بازدید 2852

تشکیل حداقل ۱۰۰ پرونده زمین خواری

کد خبر: ۸۷۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳ 16 January 2019

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: حداقل ۱۰۰ پرونده زمین خواری از استان‌های مختلف، تشکیل و رسیدگی شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، داود محمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با ارائه تعریفی از "حقوق عامه" و با اشاره به بند 2 اصل 156 قانون اساسی افزود: یکی از وظایف مهم قوه قضائیه احقاق حقوق عامه است، این واژ مغفول بود اما با اصرار و تاکید مقام معظم رهبری در جلسات متعدد به ویژه در دیدار با قضات و مسئولان قضائی کشور مطرح شد و اکنون به آن پرداخته می شود.

وی با اشاره به اینکه تعریف جامع و دقیقی از "حقوق عامه" ­ارائه نشده است، اضافه کرد: اخیرا قوه قضائیه از حقوقدانان و قضات و مجامع علمی خواست که تعریفی ارائه کنند که در قالب آئین نامه به رئیس قوه قضائیه ارسال شد و به زودی ابلاغ می شود.

محمدی با بیان اینکه دایره حقوق عامه بسیار وسیع است، گفت: این واژه موضوعاتی مانند ریزگردها، محیط زیست، آلایندگی ها، ارزهای دولتی، نظارت بر قیمت ها، کوه خواری، زمین خواری، تغییر کاربری، تصرفات غیرمجاز و از بین بردن جنگل و مراتع را شامل می شود.

وی افزود: در این باره در کمیسیون اصل 90 پروندهایی مانند زمین خواری، هوای پاک، قاچاق کالا و ارز مطرح و شکایت های مکرری از مراجع حقوقی و اشخاص حقیقی در این باره وصول شده است.

محمدی با بیان اینکه حداقل 100 پرونده زمین خواری از استان های مختلف در کمیسیون اصل 90 تشکیل و رسیدگی شده است، گفت: در این زمینه برخی را به مراجع قضایی معرفی کردیم که به مجازات مربوط و اعاده اراضی تصرف شده محکوم شدند و برخی هم به تذکرات به دستگاه ها منجر شده است.

مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه با بیان اینکه بیش از 50 کارخانه ورشکسته را به چرخه تولید برگردانیدیم، گفت: بیش از 6 هزار کارگر هم به کار برگردانده شدند و این کار، قانونی و در راستای اقتصاد مقاومتی است.
­

نعمت اله حاجعلی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: حقوق عامه، معطل نمانده است و مدعی العموم این حقوق را از طرف جامعه، مطالبه می کند و نیاز به شکایت شخص خاصی ندارد.

وی افزود: اکنون آیین نامه حقوق عامه وجود دارد و مسائل مربوط به این حقوق در قوه قضاییه پیگیری می شود.

حاجعلی با اشاره به جایگاه اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی گفت: این اداره کل با قدمت بیش از 50 تا 70 سال در حوزه ستادی قوه قضاییه تشکیل شده است و قانون خاص دارد.

وی ادامه داد: اداره و مدیر تصفیه، هم حافظ منافع بستانکاران هستند و هم مصلحت ورشکسته را رعایت می کنند.

مدیرکل تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه گفت: در برخی موارد ناچاریم برای جلوگیری از بیکار شدن کارگران و برای حفظ تولید، کارخانه های متهم به ورشکستگی یا ورشکسته را تا زمان صدور حکم قطعی، باز و فعال نگه داریم.

حاجعلی افزود: قانون تجارت به ویژه قسمت مربوط به اداره و تصفیه امور ورشکستگی به اصلاح نیاز دارد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم گفت: برای مقابله با زمین خواری اجرای طرح «حدنگار» مهمترین پیشنهاد ماست که در گزارشی به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کردیم.

محمدی افزود: این موضوع موجب می شود از سوء استفاده افراد فرصت طلب از اموال و اراضی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود 20 درصد اراضی، تحت پوشش این طرح درآمده است، ادامه داد: اگر این طرح را به طور کامل در کشور اجرا کنیم بسیاری از پرونده های وارده به دادگستری حل و از سوء استفاده ها و دست اندازی ها جلوگیری می شود.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رسیدگی به علت افزایش بی رویه قیمت ها و جلوگیری از آن از مصادیق بارز حقوق عامه است، افزود: درباره افزایش قیمت خودرو و دیگر محصولات در کمیسیون اصل نود، جلساتی برگزار شد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید نظارت ها تقویت شود.

محمدی گفت: با انباشت قوانین مواجهیم که در برخی موارد از آن سوء استفاده می شود.

وی با بیان اینکه به روحیه انقلابی و جهادی و عملگرا نیاز داریم، افزود: بسیاری از واگذاری ها به خوبی انجام و به اهل آن واگذار نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار