بازدید 25445
مرور روزنامه‌های شنبه یکم خردادماه

آیا اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است؟ /خطر تداوم تحریم‌ها/حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی

۱۸ پرسش کلیدی از کاندیداها، آتش‌بس در غزه، چه برنامه عملی‌ برای آینده اقتصاد ایران دارید؟ پرونده بابک خرمدین این فقط یک مساله قضائی نیست، پیچ بهارستان‌نشینان برای نظام بانکی! عملکرد در صداوسیما پرسش محوری از لاریجانی، شمارش معکوس برای احیای برجام، واکسیناسیون خارج از نوبت بخشی از پرسنل صدا و سیما! و پدیده انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی است؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۷ 22 May 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه یکم خرداد ماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به گفت و گوی کلاب هاوسی لاریجانی، سوالاتی اقتصادی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری، جشن پیروزی در غزه و پیشرفت برجامی در وین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


آیا اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است؟

حمید رضا فتحی سقزچی، حقوقدان طی یادداشتی در شماره امروز سقوط اخلاقی جامعه در روزنامه مستقل نوشت: خبری بهت آور جامعه را تکان داد. پدر و مادری هشتاد ساله، دو فرزند و داماد خود را کشته‌اند؛ جسد آن‌ها را مثله کرده‌اند و در سطل زباله انداخته‌اند. پدر خانواده فردی نظامی و با درجه سرهنگی است. ابتدا تصور می‌رفت آنان به جنون مبتلا بوده‌اند. خبر‌های بعدی چنین چیزی را تایید نکرد. عواملی پیچیده، موجب بروز چنین فجایعی می‌گردد. متخصصان و جرم شناسان می‌بایست جامعه را آگاه کنند و عوامل بروز خشونت را ریشه‌یابی نمایند. بخشی از این عوامل به سیاست‌های فرهنگی حکومت باز می‌گردد. آیا ده‌ها شبکه رادیو و تلویزیونی تاثیری بر اخلاق جامعه داشته است؟ آیا سازمان‌های متعدد فرهنگی کارآمدی دارند؟ آیا بودجه‌ی فرهنگ در حای درست هزینه می‌شود؟ بسیاری از شبکه‌های صدا و سیما برنامه‌هایی مذهبی پخش می‌کنند، اما تبلیغات زیاد، اثر مثبت خود را از دست می‌دهد و به ضدتبلیغ، تبدیل می‌شود. به طور مثال، برای احداث ساختمان از بتن استفاده می‌شود. عیار بتن با مقدار سیمانی سنجیده می‌شود که در تهیه آن به کار رفته است. مصرف بیش از حد سیمان، بتن را پوک می‌کند و از استحکام ساختمان می‌کاهد و منجر به فروپاشی می‌شود. تبلیغات هم چنین اثری دارد. اگر از اندازه مجاز بیشتر شود اثر معکوس خواهد داشت.

آیا اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است؟ /خطر تداوم تحریم‌ها/حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی
اکنون آمار جرم و جنایت در جامعه بالا رفته است. در سال‌های پیش از انقلاب، دو روحانی واعظ در تبلیغات دینی نقشی اصلی داشتند. مرحوم حسینعلی راشد و زنده یاد شیخ احمد کافی.
رادیوی ایران، سخنرانی‌های مرحوم راشد را در هفته فقط یک بار پخش می‌کرد. شیخ احمد کافی به شهرستان‌ها و کلانشهر‌ها می‌رفت و جمعیت انبوهی در سخنرانی او حضور می‌یافتند.
تاثیر معنوی سخنرانی‌های شیخ احمد کافی بسیار زیاد بود. هر گاه در شهرستانی سخنرانی می‌کرد از فردای آن روز دادگاه‌ها خلوت می‌شد و نزاع‌ها کاهش می‌یافت. جوان‌های آن روز با شنیدن سخنرانی شیخ احمد کافی به طور معمول تا چند روز به یاد خدا بودند. مردم در شهر‌های دور دست، نوار‌های کاست احمد کافی را ده‌ها بار گوش می‌کردند. تلویزیون برنامه‌های دینی و مذهبی نداشت و سخنرانی هیچ روحانی را پخش نمی‌کرد. به رغم این تبلیغات اندک، کشورمان با داشتن ۳۵ میلیون نفر جمعیت، تنها نه هزار زندانی داشت.
اکنون وضعیت چگونه است؟ اگر بهترین واعظان کشور به مدت ده شبانه روز در شهری سخنرانی کنند آیا پس از آن، تعداد مراجعه کنندگان به دادگاه‌ها کاهش خواهد یافت؟
آمار‌های طلاق، قتل، سرقت، بیکاری، جرم و جنایت نسبت به سال‌های پیش از انقلاب به شدت بالا رفته است. در آن سال‌ها در شهر‌ها فقط افرادی انگشت شمار رباخواری می‌کردند، اما امروزه در هر کوی و برزن، اشخاص حقیقی و حقوقی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به طور رسمی و علنی ربا می‌خورند و کسی جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد.
کشورمان با داشتن ۸۵ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی دارد، اما هند با داشتن یک میلیارد جمعیت، فقط دو میلیون پرونده در دادگستری دارد؛ یعنی ایران، هشت برابر کل کشور هند پرونده دارد.
روند رو به افزایش خودکشی در بین نونهالان و نوجوانان نشان می‌دهد جامعه ما به سقوط اخلاقی گرفتار شده است. سازمان‌های مسئول و دستگاه‌های فرهنگی که تعدادشان بسیار زیاد است؛ چه کرده‌اند و چه می‌کنند؟

حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی

احسان شادی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی نوشت: شهروندان ایرانی که زخم دشنه تحریم بر بدن دارند و از این زخم درد می‌کشند و می‌دانند سوخت تحریم از سفره آن‌ها تامین می‌شود هر روز چشم به راه وین هستند که خبر‌های خوش در این باره بشنوند. در این روزگار سردرگمی، بنگاه‌ها نیز می‌خواهند بدانند برای آینده کوتاه‌مدت خود باید با تحریم یا بی‌تحریم برنامه‌ریزی کنند. حسن روحانی رییس‌جمهوری که هشت سال پیش با وعده رفع تحریم‌ها آمد در این روز‌های باقی مانده از دوران ریاستش باز هم وعده رفع تحریم می‌دهد. روز پنجشنبه با صراحت کامل خبر داد بخش‌های اصلی تحریم شامل نفت و بانک به زودی برداشته می‌شود و گفت: امیدوارم این داستان همین روز‌ها تمام شود. در حالی که کشور‌های اروپایی خبر‌های متناقض می‌دهند، اما در داخل ایران حاکمیت سیاسی بر تلویزیون ایران با تردیدافکنی‌های دامنه‌دار نقش منفی را در این میان به خوبی ایفا کرده و هر رشته‌ای از امید که روحانی می‌بافد را پنبه می‌کند. تنها چند ساعت پس از خبر خوش روحانی، پرس‌تی‌وی که شبکه برون‌مرزی تلویزیون ایران است خبر داد منابع آگاه به این رسانه گفته‌اند تحریم‌ها به طور موقت برداشته می‌شود. به این ترتیب خبر خوش رییس‌جمهور کام شهروندان را شیرین نکرده و با توجه به اینکه شهروندان ایرانی به ویژه در شهر‌های کوچک و روستا‌ها بیشتر از هر رسانه‌ای به تلویزیون ایران نگاه می‌کنند این مبارزه بی‌امان شهروندان را سردرگم کرده است.

آیا اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است؟ /خطر تداوم تحریم‌ها/حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی

به نظر می‌رسد رییس‌جمهور در این هفته‌های آخر فعالیت خود باید احتیاط و آینده‌نگری خودخواهانه را کنار گذاشته و با صراحت از این شبکه بخواهد منابع خود را معرفی کند یا در غیر این صورت مساله را از نهاد‌های دیگر پیگیری خواهد کرد. منابع آگاه پرس‌تی‌وی واقعا کیستند؟ آیا ممکن است کسانی که در تیم روسیه در این گفتگو‌ها حاضرند منابع یا منبع آگاه پرس‌تی‌وی باشند؟ برخی آگاهان در این باره گمانه‌زنی کرده و با توجه به گفته‌های ظریف در آن گفت‌وگوی جنجالی این احتمال را رد نمی‌کنند. برخی دیگر می‌گویند شاید از گروهی که همراه عراقچی رفته‌اند کسانی تحلیل خود را ارائه می‌کنند. سناریوی آخر این است که پرس‌تی‌وی منبعی ندارد و تحلیل‌های خود را به صورت خبر ارائه می‌کند. برخی سیاسیون نیز که نگاهی بدبینانه‌تر دارند می‌گویند احتمال اینکه آقای روحانی نیز بیش از اندازه خوش‌بین است را نباید صفر فرض کرد. حقیقت وین را چه کسی می‌گوید؟ پرس‌تی‌وی یا روحانی؟

خطر تداوم تحریم‌ها

سید جلال ساداتیان در بخشی از یادداشتی که در شماره امروز اعتماد با عنوان خطر تداوم تحریم‌ها نوشت: در صورتی که پایتخت‌ها تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کنند، اشکالی جدی را به توافق صورت گرفته وارد نکنند یا به دنبال خواسته‌هایی بیش از آنچه از ابتدا برای مذاکره‌کنندگان تعیین شده بود نباشند، می‌توان انتظار داشت که بدون نیاز به تمدید تفاهم اجرایی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌ها ذیل این تفاهم تا تاریخ اجرایی شدن برجام ادامه داشته باشد.


مسائلی نیز وجود دارد که ممکن است باعث اختلافات جدیدی شود. برای نمونه ایران از ابتدا روی بحث راستی‌آزمایی تاکید داشت، اما اینکه چگونه این راستی‌آزمایی قابل انجام است، بحث‌های زیادی وجود دارد.
زمانی که تحریم‌های بانکی برداشته شود شما باید بتوانید بدون دردسر تبادل بانکی انجام دهید و انجام این کار می‌تواند به معنی راستی‌آزمایی باشد، اما وقتی کشور ما درگیر مساله FATF است و احتمالا در صورت رفع تحریم‌ها هم با مشکلات زیادی در حوزه بانکی مواجه خواهد بود در این صورت این مشکلات به پای تحریم نوشته خواهد شد یا FATF؟ چنین مسائلی ممکن است دردسرساز شود و به نظر می‌رسد همه چیز به نگاه سیاسی پایتخت‌ها بستگی دارد.

آیا اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است؟ /خطر تداوم تحریم‌ها/حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی
تا امروز تلاش‌های زیادی از جانب گروه‌های مختلف صورت گرفته تا مذاکرات وین به نتیجه نرسد. از تحرکات اسراییل که از مذاکره با ایالات متحده تا به راه‌اندازی تنش در منطقه و مقصر نشان دادن ایران را در دستور کار قرار داد تا برخی اتفاقات در داخل کشورمان که صورت می‌گرفت تا پروژه احیای برجام با شکست مواجه شود.


به رغم این تخریب‌ها در حال حاضر و بر اساس پیشرفت‌های صورت گرفته که بازتاب آن در اظهارات مقامات مسوول از جمله رییس هیات مذاکره‌کننده ایران و معاون هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اروپا پیداست بیشتر راه دستیابی به توافق طی شده می‌توان انتظار داشت که طرفین در روز‌های پیش رو تاریخ اجرایی شدن برجام را اعلام کنند.


اگر هم اختلافی هنوز مطرح باشد در مذاکرات آتی قابل حل است، اما به نظر می‌رسد، مصوبه مجلس و توافق اجرایی با آژانس کمی مساله را پیچیده کرده است. این پیچیدگی با کمک مجلس یا خواست سران ارشد نظام قابل حل است و بستگی دارد چه روندی مد نظر آن‌ها باشد.


در صورتی که اراده سیاسی برای توافق در مقطع زمانی فعلی وجود نداشته باشد یا اختلافات به اندازه‌ای باشد که امکان رفع آن در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد شرایط به نفع کشورمان پیش نخواهد رفت. به این علت که دولت فعلی فرصت چندانی پیش روی خود ندارد و اگر قرار باشد مذاکرات از سوی دولت بعدی صورت گیرد دست‌کم چند ماه زمان برای استقرار دولت بعدی، انتخاب وزیر خارجه، انتخاب مذاکره‌کنندگان و آشنایی آن‌ها با جزییات نیاز خواهد بود.


واگذاری مذاکرات به دولت بعد یعنی رفع تحریم‌ها دست‌کم چند ماه بیشتر زمان خواهد برد و چنین شرایطی به ضرر دولت و ملت ایران تمام می‌شود. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند حتی یک روز تاخیر در رفع تحریم‌ها جایز نیست. این تحریم‌ها بر زندگی مردم اثر گذاشته و کشور بسیاری از بازار‌ها را از دست داده است.
به همین دلیل بهتر آن است تدابیری اتخاذ شود که در دولت فعلی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان دستیابی به توافق با شروط مد نظر ایران وجود داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۴
نه بابا اخلاق صعود کرده!
مثل اقتصاد
مثل معشیت
مثل راستگویی
مثل اعتبار جهانی
مثل قیمت ها
کلا مشغول صعود بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
والاترین درس اخلاقی که از دولت گرفتیم، ... روشن در بورس هست. زندگیم ازبین رفت، اخلاق پیش کش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
ما رکورد زدیم
تابناک جان
مردم به نظر نمی رسد اخبار را از تلویزیون دنبال کنند


فقط قیمت دلار است که نشان میدهد واقعیت پشت پرده چیست.
پایین بیاد یعنی خودی ها در حال فروش دلار هستند

پایین نیاد یعنی خبری نیست
دنبال چیز های سقوط کرده نباشیم که کار خیلی سختی هست دنبال چیز سقوط نکرده باشیم که آسانترین راه در ایران ماست همه چیزها سقوط کرده الا اراده پولادین مسیولین در خدمت کردن
روحانی چند سال پیش ادعا کرد تحریمها بالمره لغو شدند ولی دیدیم که لغوی در کار نبود و حتی تعلیق چند ماهه هم درست نبود و هیچ تحریمی واقعا برداشته نشد
بزرگترین خطر برای جامعه ایران رواج دروغگویی است طوریکه مخاطبین علیرغم تایید مطالب ارائه شده بصورت ظاهر، اعتمادی به آن نداشته و کار خود را می کنند
آيا اين سوال خوبي است كه مي پرسيد؟!!!

بله اخلاق در جامعه ما سقوط كرده است
به قعر ...
وقتی دروغ غیبت و تهمت مجاز شود چرا اخلاق سقوط نکند
کشورمان با داشتن ۸۵ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی دارد، اما هند با داشتن یک میلیارد جمعیت، فقط دو میلیون پرونده در دادگستری دارد؛ یعنی ایران، هشت برابر کل کشور هند پرونده دارد.

علی برکت ا....


یا فاتحه
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
این قیاس درست نیست چون در هند اکثر مشکلات را با مشت و دعوا و چاقو حل می کنند و نیازی به شکایت به دادگاه نبیست بر خلاف ایران که هر کاری و اختلافی را به دادگاه ارجاع می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
در سال 92 در هند بودم و در جنگ بین دو محله نزدیک به 5 هزار نفر کشته شدند
جز روزنامه های محلی کسی به آن توجه نکرد.
چون بحث دینی و قومیتی نبود
بله 5000 آدم در درگیری بین دو محله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
مشکل اینجاست که خیلی از کشور ها هر کسی یه مشاور حقوقی دارد ولی تو ایران چنین چیزی نسیت
منابع آگاه پرس‌تی‌وی واقعا کیستند؟ آیا ممکن است کسانی که در تیم روسیه در این گفتگو‌ها حاضرند منابع یا منبع آگاه پرس‌تی‌وی باشند؟ ............ روسیه موافق برجام نیست چون منافع روسیه و چین در تحریم بیشتر ایران است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
گور پدر روسها وچینی ها
نه بابا اخلاق درجامعه ما سقوط نکرده،طبق معمول همیشه این حرفها مال استکبار جهانی و شبکه های معاندهست، برعکس غرب که اخلاق داره سقوط میکنه در این مملکت با سرعت حیرت آوری درحال صعوده. بریدن سردختر باداس،مثله کردن فرزندان،تجاوزوقتل دختران پنج شش ساله، لگدزدن به خانم جلوی درب بانک، اسیدپاشی،و.... همه اینها فقط تو غرب اتفاق افتاده. اینجا همه چی آرومه ماهمه خوشبختیم...
با سلام
واقعا اخلاق عجیب سقوط کرده عجیب دیروز تو فضای عمومی بودم وحشت کردم از رکیک ترین فحش ها بین کودکان زیر ده سال ، زشت ترین حرکات از جوانان با نوامیس مردم ، بدتر از همه هرجا میری فقط منفعت شخصی و تلاش برای چاپیدن همدیگر
کلاب هوس را باید کرسی آزاد اندیشی
نه، اخلاق در کشور ما صعود کرده ولی در آمریکا،اسرائیل و عربستان صعودی و کلا دشمنان ما سقوط کرده.
سلام. تنها چیزی که در جامعه ایرانی اسلامی ما نیست، اخلاق است. اگر اخلاق حاکم باشه که نیست تفکر ما هم مبتنی بر اخلاق خوب اصلاح میشه و در نتیجه رفتار ما نیز که از تفکر سالم و خوبی باشه، بخودی خود اصلاح میشه. افسوس که اخلاق از مسئولین، اخلاق از بازار، اخلاق در صنعت پزشکی کشور، اخلاق از بخش تولید ما همه و همه رخت بربسته است. افسوس
اگه دلواپسان و کاسبین تحریم از جمله صدا و سیما بذران همه چیز درست میشه
صدا و سیما از بودجه ملت و بیت المال استفاده میکنه ولی عملا ضد ملت عمل میکنه
متاسفانه بجای اینکه ذهن مردم به سمت برون رفت از مشکلات و راه حل ها باشد بیشتر دنبال افرادی است که نمی گویم بی اثر است ولی آش دهن سوز نیستتند و خاصیتی چندانی برای کشور ندارد. مشکل کشور این است که متکی بر افراد است و این فرد محوری باید از بین برود و جای آن قانون محوری و ساختار محوری با ارزش شود و فرد محوری تابع قانون و ساختار محوری باشد و فرد جایی موثر باشد که باعث بهتر شدن ساختار شود و سیستم اجازه ندهد بواسطه فرد ساختار بدتر شود و لذا به افراد نباید اختیار تام داد
در خصوص مذاکرات وین این روزها باید کاملا مواظب باشیم بعضیها رای نخرند.اگر در خانه کس است یک حرف بس است.
بی اخلاقی ناشی از عقده و کمبودی است که بمرور زمان در افراد بی اخلاق ایجاد می شود و برای رواج اخلاق دو راه حل وجود دارد که توامان باید از آن استفاده کرد 1- چه عواملی باعث عقده افراد می شود و با مد نظر قرار دادن منطق آنها را در جامعه به حد تعادل رساند 2- استفاده از مجازات هایی که عبرت آمیز و باعث ترس شدید در عمل غیر اخلاقی می شود بگونه ای که مجرم مطمئن شود فعالیت او مجرمانه و مجازات او بر اساس قانونی است که همه به آن اعتقاد دارند و بر اساس سلیقه و اعتقادات شخصی و یا گروهی نیست
این یکی اصلا ربطی به برنامه های تلویزیون نداره چون بیشتر مردم به هیچ وجه تلویزیون نگاه نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
مگر آمار داری
غربی ها بقدری که از پیشرفت موشکی و ... ما عصبانی هستند از هسته ای ناراحت نیستند و فعالیت های هسته ایران برای آنها مهم نیست و بیشتر بهانه و ظاهر سازی است و مطمئن باشید که اگر تحریم ها را بردارند فردا چیز دیگری را بهانه می کنند تا دوباره تحریم کنند و اصطلاحاً از سیاست شل کن و سفت کن استفاده می کنند و نتیجه گرفته اند که تحریم محض نتیجه عکس می دهد و باید تحریم ها را هر چند مدت یک بار بردارند و مجدد دوباره تحریم کنند تا کشور حالت نوسانی بخصوص در اقتصاد بگیرد و حالت نوسانی بدتر از تحریم محض است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
دولت حاضر است همه چیز را بفروشد
تا دوباره دولت را به دست بیاورد.
از یک طرف می گوید رقابت واقعی بین لاریجانی و جهانگیری است.
از یک طرف می گوید رییسی برنده است
مگه همین مموتی که الان اپوزسیون شده افشاگری میکنه نبودکه میگفت تحریمهاکاغذپاره است ‌تحریم نه منه دیر!چرانمیگیدادامه فرصتها!!
خوب سانسورچی عزیز تابناک کامنت های ریشه ای را سانسور می فرمایند. کامنت قبلی بنده را چرا منتشر نکردید. نه اهانتی توش بود و نه چیز دیگه ای. فقط تحلیلی بود که به مذاق قدرت خوش نمی اید
امن افول اخلاق و تربیت را هر روز شاهد هستم
دختر و پسر های نوجوان اغلب به شدت بد دهان و فحاش هستند
همسایه بغلی ما به زن و دخترش فحش ناموسی می دهد و پسر ده ساله خانواده خواهر 13 ساله اش را علنا ج.... صدا می زند !
در پارک جوانان فحش رکیک را جزو صمیمیت یا باحالی می دانند و اصطلاحاتی رایج می شود که معنی آنها واقعا مشخص نیست
مثلا : جرررررر
این یعنی چه ؟؟
چرا ما درک نمی کنیم ؟؟
با ادب و متین بودن چرا داره مسنوخ می شه ؟؟
هر کس تنبل تر و علاف تر و انگل تر محبوب تره !
بارها دیده ام پدر و مادر افرادی را که بدون کار کردن با اتصال به جاهایی و استفاده از رانتهایی بسیار پوادار و موفق هستند به عنوان الگوی موفقیت و زرنگی مثال می زنند
همین پنج شنبه خواهرم می گفت فلانی در دفتر تبلیغات فلان نامزد ناکام ریاست جمهوری در فلام محله پایین شهر تهران فعالیت کرد از موتور گازی رسیده به سانتافه و سعادت اباد آپارتمان خریده و ازدواج کرده و ...
این بساط کی جمع می شه فرهنگ نابود شد !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
موافقم
عراقچی اکنون درتهران است بیاد واقعیات را بگه وابهامات را بر طرف کنه نه فقط بره بیخ گوش روحانی یا دیگر مسولان پچ پچ کند که این به صلاح است آن به صلاح نیست گفته بشه راه بیافته یا روحانی یک چیزی بگه ‌پرس تی وی چیز دیگه اینهارا مسول مذاکره باید روشن کنه
نباید مانند ابتدای برجام خودمان را گول بزنیم که تحریم ها لغو شده است
نه بابا کجا اخلاق سقوط کرده ، کلی زحمت میکشن اس ام اس کشف حجاب و جریمه تو خودروی شخصی بدن ، این چه حرفیه میزنی شما ؟
این اگه پیشرفت فرهنگی یک کشور در قرن ۲۱ ام نیست پس چیه ؟
تحت تاثیر استکبار و فرهنگ منحط غرب نباشید ما خیلی هم خوبیم از همه بهتریم، غرب هر روز در حال نابودیه اصلا کهکشان راه شیری در حال نابودیه ، ما خوبیم فقط
از این کامنتها معلومه که مردم هم دست کمی از بقیه در بی اخلاقی و بی تربیتی ندارند مگر اینکه اینها که این کامنتها را گذاشتند ایادی استکبار جهانی باشند و مردممان را فهیمترین وبا ادبترین مردنم دنیا بدانیم
اخلاق پررررررررررررررررررررررر
اقتصادپرررررررررررررررررررررر
سیاست پرررررررررررررررر
معیشت پررررررررررررررر
ازدواج پرررررررررررررررر
شغل پرررررررررررررر
مسکن پرررررررررر
عدالت پررررررررر
جالا درعوض بیعدالتی ماشااااااااالله
رانت مااااااااااااااااااااااااااااااااااشاالله
اشرافیگری ماااااااااااااااااااااشاالله
دروغ ماااااااااااااااااااااااااااشاالله
بداخلاقی دینی ماااااشالله
پارتی بازی مااااااااشاالله
شعارمااااااااااااااشالله
با سلام شما لازم نیست جامعه شناس باشید یا دکتر روانکاو همانطور که در خیابان قدم می زنید به چهره مردم نگاه کنید می فهمید که اکثرا مشگلات روحی دارند و علت ان هم بر کسی پوشیده نیست از یک جامعه مریض چه انتظاری دارید.
ما ایرانیا با اخلاق کیلومترها فاصله گرفتیم کارمند بانک با قلدری زنی رو از بانک با لگد بیرون می ندازه مدیریت بانک میگه این کلیپ مال سال گذشته است همون موقع هم کارمند بانک اخراج شد اما دیروز زنی که تو بانک کتک خورد به خبرنگار گفت کتک خوردنش تو بانک هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰ هست کارمند بانک هم اخراج نشده تو بانک هست تازه تهدیدم کرده که من پشتم پره اگر شکایت کردی واست پرونده سازی میکنم میفرستمت زندان...
بدون اینکه با قوانین مدرن اشنا وخود را ملزم به رعایت ان کنیم از اعتقادات فرهنگی ومذهبی هم که داشتیم فاصله گرفتیم واین شد که بجای استفاده از این دواسب راه رو باید پیاده طی طریق کنیم .
آیا اخلاق در جامعه ما سقوط کرده است؟
آنچه مسلم است معنویت به پایین ترین حدش از بعد از انقلاب رسیده است. فاصله طبقاتی که دولت 11 و 12 بین مردم انداخته اند از فاصله طبقاتی که دولت ترامپ بین سفید پوستان و رنگین پوستان انداخت بسیار بدت و شدیدتر بوده و برای جبران آن سالها زمان میبرد تا اثرات منفی این هشت سال جبران بشود، اگر بشود که جبران کرد!!

خطر تداوم تحریم‌ها: اول باید به سوال پاسخ دهید که وجود تحریمها چه تاثیری بر زندگی مردم دارد. اگر تحریمها برداشته شود چه تاثیر بر زنگی مردم خواهد گذاشت. اگر قرار بر این باشد که پاسخ اتحادیه و اصناف به گرانی همه روز این باشد که گرانی ربطی به دلار ندارد، چرا باید نگران تداوم تحریمها باشیم. اتفاقا وجود تحریمها برای بعضی از مفسدین این است و کارشان را سختتر میکند. انچه که در این مدت مردم یاد گرفتند این است که تحریمها زندگیشان سخت نکرد بلکه بی دولتی و مفسدین هستند که زندگی برای مردم سخت و سخت تر میکند.

حقیقت وین؛ پرس‌تی‌وی یا روحانی:
البته که پرس تی وی. مگر در این هشت سال بجز دورغ و فریب از دولتیها چیزی شنیده اید. فراموش نکید که قبل از توافق برجام بارها و بارها گفته شد که ما سایه جنگ را از سر مردم برداشتیم. فقط دروغ و دروغ و دروغ تحویل مردم شد و بس
اخلاق در کشورما سالهاست که سقوط کرده اگر اخلاق.در جامعه ما سقوط نمی کرد وضعیت کنونی کشور چنین نمیشد
پاسخ به پرسش سقوط اخلاق در ایران از دیده بنده؛ آری است. البته بررسی آسیب شناسانه موضوع بسیار اهمیت دارد. باید پرسید چرا یک جامعه می تواند سقوط اخلاقی کند؟
1- اخلاق یعنی پای بندی به یک سری قوانین و قواعد اجتماعی و باورهای دینی است و فرهنگی است. هر پای بندی نیازمند یک نوع تعصب و تعهد می باشد.
2. اگر هر آینه پای بندی به این قوانین و قواعد و فرهنگ ها یا خرده فرهنگ ها دگرون شود, فرآیند بی اخلاقی یا فروپاشی اخلاقی روی خواهد داد.
3. تعریف قواعد اخلاق در کشورها و فرهنگ های گوناگون متفاوت است. پس نمی توان اخلاق در ایران را با اخلاق در دیگر کشورها یکسان دانست.
4. بخشی از ریزش اخلاقی در کشور, خود مقایسه ای فرد با دیگر فرهنگ هاست. شاید در نظام اخلاقی ما, یک رفتار و باور مردم یک کشور با باور و فرهنگ مردم یکسان نباشد و یا در تقابل باشند. در این جا, اگر جذابیت رفتار مردم آن کشور برای مردم ما بیش از جذابیت باور و تقید فرهنگی ما باشد؛ این پای بندی سست و دگرگون می شود. برای مثال نگه داشتن سگ در ایران پسندیده نبود؛ ولی هم اکنون مردم علاقمند به داشتن سگ هستند.
5. گاه ذوب شدن و یا خودباختگی فرهنگی در برابر مردم یک کشور نیز سبب دگرگونی جامعه و باورها و رفتارهایش می گردد. معمولا جامعه ضعیف و تحقیر شده برای قرار از کوچک شمرده شدن , بیشتر تمایل دارد تا شمایی از جامعه قدرتمند را درخود نمایان سازد. در این جاست که فرد پذیرای رفتار و فرهنگ کشور و مردم قدرتمند می گردد. نمونه کوچک آن الگو پذیری یک فرد فقیر و شبیه سازی خود با یک فرد ثروتمند است.
6. مشاهده تعارض ها و گونه گونی های رفتاری بزرگان جامعه با گفتارهایشان هم عامل مهمی در باور ناپذیرتر شدن گفتار بزرگان خواهد شد. در پس این باور ناپذیری, بی قیدی, پشت پا زدن و بی اعتمادی به فرد بزرگ تر می شود. در ورای این بی اعتمادی, فرد به دلیل خلا موجود به ناچار به یک الگوی قابل قبول تر روی خواهد برد. مثال ساده این دگرگونی, وجود فساد مدیران و تصمیم گیران یک کشور است؛ در حالی آنان ادعای راستی و درستی را دارند. در این جا نخستین نمودهای دگرگونی بروز تنفر فرد از بزرگان و دروغ پنداشتن گفته های آنان خواهد بود. ولو این که گفته های فرد درست باشد؛ ولی عملکردش برخلاف آن باشد.

با نگاه ساده به چند نکته بالا, می بایست بپذیریم که جامعه ما در مسیر گریز از اخلاق و باورها و فرهنگ و خرده فرهنگ اصیل ایرانی است.
تنها راه کار نیز راستی رفتاری و گفتاری و پنداری بزرگان و پای بندی عمیق و ژرف به قواعد اخلاقی جامعه و اصلاح موارد نادرست اخلاقی جامعه است. در کنار آن فرایند تشویق مردم و مجازات بزرگان نادرست می باشد تا باورهای درست اخلاقی پا بر جا باقی بمانند.
یک جامعه زمانی پیشرفت میکند که دارای اخلاق باشد پس اخلاق می تواند یک کشوری بسوی ترقی سوق دهد وبی اخلاقی می تواند کشور را به هرج و‌مرج بکشاند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار