بازدید 115295
گزارش جالب روزنامه اعتماد:

عزیزی خادم دوباره رییس فدراسیون فوتبال شد!

گویا آنها که تحت تاثیر فشارهای خارج از فوتبال تصمیم به چنین اقدامی گرفتند آنقدر عجله داشتند که از هول حلیم توی دیگ افتادند و حتی به این نکته فکر نکردند که بعد از پایان دو سال محرومیت عزیزی‌خادم تکلیف مدیریت قانونی فدراسیون فوتبال چه خواهد شد؟
کد خبر: ۱۲۳۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶ 15 May 2024

عزیزی خادم دوباره رییس فدراسیون فوتبال شد!

امروز 26 اردیبهشت است و دو سال محرومیت شهاب‌الدین عزیزی خادم بر اساس حکم کمیته اخلاق به پایان رسیده است و کارشناسانی معتقدند او می‌تواند به عنوان رئیس فدراسیون به کار خود برگردد و اتاق ریاست فدراسیون را تحویل بگیرد.

به گزارش تابناک ورزشی، روزنامه اعتماد نوشت؛ با پایان یافتن دوره دو ساله محرومیت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و با توجه به اینکه برکناری او توسط مجمع صورت نگرفته است، به نظر می‌رسد او دوباره رییس قانونی فدراسیون فوتبال است.

 28 بهمن 1400 شهاب‌الدین عزیزی خادم با تصمیم عجیب اعضای هیات رییسه با اتهام‌هایی که هرگز ثابت نشد به صورت موقت از ریاست فدراسیون فوتبال عزل شد. عزیزی‌خادم کمتر از یک سال قبل از آن تاریخ با رای مجمع به مدت چهار سال به عنوان رییس فدراسیون فوتبال انتخاب شده بود.

طبق اساسنامه عزل قطعی رییس فدراسیون فوتبال به برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال و تصمیم اعضا موکول شد. چرا که طبق اساسنامه تنها اعضای مجمع فدراسیون فوتبال به عنوان رکن اصلی فوتبال می‌توانند چنین تصمیمی را اتخاذ کنند. 

در تاریخ 25 اردیبهشت 1401 عزیزی خادم با رای کمیته اخلاق دو سال از هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد. خیلی از کارشناسان این محکومیت را تلاشی برای جلوگیری از حضور عزیزی خادم در مجمعی که قرار بود خرداد برگزار شود و در مورد ماندن یا رفتن رییس فدراسیون تصمیم بگیرد ارزیابی کردند که این اتفاق هم افتاد. 

در حالی که مجمع فوق‌العاده فدراسیون برای رسیدگی به وضعیت ریاست فدراسیون فوتبال در تاریخ دهم خرداد برگزار می‌شد و بررسی عزل رییس فدراسیون در دستور کار جلسه قرار داشت و برای عزیزی‌خادم به عنوان یکی از اعضای مجمع دعوتنامه فرستاده شده بود، با جو مسموم به‌راه افتاده و فشارها از بیرون از حضور او جلوگیری به عمل آمد و در نهایت مجمع بدون تعیین تکلیف وضعیت عزل موقت رییس برگزار شد و به پایان رسید. در آن جلسه اعضای مجمع در اعتراض به چنین وضعی چهار عضو هیات رییسه را به استیضاح کشاندند که از آنها یک نفر یعنی مهرداد سراجی از هیات رییسه عزل شد.

 

مجمع تصمیم نگرفت، همه چیز بلاتکلیف ماند!

نکته بسیار جالب توجه آن جلسه واکنش نماینده فیفا به شرایط فوتبال ایران بود که می‌گفت تاکنون با چنین پدیده‌ای مواجه نشده است! یعنی عزل رییس فدراسیون به صورت موقت و بعد رها کردن آن بدون تعیین تکلیف قطعی! در نهایت بعد از اینکه نزدیک به 6 ماه ریاست فدراسیون فوتبال به شکل سرپرستی در اختیار میرشاد ماجدی قرار داشت، در شهریور 1401 انتخابات جدید فدراسیون فوتبال با ابهام‌های برگزار شد و مهدی تاج به صندلی ریاست بازگشت.

همان زمان که مجمع فدراسیون فوتبال در خرداد ماه 1401 برگزار شد، بسیاری از کارشناسان حقوقی و مدیران پیشین فدراسیون فوتبال در مورد بلاتکلیف ماندن وضعیت رییس فدراسیون ابراز نگرانی کردند. این گروه از کارشناسان معتقد بودند چنین روندی در آینده می‌تواند پیچیدگی‌های حقوقی زیادی به وجود بیاورد. با این حال گویا آنها که تحت تاثیر فشارهای خارج از فوتبال تصمیم به چنین اقدامی گرفته بودند آنقدر عجله داشتند که به چنین پیامدهایی فکر نمی‌کردند. آنها که انگار از هول حلیم توی دیگ افتاده بودند حتی به این نکته فکر نکردند که بعد از پایان دو سال محرومیت عزیزی‌خادم تکلیف مدیریت فدراسیون فوتبال چه خواهد شد؟ در آن مقطع نهادهای ناظر و مخصوصا وزارت ورزش که می‌بایست چنین پروسه‌ای را مدیریت می‌کرد هم رفتار منفعلانه‌ای در پیش گرفت و در آستانه جام جهانی اجازه داد فوتبال ایران دستخوش تغییری بنیادین شود که نتایجش هم در قطر مشخص شد. 

 

عزیزی خادم برمی‌گردد؟

امروز 26 اردیبهشت 1403 است؛ روز گذشته دو سال محرومیت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به اتمام رسیده است و طبق نظر برخی کارشناسان حقوقی او از همین امروز رییس قانونی فدراسیون فوتبال است چرا که او طبق هیچ کدام از بندهای اساسنامه از سمت خود به صورت دائم عزل نشده است. در اساسنامه فدراسیون فوتبال، رییس فدراسیون تنها در سه صورت از سمت خود کنار می‌رود: یا فوت شود، یا استعفا بدهد یا توسط اعضای مجمع از سمت خود کنار برود. در اساسنامه فدراسیون فوتبال چیزی به اسم «عزل خودکار» یا «عزل آ- چهاری (به معنی نوشتن دستور عزل روی برگه آ- چهار و امضای چند نفر) » یا عزلی که مشمول گذر زمان بشود، نداریم. البته در سمت مقابل عده‌ای نیز معتقدند با آمدن رییس جدید، مساله رییس قبلی فدراسیون منتفی است. 

نمونه این اتفاق را چند سال گذشته شاهد بودیم. علی کفاشیان، نایب‌رییس اول فدراسیون فوتبال با حکم کمیته اخلاق 5 سال از فعالیت فوتبالی محروم شده بود ولی بعد از اینکه حکم او به یک سال کاهش پیدا کرد، در خرداد 1399 با پایان یافتن دوران محرومیتش بلافاصله در فدراسیون فوتبال حاضر شد و به سمت خود برگشت. خود علی کفاشیان جزو کسانی است که معتقدند مجمع فدراسیون فوتبال تصمیم نهایی را اتخاذ کرده است. 

همانطور که گفته شد طبق نظر برخی کارشناسان حقوقی و از منظر اساسنامه‌ای از امروز عزیزی‌خادم، رییس قانونی فدراسیون فوتبال است. اما از آن طرف رییس فدراسیون مستقری در فدراسیون هست که به هر حال از مجمع رای گرفته است و این یعنی یک بحران بزرگ حقوقی در فوتبال ایران. در واقع از امروز فوتبال ایران دو رییس قانونی دارد؛ شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و مهدی تاج. از یک سو می‌توان گفت با توجه به اتفاقات رخ داده روز پایان محرومیت عزیزی‌خادم روز پایان ماموریت مهدی تاج است و از سمت دیگر می‌توان چنین توضیح داد که مهدی تاج تا پایان امسال از مجمع فدراسیون فوتبال رای گرفته است.

 

داریوش مصطفوی: مجمع سریعا تصمیم بگیرد!

راه‌ حل چیست؟ به نظر می‌رسد تنها راه ‌حل موجود برگزاری یک مجمع فوق‌العاده و تعیین تکلیف وضعیت ریاست فدراسیون فوتبال توسط اعضای مجمع با نظارت نهادهای بالادستی است. داریوش مصطفوی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال در همین رابطه با تاکید بر برگزاری مجمع، به روزنامه «اعتماد» گفت: «مجمع در آن زمان باید در مورد عزل عزیزی‌خادم تصمیم می‌گرفت که نگرفت. ما الان هم آقای تاج را به عنوان رییس داریم. اینجا یک سوال بزرگ از مجمع باید پرسید: در شرایطی که محرومیت عزیزی‌خادم تمام شده و شما هم تصمیم به عزل ایشان نگرفته‌اید، شرایط برگشت به کار ایشان به چه صورت است؟» مصطفوی در ادامه افزود: «عزیزی‌خادم عزل نشده بود اصلا. به این جوان ظلم شد؛ جوانی که می‌توانست فوتبال را متحول کند ولی نگذاشتند.» 

 

دکتر جلالی: انتخابات فدراسیون برگزار شود

همین‌‌طور دکتر رضا جلالی، استاد حقوق دانشگاه که سال‌ها سابقه کار در فوتبال و فدراسیون را دارد، می‌گوید در شرایط موجود فقط یک راه باقی است؛ انتخابات جدید!

دکتر جلالی در این رابطه گفت: «به عنوان کسی که 10 سال با فدراسیون همکاری داشتم، به ویژه در دوره آقای دادکان و دوره انتقالی ، می‌گویم واقعا شرایط بغرنجی به وجود آمده. این مشکل باید به شکل حقوقی برطرف شود. اگر دستگاه‌های خارج از کشور نظیر AFC و FIFA دخیل شوند یا فشار دستگاه‌های بالا‌دستی به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم مخل اراده اعضای مجمع شود، شرایط سخت می‌شود. من به عنوان جانباز 70درصد و همرزم دیروز شهدا می‌گویم، نهادهای امنیتی اشتباهات زیادی در حوزه فوتبال انجام دادند. به عنوان دلسوز کشور و کسی که بیش از 9 مجروحیت در دوران دفاع مقدس داشتم، می‌گویم آقایان بنشینند و تصمیم عاقلانه بگیرند. کسی مقابل من گارد نگیرد. من حاضرم با مقامات فرهنگی نهادهای امنیتی مناظره کنم و اشتباهات‌شان را مطرح کنم.» 

دکتر جلالی تصریح کرد: «فدراسیون جایگاه حساسی دارد. پیشنهادم این است مجمع باید به سرعت تشکیل شود و این ابهام را برطرف کند. این کار از طریق یک انتخابات جدید صورت می‌گیرد. به هر حال این شائبه باید به نوعی از بین برود. انتخابات سالم و آزاد و بدون فشار نهادهای خارج از فوتبال انجام شود. من از نظر حقوقی می‌گویم. این اشتباهی است که اعضای هیات رییسه انجام دادند و باید این مشکل امروز برطرف شود. افرادی که بر اثر انباشت قدرت به مسیر اشتباهی رفتند. آن آقا که تیم برتر مشهد را ساقط کرد. آن آقای سراجی که استیضاح شد. انباشت قدرت فسادآور است. این نقدی است که من به رییس وقت فدراسیون دارم که چرا اعضای هیات رییسه را به عنوان روسای کمیته معرفی کرد. زمان آقای دادکان اعضای هیات رییسه هر 6 ماه یک‌بار می‌آمدند جلسه.»

 

مردم در انتظار نتیجه!

جدا از این مسائل بدون شک فدراسیون جهانی فوتبال فیفا هم در حال رصد کردن موضوع است. البته که رییس عزل شده و حالا قانونی فدراسیون فوتبال پیش از این گفته بود قصد شکایت نزد فیفا را ندارد چرا که می‌تواند در آستانه جام جهانی منجر به تعلیق فوتبال ایران شود و برای همین هم شکایتش را نزد کمیته اخلاق و محاکم داخلی برد. کمیته اخلاق از دو سال گذشته به این شکایت رسیدگی نکرد و دادگاه داخلی هم رای به عدم استماع داد. با این حال حتی در صورت ورود فیفا هم باز در نهایت این مجمع فدراسیون فوتبال است که باید تصمیم نهایی را بگیرد. 

اقدامات سه سال گذشته عده‌ای که خودسرانه با به سخره گرفتن قانون و با وجود هشدارهای مداوم کارشناسان و رسانه‌ها برنامه خود را پیش بردند امروز فوتبال ایران را به یک بن‌بست واقعی کشانده است. این در حالی بود که تیم ملی ایران تازه موفق شده بود سریع‌ترین و ارزان‌ترین صعود خود به جام جهانی را تجربه کند و مردم احساس خوبی نسبت به فوتبال ملی پیدا کرده بودند اما حالا شرایط متفاوت شده است. نمونه‌اش مطرح شدن پرونده فساد گسترده در فوتبال است که هم‌اکنون در حال پیگیری است.

تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این موضوع علاوه بر اینکه فوتبال ملی را از سردرگمی نجات می‌دهد، حسن‌های دیگری هم دارد. اول از همه احترام به قانون است و دوم احترام به افکار عمومی برای اینکه ببینند پرونده‌های این‌چنینی به سرانجام می‌رسند یا خیر؟ ضمن اینکه دیگرانی اگر بخواهند دوباره دست به چنین اقدامی بزنند متوجه می‌شوند که در نهایت با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۸
فقط اون پاراگرافی که تیتر زدید بالاش : مردم در انتظار نتیجه !!
از کدوم مردم منتظر حرف میزنید؟ ..کجای این جامعه زندگی میکنید ؟...مردم منتظر هزارتا تصمیم گیری و حل دغدغه های اجتماعی فرهنگی و مهمتر از همه گرفتاری های اقتصادی خودشونن چه اهمیتی داره براشون میز قدرت اقایون فدراسیون نشین !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
دمت گرم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
تاج علیرغم اینکه فوتبالی نیست و مردم قبول ندارند مافیا پشتش هست و به ریش مردم می خندد
نبی‌الله
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
واقعاً خوشحال شدم بعداز مدتها یه نظر از یه هموطن نکته سنج خوندم!! خودشونو مسخره کردن وعده‌ای ساده هم پیگیرشونن
وضعیت کشور کلا همینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
باریکلا
تاج دوسال وقت داشت تا ویلموتس گیت رو ماله کشی کنه که نتونست و باحکم یک نهاد خاص شد رییس فدراسیون ونگذاشتن تا کسی که داشت به فوتبال مملکت سروسامان میداد و فسادهای دوره تاج رو رو میکرد کار خودشو بکنه وحالا فکرشو بکنید که اگر عزیزی خادم بشه رییس چقدر گندکاریهای تاح رو رو خواهد کرد
واقعا چی شود . همه ی اینها آنگونه که مشهود است اگر چیزی برای فوتبال نداشته باشد و اصافه نکند برای عده ای نان و آب دارد . خوشا بحالشان که ببشترین نفع را ازین نابسامانی ها می برنند .
این بنده خدا عزیزی خادم چه گناهی کرده بود که یه اتهام بهش زدن انداختن بیرون بعد یه آقای آوردن کردن ریس فدراسیون فوتبال که اصلا نمیدونه فوتبال چیه ویه زبون باز اخلاص گر اصلا این تاج بدرد چه میخوره بجز زبون بازی چطو به خودش اجازه میده در یک برنامه تلوزیونی برنامه زنده به مجری بی احترامی کنه بجز اینکه پارتی گردن کلفت داره
پاسخ ها
نواب صفوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
آخه برادر دیگه هر بچه ای می‌دونه که تو مملکت ما هیچ چیز سر جای خودش نیست
https://www.karzar.net/86199
لطفا در این کارزار که لینک شو قرار دادم حمایت خودتونو از خروج افغان ها از ایران ثبت کنید.
این افغانها فردا پس فردا همون بلایی که سر فلسطین اومد سر ما در میارن. با این کارزار میتونید مخالفتتون از حضور بی و حد و مرز افغان ها در ایران به گوش مسئولین برسونید. تا تاریخ ثبت نظرات تموم نشده اقدام کنید.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
احسنت بر شما
انسانهای آزاد و میهن پرست کنار عزیزی خادم باشند، نگذارند تاج فاسد و اعوان و انصارش در رأس کارها باشند.
ای آقا.. اینقدر گروه تاج مافیای بزرگی شده که فیفا رو هم قبول ندارد.فقط باید فیفا با تهدید خودش موضوع رو بررسی کنه و دادگاه داخلی باید تاج و اونهایی که اون وضع مسخره رو بوجود آوردن محاکمه کنه به جرم توطئه و تمسخر افکار عمومی برای رسیدن به قدرت و ثروت. فساد فعلی نتیجه آمدن تاج و نتیجه همون جابجایی عزیزی خادم است.
سلام . به نظر می رسد ، اژدهای هفت سر ، دوباره فعال شده است و می خواهد مهرهای سوخته خود را به ورزش تحمیل کند ، همین فردی که تیتر می زند و می گوید دوباره عزیزی خادم می آید ، خود کرم یر قلاب اژدها ست .‌مواظب با سیم .
تاچ داره گند کاراش در میاد . تاچ و اصفهون کوجاس هالا
بالاخره همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد ماست ها رو کلا ریختن تو قیمه ها!
قانون چنگل ی مش بیسواد بی‌خاصیت یکی میگه من خدا هستم یکی دزدی وملت به نان شب مهتاج ?????
من میدونم ، میخوان عزیزی خادم رو بیارن تا استقلال رو قهرمان کنه. اما تاج عاسق پرسپولیسه و نمیزاره استقلال قهرمان بشه .
استقلال دو ستاره لنگ ۱ استقلال ۳۶ جام لنگ ۳۲ استقلال بالا لنگ خلا
مردم منتظر برکناری کلی مدیر بی لیاقت هستند اما اهرم قدرت بالاسری کاری جز مسخره کردن ملت و استهزاء اونها ندارد.از ملت مایه نزارید.خودتون میدونیدو بازیهای فساد برانگیزتون که تا الان هیچ دستاوردی جز ظلم و بدبختی برای ملت نداشته.البته با عذرخواهی از جامعه 4 درصدی که گویا تو انتخابات اخیر به 3 درصد گویا کاهش پیدا کرده.
هر چی دزده رییس ی جایی شده ب نظرتون چجوریه ؟؟؟؟دزدی میکنن ب هم میدن بعد واسه اینک همدیگرو لو ندن میشن رییس
خادم آدم باشرفی باید برگرده تاج باید برای پرونده ویلموتس محاکمه بشه.
در تمام امور در حال ظلم به بختياري ها هستتد بنده از بعترين دانشكاه مهندسي خوندم در شركت زامياد دهه هشتاد يكسال قرار بود رييس كيفيت شوم يك ترك با لابي رستوراني جاي من اوردند و حق مرا ضايع كردند كيفيت بد خودوها نتيجه اين لابي ها هست همون شخص الان معاون مديرعامل هست و منو به ضعيف ترين وضعيت رسوندن فقط جرمم بختياري بودن بود...من با قدرت ميكم اردوغان در امور شركتهاي فربه ايران دخالت ميكند
خادم رو بدنام کردند واسه بهره برداری خودشون از فدراسیون
این بنده خدا کاری نکره
تازه کرده باشه هم مشکلی یوخده
بزارین این هم یه کوچولو سهم ببره
همه دارن میخورن و میبرن
این ببره باکی یوخ
عزیزی خادم ادم شرافتمند و با سوادی بود که مافیای کثیف فوتبال حذفش کرد تا همچنان بر فپتبال این مملکت چنبره بزند و مانع پیشرفت فوتبال اصولی شود
آه هوادارای استقلال ایران گرفتشون
سلام... عزیزی خادم هیچ خطایی نداشت هم باسواد بود و هم با برنامه ..داشت وی ای آر رو روبراه میکرد و رانت های تاج رو بیرون مینداخت که ناگهان رشوه بگیران رای به برکناری اون دادند.و آقای تاج رانت و رفیق باز رو جاش گذاشتن و دور هم حال میکنن این هم نتایج فوتبال در دوران مدیریت تاج..هیچ کسی هم زورش بهش نمیرسه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی