میلی صفحه خبر لوگو بالا
میلی صفحه خبر موبایل
تابناک گزارش می‌دهد؛

شکستن غرور ملی برای ۱۵ میلیون دلار / تحقیر «هما» در فرودگاه‌های جهان

در حالی که رانت و فساد در قالب ارز ترجیحی جیب‌ بسیاری از دلالان را پر کرده است، اما ایران‌ایر به دلیل عدم تخصیص ۱۵ میلیون دلار ارز ، در فرودگاه‌های منطقه تحقیر می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در حل ریشه‌ای مشکلات بانکی و حقوقی تحریم‌ها هم یا موضوعی نشان نداده و یا ناکامی مطلق نتیجه آن بوده است.
کد خبر: ۱۳۴۶۲۵۶
| |
8131 بازدید
|

ایران ایر

تضاد تلخ در مدیریت منابع ارزی کشور جایی است که تباه شدن ذخایر تحت عنوان ارز ترجیحی ادامه دارد و این مثال برای شرکت ایران‌ایر که برای تأمین ۱۵ میلیون دلار جهت پرداخت بدهی‌های حیاتی خود زمین‌گیر شده است صدق می کند که البته قیمت‌گذاری دستوری و شکست دیپلماسی اقتصادی وزارت راه را عامل اصلی این بحران چندوجهی به نظر می آید. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بدهی‌های تاریخی ایران‌ایر به ۴۳ همت رسید؛ که این مساله نشانه‌ای آشکار از ناکامی استراتژیک متولی این مساله یا همان وزارت راه در برابر تحریم‌ها دارد؛ در حالی که مدیرعامل ایران‌ایر پیش تر بر ضرورت «دیپلماسی سنگین» برای حل مشکلات پروازی تأکید داشت اما مقاومت وزارت راه در برابر آزادسازی قیمت بلیت و عدم ارائه برنامه عملیاتی نوسازی ناوگان، این شرکت را که یک زمانی امن ترین ایرالاین جهان بود به یک نهاد زیان‌ده، بدهکار و متکی به کمک‌های دولتی تبدیل کرده است.

از امن ترین ایرلاین جهان تا پرواز با 8 فروند! 

بدهی ۱۵ میلیون دلاری ایران ایر به فرودگاه‌های خارجی مانند استانبول، نجف، دبی، جده، مدینه و... که توسط مدیرعامل این شرکت نیز تأیید شده است؛ گذشته از آنکه تحریم ها امکان خرید هواپیما‌های جدید مانند قرارداد‌های برجامی ایرباس و بوئینگ و تأمین قطعات یدکی را سلب کرده است بلکه به زمین‌گیر شدن بخش عمده‌ای از ناوگان هم رسیده است ؛به طوری که از ۲۰ فروند، عمده پرواز‌ها با ۸ فروند انجام می‌شود و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما‌های فرسوده سربه فلک گذاشته است . 

البته در برخی فرودگاه‌های خارجی،  همانطور که مدیرعامل ایران ایر قبلا اشاره کرد بود این شرکت مجبور است سوخت را با قیمت‌های بالاتر یا از طرق غیرمستقیم تأمین کند یا با مشکلات بیمه و خدمات فرودگاهی رو‌به‌رو نشود که این خود به بدهی‌ها دامن می‌زند و حتی نرخ‌گذاری دستوری برای بلیت‌ها، به‌ویژه در مسیر‌های داخلی و پرواز‌های تکلیفی هم به این مشکلات می افزاید چراکه این قیمت‌ها اغلب پوشش‌دهنده هزینه‌های عملیاتی که عمدتاً ارزی هستند نیست. 

از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های یک ایرلاین شامل قطعات، خدمات فرودگاهی و سوخت در خارج از کشور است و منشا ارزی دارد اما بخش زیادی از درآمد‌ها ریالی است و نوسانات شدید نرخ ارز و اختلاف بین ارز رسمی و آزاد، سوددهی را ناممکن ساخته و تأخیر ارز مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌های خارجی، باعث انباشت بدهی‌ها و در نهایت توقف خدمات در فرودگاه‌های خارجی می‌شود.

بدهی ایران ایر صرفا یک عدد نیست

گرچه بدهی ۱۵ میلیون دلاری ایران ایر به فرودگاه‌های خارجی، صرفاً یک عدد نیست؛ بلکه نمادی از شکست یک سیاست اقتصادی و ضعف در مدیریت استراتژیک یک شرکت ملی در فضای تحریمی است اما با این حال، وزارت راه به عنوان متولی امر باید در حل ریشه‌ای مشکل تحریم‌ها از طریق دیپلماسی اقتصادی، تعدیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری و ارائه یک برنامه جامع نوسازی ناوگان عمل می کرد و تا این لحظه دست روی دست نمی گذاشت که متاسفانه تا این لحظه ناکام بوده است.

با گذشت سال‌ها از برجام و بازگشت تحریم‌ها، وزارت راه و شهرسازی نه تنها طرح منسجم و عملیاتی برای نوسازی ناوگان ایران ایر ارائه نکرده است بلکه با اتکا به هواپیما‌های قدیمی و زمین گیر شدن بخش زیادی از آنها و بهره گیری از تنها ۸ فروند هواپیما برای عمده پرواز‌ها به این دور باطل ادامه راه داده است.  

میلی صفحه خبر موبایل
اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
بجاش بالای ۵هزار پرسنل با بالاترین حقوق و مزایا و بهترین بیمه درمانی کشورداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
اگر علت دقیق بروز این مساله بیان میکردید ، هم خبر رسانی خوبی انجام داده بودید و هم چاشنی تلخی را که در مقاله بکار برده اید بی جهت هزینه نمیکردید . البته که بروز این وضعیت اصلا جالب نیست و بدتر از آن پروازهایی که قبلا بلیتشان فروخته شده و همین موضوع باعث لغو پرواز و سردرگمی مسافران به هنگام برگشت شده است اصلا پذیرفتنی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
مالواجرد وزیر بی کفایت پزشکیان. نوش جون شانزده میلیون ساده لوحی که بهش رای دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
مگر مجبوری نجف و مدینه و مکه پرواز کنید ، کشوری که پول نداره نباید زوار را ببره ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
ما می توانیم یادتون هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
سود هما از پروازهای اروپای بود که اتحادیه اروپا ایران ایر را به‌عنوان بخشی از تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نقش ادعایی‌اش در ارسال تسلیحات به روسیه و تهدید امنیت در منطقه، تحریم کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
عیب نداره سرکار خانم وزیر بعد از شاهکار تفریح خانواده در کیش از جیب مردم، و بیرون کردن رییس فرودگاه برای اجرای قانون و .... یک نامه هم زده به آستان قدس رضوی ، با سربرگ اداری ، که من می خوام خادم امام رضا بشم !

خانم وزیر جان:
طریقت به جز خدمت خلق نیست

به تسبیح و سجاده و دلق نیست

(البته خلق خدا نه فقط خلق فامیل)
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
وزارت راه و شهرسازی مشغول اخراج مدیران فرودگاهها به خاطر انجام وظیفشونه، دیگه وقتی برای این کارها نمیمونه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
معنای واقعی بازگشت تحریم ها اثر خاصی ندارد را با پوست و گوشت احساس می‌کنیم، نتیجه شنا خلاف جهت دنیا
شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
رییس جمهور که انتظارات را براورد نکردند بعضی از وزرا نیز کمک کردند از جمله وزیر راه و کار و ... مجلس چرا سکوت را اختیار کرده است
پ
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # آژانس بین المللی انرژی اتمی # نرخ سوم بنزین # قیمت دلار # قیمت سکه
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟
مرجع جواهرات