بازدید 11280
۷

سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت‌ها

برای پذیرش شرکتی در بازار سهام، مجموعه شرایطی در نظر گرفته شده و این شرایط به گونه‌ای است که در راستای حمایت از سرمایه گذاران خرد طراحی شده است. بعضاً در صورت‌های مالی برخی شرکت‌های پذیرش شده در بازار سهام ابهاماتی دیده می‌شود که موضوع حمایت از سرمایه گذاران خرد را زیر سؤال می‌برد. صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های تازه پذیرفته شده در فرابورس نشان می‌دهد، احتمالا یکی از شرایط پذیرش در فرابورس نادیده گرفته شده است.
کد خبر: ۸۵۸۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 09 December 2018

سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت‌هابرای پذیرش شرکتی در بازار سهام، مجموعه شرایطی در نظر گرفته شده و این شرایط به گونه‌ای است که در راستای حمایت از سرمایه گذاران خرد طراحی شده است. بعضاً در صورت‌های مالی برخی شرکت‌های پذیرش شده در بازار سهام ابهاماتی دیده می‌شود که موضوع حمایت از سرمایه گذاران خرد را زیر سؤال می‌برد. صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های تازه پذیرفته شده در فرابورس نشان می‌دهد، احتمالا یکی از شرایط پذیرش در فرابورس نادیده گرفته شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ایران قوانین و مقررات مربوط به بازار سهام به گونه ای طراحی شده که این قوانین و مقررات بتوانند از سرمایه گذاران خرد حمایت کنند. حتی مسئولین مربوطه در مصاحبه های خود، همواره از حمایت از سرمایه گذاران خرد گفته اند. با همه این شرایط، اما اصلا وضعیت ایران در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد در سال های اخیر مناسب نبوده است.

شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد، شاخصی است که به بررسى حقوق سرمايه گذاران اقليت در شركت هاى سهامى عام و ميزان حمايت هاى قانونى از اين حقوق مى پردازد.

نمودار زیر وضعیت ایران در این شاخص را طی ده سال اخیر نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود از سال 2010 تا 2012 نمره ایران از 100 (بهترین نمره)، 30 بوده است که نمره خوبی نیست. یعنی سطح حمایت از سرمایه گذاران خرد در ایران در این سال ها بسیار پایین بوده است. حال آن که در سال 2013 نمره این شاخص با اصلاحاتی که در این زمینه انجام شده، اندکی بهبود یافته و به 36.67 رسیده و این عدد برای سال بعد، یعنی سال 2014 نیز حفظ شده است. دوباره از سال 2015 این شاخص به نمره 33.33 کاهش یافته و تا سال 2019 ثابت مانده است.

سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت‌ها

در گزارش انجام کسب و کار سال 2019، ایران با کسب نمره 33.33 در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد رتبه 173 را در بین 190 کشور حاضر در این گزارش به خود اختصاص داده است که این رتبه اصلاً مناسب و قابل دفاع نبوده و نیست.

حالا پرسش این است که چرا با توجه به اینکه قوانین و مقررات در حمایت از سرمایه گذاران خرد طراحی شده است و مسئولین نیز بر این موضوع تأکید دارند، باز هم رتبه ایران در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد رتبه ای بسیار بالا و نامناسب است؟

شاید دلیل این موضوع به اجرای نادرست قوانین و مقررات بازگردد. یکی از مواردی که در حمایت از سرمایه گذاران خرد بسیار مهم است، این که باید شرکت ها اطلاعات خود را کاملا شفاف و روشن در اختیار سهامداران بگذارند؛ اما بعضا دیده شده که شرکت ها این اطلاعات را یا در اختیار سهامداران قرار نمی دهند یا اینکه پس از رسیدن به منافع خود این اطلاعات را افشا می کنند. یا حتی ممکن است افرادی که در بورس، مسئول تأیید یا رد شرکت ها جهت ورود به بازار سهام هستند بعضاً از افشای برخی اطلاعات چشم پوشی می کنند و وظایف خود را در این زمینه به درستی انجام نمی دهند و این موضوع موجب می شود تا در بلندمدت، این سرمایه گذاران خرد متضرر شوند!

به عنوان نمونه، شرکت بیمه نوین شرکتی است که مطابق با اخبار درج شده در سایت خود، در 21 آذر ماه 1396 در فرابورس پذیرش شده و از 21 خرداد ماه 1397 با نماد معاملاتی "نوین" در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی و در زیر گروه فعالیت های مالی و اجرایی به جمع فرابورسی های پیوسته است.

طبق اطلاعات مندرج در سایت فرابورس به آدرس اینترنتی https://www.ifb.ir/ یکی از شرایط پذیرش شرکت ها در بازار فرابورس این است که اگر شرکت دارای دعاوی دارای اثر با اهمیت، له یا علیه شرکت باشد باید آن را افشا نماید.

سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت‌ها

به تازگی صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 1397 شرکت بیمه نوین منتشر شده است. این صورت های مالی نشان می دهند شرکت بیمه نوین در حال پیمودن مراحل قانونی جهت دریافت حق خود از یک شرکت هندی است. همان گونه که در تصویر زیر ملاحظه می شود، در صورت های مالی این شرکت عنوان شده که مانده بدهی ABAN Offshore Limited معادل 2 میلیون و 407 هزار و 85 دلار بوده که با توجه به عدم دریافت حق بیمه، شرکت بیمه نوین اقدام قانونی را انجام داده و پرونده مذکور در حال حاضر در حال طی مراحل قانونی خود است.

سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت‌ها

این موضوع نشان می دهد، شرکت بیمه نوین دارای دعاوی موثر است. حالا نکته اینجاست که نام این شرکت هندی به عنوان بدهکار در صورت های مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395 و 29 اسفند ماه 1396 نیز دیده می شود.

پرسش اینجاست که چرا با توجه به اینکه شرکت بیمه نوین از این شرکت هندی در سال های گذشته نیز طلبکار بوده است، از این شرکت شکایت نکرده و در سال جاری به فکر شکایت از این شرکت افتاده است؟ آیا این شرکت به خاطر اینکه در فرابورس پذیرفته شود از این دعوای حقوقی خود در سال های گذشته چشم پوشی نموده است و بعد از اینکه در فرابورس پذیرفته شده، اقدام به شکایت از این شرکت در سال جاری نموده است؟

سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت‌ها

اگر پاسخ این پرسش دوم مثبت باشد، باید گفت در این بین، افشای اطلاعات که جزو حقوق سرمایه گذاران خرد می باشد، توسط شرکت بیمه نوین نادیده گرفته شده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
سازمان بورس و انفاکتوس
بورس کمترین بازدهی بین بازارهای مسکن وارزوطلا داشته
ارزوطلا ۴۰۰ درصد
مسکن ۱۰۰ درصد ( همچنان درحال رشداست)
بورس ۶۵ درصد ( همچنان درحال کاهش است)
پاسخ ها
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
شما در یه بازه چند ماهه بررسی کردی در صورتی که در دراز مدت شرایط فرق می کنه
بورس ایران فاسدترین بازار دنیاست و جایی است برای چپاول اموال مردمبا حمایت قانون! مسولین بورس وحقوقی ها هر وقت دلشان بخواهد سهم شرکتی را می خرند و تا ده برابر بالا می برند و به مردم عادی می فروشندو دوباره قیمتش را پایین می آورند و کسی هم کاری ندارد مثلا سهمی مثل انرژی 3 را 300 تومن خودشان خریدند و با گرفتن امتیاز معامله ی نفت تا 7500 تومن بالا بردند بدون آنکه کسی شفاف سازی بخواهد اما سهمی که خودشان نداشته باشند اگر 10 درصد رشد کند از هر راهی می کوبند و شفاف سازی می خواهند نمونه ی دیگر سهام خودرو و بانکهاست که سال 94 بالا بردند و به مردم فروختند بعدش دوسال نمادشان را بستند و 70 درصد زیر قیمت باز کردند و خودشان سوار شدند و در دو ماه دوباره دویست درصد بالا بردند مثلا صادرات و تجارت 130 تومنی را 50 تومن باز کردند و خودشان خریدند و باردیگر تا 140 بالا کشیدند خلاصه....نشسته ایم در انتظار این غبار بی سوار دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی زند
با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شرکتهای پذیرفته شده و سایر شرکتها بطور کلی با ابهامات جدی مواجه اند. به نظر تابناک شرکتی که نمی تواند مواد اولیه خود را وارد کند یا ارز صادراتی خود را وصول کند یا از رده خارج شدن ماشین آلات خود را با سرمایه گذاری های جدید جبران کند، با ابهامات جدی مواجه نیست؟ یا شرکت پیمانکاری و بانکها که هزاران میلیارد تومان از دولت طلبکارند، ابهام در فعالیتها ندارند. به مدد مشکلات سیاسی و بی نظمی مالی دولت، شرکتی دارای عملکرد درخشان که در آن بتوان سهامدار خرد را محفوظ نگاه داشت، دیده نمی شود، حال چه شده که این شرکت در دام صید تحلیلگران افتاده!!
ظلم و فساد و خیانت در امانت تو این مملکت شده یه چیز عادی و عرف .اگه شریک در خیانتشون نشی کلاستو تعطیل میکنن.
کاش نویسنده متن در این حد سواد فهم اعداد داشت که 2013 را 2014 و 2015 را 2014 اشتباه نکند. بماند میزان فهم و دانش در مورد ماهیت حسابها و اقلام صورتهای مالی و نیز ماهیت صنعت و کسب و کار مربوط (صنعت بیمه) که در مورد آن اظهارنظر می کند. تا کشف ارشمیدسی خود را با چنین طمطراقی در این سایت معلوم الحال یافتم یافتم فریاد نزند. موضوع بورس و بازار سرمایه سطح پایین تر از موضاعات تخصصی از قبیل پزشکی و اختر فیزیک است که صاحب نظران با سواد شما اظهارنظر می کنند بروید دنبال همان تخصص های ارزشمندتان و بورس را با همه ایرادات بسیار زیاد به حال خود بگذارید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل