بازدید 18385
پیمانه اقتصادی؛

از «مقایسه نرخ سود بانکی در ایران و جهان» تا «بزرگ‌ترین خودروساز انگلیسی، قربانی برگزیت»

این پیمانه موضوعاتی همچون سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، واکنش وزارت اقتصاد به خبری درباره همکاری با یک بانک خارجی، عدم درج قیمت کالا پایلوت است، کاهش مازاد عرضه موجود در بازار نفت، ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی بیت کوین، افزایش قیمت طلا پس از شلیک موشک کره شمالی، صادرات نفت ایران به کره جنوبی رکورد زد، تاثیر مصوبه اخیر آمریکا بر قراردادهای خرید هواپیما و غیر قابل فروش شدن پژو ۳۰۱ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 16 September 2017
از «مقایسه نرخ سود بانکی در ایران و جهان» تا «بزرگ‌ترین خودروساز انگلیسی قربانی برگزیت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، واکنش وزارت اقتصاد به خبری درباره همکاری با یک بانک خارجی، عدم درج قیمت کالا پایلوت است، کاهش مازاد عرضه موجود در بازار نفت، ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی بیت کوین، افزایش قیمت طلا پس از شلیک موشک کره شمالی، صادرات نفت ایران به کره جنوبی رکورد زد، تاثیر مصوبه اخیر آمریکا بر قراردادهای خرید هواپیما و  غیر قابل فروش شدن پژو ۳۰۱ را در بر دارد.



سرمایه گذاری ۳۵ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران

رییس کل بانک مرکزی گفت: با رایزنی ها و نشست های مختلفی که با مسئولان بانکی چین انجام شده است این کشور تا کنون حدود 35 میلیارد دلار تسهیلات و فاینانس، برای اقتصاد ایران در نظر گرفته است. ولی الله سیف' روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پکن افزود: این حجم از تسهیلات و تامین مالی، بیانگر آینده روشن و مثبت فضای اقتصادی کشور و نشان دهنده عزم جدی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین است.

واکنش وزارت اقتصاد به خبری درباره همکاری با یک بانک خارجی

در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر موافقت ایران با برخی شروط یک بانک اتریشی که می تواند سبب تشدید واردات شود، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد این خبر را نادرست و ناقص خوانده و تاکید کرده است که اساسا چنین ادعایی نادرست بوده و از آنجا که هنوز قراردادی به امضا نرسیده نمی توان از توافق شرط یا شروطی سخن گفت. /شادا

مقایسه نرخ سود بانکی در ایران و جهان

نرخ سود سوئد و سوئیس منفی است، یعنی بانک ها از پولدارها سود دریافت می‌ کنند! به گزارش شبکه خبر، اقتصاد وقتی در مسیر درستش قرار بگیرد قطعا درآمدها و قدرت خرید مردم بالا می رود، سیل سرمایه گذاری و پس اندازها به سمت بانک ها روان می شود، نقدینگی کاهش خواهد یافت و سود بانکی به خودی خود کم خواهد شد و به تعادل خواهد رسید.


عدم درج قیمت کالا پایلوت است؛ خوب نبود، تجدید نظر می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حذف درج قیمت‌گذاری بر کالا به صورت تدریجی شروع شده است گفت: از تولیدکنندگان خواسته شده است که از درج قیمت برای مصرف کنندگان خودداری شود اما این شرایط جدید به آن معنا نیست که می‌توانند محصولات خود را به هر قیمتی عرضه کنند زیرا در شرایط فعلی رقابت به شکلی نیست که عملا امکان عرضه محصولات به هر قیمتی وجود داشته باشد. شریعتمداری تاکید کرد: صنایع غذایی کشور اکنون در رقابت کامل به سر می‌برند که شرایط مطلوبی را نیز برای مصرف کنندگان ایجاد کرده‌اند و این نگرانی که مصرف کنندگان آسیب ببینند وجود ندارد. وی گفت: تصمیمی که دولت قبل یک هفته قبل از شروع کار دولت جدید گرفته بود در ابتدای کار نمی‌توانستیم آن را لغو کرده و یا تجدیدنظر صورت دهیم به همین منظور به این سمت رفتیم که کارگروهی در این زمینه تشکیل داده و مشکلات آن را به حداقل برسانیم. شریعتمداری گفت: با اطلاع‌رسانی درباره این طرح مردم را در جریان گذاشتیم و قرار شد این طرح را به صورت پایلوت شروع کنیم اگر خوب بود ادامه می‌دهیم و اگر خوب نبود در این خصوص تجدیدنظر صورت می‌گیرد. به نقل از تسنیم، وی در پایان گفت حرف مرد دو تا است که از سخن وی اینگونه تعبیر می شود چنانچه طرح مزبور نتیجه مورد نظر را به دست ندهد کنار گذاشته خواهد شد.

کاهش مازاد عرضه موجود در بازار نفت

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، به دلیل رشد قوی تر از انتظار تقاضا برای نفت در اروپا و آمریکا، و کاهش تولید اوپک و غیر اوپکی ها، مازاد عرضه موجود در بازار نفت شروع به کاهش کرده است. این آژانس که وظیفه اصلی اش هماهنگی سیاست های کشورهای صنعتی در حوزه انرژی است، برآورد خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2017 را از 1.5 به 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش داده است. در گزارش ماهیانه آژانس بین المللی انرژی آمده است: «رشد تقاضا برای نفت از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای به ویژه در اروپا و آمریکا همچنان قوی تر از حد انتظار است.» تقاضای قوی در کشورهای صنعتی یک عامل کلیدی در رشد 2.3 میلیون بشکه ای تقاضای روزانه برای نفت در سه ماهه دوم سال بوده است که بالاترین رقم سه ماهه از اواسط سال 2015 تاکنون است. در بخش عرضه، به دلیل کاهش غیرمنتظره تولید و عملیات تعمیر میادین در کشورهایی نظیر لیبی، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و مکزیک و همچنین دریای شمال، میزان تولید جهانی نفت در ماه اوت 0.72 میلیون بشکه در روز کاهش داشته است.

ادامه سقوط آزاد قیمت جهانی بیت کوین

شرکت چاینا بیتکان اعلام کرده است که کلیه مبادلات بیت کوین را در بازار چین متوقف می کند. این تصمیم از روز پنحشنبه اجرایی شده است. بر اساس این گزارش پس از اعلام این تصمیم شرکت چینی، قیمت بیت کوین در بازارهای جهانی با افت 5 درصدی روبرو شده و به کمتر از 4000 دلار رسیده است. شرکت بیتکان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این تصمیم در واکنش به دستور مقام های چینی در ممنوعیت مبادلات سکه های بیت کوین اتخاذ شده است. در حالی که چارچوب قانونی خاصی هنوز برای مبادلات بیت کوین در عرصه بین المللی تنظیم و تدوین نشده است، چین و روسیه محدودیت هایی را برای انجام این مبادلات در نظر گرفته اند. البته ژاپن رسما مبادلات بیت کوین را در چارچوب خاصی به رسمیت شناخته است و مبادلات ارز دیجیتال در این کشور در شرایط کنونی قانونی تلقی می شود. بانک مرکزی چین اخیرا انجام مبادلات بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرده و به سرمایه گذاران نسبت به مشارکت در چنین مبادلاتی هشدار داده است. بانک مرکزی چین هشدار داده است که حدود 90 درصد شرکت هایی که در این کشور در زمینه بیت کوین فعالیت می کنند، به نوعی کلاهبرداری انجام می دهند.

قیمت طلا پس از شلیک موشک کره شمالی افزایش یافت

قیمت طلا که روز پنج شنبه به پایین ترین سطح خود در 2 هفته اخیر رسیده بود، پس از شلیک یک فروند موشک بالستیک دیگر کره شمالی با افزایش 8 دلاری روبرو شده است. بر اساس این گزارش رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا و کاهش ارزش دلار تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها داشته است. قیمت هر اونس طلا روز جمعه با 0.3 درصد افزایش به بیش از 1330 دلار رسید. قیمت طلا روز پنج شنبه برای لحظاتی به کمتر از 1315 دلار رسیده بود که این پایین ترین قیمت طلا از 31 اوت به شمار می رود. پس از شلیک موشک کره شمالی ارزش ین ژاپن و فرانک سوییس با افزایش روبرو شد. هر دلار آمریکا در برابر 109.55 ین مبادله شد. به نقل از رویترز، کره‌ جنوبی اعلام کرد، در نخستین ساعات بامداد جمعه، کره شمالی موشک دیگری را از پیونگ‌یانگ به سمت شرق پرتاب کرده است. 

صادرات تخم‌مرغ به دلیل نبود مزیت قیمتی، متوقف شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: با توجه به نبود مزیت قیمتی و امکان رقابت با رقبا در بازارهای بین المللی، پیش بینی می شود امسال توفیقی در صادرات تخم‌مرغ نداشته باشیم. ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 4 هزار و 200 تومان معادل شانه ای 8 هزار و 400 و دانه ای 288 تومان است. به گفته وی نرخ منطقی فروش هر عدد تخم‌مرغ در خرده فروشی ها 400 تا 450 تومان است. نبی پور قیمت تخم مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد: با توجه به افزایش جوجه ریزی و مازاد تولید، احتمال کاهش  مجدد قیمت به کمتر از 4 هزار تومان درب مرغداری وجود دارد. رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه صادرات تخم مرغ در عمل متوقف است، افزود: از ابتدای سال 3 هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده است.

صادرات نفت ایران به کره جنوبی رکورد زد

قیمت رقابتی نفت ایران برای مشتریان آسیایی خود در ماه گذشته میلادی، منجر به افزایش صادارت ۴۰.۲ درصدی این کشور به کره جنوبی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی شده است؛ این در حالی است که ایران، قیمت نفت سبک و سنگین خود را برای مشتریان منطقه آسیا، به ترتیب ۱۸ سنت و ۱.۱۷ دلار کمتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی پیشنهاد کرده است. البته قیمت نفت گرید سبک ایران برای تحویل در ماه سپتامبر، در ماه اوت ۲۰ سنت بیشتر شده است. بر همین اساس، در ماه اوت صادرات نفت ایران به کره جنوبی به ۱.۵۵ میلیون تن یا ۳۶۵ هزار و ۶۴۱ بشکه در روز رسید؛ در حالیکه این رقم برای ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۱ میلیون تن در مجموع ثبت شده است. همچنین مجموع صادرات نفت ایران در ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی به کره جنوبی، ۱۲.۲۲ میلیون تن یا ۳۶۸ هزار و ۵۲۹ بشکه در روز است که به نسبت مشابه سال قبل که رقم ۸.۳۳ میلیون ثبت شده، ۴۶.۷ درصد روند افزایشی به خود گرفته است. به نقل از مهر، بر پایه گزارش رویترز، کره جنوبی به عنوان پنچمین وارد کننده بزرگ نفت ایران است و مجموع خرید نفتی کره جنوبی در ماه اوت، ۱۳.۵۵ میلیون تن ثبت شده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل ۱۷.۷ درصد سیر صعودی نشان می دهد.

مصوبه اخیر آمریکا بر قراردادهای خرید هواپیما چه تاثیری دارد؟

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: از آنجا که قراردادهای خرید هواپیماهای جدید در سطح بین‌المللی منعقد شده است، مصوبه اخیر کنگره آمریکا در مورد ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تاثیری بر اجرای این قراردادها ندارد. علی عابدزاده اعلام کرد: همه قرارداهای منعقده با شرکت‌های سازنده هواپیما طبق برنامه اقدام مشترک یا برجام انجام شده و این توافق ایران با جامعه جهانی به تاأید سازمان ملل متحد نیز رسیده است. وی گفت: اگر آمریکایی‌ها به ما بدعهدی می‌کنند ما از گذشته به این بدعهدی آنها عادت کرده‌ایم و با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که در گذشته علیه کشورمان وجود داشت، صنعت هواپیمایی ما همچنان سرپا مانده و به توسعه و رشد خود ادامه داده است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بدون شک همه شرکت‌ها به قراددادهای خود متعهد هستند و باید این قراردادها به مورد اجرا گذاشته شوند.

پژو ۳۰۱ غیر قابل فروش شد

صاحبان پژو 301 با مشکل نقل و انتقال سند این خودرو در دفترخانه‌ها روبرو هستند و همین موضوع مانعی برای فروش این خودرو و یا تغییر نام صاحب آن شده است. مدیران دفاتر اسناد رسمی دلیل این موضوع را عدم تعریف نرخ مالیات این خودرو بر روی سیستم دفاتر عنوان می‌کنند. ایران خودرو مرداد ماه برای فروش و تحویل 10 روزه پژو 301 اقدام کرد، علاوه بر این، تعدادی پژو 301 نیز با تخفیف به کارکنان برخی نهادها عرضه شد. حال خریداران این خودرو برای فروش و تغییر نام آن با مشکل روبرو هستند و اطلاعات لازم برای این کار به دفترخانه‌ها ارائه نشده است. به همین دلیل تنها شناسنامه سبز اولیه برای این خودروها توسط پلیس راهور صادر شده و امکان انجام کار انتقال سند دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد. /فارس

خودروهای ایرانی معادل خودروهای ۱۹۸۰ میلادی هستند

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو اظهار کرد: تکنولوژی خودروهای داخلی ما با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت بوده و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری می‌توان آنها را مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست. علیرضا نیک آئین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکل دیگر خودروهای ایرانی آن است که مصرف سوخت فوق‌العاده بالایی دارند که علاوه بر ایجاد مشکل آلایندگی هوا مصرف سوخت کشور را نیز بسیار بالا می‌برد. به گونه‌ای که حتی این امکان وجود دارد که ما نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو همچنین عنوان کرد: طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است از سوی شرکت‌های اصلی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات در بسیاری موارد وجود نداشته و بر همین اساس خودروسازان ما مجبور می‌شوند قطعات خود را از طریق کارخانه‌های دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند تامین کنند که همین مسئله موجب می‌شود قطعات استفاده شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.

بزرگ‌ترین خودروساز انگلیسی قربانی برگزیت

جگوار لند‌روور، بزرگ‌ترین خودروساز انگلیسی، تاثیرات اولیه برگزیت را احساس کرده است.  این خودروساز اعلام کرد تامین‌کنندگان قطعات خودرو در سراسر اروپا شرایط دشوارتری در قراردادها به جگوار تحمیل می‌کنند و در برخی موارد، تمایلی به ادامه همکاری ندارند. به گزارش رویترز، فعالان صنعت خودروی انگلیس در پی رأی‌گیری سال گذشته، خطر منزوی شدن خودروسازان انگلیسی را مطرح کرده بودند. به گزارش دنیای اقتصاد، رالف اسپث، مدیرعامل جگوار، اعلام کرد: «برخی از کابوس‌های برگزیت به حقیقت پیوسته‌اند. سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته است و تنها تعدادی از قطعه‌سازان حاضر به همکاری با ما می‌شوند.» جگوار، همچون سایر تولید‌کنندگان انگلیسی، پس از برگزیت با تعرفه‌های 10 درصدی برای ورود به بازار اروپا مواجه خواهد شد و گفته می‌شود این تعرفه‌ها میزان فروش جگوار را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. جگوار بناست تا سال 2020 تمام تولیداتش را به موتورهای برقی مجهز سازد، اما محدودیت‌های به وجودآمده می‌تواند عملی شدن این تصمیم را تحت‌الشعاع قرار دهد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۸
لطفا به نویسنده محترم مطلب نرخ سود بانکی اعلام بفرمایید.نرخ سود در کشور عزیزمان ایران خیلی بیشتر از رقم درج شده هست
سلام درست است که نرخ سود سپرده در ایران بالاست ام ا این نرخ بالا سودی برای مردم ندارد. زیرا تورم بالا و اطلاعات تورن نادرست. چرا نرخ سود وام های داده شده را اعلام نکردید تا وضعیت بهتر مقایسه شود؟
نظارت درست ندارين، بعد هم باخودتون توهم ميزنين عجب طرح خوبي، با نظارت ميتركونيم، تصويبش ميكنين، پدر مردم رو در ميارين
بانک ها وقتی به توصیه مراجع دینی در مورد حذف سود بانکی عمل میکنند که مراجع دینی هم از دل احادیث راهی قطعی و عملی برای کاهش تورم به زیر 1% ارائه کنند.
تورمو 0 کنید سود رو هم 0
اینجا تورم 40 درصده سود 15% یعنی مردم دارن در اصل به بانک ها 25% سود میدن نه بانک ها به مردم!
جالبه سوئیس رو با ایران مقایسه میکنید بدون توجه به تورم 2 کشور
متاسفانه ریال ارز پر ریسکی هست و به نظر میرسه با نرخ سود بانکی 15 درصد به صرفه و صلاح نیست که ریال رو به صورت سپرده بانکی سرمایه گذاری کرد یعنی با شرایط فعلی نگه داری دلار با نرخ سود صفر درصد به مراتب از سرمایه کذاری ریال به صورت سپرده در بانک کم خطر تر هست پس نتیجه میگیریم سیستم بانکی ایران نه تنها ربوی نیستند بلکه چون توان حفظ ارزش پول سپرده گذار رو نداره کاملا قرض الحسنه بوده هزینه وام بانکی در ایران بسیار ارزانتر از بانکهای کشور های دیگر می باشد.
چرا فقط از سود نام بردین و از بهره ای که از مردم می گیرین چیزی ننوشتین ؟
بانکها مگه از جیب خودشون به مردم سود می دن ؟
بانکها این سود را از بهره وامهای سی و چند درصدی که از مردم می گیرند ، به یک تعدادی بر می گردونند .
اما یه سوال
نمی دونم چه اتفاقی افتاده که اینقدر شما به فکر سود و بهره افتادین.
تا دیروز مگه نمی گفتین که بانکداری ایران ، بانکداری اسلامی است و کشور های غربی حسرت این بانک داری را می خورند ؟
چی شد پس ؟
وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مردم کشورمان را هم با کشور هایی نرخ بهره درانجا پایین است هم مقایسه کنید. در ایران بسیاری از خانواده ها عمدتا ضعیف و بازنشسته و فاقد اشتغال ناخواسته برای گذران زندگی خود از بهره بانکی استفاده می کنند.اگر انهم نباشد نرخ اسیب های اجتماعی ( افسرده گی ، خودکشی ، فخشا، طلاق ، گدایی ، سرقت و انواع جرایم ) با لا خواهد رفت. وضعیت مردم خوب شود ، نرخ بهره هم پایین اید.
وضعیت اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مردم کشورمان را هم با کشور هایی نرخ بهره درانجا پایین است هم مقایسه کنید. در ایران بسیاری از خانواده ها عمدتا ضعیف و بازنشسته و فاقد اشتغال ناخواسته برای گذران زندگی خود از بهره بانکی استفاده می کنند.اگر انهم نباشد نرخ اسیب های اجتماعی ( افسرده گی ، خودکشی ، فخشا، طلاق ، گدایی ، سرقت و انواع جرایم ) با لا خواهد رفت. وضعیت مردم خوب شود ، نرخ بهره هم پایین اید.
40سال مردم در خودروهای ایرانی خوناشان ریخته شد تا شاید روزی پبشرفت کنند ولی 4سال دیگر هم همین هست
ایران خوردو وسایپا از هیتلر جلو زده اند
به جا بود اگر مقایسه ای هم در مورد کاهش ارزش مستمر پول ملی طی 40 سال گذشته انجام می گرفت. هر دلار در سال 1357 یکصد ریال و در سال 1396 برابر با 38000 ریال . محاسبه ای بسیار ساده، کاهش 380 برابری ارزش پول ملی.
شما اگه راست می گی تورم را هم در بین این کشورها مقایسه کن
چرا فقط نرخ سود ایران را با آلمان مقایسه می کنید؟
نرخ تورم دو کشور را هم مقایسه کنید.
نرخ بهره بانکی که بانک ها در قبال اعطای وام از مردم می ستانند را هم در بین دو کشور مقایسه کنید!

در ژاپن تورم 0 درصد هست و سود بانکی 1 درصد یعنی به مردم سود واقعی می دهند
در ایران تورم 40 درصد است و سود بانکی 20 درصد یعنی بانکها نه تنها سود واقعی نمیدهند بلکه از مردم 20 درصد هم سود دریافت می کنند!!!
با سلام
چرا فقط نرخ سود را مقايسه ميكنيد، نرخ سود تسهيلات را مبنا قرار دهيد و بعد نرخ ها را مورد مقايسه قراردهيد.
واقعا سود سپرده رو بخاطر بهبود در اقتصاد پایین آوردن؟
پس چرا به بهره تسهیلات کاری ندارند ؟
به نظرم بیشتر اهداف دیگری مد نظر مسئولان است.
تا بهبود وضع مالی مردم
نرخ سود سپرده رابطه موازی با سود تسهیلات و تورم واقعی دارد که اگر همین دو فاکتور را هم در نظر بگیریم نرخ سود سپرده باید بین 20 تا 24 درصد باشد تا تعادل برقرار شود.
کاشکی من تو اون کشور رده آخری بودم
اه اه اه.... چه کشور بدیه ها ، هیچ به فکر مردمش نیست
پس مردمش چه جوری زندگی میکنن ، هان ...؟
مثل اینکه کشورهای غربی از خدا بی خبر کمتر از ما نزول میدن و منزول میخورن.
خدا بیامرزدت جلال آل احمد....
در همه دنیا نرخ سودخیلی کمتر از اینجاست علت اصلی اینه که ارزش پول ملی بر خلاف اینجا همیشه ثابت و کمترین کاهش را داراست .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان