریاست جمهوری؛ پرعرضه، اما کم تقاضا/انتخابات و دو راهی اصلاح‌طلبان/کلاب هاوس میدان جدید گفتمان‌های مختلف

در انتظار ورود نامزد‌های اصلی ریاست دولت، پروژه احمدی‌نژاد و شرکا، جهانگیری یا پزشکیان؛ کاندیدای اصلاحات، تایید/ تکذیب ِ واکسن‌های مفقودی، دستفروشان زیر دست و پا، سه غافلگیری مقاومت فلسطین برای صهیونیست‌ها، آوار اجاره‌بها بر سر کارگران، صدرنشینی پرسپولیس با برد دربی ۱۴۰۰، ارز‌های دیجیتال در دوراهی قانونی و غیرقانونی، رونمایی از نخستین محصول تولید انبوه واکسن ایرانی و شبهه در مورد روایت دیدار حسن خمینی و رهبری، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۲ 15 May 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ضرب شست موشکی مقاومت فلسطین به جنایات صهیونیست‌ها و تیترهای انتخاباتی در آخرین فرصت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

بیشتر روزنامه های اصلاح طلب با مطرح کردن چهره های اصلی انتخابات ۱۴۰۰تصاویری از جهانگیری، پزشکیان، لاریجانی و رئیسی خبر از ثبت نام نامزدهای اصلی گروه های سیاسی در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت داده اند و به تحلیل آرایش کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخته اند.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم:

 

انتخابات ریاست جمهوری؛ پرعرضه اما کم تقاضا

روزنامه جهان صنعت طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان انتخابات ریاست جمهوری؛ پرعرضه اما کم تقاضا نوشت:  امیدوار بودن به اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمار و درصد رای‌دهندگان بالاتر از انتخابات مجلس یازدهم باشد از سوی چهره‌های سیاسی تراز نخست نشان می‌دهد نگرانی‌هایی وجود دارد. واقعیت این است که شهروندان ایرانی با توجه به مجموعه شرایط سیاست داخلی و خارجی و نیز بررسی روندها و فرآیندهای اقتصاد ایران در سطح کلان و نیز بررسی سفره خود در پویش زمان به این نتیجه رسیده‌اند که دولت‌های ایران از دوره جنگ به این طرف با ناکارآمدی اداره شده‌اند. به این معنی که آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی نفر دوم ایران در دهه نخست سال‌های بلافاصله پس از پیروزی در دوران ریاست خود بر دو دولت پنجم و ششم با آن همه تجربه و مقبولیت نزد اکثریت تکنوکرات‌های ایرانی و نیز بخش قابل اعتنایی از روحانیون بلندپایه و حتی بدنه اجتماعی انقلابیون در پایان دولت دوم خود از اداره اقتصاد ناتوان شده بود.

انتخابات ریاست جمهوری؛ پرعرضه، اما کم تقاضا/انتخابات و دو راهی اصلاح‌طلبان/کلاب هاوس میدان جدید گفتمان‌های مختلف

دولت‌های محمود احمدی‌نژاد که همه قوای کشور با او همراه بودند و راه‌های ناگشوده را برایش باز می‌کردند و نیز حسن روحانی که بالاترین مقام امنیتی ایران بوده است در این ۱۶ سال تازه‌سپری‌شده کاری برای رفاه مادی شهروندان انجام نداده و با نارضایتی روبه‌رو هستند. به این ترتیب بوده و هست که شهروندان ایرانی دست‌کم تا این جای کار درباره حضور جدی در انتخابات تردید دارند. با این همه و با وجودی که کساد و رکود مشتری برای رییس‌جمهور تازه در بازار سیاست به دلیل اینکه هیچ‌کدام از روسای‌جمهوری کالای به درد بخوری عرضه نکرده‌اند اما عرضه رییس‌جمهور با رونق عرضه‌کنندگان به ویژه عرضه‌کنندگان دست دوم روبه‌رو است. واقعیت این است که هنوز و در حالی که فرصت چندانی برای ثبت‌نام باقی نمانده، به نظر می‌رسد باید منتظر عرضه بیشتر باشیم. به نظر می‌رسد در شرایط رکود تقاضا برای رای دادن البته تا امروز کار شورای نگهبان بسیار دشوار است. حذف ده‌ها ثبت‌نام‌کننده می‌تواند یک علامت بد به رای‌دهندگان باشد و قبول کردن همه ثبت‌نام‌کنندگان نیز یک فاجعه است.

در حالی که روسای‌جمهوری قبلی با آرای بالا به این منصب رسیده و در عمل با دشواری‌های ناشناس روبه‌رو شده‌اند اگر رییس‌جمهوری با رای کم به این منصب برسد در داخل و در خارج با اقبال مواجه نخواهد شد.

 

انتخابات و دو راهی اصلاح‌طلبان

صادق زیباکلام استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز با عنوان انتخابات و دو راهی اصلاح‌طلبان در آرمان ملی نوشت: با ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری که طی روزهای گذشته انجام گرفته و همچنان در جریان است مشکل اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد که به تدریج جدی‌تر شده است. نیمی از اصلاح‌طلبان با توجه به وضعیتی که پایگاه اجتماعی آنها میان مردم پیدا کرده و با توجه به اینکه کسر قابل توجهی از هم مهمانمان که تحصیلکرده‌تر هستند، دانشجویان، نویسندگان، زنان و این اقشار رغبت چندانی به شرکت در انتخابات ندارند؛ اصلاح‌طلبان به فکر فرو رفته‌‌اند که با توجه به اینکه سرمایه اجتماعی آنها در میان این اقشار و لایه‌های اجتماعی می‌باشد اگر در انتخابات شرکت کنند یقینا نامزدشان هر کسی حتی اگر آقای سید مصطفی تاجزاده باشد و تایید صلاحیت شود رای چندانی کسب نخواهند کرد، چراکه بخش عمده‌ای از آن 24میلیون که در انتخابات چهار سال پیش شرکت کردند از اینکه رایشان نتوانسته تغییری به وجود آورد سرخورده هستند و این سوال اساسی مطرح شده که وقتی رفتن پای صندوق موجبات تغییری را در سیاست‌های خرد و کلان کشور به وجود نمی‌آورد و همه سیاست‌ها بعد از  آنکه 24 میلیون در انتخابات شرکت کردند، همچنان ادامه پیدا کردند؛ این سوال اساسی مطرح می‌شود که شرکت در انتخابات در ایران در شرایط فعلی آیا معنا و مفهومی برای این طیف می‌تواند داشته باشد؟ ابتدایی‌ترین انتظار از کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند آن است که در صورتی که نامزد آنها پیروز شود شاهد تغییراتی باشند اما با کمال تاسف باید گفت که 24 میلیونی که به آقای روحانی رای دادند به‌رغم همه امیدها و انتظاراتشان در چهارسال گذشته هیچ تغییر و تحول جدی در هیچ‌یک از سیاست‌های کشور ندیده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری؛ پرعرضه، اما کم تقاضا/انتخابات و دو راهی اصلاح‌طلبان/کلاب هاوس میدان جدید گفتمان‌های مختلف

این سوال مطرح می‌شود که به فرض ما مجدد به پای صندوق‌های رای برویم و نامزد مورد نظر ما پیروز شود چه تضمینی وجود دارد که تغییری صورت بگیرد؟ اگر هم که قرار است سیاست‌های مهم کشور در زمینه اقتصادی، بین‌الملل، حضور نظامی ایران در منطقه و... کماکان ادامه پیدا کند بنابر این در ساده‌ترین شکلش انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید قرار است چه تغییری به‌وجود آورد؟ البته اگر شرایط تغییر کند و وضعیتی به‌وجود آید که بتوان امیدوار بود که در مسیر این انتخاب و پس از آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شاهد عوض شدن برخی روندها و رویکردها باشیم، جامعه با نگاه‌‌ بهتر و امیدوارکننده‌تری به انتخابات خواهد نگریست. هر چند که روندهای گذشته نشان داده این مهم خیلی سخت فراهم می‌شود یا کلا به‌دست نمی‌آید.

 

کلاب هاوس میدان جدید گفتمان‌های مختلف

مجید ابهری طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با عنوان کلاب هاوس میدان جدید گفتمان‌های مختلف نوشت: فضای مجازی در کنار عوارض و آسیب‌های خود، محاسن وامتیازات قابل توجهی نیز دارد. تا امروز توئیتر واسطه پیام‌رسانی بین دولتمردان با یکدیگر و سایر رجال سیاسی جهانی بود که اغلب پیام‌ها و نظریات آن‌ها را منعکس کرده وبه دیگران می‌رساندند. اخیرا با ورود کلاب هاوس به عنوان یک تریبون سیاسی، اجتماعی وهنری بسیاری از جوانان و مسئولین وارد این فضا شده و گفتمان کلاب هاوسی شکل گرفته است. این نرم‌افزار تقریبا شبیه اینستاگرام با تفاوت نداشتن ارتباط تحریری ونمایشی می‌باشد. فرد با یک عکس واسم معرفی می‌شود ودر صفحه بیو مشخصات خود را عرضه می‌کند. در اینجا جعل هویت امکان‌پذیر نبوده وممکن است موجب دردسر فرد گردد. مدیران ارشد وبعضی از مسئولین نیز همانند توئیتر برای «به روز نمایی خود» وارد این فضا شده و تن به گفتمان‌های چالشی می‌دهند. حضور افراد از همه افکار واقشار و پرسش‌های چالشی از مدیران ارشد، فضای جدیدی در آستانه انتخابات ایجاد کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری؛ پرعرضه، اما کم تقاضا/انتخابات و دو راهی اصلاح‌طلبان/کلاب هاوس میدان جدید گفتمان‌های مختلف

این فضا با تمام ابزارهای مشابه تفاوت‌های چشمگیری دارد ازجمله امکان برقراری یک گفتمان چند جانبه، حضور از جناح‌های مختلف سیاسی از داخل وخارج از کشور، امکان گفتمان با تمام گروه‌های سیاسی حتی براندازان و مخالفان و شناخت وارزیابی دیدگاه‌ها و توانمندی‌های علمی ونظری آن‌ها، برگزاری مجلس (روم)‌های مختلف با موضوع‌های متفاوت وحتی مخالف با دیدگاه‌ها ونظریات شخصی و... از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که کلاب هاوس با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود یکی از محبوب‌ترین و پر ازدحامترین فضا در مقایسه با اینستاگرام، واتس آپ و فیس بوک خواهد بود هرچند موضوعاتی مثل جعل هویت و کذب مشخصات در این فضا نیز وجود دارد اما شاخ‌سازی و هتک حرمت و سایر رفتارهای نامناسب درباره این آپ جاری نمی‌باشد. البته رفتارهای لوس و مغایر با فرهنگ اسلامی ایرانی نیز باز در این فضا از برخی افراد مشاهده می‌شود ولی در مقایسه با سایر ابزارها بسیار اندک می‌باشند. نکته جالب در مورد کلاب هاوس حضور بسیاری از چهره‌های هنری، ادبی و سیاسی داخل وخارج در این فضا است. با عنایت به نزدیک شدن فضای انتخابات والتهاب اجتماعی؛ بسیاری از دست اندرکاران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آن حضور پررنگ دارند از سوی دیگر نامزدهای انتخاباتی تریبون مناسب ورایگانی در اختیار دارند تا به معرفی خود وبرنامه‌هایشان بپردازند. علاقمندان وطرفداران ایران ونظام جمهوری اسلامی با حضور در اطاق‌های مختلف باید سایه سنگین خودرا در کلاب هاوس برقرار نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۹
سردترین تنور تاریخ انتخابات .

مانده ایم با این همه خمیر چه کار کنیم !!!!!!!!!!؟؟؟
هفته های گذشته و در سکوت خبری رسانه ها همه کالاها مجددا گران شدند

فریب کاهش قیمت ارز و سکه را نخورید
چیزی ارزان نخواهد شد

عمرا رای بدم
ایران برای هم ایرانیان



نه برای برخیها


و.........
باید از جناب کیهان پرسید، دقیقا این آخری که می فرمایید کی هست؟
فردا؟
ماه دیگه؟
سال دیگه؟
۱۰ سال دیگه؟
۲۰ سال دیگه؟

خسته نشدی از بس وعده سرخرمن دادی؟
والا باید خسته شده باشی، بس کن، یه فکر دیگه کن
من به متولدین کویر دیگر رای نمی دهم چون چهار رئیس جمهور قبای متولد کویر بودند و کل مملکت را به کویر تبدیل کردند
آقایان مسئولین مملکت تا دیر نشده بفهمید که رای ندادن حداقل کاری است که در حال حاضر مردم می توانند انجام دهند از اول انقلاب تا الان این مردم صدها هزار کشته وشهید ندادند واین همه مشکلات اقتصادی را تحمل نکردند که مملکت اینجو ی بشه ؟؟؟؟
احمدی نژاد و روحانی تشان دادند هرکس می تواند رئیس جمهور شود!
راسته میگن رئیس جمهور تو ایران یک تدارکاتچیه؟
به فرض ما مجدد به پای صندوق‌های رای برویم و نامزد مورد نظر ما پیروز شود چه تضمینی وجود دارد که تغییری صورت بگیرد؟
پاسخ ها
me@yahoo.com
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
یه تضمین بزرگ
به جز دوره سیدمحمدخاتمی که ارامش نسبی مادی و معنوی وجود داشت بقیه دوره ها ملت را زیر دست و پا له کرد و رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
شما فقط بگو اون دوره چه کاری انجام شد؟ اگه تونستی فقط یک کار درست درمون توی اون دوره پیدا کنی .... . بنده خدا خیلی از مردم دقیقا تو همون دولت سرخورده شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
اگر دوره خاتمی خوب بود مردم به مخالف اول خاتمی یعنی محمود دو دوره رآی نمی دادند!!
کاندیدای مشارکت یعنی آقای دکتر معین جایگاهی بهتر از 5 بدست نیاورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
دوره خاتمی همه چیز ارزان شد و به دوره اول احمدی نژاد هم سرایت کرد.
با خارج جنگ نداشتیم .
.
ادم کشهای داخلی دستگیر شدند.
اگه با همان روند اومده بودیم ایران گلستان می شد .
احمدی نژاد پلمپ ها را شکست .تحریم شروع شد
اصلاخ طلبا با چند برابر کردن قیمت هاچه حرفی برای گفتن دارند
رای بی رای.
اقتصاددان کی میاد پس
رای بی رای
چرا ما نباید مثل اندونزی باشیم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس