بازدید 13621
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی سکه، دلار و یورو در پایان هفته» تا «سایه وحشت ایرما بر بازار نفت و آب معدنی»

این پیمانه موضوعاتی همچون جهش قیمت دلار، یورو و درهم در پایان هفته، قرارداد همکاری روسیه و ژاپن در زمینه گاز طبیعی مایع، تاثیر منفی تقویت یورو بر سیاست‌های بانک مرکزی اروپا، استان هایی با بیشترین میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان، ایران در حال تبدیل شدن به مقصد جذاب گردشگری است و تنزل یک پله‌ای ایران در توسعه دولت الکترونیکی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۸۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 08 September 2017
از «گرانی سکه، دلار و یورو در پایان هفته» تا «سایه وحشت ایرما بر بازار نفت و آب معدنی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون جهش قیمت دلار، یورو و درهم در پایان هفته، قرارداد همکاری روسیه و ژاپن در زمینه گاز طبیعی مایع، تاثیر منفی تقویت یورو بر سیاست‌های بانک مرکزی اروپا، استان هایی با بیشترین میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان، ایران در حال تبدیل شدن به مقصد جذاب گردشگری است و تنزل یک پله‌ای ایران در توسعه دولت الکترونیکی را در بر دارد.



جهش قیمت دلار، یورو و درهم در پایان هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 110 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 934 ریال فروخته شد. هر یورو نیز در آخرین روز هفته، با افزایش قیمت 53 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 958 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 645 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 31 ریال گران تر فروخته شد. همچنین بانک مرکزی نیز روز پنجشنبه نرخ 39 ارز عمده و اصلی کشورهای مختلف جهان را اعلام کرد که بر این اساس نرخ 30 ارز از جمله دلار، یورو و پوند در مقایسه با روز چهارشنبه افزایش و نرخ هفت ارز کاهش یافت؛ 2 ارز نیز بدون تغییر ماندند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، روز گذشته هر دلار آمریکا با 39 ریال افزایش نسبت به روز قبل 33,330 ریال، هر پوند انگلیس با 95 ریال رشد قیمت 43,492 ریال و هر یورو با 83 ریال افزایش قیمت 39,748 ریال قیمتگذاری شد.

سکه طرح جدید ۵۰۰۰ تومان گران شد

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز پنج شنبه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۰۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۷۱ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۴۲ هزار تومان رسید؛ هچنین نیم سکه ۶۶۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۹ هزار تومان و سکه گرمی ۲۵۱ هزار تومان معامله شد. /مهر

تنش‌های کره‌شمالی نیست که قیمت طلا را بالا می‌برد؛ ترامپ است!

بانک گلدمن‌ساچز در یادداشتی اعلام کرد که برخلاف آن‌چه همه فکر می‌کنند تنش‌های کره‌شمالی باعث بالا رفتن مداوم قیمت طلا نیست. به گزارش مهر به نقل از سی ان بی سی، این بانک نابه‌سامانی و آشفتگی دولت ترامپ را عامل اصلی تقویت قیمت طلا می‌داند ولی این وضع از بین خواهد رفت. شاخص اسپات‌گلد قطعا مدتی است که درحال رشد است و از قیمت ۱۲۱۲ دلار به ازای هر اونس به اوج ۱۳۴۲.۹۰ دلار در این هفته رسیده است و بر طبق داده‌های رویترز به بالاترین سطح یک ساله خود رسیده است.قیمت طلا هم اکنون ۱۳۳۴.۸۵ دلار است. طلا که معمولا در مواقع اضطراب سرمایه‌گذاران به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن به حساب می‌آید روز چهارشنبه در قیمت ۱۳۳۸.۵۰ دلار معامله می‌شد. بخشی از افزایش قیمت طلا با افزایش تنش‌های شبه جزیره کره در نتیجه آزمایش هسته‌ای موفق کره‌شمالی در روز یکشنبه، همراه شد. گلدمن معتقد نیست که افزایش پیوسته قیمت طلا به تنش‌های کره‌شمالی کاملا بی ارتباط است، بلکه معتقد است این تنش‌ها مسئول ۱۵ دلار از ۱۰۰ دلار افزایش قیمت  طلا هستند.

قرارداد همکاری روسیه و ژاپن در زمینه گاز طبیعی مایع

روز پنجشنبه، شرکت گازپروم (GAZP.MM) روسیه، به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی این کشور، و شرکت تجاری میتسویی (8031.T Mitsui & Co)، ژاپن، یک قرارداد همکاری در زمینه گاز طبیعی مایع (LNG) امضا کرده اند. به نقل از رویترز، شرکت گازپروم طی بیانیه ای اعلام کرده است که: "این سند نشان دهنده تلاش ها هر دو طرف قرارداد برای همکاری در زمینه تولید، حمل و نقل و بازاریابی گاز طبیعی مایع، و همچنین سوخت رسانی به کشتی ها در دریای ژاپن است." گازپروم همچنین گفته است که در تفاهم نامه ای که در سال گذشته با بانک ژاپن برای همکاری های بین المللی (JBIC) امضا کرده بود، مقررات خاصی برای داد و ستد تعیین کرده است. شرکت گازپروم، بزرگترین شرکت روسیه به شمار می‌رود، و همچنین بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپا است.

وزیر سابق اقتصاد ترکیه به دست داشتن در دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد

مقامات آمریکایی وزیر اقتصاد سابق ترکیه و مدیرکل سابق بانک دولتی ترکیه را به دست داشتن در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کردند. وزارت دادگستری آمریکا مهمت ظفر چالاین 59 ساله که در زمان انجام معاملات، وزیر اقتصاد ترکیه بود، به به همراه سلیمان اصلان ۴۷ ساله، لیونت بالکن ۵۶ ساله و عبدالله هپانی ۴۲ سال که هر سه از جمله مدیران ارشد یک بانک بزرگ دولتی در این کشور بودند، به دریافت میلیون‌ها دلار رشوه و انجام پولشویی در ارتباط با این معاملات غیرقانونی متهم شدند.  براساس این گزارش، افراد یادشده در سال‌های 2010 تا 2015 برای دسترسی دولت ایران به سیستم مالی آمریکا اقداماتی انجام دادند. پیش از این رضا ضراب در مارس 2016 و معاون مدیرکل «هالک‌بانک» به اتهام مشابه، متهم شده بود. /فارس

تقویت یورو تاثیر منفی بر سیاست‌های بانک مرکزی اروپا دارد

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روند افزایشی ارزش یورو می‌تواند سیاست‌های بانک مرکزی اروپا را برای تسریع بخشدین به رشد اقتصادی این منطقه با مخاطره روبرو کند. به نقل از کورنر یورو، از دسامبر سال گذشته میلادی به بعد که یورو روند افزایشی خود در مقابل دلار را بی وقفه ادامه داده، موجب نگرانی جدی برای مقامات اقتصادی اتحادیه اروپا شده است. در ابتدای سال جاری میلادی هر یورو به تقریبا ۱.۰۴ دلار رسید و در هفته جاری میلادی هم شاخص ارزش آن به ۱.۲۰ واحد جهش پیدار کرد. به گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش بهای یورو در حال حاضر چیزی نیست که اقتصاد اروپا به آن نیاز داشته باشد. بر همین اساس، روند تداوم افزایش ارزش یورو منجر به گرانتر شدن صادرات محصولات اروپایی به سایر نقاط جهان می شود و واردات به اتحادیه اروپا را ارزان تر می کند؛ ضمن اینکه برنامه های بانک مرکزی اروپا برای رساندن نرخ تورم به ۲ درصد را با خطر روبرو می کند. در حال حاضر تورم اتحادیه اروپا ۱.۵ درصد است. بر پایه این گزارش، اتاق فکر اقتصادی اروپا پیش بینی کرد که افزایش ارزش یورو می تواند کاهش ۳۰ و ۴۰ نقطه پایه ای (برابر با یک صدم درصد) را برای تورم اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی توجیه کند. ضمن اینکه روند صعودی ارزش یورو، تاثیر ۲۰ تا ۳۰ نقطه پایه ای بر روی تولید ناخالص داخلی این منطقه می گذارد. /ایبِنا 

استان هایی که بیشترین میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را داشته اند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از مرز 9میلیون تن در سال زراعی جاری گذشت و براساس پیش بینی ها امسال نیز خودکفایی در تولید گندم تکرار می شود. عباس کشاورز روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در یاسوج اظهار داشت: ارزش ریالی این میزان گندم خریداری شده افزون بر 115 میلیارد ریال است که به گفته مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود 70درصد مطالبات کشاورزان تاکنون پرداخت شده است. وی ادامه داد که تاکنون استان های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و کردستان به ترتیب بیشترین میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را داشته اند.

از «گرانی سکه، دلار و یورو در پایان هفته» تا «سایه وحشت ایرما بر بازار نفت و آب معدنی»

ایران در حال تبدیل شدن به مقصد جذاب گردشگری است

ایران به محض رها شدن از تحریم های غرب به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد جذاب گردشگری است. بر اساس آمارهای رسمی، در یک ساله منتهی به مارس 2017، بیش از 6 میلیون گردشگر به ایران سفر کرده اند که 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد و 3 برابر ارقام سال 2009 میلادی است. افزایش تعداد سفر گردشگران خارجی به ایران بعد از توافق هسته ای سال 2015 بین تهران و قدرت های جهانی اتفاق افتاد که منجر به لغو بسیاری از تحریم های غرب علیه این کشور شد. شرکت های هواپیمایی اروپایی نظیر بریتیش ایرویز و لوفتهانزا پروازهای مستقیم به ایران را از سر گرفته اند و مقامات این کشور مقررات اعطای روادید را تسهیل نموده اند. با افزایش تعداد ورود گردشگران، تقاضا برای تسهیلات اقامتی و رفاهی در ایران در حال افزایش است. بر خلاف برخی شرکت های غربی که به دلیل ترس از خروج دولت ترامپ از برجام تمایلی به سرمایه گذاری در ایران ندارند، هتل های زنجیره ای بین المللی به سرعت در حال تامین نیازهای گردشگران خارجی به هتل های بیشتر در ایران هستند. /تسنیم

تنزل یک پله‌ای ایران در توسعه دولت الکترونیکی

دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی گفت: بر اساس اساس آمارهای بین المللی، شاخص توسعه دولت الکترونیکی در ایران از ۰.۴۵۰۸ در سال ۲۰۱۴ به ۰.۴۶۴۹ در سال ۲۰۱۶ رسیده است. به گزارش ایسنا، رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیکی اظهار کرد: به رغم فعالیت های صورت گرفته در زیرساخت های دولت الکترونیکی و ارایه خدمات الکترونیکی در دولت یازدهم و با وجود رشد شاخص دولت الکترونیکی، شاهد تنزل یک رتبه ای ایران میان کشورهای جهان در فاصله میان سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بوده ایم. وی افزود:  البته بررسی دقیق این شاخص در پنج دوره اخیر نشان می دهد، کشور ایران در دهک هفتم خدمات الکترونیکی قرار داشته و عدم سرمایه گذاری مناسب میان سال های ۸۳ تا ۹۳، منجر به تغییر دهک شاخص دولت الکترونیکی ایران نشده است.

ترس از طوفان ایرما قیمت آب معدنی را ۹ برابر کرد

نگرانی از طوفان ایرما قیمت هر بسته آب معدنی در فروشگاهای اینترنتی فلوریدا را به 9 برابر افزایش داد. به نقل از یو اس تودی، در حالیکه چندی روزی بیشتر از طوفان سهمگین «هاروی» در ایالت تگزاس و خسارت چند ده میلیارد دلاری آن نمی گذارد، اکنون مردم ایالت فلوریدا در حال تدارک برای رویارویی با طوفان دیگری موسوم به «ایرما» هستند. در همین حال مقامات ایالت فلوریدا تلاش می کنند تا از سربه فلک کشیده شدن قیمت ها در این منطقه جلوگیری کنند؛ اما تلاش آنها به جایی نرسیده است و قیمت کالاهای اساسی در فروشگاه های اینرنتی به طرز سرسام آوری روبه افزایش است. بر همین اساس، قیمت یک بسته آب معدنی «آب چشمه کوه یخ» ۲۴ تایی در فروشگاه آمازون به ۹۹ دلار و ۹۹ سنت جهش پیدا کرده این در حالی است که قیمت همین کالا در شرایط عادی تقریبا ۱۰ دلار ثبت شده است.

از «گرانی سکه، دلار و یورو در پایان هفته» تا «سایه وحشت ایرما بر بازار نفت و آب معدنی»


احتمال طوفان ایرما قیمت نفت را کاهش داد

روز پنجشنبه، قیمت نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه ترس از نزدیک شدن طوفان ایرما در در دریای کارائیب و فلوریدا است. این طوفان می تواند حمل و نقل محموله های نفتی به داخل یا خارج آمریکا را با مشکل روبه رو کند. از دیگر دلایلی که موجب کاهش قیمت نفت شد، از سر گیری تولید نفت لیبی گزارش شده است. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۳.۹۹ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۸ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۹۸ دلار صورت گرفت. اکنون توجه ها روی طوفان دسته ۵ ایرما متمرکز شده است. این طوفان در حال نزدیک شدن به آبراه های مهم کشتیرانی در دریای کارائیب و فلوریدا است. بیم آن میرود که مجددا این طوفان موجب تعطیلی برخی از پالایشگاه ها و کمبود بنزین شود. مطابق آمارهای تامسون رویترز، حدود ۲۵۰ هزار بشکه از ظرفیت روزانه پالایشگاه های نفت جمهوری دومنیکن و کوبا در مسیر طوفان ایرما قرار دارد. این در حالی ست که در روز چهارشنبه قیمت نفت، به دلیل از سر گیری فعالیت پالایشگاهی در آمریکا پس از توفان هاروی، افزایش نسبتا خوبی یافته بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ولی انصافا آب معدنیاشون ، واقعا آب معدنیه... نه اینکه...
در ابران ،وضعیت اقتصادی ،بر عکس همهٔ کشورهای جهان است .بگونه ای که با کاهش نرخ بهرهٔ بانکی ،بجای کاهش قیمتها ،؟ افزایش قیمت بوجود می آید؟ ودر کشورهای دیگر ،وقتی ارزش پول ملی آنها کاهش می یابد ،میزان ،صادرات آنها افرایش می یابد ،ودر نتیجه دستمزدها هم افزایش می یابد؟ اما در ایران ،این ،عمل باعث ،تورم ،وفقر زایی میشود ؟ که در نتیجه ،باید گفت که مسولین اقتصادی ایران ،عمل معکوس جهانی انجام میدهند ،که باعث افزایش فساد ،در جامعه میگردد،،؟،،،،
تشکیل این ابرتوفان ها و ناتوانی کشورهای پیشرفته در خنثیٰ کردن یا نابود کردن یا دستکم تضعیف قدرت ویرانگر آنها بسیار عجیب است!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل