بازدید 10179
پیمانه اقتصادی؛

از «پیش بینی متفاوت درباره روند قیمت طلا» تا «اقدام کره جنوبی برای جلوگیری از کلاهبرداری مالی»

این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین خبر از توقف درج قیمت کالا، حراج یک الماس نادر در کریستی، آئودی‌‌ سبک‌‌تر از همیشه، جریمه ۴ میلیارد دلاری برای بزرگ ترین بانک آمریکا، افزایش تولید نفت عراق پس از همه‌پرسی کردستان، ممنوعیت بارگیری فرآورده‌های نفتی به منطقه کردستان عراق، افزایش 50 درصدی قیمت گلابی در بازار میوه، مازاد عرضه مرغ نسبت به تقاضا و خرید خودروهای جایگزین پراید با کمترین قیمت را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 01 October 2017
از «پیش بینی متفاوت درباره روند قیمت طلا» تا «اقدام کره جنوبی برای جلوگیری از کلاهبرداری مالی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین خبر از توقف درج قیمت کالا، حراج یک الماس نادر در کریستی، آئودی‌‌ سبک‌‌تر از همیشه، جریمه ۴ میلیارد دلاری برای بزرگ ترین بانک آمریکا، افزایش تولید نفت عراق پس از همه‌پرسی کردستان، ممنوعیت بارگیری فرآورده‌های نفتی به منطقه کردستان عراق، افزایش 50 درصدی قیمت گلابی در بازار میوه، مازاد عرضه مرغ نسبت به تقاضا و خرید خودروهای جایگزین پراید با کمترین قیمت را در بر دارد.


گزارشی درباره توقف درج قیمت کالا نرسیده است

رئیس اتحادیه بنکداران یک هفته پس از توقف طرح اصلاح نظام قیمت گذاری کالا با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد: با وجود برخی ابراز نظرها مبنی بر حذف قیمت برخی کالاها تاکنون گزارشی در این زمینه به اتحادیه ارایه نشده است. آقاطاهر افزود: البته ممکن است برخی کارخانه ها در هفته های گذشته، خود را برای درج نکردن قیمت روی محصول آماده کرده باشند، یا در چند روز گذشته کالایی بدون قیمت از کارخانه وارد بازار شده باشد؛ اما تاکنون گزارشی در این زمینه به اتحادیه ارسال نشده است. وی تصریح کرد: تصمیم نهایی در این زمینه به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و هر بخشنامه ای که به ما ابلاغ شود براساس آن عمل می کنیم. /ایرنا

پیش بینی متفاوت درباره روند قیمت طلا

در حالی که کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند، قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت، سرمایه گذاران بین المللی اعلام کرده اند که قیمت طلا در این مدت به روند نزولی اش ادامه خواهد داد. بر اساس این گزارش، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مهمترین عامل مؤثر بر قیمت طلا در روزهای آینده، وضعیت ارزش دلار آمریکا خواهد بود. اگر ارزش دلار طی روزهای آینده با کاهش روبه رو شود، بهای طلا با افزایش همراه می شود و بالعکس. ارزش دلار در روزهای اخیر پس از اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر، با افزایش نسبی روبرو شده است. در نظرسنجی این هفته کیتکو نیوز، پانزده کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده اند که از این تعداد 8 نفر معادل 53 درصد پیش بینی کردند، قیمت طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت. شش تن معادل 40 درصد به کاهش قیمت طلا رأی دادند و یک تن معادل 7 درصد نیز اعلام کردند قیمت طلا بدون تغییر خواهد بود.

در نظرسنجی آنلاین نیز 787 تن شرکت کردند که 453 تن معادل 58 درصد به کاهش قیمت طلا در روزهای آتی رأی داده اند، 250 تن معادل 32 درصد پیش بینی کردند قیمت طلا در این مدت کاهش خواهد یافت و 84 تن معادل 11 درصد نیز تأکید کردند قیمت طلا تغییری نخواهد کرد. از ابتدای امسال تاکنون 62 درصد پیش بینی های کارشناسان اقتصادی و 64 درصد پیش بینی های سرمایه گذاران بین المللی درباره قیمت طلا درست بوده است. در هفته ای که گذشت قیمت طلا با افت نسبی روبرو شده تا بدترین عملکرد طلا در ماه سپتامبر از ابتدای سال 2017 ثبت شود. به نقل از سایت طلا، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که ارزش دلار در روزهای آینده با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد و این مساله به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

حراج یک الماس نادر در کریستی

خانه حراجی کریستی اعلام کرد، یک الماس سفید بی‌عیب و نقص به وزن ۱۶۳.۴۱ قیراط که سال گذشته در آنگولا کشف شد، ۱۴ نوامبر در ژنو به حراج گذاشته می‌شود. فرانسوا کوریل، رئیس هیأت مدیره بخش آسیا و اروپای کریستی در مراسم نمایش این الماس در هنگ کنگ گفت: بزرگترین الماسی که با این کیفیت پیش از این الماس به بازار عرضه شد، ۱۱۰ قیراط بود. بنابراین این الماس ۵۰ درصد بزرگتر از الماس قبلی و فوق‌العاده نادر است. این الماس که در فوریه سال گذشته در شرق آنگولا کشف شد، بزرگترین الماسی است که تاکنون در این کشور آفریقایی استخراج شده است. به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رویترز، این الماس پیش از اینکه در ژنو به حراج گذاشته شود، در لندن، دوبی و نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد.

آئودی‌‌ سبک‌‌تر از همیشه

آئودی اعلام کرد با به کار گیری قطعات ساخته شده از فیبر کربن، وزن خودروهای خود را کاهش خواهد داد. به گزارش کار‌اند‌درایو، آئودی اعلام کرده است نسخه‌های سبک و «کربنی» شاسی‌بلندهای جدیدش، به نام‌های «آر اس 4 آوانت» و «آر اس 5 کوپه» به زودی عرضه خواهند شد. این کاهش وزن حاصل استفاده گسترده از قطعاتی است که از فیبر تقویت شده کربن (سی‌اف‌آر‌پی) ساخته شده‌اند. طبق ادعای آئودی، این‌ قطعه‌های کربنی دقیقاً مشابه قطعاتی است که در محصولات مسابقه‌ای آئودی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به لطف قطعات کربنی، 80 کیلوگرم از وزن «آر اس 5 کوپه» کاسته خواهد شد. سقف، اسپویلر یا براگیر عقب، دیفیوزر و پوشش آینه‌های بغل در این خودرو با قطعات جدید جایگزین شده‌اند. در مدل «آر اس 4 آوانت» نیز جز سقف و اسپویلر، سایر موارد جایگزین شده‌اند تا 60 کیلوگرم از وزن نهایی خودرو کم شود.

جریمه ۴ میلیارد دلاری برای بزرگ ترین بانک آمریکا

بزرگ ترین بانک آمریکا به لحاظ دارایی، جی پی مورگان چیس پس از چهار روز فرآیند محاکمه توسط دادگاهی در ایالات متحده به دلیل ارتکاب کلاهبرداری و سوء مدیریت در مدیریت دارایی های مدیر خطوط هوایی «مکس هاپر» به پرداخت ۴ میلیارد و ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار پرداخت جریمه محکوم شد.

«جو هاپر» مدیر این خطوط هوایی آمریکا در ۲۸ سال زندگی مشترک با همسرش، دارایی زیادی برای خود جمع آوری کرده بود ولی در زمان مرگ وصیتی از خود به جای نگذاشته بود که در نهایت همسر و دو نافرزندی او در سال ۲۰۱۰ میلادی، بانک جی پی مورگان چیس را برای اداره دارایی و املاک «جو هاپر» به استخدام درآورند. به گفته وکیل همسر «جو هاپر»، جی پی مورگان در انجام محاسبات دارایی آقای «جو هاپر» فهرست نادرستی را از سود مدیر خطوط هوایی «مکس هاپر» به خانواده او ارائه داده و بر همین اساس در کل به پرداخت ۴ میلیارد دلار پرداخت جرائم تنبیهی، حدود ۴.۷ میلیون دلار پرداخت خسارت محکوم شده؛ ضمن اینکه ۵ میلیون دلار هم به وکیل خانم «جوهاپر» برای حق الوکاله باید پرداخت کند. /مهر

افزایش تولید نفت عراق پس از همه‌پرسی کردستان

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد، عراق تولید نفت را پس از همه‌پرسی کردستان 40 هزار بشکه افزایش داده و تولید نفت اوپک نیز ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته و به رقم ۳۲.۸۶ میلیون بشکه رسیده است. افزایش تولید نفت عراق نشان می‌دهد تنش‌های سیاسی روی مسأله استقلال منطقه کردستان عراق تأثیری بر صادرات نفت این کشور نداشته است. نگرانی‌ها درباره اینکه کردستان می‌تواند در عرضه نفت اختلال ایجاد کند، قیمت را بالا برده است، به‌ گونه ای که این هفته بشکه‌ای 60 دلار رسید که بیشترین قیمت طی دو سال گذشته محسوب می‌شود.

در این میان، «کارستن فریش» تحلیلگر ارشد کامرز بانک در فرانکفورت می‌گوید: «راه حل سریعی برای بحران قابل تصور نیست که می‌تواند مسأله افزایش قیمت ادامه‌دار باشد.» همچنین عربستان سعودی تولید نفت خود را 20 هزار بشکه در روز افزایش داده که بیشتر به مصرف تولید برق در این کشور با توجه به نیاز فصلی صرف می‌شود. همچنین تولید ایران نیز 20 هزار بشکه از آنچه در قرارداد اوپک توافق کرده بود،‌ بالاتر رفته است. در بین کشورهایی با تولید کم آنگولا، محموله‌های کمتری را در ماه آگوست روانه داشته است.

بارگیری فرآورده‌های نفتی به منطقه کردستان عراق، ممنوع

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران در بخشنامه‌ای اعلام کرد: «با توجه به تحولات اخیر منطقه»، تا اطلاع ثانوی هرگونه بارگیری فرآورده‌های نفتی شرکت‌های ایران از منطقه کردستان عراق یا به آن منطقه ممنوع است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این بخشنامه آمده است: «با توجه به تحولات اخیر منطقه و اعلام مدیر کل امور مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور مقتضی است به شرکت‌های حمل اعلام شود تا اطلاع ثانوی از بارگیری و حمل فرآورده‌های سوختی به منطقه کردستان عراق خودداری به عمل آید.» براساس بخشنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، هرگونه عواقب اقدام در این زمینه متوجه شرکت مربوطه خواهد بود. این محدودیت در پی برگزاری همه پرسی تجزیه طلبانه در منطقه کردستان عراق اعمال شده است. یکی از اقلام اصلی صادراتی ایران به منطقه کردستان عراق، نفت گاز است و براساس آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان، سال گذشته، 110 میلیون لیتر نفت گاز از ایران به منطقه کردستان عراق صادر شده است. ایران یکی از صادرکنندگان اصلی فراورده‌های نفتی به منطقه کردستان عراق است و حجم مبادلات این دو، سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

افزایش 50 درصدی قیمت گلابی در بازار میوه

آخرین بررسی از روند بازار نوبرانه های پاییز حاکی از آن است که هر کیلو انار با نرخ 5 تا 7، لیمو شیرین 4 تا 6، نارنگی 3 تا 8 هزار تومان در مغازه ها عرضه می شود. همچنین نرخ هر کیلو انگور بی دانه قرمز 8 تا10، شبرنگ 2 تا 4،گلابی 8 تا12،سیب 3 تا 7،هلو انجیری 2 تا 5،آناناس 10 تا 14 و موز 3 هزار و 500 تا 5 هزار تومان است. همچنین حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، از افزایش 50 درصد نرخ گلابی و آناناس در بازار خبر داد و گفت: اکنون هر کارتن آناناس با نرخ 115 تا 125، گلابی شاه میوه 3 تا 14،گلابی بیروتی 4 تا 11 هزار تومان است.

مازاد عرضه مرغ نسبت به تقاضا

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در خصوص قیمت مرغ در بازار گفت: قیمت مرغ به نسبت هفته گذشته ثابت بوده و تغییر زیادی را در این بازار نداشته‌ایم. مرغ برای مرغداری ها با قیمت تمام شده هر کیلو 4 هزار و 400 تومان و برای کشتارگاه قیمت 6 هزار و 400 تومان است. یوسف خانی در ادامه افزود: هر کیلو مرغ توزیع شده به بازارهای صنفی 6 هزار و 650 تومان و برای مصرف کنندگان با قیمت 7 هزار و 200 تومان معامله می شود. قیمت ران مرغ هم با کمر 6 هزار و 200 تومان و بدون کمر 7 هزار و 200 تومان است. هر کیلو سینه مرغ با کتف 12 هزار و 500 و بدون کتف 13 هزار و 500 در بازار خرید و فروش می شود و فیله مرغ هم 16 هزار تومان قیمت گذاری شده است. وی در رابطه با دلایل این ثبات قیمت در بازار پرنده و ماهی تصریح کرد: در حال حاضر تولید مرغ بسیار بالا رفته و از میزان تقاضای بازار بیشتر است و این امر باعث کاهش قیمت در چند هفته گذشته شده و با شروع ماه مهر که پیش بینی می شد میزان تقاضا بیشتر شود قیمت به ثبات رسید. /میزان

بوئینگ: قصد بیکار کردن کارکنان بمباردیه را نداریم

شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا می‌گوید به نگرانی بریتانیا در مورد بیکار شدن کارکنان قطعه‌سازی در ایرلند شمالی توجه دارد. این کارخانه متعلق به شرکت هواپیماسازی بمباردیه کانادا، رقیب بوئینگ است که بال و قطعات دیگر هواپیماها را تولید می‌کند و هشت هزار تن در آن کار می کنند. مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا گفته بود، در صورتی که بوئینگ بازار هواپیماهای مسافربری سی‌سریز (CSeries) بمباردیه را از این شرکت بگیرد، کارکنان کارخانه بمباردیه در سایت بلفاست در ایرلند شمالی شل خود را از دست خواهند داد. به گزارش یورونیوز، اختلاف میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی از آنجا بالا گرفت که بوئینگ، بمباردیه را به دامپینگ برای به دست گرفتن بازار صادرات متهم کرد. روز سه‌شنبه وزارت بازرگانی آمریکا به شرکت بوئینگ اجازه داد تا از ضد دامپینگ ۲۲۰ درصدی استفاده کند.

خرید خودروهای جایگزین پراید با کمترین قیمت

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس زمان بندی اعلام شده تولید پراید تا پایان امسال باید پایان یابد، اما احتمال ادامه فعالیت خط تولید این خودرو تا پایان سال 97 هم وجود دارد. فولادگر با اشاره به اهمیت این خودرو در چرخه مالی شرکت سازنده، تصریح کرد: پراید از جمله خودروهای پرتیراژ داخلی است که بیشترین سود مالی شرکت سازنده از فروش این خودرو تأمین شده و حذف آن به طور حتم کار آسانی نخواهد بود. نماینده مردم در خانه ملت یادآور شد: خودروسازان ما باید با توجه به نیاز بازار به تکنولوژی‌های جدید دست یافته و با طراحی پلتفرم‌های جدید، از رقابت جهانی عقب نمانند. فولادگر در خاتمه به طراحی خط تولید جدید برای جایگزین خودروی پراید اشاره کرد و گفت: تمام تلاش دست اندرکاران صنعت کشور این است که خودرویی با شرایط قیمتی نزدیک به پراید تولید شود تا مردم با توان کم مالی هم بتوانند از آن بهره مند شوند. /باشگاه خبرنگاران

اقدام کره جنوبی برای جلوگیری از کلاهبرداری مالی

مقامات کره جنوبی اعلام کردند، به زودی افزایش سرمایه را به وسیله هر گونه ارز دیجیتالی ممنوع خواهند کرد و ظاهرا یک جنبش مقابله با ارزهای مجازی در دنیا به راه افتاده است. پیش از این، آمریکا، سنگاپور و کانادا در رابطه با شیوع استفاده از ارزهای رمزنگار هشدار داده بودند و چین هم به عنوان اولین کشور در جهان در اوایل ماه جاری میلادی استفاده از ارزهای مجازی را برای تجارت در این کشور ممنوع کرد. کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی اعلام کرد، استفاده از هر گونه ارز رمزنگار در این کشور ممنوع خواهد شد و در صورتی که مؤسسات مالی و دیگر نهادها از این ارزها استفاده کنند، مجازات های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود و از این پس نظارت ها در بازارهای مالی شدت زیادی پیدا می کند. اعمال چنین قانونی در کره جنوبی به دلیل نگرانی روزافزون درباره به کارگیری ارزهای رمزنگار  برای افزایش سرمایه و استفاده از آن در کلاهبرداری های مالی نسبت داده می شود. بر پایه این گزارش، روز جمعه هر واحد بیت کوین به ۴ هزار و ۱۸۵ دلار و ۵۷ سنت کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که پیش از این به رکورد ۵ هزار دلار رسیده بود. /مهر
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی