بازدید 75500
مرور روزنامه‌های یکشنبه هجدهم آبان ماه

دلارداران خرده پا سکته می‌کنند؟ /بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست / فرجام حکمرانی داخلی و برجام

تلاش دلالان برای تخریب بازارها، دست رد به پوپولیسم، ریز دخل و خرج دولت، تب معرفی داروی ضدکرونا داغ‌تر از خود کرونا! نسخه «سپاه» برای اقتصاد، روایت‌سازی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی، عقب‌گرد بورس و دلار زیر سایه تحولات بین‌المللی، حمله به ظریف واکنش داخلی به شکست ترامپ و تعطیلی شهر‌ها در ساعت ۶ عصر، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده اند.
کد خبر: ۱۰۱۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۲ 08 November 2020

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه هجدهم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که صفحات نخست روزنامه‌های کشور، که از روز گذشته به استقبال شکست ترامپ در انتخابات آمریکا رفته بودند، در شماره امروز نیز تیتر و عکس یک خود را به انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده اختصاص دادند و بیشتر پیروزی بایدن را برجسته کردند؛ هرچند بعضی روزنامه‌ها از جمله جوان و وطن امروز با انتخاب تیتر‌هایی از جمله دور ریخته شد و گورستان دموکراسی، فرایند انتخابات و دموکراسی در آمریکا را نقد کرده اند.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


فرجام حکمرانی داخلی و برجام

علی صارمیان طی یادداشتی با عنوان فرجام حکمرانی داخلی و برجام در شماره امروز اعتماد نوشت: راستش هنوز جهان خلاصی از دست ترامپ ندارد. او مثل هر قماربازی برگی برای رو کردن دارد و لذا انتخابات برای او تمام نشده است؛ لذا دل بستن به تغییر زود هنگام یک فرضیه است تا نظریه. از آن طرف وقتی اکثریت یهودیان امریکا میل به بایدن داشته‌اند، معلوم نیست که این استقبال به چه واسطه‌ای است و باید تحلیل شود. در هیاهوی خبرها، عنصر تعیین‌کننده گم می‌شود؛ لذا بگذارید با فرض‌های داخلی مساله را ببینیم. راه‌حل برون‌رفت داخلی از شرایط ناگوار هنوز شفاف نیست. گروه اول: ادامه برجام و حل مشکلات خارجی را راه‌حلی می‌بینند که مشکلات داخلی را نیز حل خواهد کرد. این گروه گرچه درست می‌گویند ولی پیوست داخلی ندارد. چه نوع حکمرانی داخلی برای گذار از وضعیت فعلی وجود دارد؟ اقتصاد چگونه روی دوپایش می‌ایستد و شکاف دولت - ملت چگونه حل می‌شود؟ چگونه می‌توان ناامیدی و بی‌تفاوتی را پشت سر گذاشت و یک ملت را پشت تصمیمات آورد؟

دلارداران خرده پا سکته می‌کنند؟ /بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست/فرجام حکمرانی داخلی و برجام

گروه دوم: مخالفان برجام هستند. آن‌ها گرچه در دور آینده بنا را بر ادبیاتی گذاشته‌اند که ایران را در تار عنکبوت قطعنامه‌های فصل هفت برد و راهبردشان اشتباه است، ولی در یک مساله که ساختار داخلی حکمرانی موجب پریشانی اوضاع ایران است درست می‌گویند. متاسفانه این گروه با فتح مجلس و نیم‌نگاهی به برد حداقلی ریاست‌جمهوری، فاقد راه‌حل هستند. آن‌ها دخل و خرج کشور را بهتر می‌دانند. وضعیت مشارکت مردم را دیده‌اند. آثار سخت کرونا بر مردم و کم شدن یک صفر از ارزش پول ملی را تماشا کرده‌اند ولی بنا را بر نفی تعامل در قالب برجام نهاده‌اند. درواقع ایشان ضد برنامه را مسیر خویش می‌دانند در حالی که کشور احتیاج به برنامه مشخص و بعضا فوری برای خروج از شرایط بحران دارد. راه‌حل‌هایی که جایگزین برجام شود، با شرایط fatf و تحریم‌های امریکا غیر قابل دسترس است و می‌دانند که حتی طلب ما از عراق و کره‌جنوبی و چین هم که استقلال نسبی از امریکا دارند قابل وصول نیست. به نظر می‌رسد یک گفت‌وگوی ملی براساس منافع ملی برای رسیدن به یک گارد کارآمد در داخل و صف‌آرایی واحد در مقابل شرایط آینده لازم است. شرایطی که کل نظام - کل ملت را به آشتی برساند. از دل این گارد واحد می‌توان برنامه‌ای سه‌زمانه برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت براساس برجام در رفع تحریم‌ها و حکمرانی خوب در سیاست داخلی ارایه کرد و ارایه‌کننده می‌تواند در چشم‌انداز سال آینده منتخب جمهور نیز باشد.


بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست

محمدرضا تابش، فعال سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: در جریان برگزاری انتخابات امریکا و شمارش آرای آن، میزان بالای حساسیت جامعه ایرانی و پیگیری مستمر تحولات این موضوع توسط مردم یک واقعیت بود که نمی‌توان آن را انکار کرد. فراتر از اینکه با یک ارزیابی فنی بپذیریم که آیا نتیجه انتخابات امریکا در ایران تأثیر واقعی دارد یا خیر، واکنش جامعه نشان می‌داد که مردم بر وجود چنین تأثیری باور دارند. شاید بتوان این باور را نقد کرد و گفت که باوری غلط است، اما نمی‌توان وجود آن را در سطح عمومی انکار کرد.
آن چیزی که مردم را در نهایت به جایی می‌رساند که در رفتار خود این گونه واکنش نشان دهند که نتیجه انتخابات امریکا در زندگی آن‌ها تأثیر دارد، مجموعه اتفاقاتی است که روی زمین رخ می‌دهد. نمونه آن سیر اتفاقات بعد از امضای برجام است؛ جایی که تا قبل از قدرت گرفتن ترامپ رشد اقتصادی در کشور رقم می‌خورد و اوضاع اقتصادی چشم‌انداز کاملاً مثبتی می‌گیرد، اما به محض تغییر سیاست در واشنگتن و تقابل کاخ سفید با برجام، تحریم‌ها مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به‌وجود می‌آورد چنان که رئیس جمهوری هم تأکید دارند ریشه بسیاری از مشکلات کشور در کنار کرونا، همین تحریم‌های حداکثری دونالد ترامپ است.

دلارداران خرده پا سکته می‌کنند؟ /بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست/فرجام حکمرانی داخلی و برجام
مردمی که در چنین صحنه‌ای زیست می‌کنند و شاهد چنین تغییراتی هستند چه برداشتی از عوامل مؤثر برای این تغییرات دارند؟ در چنین وضعیتی واقعیت ضعف‌های مدیریت داخلی کشور هم عموماً نادیده گرفته می‌شوند و عرصه عمومی بیشتر عامل خارجی را دلیل موقعیت و وضعیت زندگی خود می‌داند.


به‌ هر حال بخشی از مشکلات امروز کشور ناشی از برخی سیاست‌ها و مدیریت‌های نادرست در طول ساله‌های گذشته است و قاعدتاً ربطی به عوامل تحمیلی و بیرونی ندارد، اما اتفاقی که می‌افتد این است که از یک سو عدم پرداختن به شکاف‌ها و مشکلات واقعی اجتماعی و سیاسی داخلی و از سوی دیگر تأکید بسیار زیاد بر یکدست دیدن امریکا و به هیچ گرفتن تأثیر آن اتفاقاً در تصور عمومی اثر معکوس گذاشته و تصویری دیگر در اذهان عمومی می‌سازد.


به‌ نظر می‌رسد در کنار این واقعیت محتوم که دو حزب امریکایی از نظر میزان تمایل به تقابل با جمهوری اسلامی فرقی با هم ندارند باید این تبصره هم جدی گرفته شود که این دو، با دو تاکتیک کاملاً متفاوت این کار را انجام می‌دهند و به همین اعتبار نمی‌توان و نباید با یک سیاست واحد با این دو تاکتیک متفاوت برخورد کرد؛ بنابراین باید پذیرفت که بایدن، ترامپ نیست و تفاوت‌هایی با او دارد و به‌همین اعتبار برای مهار سیاست‌های تقابلی او هم باید با روشی متفاوت از آنچه در این چهار سال گذراندیم، با دولت احتمالی بایدن برخورد کنیم. در واقع روشن است که بایدن کسی نیست که بگذارد انزوای امریکای ترامپ ادامه پیدا کند و این یعنی آنکه منافع ایران ایجاب می‌کند در این برهه، متوجه شیوه متفاوت تقابل امریکا باشد و برای آن تدبیر و سیاستی متفاوت طراحی کند.


نه ترامپ قدرت برانداختن جمهوری اسلامی را داشت و نه بایدن انگیزه و تمایلی برای سرو سامان دادن به اقتصاد ما دارد. عمده مسأله ما در داخل کشور است که اتفاقاً تشخیص دقیق و درست تحولات امریکا به‌عنوان یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران است که می‌تواند فرصت واقعی تحول در داخل را ایجاد کند. اتفاقاً اصرار بر داشتن یک سیاست واحد در قبال هر دو حزب امریکا از جهتی می‌تواند عکس آنچه مد نظر این سیاست است، عمل کند و اهمیت تأثیر رفتار‌های امریکا بر مسائل ما را افزایش دهد. می‌طلبد راهبرد مرتبط با سیاست‌های احتمالی جو بایدن را طراحی کنیم و از فرصت‌های احتمالی ناشی از تفاوت رویکرد او با دونالد ترامپ به نفع منافع ملی بهره ببریم.


دلارداران خرده پا سکته می‌کنند؟

روزنامه جهان صنعت طی یادداشتی با عنوان اینجا خرده پا‌ها سکته می‌کنند، نوشت: برخی از رسانه‌هایی که اتفاقا می‌نویسند آمدن بایدن و رفتن ترامپ برای ایرانیان تفاوتی ندارد و باور دارند سیاست‌های ترامپ و بایدن در برخورد با ایران تفاوتی نخواهد داشت، اما در این ۴۸ ساعت تازه‌سپری‌شده خبر‌هایی را می‌نویسند که با این ادعا سازگاری ندارد. یکی از این خبر‌ها که بسیار روی آن مانور داده می‌شود، این است که قیمت ارز‌های معتبر در بازار ارز با شتاب در حال سقوط است و نیز به طور مشترک بر این نکته تاکید دارند که گروهی هستند که نمی‌خواهند.


… بازار دلار سقوط کند و با تبانی و انتشار خبر‌های نادرست راه را بر ارزان شدن دلار در برابر ریال می‌بندند. این ادعا با ادعای پیشین تناقض دارد و باید نسبت به درستی یکی از آن‌ها تردید کرد. اگر آمدن بایدن برای ایران با بودن ترامپ تفاوتی ندارد چرا باید احساس کنیم وضعیت به گونه‌ای خواهد شد که احتمال افزایش عرضه ارز نسبت به گذشته روند بهتری را تجربه خواهد کرد.

دلارداران خرده پا سکته می‌کنند؟ /بپذیریم که بایدن، ترامپ نیست/فرجام حکمرانی داخلی و برجام

نکته دیگری که در تحلیل‌ها دیده می‌شود این است که دلارداران می‌ترسند با سقوط دلار سرمایه از این بازار به بازار سهام برود که اتفاقا دست‌کم دیروز این اتفاق نیفتاد و شاخص کل به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ که لنگر شاخص کل هستند به قیمت دلار در سطح بالا وابستگی دارند ریزش کرد و این‌طور نیست که با کاهش دلار آن‌ها وضعیت بهتری پیدا کنند. از سوی دیگر پمپاژ خبری و فشار روی این نقطه که باید کاری کرد بازار دلار به لحاظ روانی محل عرضه شود بیشتر از هر چیز در کوتاه‌مدت و در همین روز‌ها به زیان شهروندانی است که با زحمت و رنج مصرف نکردن ریال خود اندکی دلار در خانه دارند و خرده‌پا به حساب می‌آیند. این گروه همان‌طور که در بازار سهام زیان کردند در کوتاه‌مدت ممکن است در شرایط اضطرار اقدام به فروش دلار‌های خود کنند و باز هم کیسه و جیب دلار‌بازان حرفه‌ای و کسانی که قدرت تحمل ریسک بالا را برای یک مدت دارند پر خواهد شد. واقعیت این است که بازار‌های جهانی نفت و کالا‌های اصلی صادراتی ایران مثل فرآورده‌های پتروشیمی و میعانات نفت و گاز و فلزات آهنی روزگار خوشی را نشان نمی‌دهند و با فرض اینکه رفتن ترامپ سخت‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد باز هم نباید امیدوار بود امسال در میزان درآمد‌های ارزی بهبود قابل ملاحظه‌ای را تجربه کنیم. به این ترتیب تبلیغ برای اینکه بازار دلار دارد سقوط می‌کند در کوتاه‌مدت باز هم خرده‌پا‌ها را به مسلخ سکته می‌کشاند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۹۱
بایدن، ترامپ نیست و تفاوت‌هایی با او دارد و مهمترین رای یسیار بالایی دارد و محبوبیت بیشتری در اروپا دارد و گل به خودی نمیزند مثل ترامپ و منطقی تر و پخنه تر از ترامپ به نظر میرسد و مثل ترامپ فمار باز نیست پس حواسمان باید یاشد از روز اول درست و اصولی رفتار کنیم و فرصت ها را نسوزانیم حتی با این تفکر که یک آمریکایی بالاخره یک آمریکایی هست و دشمن ماست فرصت ها را از دست ندهیم اما با سیاست درستش
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دنبال چی هستی؟


اون رفته از اینجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
استاد فرصت سوزی ایم
لطفا از فرصت ها درست استفاده کنید در حهت دفاع و رضایت و 100 البته آسایش و راختی مردم چون بایدن ترامپ نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
بله بایدن ترامپ نیست بایدنه،اسم دیگش هم عمروعاص
لطقا و لطفا از همین الان فکری به خال یالاتر بردن ارزش پول ملی و بازگرداندن ارزش و اغتبار گذشته آن و همجنین بالابردن صندوق ذخیره ارزی بکنید فرصت ها را از دست ندهید حتی اگر یک عده دلال و سودجو زمین یخورند منافغ ملی خیلی مهم تر از این زمین خوردن چند دلال هست آنها از تهریمها به اندازه کافی کاسبی کرده اند و دلشان برای کسی نسوحنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دلالها قبلا سود شان را کرده اند.ضرر نمی کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
عزیزم خود دولت پشت ماجرا است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
کار دولته ما سرمون و کردیم زیر برف خبر نداریم
کار خودی بود هست و خواهد بود
دلالان مهم نیسا سکته بکنند یا نه خودشان باعث یکته کلی آدم شده امد شرایط جامعه و مردم را در نظر بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
اونموقع که سهامداران را به مسلخ کشیدید باید منتظر می بودید که دلار بازان هم به مسلخ بروند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
بورس هم نشون داد نامطمئنه، الان کم کم باید تولید را رونق داد و ملت را از دلالی سهام و طلا و سکه و ارز و خودرو به سمت سرمایه‌گذاری در بورس سوق داد تا شکوفایی اقتصاد حاصل بشه. ترو خدا دلالی را تعطیل کنید
با آمدن بایدن اتفاق خاصی رخ نمیدهد و حتی با برداشتن تحریم ها سالها طول میکشد که ایران بتواند بازار نفت خود را دوباره پیدا کند تازه ممکن است در چهار سال آینده مجدداجمهوری خواهان بر سر قدرت قرار بگیرند و باز همان آش و همان کاسه لذا بهترین راهکار اینست که به توان داخلی توجه نماییم و روی پای خود بیاستیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
بزرگترین تحریم را دوست همین آقای بایدن اوباما ایجاد کرد
ولی ساده لوحان درس می خواهند بگیرند یا نه؟
ناشناس
| Singapore |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
جیره خور بانک مرکزی هستی؟ یا دولت؟ یا دلار خریدی و الان ناراحتی از پایین اومدن دلار؟ کمر مردم بخاطر بازی بانک مرکزی و دلالها و دولت شکست!
با دلالی دلار زیر پای بورس خالی شد و سعی شد جلوی ریزش دلار گرفته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
بورس ما که بورس نیست معلوم نیست چیه
بزرگ پاها هم سکته میکنن چه برسه به خرده پاها.اونا که ده تا ماشین احتکار کردن با دوبرابر سود بفروشن سکته میکنن.اونا که ۲۰۰ واحد اپارتمان دپو کرده بودن سکته میکنن.اونا که روغن و ارزاق و یخچال و تلویزیون و موبایل احتکار کرده بودن سکته میکنن. الان نکنن چند ماه دیگه میکنن.اولین قدم اروپا و چین و روسیه که از ترس ترامپ بانکها رو قفل زده بودن با اومدن بایدن قفلها رو باز میکنن و این میشه مرحله اول ریزش.بعد بایدن به برجام برمیگرده و حتی خود امریکا خط اعتباری با ایران باز میکنه که اون میشه مرحله دوم ریزش.ریزشهای فعلی که فقط روانیه اما تا ۴ سال مدام ریزش قیمت داریم و سکته دلال
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
در خصوص آقا یا خانم ناشناس
خیلی خوش بین هستی خوش بحالت
اول به من بگو دلال کیه
آیا من و شما می تونیم بدون رانت اقتصادی و اطلاعاتی دلار احتکار کنیم ماشین وارد کنیم و انبار کنیم
پس دلالان آدم عادی نیستن موضوع رو باز نمی کنم چون سانسور چی سانسور می کنه
هیچ اتفاقی نمی افتد نه از طرف آمریکا نه از طرف دولتمردان ایرانی چه اصولگرا چه اصلاح طلب...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
با بنده خیلی موافقم
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
لطفا تهمت نزنید


کدوم نظرتونو تابناک سانسور کرد؟


تنها سایت درج نظرات آزاد همین تابناک مردمیه
دیشب دلار داشت سقوط میکرد که ناگهان همتی رییس بانک مرکزی! اومد اون پیام رو داد که نمیذاریم بازار احساسی بشه یعنی دلار سقوط کنه این هم روزنامه جهان صنغت که پیام دوم رو به دلالان ارز فرستاده واقعا شما چه دشمنی با طبقه کارگر ایران دارید اونا به ریال حقوق میگیرن و شما فقط طرفدار دلال هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
اسم خودشون رو هم گذاشتن بانک مرکزی یعنی محافظ پول ملی یا صنعت یعنی حامی صنعت
اردوغان یه خورده لیر اومد پایین رییس بانک مرکزی رو انداخت دور
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دلال کیست؟
چه کسی ( منظور صرفا یک فرد نیست) از افزایش دلار منفعت می برد؟
چه کسی دلال های خود را گران به مردم می فروشد تا کسری بودجه و ... را جبران کند
سپس با یک بازی آن را ارزان و از مردم می خرند و این تسلسل ادامه می یابد و این خیال که این افراد صرفا دلالان شخصی هستند ذهنت به خطا رفته
تا زمانی که دست دولت ها در جیب مردم هست این نوسانات در ارز، سکه، طلا ، بورس، مسکن، خودرو و... ادامه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دولت تا میتواند دلار را گران نگه خواهد اشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
خود دولت بالا می برد و خودش هم می آورد پایین ربطی هم به آمریکا و دلال ندارد
چرا فریادرسی نیست
به قول خواننده خوب کشورمون علیرضا قربانی
ای مسلمانان به فریادم رسید
الان 4 ماه که احساس میکنم ما رو دزدیدن هزاران نفر هستیم و در جایی حبس کردن در یک زندان بزرگ با هزاران سلول از حال هم خبر نداریم فقط صدای فریادهای هم رو میشنویم و هیچ فریادرسی نیست همه ما در زندان بزرگی به نام بورس حبس شده ایم با هزاران اتاق و سلول و هیچ فریادرسی نیست
این ملت هزار بار امیدوار شد و شما هزار بار ناامیدش کردید در حالیکه زندگی بدون امید و آرزو معنایی نداره
این ملت هزار بار امیدوار شد و شما هزار بار ناامیدش کردید در حالیکه زندگی بدون امید و آرزو معنایی نداره
از مسیولین محترم قوه قضاییه تعجب میکنم که چرا به داد سهامداران بورس نمیرسن حتی کمپینی در یکی از سایتا راه افتاد که 50 هزار نفر اون رو امضا کردن اگه اینا رو ضربدر 4 عضو خانواده کنیم یعنی یه طومار 200 هزار نفری امضا شده خوب بشنوید صدای این جماعت عظیم رو این مردم حرفی برای گفتن دارن چرا نمیشنوید
به همان نسبت که در پیام غیر مستقیم روحانی استقبال از شکست ترامپ و امید به خاتمه تحریم ها وجود دارد، در جبهه مخالفان دولت ناخرسندی و خشم از شکست ترامپ و بیم از بازگشت امریکا به برجام و لغو تحریم ها و برداشته شدن فشار سنگین اقتصادی از شانه های مردم وجود دارد. این سخنان خشمگینانه علم‌الهدا امام جمعه مشهد که منطبق است با موضع گیری های روزنامه کیهان نمونه ای از این واکنش و بیم از آینده است: «برجام یک کلاه‌برداری به‌ تمام ‌معنا از مردم ما و یک سوءاستفاده جانورصفتانه از حسن نیت مسوولان ما بود و در زمانی انجام شد که دموکرات‌ها سر کار بودند.»
ما سه جو داریم

جو غیرت
جو بایدن
جو خوراک دام

فعلا دومی و سومی جواب داد
می دانم چرا صدا و سیما اینقدر تابلو می خواهد وانمود کند که جامعه ایرانی آمار انتخابات آمریکا را دنبال نمی کرد و برایش هیچ فرقی نمی کند که چه کسی در آمریکا سر کار بیاید در صورتی که شما اگه گشت گوچکی در کوچه و خیابان بزنید می بینید که بسیاری از مردم پیگیر این انتخابات بودند حتی بسیاری از کسانی که سال 96 به آقای رئیسی رای دادند به این گروه بگویید اگه واقعیت را در نظر نگیرید و بخواهید وارونه جلوه بدید شما باختید حتی اگه حقیقت نزد شما باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
در گوگل تهران در صدر لیست اسم شهرهایی بود که انتخابات آمریکا رو دنبال میکردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
صدا و سیمای میلی کی اهمیت داشته ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
تهرانی ها که جو گیر هستند در همه چیز و به همین خاطر مملکت را هم خراب می کنند
کجا رفتند که می خواستند ایرانیان در عربستان گدائی کنند به پادشاه عربستان تسلیت و به ملت ایران تبریک برای رفتن ترامپ
محدودی دلارباز یک ملت که چه عرض کنم در واقع یک تمدن کهن را به سینه قبرستان فرستادند - که البته همه آنها در یک جامعه متمدن بایستی تیرباران می شدند - حالا نشریه ای که عنوان جهان صنعت را با خود یدک می کشد با اینکه به یقین می داند که در آشفته بازار ارز چه بر سر کارآفرینان و تولید آمده است، برای اینه عده قلیل فرصت طلا مرثیه می خواند!!!؟؟؟
شکستن سنگ های قبر هم سهوی بود؟
اگر واقعا بپذیریم که بایدن ترامپ نیست پس باید بپذیریم که شیوه تعامل بامریکا هم باید تغییر کند دقیقا مثل سر مربی یک تیم فوتبال که ارنج تیم خودرا متناسب با ارنج تیم مقابل انتخاب میکند.اما اگر روشمان همان روش سابق باشد وبایدن واباما وترامپ وبقیه را با یک چوب بزنیم بجای اینها اگر فرشته هم بیاید برای اقتصاد وبالتبع معیشت مردم اش همان اش وکاسه همان کاسه خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
تعامل تغییر خواهد کرد، چون الان اوضاع سنگین اقتصادی را با گوشت و پوست و استخوان لمس کرده این پس مطمئنا روند تغییر خواهد کرد اما نه سریع بلکه با آرامش و طمانینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
ایشون با پنبه سر می برند ولی ترامپ رو بازی می کرد پس کار شما سخت تر خواهد بود
دلارباید بیاید به 12تومان اون وقت حال کسانی که به فکر کاسبی از دلار بودن دیدنیه
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دوازده تومان؟


ده خرید داری؟


چی میگی تو؟
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
ای گفتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
من دارم و دعا میکنم بشه هزار تومن.اونی که دلار پس انداز میکنه فکر دلالی نیست.فکر اینکه سرمایه ش که با زحمت بدست آورده یک شبه بی ارزش نشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
ببم جان دوباره رفت بالا الان ۲۵۵۰۰
سلام در خصوص مطلب نگارنده در مورد اینکه دولت باید با حمایت از دلار مانع سقوط آن شود تا عده ای که دلار خرده دارند سکته نکنند:
1-کسانی که دلار خرده دارند قطعا سکته نمی کنند چون خرده ضرر آنها با کاهش قیمت بقیه کالاها مثل خانه و خودرو و مواد غذایی و...جبران می شود.
2-دولت نباید مانع جو روانی ریزش دلار شود و باید باعث سکته جمع کنندگان دلار شود همانطور که آنهخا باعث سکته هزاران نفر در این سالها از شدت خجالت در مقابل خانواده هایشان شدند که نتوانستند نیازهای آنان را تامین کنند وسکته کردند و خیلی ها هم در شرف سکته هستند.
3-دولت نگران نور چشمی ها که دلارهای دولتی 4200 گرفته اند و افرادی که به آنها متصل هستند ،نباشد و قدر انصاف داشته باشد و اینبار مانع ریزش دلار مانند دفعه های قبل نشود.
مردم بایدببیند رهبر حکیم و فرزانه چه جهتی را نشان می دهد و حول ولایت جمع شوند.این علم و تدبیر و مدیریت رهبری بود که کشور را به عظمت رساند و ما الگویی بزرگی برای کل جهان شدیم و دمگراسی مدرن دینی را به جای دمگراسی شکست خورده غرب معرفی کردیم.وقتی رهبری راه نشان می دهد حتما درست است و چه بایدن چه ترامپ فرقی ندارد و شکست آنها در مقابل مقاومت مردم انقلابی با هدایت حکیم فرزانه حتمی است.
مگر رشد شتابان دلار منطقي بود که حالا سقوط آن باشد. فکر کنم تابناک خودتم دلار خريدي .
چقدر شما نگران کسانی هستید که کمی دلار دارند انها راضی هستند دلار 3 هزار تومان بشود تا بتوانند خانه و ماشین و ... بخرند شما قصه سرمایه داران دلاری را میخوری ولی هرگزبه بیماری که قیمت داروی ان 10برابرشده و پیدا نمیشود فکر نمیکنی
عجیبه که هیچ قیمتی ارزان نمیشه فقط داره به خونه قبلی خودش یعنی قیمت شش ماه قبل برمیگرده که همون هم بسیار گران بود و یه عده خوشحالن باید علاو.ه بر اینکه حباب قیمتا میترکه واقعا شاهد کاهش قیمت هم باشیم مثلا دلار 20 هزار تومان حباب داره و باید 5 تومان هم ارزان بشه
تهدی را به فرصت تبدیل کنید ، آهای مسئولین استراتژیست ، این هم یک فرصت...
جوبایدن همان جو فروش گندم نماست که عده ای می خواهند باز هشت سال دیگر پیشرفت کشور را معطل آمدن این و آن بکنند
چه بایدن رئیس جمهور می شد چه ترامپ . ما رای نمی هیم. رای بی رای
تغییرات قیمت طلا و دلار فعلاً موقتی است ولی در کل مطمن باشید در میان مدت و بلند مدت صعودی خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
باش تا صعود کنه کاسب تحریم
همتی از اول یعنی زمانی که ارز داشت بالا می رفت این حرف رو می زد که بازار ارز نباید احساسی بشه یعنی نباید تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیره الان هم همون حرف رو می زنه یعنی نرخ ارز باید واقعی بشه نه احساسی
بذار سکته کنن! دلال دلاله خرده پا و عمده پا نداره. کسی که تو بدترین شرایط فقط به فکر منافع خودشه و حالیش نیست این رفتارش چه بلایی سر کشور و جامعه میاره همون بهتر که سکته کنه. معلوم نیست نویسنده این مطلب چقدر از کاهش قیمت دلار ضرر کرده که اینطوری داره از دلال ارز حمایت می کنه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
م‌افقم
باید دولتمردان ما (البته اگر اختیاری دارند) بلد باشند چگونه دمکراتها را مدیریت کنند به نفع خودمان و از افراط و تفریط پرهیز کنیم.فرصت خوبی است تا این فشارها را کم کنینم.والله دیگه درمانده شدیم از فشار اقتصادی.تا کی مرگ بر این مرگ بر آن.در سیاست خارجی نیاز به تعامل بهتر است تا به اقتصادمان ضربه نخورد.
فعلا که سهامداران عمده پا وخرده پا دارن سکته میکنن !!!
البته انصافا سکته هم داره شاخص کل نزدیک ۵۰ درصد. سقوط کرده و به امید خدا بازهم سقوط خواهدکرد
امروز (یکشنبه ۱۸ ابان)هم به محض شروع به کار تالار بورس شاخص کل ۱۲۰۰۰ واحددیگه سقوط کرد و دراستانه پرتاب به کانال یک میلیون صدهزار واحدی قرار گرفت
باادامه این روند بزودی شاهد سقوط شاخص به کانال ۴۰۰-۵۰۰ هزارواحدی خواهیم بود (:
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
شاخص کل همچنان درحال سقوطه و توهمین هفته وارد کانال یک میلیون واحدمیشه همه فروشنده اند وخریداری نیست
تا زمانی که در انتخاب مدیران در سطوح مختلف به تخصص توجه نشود و ملاک انتخاب دوستی ها، خویشاوندی ها و تکیه بر ظواهراشخاص باشد، امکان توسعه کشور فراهم نمی شود. ضمن این که از سیاست خارجی ما همه کشورها از جمله آمریکا و بویژه چین و روسیه حداکثر استفاده را برده و می برند.
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در کوتاه مدت و میان مدت با روند نزولی همراه است زیرا رشد بورس بر پایه انتظارت تورمی بود و تا زمانی که این انتظارات تقویت نشود بورس وارد فضای رشد نمی‌شود. از دید این گروه سطوح کنونی بورس با تعادل بنیادی تا حدی فاصله دارد و بازار حداقل در سال جاری بارونق روبرو نخواهد شد و در کانال‌های نزدیک به یک‌میلیون واحد نوسان خواهد کرد.
دلیل دیگری که این گروه بر ادامه روند افت شاخص تأکید دارد قیمت دلار است. این گروه می‌گوید بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وابسته به نرخ ارز هستند که در صورت افت دلار جذابیت آتی این دسته از سهام تعدیل می‌شود.
اون ساده لوح هایی که فکرمیکنن باامدن بایدن دلار میشه ۱۰ هزارتومان یاپایین تر کافیه فقط به روند حرکت دلار بعداز افت شدید و البته موقت قیمت دلار وسکه پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مراجعه کنن
جواب همه سوالهای « حالا چه میشود؟» را میتوان از «تجربیات مشابه گذشته» استنباط کرد نیاز به هوش قوی هم نداره !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
ساده لوح تویی! بزودی میفهمی چرا دلال ارز با هوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دلار دوباره برگشت به کانال ۲۵
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دلار رفت بالا ساده جان
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در کوتاه مدت و میان مدت با روند نزولی همراه است زیرا رشد بورس بر پایه انتظارت تورمی بود و تا زمانی که این انتظارات تقویت نشود بورس وارد فضای رشد نمی‌شود. از دید این گروه سطوح کنونی بورس با تعادل بنیادی تا حدی فاصله دارد و بازار حداقل در سال جاری بارونق روبرو نخواهد شد و در کانال‌های نزدیک به یک‌میلیون واحد نوسان خواهد کرد.
دلیل دیگری که این گروه بر ادامه روند افت شاخص تأکید دارد قیمت دلار است. این گروه می‌گوید بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وابسته به نرخ ارز هستند که در صورت افت دلار جذابیت آتی این دسته از سهام تعدیل می‌شود.
قیمت واقعی دلار بسیار پایینتر از از این اعداد است و شرایط کاملا به نفع ریال در حال تغییر است. حتی اگر ترامپ هم رای می آورد دور دوم در راستای مذاکره و کاهش تنش پیش می رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
دلار دوباره برگشت به کانال ۲۵
به عکس صفحه اول روزنامه شرق که تقریبا کل صفحه راگرفته نگاه کنید خیلی چیزها دستتون میاد !!!!
به صفحه نخست روزنامه ها بخصوص روزنامه شرق توجه کنید
هنوز سالگر شهادت سردارسلیمانی نرسیده
ایا تصویر تمام صفحه بایدن بامشت گره کرده وژست پیروزمندانه اش درکنار پرچم امریکا کار درست وعزتمندانه ایی است ؟؟؟!!!!
هر وقت دلار شد 5 هزار تومان بگید دلار امد پایین اینا همه اش فیلم دولت بود خودش با برنامه ریزی دلار را برد بالا که اگر بایدن امد سر کار بگد دیدید تقصیر امریکا بود تقصیر من نبود با این کارشان بیشتر از...طلبها بدم امد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
اره جون خودت اونایی که صبح به صبح صف دلار می ایستادن عمه من‌بود دلال ها نبودن
سگ زرد برادر شغال نیست.
بین ترامپ و بایدن تفاوت زیادی هست. همون جور که بین اوباما و ترامپ تفاوت زیادی بود.
اگر اوباما بود، حاج قاسم سلیمانی هنوز زنده بود.
آره حق با شماست ...دلار بگیران خرده پا سکته میکنن...الان دولت برای حمایت از اونا وارد عمل میشه تا قیمت دلار رو کنترل کنه تا به اسم جلو گیری از سکته کردن خرده پاها نزارن منافع خودشون و یه سری دولتی ها در خطر بیفته .خیلی جالبه الان تو بورس هر روز سهامدارانی که با کلک دولت سرمایه گذاری کردن دارن هر روز ضرر میکنن و سرمایشون از بین میره و خیلی هم هم سکته کردن به اسم کرونا دفن میشن ولی هیچ خبرگزاری واکنشی نشون نمیده ولی در مورد پایین اومدن دلار و سکه همشون احساس نگرانی میکنن .چرا ؟؟؟؟
چطور میشه برای قوه قضاییه طرح مسئله کرد که دولت همزمان با دعوت هزاران نفر به بورس ۶۰ هزار میلیارد تومان رو از بورس تخلیه کرد و همین باعث شد بورس مثل بدنی بدون خون از حرکت بیافته
چطور میشه مدعی العموم رو نسبت به این حق کشی آشکار آگاه کرد تا دنبال حق مردم باشه
وقتی مردم به مسئولان اعتماد نداشته باشد امیدهای خود را در آن سوی مرزها جستجو می کنند
تا وقتی با گرانی کاسبی میکنند اش همینه و کاسه هم همین
دلار ۳۰ تومان ماشین ۳۰۰ میلیون و آپارتمان متری ۴۸ میلیون دلار اگر ۲۰ تومان شد ماشین ۲۰۰ میلیون و آپارتمان میشه متری ۳۲ میلیون ، چرا سکته میکنم دلیلیش چیه مگر قرار است فقط دلار و سکه ارزان میشه
دلاردوبلره به کانال ۲۵۰۰۰ تومان بازگشت
آره.سکته کردن.کرونایی هارو از بیمارستان خارج و سکته ای ها را وارد کنید
حالا که همه درمسیرکاهش قیمته باید تمام راههای مرتبط باسوداگری ودلالی حذف بشه ازجمله همین معاملات ملکی ها ونمایشگاه اتومبیلها که خون مردم روتوشیشه کرده اند یه سازمانی برای خرید وفروش خانه وماشین وارز وسکه تشکیل بشه که همه چی توش شفاف ثبت بشه وبه میزان مشخصی مالیات اخذ بشه این نظارت شفاف دست دلال وسوداگر راازریشه قطع میکنه به امید خدا.مسئولین کمی به فکر مردم عادی باشیدحالاکه مردم دوباره به زندگی امیدورارشده اندنوبت برخوردشما بادلالیه تا ازاین به بعد چیزی بنام دلالی توکشوروجودنداشته باشه مطمئن باشیدباحذف این زالوها حتی اگه تحریمها دوباره خدای نکرده ادامه پیداکنه که خیلی بعیده این قیمتهای افسارگسیخته دیگه اتفاق نمیفته
ریزشها شروع شده تقاضاها درهمه بازارها به صفررسیده چون میدونن بابرطرف شدن تحریمها قیمتها به یک پنجم میرسه توهمه بازارها شک نکنید چون این تازه خبرپیروزی بایدن هست بعدچندماه واردات برقرارمیشه وانوقت اوج کاهش قیمتها
وقتشه هرچی ازخون مردم خورده بودیدپس بدید دلال شما دلالان مردم راناامیدازداشتن خانه ماشین تشکیل خانواده تهیه وسایل خانگی و....کرده بودید اگه دست من بود شمارابه جرم نابودی هم وطنانتان اعدام میکردم
حالا تازه اول راهه ریزشهای وحشتناک ارز سکه ماشین و....درراهه اگه دولت تدبیرداشته باشه تاقبل ازبرداشتن تحریمها وصادرات نفت 2کارمیکنه اول دلارهای انباشته شده دردست مردم روخودش بخره چون فروش دلارهای خانگی قطعا اتفاق میفته دوم هم سودسپرده های بانکی رومیبره بالا تانقدینگی ناشی ازفروش ارزسکه خانه وماشین مردم بره توبانکها وابتکارعمل دست خوددولت باشه
حالا تازه اول راهه ریزشهای وحشتناک ارز سکه ماشین و....درراهه اگه دولت تدبیرداشته باشه تاقبل ازبرداشتن تحریمها وصادرات نفت 2کارمیکنه اول دلارهای انباشته شده دردست مردم روخودش بخره چون فروش دلارهای خانگی قطعا اتفاق میفته دوم هم سودسپرده های بانکی رومیبره بالا تانقدینگی ناشی ازفروش ارزسکه خانه وماشین مردم بره توبانکها وابتکارعمل دست خوددولت باشه
حالا هی برخی افراد دوست داشتن ترامپ دیوانه دوباره انتخاب بشه بایدن باهمه بدیش خیلی ازترامپ بهتره مردم یاداین روزهایی که توسط ترامپ برماگذشت بیفتید ودیگه احساسی نگیدترامپ بهتربود مطمئنا یه سری تحریمها برداشته میشه دوباره صادرات نفتی ازسرگرفته میشه وازهمه مهمترارز وبه دنبال اون همه چی ریزش پیدامیکنه ودلالهای کثیف به خاک سیه میشینن
خاک برسرهمه دلالان وکسانیکه به طمع پول باداورده ارزسکه وماشین و...انبارکرده بودن چنان ریزشی رخ بده که هرچی خورده بودید ازدماغتون بیادبیرون تاشماباشیدکه دنبال پول بی زحمت به قیمت بیچارگی هموطنان نباشید
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی