بازدید 24456

تحلیل نشریه آتلانتیک از تحریم‌های جدید ترامپ علیه رهبری ایران

ایران تا اینجا بزرگترین هدف تحریم‌های ایالات متحده بوده، ولی دولت ترامپ فشار‌های اقتصادی را در راه دستیابی به تحولات در ونزوئلا، کره شمالی و دیگر نقاط جهان نیز پیگیری کرده است. دولت‌های قبلی به این ابزار به عنوان چیزی تیز‌تر از دیپلماسی، اما نرم‌تر از جنگ نگاه کرده اند، اما ترامپ به مراتب بسامد استفاده آن‌ها از این ابزار را افزایش داده است.
کد خبر: ۹۰۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 25 June 2019

هم اکنون دونالد ترامپ به خاطر نابودی یک هواپیمای آمریکایی حاضر به حمله به ایران نیست. در عوض، او با استفاده از ابزار مورد علاقه اش، یعنی جنگ اقتصادی تلافی کرد.

روز دوشنبه، ترامپ اعلام کرد که علیه رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای و سایر افراد نزدیک به وی اقدام به وضع تحریم می کند و دسترسی آنها به منابع مالی و حمایت های کلیدی را قطع خواهد کرد. این اقدام به دنبال گزارش های آخر هفته قبل است که ایالات متحده اقدام به حمله سایبری علیه کامپیوترهای مورد استفاده توسط نهادهای اطلاعات ایران کرده است.

ترامپ از دفتر کارش در کاخ سفید گفت: رهبر عالی ایران، کسی است که در نهایت مسئول رفتار خصمانه حکومت است. دفتر او بر ابزارهای بی رحمانه حکومت نظارت دارد.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو، در پی اعمال مکرر مجازات مالی از زمان خروج ترامپ از موافقتنامه هسته ای در سال گذشته، حدود 80 درصد از اقتصاد ایران تحریم است. این امر عملا شامل تمام صادرات نفت ایران است که بازوی اصلی ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که عمیقا در اقتصاد ایران درگیر است و پتروشیمی و فلزات می باشد.

نتایج دوگانه است: اول، اقتصاد ایران در حال تنزل است. دوم، ایران حالت تهاجمی به خود گرفته است.

تحلیل نشریه آتلانتیک از تحریم‌های جدید ترامپ علیه رهبری ایران

پومپئو به تازگی چندین بار از تحریکات هفته های ایران قبل از ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین، از جمله انفجارهای تانکرهای نفت و حملات موشکی در عربستان سعودی و عراق به عنوان مدرک تأثیرگذاری و موفق بودن کمپین "فشار حداکثری" یاد کرده است. این کمپین رسما با هدف سوق دادن ایران به میز مذاکره است. اما مقامات دولت به آنچه آنها به عنوان یک مزیت جانبی برای محروم کردن ایران از منابع مورد استفاده برای تأمین مالی تروریسم می خوانند، نیز اشاره می کنند. هفته های گذشته نشان داده که ایران پس از گذشت بیش از یک سال تحریم های دولت ترامپ، ابزارهای زیادی برای آزار و اذیت ایالات متحده و متحدانش دارد.

آیا این مجموعه تحریم ها در نهایت ایران را وادار خواهد کرد تا خصومت خود را با مذاکره با آمریکا متوقف کند؟ یا حداقل اقدام به طراحی حملات را برای ایران سخت تر خواهد کرد؟ الیزابت روزنبرگ، یکی از همکاران ارشد مرکز امنیت ملی نوین آمریکا، به من گفت که شک دارد که آیت الله خامنه ای همچنان از ابزارهای مالی استفاده کند که در معرض دید ایالات متحده قرار گرفته است. روزنبرگ که در دولت اوباما روی تحریم های ایران کار می کرد، گفت: این تحریم ها بیشتر نمادین هستند تا عملیاتی. وی می گوید: تحریم های جدید نه تنها تأثیر اقتصادی مهمی بر ایران ندارند، بلکه نوعی نمایش جانبی از تنش های نظامی و افزایش فشارها و اهرم های موجود است که تا کنون توسط ایالات متحده و ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

با وجود این تحریم رهبر یک کشور هنوز هم یک قدم اساسی است. جان اسمیت محقق مؤسسه حقوقی موریسون فارستر و مدیر سابق دفتر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا میگوید: تحریم‌های جدید دولت ترامپ، رهبری عالی ایران را در موقعیت مشابه با رهبران تحریم شده در گذشته قرار می دهد، همچون قذافی در لیبی، اسد در سوریه، مادورو در ونزوئلا. آمریکا عموما در یک نقطه بی بازگشت اقدام به تحریم رهبر یک دولت می کند. در نقطه ای که به این باور می رسد که دیگر نیازی به هیچ ارتباط، مذاکره و تأمل و اندیشه در خصوص آن دولت وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد، این چیزی نیست که از دولتی که هنوز به دنبال مذاکرات باشد، انتظار آن را داشته باشیم. استیون مانوچین، وزیر خزانه داری، هم در جریان گفت وگو با خبرنگاران پس از اعلان تحریم ها گفت، وی در اواخر هفته جاری به دنبال تحریم وزیر خارجه ایران، جواد ظریف است.

ایران تا اینجا بزرگترین هدف تحریم‌های ایالات متحده بوده، ولی دولت ترامپ فشار‌های اقتصادی را در راه دستیابی به تحولات در ونزوئلا، کره شمالی و دیگر نقاط جهان نیز پیگیری کرده است. دولت‌های قبلی به این ابزار به عنوان چیزی تیز‌تر از دیپلماسی، اما نرم‌تر از جنگ نگاه کرده اند، اما ترامپ به مراتب بسامد استفاده آن‌ها از این ابزار را افزایش داده است. نیکولاس مادورو رهبر ونزوئلا در برابر کمپین فشار اقتصادی که به قصد سرنگونی او شکل گرفت مقاومت کرد، اما ترامپ به موفقیت تحریم ها در آوردن کره شمالی پای میز مذاکره درباره برنامه هسته ای خود اشاره کرده است؛ هرچند این مذاکرات تا کنون به یک توافق ختم نشده است.

در مورد ایران، قدرت های دیگر ممکن است انگیزه ای برای تضعیف ایالات متحده داشته باشند؛ اگر بر این تصور باشند که امداد اقتصادی برای تهران تنها راه حل بحران است. کشورهای اروپایی برای تقویت تنش زدایی تلاش کرده اند، به ویژه بعد از آن که ایران در ماه می تهدید کرد در فقدان انگیزه های اقتصادی تعهدات خود را نقض می کند. مشاور امنیت ملی روسیه قول داد مسکو در هفته آینده در نشست آینده روسیه با ایالات متحده و مقامات اسرائیل به منافع ایران توجه کند.

در عین حال نشانه های تساهل در هر دو طرف وجود دارد. دولت آمریکا پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط کرده است. منتقدان توافق هسته ای باراک اوباما شکایت دارند که این توافق تنها مسأله هسته ای را حل کرده و دیگر فعالیت های بی ثبات کننده ایران از جمله آزمایش موشک های بالستیک و حمایت از پروکسی های ستیزه جو را نادیده گرفته است.

پامپئو در سال گذشته، دوازده درخواست گسترده را در مورد آن ها و مسائل دیگری که گفت، باید بخشی از هر گونه توافق جدید باشد، مطرح کرد. اما ترامپ به نظر در این آخر هفته کمی عقب نشینی کرد و به چاک تاد از NBC در دیداری مطبوعاتی گفت: "من فکر می کنم آنها هم می خواهند یک توافق را انجام دهند و توافق من هسته ای است. ببینید، قرار نیست ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند ... من فکر نمی کنم آنها موقعیتی را که در آن قرار گرفته اند، دوست داشته باشند. اقتصادشان کاملا ورشکسته است.

با این حال روز دوشنبه، وی قول داد که ایالات متحده فشار بر تهران را افزایش دهد، تا زمانی که حکومت ایران فعالیت های خطرناک خود و بلندپروازی هایش را کنار بگذارد، از جمله دستیابی به سلاح های هسته ای، افزایش غنی سازی اورانیوم، توسعه موشک های بالستیک، مشارکت در حمایت از تروریسم، شعله ور کردن درگیری های خارجی و اعمال خصمانه علیه ایالات متحده و متحدان آن.

ری تاکیه، یکی از محققان خاورمیانه در شورای روابط خارجی، استدلال کرده است که حملات اخیر ایران یا ادعای مسئولیت ایران در آنها، به قصد آغاز جنگ نیست، بلکه برای وارد شدن به مذاکرات از موقعیت قدرت است. او در مجله Politico نوشت: پیش از مذاکره با ایالات متحده، ایران نیاز به روایت یک موفقیت دارد.

واشنگتن با این حال خود را تسلیم شده معرفی نمی کند. در حالی که دولت آمریکا همچنان با تحریم ها مشغول شده است، ترامپ سریع هشدار می دهد: من فکر می کنم ما خویشتن داری زیادی از خود نشان داده ایم و این بدین معنی نیست که در آینده هم ما خویشتن داری خواهیم داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۳
ایران باید به سازمان ملل و کشورهای جهان اعلام کند بدلیل تحریمهای قادر به انجام هیچ یک از تعهداتش در برجام نیست و از طرف باید صادرات نفت کشورهائی مثل عربستان و امارات و... با هر حربه ای قطع و نابود شود تا آمریکا وادار به تسلیم شود.
بابا اینا دیگه چقدر پرتن؟؟
اونوقت یه عده تو از داخل اینا رو جدی میگیرند
خاک به تو اون سر احمقت ترامپ
مگه رهبری پول و مال و منال داره که تحریم کردند.ترامپ چقدر ساده است.
کاغذ پاره ها تازه شروع شدند. تا الان ضایعات کاغذ بودن
به نظر من یکی از مراجع قم می تواند کشتن ترامپ را برای مسلمانان لازم و واجب بداند. همانند کاری که امام خمینی با سلمان رشدی کرد. چرا که ترامپ کل مردم ایران را هدف قرار داده است. مطمین باشید به دلیل وابستگی شدید ترامپ به دنیا و اقتصاد ترسو بزدل است، و بنابراین بر عملکردش تاثیر گذار است. این قضیه برای بولتون و پامپیو نیز می تواند اعمال شود. حتی می توان خانواده های آنها را نیز درگیر این قضیه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
اتفاقی این نظر را دیدم . ولی به نظر میرسدبد نباشد اگر حکم سلمان رشدی داشته لاشد. ان موقع بعد از ریاست جمهوری هم یک قدم ساده در خیابان نمی تواند بگذارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
بخواب جون مادرت شرط میبندم الان ریس یه جایی تو این مملکت هستی تو با ایین مغزت
این به خاطر اینه که امریکا منظورش از مذاکره در اصل تسلیم کامل ایران هست.
کار تحریمهای امریکا به جایی رسیده که باید بگوید غیر از این و اون و اون یکی بقیه تحریم !!!
"تمام عمر ما در ولایت عهدی شاه بگذشت "جمله ای از مظفردین شاه .تمام عمر ما هم تو کل کل ایران و امریکا گذشت
رهبری که دارایی ندارند که تحریم کنند بزار تا دلشون می خواد تحریم کنند
رهبری انقلاب اسلامی منافع سیاسی و شرکت هوآوی منافع اقتصادی ترامپ را هدف گرفته و تحریم میشوند. قابل تامل شیفتگان کوروش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
چه ربطی داشت
فاشیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
فاشیست و دلقک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
نازیست
آنچه ترامپ درذهنیت وواقعیت آمریکایی دارداین استکه نظام جمهوری اسلامی ایران به اوبله بگویدبااومذاکره کند هرگزاین اتفاق دراین 16ماه تاانتخابات امریکااتفاق نمی افتد64هفته 480 روزتاسقوط ترامپ دربرابررقیبش آقای جوبایدن رخ می دهد واوشکست سختی بخاطرعملکردش خواهدخوردبنابراین ترامپ یک راه دارد به برجام برگرددتحریم هارالغوبکند وبااحترام برخوردبکنداین یگانه راه اودرپیروزی درسیاست خارجی اوخواهدبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
بازگشت به برجام هم برای او یک شکست خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
به نظرم ما نباید روی شکست ترامپ در آمریکا حساب باز کنیم. این یک خطای راهبردی است. باید خودمان بلند شویم. برای ما فرقی نمی کند چه کسی رئیس جمهور آمریکا بشود. ما باید مسیر خودمان را پیدا کنیم
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
کجای کاری!
واقعا دفعه اول که خبر رو خوندم باورم نشد دوباره خوندم و به شدت خندیدم و اشک توی چشمام جمع شد. باورم نمیشه رییس جمهور آمریکا اینقدر سفیه باشه. هر چی بوده تحریم کرده دیده دیگه چیزی توی لیستش نمونده خواسته مثلا یه تحریم جدید اختراع کنه. :))) دونالد جان فازت چیه؟ نوزاد ها رو تحریم کردی که پوشک بهشون نرسه ولی مچ احتکار کننده ها رو گرفتیم. سیل زده ها رو تحریم کردی دیدی مردم ایران کمک کردن که مشکلات حل بشه. نفت رو تحریم کردی دیدی که صادرات غیر نفتی رو افزایش دادیم. با تحریم رهبری چه منظوری داشتی؟ فکر کردی راحتت میذاریم؟ بچرخ تا بچرخیم.
پاسخ ها
شاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
فروش محصولات کشاورزی
خرید و فروش محصولات صنعتی و تکنولوژیک
حمل و نقل ریلی و ترانزیت کالا
و ...
هنوز اینقدر میتونه تحریما رو اضافه کنه که ایران به معنای واقعی فلج بشه
امریکا هیچوقت دست خودشو خالی نمیکنه
الان نه ولی در آینده هم مردم ایران و هم مردم آمریکا یک سوال را خواهند پرسید .
حرف حساب دولت آمریکا چیست ؟
حتی گردن کلفتی هم برای خودش یک منطقی می خواهد اینها حتی همان مقدار هم منطق ندارند ...
ریشه تمام این مصائب و مشکلات در دنیا ،زیاده خواهی افراد و کشورهاست .... منافع میخواهی؟خب باید منفعت بدهی تا منفعت بگیری ... زورگویی و تحریم باعث تنش و هرج و مرج میشود .... اصلا ریشه اصلی مشکل ما با آمریکا در واقع اسراییل است .... و فکر میکنم اگر خدایی نکرده جنگ شود باید وباید یدونه به آمریکا بزنیم و ده تا به اسراییل و حتما این دندان لق را از بیخ بیرون آوریم و نابود کنیم تا مشکل حل شود چون آمریکا به علاوه اسراییل فرق محسوسی با آمریکای تنها ندارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
مثلا مشکل شما با اسرائیل چیه که این همه تورم بدبختی گرانی رو برای ما و خوشحالی و سفر اروپا و کانادا را برای شما به ارمغان اورده است
سلام ، چندین بار تا حالا کامنت گذاشتم و یک نکته مهم رو یادآوری کردم و اون اینکه : یا از مقالات و روزنامه ها و کلا منابع خبری دنیا نقل قول نکنین و یا با یک کار ساده لینک اون خبر رو در انتهای مقاله قید کنین ...اینکار خیلی باعث اعتماد خوانندهاتون میشه و عدم انجام اون خدای ناکرده باعث بی اعتمادی ...اینم برای نمیدونم چندمین بار !!
پاسخ ها
ملت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
احسنت
فقط دوستی و تعقل. دشمنان عرب در کمین ایران و خصوصا جزایرش هستند. به تندروها بلندگو ندهیم.
تنها راه اينه كه برنامه هاي جدي براي تامين معيشت زندگي و نياز هاي اساسي مردم خصوصا قشر متوسط و ضعيف پياده بشه اينكه الان گوشي موبايل و اين جور چيزا گرونه قابل تحمله ولي اينكه مردم تو تامين خوراك و مسكن مشكل داشته باشن قابل قبول نيست مسئولين بايد براي نياز هاي اساسي مردم برنامه ريزي كنند آمريكا هم ببينه كاري از پيش نميبره براي حفظ آبروي خودشم كه شده از مواضعش كوتاه مياد
همه اش جنبه تبلیغاتی داره
آمریکا تمام اقتصاد ایران را تحریم کرده حالا دیگر چیزی پیدا نمی کند می خواهد با تحریم افراد هیاهو راه بیندازد فقط یکی به این مزدوران داخلی اش باید حالی کند که وقتی کل صنعت را تحریم کرده حالا تحریم نام رهبری چه تاثیر مضاعفی می تواند داشته باشد البته قبلا سوختن برجام هم غربی ها در عمل به ایران سرویسی نمی دادند
يك نفر در دستگاه اداري دولت جناب ترامپ كه يك جلد كتاب تاريخ سياسي و اجتماعي ايران را به ايشان قرض بدهد جهت مطالعه!؟ البته بعيد ميدانم اهل اينجور كتب باشد وگرنه كمي آشنايي با روحيه مردم ساير ملل خيلي به نگرش ايشان به دنيا كمك ميكرد! راستي حال عمو جيمي (كارتر ) چطور است؟ خبري نيست از ايشون ! آخرش جناب ترامپ مثل جيمي جان ميشي!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی