بازدید 10933
پیمانه اقتصادی؛

از «آغاز سوآپ نفت خام کرکوک ​به ایران» تا «نگرانی‌های بین‌المللی از سیاست پولی ترکیه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دست بالاتر شرکت‌های روسی پس از تحریم‌ها علیه ایران، واردات بیش از دو هزار تن لامپ LED به کشور، اعتراض گروه جی ۷ به سیاست های اقتصادی دولت آمریکا، هفته نیمه تعطیل بورس با رشد اندک شاخص به پایان رسید، رشد قیمت سکه پیش از تعطیلی سه روزه، سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در سبد سهام و زمزمه افزایش قیمت بلیت هواپیما در آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 04 June 2018

از «آغاز سوآپ نفت خام کرکوک ​به ایران» تا «نگرانی‌های بین‌المللی از سیاست پولی ترکیه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دست بالاتر شرکت‌های روسی پس از تحریم‌ها علیه ایران، واردات بیش از دو هزار تن لامپ LED به کشور، اعتراض گروه جی ۷ به سیاست های اقتصادی دولت آمریکا، هفته نیمه تعطیل بورس با رشد اندک شاخص به پایان رسید، رشد قیمت سکه پیش از تعطیلی سه روزه، سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در سبد سهام و زمزمه افزایش قیمت بلیت هواپیما در آمریکا را در بر دارد.

دست بالاتر شرکت‌های روسی پس از تحریم‌ها علیه ایران

بر اساس گزارش های منتشره، پیتر پوشکارف یکی از تحلیلگران ارشد مؤسسه اقتصادی تله ترید اذعان کرده که شرکت های روسی همانند ایران ذیل تحریم های آمریکا قرار داشته و بنابراین چیزی برای از دست دادن ندارند و این به همین دلیل است که این شرکت ها در موقعیت بهتری نسبت به رقبای اروپایی خود در خصوص تجارت با ایران قرار گرفته اند. به گفته ی پوشکارف ''شرکت های روسی به مبادلات تجاری خود با ایران در زمینه ی نفت،گاز و انرژی هسته ای به شکلی ادامه خواهند داد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. شرکت های روسی نسبت به رقبای اروپایی خود (مانند ایرباس و توتال) این مزیت را دارند که با آمریکا مراودات تجاری گسترده نداشته و سهامشان در بازار بورس آمریکا قرار نگرفته است''. وی در ادامه افزوده است که موضوع نامبرده باعث می شود که شرکت های روسی به راحتی به تهدید های آمریکا نسبت به اعمال جریمه های مالی علیه ارتباط تجاری با ایران بی توجهی کنند. به گفته ی وی، حجم مراودات تجاری ایران و روسیه در حال حاضر ۲ میلیارد دلار است اما می تواند به طور قابل توجهی رشد پیدا کند. /Russia Today

آغاز سوآپ نفت خام کرکوک ​به ایران

سوآپ نفت خام عراق به ایران با حل شدن مسائل لجستیکی از روز یکشنبه، ۱۳خردادماه آغاز شد. تانکرهای حامل نفت خام کرکوک عراق پس از ورود به ایران، در حال تخلیه این محموله‌ها در مخازن «دره شهر» که از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای این منظور اختصاص یافته است، هستند. بر اساس قرارداد سوآپ میان ایران و عراق، ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام کرکوک به وسیله تانکرهای جاده‌پیما برای تأمین بخشی از خوراک پالایشگاه‌ها به ایران منتقل می‌شود. عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، پیشتر در این باره اظهار کرده بود: نفت خام سوآپ کرکوک عراق پس از ارسال به ایران با ایجاد تأسیسات و تلمبه خانه‎ای از دره شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می شود؛ به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد. وی افزوده بود: مسیر خط لوله تا تنگ فنی کوتاه و حدود ۳۱ کیلومتر است و همچنین این خط لوله از ظرفیت خوبی نیز برخوردار است. قرارداد سوآپ ایران و عراق به صورت سیف (CIF) امضا شده است، در قرارداد سیف، هزینه حمل و بیمه با فروشنده است. /شانا

واردات بیش از 2 هزار تن لامپ LED به کشور

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ هزار و ۵۴ تن لامپ LED از ۵ کشور مختلف دنیا وارد ایران شده است. بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران این حجم از واردات لامپ LED ارزش ریالی ۶۲ میلیارد و ۹۶۳ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۲۸۵ تومان و ارزش دلاری ۱۹ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۲۱۲ دلار را شامل می‌شود. گفتنی است لامپ LED از کشور‌هایی مانند آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری کره و چین وارد می‌شود. به نقل از میزان، در میان این کشورها، چین رتبه نخست واردات را به خود اختصاص داده بود به گونه‌ای که در مدت زمان مذکور بیش از یک هزار و ۹۹۹ تن لامپ LED به ارزش دلاری ۱۹ میلیون و ۶۶ هزار و ۸۶۹ دلار و ارزش ریالی ۶۱ میلیارد و ۸۰۱ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۳۴ تومان را شامل می‌شود.

اعتراض گروه جی ۷ به سیاست های اقتصادی دولت آمریکا

بر اساس گزارش های منتشر شده، اجرایی شدن تعرفه های جدید اقتصادی توسط دولت آمریکا و تهدید به اعمال تحریم های ثانویه علیه شرکت های معامله کننده با ایران باعث دوری جستن متحدان تجاری این کشور در گروه جی ۷ شده است. وزیران امور مالی و روسای بانک مرکزی شش کشور از مجموع هفت کشور گروه جی ۷ در جریان نشست روز شنبه، خود در شهر ویستلر کانادا نسبت به سیاست های آمریکا در خصوص اجرایی کردن تعرفه های جدید بر روی واردات آلومینیوم و فولاد و همچنین بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران اعتراض کرده اند. این انتفادات در حالی مطرح شده که در روز جمعه ی هفته ی گذشته کانادا و اتحادیه ی اروپا شکایتی را در شورای حل اختلاف سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا به دلیل اعمال کردن تعرفه های تجاری بر اساس ملاحظات امنیت ملی مطرح کرده بودند. جزئیات بیشتر

هفته نیمه تعطیل بورس با رشد اندک شاخص به پایان رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه سیزدهم خرداد ماه 97، با افزایش 46 واحدی معادل 0.05 درصد به رقم 95 هزار و 998 واحد رسید. این در حالی است که روز شنبه، نماگر کل با افزایش 374 واحدی معادل 0.39 درصد همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در دومین و آخرین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 14 واحدی معادل 0.05 درصد به رقم 29 هزار و 792 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 42 معادل 0.25 درصد، عدد 17 هزار و 322 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 30 واحدی معادل 0.25 درصد به رقم 12 هزار و 653 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 82 واحد افزایش معادل 0.08 درصد را رقم زد و به سطح 105 هزار و 340 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 62 واحد افزایش معادل 0.09 درصد به رقم 69 هزار و 144 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روزهای قبل، با 57 واحد کاهش معادل 0.03 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 318 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «نگرانی‌های بین‌المللی از سیاست پولی ترکیه»

رشد بهای سکه پیش از تعطیلی سه روزه

در پایان معاملات دیروز، بهای انواع سکه نسبت به روز شنبه با افزایش همراه بود. به طوریکه، قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۱۵ هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل، به قیمت ۲,۰۹۰,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۱۷۰,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، ۳۲ هزار تومان رشد داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۵ هزار تومانی، به رقم یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات این روز، ۶۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲ هزار تومان گران‌تر شد. هر سکه یک گرمی نیز در دومین روز هفته، با یک هزار تومان افزایش به رقم ۳۶۸ هزار تومان رسید.

سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در سبد سهام

سرمایه گذاری چین در خارج از مرزهای این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی بر روی اوراق بهادار و خرید سهام به ۴۹۸ میلیارد دلار رسید؛ این در حالی است که این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۶۰ میلیارد دلار ثبت شده است. در همین حال، هنگ کنگ به عنوان مقصد نخست چینی ها برای سرمایه گذاری بر اوراق بهادر و خرید سهام شناخته می شود. همچنین اداره دولتی ارز چین اعلام کرد که از مجموع ۴۹۸ میلیارد دلار، ۳۰۴ میلیارد دلار به سرمایه گذاری در سهام و ۱۹۴ میلیارد دلار به سرمایه گذاری در اوراق بهادر تخصیص داده شده است. بر پایه این گزارش، تقریبا یک سوم از مجموع سرمایه گذاری چینی ها در پورتفولیو (سبد سهام) در هنگ کنگ و بعداز آن ۱۴۸ میلیارد دلار در آمریکا و ۳۸ میلیارد دلار در جزایر کیمن انجام گرفته که به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. /خبرگزاری دولتی شینهوا

روسیه دومین تولید کننده بزرگ طلای جهان می‌شود

شرکت های بزرگ معدن طلای روسیه در حال برنامه ریزی برای افزایش تقریبا دو برابری تولید خود هستند. این افزایش تولید می تواند روسیه را به دومین تولید کننده بزرگ طلای جهان تبدیل کند. در حال حاضر روسیه بعد از استرالیا و چین در جایگاه سومین تولید کننده بزرگ طلای جهان قرار دارد. پیش بینی می شود ظرف کمتر از ده سال آینده روسیه به این جایگاه دست پیدا کند.   کانون فلزات بریتانیا اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ میلادی ۸.۸ میلیون اونس طلا که معادل ۸.۳ درصد از مجمموع تولید جهانی است در روسیه استخراج شد. با توجه به معادن جدید کشف شده طلا، انتظار می رود تولید طلای روسیه تا ۷ سال آینده به نصف افزایش پیدا کند و تا سال ۲۰۳۰ میلادی هم استخراج طلا از معادن روسیه به تقریبا ۸ میلیون اونس جهش پیدا کند. همچنین اتحادیه تولید کنندگان طلای روسیه اعلام کرد که شرکت های تولید کننده طلای روسی، ۲ هزار و ۱۸۹ تن طلا در بیش از ۱۰ سال اخیر استخراج کرده اند.

زمزمه افزایش قیمت بلیت هواپیما در آمریکا

شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز آمریکا اعلام کرد:‌ در صورتی که قیمت نفت همچنان در بازار جهانی در سطوح بالا بماند مسافران این شرکت هواپیمایی مجبور خواهند شد بلیت هواپیما را با قیمتی بالاتر خریداری کنند. قیمت نفت نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته و همین امر فشار را بر شرکت‌های هواپیمایی بالا برده است. مدیرعامل امریکن ایرلاینز در حاشیه نشست سالانه انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی گفت: در صورتی که برای ما مشخص شود که قیمت کنونی تثبیت شده است شما شاهد رشد کمتر و ظرفیت پایین‌تر صنعت هوانوردی و در نتیجه بالا رفتن قیمت نفت خواهید بود.البته من فکر نمی‌کنم این مسئله در کوتاه مدت اتفاق بیفتد. انجمن حمل و نقل هوایی بین‌المللی روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل قیمت بالای نفت در بازار جهانی و همچنین هزینه‌های بالای زیرساخت‌ها و کارکنان شرکت‌ها پیش‌بینی خود نسبت به سودآوری شرکت‌های هواپیمایی را کاهش می‌دهد. 280 ایرلاین که مجموعا 85 درصد از ترافیک کل جهان را در اختیار دارند عضو این انجمن هستند.

پایبندی ۹۵ درصدی روسیه به پیمان نفتی با اوپک

اسپوتنیک نیوز به نقل از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نوشت: نرخ پایبندی روسیه به توافق کاهش تولید نفت با اوپک در ماه مه، ۹۵ درصد بود و این کشور به حفظ تعادل در بازار نفت کاملا پایبند است. اوپک و تولیدکنندگان خارج از این گروه شامل روسیه با هدف مقابله با اشباع عرضه و تقویت قیمتها در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کردند تولیدشان را مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این توافق از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۷ اجرا شد و قرار است تا پایان امسال ادامه پیدا کند. سهم تولیدکنندگان غیراوپک از کاهش تولید ۵۵۸ هزار بشکه در روز است که از این میزان روسیه متعهد شده، تولیدش را ۳۰۰ هزار بشکه در روز محدود کند.

نگرانی‌های بین‌المللی از سیاست پولی ترکیه

«مِهمت سیمسک» معاون نخست وزیر ترکیه گفت: نگرانی ها ی بین المللی در ارتباط با سیاست پولی ترکیه در طی نشست های انجام گرفته شده با سرمایه گذاران در لندن بطرز گسترده ای مورد بررسی قرار گرفت. وی در مصاحبه ای با شبکه «کانال ۷» گفت: این موضوع خیلی واضح است؛ بنابراین بازگشت سرمایه به ترکیه شروع شده است. بر همین اساس بانک مرکزی ترکیه در جلسه اضطراری خود در ماه گذشته میلادی نرخ بهره را با ۳ درصد افزایش به ۱۶.۵ درصد رساند تا مانع از سقوط بیشتر ارزش لیر شود. /ایبنا

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست