بازدید 41446

سن بازنشستگی ۱۲ سال و حتی بیشتر افزایش یافته؛ مجلس چه چیزی را تکذیب می‌کند؟!

هرچند برخی نمایندگان مجلس و به طور ویژه رئیس مجلس در تلاش هستند تا ماجرا را جور دیگری وانمود کنند، بر اساس مصوبه اخیر، سن بازنشستگی ۱۲ سال و حتی بیشتر افزایش یافته است. این را می‌شود با اندک تاملی در مصوبه ایشان دریافت که ظاهرا خوب نخوانده یا با ذکر مثال، در آن دقیق نشده‌اند تا دریابند چیزی که تکذیب می‌کنند، واقعیت دارد!
کد خبر: ۱۲۰۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 22 November 2023

سن بازنشستگی ۱۲ سال و حتی بیشتر افزایش یافته؛ مجلس چه چیزی را تکذیب می‌کند؟!هرچند برخی نمایندگان مجلس و به طور ویژه رئیس مجلس در تلاش هستند تا ماجرا را جور دیگری وانمود کنند، بر اساس مصوبه اخیر، سن بازنشستگی ۱۲ سال و حتی بیشتر افزایش یافته است!

به گزارش «تابناک»، چند روزی از مصوبه جنجال آفرین مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، اما بحث و جدل پیرامون آن هنوز پایان نیافته تا جایی که رئیس مجلس لازم می‌بیند هر روز دست کم یک بار در این باره مواردی را متذکر شده و مصوبه مذکور را تشریح و توضیح دهد. مثل این:

تعداد بازدید : 986
قالیباف: «سنوات خدمت برای مردان حداکثر ۳۵ سال و برای زنان حداکثر ۳۰ سال است. متوسط افزایش مدت بازنشستگی حدود چند ماه است. فقط کسانی که تازه وارد خدمت می‌شوند، حداکثر باید ۳۵ سال خدمت کنند.»

توضیحاتی که در همه آن‌ها روی یک موضوع، تاکید ویژه شده است؛ اینکه حداکثر افزایش مدت بازنشستگی ۵ سال است نه بیشتر. ادعایی که خبرگزاری مجلس با تکیه بر آن، انتشار خبر «افزایش ۱۲ ساله سن بازنشستگی» در شبکه‌های اجتماعی را ادعایی دروغ خوانده که «مشکوک و هماهنگ» در حال انتشار است!

اما واقعیت از چه قرار است؟ آیا به راستی سن بازنشستگی تنها ۵ سال افزایش یافته نه ۱۲ سال؟ متن مصوبه مجلس چه می‌گوید؟ بیایید ماجرا را به روایت طرح و تصمیم گیری در نشست علنی نوبت صبح روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی مرور کنیم که بند خ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه توسط مجلس مردود گردید و به جایش بند الحاقی‌ طرح شد و به تصویب رسید که حالا حاشیه ساز شده است.

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۱۰:۱۲

با شروع بررسی بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه توسعه، ارجاعی از کمیسیون تلفیق، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم خلاف اصل ۸۵ قانون اساسی است، چون خواسته است تا تصمیم گیری نظام تأمین اجتماعی به دولت واگذار شود که با اصل ۸۵ قانون اساسی مغایر است.

در ادامه محسن نجفی خواه، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی به نمایندگی از دولت در موافقت با بند الحاقی به بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: یکی از مشکلات دولت حل مشکلات ناترازی صندوق‌های بازنشستگی است یکی از مسائل کشور هم تغییر سیاست‌های جمعیتی است لذا از یک سو کاهش باروری داریم و از سوی دیگر افزایش سن امید به زندگی داریم که در مردان ۷۶ و زنان ۷۸ سال است حوزه سلامت و سبک زندگی و شرایط حاکم بر کشور به گونه‌ای است که سن امید به زندگی در جامعه افزایش یافته که از افتخارات نظام اسلامی است.

وی افزود: وضعیت برخی صندوق‌ها به گونه‌ای است که سن بازنشستگی در آن‌ها پیش بینی شده مثلا معلمان در ۴۸ سالگی می‌توانند بازنشسته شوند در این حکم خواسته ایم تا این افراد بتوانند به کار خود ادامه دهند؛ لذا با این مکانیزم پلکانی در کمیسیون تلفیق، حقوق مکتسبه افراد تضییع نمی‌شود در نهایت سن مردان در بازنشستگی با ۶۲ و زنان با ۵۵ سال با میزان سابقه کار، بازنشسته شوند؛ مشکل اشتغال و ناترازی صندوق‌ها هم برطرف می‌شود. اما با تبصره‌های ۵ و ۶ مخالفیم.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت:، چون قرار شد حقوق بازنشستگان متناسب سازی شود، دولت به دنبال آن است تا سن بازنشستگی را افزایش دهیم که دولت گفته بود به ازای سال باقی مانده از خدمت ۴ ماه افزایش یابد، ولی ما آن را تغییر دادیم.

قالیباف، رئیس مجلس توضیح داد: این موضوع ابهام ندارد و به جای ۳۰ سال خدمت، در ۳۰ سال و ۵۰ ماه خدمت بازنشسته می‌شوند؛ اما درباره تبصره ۵ و ۶ این بند که نماینده دولت گفت نیز باید بگویم این قانون برای افرادی است که در مسیر خدمت هستند و برای ورودی‌ها به اشتغال محسوب نمی‌شود، اما اگر تنقیح نیاز داشت، بعدا آن را اعمال می‌کنیم.

بند الحاقی بند «خ» ماده ۲۹ با موافقت دولت و کمیسیون برنامه به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید.

۱۴۰۲/۰۹/۰۱ - ۱۰:۱۱

ماده ۲۹ بند «خ» بندالحاقی- به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله:

۱- بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آن‌ها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

۲- بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.

۳- بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.

۴- بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می‌گردد.

۵- بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.

تبصره ۱- اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره ۲- اصلاحات فوق در قوانین صندوق‌های بازنشستگی به استثنای صندوق‌هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آن‌ها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می‌گردد.

تبصره ۳- ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره ۴ – اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه‌های ذی ربط میتوانند بدون نیاز زمان‌های مذکور در بند‌های (۲) الی (۵) تا سقف سن موضوع تبصره (۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره ۵- چنانچه دستگاه‌ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد میتوانند بدون لحاظ زمان‌های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶- افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آن‌ها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بند‌های (۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرارخواهد شد.

بدین ترتیب بازنشستگی در کشور به ظاهر در یک قالب مشخص، اما در دو بعد مجزا و با فرمولی خاص و حتی عجیب، تغییر یافت. دو بعد: یکی درباره شاغلان فعلی که قرار است بسته به سنواتی که بیمه پرداخته اند، با افزایش سنوات مواجه شوند و دیگری، آن‌هایی که قرار است از این به بعد به کار گرفته شوند و با این مصوبه، طول دوره خدمت شان یکباره ۱۲ سال افزایش خواهد یافت!

البته در مصوبه فوق اثری از این دسته بندی‌ها دیده نمی‌شود و به ظاهرا آن‌هایی که قرار است از این به بعد استخدام شده و بیمه بپردازند، از اساس دیده نشده، اما اگر به ردیف ۵ بند الحاقی دقت کنیم، پی خواهیم برد که این گروه از افراد را هم شامل می‌شود و فرمول افزایش مدت بازنشستگی ایشان را ارائه کرده است؛ ۵ ماه اضافه به ازای هر سال فاصله تا زمان بازنشستگی.

با این فرمول، اگر کسی در ۲۰ سالگی شروع به پرداخت بیمه کند، اگر مرد باشد، با مبنا قرار دادن ۳۰ سال خدمتی، می‌بایست به ازای هر سال، ۵ ماه و در مجموع ۱۵۰ ماه (۱۲ سال و نیم) بیشتر خدمت کند که معنایش ضرورت خدمت وی تا ۶۲.۵ سال است، اما از آنجایی که تبصره ۱ این بند الحاقی حداکثر سن را برای مردان ۶۲ سال تعیین کرده، این فرد با ۱۴۶ ماه (۱۲ سال) اضافه خدمت، بازنشسته خواهد شد.

البته مردان در ایران عمدتا برای اشتغال و بیمه پردازی نیازمند گذراندن خدمت هستند و لذا بهترین زمان برای شروع دوره کاری برای ایشان، همان ۲۰ سال است، اما اگر فردی به هر شکل زودتر از این شروع به پرداخت بیمه نماید، مجبور به گذران سال‌های بیشتری به صورت اضافه خواهد بود به این صورت که مرد ۱۹ ساله می‌بایست ۱۳ سال اضافه خدمت کند و مرد ۱۸ ساله، ۱۴ سال!

سن بازنشستگی ۱۲ سال و حتی بیشتر افزایش یافته؛ مجلس چه چیزی را تکذیب می‌کند؟!

برای زنان اوضاع کمی متفاوت است به این صورت که اگر از ۲۰ سالگی بیمه پرداخت نمایند، با توجه به سقف ۵۵ سال که در تبصره ۱ آمده، مشمول ۶۰ ماه (۵ سال) اضافه خدمت هستند. اضافه خدمتی که اگر شروع به کارشان ۱۸ سالگی باشد، ۸۴ ماه (۷ سال) می‌شود. همان خدمتی که تا پیش از تصویب مصوبه اخیر، نهایتا ۳۰ سال برای مردان و زنان به طول می‌انجامید!

بدین ترتیب جای تعجب دارد که مجلس چگونه افزایش ۱۲ سال و حتی بیشتر را تکذیب می‌کند؟ آیا غیر از این است که در مصوبه اخیر، نه تنها قانون عطف به ماسبق شده و شاغلان (جز آن‌هایی که ۲۸ سال یا بیشتر بیمه پرداخت کرده اند) هم ملزم به اضافه خدمت هستند، بلکه فرمولی تدارک دیده شده که بر اساس آن، کسانی که از این به بعد شاغل خواهند شد، می‌بایست تا ۱۲ سال اضافه خدمت را به جان بخرند؟!

چگونه است که رئیس مجلس به رغم آنچه در متن مصوبه تصریح شده، تاکید دارد «کسانی که تازه وارد خدمت می‌شوند حداکثر باید ۳۵ سال خدمت کنند»؟! آیا آنچه به عنوان مصوبه مقابل ایشان قرار گرفته، با آنچه منتشر شده، متفاوت است و یا قرار شده در بند و تبصره دیگری درباره تازه شاغلان تصمیم گرفته شود که رئیس قوه مقننه از آن آگاه است و عموم از آن بی اطلاعند؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۶
نمایندگان چند درصدی که حالا تبدیل به میزان شدند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
گیریم که سن بازنشستگی افراد را افزایش دادید تا صندوق های بازنشستگی را برای چند صباح کوتاهی از ورشکستگی کامل نجات دهید.
فساد، سوء مدیریت، حیف و میل در این صندوقها و شرکتها و کارخانه های تحت مالکیت آنها را می خواهید چه کار کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
کل مملکت را به ورشکستگی رسانده اند.
آن از بانکها و کارخانجات و.....، این هم از صندوقهای بیمه و شرکت های تابعش.

چرا نمی خواهید به پذیرید که شماها این کاره نیستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
باید این اجازه به کارمندان و کارگران و کل حقوق بگیران داده شود، تا خودشان به جای دادن حق بیمه به دولت و صندوقهای بیمه، راساً آن را هر کجا که مایل باشند سرمایه گذاری کنند. مثلاً طلا بخرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
با این نرخ گرانی و تورم سرسام آور بالای 100%، حقوق بگیران روزشماری می کردند تا زودتر بازنشسته شوند و بتوانند علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی در جای دیگری هم مشغول شوند و درآمد دیگری را هم کسب نمایند.
با تصویب این قانون و افزایش سن بازنشستگی تا 12 سال، این کار دیگر عملی نخواهد بود و حقوق بگیران در سنین بالا دچار مشکلات مالی بیشتری خواهند شد.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مقصر خودمونیم که امید به زندگیمون زیاد شده باید تو۳۰ سالگی بمیریم
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
یه مثال ساده
شما تانک خونتون سوراخ بشه چیکار میکنید چلو سوراخ را میگیرید یا آب بیشتری تو تانک میریزید تا جبران سوراخ بشه؟؟؟؟
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
الان من ماهي 1 ميليون دارم به بيمه ميدم اگر نخواهم اون به بيمه بدم بخوام تو بورس سرمايه گزاري كنم بايد كي روببينم تامين اجتماعي تبايد توسط دولت اداره شود و بايد مستقل باشد دولت بايد 450 هزار ميليارد بدوهي خودش به صندوق تامين اجتماعي بپردازد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
کاری نداره که!چند صباح دیگه دورباره 5 سال اضافه می کنن.هرکجا دزدی زیاد شد و پول کم اومد مردم بدبخت بیچاره هستند، جبران میکنن دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
رئیس مجلسی که نتواند 4تا جمع وضرب ساده را حساب کند آیا بهتر نیست استعفا دهد واین مقام راه به اهلش بسپارد
مجلس مردمی!!!! خخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
متخصص مغز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مغز براندازان هم اکنون
سن بازنشستگی رو بردن بالا که خرج غزه دربیاد

تشخیص
درمان موثری یافت نشده است. فعلا ماسک بزند.
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
سرلشگر دکتر خلبان شهردار رییس مجلس قالیباف !!؟؟

چرا میگوید فقط دو سال اضافه شده است ؟؟؟؟؟

ایشان یا خودش هنوز نفهمیده که چکار کرده اند!؟

و یا میداند و عمدا و علناً خدای نکرده دروغ میگوید!؟

در هر دو صورت وااسفا برای او

و وامصیبتا برای کشور و مردم ایران عزیز
2 هفته پیش اعلام شد که میانگین سن فوت شدگان در 6 ماه اول سال جاری، 65 سال بوده است.

حال که سن بازنشستگی را تا 62 سال بالا برده اند، و وقتی بیمه ها در بهترین حالت تنها 30
درصد مخارج دوا و درمان را تقبل می کنند، چرا باید افراد باید تمایل به بیمه شدن و پرداخت ماهانه
حق بیمه داشته باشند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
کامران ندری اقتصادان: به جای بیمه، طلا بخرید

?اگر یک فرد که بیمه‌ی خود را شخصا پرداخت می‌کند؛ به جای سپردن این پول به دولت، ماهانه یک گرم طلا خریداری کند، در پایان بازنشستگی خود ۳۶۰ الی ۴۰۰ گرم طلا در اختیار دارد که به پول امروز ۱ میلیارد تومان محاسبه می‌شود؛ بازنشستگی که دولت به فرد می‌دهد نهایتا ۱۰ میلیون تومان است، اما سود بانکی حاصل از پرداخت بیمه ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان می‌شود؛ به نظر شما دیگر انگیزه‌ای برای افراد جهت پرداخت بیمه می‌ماند؟/رخداد اجتماعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
یعنی تا پای گور باید کار کرد.
کار قشنگی که اخیرا مجلس کرده وضع اخذ عوارض مضاعف خروج از کشور به یورو بوده است انشاالله همه کارهای مالی در ایران از ریال به بورو تغییر کند و کلا ریال را بایگانی کنند‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
ببخشین این کجاش قشنگه ؟
هنر اينها در تكذيب كردن است و آمار غلط ارائه دادن
یعتی خودشون هم نمی دونن چی رو تصویب کردن . یکی از بهترین مجالس هستن اینا.
از روی چیزی که تصویب کردن یک بار نخوندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مجلس بله قربان گو
وقتی مردم عنان زندگیشون رو میدن دست این ..... معلومه اخرشم این میشه. اخه قالیباف کدوم حرفش راست بوده که اینقدر عاشقش هستید ک نمایندتون باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
والا ما ندادیم ، فک و فامیل های طرف یک ده هزار تا رای بش دادن برای 85 میلیون نفر داره بدبختی درست می کنه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مملکت را بدین اهلش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
عزيزم مردم بيچاره حق انتخاب ندارن اينا رو خودشون انتخاب مي كنند و بعد به مردم مي گن از بين انتخاب هاي ما خودتون انتخاب كنيد افراد شايسته هم هميشه به بهانه صلاحيت وغيره پشت در مجلس مي مونن
مجلسی که از هیچ چیز خبر ندارد جمع کند برود
]چند میلیون کارگر افغانی در ایران کار می کنند که حق بیمه پرداخت نمی کنن. بعد باید جورش رو ما بکشیم
من نمیدونم این نمایندگان تو کدام عالم در حال سیر هستند.

منی که قرارداد ندارم نمیدونم فردا سرکار هستم یا نه چطور میتونم این مدت مد نظر اقایون را پر کنم؟هر روز باید دست و دل من و همکارام بلرزه که نکنه صاحب کار امروز از دنده چپ بلند شده باشه و یهو بیرونمون کنه.

تاوان دزدی ها و ناکارامدی مدیران را ما قشرکارگر باید بدیم؟چکار کردید که صندوقاتون ناتراز شده؟کسی از مدیران ناکارامد و فاسد تا الان بازخواست کرده؟من تو سنین بالا بیکار بشم کی به من کار میده که بخوام سابقه ام کامل بشه؟
اینها اول تصویب میکنند، بعد تازه فکر میکنند، بعد انکار میکنند، بعد که گندش در اومد هم میگند ما مخالف بودیم کلا...
به خدا اگه قاليباف خودشم فهميده چه داره ميگه
آدم شَک میکنه واقعاً این به اصطلاح نماینده ها می دونند چیکار میکنن یا خیر!!!؟
مثلا دیروز هم تصویب کردن افراد خاص در دستگاه های دولت از محدودیت سقف پرداخت حقوق معاف شوند!!!
فراد خاص یعنی همان افراد خاصی که قبلاً نجومی میگرفتند!!!
بلاخره خیلی از این نماینده ها دور بعد نیستند و باید برگردند به دستگا ه های خود( البته مقصد خیلیها نفت خواهد بود).
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
حتماً وقتی برگشتن به دستگاه خود جزء افراد خاص میشن!!! پس بگووووو
مشکل امروز مملکت ما ، دروغگویی مسئول است . البته که میدانند . حساب دو دو تا چهارتا هست . موضوع پیچیده ای نیست .
مشکل عادت کردن به دروغگویی و انکار موضوع است که در تقریبا همه جا میبینیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مثل ای خوردن دروغ میگن
میخوان بعد از مرگ طرف را بازنشسته اعلام کنن دیگه. فسیل بشیم بریم خونه!
سلام تابی جون
رئیس مجلس تقریبا با صحبتش خواست خیلی سریع ماله بکشه رو این مصوبه .
خیلی واضح است که اگه جوانی بخواد همین امروز وارد بازار کار بشه باید 150 ماه بیشتر از 30 سال کار کنه یعنی 42 سال کار کنه تا بازنشست بشه . قانون جوری تنظیم شده که همه مردان باید تا 62 سالگی کار کنند و اگه زنده موندند میتونن یه چند صباحی حقوق بازنشستگی بگیرند .
نتیجه : عده زیادی از مردم وقتی انتخابات رو تحریم میکردند باید فکر این روزها رو میکردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
چه ساده ای.مگه مردم بیان پای صندوق رای کسی دیگه انتخاب میشه؟ اصلا مگه مجلس از خودش ؟اختیار داره؟تازه گیرم که مردم بیان رای بدن میشه؟ باید بیان از بین ی عده که گزینشی تایید صلاحیت شدن انتخاب کنن.پس نتیجه باز میشه همینی که هست.مگه سال‌های گذشته که مردم پای صندوق رای بودن نتیجه بهتری حاصل شده بوده برای رفاه مردم؟در عجبم هنوز ی عده هستن که مثل شما فکر میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مردم بايد كي رو انتخاب كنند كانديداي گزينشي رو كه قبل از انتخاب مردم انتخاب شدن و افراد شايسته به دليل. رد صلاحيت پشت در مجلس موندن
نماینده مجلس 4 سال کار میکنه حقوق مادام العمر میگیره، این حقوق سوا از حقوق کارمندی و یا بازنشستگی میباشد. در ضمن نماینده مجلس مستونه دوبار بازنشیته بشه اونوقت برای مردم چه نسخه ای میپیچن
من خیلی از کارهای این مجلس را قبول ندارم
ولی مصوب سن بازنشتگی خیلی به جه است
مردم باید بدانند که بازنشسته کردن افراد فرصت شغلی ایجاد نمیکند چون اکثرا میرن و جایی دیگه مشغول میشن و هم حقوق بازنشتگی را میگیرند و هم فرصت های شغلی جوانان را اشغال میکنند
در همه دنیا فرد تا توان دارد باید کار کند
من حس ميكنم آقاي قاليباف درست متوجه نشده مجلس چه طرحي تصويب كرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
هیچ کدوم متوجه نشدند. فقط گفتند تایید بده
وقتی بصورت فله ای و بدون در نظر گرفتن عواقب آن، شروع به بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور نمودند باید میدانستند که روزی مشکل درست میشه. به مشاغل سخت باید سختی کار داد نه زودتر بازنشسته شد. الان اونها بازنشسته شدن و برای تمام بازنشسته ها مشکل درست کردن و شاغلین هم باید جور زودتر بازنشسته شدن اونا را بیشتر کار کردن بدن
این اصلا منصفانه نیست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
يعني شما ميگي كسايي كه توو تصفيه خانه هاي فاضلاب و مراكز دفن زباله هاي شهري كار ميكنن نبايد بهشون سختي كار تعلق بگيره؟؟؟
شما خودت ميري همچين جايي كار كني كه سلامت خودت و خانوادت تهديد كني؟
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
واقعا اگه حاضري بري كنار كوره هاي ذوب آهن با دماي بالاي 300 درجه كار كني اونم 30 سال بسم الله بفرماييد.
بي علت مشاغل سخت رو زودتر بازنشست نميكنن چون ديگه بدن كشش كار سخت نداره.مطمئنم خوده شما زير كولر و كنار بخاري روزاهاي كارت ميگذروني و سنگين ترين چيزي كه بلند ميكني خودكار كنار دستته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
الان همونها هم که زودتر بازنشسته شدن مشکل پیدا کردن. باید به این افراد مبلغی را بابت سختی کار پرداخت کرد نه زودتر بازنشسته بشن. الان کارگرهایی که شامل سخت و زیان آور نیستن باید به جای سی سال، سی و چند سال کار کنن و بیمه بپردازن. این درسته؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
تنها نقطه قوت قانون کار همین قانون سختی کاره که همه جای دنیا هم وجود داره. بنده به واسطه شغلم مجبورم تمام روزهای سال چه گرم و چه سرد توو فضای باز کار بدنی سخن انجام بدم.اگه با بالا رفتن سن بازنشستگی مشکل داری که حقم داری، لطفا به مشاغل سخت گیر نده چون خدارو خوش نمياد.
ک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
کمک به بازنشستگان مشاغل سخت باید از بودجه دولت باشد نه از جیب بیمه پردازن دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
معلومه هيچي از كار در شرايط سخت نمي فهمي كه اين حرفو ميزني. پاشو برو ببينم تحمل يك ماه كار توو شرايط سخت داري يا نه. بعدشم كسايي كه با 20 سال كار (اونم به خاطر شرايط سخت بازنشسته شدن) بازنشسته شدن ديگه بدنشون كشش كار بيشتر نداره و بعضا دچار بيماري هاي سختي شدن.
خالو قربان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
عزیز دل یکی از مشاغل سخت کار درزیر زمین ومعدن هاست که هر یکسال آن به اندازه ده سال روی سلامتی تاثیر منفی دارد جنابعالی میخواهی فقط با پرداخت سختی کار که در بهترین حالت یک میلون تومان هم نمیشود انرا جبران کنی یعنی این تا حالا به عقل هیچکس نرسیده بود وجنابعلی کشفش کردی؟
خلایق هر چه لایق ...از ماست که بر ماست
یه پیشنهاد دارم برای مجلس انقلابی

همه اموال مردم رو مصادره کنید و بگید کارگر باید تا لحظه مرگ کار کنه و نصف حقوقش هم برسه به نمایندگان و دولت

این قانون بهتره و آرزوی نهایی شما هم در اون لحاظ شده.... تمومش کنید این مسخره بازی رو

خودتون هم نفهمیدید چی تصویب کردید هر کدومتون یه چیزی فهمیده... چه خسارتی به خلق خدا زدید و این خیانت به ملت است... که البته از این مجلس بیش از این هم توقع نمیره.... فقط یه سوالی... کفن پوشان عزیز برای این ظلم آشکار نمیتونن کاری کنن؟ حضراتی که برای ظلم در شرق و غرب عالم خودشون رو میکشن الان کجا هستن؟ ظلم به مردم ایران حرام نیست؟؟؟؟
شب میخوابند صبح قانون میارند ؟!
یک سوال
من کارگر که 24 سال سابقه‌دارم و از اول با امید سی سال بازنشستگی کار کردم چرا باید جور نافهمی نماینده را بکشم . اگر از روز اول میدونستم قبول نمیکردم 35 سال کار کنم تا بازنشسته بشم .
هیچ کجای دنیا تغییر قوانین بیمه عطف بماسبق نمیشود ..
آقا مهرداد عزیز اسمش روشوه مشاغل سخت یعنی ۲۰ سال کاردن کردن مساوی با ۳۰ سال کار کردن محاسبه میشه و دلیلش هم به خاطر فرسودگی بالای این مشاغله نمیشه مشاغلی مثل معدن رو با پول جبران کرد
بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد. یعنی کسی که یک سال سابقه بیمه داره باید 42 سال کار کنه تا بازنشسته بشه .
کارگران ضعیفترین اقشار جامعه هستند بخدا خیلی ها هستند بعد از ۲۰سال کار فیزیکی هیچ توانی ندارد و باجان کندن ادامه می دهند خداروخوش نمیاد این ناعدالتی بزرگ در حق آنها اعمال کرد...
شوری محترم نگهبان حتما این مصوبه را با احکام اسلامی ناسازگار تشخیص خواهد داد.زیرا بی عدالتی در این مصوبه مثل روز روشن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
البته از شراي نگهباني كه عامل تشكيل اين مجلس ضعيفه بعيد نيست قانون رو تصويب كنه
کی به شما اجازه داد پول صندوق و کارگران را به تاج و ویلتموس بدهید بعد بیایید به ملت بگید سن بازنشستگی افزایش یافت وجدان ندارید به ولله
شوروی ستابق و به زودی فروپاشی.
صبح تا شب کارسخت برای فقط زنده ماندن
در این قانون من درآوردی هیچ صحبتی از نحوه ومیزان مستمری بعد از باز نشستگی نشده و به نظر و سلیقه بیمه کننده واگذارشده!
این یعنی بیگاری وبردگی.
طبق همین قانون فعلی اگر بیمه شده برای دوران سربازی حود حق بیمه پرداخت نماید جرو سنوات خدمت محسوب خواهد شد. ولی اگر بیمه شده قبل از دوران سزبازی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد باید بدون پرداختی جزو سنوات محسوب شود.
ولی :
خود بنده قبل دوران سربازی پرداخت حق بیمه داشتم و نباید مبلغی از این بابت پردتخت میکردم .اما به من دستور دادند که برو وفلان مبلغ را از این بابت واریز کن . چون قانون بی قانون و دستور از بالاست.
سن بازنشستگي در كشور هاي مرفه دنيا بالاست و مثلا در سوئد اخيرا با ٣ سال افزايش، سن بازنشستگي به ٦٩ سال رسيد.
در اين سيستم هر شخصي كه در سوئد زندگي يا كار كرده باشد حقوق بازنشستگي مي گيرد.
همه از يك حقوق بازنشستگي پايه برخوردارند كه به سختي مي شود با آن حقوق زندگي كرد.

تمام پرداختي هاي بيمه براي هر فرد به نام خود آن فرد ثبت مي شود و جمع مبلغ سالانه ي آن معلوم است و سالانه به فرد گزارش مي شود همچنين هر فرد مي تواند صندوق بازنشستگي اش را به صندوقي كه مدنظرش هست تغيير دهد.
هر كس سال هاي بيشتري كاركرده، حقوق بالاتري داشته و ماليات و بيمه ي بيشتري پرداخت كرده باشد، حقوق بازنشستگي بيشتري هم دريافت مي كند.
نكته اينجاست كه به نظر مي رسد نمايندگان محترم خودشان هم نمي دانند چه چيزي را تصويب كرده اند و از توضيح صحيح آن عاجزند.
شبکه های معاند و آمریکا و اسراییل از این افزایش سن بازنشستگی به خشم آمده اند چون ما در گام دوم انقلاب با افزایش سن بازنشستگی و با توان بیشتر جبهه انقلاب و مقاومت را تقویت می کنیم و پوزه آمریکا را به خاک می مالیم و به قله های ترقی و پیشرفت نزدیک می شویم
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
جناب خوابالوی ۵ درصدی بهتره بگی پس رفت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
خودت هم میفهمی ، داری چی میگی؟
تاوان دزدی دیگران رو که نباید کارگر و کارمند بدهند.
دولت محرومین، سید محرومان، دولت قوی، ایران قوی
تو چند سال اخیر این دولت رکورد رو شدن دست در کوتاه ترین زمان رو کسب کرد. دولت های قبلی حداقل 6 سالی قایم می شدند و 2 سال آخر دستشون رو می شد. این دولت همون اول رو کرد هر چه داشت.
هیچ کجای خود قانون نوشته نیست حداکثر سنوات 35 ساله. تازه نوشته به ازای سالهای باقی مانده تا بازنشستگی هر سال اینقدر ماه منطقا باید مینوشتن به ازای سالهای باقی مانده تا 30 سال سنوات هر سال اینقدر ماه.
اولا (( قانون عطف به ماسبق نمی شود .)) ؛ دوما آقای جنتی و همکارانشون در شورای نگهبان را به همه مقدسات قسم میدم که این مصوبه رو تایید نکنند ؛ مگه ما قراره چند سال عمر کنیم که سی و چند سالشو بریم اداره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
مگه میدونند مقدسات چیه؟اگه بدونند واعتقاد داشته باشند که اوضاع مملکت ومردم نباید این باشه
اینها چه نماینده مردم هستند که نظر مردم براشون هیچ اهمیتی نداره. وقتی یک نفر با یک شرایط مشخصی استخدام میشه و آن هم با حقوق حداقلی توقع داره دولت هم به تعهداتش پایبند باشه از جمله بازنشستگی ۳۰ سال خدمت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
کی گفته اینا نماینده مردم هستند ؟اگر هم باشند فقط نماینده چهار درصد هستند واین یعنی هیچچچچچچچ
این قانون منطق ریاضیات را زیر سوال برد یعنی کسی که ۹.۵ سال سابقه دارد به ازای هر سال باقیمانده ۵ ماه بیشتر کار کند و کسی که ۱۰ سال سابقه دارد ۴ ماه به ازای هر سال. واقعا عین بی عدالتی و خنده داره این فرمول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
فرضا هم تصویب شود فاصله پلکان ها خیلی خیلی با هم زیاد هست حداکثر باید ۳سال بین هر پلکان فاصله باشد
یک سوم حقوق یک کارگر را سی سال می گیرند یعنی ده سال حقوق کامل یک کارگر میانگین ۱۵ سال تمام دست این صندوقهاست که در هر کار مولدی سرمایه گذاری شود بهترین حقوفهای بازنشستگی را می توانند پرداخت کند نه ۱۰ یا بیست سال تا ابد هم فرد زنده بماند سود سرمایه گذاری اش را می تواند دریافت کند
این توضیح بالا اثبات می کند بزرگترین مشکل صندوقها مدیریت آنها و احتمالا دخالت دولت ها و نا کارآمدی و حیف و میل است وگرنه پول زیادی دریافت می کنند
لطفا دز این مصوبه بیمه اجباری را حذف کنید تا هرکس مبلغی رو که قراره طی سی واندی سال به این ساز مانها که متاسفانه به دلیل مدیران فاسد به این روز افتادن خودشون مدیریت کنند ودرآخر هم نیازی به چندر غاز بازنشستگی نداشته باشند ضمنا این مصوبه باعث میشود که افراد دیگه از بیمه وواریز حق بیمه متواری وخودشون فکری به حال خود کنند ودرنهایت برعکس تصمیم کارشناسی نشده باعث کاهش ورودی صندوقها و ورشکتگی سریعتر خواهد شد چون این کارنشدنی وموجب فراربیمه ای در سطح کلان خواهد گردید.
سید محرومان متشکریم متشکر
مجلس انقلابی
سلام همین قانون در نفت شصت و پنج سال است وکارگران و کارمندان آن در جنوب سکوها و مناطق عملیاتی(سخت و زیان آور به معنای واقعی) بیش از چهل سال کار می‌کنند
یعنی تعارف نکنید گیرد برین بمیرین سن باز نشستگی رو بکنید 90سال تاکسی بازنشسته نشه خیالتان هم راحت به خارج از کشور برسید
مردم هر چه بلا سر شما می آورند سکوت میکنید؟ راه حل آن اعتصاب است. یکسال کسی سر کار حاضر نشود
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
اتفاقا فکر خوبی هست تا بفهمید در مملکتی که کسی کار نمی‌کند اتفاقی نمی افتد در بخش خصوصی هم می‌توانید
کار نکنید تا از گرسنگی بمیرید ‌ار نکنید از حقوق خبری نیست
آقایون نانماینده از کجاشون آوردن این فرمول های دقیق رو؟
همه مشکلات مملکت را میخواهید با دست کردن در جیب ملت و جای دیگر رفع کنید؟ ناترازی صندوق بازنشستگی مگه گناه مردم بوده؟ این همه سال حق بیمه پرداخت شده با آن چه کردند؟؟
قانون نباید عطف به ماسبق شود، این خنده دار است
به آقایان مجلسی بگویید سربازی اجباری چه می‌شودکه دولت باید پرداخت می‌کرد؟ ما به شرط 30 سال وارد تامین اجتماعی شدیم نه 32 سال. چه‌کار میکنید. پول نفت و معاوگدن چه می‌شود؟ کارگران که نهایت بتوانند 20 سال کار کنند شما 30 سال در کارخانجات از آنها کار می‌کشید. کارمندان شاید بتوانند 30 سال کار کنند ولی کارگر 20 سال را به زور و زحمت بتواند به کار ادامه دهد. عدالتان فقط برای خودتان می‌ارزد.
کارمندانی که در سازمان های مختلف استخدام شده اند در بدو استخدام متعهد شدند ۳۰ سال خدمت کنند به عبارتی یک قرارداد دو طرفه بین طرفین منعقد شده است .
متاسفانه نمایندگان مجلس با مصوبه اخیرشان به وضوح قدرت اختیار را از کارگر یا کارمند سلب کرده و در قیاسی نادرست و تک بعدی با قوانین بازنشستگی در اروپا به صورت یک طرفه در قرارداد دست برده و آن را دستخوش تغییرات می‌کنند . این گونه تغییرات باید با رضایت دو طرف انجام شود .
تغییر در سن بازنشستگی کاملا خلاف قانون و خلاف شرع است .
ضمنا نمایندگان مجلس وکلای ملت هستند و طبیعتا باید وکیل از موکل خود دفاع کند در صورتی که متاسفلنه شاهدیم وکلای ملت علیه موکلان خود قانون تصویب میکنند . تصویب این طرح وجهه مجلس را در جامعه زیر سوال برده و آثار آن در انتخابات آتی مجلس نمایان خواهد شد .
در صورت اجرای این مصوبه قطعا این موضوع نارضایتی کارمندان را به دنبال داشته و باید منتظر تبعات آن بود .
الحمدلله اعضای محترم شورای نگهبان این موضوع را با دقت زیر نظر گرفته تا از اجرای آن جلوگیری کنند . یا حق
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
عزیز خوب ناراضی بشوند مثلا چی میشه؟.خود دولت موظف شده 5ساله 15 درصد کارکنانش را کم کند استعفا میدن میرند؟ به سلامت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
احسنت
یعنی کسانی که قبل ۵۵ و ۶۲ سال ۳۵ سال را پر کنند با ۳۵ روز حقوق بازنشست می‌شوند یعنی درکش سخت است یا مشگل ای کیو وجود دارد؟مردی که ۲۰ سالگی رفته سر کار ۵۵ سالگی ۳۵ را پر می‌کند و با ۳۵ روز حقوق ‌که الان هم هست بازنشست می‌شود نه در ۶۲ سالگی با ۳۰ وز حقوق
این مصوبه ذر هر اتاق فکری چه در کمیسیون چه در جایی خارج از مجلس جمع وجور شده باشد یک حساب و کتاب غلط و نا عادلانه است. و به نظر یک کار نشذنی هم هست.اثر قانون به حال همه باید یکسان باشد. نه اینکه تابعی از سن وسال وسابقه کار. آیا مشابه این قانون با اینهمه اگر واما در کشور دیگری هم سراغ دارند؟
بدن فیزیکی دوام نمیارد چه قانونیه گذاشتند ی کارگر ۳۰سال کار چی ازش میموند
کل مصوبه تبعیض آمیز و ناعادلانه است، کسی که 9 سال و 11 ماه و 29 روز سابقه دارد در ردیف 5 قرار می گیرد و سالی 5 ماه اضافه خدمت اجباری دارد و کسی که 10 سال سابقه دارد در ردیف 4 قرار می گیرد و سالی 4 ماه اضافه خدمت اجباری! قفط با یک روز اختلاف.ضمن آنکه تمامی افراد چه جدید چه قدیمی از صندوقی که بیمه پرداز آن هستند قرار است حقوق بازنشستگی دریافت کنند پس چرا 5 ردیف پلکانی تبعیض آمیز تشکیل داده اید، عقل کل های مجلس برای کسانی که در سابقه 28 الی 30 سالگی خدمت هستند معافیت در نظر گرفتید و برای 28 الی 30 سال آینده جوان فعلی اضافه خدمت اجباری؟آیا اصلا چنین حقی دارید که الان برای 30 سال آینده خیل عظیمی از جمعیت کشور تکلیف اجباری تعیین کنید! در حالیکه چند ماه دیگر دوره نمایندگی تان در مجلس به پایان میرسد.
الان بعد از پایان دوران نفت و بواسطه بی تدبیری و سو،مدیریت که منابع کشور را بر باد داده و به جای سرمایه گزاری مولد صرف امور پوپولیستی کرده، مردم به ۵۰ سال قبل بازگشته اند بلاخص که جمعیت هم ۳ برابر شده است پس باید بسیار فقیرانه تر از قبل زندگی کنند پذیرفتن یا نپذیرفتن مردم چیزی را عوض نمی کند این واقعیت اقتصاد ماست
این مجلس کاری کردکه ازسی سال رای دادن پشیمان شدیم
اینها در دادن حقوق بازنشستگان ماندن،بد هم نیست تا زمان مردن کار کنید،ان هم برای فقط سیر کردن شکم ،اسمش را هم گذاشتیم زندگی......؟
باشه
ولی این دلیل نیست که اصلاح‌طلبان را بجای نمایندگان فعلی مجلس انتخاب کنیم باید از افراد دیگر متخصص و انقلابی استفاده کرد ما باید انتخاب کنیم
کارمندان بایستی به افزایش سن بازنشستگی اعتراض کنند
خیلی از نماینده ها متن چیزی رو که تصویب کرده اند، نخوندن.
مجلسی که از سوی حداقل انتخاب میشود ، مشروعیت ندارد.
در حیرتم از کسانی که نظرات اعتراضی می نویسند …. برای که می نویسید ؟!!!
جای تعجب نداره وقتی 290 نفر بی سواد مطلق + هیئت دولت بی سواد تر از خودشون برای 80 میلیون نفر تصمیم میگیرن!
آیا حداقل حقوق برای کارگران و کارمندان فعلی که نه کفاف زندگی خودشان را میدهد، نمیتواند صندوق های بازنشستگی را هم دچار مشکل کند؟
آیا حضور چند میلیونی کارگر غیر مجازی که بیمه نمیدهد و شغل از ایرانی میگیرد باعث اختلال در صندوق بازنشستگی میشود؟
آیا در صندوق ها سو مدیریت دارند ؟
و هزاران سوال دیگه که در ایجاد شرایط اینچنینی تاثیر داشته و رها شده است!
آیا نمایندگان نباید به تمام علل توجه کنند و برای رفع آنها تلاش کنند؟ آیا چنین قانونی سطحی و نا عادلانه نمیباشد؟
بجای این قانون دولت باید بدهی خود را به تامین اجتماعی بپردازد نه اینکه از جیب مردم بردارد . مثل کاری که با دلار کردید و با ایجاد تورم و کاهش حقوق کاگر و کارمند کسری بودجه دولت را جبران کردید .
هموطنان عزیز دقت داشته باشید که این قانون موقتی است . با بحرانی تر شدن وضعیت صندوق های بازنشستگی در اینده نزدیک مجلس انقلابی باز هم سن بازنشستگی را تا میزان لازم بالا خواهد برد. !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست