بازدید 40209
«پولیتیکو» عنوان کرد؛

چه کسی و چگونه ترامپ را از حمله به ایران منصرف کرد؟!

چندی پیش و پس از ساقط شدن پهباد آمریکایی از سوی نیروی هوا و فضای سپاه، دونالد ترامپ مدعی شد که ابتدا با حملاتی محدود به خاک ایران موافقت کرد، اما پس از مدتی این ماجرا را لغو نمود. در این رابطه، تحلیل‌ها و خبر‌های زیادی پیرامون اینکه چگونه و چه کسی ترامپ را از حمله به ایران منصرف کرد، مطرح شده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰ 02 July 2019

چندی پیش و پس از ساقط شدن پهپادآمریکایی از سوی نیروی هوا و فضای سپاه، دونالد ترامپ مدعی شد که ابتدا با حملاتی محدود به خاک ایران موافقت کرد، اما پس از مدتی این ماجرا را لغو نمود.

به گزارش «تابناک«؛ در این رابطه، تحلیل‌ها و خبر‌های زیادی پیرامون اینکه چگونه و چه کسی ترامپ را از حمله به ایران منصرف کرد، مطرح شده است.

در این زمینه، پایگاه آمریکا «پولیتیکو» در مطلبی عنوان کرده که یک ژنرال بازنشسته چهار ستاره ترامپ را از حمله به ایران ترسانده و منصرف کرده است.

در این مطلب آمده است: ترامپ ممکن است از مردانی که یک بار از آن ها به «ژنرال های من» نام برده است، خسته شده باشد، اما یکی از رهبران نظامی بازنشسته، هنوز در مورد مسائل مهم سیاست خارجی مورد توجه ترامپ است.

جک کین، ژنرال ارتش بازنشسته چهار ستاره و معاون سابق رئیس ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش آمریکا ـ که هم اکنون رئیس مرکز مطالعات جنگ است ـ گفت که اظهارات ترامپ در مورد حمله ایران به پهپادآمریکایی یک نکته مهم داشت و آن هم جایی بود که ترامپ گفت، حمله ایران به پهپاد آمریکایی ممکن است بر اثر یک اتفاق بوده تا یک اقدام عمدی و تحریک آمیز.

چه کسی و چگونه ترامپ را از حمله به ایران منصرف کرد!؟

در واقع کین معتقد است یک مورد دیگر که نقشی مهم در این تغییر تصمیم داشت، این بود که به رئیس‌جمهور گفته شد حمله به پهپاد آمریکایی، در واقع اتفاقی و از روی اشتباه بوده است؛ موردی که آقای ترامپ نیز علنی و در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرده بود.

کین با اشاره به رونالد ریگان گفت: بینندگان ما ممکن است فراموش کرده باشند، اما در جنگ نفتکش ها در اواخر دهه 80، زمانی که ریگان اقداماتی را انجام داد، ما اشتباه کردیم. ما یک کشتی جنگی داشتیم که یک هواپیمای ایرانی را در فضای هوایی ایران آماج قرار داد و ما اذعان کردیم که یک اشتباه وحشتناک انجام دادیم.

به گفته یک منبع آگاه، این درس تاریخی کین باعث شد که ترامپ تردید بیشتری برای حمله به ایران داشته باشد و در نهایت دستور توقف حمله را صادر کرد.

ژنرال کین در مصاحبه‌ای می‌گوید: «به رییس‌جمهور اطلاعات تازه‌ای رسید که مقامات ملی ایران از این اقدام به ستوه آمده و شاکی بودند که یک فرمانده نظامی سرخود چنین تصمیم بزرگی را گرفته و پهپاد امریکایی را سرنگون کرده است.» او می‌گوید در میان ایرانیان خشمگین از این اقدام، نام قاسم سلیمانی هم به چشم می‌خورد که فرمانده قدرتمند سپاه قدس ایران است.

ژنرال کین می‌گوید، معلوم نیست آیا فرمانده‌ای که دستور شلیک به پهپاد را داد تحت هماهنگی با مقامات ارشد خود عمل می‌کرده یا فردی سرخود بوده است. اما به هر صورت این فرضیه به مذاق رئیس‌جمهور خوش آمد که نباید خطری بزرگ را با حمله به ایران دامن بزند؛ وقتی حمله به پهپاد امریکایی مورد نظر و نیت واقعی رهبران ارشد ایران نبوده است.

ژنرال کین گفت: «من فکر نمی‌کنم این ماجرا نقش تعیین‌کننده در تصمیم رئیس‌جمهور داشت، ولی قطعا به تصمیم او در این زمینه کمک کرد.» که به گفته او صرفا دغدغه تلفات احتمالی ماجرا را داشت. «مورد تعیین کننده برای او مقایسه دو اقدام بود؛ کشتن مردم به خاطر سرنگونی یک پهپاد.»

نیویورک تایمز نیز در همین زمینه نوشت: تا همینجا هم دیر شده بود و آقای گراهام هم که به شدت خواستار حمله نظامی علیه ایران بود، سوار هواپیمایی به مقصد غرب امریکا و خارج از دسترس بود. در نتیجه آقای ترامپ دستور توقف حمله را صادر کرد.

تصمیم گرفته شده بود. ارتش به ناوها و هواپیماهای خود دستور توقف و عقب‌نشینی داد. در کاخ سفید ترامپ تلویزیون را روشن کرد تا برنامه ساعت ۸ صبح آقای کارلسون را تماشا کند؛ جایی که هر چه می‌خواست را در تأیید اقدامات و تصمیم اخیرش شنید. روی صفحه تلویزیون آقای کارلسون داشت می‌گفت: «جنگ‌های خارجی برای امریکا نتیجه‌ای جز شکست نداشته‌اند.»

هرچند هنوز تصمیم رسمی رئیس‌جمهور اعلام نشده بود، آقای کارلسون از او به خاطر مقاومت در برابر حمله نظامی علیه ایران قدردانی کرد. او گفت: «همان افرادی که ما را به باتلاق جنگ عراق در شانزده سال پیش کشاندند، اکنون می‌خواهند جنگ جدیدی را علیه ایران بر پا کنند. رئیس‌جمهور اما بسیار هوشمند است که در برابر این درخواست‌ها تردید داشته و تردید خویش را جدی می‌گیرد.»

اگر رئیس‌جمهور تلویزیون را روشن نگاه می‌داشت،ا کمی بعدتر با نظرات کاملا متفاوتی از دوست دیگری در فاکس در ساعت ۹ شب مواجه می‌شد. هرچند اخبار توقف حمله هنوز هم عمومی نشده بود، شان هنیتی در برنامه خویش اعلام کرد: «آقای ترامپ هیچ راهی جز بمباران همه جانبه آنها ندارد.»

حداقل برای یک شب هم که شده این حرف آقای هنیتی درست از کار درنیامد، ولی جنگ بر سر جلب توجه رئیس‌جمهور در میان مجریان فاکس پایان نیافته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۱
سلام. اینگونه نیست! چون نتوانستند رادارها و سیستم رد یاب موشکی ایران را از کار بنوازند دستور توقف حمله داده شد جنگ سایبری هم که شروع کردند بر همین اساس بود.
بعبارتی سیستم پدافند ایران عزیز بومی است و در انحصار آنها نیست.درود بر اون ماشه ای که شلیک کرد.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
عراق جنگ رو به رادار ها باخت
آفرین
رادارهای ایران بسیار قوی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
تابی زده به سیم آخر ...
از هفته تبدیلش کرده به روزانه ...
دیگه هر روز خبر جنگ میره ...
nomadin
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
افرین علی اقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
عزیز جان اینکه فاصله قدرت نظامی ایران در مقابل
آمریکاچقدر هست چیزی نیست که با شعار دادن پر بشه،بحث بر سر هزینه ایه که آمریکا باید پرداخت کنه..
اگر روزی به این نتیجه برسن که با هر هزینه ای باید جلو اقدامات ایران گرفته بشه زدن ده تا یا بیست تا از هواپیماهای اونا دردی دوا نمیکنه
در واقع خر کردند ترامپ رو
چرت پورت گفته. بلافاصله بعد از انهدام پهپاد فرمانده کل سپاه گفت که اینکار یک پیام صریح، دقیق و... به آمریکاست اگر کار یک فرمانده خودسر بود لزومی نداشت فرمانده کل اینگونه بگوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
خیلی واضح بود که چرت و پرت هست و فقط مصرف داخلی برای ترامپ داره.
در یکی از روزنامه های فرانسه فردای اون رو نوشته شده بود که ترامپ با این حرف ها که مثلا یک نفر سر خود زده باعث تحقیر کل غرب شده.
مگه چنین چیزی اونم در یک مجموعه ی منظم مثل سپاه ممکنه که یک نفر سرخود بزنه؟!و جالب تر اینکه بین اخطار ها به پهپاد برای خروج از آسمان ایران تا حمله چندین ساعت فاصله بوده.برای یک "اتفاق" ساعت ها زمان لازم نیست.
قبول کنن تحقیر شدن.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
شما فکر می کنید که انها از جنگ می ترسند کار انها راه انداختن جنگ است فقط دارند شرایط ان را اماده می کنند
ترامپ نتوانست از جایش بلند شود
هر وقت یه نفر هیکل دار یه ضربه کاری از یک نفر با جثه کوچک اما فرز نوش جان میکنه شبیه همچین ادعاهایی میکنه. ترامپ هم برای اینکه امریکا را از تک و تا نندازه یه رجزی خوند. اگر حمله را شروع میکردند دیگه نمی تونستند تمومش کنند.
یکی فرماندهان گفت شاید ۱۵۰ نفر کشته شوند ولی در جلسه ای به ما دستور داده شده که ناو ۶۰۰۰ نفری را غرق کنیم
یکی فرماندهان گفت شاید ۱۵۰ نفر کشته شوند ولی در جلسه ای به ما دستور داده شده که ناو ۶۰۰۰ نفری را غرق کنیم
مشکل ما ترامپ نیست
مشکل ما فعلا سیب زمینی ، پیاز، مرغ ، اجاره خانه ، خودرو ، اختلاس، و.......... است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
به هم ربط وثیق دارند .
تو جنگ حلوا خیر نمی کنند..
ولی آمریکایی ها مدتهاست تلفات ندادن و اومدن تو منطقه هتل چهار ستاره
یعنی توی هالیوود به این بزرگی یه سناریو نویس پیدا نشد یه قصه سر راست برای چرایی خالی شدن باد گردن کلفت دنیا بنویسد .
اینقدر که این رسانه ها دلایل بی ربط گفتند دیگه برای هالیوود هم سناریو نمونده!
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
طعنی میگی تحریمها و تمام مشکلات الان کشور اثرات هالیوودیه و اینکه خیلی زشته
دلایل مختلفی دارد ولی سه دلیل عمده:نزدیکی انتخابات ۲۰۲۰ ، عدم پیش بینی از شدت و توانایی پاسخ ایران بخصوص توانایی پدافند هوایی ایران در تقابل با F22 و F35 ها و در نهایت اصرار چند نفر از مشاوران و دوستان نزدیکش بر عدم نیاز به حمله به ایران.
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
خیلی متاسفم به خاطر این کامنتهایی که بویی از واقعیت نبرده اند یعنی تصور میکنی اون هواپیماهایی که نام بردید رو میشه راحت ساقط کرد و بهتره یه عقب گرد بری به جنگ ۸ ساله که توی اون هواپیماهای اف ۴ و اف ۱۴ ایرانی ساخت آمریکا چه بلایی سر سیستمهای راداری و ضدهوایی و هوایی عراقی ساخت روسیه اوردند خوبه که آدم قبل از هر چیزی آزادگی اختیار کنه
آمریکا هرگز با ایران وارد جنگ نمیشه چون جنگ با ایران ، هر چند که در نهایت به نابودی تاسیسات و زیرساخت های ایران منجر میشه ، ولی ارتش آمریکا هم به شدت ضربه میخوره و ضعیف میشه و دوباره سالها طول میکشه تا ترمیم بشه .. دولت آمریکا برای مهار چین به شدت به ارتشی آماده و مجهز نیاز داره و ضعیف شدن ارتش آمریکا در جنگ با کشوری مثل ایران که وزنه قابل ملاحظه ای در اقتصاد جهانی به حساب نمیاد و بدون جنگ هم با استفاده از تحریم ها میشه مهارش کرد ، باعث میشه که تعادل بین آمریکا و چین به نفع چین تغییر کنه
البته آمریکایی ها یک ترس بزرگ هم دارن .. اینکه با حمله به ایران ، سیل تسلیحات چینی و روسی به ایران سرازیر بشه تا آمریکا در باتلاق ایران گرفتار و به شدت تضعیف بشه ، مشابه همون بلایی که چینی ها و روس ها درجنگ ویتنام بر سر آمریکایی ها آوردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
بابا خیال کردی جنگ طول میده
آمریکا هیچ وقت دنبال جنگ کلاسیک و رسمی با ایران نبوده است و نیست . با همین توپ و تشر دوستان منطقه ایش را تخلیه مالی میکند و ماروهم جنگ نکرده به مصائبش گرفتار
من شك دارم چونكه ترامپ از عواقب ان از اينكه ايران چه نوع تلافي خواهد كرد و جواب دوباره امريكا و تبديل يه يك جنگ وحشتناك هراس داشت
سلام بر عزیزان .اقای ترامپ خوب متوجه شد که این کار عواقب بدی برایش دارد لذا قبل از انکه خریت کند متوجه شد
بخاطر انسان دوستی ترامپ بود که حمله انجام نشد.!!!!!!!!
کم آوردند شروع کردن به ماله کشی!!
و ژست انسان دوستانه گرفتن!
آقایون آمریکایی!
اون پیامی که باید، ارسال شد و شما هم گرفتید!
حالا هی بیاید قمپز در کنید و بعدش خودتون رو خیرخواه مردم ایران نشون بدید! فایده ای نداره! اونایی که باید می فهمیدن، فهمیدن!
باید بدونه ما از جنگ نمی ترسیم
لطفاً یک طعمه بگذارید که نیروی زمینی آمریکا پایش را توی خاک ایران بگذارد و بعد کار را بسپارید به بسیج...
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
باشد چشم
اگه آمریکا به ایران حمله می کرد و اون 150 نفر کشته می شدند ارتش و سپاه ایران، کل ارتش آمریکا در سنتکام و تمام پایگاه ها و ناوهای اونا رو با خاک یکسان می کرد و همزمان اسرائیل رو از روی نقشه حذف می کرد و تمام چاه های نفت عربستان و امارات رو منفجر می کرد. این قدرت ایرانه. دو سلاح سری بسیار پیشرفته هم داریم که در جنگ رو در رو، رونمایی می شه و با اون دو سلاح کار آمریکا تمومه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
اگه سلاح سری داریم ، تو از کجا میدونی ؟؟؟؟ مگه سی نیست ؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
جواد حون زیاد فیلم تماشا میکتیا !!!
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
اینا که گفتید فقط خاطره هستند
از خجالت و ننگ نمیدانند چه چرت و پرتی سرهم کنند.
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
این حرف شما نتیجه تامل و تفکر نداشتن در اموره
جلو زور گوای پوچ ترامپ خیلی خوب اومدن با این کارشون عالی بود
آمریکا در واقع با فرستادن این پهباد قصد محک زدن توانایی ایران در ردیابی بمب افکن های رادارگریز و با ارتفاع پروازی بالا را داشت که خود عبرت گرفت
بقول شاعر _ما ازبیگانگان هرگز ننالیم که باما هر چه کرد آن آشناکرد خدا گرفتارشان کنه که آن کارگر سر گذر وقتی کار گیرش نمیاد و با حسرت از کنار سیب زمینی و ....... رد میشه و به سمت کودکان چشم براه پدر میره
من فکر میکنم از دوستان روسییش بهش زنگ زدن! یا وقتی زنگ زدن که به روسبه خبر بدن اونا احازه ندادن! امریما اینطوری هم نیست که سرخود بتونه همچین کارهایی بکنه رسم سیستماتیک دنیا فعلا بر پایه توافق هستش ولی بدونید می دارم میگم جهان اینده نه در دست امریکا مه در دست چین هستش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان