بازدید 206878
۱

رکوردشکنی سهام بانک دی در بازار سرمایه

سهام بانک دی از تیرماه تاکنون بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی را ثبت کرده و دارایی های با ارزشی از جمله نیروگاه دماوند، کوهستان پارک شادی مشهد، برج شایان و پروژه چشم تهران در کنار اقدامات ضربتی مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره برای چابک سازی بانک چشم انداز روشنی را پیش روی این بانک بورسی قرار داده است.
کد خبر: ۸۷۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 20 January 2019

تابناک اقتصادی‌سهام بانک دی از تیرماه تاکنون بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی را ثبت کرده و دارایی های با ارزشی از جمله نیروگاه دماوند، کوهستان پارک شادی مشهد، برج شایان و پروژه چشم تهران در کنار اقدامات ضربتی مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره برای چابک سازی بانک چشم انداز روشنی را پیش روی این بانک بورسی قرار داده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بررسی نوسانات نماد بانک دی در بازار سرمایه حکایت از وضعیت مطلوب آن داشته و بر این اساس در مهر ماه سال جاری سهام بانک دی با 19.5 درصد رشد نسبت به رشد 13.8 درصدی صنعت بانکداری و رشد 11.3 درصدی شاخص کل بورس از رشد بالاتری برخوردار بوده است.

سهام بانک دی که با قیمت 698 ریال در تاریخ یازدهم تیر ماه سال جاری بازگشایی شد از آن زمان تاکنون بازدهی بیش از 100 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده و در جریان آخرین معاملات به قیمت 1509 ریال معامله شد.

علاوه بر نماد خود بانک، رشد قیمت سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند(از شرکت های وابسته به بانک دی) از ابتدای سال 1397 تا 29 دی ماه سال جاری 199 درصد بوده و بهای هر سهم از مبلغ 7577 ریال به 22640 ریال رسیده است.

ارزش افزوده دارایی های بانک دی، مبنای قابل دفاع برای افزایش سرمایه 

بانک دی  دارایی های ارزشمندی دارد که ارزش افزوده ایجاد شده در قیمت آن ها به دلیل افزایش قیمت نسبت به زمان واگذاری به بانک، سود قابل توجهی را برای بانک و ذینفعان به ارمغان می آورد و بانک با فروش دارایی های مازاد به چند هدف مهم از جمله اصلاح ساختار مالی و بهبود وضعیت کفایت سرمایه که از الزامات بانک مرکزی بوده، دست خواهد یافت.

نیروگاه برق دماوند، بزرگ ترین نیروگاه سیکل ترکیبی خاورمیانه با ظرفیت تأمین  28 درصد برق تهران و 8 درصد برق کل کشور، کوهستان پارک شادی مشهد، برج شایان و پروژه چشم تهران از جمله دارایی های بانک دی هستند که می تواند مبنای مناسب و قابل دفاعی برای افزایش سرمایه باشد.

اصلاح نسبت کفایت سرمایه در دستور کار بانک  

دارایی هایی منحصر به فرد و با ارزش پایین دفتری این بانک نقطه مثبتی برای آن به شمار می رود و «بانک دی» را از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می کند.

در اوضاع کنونی، پایین بودن  سرمایه و پایین بودن نسبت کفایت سرمایه، مشکل عمده بانک های کشور از جمله بانک دی بوده و در همین راستا  بانک دی باید با اصلاح ساختار مالی، رعایت مفاد قانون تجارت و نزدیک شدن به استانداردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص رعایت حداقل نسبت کفایت سرمایه، از محل فروش یا تجدید ارزیابی دارایی ها، مطالبات و آورده نقدی سهامداران، این نسبت را اصلاح کند.

 اقدامات برای فروش دارایی های مازاد بانک

اقدامات بانک دی در راستای اصلاح ساختار مالی بانک و کمک به ایجاد تحرک در بازار پولی کشور از جمله فروش برخی از سرمایه گذاری ها و دارایی های مازاد، زمینه ارائه تسهیلات و خدمات مطلوب تر برای مشتریان و سهامداران را فراهم می آورد. بر اساس شنیده ها مذاکراتی نیز در خصوص فروش دارایی های مازاد صورت گرفته است.

افزایش درآمدهای غیرمشاع بانک دی

درآمدهای غیرمشاع به عنوان یک درآمد نقدی، تأثیر بیشتری در سودآوری بانک‌ها داشته  و سهم عمده در ساختار درآمد بانک های مطرح دنیا، مربوط به درآمدهای کارمزدی بوده، در حالی که این موضوع در نظام بانکی ایران مغفول مانده است.

افزایش درآمدهای مشاع «دی» نشان می دهد، بانک دی تلاش کرده تا با مطالعات و پژوهش های بسیاری با تأکید بر شرایط  درآمدی امروز اقتصاد کشور و قابلیت بانکی و با در پیش گرفتن سیاست های کلان و ایجاد زیرساخت های لازم، ترکیب درآمدی خود را از درآمدهای تسهیلاتی به درآمدهای کارمزد محور بر مبنای خدمات تغییر جهت دهد و این امر باعث شده بانک دی نیز با طراحی هدفمند استراتژی، برنامه‌ها و تبلیغات خدمات خود، کسب سهم بیشتر از این نوع درآمد در بازار را آغاز نماید.

اقدامات بانک دی در راستای ارزش آفرینی برای ذینفعان

بانک دی قبل از انتصاب هیأت مدیره جدید در اواسط خردادماه سال 1396 وضعیت مناسبی نداشت و نداشتن مدیرعامل به مدت دو سال و عدم تکمیل هیأت مدیره، این بانک را با چالش های جدی روبه رو کرده بود. تفاوت فاحش بین درآمدها و هزینه ها، بالا بودن قیمت تمام شده پول، بالا بودن مطالبات غیرجاری و لاوصول، خرید دارایی ها و سرمایه گذاری های غیرمولد از محل سپرده های گران قیمت و هدر رفت منابع، بانک را در شرایط نامناسبی قرار داده بود ولی تیم جدید مدیریتی پس از استقرار در مسیر جبران اشتباهات مدیران گذشته و دستیابی به سودآوری و ارتقای وضعیت در صنعت بانکداری گام های موثری برداشته است.

مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این بانک بعد از استقرار در اواسط خردادماه سال گذشته، اقدامات موثری از جمله اصلاح ساختار و چابک سازی،بکارگیری مدیران صاحب دانش و کارآمد، تشکیل کارگروه ویژه وصول مطالبات و فعال کردن کمیته های داخلی و اصلاح روش ها به ویژه جذب منابع و اعطای تسهیلات با رعایت همه موازین و مقررات و رعایت بهداشت اعتباری را در دستور کار خود قرار داد.

به نظر می رسد بانک دی با تمرکز بر جذب سپرده ارزان قیمت، کاهش مطالبات غیرجاری،اصلاح ترکیب منابع، کاهش قیمت تمام شده پول، اصلاح روش های اعطای تسهیلات و حرکت به سمت ساختار بهینه دارایی های سودآور موفق به ایجاد ارزش آفرینی برای ذینفعان خود شده و اگر چه در حال حاضر وضعیت صورت های مالی در اثر سوء مدیریت هیات مدیره قبلی و اتفاقات گذشته ، زیانده بوده اما با توجه به اقدامات در دست انجام و چشم انداز ترسیم شده بر مبنای برنامه های مدون استراتژیک ، این زیان از طریق فروش دارایی های مازاد ، قابل جبران است.

در ابتدا کسب نقدینگی از محل وصول مطالبات و فروش دارایی های مازاد و بالابردن نسبت تسهیلات به سپرده ها از محل نقدینگی بدست آمده و در مرحله بعدی کسب سود از محل تسهیلات اعطایی به نحوی که زیان عملیات کمتر شده و به تدریج به صفر برسد، اگرچه با دشواری هایی نیز همراه است اما قابل انجام به نظر می رسد.

کاهش چشمگیر مطالبات با پیگیری مستمر / وصول 12000 میلیارد ریال مطالبات معوق بانک از وزارت نیرو

از اقدامات مثبت بانک دی در سال جاری که در راستای افزایش سرمایه و سودآوری انجام شد، تشکیل کارگروه ویژه وصول مطالبات بوده که در نتیجه پیگیری های انجام شده موفق به وصول بخش قابل توجهی از مطالباتی سنوات قبل شده است که می توان در یک مورد به  وصول مبلغ 12000 میلیارد ریال از وزارت نیرو اشاره کرد.

یکی از معضلات نظام بانکی کشور، افزایش مطالبات سررسید گذشته و معوق بانک ها نسبت به تسهیلات اعطایی در شبکه بانکی و به تبع آن، بی ثباتی های احتمالی در آینده بوده که وجود معوقات را به چالشی جدی در سیستم بانکی تبدیل کرده است.

وجود قوانین و مقررات حقوقی مناسب، سنجش اعتبار مشتریان و انجام مطالعات امکان سنجی دقیق و تهیه گزارش های کارشناسی قابل اتکا، افزون بر مؤلفه‌هایی مانند ضرورت اعمال سیاست‌های کنترلی و نظارتی مستمر بر سیستم بانکی در کاهش میزان مطالبات از اهمیت زیادی برخوردار است.

در راستای ارزش افزوده ایجاد شده در سهام بانک دی به بررسی 10 شرکت فعال در صنعت بانک و میزان بازدهی قیمت سهام 10 شرکت نمونه در مقایسه با روند شاخص کل پرداخته می شود.

رکورد شکنی سهام بانک دی در بازار سرمایه

براساس جدول فوق و اطلاعات موجود، رتبه بازدهی قیمت سهام بانک دی در بین 10 شرکت بانکی نمونه طی 7 ماهه منتهی به 9 مهرماه 97 ، سه می باشد که نشان از بازدهی بالاتر از شاخص کل و میانگین صنعت بانکی دارد.

رکورد شکنی سهام بانک دی در بازار سرمایه

رکورد شکنی سهام بانک دی در بازار سرمایه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
ی جا گفتن بانک دی کمترین سرمایه داره ،ی جا گفتن رشد کرده من که نفهمیدم چی به چیه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی