بازدید 16993
مرور روزنامه‌های چهارشنبه یکم اسفندماه

مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟ /چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟! /جنگ اقتصادی مسئولیت‌زا است یا توجیه گر!

استیضاح نشد؛ سوال از روحانی، هماهنگی خودروسازان و دلالان؟، عدالت مالیاتی برای حقوق بگیران، تهران - پکن در مسیر تعمیق رابطه استراتژیک، «اف‌ای تی اف» آری یا نه؟، ضرب الاجل محیط زیست به باغ پرندگان، ورود «سندرز» به کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰، برگزاری اولین جلسه دادگاه حسین فریدون، آب گران می‌شود؟، اجرای عدالت در لواسان، نجات جان بابک زنجانی دست خودش، رمزگشایی از تحرکات مرموز پاکستان و قاچاق دام آدرس غلط برای گرانی گوشت از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری وتحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۷۹۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۸ 20 February 2019

استیضاح نشد؛ سوال از روحانی، هماهنگی خودروسازان و دلالان؟، عدالت مالیاتی برای حقوق بگیران، تهران - پکن در مسیر تعمیق رابطه استراتژیک، «اف‌ای تی اف» آری یا نه؟، ضرب الاجل محیط زیست به باغ پرندگان، ورود «سندرز» به کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰، برگزاری اولین جلسه دادگاه حسین فریدون، آب گران می‌شود؟، اجرای عدالت در لواسان، نجات جان بابک زنجانی دست خودش، رمزگشایی از تحرکات مرموز پاکستان، آری قاطع بخش خصوصی به FATF، کمیته ضدفیلتر دولت حامی کسب وکار‌های مجازی و قاچاق دام آدرس غلط برای گرانی گوشت از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری وتحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه یکم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که استارت گرانی‌ها مجدد خودرو‌های داخلی در صفحات نخست بیشتر روزنامه‌ها با تیتر‌ها و تحلیل‌های مختلفی برجسته شده است. ادامه بحث‌ها درباره استیضاح یا سوال از رئیس جمهور که روز‌های گذشته توسط عده‌ای از نمایندگان مطرح شده در کنار موضوعاتی همچون اظهارات دادستان تهران درباره کلید نجات جان بابک زنجانی و واکنش کدخدایی به اصلاح قانون اساسی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز به چشم می‌خورد.

روزنامه ابتکار در کنار تصویری از سفر بن سلمان به پاکستان گزارشی با عنوان رمزگشایی از تحرکات مرموز پاکستان منتشر کرد و تحرکات عربستان در پاکستان در رابطه با تروریسم علیه ایران را واکاوی کرده است. این روزنامه همچنین در سرمقاله امروز خود که به قلم ژوبین صفاری نوشته شده مطلبی با عنوان هیجان‌زدگی برای خروج از بحران را منتشر کرده است.

روزنامه ایران ضمن خبر دادن از اینکه ۱۶ ایالت امریکا از دونالد ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری ملی شکایت کردند عنوان ایالات غیر متحده امریکا را برای تیتر یک امروز خود در نظر گرفته است. این روزنامه در سرمقاله امروز خود با عنوان مغلطه با ادبیاتی انتقادی تعبیر بی اطلاعتی مخالفان اف‌ای تی اف از آن را بکار برده و نوشته است: مخالفان FATF به هر ریسمان پوسیده‌ای چنگ می‌زنند، بلکه توجیهی را برای تصویب نکردن آن در مجمع تشخیص مصلحت بیابند. این توجیهات از این حیث اهمیت دارد که زاویه دید آنان و میزان کم یا بی‌اطلاعی آنان را نشان می‌دهد.

روزنامه وطن امروز عبارت ستاد اشتغال‌زایی را با تیتر درشت در صفحه نخست خود جای داده و این عنوان را از گزارشی درباره برگزاری آیین شکرانه ایجاد ۴۱ هزار شغل مستقیم توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال جاری انتخاب کرده است. این روزنامه در یادداشتی درباره ضرورت نظارت مجلس بر منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها نوشته است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟
روزنامه آرمان امروز در گزارشی اقتصادی به مساله بازار خودرو پرداخت و در بخشی از گزارش خود با عنوان ساز ناکوک آزادسازی قیمت خودرو نوشت: از آغاز بحران‌های ارزی و بازگشت تحریم‌ها عرصه بر خودروسازان تنگ شده و این صنعت به همراه تمامی صنایع اقماری، دچار مشکلات فراوانی شدند. این تنگنا سبب شد تا خودروسازان ساز آزادسازی قیمت‌ها را دوباره کوک کنند تا آنجا که در تداوم تلاش‌ها برای تنظیم نرخ خودرو‌ها بالاخره شورای رقابت از گردونه تنظیم بازار خودرو حذف و تصمیم جدید وزیر بر آن شد که با خروج مکانیزم‌های قیمت‌گذاری از دست مراجع دولتی، این امر به بازار عرضه و تقاضا سپرده شده و قیمت‌ها بر اساس فرمول پنج درصد زیر حاشیه بازار تعیین شوند. نکته قابل توجه اینجاست که این روند با شرط افزایش تولید و تیراژ اجرایی شد، اما آنچه اکنون شاهد آن هستیم خلاف وعده‌ها و شروط خودروسازان و وزارت صمت است. در طول سال جاری خودروسازان به بهانه کسری نقدینگی و بدهی به قطعه‌سازان همواره از ناقص‌ماندن خودرو‌هایی دم می‌زدند که دچار کمبود قطعه هستند؛ اما سوال اینجاست که اکنون چگونه توانسته‌اند پیش از دریافت چهار هزار میلیاردی تسهیلات دولتی برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان، این کمبود‌ها را جبران کرده و اقدام به فروش فوری، آن هم پیش از عید کنند؟
مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟ /چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟! /جنگ اقتصادی مسئولیت‌زا است یا توجیه گر!
اگرچه در آشفته‌بازار روز‌های اخیر سود قطعی بازار خودرو به جیب دلالان رفته، اما به نظر می‌رسد خودروسازان نیز چندان از این شرایط ناراضی نبوده‌اند؛ چرا که افزایش قیمت بازار سبب افزایش قیمت حاشیه بازار هم می‌شود و در شرایط انحصار بازار خودرو در ایران، خودروسازان توانسته‌اند با مهندسی بازار اقدام به تحمیل قیمت‌ها در آستانه نوروز و هنگامه رونق سنتی بازار خودرو کنند. در این میان از سوی مراجع دولتی و نظارتی هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌وتولیدکنندگان نیز که ادعای آن از نامش بر می‌آید، هیچ‌گونه واکنشی به این نحوه بی‌ضابطه فروش و عرضه در شرایط کاهش تولید نشان نداده است.
روز گذشته طرح فروش فوری ۸ محصول سایپا، دو ساعته به اتمام رسید و ظرفیت فروش فوری محصولات ایران‌خودرو نیز تنها در ۳۰دقیقه تکمیل شد. بر این اساس مشتریان با رعایت محدودیت کد ملی و کد پستی، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۵۱را به‌ترتیب به قیمت‌های ۳۷میلیون و صد هزار و ۳۸ میلیون تومان خریداری کردند. تیبا SX نیز ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شد در حالی‌که این خودرو در هفته اول بهمن با قیمت ۴۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان در بازار معامله شده است.
در همین رابطه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که مجلس به موضوع گرانی خودرو ورود می‌کند و با مسببین این گرانی برخورد خواهد کرد. قرجه طیار در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایط اقتصادی فعلی کشور و با وجود فشار‌هایی که روی مردم هست دستگاه‌های نظارتی و وزارت صنایع باید تدابیر خاصی اتخاذ کنند تا این فشار از روی مردم برداشته شود. او افزود: آنچه ما در مورد قیمت خودرو شاهد هستیم به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. قطعا مجلس در مورد افزایش قیمت خودرو ورود خواهد کرد و با مسببین این گرانی برخورد می‌کند. ما انتظار داریم دستگاه‌های مربوطه جلوی هنجارشکنی و فشار مضاعفی که با افزایش قیمت خودرو به مردم وارد می‌شود را بگیرند. قرجه طیار با بیان اینکه سال‌هاست کمک‌هایی از سوی دولت به خودروساز‌ها صورت می‌گیرد تصریح کرد: به‌رغم این کمک‌ها خودروسازان ظرف یک سال گذشته مدیریت خوبی را از خود نشان نداده‌اند. مردم انتظار دارند این رویه مدیریت شود و ما امیدواریم وزیر صمت و مدیران خودروسازی در این باره تدبیری کنند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس انحصاری‌بودن بازار خودرو را از عوامل عمده بروز وضعیت فعلی در بازار خودرو دانست و خاطرنشان کرد: ما باید دست کسانی که می‌خواهند به این بازار وارد شوند را باز بگذاریم تا رقابت ایجاد شود، کیفیت خودرو‌ها افزایش پیدا کند و جلوی انحصاری که در قیمت‌گذاری وجود دارد و باعث می‌شود خودروسازان هر قیمتی که می‌خواهند اعمال کنند، گرفته شود.

چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟!
عباس عبدی در یادداشتی با عنوان تفاوت موشک با خودرو که در شماره امروز اعتماد چاپ شده نوشت: این روز‌ها برخی افراد و گروه‌ها شعار می‌دهند که اگر میدان در اختیار دیگران قرار گیرد، آنان که موشک و ماهواره می‌سازند، اقتصاد را درست می‌کنند و احتمالا خودرو‌های باکیفیتی نیز تحویل خواهند داد. آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی اولین فضانورد را به دور زمین فرستاد و ایالات متحده را از این پیشرفت به حیرت انداخت، زمانی که قوی‌ترین بمب جهان را منفجر کرد، زمانی که شنیدن قدرت تخریبی موشک‌های اتمی و قاره‌پیمای آن مو بر تن هر فرد و سیاستمدار غربی سیخ می‌کرد، زمانی که شوروی هر گاه اراده می‌کرد در هر کشوری کودتا می‌کرد، زمانی که احزاب کمونیست وابسته به شوروی در کشور‌های جهان و اروپا رو به رشد بودند و زمانی که نیمی از قاره اروپا را فتح کرده بودند و هر جا اراده می‌کردند بی‌رودربایستی دخالت نظامی می‌کردند و... با این حال در همان زمان اقتصاد شوروی تکان نمی‌خورد و تولیدات کشاورزی‌اش رو به افول بود و مردم شوروی دربه‌در دنبال کالای مصرفی حتی در حد و اندازه‌های تولیدات ایران و کشور‌های مشابه بودند. کفش ملی ایران بزرگ‌ترین هدیه‌ای بود که می‌توانستند به دست آورند.
مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟ /چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟! /جنگ اقتصادی مسئولیت‌زا است یا توجیه گر!
یک پیراهن تترون برایشان از دیدن یوری‌گاگارین جذاب‌تر بود. داشتن یک یخچال ارج ۱۹ فوت ایرانی آنان را بیشتر خوشحال می‌کرد تا فتح کردن پراگ و رژه سالروز انقلاب اکتبر. تولیدات مصرفی آن‌ها چنان کم‌کیفیت بود که کمتر کشوری حاضر به واردات آن می‌شد. چرا چنین تفاوت چشمگیری در پیشرفت یک کشور در این دو حوزه وجود دارد؟ چرا این مساله در کشور‌های غربی وجود نداشت؟ یعنی توسعه و پیشرفت فناوری نظامی کشور‌های پیشرفته کمابیش مشابه کیفیت دیگر تولیدات مصرفی و البته پیشرفته آنان مثل خودرو و لوازم خانگی و الکترونیکی و... است. به عبارت دیگر هر دو نوع تولیدات این کشور‌ها در سطح عمومی و جهان در بالاترین اندازه از کیفیت است و شکاف چندانی میان سطوح کیفی تولیدات این دو دسته از تولیدات وجود ندارد. اکنون به این پرسش برگردیم که آیا مجموعه‌ای که موشک ولو در حد اس. اس.۲۰ می‌سازند، می‌توانند خودروی باکیفیت مثلا در حد تویوتا بسازند؟ در اتحاد جماهیر شوروی هر دو حوزه تحت نظر حکومت و حزب واحدی بود، ولی چرا این اتفاق رخ نداد؟ چرا؟ به این علت که تولید کالا‌های مصرفی مثل وسایل خانه، خودرو، پوشاک، غذا و... تحت ساختار نظام رقابتی هستند.

مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها به واردات وابسته باشند، لذا به هر قیمتی شده می‌کوشند که نیاز‌های خود را از حیث این کالا‌ها در داخل کشور تامین کنند. در نتیحه هرگونه سرمایه‌گذاری ولو غیراقتصادی را در این راه به کار می‌اندازند. چنین تولیداتی لزوما اقتصادی نیست و اگر قرار باشد که همه کالا‌ها از جمله کالا‌های مصرفی نیز به این صورت تولید شود، کل اقتصاد کشور دچار بحران خواهد شد. بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالا‌ها نیست.

جنگ اقتصادی مسئولیت‌زا است یا توجیه گر!
مهران ابراهیمیان طی یادداشتی که روزنامه جوان در شماره امروز خود منتشر کرده نوشت: معمولاً قیمت پراید، مرغ و گوشت و نان چهار نماد قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه است. مردم تورم و فشار بر هزینه‌های خانوار و جیب خود را با این چهار جنس به شکل عینی و ملموس می‌سنجند.
در همین دو روز گذشته هر جا که می‌نشینید و به خصوص در تاکسی‌های مسافربری صحبت درباره قیمت این کالا‌ها مطرح است که مردم به نوعی از اخبار متعدد و وعده‌های مکرر در باره این کالا‌های سبد خانوارشان شاکی هستند. این افراد با ذکر تناقض‌گویی‌های مکرر دولتی‌ها در انتها نتیجه می‌گیرند که «شرط موفقیت (!) این است که هرچه دولتمردان در حوزه اقتصادی می‌گویند باید بر عکس آن را عمل کرد!»
در واقع این گفتمان شکل گرفته در حوزه اقتصادی در میان مردم نشانی واضح از کاهش سرمایه‌های اجتماعی در حوزه اقتصادی است و زنگ خطری به شمار می‌رود برای عملکرد دولتی‌ها که یک روز این افزایش قیمت‌ها را انکار می‌کنند و یک روز آن را در فضای جنگ اقتصادی توجیه می‌کنند.
اگر چه نمی‌توان اثر تحریم‌ها و «جنگ اقتصادی» را منکر شد، اما دست‌کم در حوزه کالا‌های اساسی و تولیدات داخلی که مدیران آن‌ها و مسئولیت آن‌ها بر عهده دولت است، نمی‌توان چنین توجیهاتی را پذیرفت.
مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟ /چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟! /جنگ اقتصادی مسئولیت‌زا است یا توجیه گر!
وقتی در بودجه امسال و سال بعد بیشترین سهم و اولویت‌دارترین منابع ارزی به کالا‌های اساسی تخصیص می‌یابد و در اسناد و مدارک موجود مالی به آن‌ها اشاره شده، نمی‌توان در این‌باره دیگر جنگ اقتصادی را عاملی برای گرانی‌ها دانست، بلکه نشانی واضح از یک زیاده‌خواهی سازمان‌یافته و بی‌توجهی به نظارت بر بازار‌ها است. در شرایط جنگ اقتصادی وظیفه توزیع و تهیه کالا‌های اساسی بار مسئولیت سنگینی است که دیگر نمی‌تواند با بهانه ترویج اقتصاد لیبرالی از دوش دولت برداشته شود.
به عبارت بهتر وقتی از واژه جنگ اقتصادی برای طرح مشکلات استفاده می‌کنیم، با توجه به بار معنایی این واژه، دیگر کارکرد توجیه‌پذیری کار‌ها و کوتاهی مأموریت‌های محوله را نمی‌کند، بلکه دقیقاً مسئولیت‌پذیری در حیطه عملیاتی و مسئولیت‌های محوله را گوشزد می‌کند و بدیهی است که در فضای جنگی باید با کم‌کاری‌ها و خیانت‌ها به سبک دادگاه‌های صحرایی سریع و مقتدر عمل و مسئولیت‌پذیری را به همه عاملان خصوصی و دولتی گوشزد کرد.
وقتی همه مسئولان رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و... از تعبیر جنگ اقتصادی استفاده می‌کنند نباید همچنان چشم به شکلات‌هایی، چون اینستکس داشته باشند و به امید مذاکرات و نتایج آن از پاتک‌های سودجویان در بازار‌های داخلی غافل باشند، به خصوص که به وضوع خدعه‌های مشخص در حوزه دسترسی ما به مسائل مالی کاملاً اثبات شده‌است.
یعنی نمی‌توان امید به دشمنی داشت که برای ما شمشیر را از رو بسته است و در چنین شرایطی نباید تدابیر داخلی در حوزه اقتصادی و داخل کشور را نادیده بگیریم و همچنان بر تاکتیکی که از شش سال پیش نتیجه‌ای نگرفتیم، اصرار بورزیم.
اکنون باید رئیس‌جمهور محترم به همه دستگاه‌های اجرایی یادآور شود که در جنگ اقتصادی نباید دنبال منافع گروهی و شخصی باشند، بلکه با مسئولیت‌پذیری با هر کس که کوتاهی خود را با نام جنگ اقتصادی توجیه می‌کند، با شدت هر چه بیشتر برخورد کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۷۷
مجلسی هم ملت داره که به دادشان برسه
هروقت مجلس خواست اقدامی کند فقط حرف زد !لز این مجلس و این دولت چیزی بیشتر از این بر نمیاد!!!
فکر میکنید در زنجیره ساخت موشک به قدری پیشرفت کرده ایم که حال آن را ربط به خودرو بدهیم؟ اصولا هر چیزی به هوا پرتاب بشه دلیل بر موفقیت در عرصه های علمی نیست...
مردم را سرگرم چه چیزهایی کرده اند :
ثبت نام خودرو
ثبت نام کارت ملی هوشمند
ثبت نام گوشت و مرغ منجمد
ثبت نام سکه
ثبت نام سبد حمایتی
ثبت نام مدارس
ثبت نام پوشک بچه
ثبت نام گوشی تلفن همراه
ثبت نام وام ازدواج
ثبت نام آزمون های استخدامی
ثبت نام ..........
ثبت نام ....
....
...
..

وجه اشتراک همه این ثبت نام ها دست کردن در جیب مردم و فروپاشی اقتصاد و دلال بازی است.
پاسخ ها
سید حسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
شما در توزیع گوشت ماندید
خودرو پیشکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
تو صف بایستی فکر به چیزی نمی کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
و در کنار همه این ها پرداختن به حجاب خانم ها و لغو کنسرت !
حسنعلی
| France |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
پسرخاله در کلاه قرمزی:
خوب مگه چیه؟ اشکالی داره سرکاری؟ از بیکاری که بهتره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
تا وقتی ملت فقط بلدن در فضای مجازی شعار بدن و حاضر نیستند کوچکترین هزیته ای برای ایستادن در برابر ظلم و بی عدالتی بدهند وضع همینه که هست و "به توفیق الهی" هر روز هم بدتد خواهد شد!
برای کنترل قیمت باید قیمت خودرو بر اساس قیمت روز ثبت نام تعیین کردد
حالا هر قیمتی که مسئولین صلاح میدانند ولی بهر حال روز ثبت نام طرف بداند با این پول چه به دست می اورد

قیمت بر اساس قیمت روز تحویل این بلا را بر سر قیمت خودرو اورد

اقای وزیر شهامت به خرج داده اعلام کنید تعیین قیمت بر اساس روز تحویل اشتباه بوده و از این به بعد قیمت بر اساس روز ثبت نام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
نه برادر کافیه به خودروساز خصوصی اجازه بدهند با قیمت مورد نظر خودش خودرو بفروشد
و خودروسازان دولنی را به افراد خوصوصی اهل فن مثل قطعه سازان بزرگ واگذار کند و خودش فقط نقش حمایتی بازی کند
مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
کدوم مجلس؟مگه ما مجلس هم داریم؟!!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مجلس خودش یکی از باعث و بانیان همین گرانی ها و مشکلات . اقتصادی هست
حسنعلی
| France |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
بلی. دستور اعدام مفسدین اقتصادی را تصویب می کند. وضعیت دلار را مگر ندیدی چگونه بصورت مثبت کنترل کردند؟ دلار شد 12 هزار و تمام.
مجلس قرا بود با خیلی چیزها برخورد کند : گرانی لبنیات ، خودرو ، گوشت و....
پاسخ ها
حسنعلی
| France |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
در کشور ما شعار زیاد داده می شود. ولی عمل هرگز.
موشک سازی در سازمان غیر دولتی و مدیران پاکدست انجام میشه اما خودروسازی توسط دولت ناکارآمد داره انجام میشه.
جنگ افتصادی و تحریم شده یک بهانه برای پوشش ناکارامدی مدیران خودروساز . حرف درستی است که اگر مشکل خودرو سازها تحریم است جطوری با گران کردن صد در صدی خودرو ناگهان مشکل رفع شد و در عرض بیست و چهار ساعت قطعات وارد شد و فورش فوری راه افتاد . چرا کسی ورود نمیکند این خودروسازها باعث گرانی برای کل اقتصاد شده اند . پراید چهل ونه میلیون خانه و دیگر موارد را نیز گران میکند . چرا راه را برای ورود سپاه به خودروسازی همراه نمیکنند . وزرای صنعت در این چند سال گذشته ببابند در محضر قانون جواب دهند
چون موشک مربوط به امنیت بنزسوارهاست
هیچ کس به فکر ملت نیست .
نظارت نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
نظارت هست. ناظر چشم بر همه چیز بسته.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
ملت لیاقتی بیش از این ندارند و ارزش فکر کردن هم ندارند.
حسنعلی
| France |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اینا همه یا حباب است و یا دشمنان در کمین ما هستند. بگوش و به هوش باشید. سفر خارجی هم نروید. اصلاً خانه بمانید و سریال پایتخت 6 و 7 را با هم ببینید. شاید هم 8!
سایت وزین تابناک لطفا بنویسید که ضعیف ترین دولت و مجلس بعد از انقلاب را به صورت توامان داریم تجربه می کنیم. خدا کنه که پایان سال 1398( سال انتخابات مجلس) و خرداد 1400( انتخابات ریاست جمهوری) زودتر برسه. بنده به نوبه خودم به شرط حیات این سنوات را به عمر کنونی خودم اضافه کرده ام. به عبارت دیگر مسئولان ا را به خیرتان امیدی نیست! عاجزانه می خواهیم شر نرسانید.
سطح تكنولوژي تسليحات نظامي با تجهيزات زندگي متفاوت است. ما نمي توانيم خودروي به روز توليد كنيم همانطور كه روسيه هم با تجهيزات نظامي پيشرفته اش نمي تواند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
روسیه نمی تواند خودروی پیشرفته تولید کند اما بعد از چهل سال هم ماشین آشغالی مثل پراید تولید نمی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
شما هم بعد از این بجای خودروی برازنده تان با موشک و تانک به مسافرت و محل کار تشریف ببرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
فعلا که پراید شده است نور چشم ملت.
خودرو بسیار خوبی است که بالای 40 ملیون قیمت دارد.
ابوالقاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
ساخت موشک جزو پروژه های مهندسی هوافضای کشورهای در حال توسعه است و در سال دوم یا سوم شروع به ساخت موشک میکنند و حتی عده ای از دوستداران ماجراجویی در بعضی کشورها در کارگاههای خصوصی موشکهای متوسط و کوچک می سازند و الان دیگر چیز خیلی پیچیده ای نیست
البته در سایز های بزرگ و نقطه زن که نیاز به مواد اولیه و تکنولوژی پیشرفته تری دارد و با بالچه های متغیر برای کنترل موشک ها کار میکنند و باید با استفاده ار رهگیری حداقل ۱۲ ماهواره هدایت گردند ، نیاز به صنعت پیشرفته دارد که شاید ۳۰ کشور فعلا دارای تکنولوژی آن هستند
و فراموش نکنیم که در صورت قطع ارتباط ماهواره ای از
طرف مالکیت ماهواره ها ، عملا قابلیت نقطه زنی آن از کار خواهد افتاد .
بهتر است تا بهتر از هرگونه موشکی بدنبال جلب و رضایت و ترمیم پایگاه مردمی باشید
آقای عبدی
مشکل اصلی فسادی است که مانع پیشرفت شده
مشکل اصلی سیاسی کاری است
مشکل اصلی انست که مسولان تا جلوی دماغشان را می بینند
مشکل اصلی نخواستن است
مگر آقای آرین خودروی برقی نساخت
چقدر تموم میشد مگر
چرا ازش حمایت نشد جواب خانم مسولی که داعیه ی اصلاحات دارد به این پیشنهاد اصلاح چی بود؟
چندین بار تلویزیون نشون داد که چند نفر نخبه به جای بنزین آب می ریختند تو باک ماشین و ماشین کار می کرد
اره آقای عبدی مشکل اینهاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
توهم زدی اگر می شد جای بنزین آب مصرف کرد غربیها خیلی زود تر اینکار را می کردند بک کم فکر کن
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اب ریختن تو باک؟اونا حقه بازن شما چرا اینقدر زود باورید؟اگر همچین چیزی بود مطمئن باش جذب کشورهای خارجی میشدن.
نه بابا پس قراره مسبب گرانی خودرو مورد بازخواست قرار بگیره

الله اکبر خداوکیلی باز چه خبر قراره بشه


مردم دیگه دچار کرختی شدن برادر
همه ی آحاد ملت تو هر مقام و هر مسلکی که هستن تو هنگن والا به خدا
نه بابا پس قراره مسبب گرانی خودرو مورد بازخواست قرار بگیره

الله اکبر خداوکیلی باز چه خبر قراره بشه

مردم دیگه دچار کرختی شدن برادر
همه ی آحاد ملت تو هر مقام و هر مسلکی که هستن تو هنگن والا به خدا
مجلس هیچ کاری برای مردم انجام نمیدن
خصوصی سازی خودروسازها ، عامل توقف و سوء استفاده !!

خودروسازی ایران خصوصی شده است .
بخش خصوصی ایران عموما ، ناکارامد است .

این خصوصیها هم علاقه ای به هزینه برای توسعه ندارند .
همین توسعه خودروسازی در گذشته هم به خاطر دولتی بودن انجام شده است .

بخش خصوصی فقط به دنبال لقمه آماده و مال اندوزی یک شبه است .
چی میشد من هم یکی از وزرا ، معاونان ، مشاوران و... دولت آقای روحانی بودم ، حتی اگه از طریق استخاره منو انتخاب میکردند، چون علاوه بر برخورداری از مزایای بیشمار ، مطمئن بودم به هر طریق که شده ؛ از نیروی تحت امر خود حمایت بی چون و چرا خواهند کرد ، مگر اینکه وزیری بودم که از طرف مجلس ، استیضاح میشدم که اونهم چاره داشت ! خواسته های تک تک اونها رو هم بطریقی برآورده میکردم تاکید میکنم به هر طریقی ! اون موقع دیگه تو حاشیه امن بودم . چرا راه دوری بریم فرض کنید یه پست پایینتر ؛ مثلا مدیر عامل یکی از شرکتهای خودروسازی میشدم ، به توصیه یکی از نمایندگان مجلس ، ۳۰۰ نفر رو استخدام میکردم ، به اعضای محترم شورا اتومبیل میدادم ، حقوق نجومی میگرفتم ، ووو ... حتی تصورش هم چقدر لذتبخشه! واقعا چی میشد ؟ آیا چیزی از کسی کم میشد؟؟؟
درود بر جناب عبدی روشنگری شما در باره تفاوت خودرو و موشک بسیار زیبا بود و با کلامی نافذ انجام گرفت اما متاسفانه در جامعه ای که شاکله اش بر پایه پوپولیسم بنا شده کارایی ندارد چون نرود میخ آهنین در سنگ
مشکل جامعه ایران آن است که بسیاری نمایندگان و مدیران مسلمان داریم با رفتار و نگرش غیر اسلامی و ناکارامد !!!! مگر میشود در کشوری به نام جمهوری اسلامی ، نمایندگان و مدیرانش تا این حد رفتار و نگرش متفاوت داشته باشند ؟؟!!!!
……………………..
بسیار جای تاسف است !!

.........................................
چرا موشک می سازیم ولی خودرو نه؟ زیرا خودرو به درد مردم می خورد و موشک به درد دولت مردان. خودرو هر قطعه اش یک تکنولوژی می خواهد و موشک نه به این اندازه. خودرو باید زیر پای مردم باید جهل سال کار کند ولی موشک را یک باره دور می اندازیم. .خودرو اگر خراب شود همان لحظه می بینیم ولی موشک بهر جا رود ومنفجر شود کسی کاری ندارد. کسی موشک های مارو امتحان نکرده ولی ماشین را هر ایرانی امتحان می کند پس اگر موشک بد باشد کسی متوجه نمی شود ولی ماشین را متوچه می شوند. ماشین عامل منفه است ولس موشک دولت المنفعه
آقای عبدی حتما سری به روستاهای دورافتاده بزنید که چه کارهایی بسیج سازندگی درآنجا انجام داده است کارهایی که اگر مدیری می خواست انجام دهد میلیاردها تومان پول می خواست ماه ها جلسه ها و حق جلسه ها بخاطر یک هفته کار ؟ دوم آقای عبدی فرهنگ حاکم بر ایران اسلامی و ایرانی است وقتی زلزله یا جنگ در ایران یا سوریه رخ داد کم نبودند با تمام وجود مایه گذاشتن اگر نبود خودشان ساختن، چیزی از کمبود بودجه نبود قانون کمی نیرو چیزی نمی گفتند این مشکلات باعث کم کاری شان نمی شد در این حال شما فرهنگ حاکم در جامعه منجمد کمونیستی را با ایران یکی می دانید سوم آقای عبدی در همان شوروی سابق آدم هایی به پست ها میزها چسبیده بودند درست مثل بعضی مدیران اینجا چهارم آقای عبدی چگونه چین کمونیست بیچاره دیروز شده بلای تولیدات امریکا در چین با مقام های فاسد چیکار می کنند چرا مدام دولت امریکا در حال تغییر وضع تعرفه گمرکی هستند تا تولیدات چین را کنترل کنند 5 آقای عبدی زلال ترین آبها اگر حرکت نداشته باشد می گندد جریان مدیریتی هم از این امر مستثنی نیست. 6 آقای عبدی در این همه سال کسی از ایران خودرو تحقیق و تفحص کرده؟ اگر کرده نتیجه چی بوده، یعنی صنعتی به این عظمت و این همه هزینه برای آن کسی از تشکیلات و ادم های آنجا میزان حقوق مدیران نحوه استخدام مدیران سیاست های شان در این سالها کسی از مردم خبر دارد؟ چرا نظارتی بر آن نیست کدام مدیر صنعت خودرو سازی ما بخاطر کم کاری واهمال دچار مشکل قانونی 7شده است کسی دچار مشکل نشده پس اگر همه کارشان را درست انجام داده اند چرا ما در صنعت خودرو سازی دچار مشکل شده ایم آقای عبدی صورت مساله را پاک نکنید. 8. آقای عبدی یک آدم بی سواد ولی اگر کمی تعهد داشته باشد می تواند صنعت خودرو سازی ما متحول کند اونا این موضوعات را می بینند می گویند اگر دست ما باشد قول می دهیم که صنعت خودروسازی را متحول کنیم.
وقتي روحاني يک فردی را مي کند وزيز صنعت و وقتي او فکر مي کند با هر طرح و ايده امتحان پس نداده مي تواند سيستم اقتصادي و مديريتي را بچرخاند مي شود ايني که يک اتومبيلي که در جهان جهت اسباب بازي بچه ها نيز از آن استفاده نمي شود را مرد م مي بايست چند برابر بخرند مشکل اين کشور ضديت با ايجاد احزاب با قدرت و با برنامه در کشور است. وزير صنعت مي داند با اين کارها در مدت باقيمانده عمر دولت ميلياردر مي شود. چرا اينگونه برنامه ريزي نکند؟!!!
به نظر من توانایی در هر دو مقوله (موشک و خودرو) یکسان است تنها فرقی که وجود دارد این است که خودرو را مردم هر روزه استفاده می کنند و عیب و ایرادهایش مثل روز برای مردم روشن است و مردم می دانند خودرسازی با این زیرساختها و این مدیران که توانایی آنها صفر است و فقط امتیاز رابطه را دارند و با این قوانین امکان پذیر نیست.در مقوله موشک به دلیل خاص بودن موضوع فقط تریبون های یک طرفه ادعا می کنند و مردم نمی توانند آن را صحه گذاری کنند. من شخصا نتیجه می گیرم مقوله موشک نیز چندان فرقی با خودرو ندارد.مصافا بر اینکه عمده قطعات حساس موشک از جمله سنسورها جی پی اس و ... نیز ساخت کشورهای اروپایی یا کره یا روسیه می باشند و وارداتی هستند و فقط اجزا بدنه و سوخت شیمیایی در داخل تولید می شوند.
نمایندگان محترم مجلس علاوه بر اینکه برخورد نخواهند کرد بلکه حمایت جدی و همه جانبه خواهد کرد متاسفانه این دوره ضعیف ترین نمایندگان مجلس نسبت به ادوار گذشته هستند و این از اثار زیانبار حزب و حزبی بودن است متاسفانه
عدم کفایت محرز است
بنی صدر خائن و فراری با یکدهم همین بی عرضگی از ریاست جمهوری عزل شد
چرا مجلس و مسئولان از حسن روحانی هراس دارند ؟؟؟؟
(چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟!) صدرصد و یقینا مدیران و مسولین خودروسازها و سازمانهاو ارگانهای وابسته فقط فقط فقط به فکر منافع شخصی و جیب خودشان هستند وگرنه وضع خودرو اینقدر فاجعه بار و بی کیفیت نباید باشد ؟؟؟
کره جنوبی خیلی بعد از ایران شروع به خودروسازی کرد ولی خوروهای کره ای کجا ؟؟ مال ایران کجا ؟؟
چرا؟؟ چون مدیران و مسولین کره ایها واقعا وجدانی کار کرده اند و در ضمن حقوق کارگران و کارمندانشان را به حق پرداخت کرده اند!!!!
در خودروسازی فقط یک چیز برای گفتن داریم : گند زدیم.
تابناک جان
مدت زیادی است امانتداری را رعایت نمیکنی
نظرات را با سلیقه و به میل خودت تغییر میدی !!!!!!

همین کارها را کرده اید که صدای منتقدین به گوش مسئولان نرسید و اداره کشور با مشکلات فراوان و بدون اصلاح امور به کارش ادامه داد و در بسیاری از امور کشتی پیشرفت مملکت به گِل نشست !!!!!
جناب عباس عبدی روشنفکر!!!!
جهت اطلاع شما هر کجایی که امریکا ایران را تحریم کرد ایران در ان زمینه پیشرفت کرد و تولیدات خودش را درست کرد و در ضمن کشوری با این رتبه علمی خیلی راحت می تواند چیزهای دیگر هم درست کند و بهتر است شما یک فکری به حال خودتان بکنید که در اینده مجبور می شوید ادبیات خودتان را عوض کنید
این عباس عبدی همان کسی نیست که میگفت جامعه ایران فرو پاشیده و مانند همفکرانش که می گفتند ونزوئلا می شیم و کره شمالی؟
اره تولیدات نظامی ما بیشتر می شود ولی هم تولید و هم صادرات غیر نفتی که صد البته محصولات کشاورزی و. پتروشیمی و حتی صنعتی ان هم بیشتر از ۱۰ سال قبل شده و شما ظاهرا خیلی دوست دارید تک بعدی نگاه کنید و نمی توانید چیزهای دیگر را هم ببینید
برای اینکه کذب به مردم میگید
شاید آن موشک ها رو خودمان نساخت ایم و مثل خودرو های داخلی مون باشن
کوبا هم ۵۰ ساله که شدیدترین تحریم ها را دارد ولی امروز با ثبات ترین اقتصاد را دارد
اقای عبدی این ها هم هست!!!!!
علت اینکه ما می توانیم موشک بسازیم این است که به دلیل افزایش تهدیدات گسترده خارجی که تا حد وقوع جنگ با ایران پیش رفت باعث شد یک برنامه ریزی و استفاده از نیروی متخصص و فارغ از موضوع سود انجام شود که منجر به ساخت موشک و تجهیزات جنگی و دستاورد مهم شد و در واقع حماقت کشورهای غربی باعث چنین اتفاقی شد. که البته با توجه به دستورات قرانی چنین موضوعی باید تداوم یابد. اما در زمینه خودرو همیشه موضوع سود بنگاه های خودرو سازی مطرح است که بدلیل نیمه دولتی بودن آن بهره وری در آن بسیار کم و سنتی اداره می شود و تلفات درآمد حاصل از خودرو سازی زیاد است. و همین موضوع باعث می شود علی رغم بالا بودن فیمت خودرو در ایران بنگاه های خودرو سازی فعالیت مطلوب نداشته باشند. از طرفی دیگر بدلیل نگاه گمرک به عوارض به عنوان یک منبع درآمد امکان رقابت را از بین برده است و خودرو سازان از این فضا بیشترین بهره برداری و استثمار را انجام می دهند
لطفا تیتر را عوض کنید...چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما اقتصاد را نه؟!
مهم اعتماد و استفاده از گنجینه گرانبهای هوش و استعداد نخبگان و آحاد جامعه است . طبیعی است زمانی که پیشرفت حاصل شد سایر نتایج مثبت اعم از تولید با کیفیت و به صرفه و . . . را هم به دنبال خواهد داشت . برای موفقیت هماهنگی ، برنامه و دید بلند مدت بر مبنای دانش و منفعت عمومی کشور و مردم نیاز است و میبایست از تعویض مدام راهبردها ، سیاست ها و برنامه ها پرهیز گردد .
جناب اقای عبدی کل بودجه نظامی ایران کمتر از ۵ درصد اقتصاد ایران و با همین بودجه هم منطقه را گرفته و هم تولید کننده تجهیزات نظامی است
لطفا چیزی را می خواهید مقایسه بفرمایید همه چیز رابا هم ببینید
جناب عبدی نوشتند:
...بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با "حقوق‌های بالا" ....

به خدا از حقوق های بالا خبری نیست.
خودرو سازها فقط تنها راهی که میتوانند خودروهای باکیفیت تولید کنند واگذارکنند به سپاه یا خاتم الانبیا
موشک که به اندازه پراید آزمایش نشده سالی یک یا دو آزمایش که خودمون می گیم عالی بود کشورهای دیگه می گن موفقیت آمیز نبوده و فقط در یک جنگ واقعی معلوم می شه این ادعاهای توان موشک ها چقدر درست بوده که در آن شرایط هم چیزی تغییر نمی کنه چون اگر بر فرض موشک ها درست عمل کنند کشورهای مقابل هم پدافند قوی دارند و آنها را دفع می کنند و هم در حمله متقابل قوی تر هستند اگر هم موشک ها درست کار نکنه بازهم نتیجه یکسانه .
چطور یک موبایل که مورد استفاده هر ایرانی است را فراموش کردیم و دروازه آن را بر روی کشورهای خارجی باز کرده ایم و حداقل اجازه به سرمایه گذار خارجی ندادیم که در کشور خودمان تولید کنند آنوقت نسبت به خودرو حساسیت نشان می دهیم که حتما حمایت و تولید داخل باشد و بعد از چهل سال بستن دروازه های ایران روی خودرو به چنین خودرویی یعنی پراید 50 میلیون رسیدیم و آنوقت افتخار هم می کنیم که ارزان ترین خودرو را تولید می کنیم. اگر منطقی فکر کنیم دلار 5 الی 6 تومان است و شاید کمتر و یک خودرو خارجی 300 میلیونی با دلار 12 تومان یعنی 150 میلیون و با حذف عواض گمرک یعنی 70 میلیون در مقابل پراید 50 میلیون و قضاوت با شما ...
در مورد موشک چون میخواهیم میتوانیم و چون سودی مادی نصیب دولت و ... نمیشود پیشرفت میکنیم. قرار نیست مردم موشک بخرند!
در مورد خودرو ، خودروساز (بخوانید دولت خودروساز) نمیخواهد ! و وقتی میبیند که مردم همین فرقونها را میخرند خوب بهتر از این. یکی نیست بگه قیمت تمام شده این خودروها واقعا چقدر است؟ آیا خودرو هم از طریق مرز قاچاق میشود؟ آیا استکبار جهانی و عربستان نامرد خودروهای ما میخرند که مردم مشکل بخورند؟ آیا خودرو گوسفند است؟ آیا گوسفند خودرو است؟
جمع بندی : جمع کنید این بساط دلالی را !
مجلس با مسببین گرانی خودرو برخورد می‌کند؟

فقط حرف ميزنيد
جناب متفکر!!!!! همین خودرو ساز شرمنده شما صادرات می کند
ما موشک میسازیم؟ بله میسازیم ولی هنوز اون موشکها آزمایش خود را پس نداده اند هنوز ما نتونستیم انها را به درستی امتحان کنیم .. موشک سازی ما را کشورهای قدرتمند مثل آمریکا المان و فرانسه میگویند تا عربها را بدوشند.
موشک هایی که ما می سازیم تکنولوژی پیچیده ای ندارد با اتومبیل استاندار مقایسه نکنید
( چرا می‌توانیم موشک بسازیم، اما خودور نه؟!)
چون مسولین مربوطه فقط فقط فقط فقط فقط به فکر خودشون هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برای همینه وضع خودرو سازی ما فاجعه بار شده
من انتظار زیادی ندارم. فقط میگم آقایان که موشک تولید میکنند و از مردم میخواهند فرزند بیشتر بیاورند چرا پوشک تولید نمیکنند !!!!
قیمت دلارامروزبه ۱۴۰۰۰ تومان رسیداقایان کلاهشان رابالاتربگذارند
یک تفاوت دبگر موشک با خودرو این است که موشک را کسی مصرف و امتحان نمی کند وبعد اینکه موشک یکبار مصرف است وطول عمرش کمتر از یک ساعت. همچین تکنولوژی و علم پیشرفته نمی خواهد. کافی است در اینترنت بدنبال موشک بازان آماتور بگردبد. دیگر اینکه ساختار کلی موشک از زمان جنگ جهانی دوم به بعد تغییر چندانی نداشته
تیتر آفتاب یزد عالی بود. چقدر خندیدم خدا. زد به خال.
هیچ کس به فکر مردم این کشور نیست.
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
آقای عبدی یا هر فرد سیاسی دیگر که تعدادشان هم اینروزها کم نیست. لطفاً به مسائل سیاسی خود بپردازید و از ورود به امور تکنولوژیک و صنعتی که اطلاعی از آنها ندارید خودداری کنید.ضمناً تحلیل مقایسه ای چندان خوبی هم ارائه ندادید.
آقای عبدی خلاف به عرضتون رسوندند . ما نمیتوانیم خودرو بسازیم . همه خودروها ساخت ایران با خرید دستگاه و خط تولید و دانش فنی ازکشورهای پیشرفته بوده است و بسیاری از قطعات را ازخارج وارد میکنیم . مطمئن باشید بقیه موارد هم استثنا نیستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر