بازدید 11233
۵

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت/ جهش قیمت نفت پس از اعلام توافق/ وزیر نفت ایران: مذاکرات سختی بود، راضی هستیم/ نقش روسیه برای توافق نفتی بین ایران و عربستان

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای شش ماه است. قرار شده اعضای اوپک ۲.۵ درصد از تولید ماه اکتبر (مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف شدند. بنا به توافق، قرار است این معافیت با ترتیباتی اعمال شود. هرچند وزیر نفت کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفته بود، سخن از کاهش ۱.۳ تا ۲.۴ میلیون بشکه‎ای سطح تولید مطرح و قرار است درباره این ارقام بحث شود.
کد خبر: ۸۵۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴ 07 December 2018

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت برای ۶ ماه/ جهش قیمت نفت پس از اعلام توافق اوپک/ وزیر نفت ایران: مذاکرات سختی بود، راضی هستیماعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان دو روز جلسه فشرده، عصر امروز (جمعه) برای کاهش عرضه به بازار به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه به توافق رسیدند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران از این کاهش معاف شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک با حضور چهارده عضو این سازمان در وین، پایتخت اتریش، مقرر شد اعضای اوپک ٨٠٠ هزار بشکه و اعضای غیر اوپک ٤٠٠ هزار بشکه (در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه) میزان عرضه نفت به بازار کاهش دهند. همچنین ایران با توجه به تحریم ها، مشمول معافیت از کاهش عرضه به بازار شد.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای شش ماه است. به نقل از ایرنا، قرار شده اعضای اوپک 2.5 درصد از تولید ماه اکتبر(مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش عرضه معاف شدند. طبق توافق، قرار است این معافیت با ترتیباتی اعمال شود. 

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت برای ۶ ماه/ جهش قیمت نفت پس از اعلام توافق اوپک/ وزیر نفت ایران: مذاکرات سختی بود، راضی هستیم

«بیژن زنگنه»، وزیر نفت ایران در پایان جلسه امروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره روند مذاکرات و میزان کاهش عرضه به بازار گفت: «مذاکرات سختی بود؛ «خدا را شکر» از همین میزان کاهش عرضه نفت (اعضای اوپک و غیراوپک) نیز راضی هستیم.»

زنگنه در پاسخ به خبرنگاران، معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید را تأیید کرد و در پاسخ به این که آیا از کلمه معافیت در بیانیه پایانی استفاده شده است، گفت: ایران از مشارکت در این توافق مستثنا شده و ما نامه معافیت را از اوپک دریافت می‎کنیم.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت/ جهش قیمت نفت پس از اعلام توافق/ وزیر نفت ایران: مذاکرات سختی بود، راضی هستیم/ نقش روسیه برای توافق نفتی بین ایران و عربستان

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما از تماس دولت آمریکا با برخی اعضای اوپک ناخشنودید؟ عنوان کرد: بله. ما قبلا نیز تجربه چنین رفتارهایی را داشته‎ایم. اوپک نمی‎خواهد از بیرون سازمان تحت فشار قرار گیرد. نمی‎دانم دولت آمریکا چه زمانی از این رویه درس می‎گیرد. زنگنه، مذاکرات را سخت و پیچیده توصیف کرد و در پاسخ به پرسشی درباره تأثیرگذاری روسیه در حصول توافق امروز، گفت: روسیه در درون اوپک تأثیرگذار نیست، اما در مجموع در توافق بین اوپک و غیراوپک، نمی‎توان نقش مهم روسیه را نادیده گرفت. وی در پاسخ به این پرسش که چرا مذاکرات دیروز منتج به توافق نشد، گفت: ما به زمان بیشتری نیاز داشتیم.

وی دیروز پس از پایان نشست روز نخست اوپک، فضای این نشست را سخت توصیف، ولی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات به نتیجه برسد. روز نخست اعضای اوپک دیروز پنجشنبه پس از حدود شش ساعت مذاکره، پشت درهای بسته بدون نتیجه پایان یافت.

وزیر نفت کشورمان پیش از آغاز مذاکرات گفته بود، صحبت از کاهش 1.3 تا 2.4 میلیون بشکه‎ای سطح تولید مطرح و قرار است درباره این ارقام بحث شود. وی با بیان اینکه تهران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مسأله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد، ایران تا زمان رفع کامل تحریم‎ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمی‎شود.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت/ جهش قیمت نفت پس از اعلام توافق/ وزیر نفت ایران: مذاکرات سختی بود، راضی هستیم/ نقش روسیه برای توافق نفتی بین ایران و عربستان

این در حالی است که روز گذشته، زنگنه در گفت‌وگو با CNBC گفته بود: کاهش تولید نفت در شرایط تحریم، خط قرمز ایران است و ایران تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد.

وی همچنین اظهار داشت: به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، ایران هیچ گونه کاهش تولید انجام نخواهد داد اما از اوپک حمایت می‌کند تا بتوانند اعضا را مدیریت کنند.

وزیر نفت گفت: ایران در ماه قبل، هیچ گونه افزایش تولید نداشته است؛ بنابراین، کشورهایی که در ماه گذشته تولید خود را افزایش داده‌اند، باید تولید خود را کاهش دهند. این در حالی است که تولید نفت ایران، تقریبا 800 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

جهش بهای نفت پس از اعلام توافق اوپک

انتشار گزارش‌های اولیه درباره توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت، سبب شد بهای نفت حدود ۵ درصد افزایش یابد. به گزارش رویترز از لندن، قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۱۳ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ (ساعت ۱۷ و ۲۵ دقیقه به وقت تهران) با ۳ دلار و ۲۶ سنت افزایش به ۶۳ دلار و ۳۲ سنت رسید. قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا نیز در این مقطع با ۲ دلار و ۶۲ سنت افزایش به ۵۴ دلار و ۱۱ سنت رسید. افزایش قیمت نفت اندکی پس از آن اتفاق افتاد که منابع آگاه اعلام کردند اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز به توافق رسیده‌اند.

توافق اعضای اوپک و غیراوپک برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت/ جهش قیمت نفت پس از اعلام توافق/ وزیر نفت ایران: مذاکرات سختی بود، راضی هستیم/ نقش روسیه برای توافق نفتی بین ایران و عربستان

نقش روسیه برای توافق نفتی بین ایران و عربستان

بلومبرگ در خصوص توافق امروز نوشت: این توافق پس از آن حاصل شد که ایران معافیت از کاهش تولید دریافت کرد، زیرا این کشور به علت تحریم های آمریکا هم اکنون با کاهش شدید محموله های نفتی خود روبه روست. ایران برنده این مذاکرات پرمنازعه بود، زیرا گفته می شود، معافیت از کاهش تولید را دریافت کرده است. این موفقیت در سازمان اوپک به دنبال یکسری نشست های دوجانبه میان روسیه به عنوان واسطه اصلی میان عربستان و ایران صورت گرفته است. به گفته نمایندگان در اوپک، از آنجا که مذاکرات بر پیشنهاد کاهش تولید اوپک و هم پیمانانش به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز و سهم 650 هزار بشکه ای اوپک متمرکز شده بود، این توافق نهایی یک سوپرایز است. میزان مشارکت روسیه هنوز مشخص نیست. به گفته یک نماینده در اوپک، در آغاز از این کشور کاهش 100 تا 150 هزار بشکه در روز درخواست شده، ولی در نهایت مشخص شد، با اندکی کاهش بیشتر ممکن است موافقت کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
فروپاشی اوپک خواست و آرزوی غرب و آمریکا است.
باز بگید روسیه اخه
این رو متوجه نمی‌شم، یعنی قراره تولید دو ماه قبل کم بشه؟ الان دسامبره یعنی دو ماه بعد از اکتبر

به نقل از ایرنا، قرار شده اعضای اوپک 2.5 درصد از تولید ماه اکتبر(مهر-آبان) ٢٠١٨ خود را کاهش دهند.
زنگنه موضوع اصلی ر ا مخفی کرده. در پایان همین نشست وزیر نفت عربستان صراحتا گفت اگر هر کدام از اعضا به هر دلیل نتوانند در حد سهمیه تولید کنند عربستان بجای آنها نفت بازار را تامین می کند. این چراغ سبز آشکار به امریکاست آنهم از اجلاس اپک. تصمیم گیری در اپک بر اساس اجماع است. اگر صحبت وزیر نفت عربستان بر خلاف مصوبات اپک است چرا وزیر نفت ما ساکت است و اگر تائید اپک را گرفته یعنی وزیر نفت ما این شرط را قبول کرده. روشنگری شود
چراماهميشه خود را برنده مذاكرات ميدانيم ؟ايا اين خود بزرگ بيني نيست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر