بازدید 14495
پیمانه اقتصادی؛

از «بیکاری آمریکایی‌ها بعد از طوفان هاروی» تا «صدای پای افزایش نرخ بهره بانکی در اروپا»

این پیمانه موضوعاتی همچون بسته شدن بازار سهام اسیایی با قیمت های پایین، کاهش قیمت نفت آمریکا به دلیل طوفان ایرما، توقف کامل تولید نفت گاز در فرانسه تا سال ۲۰۴۰، بالاترین نرخ برای طلا و کمترین نرخ برای دلار، ماهیت عسل‌های ۱۰ هزار تومانی، جدیدترین وضعیت تولید مینی‌بوس در مرداد، سرمایه گذاری یک تریلیون دلار چین برای خرید هواپیما و سرنوشت متفاوت خودروسازان در کانادا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 09 September 2017
از «بیکاری آمریکایی‌ها بعد از طوفان هاروی» تا «صدای پای افزایش نرخ بهره بانکی در اروپا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بسته شدن بازار سهام اسیایی با قیمت های پایین، کاهش قیمت نفت آمریکا به دلیل طوفان ایرما، توقف کامل تولید نفت گاز در فرانسه تا سال ۲۰۴۰، بالاترین نرخ برای طلا و کمترین نرخ برای دلار، ماهیت عسل‌های ۱۰ هزار تومانی، جدیدترین وضعیت تولید مینی‌بوس در مرداد، سرمایه گذاری یک تریلیون دلار چین برای خرید هواپیما و  سرنوشت متفاوت خودروسازان در کانادا را در بر دارد.


بازار سهام اسیایی با قیمت های پایین بسته شد

روز جمعه یک روز پس از این که بانک مرکزی اروپا اعلام کرد نرخ بهره خود را برابر ۰ درصد حفظ خواهد کرد، دلار افت شدیدی از خود نشان داد و بازارهای آسیایی هم تحت تاثیر آن اکثرا در قیمت پایین‌تری بسته شدند. شاخص نیکی ژاپن با ۰.۶۳ درصد افت، پس از این که به پایین‌ترین سطح خود از ماه می رسید در رقم ۱۹۲۷۴.۸۲ بسته شد. داده‌های تولید ناخالص ملی ربع دوم ژاپن، صبح امروز منتشر شد و نشان داد که اقتصاد ژاپن به جای این که طبق آن‌چه پیش‌بینی می‌شد ۴.۰ درصد رشد کند تنها ۲.۵ درصد رشد کرده است. در شبه‌جزیره کره، شاخص کوسپی با ۰.۱۱ درصد کاهش در رقم ۲۳۴۳.۷۲ بسته شد. شاخص اس‌اندپی ۲۰۰ هم با ۰.۳ درصد کاهش در ۲۳۴۳.۷۲ بسته شد. افت زیرشاخص بزرگ مالی و انرژی باعث سقوط این شاخص شده بود. در هنگ‌کنگ شاخص هانگ‌سنگ ۰.۴۸ درصد رشد داشت. در سرزمین اصلی چین، شاخص ترکیبی شانگ‌های با پاک کردن سودهای قبلی دوباره به قیمت بسته شده قبلی خود، ۳۳۶۵.۴۴۰۶ رسید و بدون تغییر باقی ماند. شاخص شن‌زن با افزایش ۰.۱۵۹ درصدی در رقم ۱۹۷۵.۸۶۹۳ به کار خود پایان داد. 

کاهش قیمت نفت آمریکا به دلیل طوفان ایرما

روز جمعه، قیمت شاخص نفتی برنت اندکی افزایش و شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت آمریکا در روز جمعه نزدیک شدن طوفان ایرما به ایالت فلوریدا پس از عبور از دریای کارائیب بوده است. این طوفان که یکی از قویترین طوفان های قرن است می تواند حمل و نقل محموله های نفتی به داخل یا خارج آمریکا را با مشکل روبه رو کند. از سوی دیگر عربستان سعودی عرضه نفت خود را کاهش داده است و این موجب تقویت شاخص برنت شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۴.۵۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۷۹ دلار صورت گرفت. ایرما دومین طوفان وحشتناکی ست که در دو هفته اخیر به آمریکا نزدیک شده است و تا کنون جان ۱۴ نفر از سکنه این کشور را گرفته است. طوفان هاروی نیز پیش از این به آمریکا آمده بود باعث تعطیلی یک چهارم از پالایشگاه های این کشور و کاهش ۸ درصدی تولید نفت خام آمریکا شده بود.

بیکاری آمریکایی‌ها بعد از طوفان هاروی

هفته گذشته تعداد کسانی که برای دریافت حقوق بیکاری در آمریکا ثبت نام کرده اند به بالاترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است. این افزایش ناگهانی برای در درخواست برای حقوق بیکاری بیشتر به خاطر لطماتی بوده است که طوفان هاروی به سکنه تگزاس وارد کرده است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، طبق آمار ها، ادعا شده که به تعداد درخواست کنندگان برای دریافت حقوق بی کاری، در هفته منتهی به ۲ سپتامبر ۶۲ هزار عدد افزوده شده و به ۲۹۸ هزار نفر رسیده است. به گفته وزارت کار آمریکا این تعداد درخواست کننده از ماه اپریل سال ۲۰۱۵ تا کنون بی نظیر بوده است. میزان افزایش هفتگی، بیشترین میزان افزایش از ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ می باشد. این در حالی ست که داده های هفته گذشته هنوز بازنگری نشده است. یکی از مقامات وزارت کار آمریکا گفته است که آمار های هفته گذشته تحت تاثیر طوفان هاروی می باشد که بخش هایی از تگزاس را ویران کرد. همچنین سیل بی سابقه در هوستون، نیز از جمله عواملی ست که تاثیر گذار بوده. تعداد درخواست ها در ایالت تگزاس، هفته گذشته ۵۱،۶۳۷ عدد افزایش یافته است، چراکه برخی افراد خود را به طور موقت بیکار یافته اند. درخواست های ایالت لوئیزیانا نیز تحت تأثیر طوفان قرار گرفته و ۲۵۸ عدد افزایش یافته است.

روسیه صادرات نفت به کره شمالی را متوقف نخواهد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در روسیه گفته است که روسیه تحویل محصولات نفتی خود به کره شمالی را متوقف نخواهد کرد، چراکه به عقیده ی این کشور، این تحریم ها نیستند که می توانند به بحران پیش آمده خاتمه دهند، بلکه  گفت و گو  تنها راه حل بحران ها است. به نقل از Russia Today، کره جنوبی، در پاسخ به آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی، پیشنهاد کرده است که انتقال تمام منابع نفت خام به کره شمالی متوقف شود. پسکوف به خبرنگاران در یک کنفرانس تلفنی گفته است: "نیاز است که پیونگ یانگ را در گفت و گو شرکت داد، باید شرایطی ایجاد شود که در آن پیونگ یانگ احساس امنیت می کند و این به ما اجازه می دهد که در جستجوی راه حل ها باشیم." سخنگوی دولت تأکید کرد که سطح فعلی صادرات نفت روسیه به کره شمالی در کمترین میزان خود است، و بنابراین تعلیق آنها بی فایده است.

توقف کامل تولید نفت گاز در فرانسه تا سال ۲۰۴۰

براساس پیش نویس لایحه ای که توسط کابینه ارائه شده، فرانسه از سال آینده قصد دارد تا اجازه اکتشاف برای نفت و گاز، در داخل کشور و همچنین قلمرو های خارجی اش را صادر نکند. این اقدام با هدف خاتمه بخشیدن به تمام فعالیت ها در جهت تولید نفت و گاز تا سال ۲۰۴۰ صورت گرفته است. فرانسه قصد دارد تا میزان کربن برآمده از فرآورده های سوختی را به عنوان بخشی از یک برنامه گسترده تر جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی، کاهش دهد. دولت فرانسه قصد ندارد مجوز های فعلی حفاری را تمدید کند. با این حال، برخی از مجوز های موجود می تواند به دلیل قراردادهایشان تمدید شوند. وابستگی کشور فرانسه به سوختهای فسیلی بسیار کم است. تولید نفت و گاز این کشور تنها یک درصد از کل مصرف کشور را شامل می شود و مابقی آن از سایر کشور ها وارد می شود. فرانسه در حال حاضر دارای ۶۳ دکل نفت و گاز در قلمرو اش است و سالانه حدود شش میلیون بشکه ترکیبات هیدروکربن تولید می کند که از این جهت در رتبه ۷۱ در میان کشور های جهان قرار دارد. در عین حال، فرانسه سالانه حدود۳۰۰ میلیون یورو درآمد نفتی دارد و تقریبا ۵۰۰۰ نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

رئیس اتاق ایران: توسعه، نیازمند تغییر بنیادین

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، گفت: ما در حال حاضر بر سر یک دو راهی قرار داریم. راه نخست، تکرار همین تجارب و تداوم روند فعلی است که در این سال‌ها نتوانسته حتی تصویری ابتدایی از امر توسعه پایدار به ما نشان دهد. نتیجه آن نیز از بین رفتن تولید و رشد رانت‌خواران است. وی راهکار دوم را «تغییر بنیادین در مسیر توسعه» عنوان کرد و افزود: اگر این گزینه را برگزیدیم، باید از تحلیل‌های اسطوره‌ای دست برداریم و برای یک بار هم که شده، ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از فرصت ها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه کنیم. این رویکرد ما را به فرصت‌های جدیدی می‌رساند. در حقیقت، در شرایط موجود، تغییر دیگر برای ما یک انتخاب نیست بلکه شرط ضروری جهت بقای اقتصاد و امنیت کشور به شمار می‌آید. وی در ادامه به صدور مجوز و ایجاد صدها بنگاه تولیدی موازی و همسو اشاره کرد که صرفه اقتصادی ایجاد نمی‌کنند و با توجه به سطح تقاضا و ظرفیت بازار، اتلاف منابع به شمار می‌آیند. شافعی گفت: برای نمونه در حوزه صنعت خودرو، در حال حاضر 49 پروانه صادر شده و 32مرکز جدید نیز در حال ساخت هستند که مجموع این واحدهای تولیدی را به 81 می‌رساند. این در حالیست که آلمان تنها 12کارخانه خودروسازی دارد، آمریکا 29 کارخانه و اسپانیا 10 کارخانه. در بخش تولید موتورسیکلت هم در مجموع 210 پروانه تولیدی صادر شده است اما جالب اینجاست که کل واحدهای تولیدی موتورسیکلت در مجموع کشورهای اندونزی، تایوان، ترکیه، عربستان، پاکستان، هند، ویتنام، تایلند، بنگلادش، فیلیپین، چین، مالزی، ژاپن و کره جنوبی، 82  مورد است. مواردی از این دست، نشان از یک حرکت اقتصادی غلط دارد که رونق تولید را با چالش روبه رو می کند.

قیمت طلا به بالاترین حد خود در یک سال گذشته رسید؛ دلار سقوط کرد

روز جمعه قیمت شمش طلا به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید. این در حالی ست که به دلیل انتشار آمار شغلی ضعیف در آمریکا و همچنین نگرانی از تاثیر طوفان های اخیر بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا، دلار به شدت آسیب دیده و تحت فشار قرار دارد. این در حالی ست که به خاطر افزایش تنش های ژئوپلوتیک مربوط به کره شمالی، تمایل برای سرمایه گذاری روی بازار مطمئن تری مانند طلا بیشتر شده و تقاضا برای این محصول به شدت افزایش یافته است. در اوایل معاملات دیروز، قیمت هر اونس طلا به بالاترین سطح خود از ماه آگوست سال گذشته رسید. قیمت این فلز گرانبها، در این هفته بیش از ۲ درصد افزایش یافته است و با این حساب شاهد افزایش قیمت این کالا برای سومین هفته متوالی هستیم.

ماهیت عسل‌های ۱۰ هزار تومانی چیست؟

نایب رئیس اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال میزان تولید عسل در کشور افزایش یابد، از عرضه چشمگیر عسل های تقلبی و شبه عسل ها در بازار انتقاد کرد. فرامرز حیدری در گفتگو با مهر درباره قیمت عسل طبیعی با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم عسل طبیعی با ۶ کوچ بیش از ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان برای تولیدکنندگان تمام می شود، ادامه داد: متاسفانه حجم عرضه عسل های تقلبی و دست ساز که بدون دخالت زنبور تولید می شوند در بازار زیاد است که ما باید این عسل ها را از چرخه بازار خارج کنیم. وی ادامه داد: عسل هایی که قیمت آنها بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است نمی توانند طبیعی باشند اینها شبه عسل و دست ساز هستند.  

جدیدترین وضعیت تولید مینی‌بوس در مرداد

مرداد ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس به طور میانگین ۱.۲ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید این محصولات در ایران خودرو دیزل با افت ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۳۰ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در پیشرو دیزل آسیا اما صعودی بوده و با رشد ۴۳۳.۳ درصدی از سه دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۶ دستگاه افزایش یافت. تولید این محصولات در گروه بهمن نیز ۸۰ درصد افزایش یافته و از ۲۰ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به ۳۶ دستگاه رسید. مرداد ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در سروش دیزل مپنا با افت ۳۳.۳ درصدی همراه بوده و از ۳۰ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۲۰ دستگاه کاهش یافت. /ایسنا

سرنوشت متفاوت خودروسازان در کانادا

آمار فروش ماه اوت خودروسازان در کانادا حکایت از آن دارد که میزان استقبال از تولیدات آنها در این کشور یکسان نیست و این سرنوشتی متفاوت را برای آنها رقم زده است. براساس آمار فروش ماه اوت کانادا، شرکت‌های جنرال موتورز، فولکس واگن و سه خودروساز ژاپنی در این کشور طی ماه اوت افزایش فروش را تجربه کردند، اما شرکت‌های فورد و فیات کرایسلر شاهد افت فروش خود در این کشور بوده‌اند. تقریبا همه خودروسازان به‌جز معدودی از تولیدکنندگان خودروهای لوکس در کانادا گزارش فروش ماه اوت خود را روز سه‌شنبه منتشر کردند و بر این اساس، کل تعداد خودروهای فروخته شده در این ماه در کانادا به 173،620 دستگاه رسید که نسبت به آمار 162،582 دستگاه در ماه مشابه سال گذشته، افزایش نشان می‌دهد. جنرال موتورز نیز در کانادا طی ماه گذشته میلادی شاهد افزایش 29 درصدی فروش خود بود.

چین تا سال ۲۰۳۶ یک تریلیون دلار برای خرید هواپیما سرمایه گذاری می‌کند

بوئینگ می گوید رشد اقتصادی در چین موجب افزایش تقاضا برای هواپیما شده است. این سازنده هواپیمای ایالات متحده آمریکا، پیش بینی های خود از خرید هواپیما توسط چین را در دو دهه آینده افزایش داده و ۱.۱ تریلیون دلار برآورد کرده است. بوئینگ برآورد کرده است که چین تا سال ۲۰۳۶، ۷،۲۴۰ هواپیما خریداری خواهد کرد. این در حالی ست که پیش بینی قبلی این کارخانه هواپیماسازی از میزان خرید چین در دو دهه آینده ۶.۳ درصد از این میزان کمتر بود و تعداد ۶،۸۱۰ عدد را تخمین می زد. به گفته بلومبرگ، چین تقریبا ۱۱ درصد درآمد بوئینگ را تشکیل می دهد. حدود ۷۵ درصد از این هواپیمای جدید تک راهرو (باریک پیکر) خواهند بود، چراکه  تقاضا برای مسافرت درون چین و سرتاسر آسیا رشد خواهد کرد. بوئینگ و رقیبش ایرباس در حال مبارزه برای افزایش سهم خود از سریعترین بازار در حال رشد جهان هستند. به گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، چین تا سال ۲۰۲۴، به بزرگترین بازار حمل و نقل هوایی در جهان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر، آمریکا بزرگترین بازار حمل و نقل هوایی در جهان را دارد. هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس سود هنگفتی از چین به دست آورده اند، چرا که هواپیمایی های چینی به سرعت در حال گسترش ناوگان هوایی خود هستند.

صدای پای افزایش نرخ بهره بانکی در اروپا

مدیر عامل دویچه بانک آلمان گفت: اکنون زمانی افزایش نرخ بهره بانکی در منطقه یورو است و نسبت به پیدار شدن حباب در بازار سرمایه این منطقه هشدار داد. وی گفت: علیرغم افزایش ارزش یورو، دوره پول ارزان قیمت در اروپا باید به اتمام برسد. این اظهارات مدیر عامل دویچه بانک آلمان به دنبال سخنان «ماریودراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا بود که گفته بود با دقت هر تاثیری را بر روی یورو رصد می کنیم؛ این در حالی است که ارزش یورو به بیشترین سطح خود در ۳ سال اخیر رسیده است و نرخ برابری ۱.۲۰ دلار را به ثبت رسانده است. «کریان» تصریح کرد: بانک مرکزی اروپا در حال تزریق ۶ میلیارد یورو به بازارهای این منطقه در جهت تلاش برای ایجاد محرک رشد اقتصادی است و تاکنون ۲ تریلیون یورو به بازارهای اروپا تزریق کرده است؛ از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد سیاست بانک مرکزی اروپا به سمت نرخ بهره منفی رفته است. مدیر عامل دویچه بانک گفت: اگر بانک مرکزی اروپا به سیاست نرخ بهره منفی پایان دهد، کمک به سزایی خواهد کرد و در نهایت «بازار انحصاری مالی اروپایی» ایجاد می شود. این مقام ارشد بانکداری گفت: زمانیکه در بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی، پول ارزان به بانک ها و اقتصاد اروپا کمک کرد، این موضوع منجر به کاهش بی سابقه ارزش اوراق قرضه دولتی شد و قیمت ملک را افزایش داد و به نفع بورس تمام شد. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تزلزل در بازارها در سطح پایینی قرار دارد. /مهر


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار