بازدید 11851
پیمانه اقتصادی؛

از «نکته جالب نهاوندیان درباره بانکداری اسلامی» تا «مصونیت ارز واحد اروپایی مقابل تنش‌های موشکی»

این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش قدرت خرید مردم به رقم شانزده سال قبل، رشد شاخص کل بورس و فرابورس، افزایش ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم، بازی خطرناک عراق با نفت، بیشتر شدن کسری تراز تجاری آمریکا در ماه جولای، واکنش نوبخت به انتقادات درباره "بانک ربوی"، تغییرات بازار آزاد ارز با گرانی یورو و تغییرات قیمت مرغ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 30 August 2017
از «نکته جالب نهاوندیان درباره بانکداری اسلامی» تا «مصونیت ارز واحد اروپایی مقابل تنش‌های موشکی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش قدرت خرید مردم به رقم شانزده سال قبل، رشد شاخص کل بورس و فرابورس، افزایش ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم، بازی خطرناک عراق با نفت، بیشتر شدن کسری تراز تجاری آمریکا در ماه جولای، واکنش نوبخت به انتقادات درباره "بانک ربوی"، تغییرات بازار آزاد ارز با گرانی یورو و تغییرات قیمت مرغ را در بر دارد.

قدرت خرید مردم به رقم ۱۶ سال قبل کاهش یافته است

محمد شریعتمداری در مراسم معارفه خود و تودیع محمدرضا نعمت‌زاده اظهار کرد: برخی در دولت گذشته وقتی وزیر شدند گفتند که ویرانه‌ای بیش تحویل نگرفته‌اند که بنده کاری به درست بودن یا نبودن اظهارات آنان ندارم؛ اما می‌خواهم بگویم امروز خوشحال هستم که بعد از آقای نعمت‌زاده مسئولیت بر عهده دارم. وی افزود: رشد منفی که نعمت‌زاده در زمان مسئولیتش بر عهده گرفت و این شرایط را بهبود بخشید و طراز تجاری در اقتصاد کشور را بالا برد از اقدامات مناسبی است که باید از ایشان قدردانی شود. به نقل از تسنیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم ادامه داد: در هر صورت باید اذعان داشت که قدرت خرید مردم کاهش یافته و به رقم سال 80 تا 81 رسیده است بنابراین باید برای تحریک تقاضا اقدام شود که برنامه‌ریزیهایی در این ارتباط صورت گرفته است.

رشد شاخص کل بورس و فرابورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 7 شهریورماه 96 با افزایش 240 واحدی به رقم 83 هزار و 252 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته جاری بازهم شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 77 واحدی به رقم 26 هزار و 976 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 29 واحدی، عدد 17 هزار و 868 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 22 واحد به رقم 13 هزار و 534 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.48 درصدی افزایش 436 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 796 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 298 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 685 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل، با افت 185 واحد معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 179 هزار و 554 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس شاخص با رشد 3.6 واحدی به رقم 951.50 واحد رسید.


افزایش ۱۳ هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم

در جریان معاملات بازار آزاد تهران، روز سه شنبه بهای انواع سکه افزایش یافت؛ بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶۰۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۳ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان؛ نیم سکه با ۶۰۰۰ تومان افزایش به ۶۵۳ هزار تومان؛ ربع سکه با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۳۸۱ هزار تومان؛ سکه گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۲۵۱ هزار تومان رسید. /مهر

نکته جالب نهاوندیان درباره بانکداری اسلامی

محمد نهاوندیان در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی و اثرات مثبت برگزاری چنین همایش‌هایی اظهار کرد: باید دید زمانی که بانکداری اسلامی در جمع مردم مطرح می‌شود، چه قضاوتی از سوی آنها صورت می‌گیرد. وی در ادامه افزود: شاید در آغاز کار نظام بانکی جمهوری اسلامی بحث بانکداری اسلامی یک مفهوم جدید یا ناآشنا که حتی کنجکاویی‌هایی را به همراه داشت اما بعد از گذشت 4 دهه از نظام بانکی داوری مردم از بانکداری اسلامی به‌ گونه ای است که به نظر می رسد همه از این مفهوم رضایت نداشته باشند. معاون اقتصادی ریاست جمهوری تصریح کرد: باید دید مشکل اصلی کجاست، آیا مشکل در آیین نامه هاست یا جای دیگر؟ به نقل از میزان، نهاوندیان عنوان کرد: تصور این است که در اقتصاد اسلامی اگر عقد معامله ای صورت می گیرد ظواهر و قواعد شرعی را در آن معامله رعایت کنند اما این تمام داستان نیست.

خسارات ناشی از توفان هاروی می تواند موجب افزایش قیمت نفت شود

روز سه شنبه، قیمت نفت کاهش یافت. علت کاهش قیمت نفت، توفان شدید هاروی بوده است که موجب تعطیلی ۱۳ درصد از ظرفیت پالایشگاه های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور بوده است. این در حالی است که بسته شدن پالایشگاه ها موجب شده  تا قیمت آتی بنزین آمریکا در روز دوشنبه به بالاترین نرخ خود در دو سال گذشته برسد و گالونی ۱.۷۷۹۹ دلار معامله شود، هرچند که قیمت هر گالون بنزین در روز سه شنبه به ۱.۷۰۳۰ دلار کاهش یافته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۳۲ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۵۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۵۰ دلار صورت گرفت. اولیویر جکوب، مدیر عامل شرکت تحلیل نفت PetroMatrix، گفته است: "پالایشگاه های آسیایی باید به شدت فعالیت های خود بیافزایند تا برای پشتیبانی از قیمت برنت، بتوانند کسری برآمده از تعطیل شدن پالایشگاه های آمریکا را جبران کنند." جکوب اشاره کرده است که هنوز میزان خسارات وارد شده به صنعت نفت ایالات متحده به طور دقیق مشخص نشده است و آسیب های گسترده ای در میدان های نفتی یا خطوط لوله می تواند موجب افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت شود.

بازی خطرناک عراق با نفت

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: عراق که دومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می‌آید، تلاش خود را برای بازنگری در شیوه قیمت‌گذاری نفت برای مشتریان آسیایی، تشدید کرده است. به گفته معامله‌گران، عراق برای استفاده از قیمت مرجع جدید برای فروش محموله‌های نفت خام خود به آسیا، برنامه‌های گوناگون را بررسی می‌کند. این کشور پیشنهاد داده است که به جای ساز و کار کنونی مورد استفاده ایران و عربستان، از شاخص نفت خام بورس دوبی برای قیمت گذاری نفت خود استفاده کند. با توجه به استمرار مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی و باقی ماندن قیمت نفت در سطوح ۵۰ دلار برای هر بشکه، عراق تلاش می‌کند تا آخرین ذره از ارزش نفت خود را از مشتریان دریافت کند.

کسری تراز تجاری آمریکا در ماه جولای بیشتر شد

وزارت بازرگانی آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد: کسری تراز تجاری کالاهای آمریکایی در ماه جولای با 1.7 درصد افزایش به 65.1 میلیارد دلار رسید. در این ماه صادرات آمریکا 1.3 درصد کاهش داشته است که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش 0.8 درصدی صادرات وسایل نقلیه موتوری بوده است. ماه گذشته میلادی آمریکا کاهش صادرات کالاهای مصرفی را نیز تجربه کرد. این آمارها نشان می‌دهد تجارت و صادرات تأثیر کمتری را نسبت به قبل در رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری خواهد داشت. واردات آمریکا نیز در این مدت 0.3 درصد کاهش داشت که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش 2.8 درصدی خودرو و 1.7 درصدی محصولات صنعتی بوده است. قرار است هفته آینده دولت آمریکا گزارش جامعی را در مورد صادرات و واردات این کشور ارائه دهد که در آن بخش خدمات نیز لحاظ خواهد شد. بخش تجارت و بازرگانی آمریکا 0.2 درصد از 2.6 درصد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال 2017 را ایجاد کرده است. /فارس

واکنش نوبخت به انتقادات درباره "بانک ربوی"

محمد باقر نوبخت در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره انتقادات کارشناسان و فقها به ربوی بودن فعالیت باطنی بانک ها، اظهار داشت: آنچه از فقهای محترم یاد می کنیم و تأسی میکنیم با احترام و تواضع به حضور همه آنها، برای ما فقهای شورای نگهبان ملاک اقدام مان خواهند بود. به نقل از تسنیم، وی افزود: اگر هر موردی که در اجرای ما، در مصوبات قانونی ما با شرع مقدس مغایرت داشته باشد، شورای نگهبان متذکر می شود؛ می دانید که یکی از وظایف شورای نگهبان، بررسی و مقایسه با قانون اساسی و شرع مقدس است؛ بنابراین، اگر مغایرتی باشد حتما شورای نگهبان آنها را رد می کند.

تغییرات بازار آزاد ارز با گرانی یورو

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 522 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 116 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 976 ریال رسید. همچنین در بازار آزاد، هر درهم امارات 10 هزار و 554 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، یک ریال ارزان تر فروخته شد.


مرغ از ۸۸۰۰ تومان هم گذشت

در حالی که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تولید گوشت مرغ مشکلی ندارد و از سوی دیگر قیمت جوجه یکروزه نیز با کاهش نسبی مواجه شده است، هر کیلوگرم گوشت مرغ در پایتخت به صورت میانگین ۸۸۵۰ تومان عرضه می‌شود که فاصله زیادی با قیمت منطقی ۷۵۰۰ تومانی اعلام شده از سوی وزارت کشاورزی دارد که باید با عوامل این گروان‌فروش برخورد شود. به گزارش ایسنا، قیمت گوشت مرغ ماه‌هاست که با نوسان شدیدی بالا و پایین می ‌شود، به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته از کیلویی کمتر از ۶۵۰۰ تومان به حدود ۹۰۰۰ تومان رسیده است و امروز در بازار خرده‌فروشی در سطح شهر هر کیلوگرم مرغ قطعه‌بندی شده تا حدود ۸۹۰۰ تومان نیز عرضه می‌شود. البته به گفته محمدعلی کمالی سروستانی - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی - متوسط قیمت گوشت مرغ تازه در سطح شهر کیلویی ۸۵۰۰ تومان است که همه این قیمت‌ها فاصله زیادی با نرخ منطقی ۷۵۰۰ تومانی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی دارد.

مصونیت ارز واحد اروپایی مقابل تنش‌های موشکی

بامداد سه‌شنبه به وقت محلی، از نزدیکی پیونگ یانگ، موشک تازه‌ای شلیک شد که حدود ساعت ۶ صبح از حریم هوایی شمال ژاپن عبور کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، در بازارهای ارز، مانند تمام مواقع بحرانی، ارزهای امن بودند که نفع بردند. مهم‌ترین ارزهای پناهگاه سرمایه یعنی ین ژاپن و فرانک سوئیس، روز گذشته رشد خوبی داشتند. رویترز روز گذشته نوشت: ین در مواقع استرس‌های ژئوپلیتیک یا مالی، منتفع می‌شود؛ چراکه ژاپن بزرگ‌ترین کشور وام‌دهنده در جهان است و این تصور وجود دارد که سرمایه‌گذاران ژاپنی، هنگام بحران، سرمایه‌ها را به کشور خود بازمی‌گردانند.سه‌شنبه، ین مقابل دلار رشد کرد تا دلار مقابل ارز ژاپنی به پایین‌ترین سطح از میانه آوریل برسد. این در حالی است که خود ژاپن در همسایگی و معرض تهدید کره‌شمالی است. همزمان با رشد ین، فرانک هم مقابل دلار رشد کرد تا دلار مقابل ارز سوئیسی به کف یک ماهه برود. دلار خود از ارزهای پناهگاه است، اما اولا قدرت سایر پناهگاه‌ها از آن بیشتر است و ثانیا سیاست داخلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان چنان گرفتار آشوب است که این ارز را ضعیف کرده است. اما خبر مهم‌تر بازارهای ارز در روز سه‌شنبه، مصونیت ارز واحد اروپایی مقابل تنش‌های موشکی بود. روز گذشته، یورو مقابل دلار از نرخ برابری 20/ 1 فراتر رفت تا با عبور از سطح کلیدی مهم، چشم‌انداز خوبی پیش‌رو داشته باشد. این رشد در ادامه رشدی است که در پی موضع‌گیری‌های اخیر رئیس بانک مرکزی اروپا شکل گرفته است. ماریو دراگی در نشست اخیر «جکسون هول» در آمریکا از موضع‌گیری علیه یورو قوی امتناع کرد تا یورو به رشد خود ادامه دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار