بازدید 15736
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «پرتقال هایی که در جاده و رودخانه ریخته شد» تا «جمله ای که ارزش یک سهام را فرو ریخت»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار سقوط شاخص کل بورس، گلابی آمریکایی در بازار، کاهش بهای سکه تمام، کاهش 20 درصدی تقاضای جهانی طلا، پیش‌بینی بهای طلا در بازار، ممنوعیت سفر تجّار ایرانی به آمریکا، کم شدن تقاضا برای نفت در آینده، وضعیت صادرات نفت عربستان به ژاپن، افزایش ۱۲ درصدی پاداش‌ها، آخرین مذاکرات برای اسکان کسبه پلاسکو و پیش بینی "UBS" درباره ارزش دلار را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 29 January 2017
از «پرتقالهایی که در جاده و رودخانه ریخته شد» تا «جمله ای که ارزش یک سهام را فرو ریخت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار سقوط شاخص کل بورس، گلابی آمریکایی در بازار، کاهش قیمت سکه تمام، کاهش 20 درصدی تقاضای جهانی طلا، پیش‌بینی قیمت طلا در بازار، ممنوعیت سفر تجّار ایرانی به آمریکا، کم شدن تقاضا برای نفت در آینده، وضعیت صادرات نفت عربستان به ژاپن، افزایش ۱۲ درصدی پاداش‌ها، آخرین مذاکرات برای اسکان کسبه پلاسکو و پیش بینی "UBS" درباره ارزش دلار را در بر دارد.



سقوط شاخص کل بورس در نخستین روز کاری

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس تهران با افت 334 واحدی به ارتفاع 77 هزار و 747 واحدی رسید. شاخص هم وزن ولی با رشد 3 واحدی عدد 15 هزار و 634 واحد را نشان داد. ارزش معاملات نیز 1744 میلیارد ریال شد. در فرابورس اما آیفکس تغییر محسوسی نداشت و روی عدد 837 واحد جاگیری کرد؛ ارزش معاملات نیز 1621میلیارد ریال شد. 



پرتقال هایی که در جاده و رودخانه ریخته شد

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه به نظر می‌رسد ریختن پرتقال‌های آسیب دیده به دریا کار باغداران بوده است، اظهارداشت: باغداران محصولات آسیب دیده خود را در رودخانه‌هایی که نزدیک باغات‌شان بوده رها کرده‌اند و جریان آب این پرتقالها را به کنار دریا آورده است. وی این اقدام کشاورزان را نوعی اعتراض به عملکرد دولت در حمایت از آنان دانست و افزود: کشاورزان دنبال این هستند که توجه رسانه‌ها و مسئولان به آنان جلب شود بنابراین محصولات خود را کنار جاده‌ها، بزرگراه‌ها و در رودخانه‌ها رهاسازی می‌کنند. به گزارش مهر، محمدرضا شعبانی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ریختن این پرتقال‌ها به دریا توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده باشد؟ پاسخ داد: نمی‌دانم، بنده این موضوع را تایید و یا تکذیب نمی‌کنم چون اطلاعی ندارم اما بعید به نظر می‌رسد که این وزارت‌خانه چنین کاری را انجام داده باشد. 

از «پرتقالهایی که در جاده و رودخانه ریخته شد» تا «جمله ای که ارزش یک سهام را فرو ریخت»

روز جمعه یکی از رسانه ها با انتشار عکسی از رهاسازی پرتقال در حاشیه دریای خزر، به نقل از یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی نوشته بود: این پرتقال‌ها را دولت در حمایت از تولیدکنندگان خریداری کرده و به دلیل اینکه هیچ گونه مصرفی نداشت، آن را به رودخانه ریختند.

گلابی آمریکایی هم آمد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ رقم میوه قاچاق در بازار مصرف وجود دارد گفت: اخیرا گلابی آمریکایی و سیب فرانسوی و ترکیه ای نیز در بازار به فروش می‌رسد. حسین مهاجران در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: گلابی آمریکایی در بازار مصرف به قیمت هر کیلوگرم 25 هزار تومان در بازار مصرف به فروش می‌رسد که از دبی به کشور واردشده است. وی افزود: در کنار گلابی آمریکایی گلابی چینی نیز به قیمت هر کیلوگرم 12 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که باید اذعان داشت در کنار این محصولات 10 تا 15 قلم  میوه قاچاق دیگر در بازار به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه  فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به قیمت و اسامی میوه‌های قاچاق موجود در بازار ادامه داد: هر کیلوگرم شب به رنگ آفریقایی 25 هزار تومان، انبه آفریقایی 15 هزار تومان، سیب سبز فرانسه 16 هزار تومان، شاه بلوط 15 هزار تومان، سیب سبز 10 هزار تومان و آوا کادوی ترکیه 13 هزار تومان، لیموترش ویتنام 8 هزار تومان، سیرچینی 8 تا 12 هزار تومان، زردآلوی سیاه آفریقایی 8 هزار تومان و زردآلوی آفریقایی 25 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

رشد 89 ریالی دلار آمریکا در شروع هفته

در پایان معاملات روز شنبه 9 بهمن ماه، هر دلار آمریکا با رشد 89 ریال نسبت به روز پنج شنبه گذشته، به طور میانگین با قیمت 38 هزار و 318 ریال در بازار آزاد فروخته شد. همچنین هر یورو و درهم امارات با کاهش همراه بودند. به طوری که هر یورو در روز شنبه، با کاهش 261 ریالی به میانگین قیمت فروش 41 هزار و 848 ریال رسید. هر درهم امارات نیز با افت 21 ریالی با میانگین 10 هزار و 530 ریال به فروخته شد.



کاهش قیمت سکه تمام 

در پایان معاملات روز شنبه بازار سکه، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر در جایگاه یک میلیون و 151 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 5 هزار و 500 تومان به قیمت یک میلیون و 173 هزار تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی با رشد یک هزار تومان به قیمت های 610 و 327 هزار تومان رسید.

تقاضای جهانی طلا ۲۰درصد کاهش یافت

تحلیلگران مرکز مطالعات «توماسون رویترز» اعلام کردند، تقاضا فیزیکی طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد کاهش یافت که کمترین رقم از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد محسوب می شود. در این گزارش آمده که افزایش قیمت جهانی طلا در سال گذشته میلادی موجب از بین رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها شده است؛ این در حالی است که روند افزایش بهای جهانی طلا تا قبل از سال ۲۰۱۶ میلادی سه سال متوالی بسیار کند بود. تحلیل گران «توماسون رویترز»  همچنین اعلام کردند، خرید جواهر، سکه و شمش طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۳۴۹ تن کاهش یافت. این در حالی است که این رقم برای سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۱۸۴ تن گزارش شده و حاکی از کاهش سطح تقاضا به کمترین رقم در ۷ سال اخیر است.

پیش‌بینی قیمت طلا در بازار جهانی

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۲۱ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر یا ۳۳ درصد افزایش قیمت طلا و هشت نفر یا ۳۸ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالی که شش نفر یا ۲۹ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. در این بین، ۹۳۴ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۳۵۸ نفر یا ۳۸ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۴۵۶ نفر یا ۴۹ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۱۲۰ نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند.

سفر تجّار ایرانی هم به آمریکا با دستور ترامپ ممنوع شد

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با تسنیم در پاسخ به اینکه با توجه ممنوعیت ورود شهروندان شش کشور از جمله ایران به آمریکا درپی امضای فرمان اجرایی اخیر توسط ترامپ، آیا بازرگانان ایرانی نیز امکان حضور در این کشور برای تجارت نخواهند داشت اظهار کرد:  ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا شامل حال همه افراد بوده و بازرگانان را نیز شامل می‌شود. وی افزود: بر اساس این دستور اجرایی ترامپ، ورود افراد به این کشور ممنوع است اما ممنوعیتی برای تجارت با  ایران ایجاد نشده است.

تقاضا برای نفت بسیار کم می‌شود

شرکت بزرگ بیرتیش پترولیوم روز شنبه گزارش خود درباره چشم‌انداز مصرف انرژی در جهان تا سال 2035 را منتشر کرد. در این گزارش آمده است مصرف انرژی جهان تا سال 2035 به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و حجم قابل توجهی از این افزایش از طرف کشورهای متوسط آسیایی خواهد بود. از سوی دیگر بر اساس ارزیابی‌ها رفته رفته طی سال‌های ‌آینده کاهش کربن تولید شده ناشی از مصرف سوخت‌ها را شاهد خواهیم بود چرا که سوخت‌های غیرفسیلی نیز به چرخه تأمین انرژی جهانی پیوسته و بخش قابل توجهی از افزایش تقاضا را تأمین خواهد کرد. بخش تولید نیرو نیز سهم قابل توجهی را در آینده بازار انرژی ایفا خواهد کرد و اقتصاد جهانی به روند  الکتریکی شدن خود ادامه خواهد داد. در گزارش بیریتیش پترولیوم آمده است مصرف انرژی در جهان از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از سال 2015 تا سال 2035 تقریباً ثابت خواهد بود اما مصرف دیگر کشورها نظیر چین، هند و برخی دیگر از کشورهای آسیایی غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه روندی افزایشی را تجربه خواهند کرد. 

عربستان صادرات نفت خود به ژاپن را کاهش نمی دهد

«عابد السعدون» معاون وزیر نفت عربستان سعودی در گردهمایی سمپوزیم صنعت نفت در توکیو اعلام کرد، صادرات نفت خام خود را به ژاپن کاهش نخواهیم داد و توافق اخیر اوپکی ها و غیراوپکی ها مبنی بر کاهش تولید بر تعهدات ما به ژاپن تاثیر نخواهد گذاشت. همچنین میزان صادرات نفت عربستان سعودی به ژاپن در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز گزارش شده که این رقم معادل ۳۳.۵ درصد از کل واردات نفت خام ژاپن محسوب می شود. بر همین اساس، عربستان اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز بوده و در ماه جاری میلادی تولید خود را کمی کاهش داده است.

افزایش ۱۲ درصدی پاداش‌ها قطعی است

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت درباره افزایش پاداش‌های آخر سال اظهار داشت: پیشنهاد این موضوع ان‌شاءالله در جلسه یکشنبه هیأت دولت مطرح خواهد شد. به گزارش فارس، وی در ادامه تأکید کرد: آنچه در این باره قطعی است این بود که به رقم فعلی یعنی به رقم سال گذشته 12 درصد اضافه خواهد شد.

آخرین مذاکرات برای اسکان کسبه پلاسکو

رئیس اتاق اصناف ایران در گفت وگو با مهر در خصوص آخرین جزئیات اسکان کسبه پلاسکو گفت: فعلا همان محل هایی که قبلا اعلام شده برای کسبه پلاسکو در نظرگرفته شده است اما هنوز قطعی نیست. علی فاضلی با اشاره به اینکه تنها مرجع پاسخگویی برای وضعیت کسبه پلاسکو، اتاق اصناف ایران است، افزود: صحبت هایی هم برای اسکان کسبه پلاسکو در مجتمع نور تهران انجام گرفته اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است.

پیش بینی "UBS" درباره ارزش دلار

به گزارش بلومبرگ، مؤسسه مالی یو بی اس با انتشار گزارشی تأکید کرد: سیاست های مالی و اقتصادی دولت ترامپ در آمریکا موجب خواهد شد تا ارزش دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی با کاهش روبرو شود و این مساله به نفع قیمت کالاهای مختلف به خصوص فلزات گرانبها خواهد بود. موسسه مالی یو بی اس افزود: وعده ترامپ برای کاهش مالیات ها و افزایش هزینه های پروژه های زیرساختی در نهایت منجر به افزایش کسری بودجه و بدهی های آمریکا خواهد شد و این مساله در نهایت به ضرر ارزش دلار خواهد بود.

جمله ای که ارزش یک سهام را فرو ریخت!

"کارلوس سلیم الحلو" میلیاردر مکزیکی لبنانی تبار، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مکزیکوسیتی عبارتی بیان کرد که نشان می داد وی سهام خود در مجله آمریکایی نیویورک تایمز را برای فروش عرضه کرده است. همین سخن حلو که 17 درصد از سهام این مجله را داراست، به طور موقت باعث کاهش 2 درصدی نرخ سهام نیویورک تایمز شد. اما ارتور ایوب سخنگو و داماد سلیم الحلو دقایقی بعد گفت که سخنان وی اشتباه تفسیر شده و سهامش برای فروش گذاشته نشده و آنچه وی گفته، استعاره و کنایه بوده است. پس از این اطمینان دهی، نرخ سهام نیویورک تایمز بار دیگر افزایش یافت و به 13 دلار و 35 سنت رسید. فهرست فوربس درباره ثروتمندان جهان حاکیست که سلیم الحلو که 77 ساله است با 49.9 میلیارد دلار ثروت، چهارمین میلیاردر جهان است.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
من از دستور ترامپ برای ممنوعیت مهاجرت به امریکا حمایت میکنم وایشان حق دارند ورود افراد به خانه اش را ممنوع وبا محدود نماید کاش دستور اخراج مهاجر ین قبلب را هم صادر کند به نظر من این حق خانه صاحب است که ورود افراد به خانه اش را کنترول کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
من هم موافقم، ولی نکته اینجاست که آمریکا آزادترین سرزمین دنیا است و اصلا نژاد و قومیت در آن نباید معنی داشته باشد چرا که این سرزمین می بایست متعلق به همه مردم دنیا و علی الخصوص نخبگان دنیا باشد.
در خصوص پرتقال ها حركت قابل تقديري از طرف دولت انجام شده است. سپاس
اما اي كاش امحاي آنها زيرخاكي انجام مي شد نه كنار دريا!
درباره پرتقال باید بگم که کناره جاده ریختنش حداقل یه امر عادی هست و من که الان 29 ساله هستم هر سال می بینم.
یک شبه سرمایه سهامداران خرد بانک ملت و تجارت و صادرات رو بردن و ... چندین برابر خسارت پلاسکو هیچ کس پاسخکو نیست بیچاره شدیم چرا منتشر نمیکنی تابناک همش خبر پلاسکو خسته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
خدارو شکر که توی بورس سرمایه گذاری نکردم. دو دل بودم. ولی با این وضعیت دیگه قیدشو زدم!
امیدخان شیوای بلخی به کنایه ی چیزی گفت علیه همسایه های کشورش .این حرفت اخراج مهاجرجنگی وآواره خلاف اخلاق وهم خلاف قوانین حقوق بشری هس .دیگران متهم به نژادپرستی می کنندت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار