بازدید 8877
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

غلبه عرضه بر تقاضا متأثر از کاهش سرعت گردش پول/ اصلاح p/e شرکت‌ها با ارائه گزارش‌های ۹ ماهه

نایب رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران گفت: کاهش سرعت گردش نقدینگی منجر به قرمز پوشی بازار سرمایه در روزهای اخیر شده و در صورتی تداوم وضعیت ارائه گزارش های خوب 9 ماهه تنها p/e بازار را اصلاح کرده، موجب غلبه تقاضا بر عرضه نخواهد شد.
کد خبر: ۸۵۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 28 November 2018

غلبه عرضه برتقاضا متاثراز کاهش سرعت گردش پول/ اصلاح p/e شرکت ها با ارائه گزارش های 9 ماههنایب رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران گفت: کاهش سرعت گردش نقدینگی منجر به قرمز پوشی بازار سرمایه در روزهای اخیر شده و در صورتی تداوم وضعیت ارائه گزارش های خوب 9 ماهه تنها p/e بازار را اصلاح کرده، موجب غلبه تقاضا بر عرضه نخواهد شد.

فردین آقابزرگی در گفت وگو با خبرنگار «تابناک اقتصادی» گفت: طی ماه های گذشته، سرعت گردش نقدینگی مؤثرترین عامل در افزایش دماسنج بازار سرمایه و ناشی از افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بود، با کاهش نرخ ارز مقیاس و معیار ارزیابی ها تغییر کرده و اکثر محاسبات نیز بر محور نرخ سنا، نیما و بازار ثانویه بوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ایجاد محدودیت های داخلی در بازار ارز، سکه، طلا همچنین رکود در صنعت ساختمان و محدود شدن نقل و انتقال وجوه نقد بین بانک ها تا سقف 50 میلیون تومان، همگی حکایت از کاهش سرعت گردش نقدینگی داشته و هرچه سرعت گردش پول کاهش یابد، اصلی ترین محرک برای افزایش نرخ ارز نیز رو به کاهش گذاشته و در نتیجه با اصلاح نرخ ارز مواجه می شویم و این دقیقا همان عاملی است که منجر به اصلاح در بازار سرمایه شده است.

آقابزرگی اوضاع کنونی را نشانگر وضعیت متعادل در بازار دانست و ادامه داد: شرایط بورس دقیقا همبستگی کامل با جریان اقتصادی کشور نشان می دهد و در صورتی که غیر از این بود، باید احساس نگرانی می کردیم و الان وضعیت ناشی از کاهش سرعت نقدینگی به وضوح قابل ردیابی است.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها افزود: قیمت های جهانی نیز در وضعیت ایستا قرار دارند و این نیز یکی دیگر از دلایل اصلاح بورس در روزهای اخیر است.

آقابزرگی در خصوص پیش بینی وضعیت بورس طی ماه های آینده نیز گفت: با توجه به این مطلب تأثیر افزایش نرخ ارز طی ماه های گذشته بر صورت های مالی شرکت ها در گزارش های 9 ماهه، 12 ماهه و حتی 3 ماهه ابتدای سال 98 قابل مشاهده خواهد بود و وضعیت سود و زیان در این شرکت ها مثبت شده و قطعا افزایش نرخ ارز را در میزان فروش شرکت ها خواهیم دید.

وی ادامه داد: ولی به رغم تأثیر مثبت فاکتور افزایش نرخ ارز بر میزان فروش و سودآوری شرکت ها با توجه به جو عمومی و وضعیت اقتصادی، این موضوع منجر به کاهش پی به ای شرکت ها خواهد شد و احتمال آنکه تقاضا افزایش و جذابیت برای سرمایه گذاری به وجود بیاید، کمتر خواهد بود.

آقابزرگی در پایان گفت: تورم حاصل از افزایش نرخ ارز که اکنون برای مردم قابل لمس هست، با فاصله زمانی تأثیر خود را بر صورت های مالی شرکت ها نشان خواهد داد و اگر شرایط اقتصادی متعادل باشد، تعدیلات مثبت منجر به جهش شاخص کل شده و در غیر این صورت، تنها اصلاح پی به ای شرکت ها را به دنبال خواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
من که یک خیریتی درتحریمهای آمریکا میبینم اولا به مسولین ما ودنیا ثابت شد حرف اول وآخرو تودنیا آمریکا میزنه وتمام کشورها بایستی سعی کنند از زیر بار این زورگویی خارج شوند ثانیا دنیا سعی میکند حربه آمریکاروازدستش بگیرد الان برای اروپا وروسیه وبقیه خیلی افت داره ازترس آمریکا جرات معاملات کلان با ایران راندارند ثالثا دولت محافظه کار ما جرات خیلی ازکارها ازجمله تعدیل قیمتها وتحمل تظاهرات را نداشت که درهردومورد توفیق اجباری نصیبش شد رابعا تشت رسوایی خودروی ملی وفلان ملی ازپشت بام افتاد ه واگر خدا بخواهد از شر اقتصاد نفتی خلاص میشویم
دلار ارزون شده ملت هجوم بردن واسه خرید.سهام می‌فروشند دلار میخرند
برایم عجیب است که رشد ارزش سهام این قدر به کاهش ارزش پول ملی وابسته باشد. به نظرم خیلی خنده دار است! همچنین، من فکر می کنم که این چنین بازار سرمایه ای بسیار نامعقول و از یک اقتصاد سالم به دور است.
وضعیت فعلی بورس دقیقا مشابه وضعیت ان درسال ۹۲ است در ان سال هم بخاطرسه برابرشدن قیمت ارز شاخص بورس بصورت عمودی رشد کردوچندین هفته متمادی رکورد زد وبه قله ۹۰ هزارواحدی رسید اما ازدیماه ۹۲ روندنزولی بورس اغازشد وبیش از ۳۰ هزارواحد ریزش کرد وبعدازان به مدت ۴-۵ سال نوسان ناچیزداشت وعملا درجازد درحالیکه درمدت مشابه سایربازارهای رقیب ازجمله مسکن رشدچشمگیری داشتند.درسال ۹۷ نیز
درحالیکه قیمت ارز وطلا حدود۳۰۰ درصد ومسکن بیش از۱۰۰درصدرشد داشته اند بازار بورس نتوانست بیشتراز۸۰ درصدرشد کندکه انهم درحال کاهش است !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
تا چند ماه دیگه قیافه شما دیدنی خواهد شد.
سرمایه گذاری دربورس اشتباه محض است
۵اذر شاخص کل بورس درادامه ریزش ۳۰ هزارواحدی هفته های اخیر حدود۵۰۰۰ واحد دیگر فروریخت واما تیترهای ششم اذرروزنامه تخصصی اقتصادی «دنیای اقتصاد» که به حمایت بی چون وچرا ازبورس وضدیت بابازارهای دیگربویژه مسکن شهرت دارد:
تیتراول: افت سرعت نرخ تورم
تیتر دوم: کارنامه مسکن درمیانه پاییز
تیترسوم : خروج صرافی ها ازموقعیت خرید
وطبق معمول هیچ اشاره ای به سفوط ۵۰۰۰ واحدی بورس نشده است !!!!
حال اگر دیروز بورس ۵۰۰۰ واحد رشدمیکرد تیتر اول امروز این بود: بهار درپاییز بورس ! و یا بورس درپاییز شکوفا شد !!!
عین همین اتفاق دراخبارصداوسیما هم می افتد
به این میگویندرعایت بیطرفی وعدالت درانعکاس اخبار !!!
هرچه قیمت ارزبیشترکاهش بیابد سقوط بورس هم که فقط بدلیل افزایش قیمت ارزبالارفته بودشدیدترخواهدشد افت شدیدقیمت نفت هم ریزش بورس رامضاعف خواهدکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
از حسودی دق کن. اتفاقاً نوع کامنت شما نشون میده بورس رشد خوبی خواهد کرد. وگرنه گربه محض رضای خدا موش نمیگیره. و شما دلتون واسه کسی نسوخته. احتمالاً از بورس جا موندی
انعکاس اخبارکاهش قیمت ارزوطلا وسقوط بورس درصداوسیماوجراید واقعانابرابروتبعیض امیزاست
بازار مشکلش فقط فقط نامدیریتی و دخالت و دستکاری است..آقای علی صحرایی شما به چه حقی به آقای خواجه نصیری دستور دادید با عرضه نامتعارف و دستکاری عمدی هجوم نقدینگی را به بورس که مسیر درست و حاصل سالها تلاش دولتمردان بود سرکوب و زیان وحشتناک ۴۰ درصدی به تازه وارد ها تحمیل کنند....

حالا بیایید درستش کنید


ممنونم از خبرگزاری عالی و دلسوز مردم
درهفته های گذشته شاخص کل بورس بیش از۳۵۰۰۰ واخدسقوط کرد امروزهم این روندادامه داشت وشاخص کل یا۵۰۰۰ واحدسقوط به میانه کانال۱۵۰ هزارواحدسقوط کرد
واماتیترهای اول روزنامه تخصصی اقتصادی « دنیای اقتصا»در روزشنبه دهم اذر:
تیتراول: عیارضدتورمی دلار۴۲۰۰
تیتردوم : قیمت پرطرفداردربازارملک
تیترسوم: کارنامه دلار درهفته اول اذر
وحال تیتراول روزنامه همشهری : زیان ۵۰ درصدی دلالان دلار!
جالب اینکه دلارفقط چندساعت درمحدوده ۱۹۰۰۰ تومان قرارگرفت وبفرض اینکه همه بقول روزنامه همشهری «دلالان دلار» درسقف قیمت یعنی ۱۹۵۰۰ تومان اقدام به خرید کرده باشند وباتوجه به قیمت امروزدلار که ۱۱۶۰۰ تومان است دلالان عربز ! حداکثربازیان ۴۰ درصدی مواجه خواهندبود نه ۵۰ درصد !!!
اگرصفحه اول بقیه روزنامه هاراهم بگردید هیچ تیتری درمورد ادامه ریزش های سهمگین بورس وزیان سهامدارانش نخواهید یافت
صداوسیماهم درمواقعی که بورس کاهش پیدامیکند صرفادرحد زیرنویس وبدون اشاره به واژه «کاهش» اعلام میکندکه درپایان مهاملات امروز شاخص کل بورس به فلان میزان رسید اماوقتی شاخص رشدکندانراباکلی شاخ وبرگ منعکس میکند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل