بازدید 10109
پیمانه اقتصادی؛

از «کارنامه تولید ۵ ماهه خودروهای سواری» تا «مخالفت چین با تحریم نفتی کره شمالی»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی دوباره حافظ با حمایت فملی و فولاد، سقوط آزاد قیمت سکه در بازار تهران، پیش بینی افزایش قیمت جهانی طلا، تاثیر مثبت هاروی بر پالایشگاه های آسیا، رایزنی روسیه و عربستان برای تمدید توافق کاهش تولید، کسادی بازار گوشت، نوسان آرام دلار در کنار رشد یورو و درهم و ترخیص بدون وقفه کالاهای دارویی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 06 September 2017
از «کارنامه تولید ۵ ماهه خودروهای سواری» تا «مخالفت چین با تحریم نفتی کره شمالی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی دوباره حافظ با حمایت فملی و فولاد، سقوط آزاد قیمت سکه در بازار تهران، پیش بینی افزایش قیمت جهانی طلا، تاثیر مثبت هاروی بر پالایشگاه های آسیا، رایزنی روسیه و عربستان برای تمدید توافق کاهش تولید، کسادی بازار گوشت، نوسان آرام دلار در کنار رشد یورو و درهم  و ترخیص بدون وقفه کالاهای دارویی را در بر دارد.



سبزپوشی دوباره حافظ با حمایت فملی و فولاد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 14 شهریورماه 96 با افزایش 281 واحدی به رقم 83 هزار و 733 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته جاری پس از رشد روز گذشته، بازهم شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 91 واحدی به رقم 27 هزار و 125 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 20 واحدی، عدد 17 هزار و 688 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 15 واحد به رقم 13 هزار و 396 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.43 درصدی افزایش 392 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 833 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 286 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 600 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز در ادامه روند صعودی روز قبل، با رشد 130 واحد معادل 0.07 درصد همراه بود و عدد 182 هزار و 894 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد مبین (پتروشيمي مبين)، نماد وبانک (سرمايه گذاري گروه توسعه ملي)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) و نماد وبملت (بانك ملت)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «کارنامه تولید ۵ ماهه خودروهای سواری» تا «مخالفت چین با تحریم نفتی کره شمالی»

سقوط آزاد قیمت سکه در بازار تهران

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۸۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۱۰۰ تومان، سکه طرح قدیم با ۴ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۲۳۸ هزار تومان، نیم سکه با ۳ هزار تومان کاهش به ۶۶۵ هزار تومان، ربع سکه با ۴ هزار تومان کاهش به ۳۸۱ هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان کاهش به ۲۳۵ هزار تومان رسید. /مهر

پیش بینی افزایش قیمت جهانی طلا

در حالی که قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 15 درصد رشد داشته و وارد کانال 1300 دلاری شده است، سئوال اصلی که ذهن بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی را مشغول کرده، این است که آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه خواهد یافت. بر اساس این گزارش برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا در بلندمدت نیز ادامه خواهد یافت. قیمت طلا و جواهر در بازار دوبی نیز به بالاترین سطح خود در 12 ماه اخیر رسیده است. موسسه سرمایه گذاری ای بی ان امرو در تازه ترین گزارش خود پیش بینی نسبت به قیمت طلا تا پایان امسال را به 1300 دلار افزایش داده است، این رقم در گزارش قبلی این موسسه سرمایه گذاری 1210 دلار اعلام شده بود. جورجت بوئل تحلیلگر ارشد موسسه ای بی ان در سخنانی تاکید کرد: ما پیش بینی کرده بودیم که قیمت طلا تا 1200 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت ولی تاکنون شاهد کاهش شدید قیمت طلا نبوده ایم. وی در ادامه تصریح کرد: ما پیش بینی خود نسبت به قیمت طلا را تغییر داده ایم و تصور می کنیم چشم انداز طلا در شرایط کنونی مثبت خواهد بود. کاهش ارزش دلار آمریکا، کاهش نرخ بهره اوراق قرضه و افت نرخ بهره واقعی در آمریکا و تشدید تنش های سیاسی در عرصه جهانی به خصوص بحران کره شمالی می تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت طلا شود.

آرامکوی عربستان قیمت نفت را افزایش داد / تاثیر مثبت هاروی بر پالایشگاه های آسیا

عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا برای ماه اکتبر را افزایش داده است. افزایش قیمت نفت سبک این کشور برای دومین ماه متوالی نشان‌دهنده تقویت تقاضا برای نفت سبک عربستان در بزرگترین بازار نفت این کشور است.شرکت سعودی آرامکوی عربستان اعلام کرد، قیمت رسمی نفت سبک عرب خود در بازار آسیا را ۵۵ سنت بالا برده و به ۳۰ سنت بالاتر از شاخص منطقه‌ای رسانده است. بر اساس تحقیق بلومبرگ، انتظار می‌رفت عربستان قیمت نفت خود را کمتر از این رقم بالا ببرد. رابین میلز، تحلیلگر موسسه قمر انرژی در دوبی گفت: این افزایش نشان‌دهنده تقویت بازار نفت آسیاست. وی افزود، ممکن است تاثیرات طوفان هاروی در خلیج مکزیک، که موجب کاهش تولیدات پالایشگاهی آمریکا شد و قیمت بنزین را بالا برد، در رشد بیش از حد انتظار قیمت نفت سبک عربستان در بازار آسیا موثر بوده باشد. تقاضای احتمالی از سوی آمریکا برای واردات سوخت ممکن است سود فعالیت‌های پالایشگاهی را در آسیا افزایش دهد.

رایزنی روسیه و عربستان برای تمدید توافق کاهش تولید

خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نوشت روسیه و عربستان بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت میان اوپک و کشورهای غیراوپکی گفتگو کردند اما هیچ تصمیم خاصی تاکنون گرفته نشده است. کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان نظیر روسیه توافق کرده‌اند تا پایان مارس 2018 تولید نفت خود را کاهش دهند. کمیته‌ای متشکل از این کشورها پیشنهاد کرده است که این کاهش تولید در صورت نیاز تمدید شود. نوآک گفت: «ما در سنت‌پترزبورگ ملاقات کردیم و در مورد چنین گزینه‌ای که در چارچوب توافق امضا شده امکان‌پذیر است، گفتگو کردیم.» «ما تمام انواع گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم. ممکن است موضوع تمدید توافق را در صورت نیاز در نظر بگیریم.» خبرگزاری اینترفکس به نقل از نوآک نوشت که هنوز صحبت در مورد تمدید احتمالی توافق زود است. /فارس

کارنامه تولید ۵ ماهه خودروهای سواری

در روزهایی که ماجرای حذف خودروهای قدیمی جدی‌تر از قبل شده، آمار تولید 5 ماهه نیز نشان می‌دهد خودروسازان داخلی تیراژ این محصولات را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داده‌اند. آن طور که آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، دو خودروساز بزرگ کشور از تیراژ محصولات قدیمی خود مانند پراید و پژو 405 کاسته‌اند تا به‌تدریج آنها را از رده تولید خارج کنند.طبق این آمار خودروسازان بزرگ داخلی در مجموع 496 هزار و 833 دستگاه انواع محصولات سواری را تا پایان مردادماه به تولید رسانده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند. همچنین با بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، مشخص می‌شود آنها در مردادماه و نسبت به تیر، افزایش تولیدی 13 درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

از «کارنامه تولید ۵ ماهه خودروهای سواری» تا «مخالفت چین با تحریم نفتی کره شمالی»

بازار گوشت کساد است

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به آخرین وضعیت بازار گوشت اظهار کرد: اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 39 تا 40 هزار تومان به مغازه دار و 43 تا 44 هزار تومان به مشتری عرضه می شود. وی از رکود سنگین حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت:  در صورت ادامه این روند پیش بینی می شود که  نرخ گوشت داخلی  در بازار کاهش یابد اما اکنون نمی توان رقمی برای آن تعیین کرد. ملکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه داد: روزانه میزان قابل توجهی گوشت وارداتی در بازار عرضه می شود که باافزایش هزینه خانوار همزمان با بازگشایی مدارس رکود بازار شدت می یابد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی وضعیت بازار گوشت را عادی دانست و گفت: با افزایش عرضه گوشت وارداتی از نیمه مرداد ماه ثبات بر بازار گوشت حاکم شده است.

سفیر هند: مطالبات نفتی ایران پرداخت شده است

سفیر هند در تهران گفت: کشورش همه مطالبات نفتی شرکت های دولتی ایران را پرداخت کرده است.به گزارش شبکه خبر، سهراب کومار در حاشیه همایش تجاری ایران و هند افزود: همچنین مطالبات نفتی شرکت های غیردولتی ایران از هند حدود 2 و نیم میلیارد دلار است که به زودی پرداخت خواهد شد. سفیر هند خبر کاهش خرید نفت از ایران را تکذیب کرد و گفت: فروش نفت ایران به هند آسان تر هم شده زیرا دهلی نو قادر است پول را برگرداند. نایب رئیس کنفدراسیون صنایع هند هم از گشایش دفتر در تهران خبر داد. نوشاد فوربز گفت: وظیفه این دفتر تسهیل و هدایت صنایع هند برای سرمایه گذاری در ایران است.

نوسان آرام دلار در کنار رشد یورو و درهم

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افت 2 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 770 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 197 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 588 ریال ر سید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز هفته، 10 هزار و 600 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 8 ریال گران تر فروخته شد.


ترخیص بدون وقفه کالاهای دارویی

گمرک جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار خبری درباره بروز مشکل در صدور مجوز ترخیص چهار قلم سریال اظهارنامه کالاهای دارویی اعلام کرد: کالاهای دارویی بدون وقفه ترخیص می شود. به گزارش ایرنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه اعلام کرد: مکاتبه معاون فنی و امور گمرکی گمرک شهید رجایی درباره وجود اشکال در صدور مجوز ترخیص چهار قلم سریال اظهارنامه کالاهای دارویی نمی تواند ملاک عمل تشریفات ترخیص همه کالاهای دارویی در گمرک قرار گیرد. بر پایه این گزارش، اکنون با بکارگیری سامانه های epl -TTAC با هدف مبارزه با قاچاق و داروهای تقلبی ارتباط گمرک با سازمان غذا و دارو به طورکامل الکترونیکی شده است. تبادل اطلاعات برای صدور مجوز ترخیص کالاهای دارویی میان سامانه های گمرک و سازمان غذا و دارو بدون هیچ مشکلی ادامه دارد و تشریفات گمرکی و صدور مجوز این کالاها به صورت الکترونیکی و در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد. با الکترونیکی شدن فرآیند تشریفات گمرکی، این کالاها به صورت هوشمند در سامانه جامع گمرکی تعریف شده و در مسیر سبز قرار گرفته اند و تشریفات گمرکی این کالاها بدون وقفه انجام می شود.

مخالفت چین با تحریم نفتی کره شمالی

ممنوعیت صادرات نفت به کره شمالی ابزار جدیدی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است. حتی قبل از اینکه کره شمالی بمب هسته‌ای جدیدش را آزمایش کند ژاپن خواستار توقف عرضه نفت به این کشور شده بود. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز تهدید کرد روابط تجاری با همه کشورهایی که با کره شمالی تجارت دارند را قطع می‌کند. اما چین که میزان زیادی از غذا و سوخت کره شمالی را تامین می‌کند روز دوشنبه این تهدید را غیرقابل پذیرش اعلام کرد. ممکن است جامعه بین المللی برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی از نفت به عنوان یک ابزار بازدارنده استفاده کند. اما چین چنین اقدامی را نمی‌پذیرد چون از فروپاشی کره شمالی و ایجاد هرج و مرج در منطقه می‌ترسد.
از زمانیکه جنگ کره رخ داد پکن تلاش کرده کره شمالی را تحریک نکند تا از بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش نفوذ آمریکا در منطقه جلوگیری کند. با اینکه چین هنوز بیشتر نفت خام کره شمالی را تامین می‌کند هنوز مقدار آن مشخص نیست. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا چین بیشتر نفت کره شمالی را تامین میکند اما از مقدار دقیق آن اطلاعی نداریم. چین از سال ۲۰۱۳ هیچ گونه اطلاعات گمرکی خود را منتشر نکرده . طبق گزارشات مصرف نفت کره شمالی در یک سال کمتر از مصرف نفت ساحل شرقی آمریکا در یک روز است. نفت خام از طریق یک لوله قدیمی از چین تا نزدیکی پیونگ‌یانگ انتقال می‌یابد. کشورهای دیگری هم سوخت به کره شمالی صادر می‌کنند اما به نظر می‌رسد آمار اعلام شده از مقدار واقعی کمتر باشد. /بلومبرگ


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار