بازدید 18105
شواهد ثابت می‌کند که «سد داریان» کارشناسی نشده؛

اگر مردم اعتراض نمی‌کردند، قرار بود چشمه بل نابود شود!

از خشت اول می‌شد حدس شد که قرار است دیوار تا کجا با کجی بالا برود و البته همین گونه هم شد؛ پس از آنکه اعتراضات صورت گرفته با بی توجهی مسئولان اجرایی روبه‌رو شد، سازمان میراث فرهنگی در اقدامی پیشگیرانه چشمه بل را اثر طبیعی ملی اعلام کرد و در اقدامی مشابه، مدیران محیط زیست دو استان پیگیری قضایی را در دستور کار قرار دادند تا مجریان، راهی جز رعایت الزامات نداشته باشند.
کد خبر: ۴۴۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸ 07 October 2014
به رغم آنکه مسئولان تأکید دارند ساخت سد داریان هیچ آسیبی متوجه چشمه بل و دیگر میراث‌های گرانبهای منطقه نخواهد کرد، شواهد خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

به گزارش «تابناک»، در روزگاری که مستندات بسیاری از آسیب‌زایی سدسازی غیر کارشناسی در کشور، موجب شده برخی مسئولان هم به صف مخالفان سدسازی بی‌رویه در کشور پیوسته و حتی در مذمت کارهای انجام گرفته در این زمینه سخنانی بگویند، اعتراض جمعی از اهالی منطقه اورامانات ثابت کرد که هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم.

اگر مردم اعتراض نمی‌کردند، قرار بود چشمه بل نابود شود!حکایت اخیر از آنجا آغاز شد که جمعی از اهالی منطقه اورامانات، وقتی دریافتند به زودی و با آب‌گیری سدِ رو به اتمام داریان، قرار است هم «چشمه بل» ـ که در کردی به آن کانی بل می‌گویند و چشمه خدایان هم معنی شده است ـ و هم بخش‌هایی از روستای «هجیج» ـ که به عنوان روستای نمونه گردشگری ثبت ملی شده است ـ و چند روستای تاریخی دیگر غرق شود، خواستار توقف ساخت این سد شدند.

بدین ترتیب پیگیری‌هایی برای جلوگیری از این رخدادهای نامطلوب شکل گرفت تا با همراهی برخی مسئولان، به کشف حقایقی عجیب در پیشینه این سد منجر شود؛ حقایقی که بعضا قابل نسبت دادن به بسیاری سدهای دیگر ساخته شده یا در حال ساخت کشور هستند و برخی نیز به مشکلات خاص این سد اشاره دارند، ولی کسی زیر بار پذیرش آن نمی‌رفت!

فقدان ارزیابی زیست‌محیطی یا توجه نکردن به میراث تاریخی و ملی از جمله مواردی است که قابلیت نسبت دادن به بسیاری سد‌ها در کشورمان را دارد و داریان نیز از این حیث، استثنا نیست؛ اما اگر بدانیم بر پایه سخنان مدیر کل حفاظت از محیط زیست کرستان، برای اجرای این سد ۳۲ نقطه مکان‌یابی شده بود و در ‌‌نهایت سد در نقطه‌ای ساخته شده که یکی از بد‌ترین انتخاب‌هاست، آن‌گاه ساده‌تر می‌توان به چرایی ابتلای این پروژه به مشکلات بسیار پی برد.

بنا بر این انتخاب، سد داریان در منطقه مرزی دو استان کردستان و کرمانشاه ساخته شد تا بعد‌ها آشکار شود ‌در انتخاب مکان ساخت سد نه غرق شدن چشمه تاریخی بل مهم ارزیابی شده، نه زیر آب رفتن حدود هزار هکتار جنگل و مرتع و نه چیز دیگری که معنای همه آن‌ها چیزی نیست جز تهی بودن جانمایی این سد از ارزیابی‌های کار‌شناسی.

بدین ترتیب از خشت اول می‌شد حدس شد که دیوار قرار است تا کجا با کجی بالا برود و البته همین گونه هم شد. پس از آنکه اعتراضات صورت گرفته با بی‌توجهی مسئولان اجرایی روبه‌رو شد، سازمان میراث فرهنگی در اقدامی پیشگیرانه چشمه بل را ‌اثر طبیعی ملی اعلام کرد و در اقدامی مشابه، مدیران محیط زیست دو استان کرمانشاه و کردستان پیگیری تخریب‌های ناشی از آبگیری سد را به دستگاه قضا کشاندند تا شاید به این وسیله بتوانند آسیب‌های ناشی از ساخت این سد را بکاهند.

تلاش برای مسدود نمودن خروجی چشمه بل پیش از ساخت تونل انتقال آب آن به بالادست، از جمله موضوعاتی بود که به تازگی بار دیگر اعتراضات بسیاری رقم زد و مسئولان محیط زیست استان را مجبور کرد تا با حضور در محل چشمه و استمداد از نیروهای انتظامی، کار را متوقف کنند!
تلاش برای مسدود نمودن خروجی چشمه بل پیش از ساخت تونل انتقال آب آن به بالادست، از جمله موضوعاتی بود که به تازگی بار دیگر اعتراضات بسیاری رقم زد و مسئولان محیط زیست استان را مجبور کرد تا با حضور در محل چشمه و استمداد از نیروهای انتظامی، کار را متوقف کنند!

پیگیری قضایی به صدور رأیی منجر شد که موجبات توجه مسئولان اجرایی به خواسته‌های مردم معترض را فراهم آورد، چراکه دستور به توقف عملیات آبگیری سد تا رفع مشکلات صادر شده بود، ولی مگر می‌شود چشمه‌ای که برای مردم منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و با ساخت سد، در عمق ۱۱۵ متری دریاچه سد غرق خواهد شد، نجات داد؟

پیش از آنکه به این پرسش پاسخ دهیم، حکایت تلاش برای نجات چشمه خدایان با رأی قضایی بار دیگر ثابت می‌کند، ‌داریان نمونه کاملی از سدسازی غیرکار‌شناسانه است و زمانی لزوم بازگشت به حداقل‌های کار‌شناسی مطرح و پذیرفته شد که اعتراضات بالا گرفته بود، که در غیر این صورت، سد آبگیری می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید و چه بسا ‌شاهکار کار‌شناسی هم معرفی می‌شد!

این در حالی است که سازندگان سد پس از الزام به رعایت برخی موارد پیش از آبگیری سد، از یک سو با اعلام مواردی چون کاهش پنجاه متری ارتفاع سد ـ که دلیل آن نجات زیارتگاه منطقه، مقبره «شیخ عبیدالله» در مجاورت روستای هجیج واقع در بیست کیلومتری شهر پاوه ذکر شده است ـ از کارشناسی بودن این سد دفاع ‌و از سوی دیگر تلاش کردند تا با جابجایی مظهر چشمه بل، نگرانی از غرق شدن این جاذبه منطقه اورامانات را هم برطرف کنند.

بدین ترتیب پروژه‌ای در کنار کارگاه ساخت سد داریان شکل گرفت تا آن گونه که نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید، با صرف هزینه‌های میلیاردی، مظهر چشمه به بالادست دریاچه سد منتقل شود و تلویحا تأکیدی دوباره بر اثرات سدسازی کارشناسی نشده باشد؛ پروژه‌ای که هنوز معلوم نیست به ثمر بنشیند یا خیر اما تأکید عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه به «جلوگیری از نابودی چشمه بل به هر شکل ممکن» پشتوانه عملی شدن آن بیان شده است.

روستای هجیج
روستای هجیج

شاید بد نیست بخشی از سخنان نعمت الله منوچهری، نماینده مردم پاوه با عصرایران در این رابطه را مرور کنیم تا دریابیم الزام مجریان سد به نجات چشمه بل چگونه قرار است اجرایی شود و آیا نگرانی مردم معترض به ساخت سد داریان ـ که پیشتر ثابت شده در نگران بودن، محق هستند ـ برطرف شده یا خیر؟؛

«طی جلساتی که با مهندسان سد داشته‌ایم، آبگیری به بعد از نجات چشمه موکول شده و بدون اطمینان از امنیت و صحت چشمه بل، بدون شک صورت نخواهد گرفت و جای این همه نگرانی نیست.

در این جلسات توافقی سه بندی مقرر شده که بر اساس نخستین بند، جلوگیری از نابودی چشمه بل به هر شکل ممکن، به هر نحو ممکن و در هر شرایطی رقم خواهد خورد.

مورد دوم این است که اولویت استفاده از آب سد داریان با منطقه اورامانات باشد؛ تامین آب شرب، آب صنعتی و آب کشاورزی [این منطقه] در اولویت اول است و بعد از آن، انتقال آب در مسیر دیگری مطرح می‌شود. در این رابطه مقرر شده طرح‌های عام المنفعه نیز برای دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اعم از پرورش ماهی، قایقرانی، آبیاری، گردشگری و... نیز در نظر گرفته شود تا منافع آن نیز به عموم جامعه باز گردد.

توافق سوم این است که از محل اعتباراتی که برای سد در نظر گرفته می‌شود، با توجه به اینکه ماشین‌های مربوط به سد از وسط شهر پاوه رد می‌شود و زیر ساخت جاده در اثر این تردد در حال از بین رفتن است، کمکی برای درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، مساجد، دیگر موارد عام المنفعه و خود جاده‌ها در نظر گرفته شود.

در حال حاضر هزینه‌های میلیاردی برای حفظ آب چشمه بل صورت گرفته است و کار کار‌شناسی دقیقی از سطح بسیار بالا‌تر چشمه صورت گرفت. در ابتدا تصور می‌شد که منشا چشمه از بالادست است و این چشمه از ارتفاع بسیاری بالاتری سرچشمه می‌گیرد. بر این اساس ابتدا از آن قسمت کانال زدند اما در ‌‌نهایت منشا آن را پیدا نکردند.

در اقدام دوباره، این عملیات و جست‌وجو را از پایین دست پی گرفتند و در ‌‌نهایت حدس می‌زنند که این منشا را پیدا کرده‌اند چرا که بستری یافته‌اند که بر اساس مطالعات کار‌شناسی چشمه بل از این منشا آب می‌گیرد.

مقرر شده است که آب چشمه را از بالای کوه بیرون بیاورند؛ به این صورت که چشمه را از داخل لوله‌های ویژه‌ای هدایت کنند و بعد از بستن لوله‌ها و بستن منافذ به وسیله سیستم تزریق مواد، نشت آب را مهار و آن را به بیرون هدایت کنند‌».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۸
تغییر تراز خروجی یک چشمه چندان عملی نیست و آب چشمه ممکن است به دنبال خروجی راحت تری در زمین، مسیر تحمیل شده انسانی را طی نکند. لذا بهتر است ابتدا سازه مورد نظر برای چشمه احداث و در صورت موفقیت، در مورد سد تصمیم گیری گردد. حتی با ساخت سد و بالاآمدن تراز آب در منطقه، چشمه از مسیر فعلی و تحمیلی بعدی نیز مهاجرت نماید.
تخریب کنید همه چیز را ؛ شاید زمان مرگمان زودتر فرا برسد ! کو ! گوش شنوایی که فریاد کارون و امثال آنرا بشنود ؟
دوستان عزیز ممنون از انعکاس این دغدغه.فقط باید عرض کنم عکس روستایی که به عنوان هجیج منتشر کردین اشتباه است و اون عکس مربوط به روستای اورامان تخت میباشد که در نزدیکی هجیج می باشد.با سپاس
باسلام -اینجانب درسدسازی مشغول به کار هستم،مطالعات اولیه این سد به قبل ازانقلاب برمیگردد-شروع اجرای ان نیز به حداقل سال 87 میرسد ابرودخانه سیروان پس ازطی حدود 10 کیلومتر ازمرز خارج ودر28کیلومتر ی عمق عراق پشت سددربندی خان جمع میشود،درواقع مدیران حوضه اب ایران بادرنظرگرفتن وضعیت خشکسالیهای ممتددرغرب ایران(کرمانشاه ،ایلام وخوزستان )وهمچنین استفاده ازانرژی پاک برق ابی اقدام به احداث این سدکرده که برق تولیدی درحدنیروگاه بوشهر!میباشد واین مطلب قبول که قسمتی ازطبیعت بکروزیبای کرمانشاه عزیز به زیر اب میرود ولی خوددریاچه ضمینه وبستر محیطی زیباتر خواهد شد،به نظراینجانب بهتراست مسئولین محترم معترض ازسالهاقبل بجای تلاش ولابی گری برای احداث سد این مسائل رارسانه ای وپیگیری میکردند وحال بجای گرو گرفتن ساخت این سدبرای تامین اعتبار ساخت جاده ودرمانگاه و...درمنطقه ازراههای دیگراقدام نموده وتلاش مهندسان زحمتکش این کشورراتخریب نکنند
من نمیدانم از این حرف ها چه نتیجه ای میخواهید بگیرید نجات چشمه بل سال ها قبل شروع شده از سال 89 و کار فنی بسیار خوبی با مشاورین داخلی و خارجی در حال انجامه بایستی حرف های هر دو طرف مجری و منتقد مطرح بشه نه یک طرفه به قاضی رفت نقل قول از سایت عصر ایران هم ناقص است.
سود این سد اول از همه برای کرمانشاه و کردستان و مردم منطقه است و در بعد بالاتر به نفع کل کشور که تا پایان نیافتن مدت زمان تعیین شده بین المللی برای مهار آب های مرزی از سرریز آب به کشور همسایه جلوگیری شود.
بخشی از مصاحبه استاندار کرمانشاه با سایت تابناک شم مهر
برخی منتقدین با توجه به زیر آب رفتن دهانه چشمه بل خواستار توقف بهره برداری از سد داریان هستند. تا چه حد این انتقادات را وارد می دانید؟ آیا تدبیری برای صیانت از چشمه بل اتخاذ گردیده است؟
با توجه به مطالعات انجام شده برای احداث سد داریان مناسب ترین گزینه ساخت با لحاظ نمودن تمام عوامل محل فعلی می باشد که پس از آبگیری صرفا دهانه خروجی چشمه بل غرقآب خواهد شد که این مساله نیز با انتقال دهانه خروجی چشمه به ارتفاع بالاتر از دریاچه سد، حل خواهد شد.

تاکید می کنم یکی از دغدغه های عوامل ذیربط در سطح ملی و استانی حفظ این چشمه می باشد که مطالعات آن نیز همزمان با ساخت سد در دست اقدام می باشد. یقینا تلاش خواهد شد از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
کدوم دغدغه .لابد این دغدغه مثل دغدغه دریاچه ارومیه هست که 90 درصدش خشک شده .... تو پسر عمه کلاه قرمزی هستی یا اون ....
طرح نابودي محيط زيست. آيندگان چه خواهند گفت؟
مطمئنا اینکار اینها هم مثل سد ساختن شان می باشد و چشمه را خشک خواهند کرد همچنانکه با ساختن سد های غیر کارشناسی دیگر هم نه تنها کمکی به مناطق نکردند بلکه موجب خشک شدن منابع آبی هم شدند....
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
شما کارشناسی این حرف رو میزنی !!!
متاسفانه در همین تهران هم از این کارهای عجیب وغریب وخرابکاری هم میکنند .مثلا درجنت آباد شمالی انتهای بلوار مبعث تمام درختان پارک کوچکی حد(ود 60 اصله درخت) را از ته بریده وکف تراش کرده اند باورندارید بفرمائید ببینید.
واقعا این آدمها مهندس هستند؟ شما را به خدا یه بررسی بکنید که این کارشناسان و مهندسان سد سازی واقعا تحصیلات درست و حسابی دارند یا به عمد می خواهند چهره کشور عزیزمان را زشت کنند.
مگر اعتراضها در مورد سد سیوند که باعث زیر آب رفتن منطقه تاریخی تنگه بلاغی و تخریب مجموعه تاریخی پاسارگاد شده به نتیجه رسید. هر بار باید منتظر تخریب و از بین رفتن یک اثر تاریخی یا نابودی محیط زیست در جای جای کشور عزیزمون باشیم .
در آینده کشوری خواهیم داشت بدون تاریخ هویت و طبیعت
شمارابه خدا این سد را جمع کنید این چشمه به صد سد می ارزد.
آقا ما اگه بگيم نياز به خدمت آقايون مجري نداريم كي رو بايد ببينيم..... دست به هر چي مي زنيم خوب كه نميشه هيچ ، بدتر هم ميشه . خدا به داد 50 سال آينده اين كشور برسه ....
اگر این چنین که در متن امده چشمه به زیر 150متر آب برود سپس دهنه چشمه تبدیل به یک ورودی آب شده و تمام آب سد وارد سفر های زیر زمینی میشود حالا یا سد آب گیریکامل نمیشود و شاید بهتر شود و چشمه ها و چاهای دیگر پر آب شوند بهتر این موضوع بیشتر کا کارشناسی شود
در جای جای کشور از این دست اقدامات روزانه دیده می شود در همین تهران و زیر گوش مدعیان محیط زیست و حامی فضای سبز به اسم درست کردن پارک فضای سبز خیابان ایثارگران شمالی جنب فرحزاد را شهرداری نابود می کند و آن جا را پر کرده از سنگ و خاک و مشغول دیوارکشی است و وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم که به خاطر دسترسی آسان به هتل اسپیناس در حال ساخت می خواهند پل عریض و طویلی هم بزنند به یادگار امام و کلا منطقه توریستی فرحزاد را تحت الشعاع رفت و آمد به هتل قرار دهند در حالی که اصلا زمین مالک خصوصی دارد (تعاونی فرهنگیان تهران) و بارها اعتراض مردم و جلوگیری از کار پیمانکاران هنوز نتوانسته جلوی کار شهرداری را بگیرد ولی مردم هم مصصم هستند و نخواهند گذاشت که این اتفاق بیافتد و فقط باید نگران از دست رفتن اعصاب مردم و بیت المال بود که در حال از بین رفتن است
چشمه بل را هم بکشید دیگر امیدی نیست
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی