بازدید 27630
مرور روزنامه‌های دوشنبه نوزدهم آبان ماه

چرا از شکست ترامپ می‌ترسید؟! /حالا اقتصاد چه می‌شود؟ /انتخابات آمریکا، مساله اسرائیل و سیاست خارجی ایران

۱۶ میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق، ضدیت با ترامپ، نقطه اشتراک «مذاکره»، نقطه افتراق، اصلاح‌طلبان در دوراهی «مانیفست ـ انتخابات»، واکنش ایران به انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا، آمریکا آماده آشوب؟ طب سنتی هم به میدان کرونا آمد، قاچاق روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین، برنامه بایدن برای ایران، رکورد سیاه؛ ۴۵۹ قربانی کرونا و حرکت بازار ارز به سمت نرخ تعادلی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۱۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۵ 09 November 2020

اچرا از شکست ترامپ می‌ترسید!؟ /حالا اقتصاد چه می‌شود؟ /نتخابات آمریکا، مسئله اسرائیل و سیاست خارجی ایران

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه نوزدهم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که انتخابات آمریکا و سیاست بایدن در قبال ایران در کنار تیتر‌هایی مرتبط با تحلیل بازار ارز و طلا، حرکت قیمت‌ها به سوی نرخ تعادلی، آمار سیاه کرونا در ایران و یادنامه‌ای برای شهدای مدافع سلامت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

حالا اقتصاد چه می‌شود؟

محمدصادق جنان‌صفت در سرمقاله امروز روزنامه جهان صنعت نوشت: یک دولت تندرو که راهبرد فشار حداکثری بر نظام سیاسی ایران را از مسیر طراحی و اجرای گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم همه‌سویه اقتصادی را تدارک دیده بود از کار برکنار شده و جایش را به دولتی دیگر داده است. رییس دولت جدید کسی است که در دولت پیش از دونالد ترامپ معاون اول بوده و در روند و فرآیند مصالحه بزرگ ایران و غرب و به ویژه در شکست تابوی مذاکره یک مقام رسمی ایران با یک مقام رسمی آمریکا نظارت و دخالت داشته است. به همین دلیل منطق و خرد سیاسی فرمان می‌دهد که احتمال تغییر راهبرد فشار حداکثری را معادل صفر فرض نکرده و دست‌کم به لحاظ صورت‌مساله ایران با آمریکا در شکل، انتظار دگرگونی داشته باشیم. بر خلاف سیاستمداران و مدیران و رهبران احزاب و جمعیت‌های سیاسی که از این تغییرات احتمالی دنبال منافع خود و صیانت و به دست آوردن قدرت سیاسی هستند و بازی آن‌ها در میدان سیاست است شهروندان ایرانی انتظار دارند این تغییرات در رهبری کاخ سفید راه‌های بسته‌شده کسب‌وکار آن‌ها را از مسیر تحریم اعمال‌شده باز کند و شرایط متغیر‌های کلان به ویژه فشار حداکثری تورم افسارگسیخته و از دست رفتن قدرت خرید آن‌ها بهبود را تجربه کند. شهروندان ایرانی به چشم می‌بینند که تابو‌هایی مثل روند فزاینده نرخ تبدیل دلار به ریال ایران و نیز قیمت هر سکه طلا و نیز قیمت انواع اتومبیل در این چند روز گذشته در سرازیری قرار گرفته است.

اچرا از شکست ترامپ می‌ترسید!؟ /حالا اقتصاد چه می‌شود؟ /نتخابات آمریکا، مسئله اسرائیل و سیاست خارجی ایران

اما این همه داستان نیست و این رخداد‌ها در بازار دلار و سکه همه چیزی نیست که در اقتصاد ایران باید رخ دهد. افزایش قیمت این کالا‌های شاخص در نیمه نخست امسال معلول رخداد بسیار بالاتر کسری بودجه کل کشور بوده است؛ به این معنی که دولت به دلیل از دست دادن درآمد ارزی قابل توجه از صادرات نفت‌خام توانایی ایجاد توازن در دخل و خرج کل کشور و حتی بودجه عمومی را از دست داده و این واقعیت سرسخت بود که راه را برای رشد شتابان تورم و فقیر‌تر شدن شهروندان و کوچک‌تر شدن سفره آن‌ها باز کرد. کاهش نرخ رشد اشتغال، کوچک‌تر شدن تجارت خارجی و سقوط سه سال پی‌در‌پی رشد تولید ناخالص داخلی واقعیت‌های تلخ اقتصاد ایران است که باید در مسیر دیگری بیفتند و کسب‌وکار و روزی شهروندان را رونق دهند. آیا با کنار گذاشتن گروه سیاستمدارانی که تمایل و اراده داشتند این شاخص‌ها را بدتر کنند اتفاقی در اقتصاد رخ خواهد داد و شهروندان باید روز‌های بهتری را نسبت به سال‌های تازه‌سپری‌شده انتظار بکشند؟

بدون تردید پاسخ به این پرسش به دانش اقتصاد و تجربه اقتصادی تنها برنمی‌گردد، زیرا دانش اقتصاد توانسته ده‌ها کشور جهان را در راه مهار تورم و ایجاد به مسیر کارآمدی برساند و تنها باید شرایط را برای بروز آموزه‌های دانش اقتصاد آماده سازیم. دولت و سایر نهاد‌های قدرت در ایران حالا در برابر این پرسش شهروندان قرار دارند که «حالا اقتصاد چه می‌شود»؟ آیا دولت مستقر می‌تواند و کارآمدی و قدرت کافی را برای مهار تورم از راه اصلاح ساختاری بودجه دارد؟ آیا باید گام نخست در تغییر سیاست‌های ضدتحریمی از سوی دولت جدید آمریکا برداشته شود؟ آیا برآیند قدرت سیاسی و آرایش و توزیع قدرت در ایران به گونه‌ای است که راهی برای برطرف کردن تحریم‌ها که عامل اصلی کسری بودجه و بیماری‌های بعدی سرچشمه گرفته از آن را باز کند؟ بازار ارز، سکه، سهام و خودرو یک بخش از اقتصاد به حساب می‌آیند که از بخش واقعی اقتصاد یعنی تولید و تجارت تبعیت می‌کنند و باید زخم‌های آن بخش التیام یابد. حالا اقتصاد چه می‌شود؟

 

چرا از شکست ترامپ می‌هراسید؟

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان چرا می‌ترسید؟ نوشت: ترامپ می‌توانست بگوید من دستور کشتن قاسم سلیمانی را داده‌ام، ولی حماقت او ایجاب می‌کرد واقعیت وجودی خود را که سرکرده تروریسم دولتی بود آشکار کند. به همین علت بود که کلمه «ترور» را بکار برد و گفت من دستور ترور او را داده‌ام.


ترامپ، همان کسی است که گفت من با شدیدترین تحریم‌های حداکثری، ایران را از پا در خواهم آورد. او همان کسی است که از تابستان داغ در ایران سخن گفت و به همراه مشاور امنیت ملی خود وعده داد نگذارد انقلاب اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را جشن بگیرد. ترامپ، همان کسی است که پول‌های زیادی برای ایجاد آشوب در ایران خرج کرد تا بتواند نظام جمهوری اسلامی را از پا دربیاورد. او علیرغم اینکه لاف حمایت از مردم ایران را می‌زد، وقتی ویروس کرونا به جان مردم ایران افتاد، برخلاف نظر تمام عقلای جهان، تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر و شدیدتر کرد. او همان کسی است که برجام را زیر پا گذاشت و با اینکه مرتکب یک اقدام ضد قوانین بین‌المللی شده بود، خود را صاحب حق در تصمیم‌گیری در مورد این معاهده مهم که به امضاء بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی رسیده، می‌دانست و درصدد مزاحمت‌های بیشتر برای ایران بود.

اچرا از شکست ترامپ می‌ترسید!؟ /حالا اقتصاد چه می‌شود؟ /نتخابات آمریکا، مسئله اسرائیل و سیاست خارجی ایران
در سطح جهانی، ترامپ با خارج ساختن آمریکا از چندین معاهده بین‌المللی و برخورد‌های خارج از عرف با چندین کشور، تلاش کرد امنیت و آرامش را از ملت‌ها سلب کند. در فلسطین، بزرگ‌ترین خیانت‌ها را به مردم این سرزمین کرد. در عراق و سوریه و افغانستان و یمن و لبنان از تروریست‌های تکفیری بیشترین حمایت‌ها را به عمل آورد و با این عملکرد سیاه، نام و عنوان شرور بین‌المللی را در کارنامه خود به ثبت رساند.


آیا عجیب نیست که عده‌ای در کشور ما وقتی خبر شکست این عنصر فاسد و شرور بین‌المللی را در انتخابات ریاست جمهوری می‌شنوند، عصبانی می‌شوند و به شکل‌های مختلف تلاش می‌کنند این شکست را نپذیرند؟ رسانه ملی به یک شکل، فلان روزنامه به شکلی دیگر، بعضی نمایندگان مجلس و نظامیان با سخنان عجیب و غریب خود، نشان دادند که شکست ترامپ آن‌ها را آزرده کرده است! به این جماعت خودانقلابی‌پندار توصیه می‌کنیم لااقل از سران رژیم صهیونیستی بپرسند چرا ترامپ را که بیشترین خدمت را به آن‌ها کرده است، رها کرده‌اند.


یک روزنامه عرب‌زبان نوشت: «نتانیاهو، ترامپ را مثل دستمال کثیف دور انداخت درحالی که هیچیک از روسای جمهور آمریکا به اندازه دونالد ترامپ به اسرائیلی‌ها خدمت نکرده‌اند. از اجبار بعضی کشور‌ها به عادی‌سازی رابطه خود با رژیم صهیونیستی تا قطع کمک‌های مالی فلسطینی‌ها و آژانس آنروا به منظور گرسنه و ذلیل ساختن آنان تا الحاق قدس و جولان و معامله قرن. با اینحال، سران اسرائیل در لحظات سرنوشت‌ساز انتخابات، پشت ترامپ را کاملاً خالی کردند».


مدعی نیستیم که بایدن خوبست، ولی مقتضای عقل اینست که اولاً از شکست یک شرور بین‌المللی خوشحال باشیم و ثانیاً برای موضعگیری در برابر بایدن کمی صبر کنیم و به مقتضای رفتارش در جایگاه ریاست جمهوری با او رفتار کنیم یا درباره او داوری نمائیم. به جای اینکه زبان و قلم را بگونه‌ای به حرکت درآوریم که اگر کسی را دشمن بالقوه می‌دانیم او را به دشمن بالفعل تبدیل کنیم، قدری به این واقعیت بیاندیشیم که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخلاف گفته‌های رسمی‌اندیشان کشور ما، ریزش فوق‌العاده‌ای در قیمت ارز و سکه و خودرو و سایر اقلام پدید آورده و این یعنی واقعاً اتفاق مثبتی افتاده است. دل بستن جماعت خودانقلابی‌پندار به منازعات داخلی آمریکا یک سراب است و چیزی عاید مردم ما نمی‌کند. درست است که ما باید به خود متکی باشیم، ولی اتکاء به خود را نباید در عصبانیت از شکست یک شرور بین‌المللی جستجو کنیم. روشن است که شما از شکست کسی که برجام را زمین زده ناراحت هستید و عصبانیتتان از اینست که ممکن است با شکست ترامپ، برجام بار دیگر قوت بگیرد. این نگرانی را سران رژیم صهیونیستی و سران مرتجع عرب هم دارند. آیا ننگ نیست که شما با صهیونیست‌ها و مرتجعان عرب همنوا باشید؟!

 

انتخابات آمریکا، مساله اسرائیل و سیاست خارجی ایران

سیدجوادمیری استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه همدلی نوشت: اکنون پرسشی که در ذهن معماران سیاست خارجی ایران مطرح است این است که برگزیده شدن بایدن یا ترامپ را چگونه در نسبت با «وضع ایران» می‌توان صورت‌بندی کرد. اما به نظر من این معادله را به‌گونه دیگری نیز می‌توان مفصل‌بندی کرد و آن این است که دو حزب حاکم در آمریکا را می‌توان به صورت امتداد لابی‌های «چپ یهودی» و «راست یهودی» تصور کرد.
اگر این صورت‌بندی درست باشد، آنگاه موضوع مورد بحث این می‌تواند باشد که رویکرد «انکار وجودی» اسرائیل توسط ایران در ساحت سیاست بین‌الملل چه پیامد‌های عملی داشته است؟


شاید یکی از مهم‌ترین پیامدهایش، ایجاد همگرایی و اتحاد نیرو‌های راست‌گرای منطقه و اسرائیل و دو حزب حاکم آمریکا علیه ایران و منافع ملی و منطقه‌ای و جهانی آن شده است، زیرا ما می‌دانیم که نیرو‌های چپ‌گرای درون اسرائیل و یهودیان لیبرال در آمریکا تضاد منافع بنیادین و تخالف الهیاتی جدی با راست‌گرایان و سنت‌گرایان افراطی اسرائیل و یهودیان نئوکانسرواتیو در آمریکا دارند، ولی «رویکرد وجودی» معماران سیاست خارجی ایران، هیچ امکان سیاسی برای نیرو‌های چپی فراهم نمی‌کند، بلکه امکان متضاد آن را در منطقه و آمریکا فراهم کرده است که راست‌گرایان به سیاست «انکار وجودی ایران» روی آورند و از قضا نیرو‌های بی‌شماری را هم با خود همراه کنند.

اچرا از شکست ترامپ می‌ترسید!؟ /حالا اقتصاد چه می‌شود؟ /نتخابات آمریکا، مسئله اسرائیل و سیاست خارجی ایران
به سخن دیگر، گره سیاست خارجی ایران در کاخ سفید واقع نشده است، بلکه در مفصل‌بندی رویکرد ایران به یکی از مهم‌ترین «شرکت‌های سیاست‌سازی» و «لابی بازی» در جهان است که قدرت را هم در تل‌آویو برای بیش از یک دهه در دست دارد و هم بر هر دو حزب آمریکا تسلط مالی و منابعی و ایدئولوژیک دارد و اکنون توانسته راست‌گرا‌های منطقه خلیج فارس را نیز با خود همراه کند.


حال پرسش این‌جاست آیا معماران سیاست خارجی ایران قدرت تغییر در رویکرد خود نسبت به آرایش نیرو‌ها دارند یا سیاست «انکار وجودی» را جزء لاینفک هویت نظام تعریف کرده‌اند؟
به عبارت صریح‌تر، آیا ایران با چپ‌های یهودی لیبرال در آمریکا و چپ‌های منکوب شده در اسرائیل نقاط مشترکی برای ساختن سیاست‌های آینده در منطقه دارد یا باید کماکان به تحکیم امپراتوری راست‌گرا‌های اسرائیل و عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و نئوکان‌ها و لابی‌های یهودی آن ادامه دهد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۰
والله امشب درهمین تفکر بایدن وترامپ بخواب رفته وبه منافع کسانی که درفکرانتخاب مجددترامپ ویاروی کارآمدن بایدن هستندبودم.درخواب کلام نورانی امام حسین ع به من الهام شد که فرمودمن زندگی درکنار ستمگران جز ذلت وخواری نمی دانم ومرگ راجزسعادت وخوشبختی نمی بینم.پس ای مردم ترامپ وبایدن دوروی یک سکه هستندوهردوستمکارهستند منافع ملت مادر تضاد با حکومت فرعونی آمریکاست.بیاییم ای دولت وای ملت از این دور باطل دست برداشته وتنها به داشته های خودمان اکتفا کنیم از ستمکاران امید خیر نیست .ملت ماقبلا هردو حزب فرعونی ستمکار را آزموده .پس آزموده را آزمودن خطاست.واجب است منتشرکنی.واقعیت دارد.
پاسخ ها
رضا صدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
شبا زیاد شام نخور. راحت بخوابی. قبل خواب هم به جای فکر کردن به بایدن و ترامپ حمد و قل هو الله بخون. و به کارهایی توی روز کردی فکر کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
سیره امام حسن مذاکره بود و امام حسین ع هم تا زمانی که یزید مجبور به بیعت نکرد قیام ننمود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
کاسبان تحریم و جنگ در داخل کشور خودمان بیشتر از ترامپ ناراحت هستند !!!؟
و دنبال بهانه ای هستند که تا بایدن به کاخ سفید نیامده است
او را مجبور به رفتن در همان مسیر ترامپ بر علیه کشور و مردم کنند !!!!؟
حامد الوفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
سلام
نگویید ترامپ بگویید یک طرف ورق آمریکا، طرف دیگر بایدن. البته این آمریکاست که فکر می کند قدرت دارد و هرچه بخواهد می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
میشه خودتون را معرفی کنیدکه شما کی هستین که میتونی امام حسین (ع )را در خواب ببینی که اینجور به شما فرمان دهند؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
تو خواب احیانا بهت نگفتن رییس جمهور بعدی معجزه
هزاره است؟اق دلال
متین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
بایدن و ترامپ هر دو به مانند دو لبه یک قیچی می مانند ممکن است که در ظاهر با هم اختلاف داشته باشند ولی هر دو برای بریدن یک ریشه ( ایران) به کار می آیند. و به قولی معرف منافقین از کفار بدترند چون کفار رو بازی می کنند ولی منافقین درخفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
از همون امام حسینی که معتقدی خجالت بکش!!!البته مطمئنم که به هیچی غیر از تفکرات متعصب و متحجر اعتقاد نداری
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
هر کسی ممکنه خواب حضرت رو ببینه و نیاز نیس که حتما جزئ اولیا الله باشه
هیچ کس در ایران از باخت ترامپ ناراحت نیست چه غربگدایان وطن فروش و چه نیروهای وطن پرست انقلابی و باغیرت معروف به تندرو.
اما حرف این است که باز عده ای فکر کنند بایدن دست از دشمنی سخت از ایران بردارد. بایدن اگر هم به برجام برگردد آن را گروگان میگیرد تا هم اقتصاد را فشل تر کند و هم برجام های ذلیلانه و ناقص بعدی را برای نابودی مطلق ایران تحمیل کند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
فرلفکنی نکنید. مشکل ما مسئولین خودمان هستند نه آمریکا و نه اسرائیل و نه هیچ کس دیگری. همانطور که حل مشکلات ما از داخل شروع میشود، خود مشکلات ما هم مربوط به داخل است.
برجام دلار را 20 تا 30 هزار تومان کرد و بایدن ان را دوبرابر میکند. گره مشکلات بایدن نیست. مشکلات با نگاه به توان بی نهایت داخلی حل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
جوک میگی؟ برجام دلار را بالا برد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
شاید توان بی نهایت داخلی داشته باشیم ولی بی نهایت مسئول بی کفایت داخلی داریم. در راس آنها رئیس دولـت محترم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
08:50
پ ن پ جنگ ویتنام دلار رو بالا برد.
یادت رفت اقتصاد رو به برجام شرطی کردن ر
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
08:50
اگر برجام و وطن فروشی نبود رشد قیمت دلار عادی بود و اکنو 5000 تومان هم نبود
ناشناس
| Poland |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
برجامیون و نگاه ذلیلانه به غرب باعث گرانی قیمت دلار.
ناشناس
| Poland |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
08:50
برجام و صد لعنت بر برجام که دستاوردش نابودی صنعت هسته ای و گرانی دلار بود
ناشناس
| France |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
برجام همان ترکنچای امروزی بود که ایران و پیشرفت هایش را نابود کرد و اقتصاد شرطی را متلاشی
ناشناس
| Canada |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
ملت اسم برجام رو میشنون کهیر میزنند. البته به جز
ثروتمندان که با قیمت دلار ثروتشان بیشتر شد. بچه های ولنجک به بالا
ناشناس
| Germany |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
برجام و برجامیون مانند برکمنچای و قجر در تاریخ ماندگار شدند. ایران را نابود کردند
برخی مقامات ایران بگونه ای اظهار نظر می کنند که گویی هیچ درکی از دموکراسی ندارند!
آنچه که شما نکوهش می کنید و یا پیروزی برای خود می پندارید آنها بدان افتخار می کنند.
می فهمید!؟
واقعا مقاله جهان صنعت رو آدم میخونه حالش بد میشه مقاله ای که از قضا تابناک هم اون رو در صدر اخبارش آورده چطور ممکنه یه عده ای اینقدر سعی در ذلیل و حقیر و فقیر نشون دادن دولت ایران داشته باشن اونم به خاطر به دست آوردن دل چند دلار فروش سر چهار راه
چرا رسانه ملی و سیاسیون مردم را به جشن و شادی بابت شکست یک قاتل و شرور به نام ترامپ دعوت نکردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
کاسبان تحریم عزادار رفتن ترامپ هستند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
اتفاقا ترامپ اگرچه چند تا جنایت فراموش نشدنی مثل شهادت حاج قاسم و جابجایی پاتخت اسراییل به قدس رو انجام داد اما برکاتی هم ناخواسته داشت. مهمترینش این بود که چهره عریان امریکا که امثال اوباما و بایدن و کلینتون مخفی می کردند نشون داد هرچند عده ای که خودشون رو به نفهمی می زنند قبول نمی کنند چه میشه کرد؟
روزانه 30 ملیون لیتر بنزین قاچاق میشه ؟ به کسی بر نمیخوره ؟ کسی دلش میسوزه ؟
یک جو بایدن برای ما چه برکتی داشت!
ایران کشور عجیبی شده واقعا قبل از انتخابات آمریکا دلالای دلار اعلام کردن در صورت پیروزی ترامپ دلار رو به 50 هزار تومان خواهیم رساند خوب از بخت بد آنها و بخت خوب مردم بایدن پیروز شد و اونا تیرشون به سنگ خورد! حالا نوبت دولت بود که بذاره دلار راه سقوط رو در پیش بگیره اما در کمال تعجب دیدیم که نذاشت و گفت باید نرخ تعادلی باشه نرخ تعادلیش چقدر بود؟ 25500 یعنی حتی نذاشت بشه 25000 تومان...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
همه گرونی ها که منشا آن از گرانی دلار می باشد. دست دولت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
ریزش دلار انشاء الله خرداد 1400
امریکا دشمن ایران نیست دشمن دورویانی مانند ابتکار هستند که شعارشان با عملشان نمی خواند
خبرفوری: بورس تحریم میشود
روحانی: آمریکا از فرصت تازه برای جبران اشتباهات گذشته استفاده کند.

دولت بی تدبیر و امیـــــــــــد به آمــــــــــــــریکا.
دوشنبه ۱۹ ابان ساعت ۹:۰۵
تنها درمدت ۵ دقیقه شاخص کل بورس که تا چند ماه پیش تا کانال دومیلیون وصد هزار واحدی پیش رفته بود ۱۶۰۰۰ واحددیگر فروریخت و دراستانه سقوط به کانال یک میلیون صد هزار واحدی قرارگرفت (مجموعا در مدت ۴ ماه یک میلیون واحد سقوط کرد)
صفهای فروش بسیارمتراکم اطت وخریداری وجودندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
دولت سر مردم توو بورس کلاه گشادی گذاشت و الانم ساکته
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
روحانی اومد پشت تریبون گفت بورس ما خوبه مردم همه چیز رو به بورس بسپارید و 3 روز بعد یعنی در 19 مرداد همه چی کن فیکون شد. نتیجه اخلاقی این که روحانی حرف زدن و کار کردن بلد نیستی حرف نزدن هم بلد نیستی؟ ساکت شو بگذار مردم به درد خودشون بمیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
صداوسیما واکثرروزنامه ها فقط کاهش قیمت ارز وطلا رامنعکس میکنندودرمقابل سقوط مستمر ویک میلیون واحدی بورس شتردیدی ندیدی
اینست معنی بیطرفی درانعکاس اخبار !!!!
روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی باید می نوشت: «چرا طلبکاریم!؟»
مگر فریاد نمی زنیم مرگ بر امریکا. پس چرا از اقدام متقابل آنها ناراحتیم مگر دشمنان هر کار نمی کنند تا طرف مقابل خود را نابود کنند؟
وقتی برج های دوقلوی تجارت جهانی فرو ریخت و بیش از 3000 شهروند امریکایی مردند مگر فلسطینی ها شادی نکردند!؟
چرا از دشمن طلبکاریم؟
اگر ترامپ‌ نباشد دیگر بهانه ای برای توجیه بی کفایتی مدیران پیدا نمی شود و کاسبی کاسبان تحریم هم تعطیل می گردد. برای همین انتخاب ترامپ موجبات شادی را فراهم می کرد
گفته میشو بورس جزوتحریمهای بعدی ترامپ خواهدبود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
بورس چراغ سبز به آمریکا ست با ترامپ و یا بی ترامپ،!
مسلما هرچه ارزانتر بشه بهتر!
یک جو همت مخاد
نه یک جو بایدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
اقلاً یه چیز جدید بگو نه تکراری
مردم به چه روزی افتادن که ارزوی پیروزی ترامپ رو داریم اینو باید مسولین جواب بدن نه ما
انتخابات امسال امریکایشان دادکه دموکراسی حرفی بیش نیست وجهان دردست رسانه هاست!
دوشنبه ۱۹ ابان ساعت ۱۱:۱۵
دلار ۲۶۶۰۰
سکه ۱۳۹۰۰
بورس تااین لحظه ۱۴۰۰۰ واحد منفی ( دراستانه سقوط به کانال یک میلیون وصدواحدی است)
ظریف:ترامپ رفت و ما ماندیم و خواهیم ماند.آقای ظریف این نفس دمگراسی است.مردم می پسندند می ماند و نمی پسندند می رود
دوشنبه ۱۹ ابان
دلار دراستانه بازگشت به کانال ۲۷ و سکه ۱۴ قراردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
هم دلار وارد کانال ۲۷ شد وهم سکه به کانال ۱۴ برگشت بیچاره انهایی که دردوسه روزگذشته جوزده شدند ودلاروسکه هایشان رامفت فروختند
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
مسئولان احساس خطر کردند



ترامپ دوباره داره میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
برو دلال مردم از تو زرنگترن!
دوشنبه ۱۹ ابان ساعت ۱۲:
دلار ۲۶۶۰۰ تومان !!!
سکه ۱۳۸۰۰۰۰۰ تومان
بورس فقط چندهزارواحد تا سقوط به کانال یک میلیون وصدواحدی پیش رودارد
درمدت ۴ ماه بورس یک میلیون واحد (۵۰درصد)سقوط کرده انگارنه امگار اتفاقی افتاده شتردیدی ندیدی !!!
دوشنبه ۱۹ ابان ساعت ۱۲:۴۱
لحظاتی پیش دلار به کانال ۲۷ بازگشت
سکه هم دراستانه بازگشت به کانال ۱۴ میلیون است
بورس با بیش از ۲۵۰۰۰ واحد ریزش در یک قدمی سقوط به کانال یک میلیون ویکصدهزار واحدی قرارگرفت
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در کوتاه مدت و میان مدت با روند نزولی همراه است زیرا رشد بورس بر پایه انتظارت تورمی بود و تا زمانی که این انتظارات تقویت نشود بورس وارد فضای رشد نمی‌شود. از دید این گروه سطوح کنونی بورس با تعادل بنیادی تا حدی فاصله دارد و بازار حداقل در سال جاری بارونق روبرو نخواهد شد و در کانال‌های نزدیک به یک‌میلیون واحد نوسان خواهد کرد.
دلیل دیگری که این گروه بر ادامه روند افت شاخص تأکید دارد قیمت دلار است. این گروه می‌گوید بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وابسته به نرخ ارز هستند که در صورت افت دلار جذابیت آتی این دسته از سهام تعدیل می‌شود.
قیمت دلار بسرعت درحال افزایش است ولحظاتی پیش وارد کانال ۲۸۰۰۰ تومان شد
یک سوال: چطور شده که برای اولین بار در تاریخ انتخابات تمام کشورها یک بازنده انتخابات بیشتر از انتخابات قبلی خود کسب آرا کرده ولی باز هم بازنده شده؟ گمانم بازهم مردم آمریکا در انتخابات کلاه خود را باخته اند.
به نقشه انتخابات هر طوری نگاه میکنیم باز هم قسمتهای قرمز آن بیشتر از قسمتهای آبی آن است و تنها اعدادی که جلوی اسم بایدن قرار دارد بیشتر است.
دلار به کانال ۲۸ وبورس به کانال ۱۴ بازگشت بورس هم فردا به کانال یک میلیون وصدهزارواحد سقوط میکنه
اونی که مقاله جمهوری اسلامی رو نوشته خیلی خیلی مشکوکه....

یعنی بعد از سی سال دشمنی دو حزب آمریکا با ایران، باز بخوای بگی : بزارید بایدن بیاد ببینیم سیاستش چجوره....این یا اوج نااگاهه که بعید میدونم این حجم از در یک نفر جمع بشه.
یا اوج خیانت ....

چطور ممکنه بعد از این همه سال یک نفر اینطور حافظه تاریخی میگو واری داشته باشه ...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی