بازدید 19090

سد بزرگی که مسئولان سه کشور بر سر راه گروهی از مسافران اربعین ساخته‌اند!

در حالی که هموطنانمان می‌توانند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری‌های عراق یا مراجعه به دفاتر آژانس های مسافرتی منتخب و سامانه تدارک دیده شده توسط سازمان حج و زیارت برای دریافت روادید (ویزای) عراق اقدام کرده و آماده سفر شوند، این مسیر برای اتباع افغانستان بسته است؛ حتی آن دسته از اتباع افغانستان که قانونی در کشورمان هستند.
کد خبر: ۷۴۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸ 24 October 2017
به رغم آنکه سال هاست راه زیارت عتبات عالیات برای مردم کشورمان باز شده، هنوز هستند افرادی که ساکن ایرانند اما از زیارت کربلا جز حسرت نصیبی نداشته‌اند.
 
به گزارش «تابناک»؛ در آستانه اربعین حسینی و در حالی که بسیاری از هموطنانمان مهیای سفر به عتبات و حضور در مراسم پرشور اربعین شده‌اند، شنیدن از ممانعت اعزام برخی زائران عتبات در کشورمان، شاید عجیب به نظر برسد؛ اما کافی است کمی در این خصوص کنکاش کنیم تا دریابیم واقعیت دارد.

در حالی که هموطنانمان می‌توانند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری‌های عراق یا دفاتر آژانس های مسافرتی منتخب و سامانه تدارک دیده شده توسط سازمان حج و زیارت برای دریافت روادید (ویزای) عراق اقدام کرده و آماده سفر شوند، این مسیر برای اتباع افغانستان بسته است؛ حتی آن دسته از اتباع افغانستان که قانونی در کشورمان حضور دارند.

آن گونه که خبر می‌رسد، در سازوکارهای تدارک دیده شده برای اعزام متقاضیان زیارت عتبات، به مانند سال گذشته، مشکل آن دسته از اتباع افغانستان که قانونی در کشورمان اقامت دارند دیده نشده و بر این اساس، هنوز راه کربلا به روی ایشان باز نشده است؛ مشکلی که ظاهرا در رقم خوردن آن، مسئولان سه کشور نقش ایفا کرده‌اند.

مشکلی که سال گذشته هم بروز کرده بود و در آن زمان، دبیر ستاد مرکزی اربعین، علت رفع نشدنش را به فرجام نرسیدن مذاکرات با مسئولان عراق خوانده و ضمن تأکید بر فراهم بودن زیرساخت های این کار از طرف کشورمان، از اتباع افغانستان خواسته بود صبر کنند.

این در حالی است که با گذشت یک سال از آن سخنان و وعده پیگیری و حل ماجرا، زمان زیادی تا موسم اربعین بعدی نمانده اما هنوز آن مشکل پابرجاست و ظاهرا تنها تغییر به وجود آمده در ماجرا، ثبت نام مقدماتی از اتباع افغانستانی خواستار عزیمت به عتبات عالیات در سال جاری ا‌ست.

موضوعی که چند روز پیش مجید آقابابایی، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در توضیح آن گفت: «آن دسته از اتباعی که به صورت مجاز در خاک ایران حضور دارند، در چارچوب تفاهم‌نامه ی ما با کشور عراق هستند. این افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر کفالت همان هزینه‌هایی که اتباع ایرانی پرداخت می‌کنند، پرداخت کرده، دفترچه‌ای از پلیس گذرنامه دریافت کنند و با این دفترچه و ویزایی که دولت عراق صادر می‌کند، در مراسم اربعین شرکت کنند و پس از اتمام مراسم هم دوباره اجازه خواهند داشت وارد خاک ایران شوند.»

وی در ادامه در خصوص چرایی رفع نشدن مشکل در سال گذشته گفت: «سال گذشته به دلیل اینکه از لحاظ زمانی، تفاهمات برای شرکت اتباع افغان در مراسم اربعین دیر انجام شد، اقدامات کافی صورت نگرفت اما امسال این موضوع را از قبل پیگیری کردیم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ثبت‌نام مقدماتی برای این اتباع آغاز شده است و در یک یا دو روز آینده ویزا آنها هم صادر می‌شود.»

وعده‌ای که ظاهرا قرار نیست امسال نیز محقق شود یا دست کم کامل محقق نخواهد شد؛ این را می‌شود از سرگردانی آن دسته از اتباع افغانستان دریافت که به رغم پیگیری های فراوان، تا کنون موفق نشده‌اند از موانع قرار گرفته بر سر راهشان عبور کرده و مجوز عبور از مرزها را به دست آورند.

این را می‌شود از واگویه‌های دردناک مادری دریافت که حتی افغانستان را ندیده و تنها هویت شناسنامه‌ای اش را از همسایه شرقی کشورمان گرفته و همین مقدار برای محروم شدنش از سفر اربعین کفایت کرده است. مادری که می‌خواهد نذرش را ادا کند اما تعاملات مسئولان افغانستان، ایران و عراق نتوانسته مشکلش را رفع کند و برعکس، سد راه خودش و خانواده‌اش شده است.

این فیلم که پایگاه خبری فردا آن را منتشر کرده ببینید تا دستتان بیاید چگونه در آستانه رقم خوردن بزرگترین اجتماع بشری، مسئولان سه کشور نتوانسته‌اند مشکل این دسته از اتباع افغانستان که قانونی ساکن کشورمان هستند و حسرت کربلا بر دل دارند را رفع کنند.
 
تعداد بازدید : 312
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
وای بر ما اگر نتوانیم چنین موضوعات پیش پا افتاده ای را حل کنیم، وای بر ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
کلا رفتن به کشور عراق در حال جنگ و نا امن اشتباه استراتژیک است. و نشان عدم توجه به امنیت جان مردم. شما در خانه هم میتوانید عشق به اهل بیت را با شرکت در ریشه کن کردن فقر و مشکلات مردم نشان دهید. تا زمانیکه عراق امن نیست مردم را نفرستید.
این بندگان خدا خیلی مظلوم هستند.نه در خاک خودشون جا داذند و نه در جای دیگر.اینها میهمان ما هستند و شایسته است با میهمانانمون برخورد درستی داشته باشیم.تا یکقرن پیش اینها هموطنان ما بودند.الام هم باید همونطور با هاشون برخورد کمیم.کگر نه اینکه در سوریه هر جا ارتش سوریه و حتی سپاه و حزب الله گیر میکنند لشگر سرافراز امّا مظلوم فاطمیون جان برکفانه از حریم و حرم آل االه دفاع میکنه؟
این هزاره های بنده خدا هم درکشور خودشون هم در ایران بهشون ظلم میشه درافغانستان به خاطر شیعه بودنشون در ایران به خاطر افغانستانی بودنشون ادمهای بی ازار وخوبی هستن نمیدونم درد ورنجشون کی قراره به پایان برسه
گير دادي به سدسازيا
من یک ایرانی ساکن اروپا هستم. واقعا می بینم همین مردم افغانستان که روزگار مدیدی ساکن ایران بودند، بعد سالها زندگی در ایران از حداقل حقوق شهروندی برخوردار نبوده اند ولی همین افراد بعد از مهاجرت از ایران به اروپا، به لطف قوانین در این کشور ها مانند شهروند عادی آن کشور زندگی می کنند. واقعا مظلوم هستند.
از طرفی این افراد در اروپا بیشترین پرچم دار امام حسین هستند تا ایرانیانی که مهاجرت کرده اند. بیشترین حسینیه ها و تکایا توسط این افراد راه افتاده و واقعا انسان های شریف ی هستند. حتی خیلی از این افراد متولد ایران هستند!
جا دارد مسولین برای یک بار هم که شده این انسانهای شریف را از خود حساب کنند و در جامعه جذب کنند نه حذف.
دیگه فقط همین یه مشکل مونده بود که انشاالله این هم حل بشه دیگه هیچ ملالی نیست جز دوری شما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
کلا انسانیت حالیته ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
نه همه دنیا فقط من و تو هستیم و بقیه آدم ها کشک اند. این هم مشکلیه که باید توسط مسئول خودش و به جای خودش حل بشه
متاسفانه مافقط اسمهمون مسلمان است همین
ساده ترین مسائل هم به دست مسئولین ما لاینحل باقی میمونن
دست مسوولین درد نکنه. هر کی پول نداره نره. مجبورشون کردن که برن. باید بابت ارزی که از کشور خارج می کنن مالیات بدن. مگه ارز راحت وارد کشور می شه؟
نزدیک به چهار دهه میهمان ، نزدیک به سه میلیون میهمان ، و کشورشان را سپرده اند دست طالبان هر کجا هم فرصتی پیدا میکنند علیه ایران بدگوئی میکنند. این مشکل ویزا در سرتاسر دنیا است اگر اینها در کشورشان باشند عراق حتما ویزا میدهد ولی در ایران اینها اصلا پاسپورت درست و حسابی ندارند اسامی درست نمیدهند و این روند برای هیچ دولتی قابل قبول نیست . مردم افغانستان الخصوص شیعیان ان باید قبول کنند مهاجرت راه حل درستی نیست و باید به کشورشان برگردند و مقاومت کنند .ایران نتنها خانه آنها نخواهد شد بلکه هیچ جای دنیا بغیر از افغانستان جای انها نیست. هزاره و غیر هزاره باید کشورشان را نجات دهند نه اینکه نسلهایشان در مهاجرت فدا کنند. این موضوع ویزا هم مربوط به ایران نیست بلکه موضوع عراق و سفارت افغانستان است و نباید با آن احساساتی برخورد شود
هیچ مشکلی نموده فقط مهاجرین عزیز افغانی عراقم برن دیگه همه چی حله
انعکاس چنین اخباری در یک رسانه پر طرفدار جای امیدواری است، رساندن صدای کسانیکه خود صاحب بلندگو است هنر نیست، هنر آنست که صدای را که کسی نمیشنود را به گوش مردم رساند، در این مورد عملکرد رسانه محترم خبری تابناک قابل تقدیر است اگرچه هنوزم نسبت به سایر امور کمتره ولی هر روز بهتر از قبل عمل می کند که خوشحال کننده است.
انحصار و خودخواهی زیبنده ی اخلاق مردم ایران نیست.
چطور سوريه حرم اهل بيت اما عراق نيست؟
چرا میرن؟ نرن؟
۲ میلیون مشتاق اربعین
۱۰ میایون مشتاق امریکا
چرا برای رفت و امد مستقیم به امریکا فکری نمیشه
افغانها کم نیستند که حقوق شهروندی بگیرند از جمعیت یک کشور مثل امارات بحرین قطر تعدادشان در ایران خیلی بیشتر است نزدیک پنج میلیون دلیل ندارد حق شهروندی بگیرند برگردند کشورشان ملت بر خلاف رسانه علاقه ای به حضور آنها در ایران ندارد
فقط هارون الرشید راه کربلا را نمی بست...
پول مفت ریختن تو جیب عراقیا...بیکارن یه عده واقعا...
دوملیون مشتاق اربعین
ده ملیون مشتاق آمریکا
چرا فکری به حال اینا نمیشه..




کلی خندیدم با این کامنت شما:))))))))))))



راس میگه خب.....
باسلام از کسانی که با اتباع همدردی کردند واقعا تشکر میکنم .و
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها