بازدید 24438
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

هدف گذاری تورم ۲۲ درصدی روی کاغذ‌های بانک مرکزی محقق می‌شود یا در سفره کوچک مردم؟

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از نرخ تورم در سال جاری گفت: پیش بینی من این است که در سال جاری حداقل به میزان سال گذشته نرخ تورم داشته باشیم و این نرخ حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد باشد.
کد خبر: ۹۸۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 28 May 2020

هدف گذاری تورم ۲۲ درصدی روی کاغذ‌های بانک مرکزی محقق می شود یا در سفره کوچک مردم؟

تابناک اقتصادیدر اقتصاد سه نرخ تورم، رشد و بیکاری از سایر شاخص‌ها مهمتر هستند و به نوعی بیانگر وضعیت اقتصادی یک کشور می‌باشند. در بین سه نرخ مذکور، تغییرات نرخ تورم مهمتر است چرا که به شدت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بزرگ و کوچک شدن سفره‌های مردم به نوسانات این نرخ بستگی دارد؛ لذا بسیاری از کارشناسان نرخ تورم را سیاسی‌ترین نرخ اقتصاد می‌دانند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه، نرخ تورم شروع به افزایش کرد و کانال‌ها را یکی پس از دیگری درنوردید و در شهریورماه سال گذشته، نرخ تورم سالانه بر قله ۴۲.۷ درصد ایستاد. با ورود به فصل پاییز نرخ تورم سالانه نیز به مرور کاهش یافت و به تازگی طبق آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده این نرخ در اردیبهشت ماه سال جاری به ۲۹.۸ درصد کاهش یافته است.

با این کاهش‌های پیاپی نرخ تورم و ورود آن به کانال ۲۹ درصدی در اردیبهشت ماه سال جاری، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت اینستاگرامی از اجرای سیاست هدف گذاری تورم نوشت. این سیاست برای اولین بار، قرار است در ایران اجرایی شود.

در همین راستا، بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای که در ششم خرداد ماه سال جاری منتشر کرد، چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین کرد.

همتی: تورم را حول و حوش ۲۲ درصد کنترل می‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی ظهر دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: یکی از دلایل اساسی موثر در تورم، حجم نقدینگی است. ما بنای جدی داریم نقدینگی را کنترل کنیم و پیش‌بینی ما این است که با اقدامات دولت محترم و انضباط مالی که متعهد شده برای کسری بودجه از طریق فروش سهام و انتشار اوراق خزانه بر عهده بگیرد، مطمئناً پیش‌بینی انجام شده به واقعیت نزدیک خواهد بود. وی افزود: حجم نقدینگی ما حتماً نسبت به سال گذشته بسیار کمتر خواهد شد و تورم را نیز در همین حول و حوش که اعلام کردیم یعنی ۲۲ درصد، ۲ درصد بالای یا پایین کنترل می‌کنیم. خیلی‌ها معتقد بودند بانک مرکزی ریسک بزرگی کرده است اما نه ریسک بزرگی نیست، اگر قرار باشد تورم هرچه باشد و ما تابعش باشیم، نمی‌شود.

نهادها در مورد نرخ تورم در سال جاری چه می گویند؟

قبل از آغاز سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی پیش بینی کرد که نرخ تورم در سال ۱۳۹۹ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد باشد. این پیش بینی تا حدودی به نرخ تورم هدف بانک مرکزی نزدیک است.

اما سازمان برنامه و بودجه طی گزارشی با نام "بررسی وضعیت تورم در زمستان ۹۸/ توسعه بازار سرمایه و فروش سهام دولتی یک گام مثبت در جهت مهار تورم" که به تازگی منتشر کرد، اعلام نمود، در صورت اجرای سیاست‌های اعطای تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی در حمایت از بنگاه‌های صنعتی و خانوار‌های متاثر از شیوع ویروس کرونا، تشدید کسری بودجه به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی، امهال مالیاتی، افزایش نقدینگی سیال ناشی از رشد سهم حساب‌های جاری در شبکه بانکی، نرخ تورم سال ۱۳۹۹ حدود ۳۴ درصد برآورد می‌شود. پیش بینی این گزارش از نرخ تورم برای سال جاری بسیاری بالاتر از نرخ تورم هدف بود.

کارشناسان در مورد نرخ تورم هدف بانک مرکزی چه می‌گویند؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی طی مصاحبه‌ای در مورخه ششم خرداد ماه سال جاری در واکنش به هدف گذاری تورم ۲۲ درصدی توسط بانک مرکزی تا پایان سال ۹۹ گفت: این هدف‌گذاری باید بر روی متغیر‌های تاثیرگذار بر نرخ تورم اعمال شود؛ یعنی این متغیر‌ها شناسایی و نوسانات آن‌ها کنترل شود. مهتمرین این عوامل عبارتند از کنترل نوسانات نرخ ارز، ثبات بازار سرمایه، کنترل مازاد تقاضا در اقتصاد کلان، بهبود تراز تجاری غیرنفتی، کنترل پایه پولی و مدیریت کسری بودجه است.

وی ادامه داد: اگر هر یک از عوامل ذکر شده را زیر ذره بین قرار دهیم، فعلا هیچ یک از این عوامل روند باثباتی را طی نمی‌کند. اصلاحات لازم در کسری بودجه صورت نگرفته، بازار ارز به دلیل تحریم و کرونا بی‌ثبات است، تراز ارزی و تجاری غیرنقدی کشور به دلیل رکود اقتصاد جهانی و کاهش قیمت مشتقات نفتی با مشکل روبه روست، بنابراین هدف‌گذاری نرخ ارز را با مشکل روبرو می‌کند.

این اقتصاد دادن در مورد نرخ تورم ۲۲ درصد که از سوی آقای همتی به عنوان نرخ هدف اعلام شده گفت: رسیدن به این عدد و حتی نرخ تورم زیر ۳۰ درصد دشوار و نیازمند اصلاحات جدی اقتصادی و برنامه منسجم است که به نظر می‌رسد در کوتاه مدت امکان‌پذیر نباشد.

همچنین عباس آرگون، نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره گفت: با توجه به شرایط فعلی بودجه کشور و رشد فزاینده نقدینگی در کشور، رسیدن به هدفی که برای نرخ تورم در نظر گرفته شده، بسیار سخت است.

وی ادامه داد: در سال گذشته که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه نبود، نرخ تورم نزدیک به ۴۰ درصد بود، در سال جاری که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و این شیوع عواقب اقتصادی را در پی داشته است، کمی بعید به نظر می‌رسد به نرخ تورم هدفگذاری شده برسیم.

آرگون افزود: دولت برای سال جاری درآمد‌های نفتی را با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۰ دلار هدف گذاری کرده بود، اما هم اکنون با اُفت قیمت نفت و همچنین کاهش صادرات نفت و در نتیجه کاهش درآمد‌های نفتی مواجه است. همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا و مواجهه بنگاه‌ها با مشکلات عدیده، تحقق درآمد‌های مالیاتی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از منظر هزینه‌ای هم هزینه‌های جاری همچنان سر جای خود هستند و هزینه‌های دیگری نیز از جمله کمک‌های معیشتی و درمانی به دلیل شیوع ویروس کرونا به این هزینه‌های جاری اضافه شده است؛ بنابراین عدم تعادل در بودجه و کسری بودجه شدیدتر شده است.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: همچنین رشد نقدینگی را شاهد هستیم و هم اکنون نقدینگی به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و قطعا این رقم بیشتر هم خواهد شد. این رشد نقدینگی قطعا بر افزایش نرخ تورم دامن خواهد زد.

آرگون ادامه داد: همه آمار‌ها و شواهد حکایت از نرخ تورم بیشتر از میزان هدفگذاری شده دارد. وی گفت: درست است که نرخ تورم را بانک مرکزی برای اولین بار هدفگذاری کرده است، اما این نرخ را واقعیت‌های اقتصادی رقم می‌زند و این نرخ دستور بردار نیست و با بخشنامه نمی‌توان آن را کاهش داد.

وی افزود: برای کاهش نرخ تورم باید زیرساخت‌ها و عواملی که موجب افزایش این نرخ می‌شوند، از بین ببریم یا عواملی که موجب کاهش نرخ تورم را می‌شوند را تقویت کنیم تا بتوانیم تورم را در محدوده‌ای که مدنظر داریم حفظ کنیم. از جمله این عوامل و زیرساخت‌ها می‌توان به کنترل رشد نقدینگی و یا هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد، تحریک رشد اقتصادی، جهش تولید و افزایش صادرات غیرنفتی اشاره کرد.

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پایان صحبت‌هایش در مورد پیش بینی خود از نرخ تورم در سال جاری نیز گفت: پیش بینی من این است که حداقل به میزان سال گذشته نرخ تورم داشته باشیم و این نرخ حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد باشد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که فارغ از صحبت کارشناسان، بانک مرکزی ماه‌هاست انتشار گزارش نرخ تورم را متوقف کرده است. با توجه به اینکه نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی در دوره‌ای که این گزارش‌ها منتشر می‌شد، همواره ۴ تا ۵ درصد بالاتر از نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران بوده است می‌توان گفت که نرخ تورم از دیدگاه بانک مرکزی هم اکنون در محدوده ۳۳ تا ۳۴ درصد است؛ بنابراین ابتدا بهتر است بانک مرکزی گزارش‌های خود در زمینه نرخ تورم را به روز کند و سپس در مورد نرخ تورم هدف برای سال جاری تصمیم گیری نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
مرکز آمار طبق معمول مشکل عدد توروم را حل می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
دقیقاً. یه عدده دیگه، این حرفها رو نداره. اصلاً بگیم تورم منفی ۲۲ درصد داریم. خیلی هم عالیه. مگه نه؟!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
حتی نیاز به مرکز امار نیست..در این مملکت هر مسیولی بنا به سلیقه ورای خود میتواند عدد دلخواه خود را بعنوان تورم صد درصد مستند اعلام کند
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
مانند مسابقه فوتبال برای برخی فقط نتیجه ای که ثبت می شود مهم است. حالا دولت هم هر اندازه تورم به مردم فشار بیارود فقط عددی که خود مراکز دولتی اعلام می کنند مهم هست چون در تاریخ خواهند گفت تورم در سال ریاست اقای همتی و... 22 درصد بود! اصلا از عجایب روزگار در ایران هست که موسساتی که باید امار مستقل و واقعی از عملگرد دولت را اعلام کنند خود دولتی ترین موسسات و ریاست انها توسط شخص رئیس دولت عوض می شود! انتظار بیشتری داشتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
تورم تحت کنترل است. الکی انتقاد نکنید. همه چی آرومه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
اگر میزان تورم هر سال واقعی باشد سفره مردم روز به روز خالی تر نمی شود ولی اگر غیر واقعی باشد فقط قشر سرمایه دار است که سود می برد
کاری نداره که همه چی رو توی ۱۱ماه هر ماه ۴۰-۵۰درصد افزایش میدم بعد موقع اعلام آمار مینویسن ۲۲درصد این جوری مسئولین همه خوشحال میشن. مثل سال ۹۸ و ۹۷
تورم فقط با حفظ ارزش ریال محقق میشه، و حفظ ریال تنها با تعادل در ذخایر ارزی کشور محقق میشه.
فرض کنید ۲۲ درصد. کار به کجا رسیده است که ۲۲ درصد افتخار دارد.
چطور هدف گذاری تورم 22 درصد و طبق معمول محقق نمیشه یا باعث یه بحران دیگه میشه انوقت حقوق کارکندا 15 درصد افزایش پیدا می کنه؟
تورم که قطعا کمتر می شود وقتی یهویی یک شوکی به اقتصاد وارد می شود در دراز مدت چند سال تورم ان می کاهد
البته درامدها مهم است که هم تراز با تورم افزایش پیدا کند
در گزارشها بود امار تورم ۲ سال چه قدر بالا بوده در حالی مرکز آمار همه اش تورم ها را ۲۵ درصد اعلام و رییس بانک مرکزی هم مدام میگفت تورم گرانی بنزین ۳۰۰۰ تومانی فقط و فقط ۴ درصد است!!!!!!ولی در عمل سفره ها کوچک تر از قبل شده.
خدا را شکر البته هنوز ونزوئلا نشدیم و دلار هم ۲۰۰هزار تومان نشده و به قول اقای رییس جمهور قحطی هم نیامده در حالی قحطی با تعریف های جدید : ناتوانی مردم در خرید لوازم مورد نیازشان است نه اینکه چون جنس در فروشگاهها هست نشانه نبود قحطی بلکه از زاویه مقابلش ببینید که ناتوانی مردم در خرید مایحتاجشان هم یک نوع قحطی نوین است و اینکه فقط عده ای خاص میتوانند راحت خرید مایحتاجشان را کنند و گیر مابقی مردم چیزی نیاید به دلیل گرانی ان.
تورم در ایران بالای 200 الی 300 درصده! نیاز به آمار بانک مرکزی و مرکزآمار نداره.
فقط جوه
فعلا که ماکارونی ۴۳ درصد گرون شد
هیچ کدام از آمارها مطابق واقع نیست. عدد سازی میکنند.
ملت گوششان از این حرفها پر هست در ضمن شاهد در جامعه خودش گویای همه چی هست، حرف درمالی فایده نداره.
اقتصاد دستوری دوام ندارد
تورم مگه تک رقمی نیست؟؟
این نوع روش محاسبه تورم را باید به دروس دانشگاه اضافه شود
با این درآمد نفتی، تورم ۲۲۲ درصد خواهد شد نه ۲۲ درصد.
ما كه هيچ آمار موثقى از بانك مركزى و مركز آمار ايران در مورد نرخ تورم نديديم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
بانک مرکزی و مرکز آمار خودشون منبع داده ها هستند، تعجب می کنم که بعضی ها تا این حد کم اطلاعند
سلام خدمت كاركنان محترم تابناك اين شيون جديد ارسال نظرات با وارد كردن ارقام كا را را مشكل كرده است مگر روش قبلي چه ايرادي داشت
بانک مرکزی مگه اینکه طبق معمول عدد نرخ تورم رو اونطور که میخواد اعلام کنه و بعد به اون بباله!!!!
نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی یا مرکز آمار فقط بازی با اعداده!
ولی تورمی را که مردم تحمل می کنند مجموع تورم یا گرانی هر ساله کالاهاست! نه متوسط آن!
اینها اگر می خواستند مشکلی را حل کنند لازم نبود بیایند حل آنرا در بوق و کرنا کنند بقول شاعر مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. بعنوان یک قاعده کلی هر کجا دولت گفت من این کار را انجام داده ام یا انجام خواهم داد زیاد باور نکنید و مشک باید خودش ببوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
سوءظن این شکلی به نظرم یه نوع بیماری باشه.
از ابتدای ماه رمضان یه بسته پنیر 2000 تومن و دو روز پیش هم ماکارونی 40 درصد گرون شده اونوقت میگن تورمو می
خواهیم بیاریم روی 22 درصد ...!
خدا وکیلی مسئولین خجالت نمیکشن.حرف از تورم 22درصدی میزنند تو کدوم کشورهای منطقه تور م دراینحد هستِ؟چرا قیمت ماکارانی یه شبه دوبرابر کردند؟فقط باحرفاشون شعور مردم رابه سخره گرفتن.
والا سالهاست پیش بینی هاتون عکس در میاد
خوشبختانه که سفره ما بزرگه البته فقط سفرمون ولی توش خالیه مثل خیلی سفره ها
مشکل تورم ،و اقتصاد ایران ، نبود اقتصاد دان متهد ،و مومن به معیشت مردم ایران است ، تورم مانند شمشیر دو لبه است که لبهٔ کند آن برای چهار درصدی ها است که چیزی نمیبرد ،اما لبهٔ تیز آن مربوط به نود و شش درصدیها میباشد که معیشت آنان را میبرد و به نابودی میکشاند ؟، معضلات اجتماعی هم محصول تورم است ، تورم دو کونه است یکی ثروت را متورم میکند ،و دیگری ، فقر را متورم میکند ؟ تا قبل از سال نود و شش حدود هفتاد درصد مردم ایران جزیی از اقشار متوسط محسوب میشدند اما از سال نود و شش به بعد حدود هشتاد درصد مردم ایران جزیی از اقشار فقیر گردیدند ؟ لازم است مسولین ، همت کنند ،و از خود ،و همان قشر چهاردرصدیها شروع کنند ،و با اخذ مالیات مضاعف پلکانی ، تعدیل اقتصادی انجام دهند ،و از قشر فقیر بکاهند ،و به قشر متوسط بیفزایند ؟،،فقط کافی است به پایان عمر و قدرت خالق که روزی دهنده است فکر کنند ؟،،و مسایل ،و معضلات جامعه را ببینند ،و درک نمایند ؟و‌به گذشتهٔ‌خود هم سری بزنند ؟،،
مسلما مثل همیشه روی کاغذ هرچنداگرغیرممکن ممکن میشدوواقعا اجرامیشدبازهم تورم ۲۲٪ تورم طاقت فرسائی است وباعث خالی ترشدن سفره نودوپنج درصدمردم میشد
متاسفانه وقتي کنترل و نظارت بر روند افزايش قيمت ها خارج از اراده و کنترل دولت و سيستم مي باشد؛ بنا بر اين, نمي توان به وعده هايي از اين دست خوش بين بود. وقتي دلار, خودرو و بسياري از کالاهاي در انحصار دولت افزايش قيمت داده مي شوند و تصميم گيران آن را به بازار سياه و مفسدان اقتصادي ربط مي دهد؛ هر گز به اين موضوع فکر نمي کند و يا ابراز نمي دارد که تمام سيستم بانکي, دلار, خودرو, سوخت در انحصار دولت است و کسي جز دولت سبب افزايش قيمت و تورم نيست. پس بهتر نيست که از شعار خارج شد و واقعيت را به مردم گفت. همين نکته هاي بالا دليل بزرگي بر بي اعتمادي مردم مي باشد.
سلام.هدف گذاری دستمزد‌ها یا‌‌پیش بینی‌درآمد و هزینه براساس تورم سالانه است یعنی ۱۲ ماه گذشته نسبت به‌۱۲‌ماه گذشته سال قبل یعنی یک سال‌تمام..تورم بانک مرکزی اعلام شده یک شاخص تورم نقطه ای است.ملاک تورم نطقه‌ای برای قانون‌گذاری یا پیش بینی هزینه ها‌نیست.کسی‌چه می‌داند‌قیمت در‌ماه بعد چقدر افزایش خواهد یافت‌.مثلا‌اگر‌۷۰‌درصد‌تغییر کند.‌آیا این شاخص می تواند ملاک برنامه‌ریزی باشد.
با ایجاد رکود و جلوگیری از گردش نقدینگی میخواد نرخ تورم رو پایین نگه داره ، نه با افزایش تولید و جلوگیری از خلق نقدینگی بیشتر و سایر پارامتر های مولد.
این کاریه که این دولت بلده.
در این صورت انبوه نقدینگی خلق شده راکد در بانکها بعد از مدتی مجددا و ناگهانی در اولین موقعیت تورم وحشتناکی رو به یک باره ایجاد میکنه.
اینو تقریبا 90 درصد مردم فهمیدن و با شنیدن این حرف که ،میخوایم نقدینگی رو کنترل کنیم ، میرن سراغ تبدیل پول به هر چیزی که حدس میزنن بعدا سهل البیع باشه.
این چرخه پایان نداره.
تورم به تودستورمیدیم از۲۲ درصدبالاترنری
اگر رفتی ایندفعه دستورشدیدتری میدیم !!!
حالا به جای این که همه دست به دست هم بدیم و کمک کنیم محقق بشود بشینیم ایه یاس بخونیم .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار