بازدید 25204
مرور روزنامه‌های پنجشنبه سی ام آبان؛

اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /ملت در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان، کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره

چه گروه‌هایی از افزایش نرخ بنزین آسیب می‌بینند، سکوت احمدی نژاد در قبال بازداشت داوری، برانکو جانشین ویلموتس می‌شود؟ محکومیت محیط زیستی‌ها به چهار تا ده سال زندان، سن اعتیاد به چهارده سال رسید، نعل وارونه کاخ سفید به اعتراضات در ایران، چرا قوه مجریه طرحی را اجرا کرد که سال‌ها منتقد آن بود؟ صبح فردا یک صدا علیه آشوبگران، تأثیر تغییر بهای بنزین بر قیمت‌ها و دو هزار میلیارد تومان خسارت غارت فروشگاه‌ها مراکز بهداشتی و تخریب بانک، آمبولانس، مسجد و کتابخانه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۳۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸ 21 November 2019

اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره

چه گروه‌هایی از افزایش نرخ بنزین آسیب می‌بینند، سکوت احمدی نژاد در قبال بازداشت داوری، برانکو جانشین ویلموتس می‌شود؟ محکومیت محیط زیستی‌ها به چهار تا ده سال زندان، سن اعتیاد به چهارده سال رسید، نعل وارونه کاخ سفید به اعتراضات در ایران، چرا قوه مجریه طرحی را اجرا کرد که سال‌ها منتقد آن بود؟ صبح فردا یک صدا علیه آشوبگران، تأثیر تغییر بهای بنزین بر قیمت‌ها و دو هزار میلیارد تومان خسارت غارت فروشگاه‌ها مراکز بهداشتی و تخریب بانک، آمبولانس، مسجد و کتابخانه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه سی ام آبان ماه در حالی از چاپخانه‌های مطبوعات روانه پیشخوان روزنامه فروشی‌ها شد که ادامه بازتاب بیانات رهبر انقلاب در جمع فعالان اقتصادی از جمله رهنمود‌های اقتصادی در دوران تحریم در آن دسته از روزنامه‌هایی که برای شماره دیروز خود گزارش آن را نرسانده بودند، برجسته شد.
ادامه بحث‌ها و گفت‌وگو‌ها درباره دلایل و درس‌های ناآرامی‌های اخیر و برآورد خسارات‌ ناشی از اغتشاش‌ها از یک سو و ادامه انتقاد‌ها از نحوه تصمیم گیری و اعلام تغییر قیمت بنزین و یادداشت‌هایی درباره چگونگی تأثیر تغییر قیمت بنزین بر تورم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟

سعید معدنی، جامعه شناس طی یادداشتی با عنوان باید جایی باشد تا مردم صدایشان را به گوش مسئولان برسانند در روزنامه ایران نوشت: سه نوع حکومت داریم که در تاریخ یا در یک برهه زمانی مستقر می‌شوند. نوع اول حکومت‌هایی است که ارزشی برای جامعه قائل نیستند. این حکومت‌ها قبل از دوران مدرن و انقلاب فرانسه حاکم بودند. در این نوع حکومت، حاکمان هیچ حقی برای مردم قائل نبودند. معیار، سخن حاکمان بود که قانون می‌شد. مردم هیچ حقی نداشتند مگر در استثنائاتی. بعد از انقلاب فرانسه بحث جامعه مدنی پیش کشیده شد و گفتند که حکومت‌ها باید پاسخگوی مردم باشند. اینجا شکل دوم حکمرانی به‌وجود آمد. در این حکمرانی قانون‌هایی تصویب کردند و گفتند باید در چارچوب قانون حرکت کرد، اما باز هم شکاف ایجاد شد و به نتیجه نرسید. اینجا بود که شکل سوم حکومت شکل گرفت. در این حکومت‌ها دائماً انتخابات وجود دارد. احزاب فعال هستند. می‌توانند با دیدگاه‌های جدید، قانون اساسی را تغییر دهند. اما زمانی که شکل سوم حکمرانی، به‌صورت ایده‌آل شکل نمی‌گیرد و خواسته‌های مردم برآورده نمی‌شود، این خواسته‌ها جمع می‌شود و در یک نقطه به شکل اعتراض و اغتشاش خود را نشان می‌دهد.
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره
دولت هم هیچ راهکاری نیندیشیده است که مردم خواسته‌هایشان را چگونه اعلام کنند. در خارج روزنامه‌ها و احزاب هستند. البته در کشور‌های دیگر هم اعتراض و اغتشاشات شکل می‌گیرد. امروز ما شاهد اعتراض جلیقه زرد‌ها در فرانسه هستیم. فرانسه مهد دموکراسی است، اما با همه تمهیداتی که اندیشیده است بازهم شاهد اعتراض این گروه هستیم. حال سؤال اصلی این است که مردم اعتراض خود را به چه شکلی بیان کنند؟ راهکار چیست؟ فرض کنید معلمان اعتراض دارند. چه کار کنند؟ سر کلاس‌ها نروند؟ سرکلاس بروند، اما درس ندهند؟ جلوی مجلس تجمع کنند؟ ما هیچ پاسخی برای این سؤال‌ها نداریم. همین است که بنزین بهانه‌ای می‌شود تا این اتفاق‌ها شکل بگیرد. آیا افزایش بنزین کارشناسی شده بود؟ به‌نظرم کارشناسی نبود. چون اگر کارشناسی بود نباید چنین واکنشی در پی داشته باشد. آیا کسانی که قیمت بنزین را افزایش دادند با افرادی که در کف جامعه هستند مثل اهل سیاست، روزنامه‌نگاران، جامعه‌شناسان و... مشورت کردند؟


کارشناسی بنزین فقط اقتصادی نیست، باید جوانب سیاسی و اجتماعی آن را هم سنجید. آیا از روزنامه‌نگاران و فعالان حوزه اجتماعی پرسیدند که اگر قیمت بنزین به سه هزارتومان برسد واکنش جامعه به آن چگونه خواهد بود؟ معلوم است این مشورت‌ها انجام نشده است که شاهد چنین واکنش‌هایی هستیم. حتی به نظر می‌رسد در کمیسیون‌های مجلس هم ارزیابی نشده بود. به نظر من حداقل باید بنزین سهمیه‌ای برای گروه‌های خاص را همان هزار تومان درنظر می‌گرفتند بعد بنزین سهمیه‌ای را برای سایر اقشار افزایش می‌دادند، قیمتش را هم ۵۰ درصد بالا می‌بردند؛ بنابراین نیاز بسیاری از رانندگان تاکسی، برآورده می‌شد. بعد می‌آمدند و بنزین آزاد را گران می‌کردند تا ۴ هزارتومان هم می‌توانستند افزایش دهند، اما این کار را نکردند. امروز هم باید راهکاری اندیشیده شود تا اعتراض‌های صنفی و شغلی انجام شود و انرژی اعتراضی تخلیه شود. باید جایی باشد تا مردم با آرامش صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره

سید امیرحسین شکرآبی در بخشی از یادداشت روز روزنامه کیهان با عنوان تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره نوشت: رابطه اقتصادی ایران با عراق، علاوه بر اینکه توانسته بخش مهمی از تحریم‌ها را (در حوزه ارزی) خنثی کند، موجب افزایش نسبی تولید و صادرات نیز شده است.
براساس گفته‌های رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، صادرات شش‌ماهه ایران به عراق تقریبا ۹ برابر صادرات شش‌ماهه به کل اروپاست؛ این مسئله باید برای دولت تدبیر که مدام به غرب توجه دارد درس‌آموز باشد. فراموش نکنیم ایران ۱۵ همسایه دارد که هر کدام یک ظرفیت بالا برای تجارت و شکوفایی اقتصاد دارند.
اما شاید مهم‌ترین محور اتکا به توان داخل، حضور فعال کارآفرینان در اقتصاد کشور است؛ کارآفرینانی که تفکر پشت‌میزنشینی را به کار فعال و تامین نیاز‌های مردم تبدیل کرده و علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تولید، سود خوبی نصیب‌شان می‌شود، به همین دلیل می‌توان ترویج فرهنگ کارآفرینی را در راستای مقابله با تحریم ارزیابی کرد.
در همین یک ماه گذشته خبر‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه: «یک کشاورز اهل خمین با ماست‌بندی، سالانه ۶۰ میلیون سود کسب کرد»، «یک جوان خوزستانی توانست با تولید نان بستنی ماهانه ۹ میلیون تومان درآمد داشته باشد»، «کارآفرین بجنوردی سالانه ۷۰۰ تن برگ مو تولید کرد»، «فعال اقتصاد مقاومتی هندیجانی با تولید روغن کنجد، ارده، کنجد خشک و حلواارده روزی یک میلیون سود کسب می‌کند.» و...
این موارد تنها نمونه‌های کوچک و جدیدی بود که روزنامه کیهان پیش از این هم به آن‌ها پرداخته بود، مواردی که نشان می‌دهد اگر عرصه فراهم باشد، مردم می‌توانند بهترین تصمیم را به نفع خود بگیرند و کسب و کار‌هایی با درآمد مناسب ایجاد کنند؛ در یک کلام، با این رویکرد می‌توان رابطه مثبت تحریم و اقتصاد کشور را قطع کرد.
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره
اگر بنا بود تحریم‌ها با مذاکرات - اگر نگوییم با التماس- رفع شود، تاکنون کشور‌های متعددی در دنیا باید با این شیوه، تحریم‌های ظالمانه را از سر خودشان بر می‌داشتند، اما حتی یک تجربه موفق نیز در این زمینه نمی‌توان مثال زد، زیرا وقتی آمریکا در دهه‌های متمادی نشان داده به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست و با همین شیوه هم به نتیجه دلخواهش رسیده پس هیچ الزامی ندارد که به تعهداتش در قبال مذاکره با ایران پایبند باشد، همچنین کشور‌های اروپایی نیز، چون اراده‌ای از خود ندارند، در وعده‌هایشان صادق نیستند و نظام بین‌المللی هم هیچ سازوکاری برای احقاق حق مظلوم ندارد، بنابراین هیچ راهی جز مقاومت و تکیه به توان داخلی وجود ندارد.

ملت در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان کجـا بودند؟

محمد زاهدی اصل جامعه شناس و استاد ارتباطات در یادداشتی با عنوان اصل مهم در کنترل اعتراضات در شماره امروز آرمان ملی نوشت: در چنـد روز گذشـته شـاهد اتفاقاتـی بودیـم کـه پسندیده نیسـت تنها دولت را مقصـر بدانیم، ولی اقـدام دولت در شـب میلاد رسـول اکرم (ص) و امـام صـادق (ع) بنیانگذار مذهب تشـیع باعـث دلمشـغولی و نگرانی مردم شـد و همه نگاه‌ها را به خـود معطوف کـرد. زمانی که در شـب عید دولت اعلام میکند نـرخ یـک کالای اسـتراتژیک ماننـد بنزین که جایگزین نـدارد را ۳۰۰ برابـر افزایش داده مـردم دچار هراس و دل مشـغولی می‌شـوند و به تبع آن اعتـراض می‌کنند. آقای رئیس جمهـور همـواره اعلام کـرده که اعتـراض حـق ملت اسـت و در قانون اساسـی جمهـوری اسلامی ایـران صریح و شـفاف به این حق اشـاره شـده، ولی هیچ جایی را بـرای بیان و تحقـق این حـق در نظـر نگرفته اند. اگـر ملت در ایـن رابطه صاحب حق هسـت پـس دولـت مکلف اسـت که بـه این حق مردم احتـرام بگذارد، امـا مردم در این ۴۰ سـال کجـا را برای بیان اعتراضات مسـالمت آمیز و به دور از خشونت در شهرشان دارنـد.
کدام محفـل، کدام میـدان و کدام بخش مجـزا تعیین شـده تا مردم بـرای بیـان اعتراض بـه آنجـا بروند. وقتـی این مـکان بـرای ابـراز اعتـراض مسـالمت آمیز وجود نـدارد، پس طبیعـی اسـت کـه خیابـان گزینـه اول خواهـد بـود و در این بین بـا دخالت برخـی از افـراد در ایجـاد خشـونت، دود آن به چشـم مـردم و کشـور بـرود.
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟ /در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ /تحریم‌ها با رونق تولید بی‌اثر می‌شود نه با مذاکره
گام نخسـت کنتـرل اعتراضات و دوری از خشـم، اختصـاص مـکان و به رسـمیت شـناختن حق اعتراضـات مردمـی اسـت و باید میـان مـردم معترض و اغتشاشـگر تفاوت قائـل بود. مـا در کلاممان همـواره از حق ملت سـخن می‌گوییم امـا در رفتارمـان هیچ اقدامـی را برای تحقـق این حـق انجـام نمی‌دهیـم و به قانـون اساسـی عمل نمی‌کنیـم. کـدام بـار بـه مـردم اجـازه داده ایـم کـه بیایند و اعتراض کننـد؟ ما نمی‌گوییـم دولت باعث همه ایـن اتفاقات بوده، اما کابینه دولت تـا چند روز قبل از اعلام رسـمی گرانی بنزیـن؛ ایـن موضـوع را شـایعه می‌دانسـت و سـهمیه بندی بنزیـن را تکذیـب می‌کـرد.


سـؤال ما اینجاسـت که چـرا این شایعه در نیمه شـب عید مسلمانان عملیاتی شـد و در نهایت ایـن حـوادث به وجـود آمـد. مگـر رئیس جمهـور قبلا اعلام نکرده بـود که دو نرخی شـدن بنزین زمینه سـاز ایجاد فسـاد اسـت، چطور با این فاصله در قیمت، بنزین سـهمیه‌ای فساد ایجـاد نمی‌کنـد؟ جـای تأسـف دارد کـه مـردم در تلویزیون رئیس جمهـور منتخـب خـود را ببیننـد کـه بـا چهـره‌ای برافروختـه سـخن میگوید. تـا زمانی کـه سـازوکار اعتراض را تعریـف نکنیـم ایـن وضعیـت ادامـه خواهـد داشـت. ما در حالی روز شـنبه را با اعتراض مردم آغاز کردیم کـه در آن روز هیچ کسـی دسـت به تخریـب امـوال عمومـی نزد ولـی بعد از آن عـده‌ای از معانـدان از ایـن آب گل آلـود ماهـی گرفتند.

هـر چنـد در دو دهه اخیـر ایـن موضـوع را تجربه کردیـم، اما هنوز درس نگرفتیـم. به عنوان یـک معلم دانشـگاه برای من سـوال اسـت که مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ مگر به گفته امـام راحـل مجلـس در راس همه امـور قرار نـدارد؟
پـس چـرا نقـش مؤثـر مجلـس را در رابطـه بـا افزایـش نرخ بنزین ندیدیم؟ باید پرسـید بـا کدام قانـون برای هـر نفر ۵۵ هـزار تومـان در نظـر گرفته می‌شـود و بـدون اینکـه پولی به خزانه وارد شـود، پیشـاپیش پرداخت می‌شـود؟ این در کدام مصوبه و در کـدام قانون آمده اسـت؟ ما امیدواریـم این تدبیر در کشور وجود داشـته باشـد که آبرومندانه مسـائل به شکل علمی و کارشناسـانه حل شـود، نه اینکه تجربه تلـخ اعتراض و خشـونت را تکـرار نماییم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹۱
اگه اینترنت نیست ، شما ... ها از کجا سایتون رو اپدیت می کنید؟
من یه سوال دارم. یه افرادی تو خیابونا با ماشینای میلیاردی و لوکس جولان میدن. یه بدبخته بیچاره هم با یه پراید یا پیکان مدل ده سال قبل از طریق مسافرکشی امرار معاش میکنه. هر دوی اینا باید بنزین سه هزار تومنی بخرن؟ بهتر نبود وقتی میخواستن سهمیه بندی کنن این موضوع رو مد نظر قرار بدن؟ با توجه به اینکه مصرف سوخت یه پیکان یا پراید درب و داغون از مصرف سوخت ماشینای لوکسم بیشتره. چرا باید قیمت بنزین برای راننده یه وانت که کارش مربوط به حمل و نقل کالاهای اساسی هست با قیمت بنزین یه خودروی لوکس که هیچ منفعتی به کشور نداره برابر باشه؟!
سایت تابناک ، شما که میتونی این موضوعات جدی رو به گوش مسولین برسونی لطفا ازین موضوعاتم گزارش بزارین تا بگوش مسولین برسه. بنظرم نحوه سهمیه بندی بنزین و قیمتش عادلانه نیس. شمام به گوش مسولین برسونین. ممنون
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
ماشین گرونا اغلب اصلا کارت بنزین ندارن که سهمیه داشته باشند ، میمونه یه عده آدم کارمند که ماشین پونصد میلیونی سوار میشن و سه میلیون حقوقشونه، این قشر یا باید پول عشقشونو بدن یا باید بفروشند بره
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
موافقم ، به نظر منم اتومبیل بالای 300 میلیون اصلا سهمیه نمیخواد . کسیکه سواری مدل بالای خارجی سوار میشه بنزینش هم به قیمت روز خارج بخره . اما یارانه اش رو باید دریافت کنه . و کسیکه بنجول های خودروسازهای داخلی رو میخره و ریسک میکنه و سوارشون میشه باید سهمیه 200 لیتری و حتا سهمیه بیمه حوادث جانی و بدنه داشته باشه چون خودروهای ساخت داخل امنیت جانی ندارند .
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
نخیر مگه همه ی پولدارها با خوردن حق فقرا پولدار شدن؟ طرف زحمت کشیده ثمره اش رو هم دیده، به همون مقدار که پراید سوار حق داره پورشه سوار هم حق داره، مشکل اصلی جای دیگس دوست عزیز، به جای کینه گرفتن از ثروتمندای جامعه باید از باعث و بانی بدبختی ها و بیکاری ها و گرانی ها کبنه داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
کسی که پراید داره یعنی 50 میلیون داره یعنی در آمدی معادل 20 سال یک روستایی اگر پراید داربدبخت هست روستائییان چه هستند ؟
آقایان سعید معدنی ، سید امیرحسین شکرآبی و محمد زاهدی کاملا نوشته هاشون درسته ، کامنت ها رو هم نگا کنید بیشتر مردم کارشناس نیستن اما همین نظرات رو دارن ! اما سوال اینجاست که مسئولینی که در دولت ما هستند آیا کم هوش هستند؟ اگر اینطور است چه کسی آن ها را تایید صلاحیت کرده ؟ که اینگونه تصمیمات بدون مشورت و خودسرانه میگیرند و هم خود را زیر سوال میبرند و هم مردم را تحت فشار میگذارند !!!

یکم خودمونی تر بگم : دولت چرا از کارشناسان و جامعه شناسان فهیم کشور استفاده نمیکنه؟ اگه استفاده کرده چرا اسامی اون ها رو اعلام نمیکنه که ببینیم چه کسی همچبن گلی به سرمون زده ؟! خب معلومه که اصلا مشورت نشده ! که اگه شده شاهد همچین اتفاقاتی که افتاده نبودیم ! اعتراض ما مردم یکطرف / اغتشاش و اسیب به اموال عمومی توسط عوامل بیگانه یکطرف / خسارت ناشی از قطعی اینترنت یکطرف و مهمترین آسیب هم قیمت بالای بنزین و فشار به مردم کم در آمد و قطعی درآمد آن ها با اینکار !!! و یه چیز مهم تر هم اینکه اعتماد مردم از بین رفت با این همه دروغ و سرکار گذاشتن مردم !!

من کارشناس نیستم ! من یکی از مردم عادی کشورم هستم بدون مدرک دانشگاهی و سن کم ! اما می بینم میشنوم و میفهمم که چخبر شده


کامنتمو بخاطر طولانی بودنش ادیت نکن تابناک جان ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
دوست عزیز.با مطلبی که نوشتی بدون توجه به سن و مدرک تحصیلی مشخصا بسیار مطلب پخته و منطقی و بقول معروف حرف حسابه. پس قطعا خودت بهتر میدونی اصلا نه با کارشناسان امر که حتی بنظرم سران محترم سه قوه با خودشان هم مشورت نکرده اند. . چون اختیاری در این زمینه ها ندارند. دستور است باید اجرا شود. والسلام
انگار یادتون رفته اینترنت قطعه..
300درصد نه 300برابر
از نظر مسئولین ما تظاهرات تنها در اعتراض به سیاستهای امریکا،انگلیس،عربستان سعودی و...حمایت از مردم یمن ،فلسطین و سوریه و... مجاز است و به شدت هم حمایت می شود!!
تحریم بی اثر نمی شه مگه این که خود تحریم بی اثر بشه. شما میزان تولید رو بالا ببر،کجا میخواهی این تولیدت رو بفروشی، وقتی که درهای سیستم جهانی بانکی روی ما بسته شده؟! اینو دیگه هر بچه هشت ساله ای هم می فهمه اما گویا آقایون اون قدر از دنیای کسب و کار امروزی جهانی به دور هستن که هیچی نمی فهمن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
خودشان می گویند که نمی دانند
و وقتی کاری را ندانی در نتیجه به مشکل خواهید خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
تحريم ها برداشته نميشه پس خدا بركت بده به جيب مردم ، از مردم ميگيريم
آقای روحانی رییس جمهور محترم

گرانی کمر مردم رو خم کرده کجا باید اعتراض کرد که شما ناراحت نشید

من یک ایرانی ام فدایی کشورم ایران
مجلسی که طرح دو فوریتی خود را کنسل میکند ، هیچ کارایی برای ملت ندارد . مجلس صدای مردم است نه دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
استعفای صادقی چه شد ؟
نقش مجلس در تصمیم گیری بنزینی از راس امور به ته امور سقوط کرد
اعتراض بی فایده است

دولت با ناکارآمدی اش گرانی را به مردم تحمیل کرد و حق اعتراض هم نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
دولت و مجلس کاره ای نیستند سرتو از برف بیار بیرون نترس،مثل امام حسین آزادمرد باش
اعتراض حق مردم است انتقاد حق مردم است ولی ما اجازه ی اعتراض وانتقاد نمیدهم
هیچ پولی تابحال و در طی دو مرحله قبل از محل فروش بنزین با نرخ جدید بحساب بنده واریز نشده است
اگر مرحله سوم هم واریز نشه بنابراین حرفهای رییس جمهور و دیگر اعضای دولت در مورد طرح معیشتی کذب است .
در آنصورت رای من مساوی است با خودزنی .

رای دادن من توهین به شعور خودم و خانواده ام است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
حالا اگه این پولو بهت میدادن همه چیز درست بود و عدالت برقرار ؟؟؟؟ کوته فکری هم حدی داره برادر
روحانی خودش از منتقدین پول دادن به مردم بود حالا چطور شده که داره به مردم پول میده ؟؟؟ این موضوع در همه دنیا منسوخ شده و یک سیاست از پیش شکست خورده است در زمان احمدی نژاد هم اجرا شد که نتیجه اش رو دیدیم لطفا یه کم وسعت دیدت رو افزایش بده این پول دقیقا برای بستن دهن امثال توست و مطمئن باش که سه برابرش رو از جیبت میگیرند
گرانی کالاها اجتناب ناپذیر است
کسب و کار بجز موارد اندک کلا مرخص شد
کرایه های بالای مغازه ها و کاسبی داغون موجب خالی شدن بسیاری از مغازه های اجاره ای شده

کی بود میگفت اونچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که ............
تحریم ها با رونق تولید بی اثر میشد ولی با چه کیفیتی تولید شود !!!! اعتماد مردم با کیفیت خوب برمیگردد ، اختلاف قیمت کالای ایرانی با خارجی باید فاحش باشد که مردم به سمت کالای ایرانی بروند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
حق با شماست دلار باید بشه ۱۰۰ هزار تومن درسته
آقای روحانی به جای تعارف کردن و حرف تعظیم زدن در مقابل ملت و امثالهم قیمتها را به همان قیمت سال 96 برگردانید. تعظیم کردن این است و بس.
هرکی میتونه فقط باید بره، پشت سرشم نگاه نکنه...
خدایا خودت ظهور کن
خسته ام ، خسته ام؛ خسته از ...
آقای زاهدی گفته اند:در تصمیمات بنزین مجلس و نمایندگان مجلس کجا بودند؟ در جواب باید گفت نمایندگان مجلس کجا هستند که الان باشند؟ هرچی بهشون دیکته بشه همون رو تصویب و یا رد میکنند! خیلی وقتها نظر ريیس مجلس به تنهایی مقدم بر نظر کل نمایندگان است و خیلی جاها هم اس ام اسی که بهشون ارسال میشه و شب نامه ای که پخش میشه ، سرنوشت نظرشون و سرنوشت کل کشور رو عوض میکنه ؛ مجلس خیلی وقته که فرمایشی است و از طرف دیگه شده محل بده بستان، استیضاح وزیری رو مطرح ميکنند بعد پشت پرده امتیاز میگیرند و دوباره به همون وزیر رای اعتماد میدهند و این وسط، هزینه است که بر سر مردم و کشور آوار میشه و این دور تسلسل ادامه دارد و بقول شاعر: آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
مملکت با اینترنت هم به سختی قابل تحمل بود حالا که اینترنت نیست دیگه رسما ...
لطف کنید با همین گوشهای شنوا بفرمایید بعد از افزایش نرخ سوخت چه چیزی گرون نشد؟
دلار ؟ سکه؟ طلا ؟ خودرو؟ لوازم خانگی ؟ موبایل ؟ ......

و حالا کجا باید اعتراض کرد
خالاکه اوضاع ارام شده چرا اینترنت را وصل نمیکنید؟!!!! مردم گرفتارند
این پول یارانه معیشتی نیست بلکه رشوه دولت به مردمه ...۵۵ تومن تو ماه چیه ۵ لیتر بنزین ؟
مردم کیلویی چند؟
کیهان نوشته تحریم ها با رونق تولید بی اثر میشه
عجب فکر بکری
چرا تا حالا نگفته بودی خب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
اصلا گیریم که تولید کردی کی می خره؟ مردم که خیلی بتونن خرج خورد و خوراکشون رو بدن صادرات هم که منوط به داشتن کیفیت و قیمت رقابتی و ارتباط با سیستم مالی دنیاست که هیچ کدومش وجود نداره
خداروشکر بالاخره یه رسانه از دریچه واقعیت به موضوع‌نگاه کرد
اینترنت راوصل کنید
متاسفانه به خيابان بيايى ضدانقلابى ومزدورآمريكا، توخونه بمونى ميان بالبخندمى گن همه موافق افزايش قيمت بنزين بودن! خيلى دردناكه
نه آقاى روحانى قريب به اتفاق مردم ناراضى وخشمگين هستن بجاى عذرخواهى ودلجويى نياييد لبخندپيروزى ...صحبت كنيد
ازمردم امكان وتجمع مسالمت آميز را گرفتيد و نظرسنجى بزاريد؟ رفراندوم پيش كش
بدون شک اگر مکانی را هم برای اعتراضات در نظر بگیرند همانگونه که روحانی تهدید کرد که انقدر دوربین داریم که پلاک و چهره همه رانندگانی که راه بندان کردند را شناسایی و دستگیر کنیم .در انجا هم برای هر نفر یک دوربین خواهند گذاشت
باز گفتار درمانی پیرامون حق و محل اعتراض !!
کو عمل ؟!
با سلام
هم اکنون که شرايط کشور به گونه اي است که اينترنت از دسترس خارج شده شايسته بود که حداقل موتور هاي جست و جوي ايراني فعال مي بودند.
موتور جست و جوي يوز (www.yooz.ir) با استفاده از سرمايه ملي طراحي و شده حال چرا زماني که به آن نياز است در دسترس نيست.
آيا يوز صرفا يک رابط بين کاربر و گوگل است؟
کاربران اينترنت نمي توانند آدرس همه وب سايت هاي مورد نيازشان را حفظ کنند، در چنين شرايطي نياز به يک موتور جست و جوي ايراني الزامي است.
لازم به ذکر است که گفته اند لنگ کفش در بيابان نعمت است و ليکن حال همين لنگه کفش هم در دسترس نيست
فقط بگم حيف رايي كه به روحاني بي تدبير بي كليد دادم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
به کی میخواستی رای بدی بهتر این بشه وضع جک نگو
فقط بگم حيف رايي كه به روحاني بي تدبير بي كليد دادم
فقط نظر خدا مهم است نه هیچ کس دیگر
(در تصمیم بنزینی مجلس و نماینـدگان ملت کجـا بودند؟ ) تو کما
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
مهدی اونا کاره ای نیستم بفهم
اینترنت قطع کردین ملت بدبخت کردین
بیخود سرمردم کلاه نذارین.حرف هیش کدوم از شماها خریدار نداره.مدام توپ و زمین همدیگه میندازین تا همه چی تموم شه.فقط درد و رنج میمونه برا ما ملت.
بنزین چقدر گران خواهد شد؟! وزیر نفت : تا آستانه تحمل مردم.
اینترنت کی وصل خواهد شد؟ ... تا آستانه تحمل مردم
درمتن مقاله نوشته شده 300برابرقیمت یک کالای استراتژیک افزایش داده شده!!!!!..لطفابیشتردقت کنیدوفارسی راپاس دارید!!!بهتراست بگوییدبه سه برابرقیمت قبل افزایش داده شد!اگرهم قرارباشدبه درصدگفته شود وقتی قیمت کالایی دوبرابرشوددرواقع100درصدافزایش قیمت است ودرموردقیمت بنزین آزادهم رقم200درصدافزایش صحیح است!!!درموردنقش نمایندگان هم که باتوجه به آخرین اظهارات،ظاهرانمایندگان خودشان دربرنامه پنج ساله دولت رامکلف به اینکار(البته نه بااین کیفیت)کرده بودند همچنین درموردجزییات اجرای این طرح نیزروزسه شنبه درجریان تصمیم دولت قرارگرفته اند(البته اگرطبق معمول درجلسه مجلس درحال چرت زدن یالابی بادوستان نبوده باشند!) فقط اززمان اجرای آن باخبرنشدند،پس نمیتواننداظهربی اطلاعی بکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
دنبال چی هستی ....
سایت های خبر گزاری هم باید جمع بشه. یه جوری خبر میذارن آدم فکر می کنه فرداش همه چیز درست میشه. نه کسی به حرف خبرگزاری ها گوش میده نه به کسانی ک حرفش رو میزنن. ملت میام می خونن فکر می کنن دیگه همه چیز درست شده و یکی حرف خوب زده و مسیولین گوش میدن. فقط تاثیر روانی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
اینجوری که پیام گذاشتی خوده روحانی هستی، ببخشید شرمنده، بازم مردم الکی شلوغ کردن نه اینکه خیلی دلخوشن و جیباشون پر پوله، الانم به دولت بدهکار شدن دیگه دولتم داره طلبشو وصول میکنه!
جدا یعنی انقدر اوضاع مملکت خرابه که یک هفته است اینترنت رو قطع کردن ؟ اگه وصل کنن چی میشه؟
رفراندوم وسلام
قابل توجه مسئولان محترم مردم آدم آهنی و روبوت نیستند که شما هر چه دوست دارید به آنها بگویید و کسی دم نزد آیا اساس خلقت انسان بدین‌گونه بوده یا خیر آقا من میتوانم به شما بگویم شما حتما باید شام عدس پلو بخورید و شما هم بخورید مگر این شدنی است این چیز پیچیده ای نیست لطفا بهش فکر کنید
وقتی تمامی مسئولان ارشد و غیر ارشد کشور ما اعتراضات مردم رو نه میبینن نه میشنون حالا مکانی برای اعتراض چه فایده ای داره؟؟
؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
خب اونها هم همین را میگویند بروید در بیابان آنقدر فریاد بزنید تا حنجره تان پاره شود
من بابت اتفاقات بنزینی یک نتیجه ای گرفتم. سیستم پول کم آورد. گفت گرونش میکنم اگر خیلی صدا نکرد که کسری بچه ها جوره. صدا کرد میگم میخواستم بدم به خودتون. وگرنه اگر قرار بود از اول همه اش رو بدن به مردم، صادقانه میگفتن کل درامد جاصل از گرونی‌رو پس میدیم. بجای اینکه یک هفته بعد از گرونی چندرغاز رو بریزن هم دو روز قبلش میریختن. خلاص. اعتراضات خیلی کمتر میشد. نتیجه نهایی اینکه اعتراضات در واقع نتیجه داد. اگر نبود باور کنید این دو قرون رو نمیریختن. .راستی از اینتر نت چه خبر تابی؟
اون عقل کلهایی که یه شبه مردم رو بدبخت کردن و ادعا دارن قاطعانه نمیذارت حتی یکریال اجناس گرونتر بشن
با گوجه 14000 تومنی در چه حالن؟
اندازه گوجه فرنگی و سیب زمینی هم وجود ندارن
مردم حق ندارند، صاحب دارن
بايد به اون نويسنده اي كه گفته با توليد تحريم بي اثر ميشه كه گفت تابحال تو عمرت يك چيزي توليد كردي؟ يك كار آفريدي كه مياي نظر ميدي؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
تهدید و فحش و ناسزا دروغ زیاد تولید کرده
با این مجلس و این دولت که قدرت و درایت و تجربه لازم را ندارند
و اعلام و محبوبیت و حمایت اکثر مردم را هم از دست داده اند
نباید به آرامش و رفاه و امنیت کشور و مردم ، در ماه های آینده امیدی داشت .
مردم باید خودشان به همدیگر کمک کنند
و چنانچه دارای کاسبی هستند حداقل سود ممکن را بگیرند .
چون تنها خود مردم در این شرایط درد همدیگر را درک میکنند .
خوب مثل مردم برره باید تو خونه خودمون اعتراض کنیم و هر کی بیشتر ناراحته میتونه شیشه های خونشون رو بشکنه
اگر اعتراض حق مردم است، کجا اعتراض کنند؟
/
مردم جایگاهی ندارند و هیچ حقی برای آنها تعریف نشده.
کی گفته حق اعتراض نداریم....تو خودمون میتونیم اعتراض کنیم به شرط اینکه آسیب به روانمون وارد نکنیم لطفا اونهایی که اسیب به روانشون وارد نمی کنن از همین حالا خودشون رو از اون اشراری که اسیب به روانشون وارد می کنند جدا کنن
اغایون سرتون رو به درد نیارین.تا زمانی که تحریم هست همین اش و همین کاسه.کشور ایران کشوری که به شدت نیازمند واردات هستش چون صادرات غیر نفتی در عمل یعنی هیچ.پس می مونه نفت که اینم وضعشه.لوب کلام گرونی و تورم تا زمانی که صادرات نفت نداشته باشیم خواهد بود.راهکار این هستش که به هر طریق تحریم صفر بشه و یه عده ادم دلسوز و وطن پرست راه رو برای پیشرفت صنعت و کشاورزی ایران هموار کنه و از نخبگان کشور که کم نیستند استفاده کنه.الان بیشتر کسایی که تو جاهای مهم کشوری هستن بی سوادن چون با پارتی سرکارن.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
شما دیگه کجای کاری؟ فک کردی نفت که صادر میشد خرج مملکت و مردم میشد؟؟؟؟ پول نفت که مال ملت بود به خود مردم داده نشد که هیج ! مردم رو راضی کردن خرج مملکت شه اونم نکردن و پول نفت رو گذاشتن جیب خودشون هر کیم زورش بیشتر بود اختلاس کرد و فرار ...

خدا رو صد هزار مرتبه شکر که تحریم ها باعث شد نفت سرجاش بمونه لاقل اما از اینور اینا انقدر زورگو و ستمکار شدن همون نفت رو بنزین کردن و تنها راه چاره رو تو گرونی بنزین و خالی کردن ته جیب ملت دیدن !!!
اتفاقات اخیر مانند عدم اجازه به نمایندگان برای طرح نظراتشان در مجلس و عدم امکان برای مردم برای ابراز نظراتشان در هیچ زمان و مکان نشان داد که صحبت هایی از قبیل
گوش دادن به حرف مردم و در راس امور بودن مجلس
فقط جوک گریه آور است
مطمئنن همه مسئولان و همه مردم میدانند که هیچ امیدی به آینده نیست و روزگاری بس تیره و تار پیش رو داریم.علت زیر بار نرفتن به تظاهرات مسالمت آمیز هم روشنه چون هیچ پاسخی به سیل جمعیت معترض نخواهند داشت.فعلا فقط شعار میدن که خودشونو حفظ کنن .افزایش تولیدو فتح قله و این اراجیف فقط شعاره
اخر تا به کجا...خدای من شبان من است...
بسمه تعالی
تنها جا، تو دلتان اعتراض کنید تا به قبای آقایون بر نخوره....
حال بگذریم که در طول این سالها چه بلایی سر جوانان نیاوردید؟ در حال حاضر نیز با قطع اینترنت بر خیل مشکلات افزوده اید . برای همه ملت علامت سوال است چرا قطع اینترنت؟!!؟
هنوز یک هفته از گرانی بنزین نگذشته در شهر من تمام تاکسی ها و آژانسها قیمت های خودشان را بالا بردند ، اصلا هیچ نظارتی نیست ، بزودی سایر اجناس هم گران میشوند . تجریه چندین بار گرانی بنزین در کشور را شاهد بودیم که همیشه مسئولین قرص و محکم میگن اجازه نمیدهیم اجناس گران شوند اما بعد از آن همه چیز گرانتر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
چه انتظاری داری؟
منی که کارم جابهجا کردن مسافره از کجا باید بیارم؟ جوک میگین ها
این اینترنت کی وصل میشه. مگه روحانی نگفت که کار یک عده محدوده. پس چرا اینترنت کل کشور قطع شده؟
کی گفته اعتراض حقه مردمه؟؟؟؟؟؟؟ مگه شهر هرته؟؟؟؟؟
رونق تولید ؟
اگر منظورتون بیشتر کردن یارانه و حمایت بر امثال خودروسازهاست که وای بحال ما
در برابر این حجم از ضرر وارد شده به کسب و کار های وابسته به اینترنت چه کسی پاسخگو هست؟؟؟؟
فقط یه چیز مهمه؟ فقط بایکوت خبری؟
هیچ کس دلسوز جوون های این مملکت و شرکتای نوپایی که اسیب میبینن نیست...
هر اعتراضی از جانب ملت باید در نطفه خفه شود چون تبدیل به اغتشاش میشود
اغتشاش خطرناکه
رونق تولییییید؟؟؟؟؟ در حال حاضر با توجه به تورم های شدید ایران و تحریم های روز افزون هر شرکت بی پشتوانه ای که روانه تولید شود شکست خواهد خورد. خنده دار بود رونق تولید. فرار رو بجلو.
چرا باید تو مملکت اسلامی این همه ظلم و بدبختی حاکم باشه خجالت بکشید این نه رسم مسلمونیه نه سیاست فقط خوب دروغ میگید
اینترنت را وصل کنید. ما را عصبانی نکنید
ما فهمیدیم که اینکه می‌گویند مجلس در راس امور است فقط شعار هست و واقعیت ندارد و در عمل چیز دیگری نشان دادند، حیف این همه بودجه
این زمانه یاد کاهنان مصر می اندازه آدم رو
چرا دولت و سران سه قوه بجای راه اندازی اتاق فکر و استفاده از نخبگان ممتاز سیاسی و اقتصادی و جامعه شناسی و اجتماعی و روانشناسی و....
باید بیان از خبرنگارها بپرسن بازتاب سیاسی هر کار و تصمیمی که میگیرن چی هست؟؟

سنگ خودتون رو به سینه میزنین؟؟؟
یا بیسوادیتون و جاه طلبیتون رو به رخ می کشید؟؟

درد این مملکت فرار مغزها و استفاده از نفرات هست در مدیریت کلان بجای خرد جمعی
امام خمینی گفت مجلس در راس امور قرار دارد

امروز اما مجلس شده حاصل عصاره جناح بندی و گروگانگیری سیاسی توسط تبلیغات لیستی و انتخاباتی فاقد درک عمیق سیاسی و اجتماعی و اقتصادی
و ما فقط داریم دم انتخابات شور و هیجان الکی و بیخود و کاذب می بینیم و اشخاصی کاندید مجلس و نماینده میشن که اندازه شعارها و وعده هایشان توان خدمت و خرد جمعی و کارگروهی ندارند
جوانگرایی و استفاده از مدیران و وزیران و وکیلان و سرپرستان جوان در مملکت باب نیست و طرز تفکر انقلابی با سردار بیست و سه ساله و فرمانده زیر سی سال جبهه جاش رو داده به مجلس بازی و دولت بازی و قوه بازی و مدیران پیر و فرتوت و محافظه کار و از کار افتاده و جسبیده به صندلی در حد چسب دوقلو!!!!

درد این مملکت نبود خرد جمعی هست نه نبود خبرنگار مشاور در امور سیاسی!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی