بازدید 13149

سرگیجه فراگیر از تغییرات قانون بازنشستگی در کشور/ از توضیح مکرر رئیس مجلس تا واکنش به شایعات! / قانونی که در کمال ناباوری «عطف به ماسبق» هم می‌شود

اگر مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد، مردی که در ۲۰ سالگی تنها یک ماه سابقه حق بیمه دادن را داشته و باید ۳۰ سال را پر می‌کرد، باید دقیقا (۱۲سال و نیم) بیشتر خدمت کند و به این ترتیب آن جوان ۲۰ساله برای بازنشسته شدن تا رسیدن به خود ۶۲ سالگی (به مدت ۴۲ سال و نیم) سابقه خدمت داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷ 20 November 2023

سرگیجه فراگیر از تغییرات قانون بازنشستگی در کشور/ از توضیح مکرر رئیس مجلس تا واکنش به شایعات! / قانونی که در کمال تعجب «عطف به ماسبق» هم می‌شودبا تصویب تغییرات سن بازنشستگی در مجلس، موجی از ابهامات جامعه را در برگرفته است؛ ابهاماتی که رئیس مجلس را بر آن داشته که درباره این تغییر توضیح دهد و به شکل گیری شایعاتی دامن زده که احتمالا در روز‌ها و هفته‌های آتی فزونی خواهند یافت.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته و در ادامه رسیدگی به مواردی از لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، موضوعی در دستور کار مجلس قرار گرفت که به رغم اهمیت بسیار، یکباره در صحن علنی مطرح می‌شد، حال آن که در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار نگرفته بود؛ وضعیتی که ظاهرا به غافلگیری برخی نمایندگان هم منجر شد تا جایی که امروز یکی از ایشان خواستار بازگشت مصوبه به صحن گردید و رئیس مجلس یادآور شد که چنین چیزی ممکن نیست.

البته غافلگیری‌ها در این باره بسیار وسیع و پردامنه است، تا جایی که رئیس مجلس امروز در چند نوبت در این باره تذکر داده و کوشیده مصوبه روز گذشته را به زبان ساده تشریح کند: «آقایان شاغل ورودی ۱۴۰۳ به بعد برای بازنشستگی باید ۳۵ سال سابقه خدمت و یا ۶۲ سال سن و بانوان شاغل ورودی همین سال باید ۳۰ سال سابقه خدمت و یا ۵۵ سال داشته باشند و این موضوع برای شاغلان در حال خدمت زمان‌دار بوده که متوسط آن حدود ۲ ماه است.»

یا این: «لازم است صریح بگویم سقف افزایش سنوات خدمتی برای آقایان حداکثر ۳۵ سال یا ۶۲ سال است. این مطلب روشن است، چرا که برداشت‌های متعددی وجود دارد و مردم ضرب و تقسیم می‌کنند. همچنین این موضوع برای خانم‌ها سقف سن ۵۵ سال است که در این راستا در زمان رأی گیری تاکید کردم که سنوات خدمت حداکثر ۳۵ سال است. من این موضوع را گفتم تا در خارج از مجلس از تحلیل‌های متعدد، برداشت‌های مختلف نشود.»

توضیحاتی که نشان می‌دهد پی بردن به تغییرات رقم خورده در سن بازنشستگی در کشور، تا چه اندازه غامض و دشوار است و عجیب نیست که روایات‌ و برداشت‌هایی نادرست از آن شکل گرفته باشد؛ روایاتی مثل افزایش سن بازنشستگی مردان به ۶۲ سال که برخی به اشتباه نتیجه گرفته اند سن بازنشستگی ۱۲ سال افزایش یافته است.

ابهاماتی که تا حدی ریشه در مصوبه مجلس دارند؛ در بند (خ) الحاقی ماده بیست و نهم برنامه هفتم توسعه بازنشستگی را تابع فرمولی تازه می‌کند که ممکن است درک آن از توان بسیاری از افراد خارج باشد؛ مثل این نکته که کف سابقه بیمه‌پردازی لازم برای بازنشستگی ۳۰ سال و سقف آن ۴۲.۵ سال است. به این ترتیب از نظر «سن لازم برای بازنشستگی» سن بانوان بدون تغییر در همان ۵۵ سال باقی مانده و سن لازم برای بازنشستگی آقایان از ۶۰ سال به ۶۲ سال افزایش یافته است.

توضیحات علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره مصوبه مجلس را بخوانید تا ماجرا بهتر دست تان بیاید:

طبق این بند الحاقی کسانی که دو سال تا بازنشستگی خود فاصله دارند، افزایشی در سن و سابقه لازم برای بازنشسته شدن نخواهند داشت. اما کسانی که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه دارند، به ازای هر یک سالی که تا بازنشسته شدن فاصله دارند، دو ماه به سابقه و سن لازم برای بازنشستگی‌شان افزوده خواهد شد. همچنین کسانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه دارند، به ازای هر یک سالی که تا بازنشسته شدن دارند، سه ماه به سابقه و سن لازم برای بازنشستگی‌شان افزوده خواهد شد.

یعنی اگر کسی باید ۳۰ سال خدمت کند تا به بازنشستگی برسد و تاکنون ۲۷ سال خدمت کرده است، به ازای ۳ سال باقی مانده، ۶ ماه باید اضافه خدمت کند. همچنین مردی که ۲۲ سال خدمت کرده و ۸ سال برای بازنشسته شدن لازم دارد، به ازای این ۸ سال باید ۲۴ ماه (۲ سال) بیشتر خدمت کند. به همین نحو افراد بین ۱۰ تا ۲۰ سال خدمت نیز به ازای هر سال لازم برای بازنشسته شدن، باید ۴ ماه بیشتر خدمت کنند. مثلاً فردی که ۱۷ سال سابقه دارد، برای ۱۳ سال باقی مانده باید ۵۲ ماه (۴ سال و ۴ماه) بیشتر از حالت عادی خدمت کند و ۳۴ سال و ۴ ماه سابقه پر کند تا بتواند بازنشسته شود.

افرادی که ۱۰ سال یا کمتر سابقه دارند، به ازای هر سالی که تا بازنشستگی و پر کردن سابقه لازم است، باید ۵ ماه بیشتر خدمت کنند. برای مثال کسی که ۷ سال سابقه حق بیمه‌پردازی دارد، برای ۲۳ سال باقی‌مانده باید ۹ سال و نیم بیشتر (۳۹ سال و نیم) پر کند. سقف پر شدن سابقه و بازنشستگی برای مردان ۶۲ سال است و افرادی که به این سن برسند در هر سابقه‌ای می‌توانند بازنشسته شوند. همچنین برای خانم‌ها این سن ۵۵ سال است.

با وجود این بند الحاقی اگر مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد، مردی که در ۲۰ سالگی تنها یک ماه سابقه حق بیمه دادن را داشته و باید ۳۰ سال را پر می‌کرد، باید دقیقا (۱۲سال و نیم) بیشتر خدمت کند و به این ترتیب آن جوان ۲۰ساله برای بازنشسته شدن تا رسیدن به خود سن ۶۲ سالگی (به مدت ۴۲ سال و نیم) سابقه خدمت داشته باشد.

مواردی که از وجود یک نکته تعجب آور در مصوبه مجلس پرده برمی‌دارد، اینکه مصوبه یاد شده در کمال تعجب، عطف به ماسبق می‌شود و گریبان شاغلان را هم خواهد گرفت و این گونه نیست، تنها افرادی که از سال آتی شاغل خواهند شد، مشمول افزایش سن بازنشستگی شوند. رویه‌ای سوال برانگیز که بر خلاف رویه کشور‌های دیگری است که قوانین بازنشستگی شان را اصلاح کرده و افزایش داده اند. نکته‌ای که باید منتظر ماند و دید واکنش شورای نگهبان با آن چیست؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲۵
این تدبیر و امید است و عالی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
تازه اول کاره
پایداری هنوز بطور کامل طلوع نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
اون وقت خود نمایندگان مجلس با چند سال کار بازنشسته می شوند؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
بابا هزار تا طرح تو مجلس رفته گفتن باید دوباره بررسی بشه و ... صد بار در جاهای مختلف طرح رو کم و زیاد می کردند
این طرح از کجا اومد که مثل برق و باد مطرح شد و مصوب شد
چقدر عجله داشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
مجلسی ها خودشون با چند سال کار بازنشسته می شن؟
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
روز ۲۷ ابان ماه ۷/۵ میلیون تومان مستمری این ماه

آبان را گرفتم و امروز فقط ۲/۵میلیون تومانش مانده

و قطعا ۵ میلیون تومانی که خرج کردم تنها براب ۷ روز

آینده با صرفه جویی دوام می اورد و هنوز شارژ و قبوض

آب و برق و گاز و تلفن و دارو و گوشت مرع را هم نخریدم

واقعا این مسولان که خودشان درآمدهای نجومی بدون حساب و کتاب دارند
و اکثرا ناکار امد و بی کفایت و پر حرف و مدعی و

متوهم و فاسد اصلا میفهمند ؟؟

که مردم با این درامدهای ناچیز و گرانیهای وحشتناک

حتی در زمان صلح قادر به سیر کردن شکمشان نیستند

حالا اگر جنگی بزرگ در بگیرد مردم چه خاکی بسر کنند ؟
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
این قانون باطله
اقا این فقط یک قلم از گیجی و بی برنامه گی و کم سوادی است ببینید چه فاجعه ای است برنامه هفتم توسعه ای که اینها نوشته و مصوب کردند
پاسخ ها
یعقوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
یک نمونه اش رو میگم بفهمین چی به چیه: الان کارگری که پنج ساله داره بیمه پرداخت میکنه طبق این قانون از اون کارگری که زمان اجرای این به اصطلاح قانون تازه اولین حق بیمه اش رو پرداخت میکنه درتر بازنشسته
:)خواهد شد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
این قانون عین کلاهبرداری رسمی از همه کارگران سابق هست.
مگر میشه شما یک قرارداد بلندمدت ببندی بعد یهو وسط قرارداد قوانین رو به نفع خودت تغییر بدی؟ همه کارگران که یک طرف این قرارداد هستند با این قانون مخالفن
شما میتونید این قانون رو برای بیمه شدگان 1402 به بعد وضع کنید و اونا مختارن شرایط شمارو قبلو کنن یا نکنن

من بعد از 10-15 سال پرداخت بیمه چطور میتونم با شرایط جدید کنار بیام وقتی قبولش ندارم؟

این کار شما عین کلاهبرداری از کارگران هست و حق الناس رو به گردن شما میذاره البته اگر اعتقادی به حق الناس داشته باشید
میشه اینطور گفت که در مصوبه جدید هر سالی ۱۷ماه شده یعنی ۳۰ضربدر ۱۷یعنی ۵۱۰ماه
35سال حق بیمه بده.بعد موقع بازنشستگی 30 روز حقوق بگیر. د...تو روز روشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
چرا ا مثل کشورهای متمدن اعتصاب نمیکنیم؟
چرا برای گرفتن حقمون قیام نمیکنیم؟
جامعه کارگری چرا ساکت نشسته و درخواست اعتصاب نمیده؟
این ظلم و کلاهبرداری رسمی سیستم از مردم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
ظاهرا گفتند 35 روز مستمری می گیرند
نکته مبهم و مهم:
الان طبق این قانون یکی مثلا پس از سی سال باید یکسال دیگر هم کار کند تا بازنشسته شود، آیا حقوق بازنشستگیش 31 روز در ماه میشود یا همان سی روزه؟
کسی که مطمئنا میدونه بگه. حدس نزنیدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
دلت خوشه هموطن کجای کاری ؟ بشین تا بهت بیشتر پرداخت کنن. اگه با اینا باشه ده سال دیگه یه قانون جدید تصویب میکنن که زگهواره تا گور بردگی کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
مگه الان ۳۰ روز حقوق می دهند ۷ ملیون تومن حقوق ۱۰ روز کارگری است که سر میدان می ماند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
من فکر کنم اینا دلشون هوس اعتصاب سراسری کرده نمیتونن مملکت را آروم ببینن
مزخرفترین مصوبه تاریخ .یعنی چاپیدن مردم و حرام کردن عمرشان.
کسی بیشتر از35سال کارنمی کنه
هر کی هر جا بدزدد تقاص شا ملت بدبخت باید پس دهند .
تمام توضیحات مقاله فقط و فقط
مؤید بیسوادی کلی مجلس و نمایندگان آن است
حالا بفرمایید که این مجلس در رأس کدام امور است ؟
ضمنا با این مصوبه و تایید آن توسط شورای نگهبان تمام رشته‌های افزایش طول عمر و امید به زندگی پنبه خواهد شد.
اگر فرض کنید متقاضی در حین استخدام بالای ۳۰ سال سن داشته باشد، مانند عموم هیات علمی ها ، بعضاً حدود ۴۰ سال سن دارند، بدون سابقه بیمه.
مطابق این فرمول باید ۳۰+۱۲.۵ سال خدمت کنند تا بازنشسته بشن
یعنی تا ۷۲ سالگی باید کار کنن. شايد سقف سن در بيمه شده هاي تامين اجتماعي حال استثنا باشد ان هم در مبناي محاسبه حقوق بازنشستگی اثر خواهد گذاشت.
با همه اين تفاصيل مبناي حقوق بازنشستگی چند روز است 30 روز ؟ بيشتر يا كمتر؟
اگه این تصویب بشه هیچ کس دیگه حق بیمه نمیده چون فردا مجلس انقلابی دو و جدید میان یک قانون دیگه تصویب میکنن که تا ۸۰ سالگی بازنشست نمیشی میگم این کسایی رفتن رای دادن به این هایی که حتی سواد اینو ندارن که هیچ قانونی عطف به ما سبق نمیشه الان چه حالی دارن در گذشته موقع انتخابات قانوني تصویب میکردن برای مردم تا مشارکت بیشتر شه به نظرم اینبار از عمد این کارو میکنن که همون طرفدارام نرن رای بدن تا مجلس دوبله انقلابی بیاد بیرون جالبه مجلسی که این همه پشتیبانی ازش میکردن اومده با زندگی میلیون ها بیمه پرداز داره بازی میکنه و همچین قانونی مهمی رو جناب قالیباف یک دفعه میاد تصویب میکنه بعدم میگه امکان برگشت نداره فکر کنم کسایی که رای میدن در مجلس انقلابی حتی متنم نمیخونن چشم بسته یک گزینه رو میزنن حتی نمیخونن شایدم خوندن نفهمیدن چی گفته گفتن اگه مخالف بزنیم یعنی مخالف نظامیم رد صلاحیت میشیم بذار بزنیم مثبت
باز نشستگی قبل از شصت سالگی با هر مقدار سنوات خدمت در هیچ کجای جهان پیدا نمی شود. یک کار نیمه عقلانی را نباید هو کرد. جهت اطلاع عزیزان هو چی ده سال پیش یکی از بستگان با ٣٩ سال خدمت و در پایان شصت سالگی از شرکت نفت بازنشسته شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
آیا همه جای دنیا مثل اینجا اداره می شد پروفسور؟ تورم مالیات پنهان نیست؟ مالیات غیر مستقیم و هزار تا دست تو جیب کردن!!!!
ايراني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
آقاي به اصطلاح متفكر توجه داشته باش اون فردي كه با 39سال بازنشست شده شامل سختي كار بوده يعني 20سال كاركرد عادي خودش بوده و مابقي رو ضريب 1/5 خورده كه هرجاي دنيا كه عرض كردي به همين شكله كه يه سري مشاغل هستند بخاطر مخاطرات جاني هرسال نيم سال بيمه بهش اضافه ميشه كه اونم كارفرما تحت عنوان واريز 4درصد به تامين اجتماعي و با سن پايينتر بازنشست ميشه . پس اگه دوست داري بهت بي احترامي نشه قبل از اينكه دهنتو باز كني اول قانونشو مطالعه كن بعد بحرف
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
نه دوست من اینطوری نیست. قوانین وزارت نفت فرق داره
با سن بازنشسته میشن نه سال کارکرد. همه پرسنل رسمی شرکت نفت باید تا ۶۰ سالگی کار کنن.سختی کار و اینام ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
یک کلام از مادر عروس بشنوید
همیشه باید افرادی باشن که ساز مخالف جمع بزنن و منطق نداشته رو به رخ بکشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
درود به شرفت شرکت نفت رو با بخش خصوصی وکارگری بخش خصوصی قیاث نکن
ظلم اشکار
مردم تاوان مدیران نالایق وبیسواد و خودی را می دهند
مجلس انقلابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
مجلس سوپر سوپر انقلابی
خوب شد مردم خروجی مجلس و دولت یک دست رو دیدن
یک عمر داد میزدن که امور رو بدین دست ما درست کنیم. کل قدرت رو به دست گرفتن و روزگار ملت رو سیاه کردن
فکر کردید الکی میگن این مجلس کماکان انقلابی هست هرچی بهش بدن تصویب میکنن نمیبنیی هر کی مخالف باشه سریع رد صلاحیت میشه اینا کسایی میخوان که هر چی دستور اومد بزنن گزینه بله کسی بگه نه در مجلس انقلابی دوم از گردونه مسابقات خارج میشه همینجوری غربال میشن تا مجلس انقلابی جدید و زیبا رونمایی بشه
شورای نگهبان عزیز....لطفا چنان این مصوبه غیرمدبرانه وغیرمسئولانه و نامتعارف راردکن که هیچ نماینده نمایی تا ابدجرات طرح وتصویب چنین طرح هایی رابخودراه ندهد و تذکر واخطارمجدانه به این نمایندگان بده که بجای تصویب چنین طرحهایی بفکربهبود وضع اقتصادی باشند
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
کجای کاری اینها نخبه هاشون بودند که این قانون رو نوشتند. الباقی سو سو میزنند
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
ریشه ی همه ی نابسامانی ها همین التماس کردن شماها برای حق بدیهیتون بوده. حالا باز التماس کن
اینا یه عدد بین دوتا عدد مشخص رو بلد نیستن بگن، بعد قانون نوشتن که هر جور حساب کنی حداکثر 35 سال نمیرسی و اینکه گفته اکثرا چند ماه اضافه میشه !!!- فوق لیسانس و دکترای افتخاری مجلسی ها همین میشه
خوبه که رسانه ها این موضوع را بیشتر خبررسانی و بررسی کنند. مثل مخالفت مجلس با افزایش مالیات بر ارزش افزوده که توی بوق کردند که بله مجلس هوای مردم را دارد. بفرما ! با این مصوبه جبران فرمودند.
آیا مرتضوی جریمه 250 هزار تومانی را پرداخت کرد
یا نداره
فلکزده مردم
واقعا ننگ بر این قانون

صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی به دنبال سو استفاده از مردم می باشد ما که تا الان دلمون خوش بود که تا سی سال این بدبختی و دوری از خانواده در پروژه ها رو سر میدیم الان باید دوباره 4 سال دیگر اضافه کار کنیم این قانون نباید مربوط به شاغلین باشید بلکه باید مربوطه به نفراتی باشد که بعد از این قانون تازه وارد بازار کار می شوند ما دهه شصتی ها با چه مکافاتی بزرگ، تحصیل و کار پیداکردیم با بیشترین بحران ها و تورم های ممکن ، این انصاف نیست بچه های امروزی با ناز و نعمت بزرگ می شوند و اکثرا تک فرزند هستند این یک ظلم اشکار در حق شاغلین می باشد و به نفع جیب دولتبهتر است به جای اینکارا از تعداد دزدها کم شود نه اینکه بار ان روی دوش مردم انداخته شود
اینا چون خودشون تا ۹۸ سالگی تشنه خدمت به مردم و بازنشست نمیشن فکر کردن مردم بینوا هم باید تا ابد برای اینا کار کننن تا بازنشسته بشن مردم عادی استخر ندارن هر روز برن توش و شنا کنن طول عمرشون بره بالا و کمر درد و دیسک هزار مریضی نگیرن اینم از دستپخت خلبان پلیس سردار قالیباف برای مردم محروم و مستضعف باشد که رستگار شویم
به نظرم اینایی که کماکان میخوان رای بدن حتما اسم این نوابغ این دوره مجلس رو یادداشت کنن و در موقع رای دادن به هیچ وجه اسم اینارو ننویسن علی الخصوص سر دستشون تا دوباره توسط مجلس سوپر انقلابی رستگار نشن چون رای بیارن سن بازنشستگی رو برای اونا ده سال دیگه اضافه میکنن بابت رای دادن بهشون خلاصه اینا اینجوری ازتون تشکر میکنن بعد سوپرایز نشین
این مجلس، نماینده بلاهت مردم ایران هست، نه نماینده تعقل و تدبیر و فرهیختگی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
هیچکدام نماینده مردم نیستند
۴ سال برای مردم هیچ چیزی که بدرد اقتصاد مردم بخوره تصویب نکردن اخر کاری با این قوانین میخوان اون ته جیب مردم یکجور جارو بکشن این از قانون برای بیمه اونم ۱۰ درصد از درامد ثابت مردم که گداشتن چندر غاز سود بگیرن در برنامه هفتم میخوان ۱۰ درصد سودشو بردارن این برنامه هفتم نیست برنامه بدبخت کردن مردم و دست در جیب مردم کردنه
یکی بگوید که این نمایندگان مجلس که فقط به فکر حل مشکلات و معضلات دولت هستند و برای ملت هیچ کاری و دفاعی انجام نمی دهند باید بروی در انتخابات شرکت کنی و به آنها رای هم بدی؟ واقعا هر چه بر سر ما ملت می آید حقمونه. چون خودمان میرویم و این مدافعان حقوقمان را انتخاب می کنیم و به ایشان اجازه میدهیم هر چه خواستند با ما بکنند.
یاالله پول وده، پول زور وده
اقای راستگوی قالیباف کجای این جداول کذایی نوشتی از سال ۱۴۰۳ هست البته خب ماشالا چون هم خلبانی هم دکتری همه چیز باهم نمیدونی که وقتی میزنی تا ده سال بیمه داده باید اینقدر اضافه بیمه بده یعنی اونیم که سال ۱۳۹۲ هم داره بیمه میده شامل این میشه وقتی کیلویی قانون تصویب میکنی همین میشه حداقل یکبار متن چیزی که میارن برای تصویب بخون ببیین شامل چی میشه شامل چه زمانی میشه و....
این قانون تا ۲ سال دیگر هیچ تاثیری ندارد باید قانون سخت تری تصویب کنند برای برخورد با معترضین از گلوله و بهپاد استفاده شود
ای فلک زده مردم ایران.
اشتباه برداشت نشه 35 سال خدمت کردی بازنشسته میشی و به سنت کاری ندارن
پاسخ ها
اشعث اکراینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
لابد میگن چون باید ۴۲ سال خدمت میکردی و ۳۵ سالگی بازنشست میشی حقوق ۲۳ روز بهت میدیما
سقف حقوق برای خودشون برداشتن برای مردم بیچاره هم باید پول بیمه زور بدن تا حقوق اینا پولش در بیاد کسری بودجه نگیرن حالا فهمیدین این قانون یهویی از کجا اومد؟؟؟
مسئولین محترم با همین فرمون ادامه بدین .. دارین کارهای خوبی انجام می دین ... آففففففففرین
اینجور که معلومه، همه باید بازنشستگی رو به گور ببریم
خیلی زد حاله
سلام تابی جون
خدا از این دولت نگذره . بطور واضح و علنی داره حق بیمه شده رو میخوره .
بیشتر از 30 سال باید کار کنی و بعد اگه زنده موندی 30 روز حقوق میگیری.
ما که کاری از دستمون بر نمیاد . فقط دعا میکنیم که این دولت به سزای ظلمی که به مردم عادی میکنه جزاشو تو همین دنیا ببینه .
این ریاکاران اخرش نگفتند با۳۵ سال سابقه بیمه ۳۰ سال پرداخت میشه یا بیشتر
پاسخ ها
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
چیزی که من فهمیدم
باید ۳۵ سال کار کنی حقوق ۳۰ روز بگیری یعنی ۵ سال بیشتر هم کار کنی هم حق بیمی بدهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
طوری که میگن افزایش ها بخاطراین است که سازمان توان پرداخت حقوق بازنشستگان را داشته باشد بعید است حقوق ۳۵روز بدهند چون اگر قرار بود حقوق ۳۵روز بدهند همان حقوق ۳۰روز را ۵سال زودتر می دادند اینها میخوان از هر بیمه پردازی ۵سال اضاف بگیرند تا کسری خود را جبران
تو فرانسه سن بازنشستگی رو دو سال بالا بردن اون همه تظاهرات و اعتراض شد اینجا ۱۲ سال و نیم اضافه کردن .......
در کشورهای دیگر هفته ای 35ساعت قانون کاره
بنده با 7 سال سابقه تامین اجتماعی و دستمزد و بیمه پردازی چند برابر حداقل حقوق توسط کارفرما استخدام نفت شدم که قوانین و صندوق خودشو داره و فقط سوابق تخصصی مرتبط یا منطبق کاری رو تا 80 درصد تطبیق میده که همش هم بوده و سوابق غیرمرتبط که 0 درصد. نوش جونت تامین اجتماعی که بیمت فقط 2 3 بار بدرد ویزیت عمومی خورد که چند هزار تومن کمش کرد. زن و بچه هم که نداشتم. واقعا کسانی که بیمه شون مثل من بالا رد میشده صحبت کنن که کف رد شه پولشو بگیرن. 33 درصد حقوق حق بیمه کلی هست. 7 درصد شما بقیه کارفرما. مالیات هم کم میدید چون بیمه پایین رد میشه. سن بازنشستگی که لب گور بازنشست میشین و حقوق بازنشستگی بالا هم که .... یکی مثل من هم با اینکه 3 درصد حق بیکاری می گرفت تامین اجتماعی ولی موقعش می گفتن پروژه ای بودی و بیمه بیکاری نداری. بیمه درمان تامین اجتماعی بدون بیمه تکمیلی هم که هیچی نداره.
شورای نگهبان محترم با سلام و ادب خواهشمندم لطف نمایید و قبول نفرمایید ؛ حداقل عطف به ما سبق را ؛ بسیار مچکرم.
این چه قانون مزخرفییه خداییش؟ حداقل برای جدید الاستخدامیها در نظر می گرفتن. اینطوری دلبخواهی هر وقت بخوان سن بازنشستگییو عوض کنن که هیچ تضمینی نیست برای کارمند که بدونهکی از این کارمندی لعنتی نجات پیدا کنه. تا اخرش میره و دوباره یه قانون دیگه تصویب میکنن بیشترش میکنن.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
چرا برات به مرگ میگیرن که به تب راضی بشی
تو بچه نداری بچت نمیخواد سر کار بره که به استخدام جدید باشه
مردم.بیدار.شید.یک.مشت.نالایق.دارن.نابود.میکنن.ملت.ایران.و
.از.خواب.بیدار.شید.به.فکر.بچه.ها.تون.باشید.نسل.های.
نفرین.تون.میکنن.
ظلم.موندنی.نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
بیدار نمیشم خواب دوست داریم
این درخواست دولت بوده حالا مجلس تا حدودی اونو چلومده
اگر همینم مصوبه مزخرف تو فرانسه اتفاق افتاده بود ملت تمام شهر را ویران میکردن. افسوس از ملت همیشه در خواب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
مردم ایران صدا بدن میشن اغتشاشگر و معاند البانی ننشین منافق
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
چاره ای برا مردم نمونده بجز اعتراض سراسری.حتی اگه به مردم تهمت بزنن بگن اغتشاشگر و آلبانی یا مزدور دلیل نمیشه که سکوت کنیم و حقمون رو یه عده نماینده پایمال کنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
اینجا اسم اعتراض کننده به اغتشاشگر ومحارب با خدا تغییر نام داده
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از پاریس؛ وزارت کشور فرانسه اعلام کرد یک میلیون و ۱۲۰ هزار نفر و به قول اتحادیه‌های صنفی بیش از ۲ میلیون نفر در تظاهرات ضد افزایش سن بازنشستگی شرکت کردند، جمعیتی که در اعتراض به لایحه اصلاح قانون بازنشستگی دولت مکرون آنهم در یک روز کاری به خیابان‌ها آمدند.
این تظاهرات به دعوت همه‌ی اتحادیه‌های کاری و کارگری در ۲۵۰ شهر کوچک و بزرگ و مراکز استان‌ها برگزار شد.

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳

خبرگزاري صدا و سيماي جمهوري اسلامي
قانون برده داری نوین دولت و مجلسیان علیه قشر مظلوم حقوق بگیر کارمند، کارگر و بازنشستگان تمامی ندارد؟
تبصره : مستمری کسانی هم که قبلا با 30 سال و یا کمتر بازنشته شده اند قطع خواهد شد. و بزای تکمیل تا 35 سال باید دو مرتبه به سرکار برگردند وحق بیمه بپردازند .
همه چی آرومه تو به من دل بستی ....همه چی آرومه غصه ها خوابیدن .....همه چی آرومه من چقدر خوشحالم...بگو این آرامش تا ابد پابرجاست....
دستتون رو از جیب مردم در بیارید. پول نفتمون بستون نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
نه....خرج خانم بچه ها در دیار کفر بالاست
بهتر يه طرحي بدن اينايي كه قبلا بازنشست شدن هم بيان سر كار
با اين تصويب اين مصوبه مزخرف
پولی که برای حق بیمه کنار گذاشته بودم را طلا خواهم خرید
نتیجه اینکه سن بازنشستگی مردان افزایش یافته و زنان بدون تغییر مانده. ولی با کمال تعجب خبر را جوری گفتن که انگار واسه همه است. چون تو این کشور همه ی ناعدالتی ها و سختی ها روی دوش مردان گذاشته می شود.
پاسخ ها
لیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
برای آقایان حق عائله مندی و فرزند می ریزند ولی برای خانم نه. عدالت اجتماعی باید باشه. یک خانم کارمندی که شوهرش کارمند نیست کلی ضرر می کنه.یارانه رو هم به حساب آقایون می ریزن. ارثیه هم که دو برابر سهم می برند. حاملگی و زایمان هم که گردن خانم هاست آخرش هم بچه فامیلی پدر را برمی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
الان من با سابقه 10 سال از همکارم با سمت مشابه با سابقه کار کمتر 4 میلیون کمتر میگیرم بدون احتساب اون مواردی که برای آقایون حساب میشه و برای خانم ها نمیشه
خود مدیریت هم اذعان داره کار من خیلی بهتره ولی من کمتر می گیرم چون من خانم هستم و ایشون آقا
قوانين ناعادلانه قبلا با 25 سال بازنشست ميشدند به ما رسيده ميگن 30 سال چند ماه كار كنين
سوال كسي كه در شغل من بوده وبا 25 سال بازنشسته شده چه فرقي با من داره كه من بايد بيش از تر
30سال كار كنم يا فرد بعد من چه فرقي داره كه بايد 35 سال كار كنه
مشكل اينجاست
دولت مسوليت هاي اجتماعي رو به صندوق هاي بيمه تحميل كرده مثل مستمري به به دختران مادام كه ازدواج نكردن يا طلاق گرفتن و.....
اين مسوليت ها بر عهده دولت هست نه بيمه ها حالا بيمه ها كسري آرودند سن بازنشستگي رو افزايش ميدن
البته موارد ديگر هم هست كه تابناك منتشر نميكنه منم صرف نظر كردم
همينم نميدونم منتشر بشه يا نه
به نظرم این احساس خطر ورشکستگی صندوق ها جدی هست و باید زودتر از اینها هم قوانینی وضع می شد ولی باید با مطالعه و علمی باشد و برای طیف های شغلی مختلف متفاوت باشد. وضعیت صندوق های بازنشستگی خوب نیست به دلیل اینکه تعداد افراد شاغل به بازنشسته در خیلی از نقاط دنیا 25 نفر به یک نفر فکر می کنم باشد ولی در ایران به دلیل استخدام های بی رویه و بازنشستگی های سریع بعضی از مشاغل مثل معلمان دانشسرایی یا ارتشی های بورسیه که زمان دانشجویی و تحصیل هم جزو سابقه حساب می شود، این نسبت 5 الی 6 نفر شاغل به یک نفر بازنشسته رسیده است و این عملا سبب ورشکستگی صندوق ها می گردد. سوال اینجاست که چه دلیل دارد دانشجوی افسری زمان تحصیلش جزو سابقه باشد یا دبیران که خدمت نمی روند و زمان تحصیل هم جزو سابقه شون هست. از طرف دیگر دانشجویان دکتری کل مدت تحصیل دانشگاهی شان که حدود 10 الی 12 سال هست جزو سابقه شان محسوب نمی شود! چرا؟ چرا برای اینها قانون وضع نمی شود؟
پاسخ ها
مخالف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
البته برداشت‌های بی در و پیکر هم از صندوق بی دلیل نیست
زین پس کسی رنگ بازنشستگی را نمی بیند ،،، چون بازنشسته نشده با عصا و دستان لرزان خواهیم مرد و آنها هدفشان همین است تا به بازنشسته پول ندهند ،،، کاش رای نمایندگان در دید انظار بود تا در خفا قانون بی قانونی نگذارند ،،، تاسف
این قانون خلاف شرع هست . روز اول که قرارداد بستیم گفتند بازی فلان مبلغ و با پرداخت سی سال بازنشست میشوید . حالا دبه کردند و میگویند ۵ سال بیشتر باید پرداخت کنید .
هیچ وقت قانون عطف به ما فی سبق نمیشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
غش در معامله صورت گرفته که از نظر شرعی حرام است .
این مصوبه نشون می ده که چه عالی جنابانی نماینده مجلس شدن که حتی دو تا عمل ضرب و تقسیم را نمی تونند انجام بدهند چراکه متن ئمصوبه واضح است ولی رئیس مجلس می گوید نه منظور ما این نبوده. شاید هم می خواهند مردم را عصابنی کنند و بگویند اگه رای ندهید افرادی مثل ما با 2000 رای مشن نماینده و حساب همه شما را می رسند. ولی رای بی رای چون تاثیری ندارن
بزرگی می فرمود که نادانی حد و مرز ندارد. نمونه اش این دولت و مجلس می باشند.
همین حالا نیروی انسانی انگیزه ندارد و روی کیفیت کاریش تاثیر گذاشته است چه برسد با این قانون.
بنظر جامعه باید عکس العمل درستی در این زمینه و گام به گام داشته باشد.
دزدی در روز روشن! از جیب کارگر!
خدا شاهده این قانون اجرایی بشه هی کس دیگه حق بیمه پرداخت نمی کنه .
دیگه حق بیمه پرداخت نمی کنیم به جاش طلای گرمی می خریم برای آینده .
تصویب این قانون در مجلس قابلیت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری پس از تایید در شورای نگهبان را دارد .
طبق قانون هیچ قرادای نمی توان نقض کرد و طرف ناقض باید خسارت بپردازد.حالا چطور قرداد بیمه مشاغل آزاد بهمین راحتی یک طرفه نقض خواهد شد؟
سلام و احترام
لطفا جناب اقای قالیباف محبت بفرمائید تصویب بفرمائید هر کس می خواهد میتواند تا 35 سال بماند ان هم بی قید و شرط برخی مدیران کم بین مریض علیرغم رضایت روسای واحدی از اخلاق و عملکرد کارکنان ساعی ارشد و دکتر حتی رسمی قطعی حتی فرزند شهید و همسر ایثارگر ممانعت می کنند لطفا 35 سال ماندن را برای همه آزاد نمائید
آقا ما با بیمه تامین اجتماعی و شرکتی که توش قرارداد بستیم برای ۳۰ سال بازنشستگی قرارداد رو بستیم الان یک طرفه اومدن قرارداد رو دستکاری کردند. این یک ظلمه و کسی جوابگو نیست. بهترین کار اعتصابه و اینکه کسی سر کار نره تا این قانون ظالمانه لغو بشه. مرگ یبار شیون یبار.
به محض تصویب و ابلاغ قانون برنامه هفتم می روم ابطالش را از دیوان عدالت اداری می گیرم. طبق قانون اساسی هیچ قانون و مصوبه ای نمی تواند عطف به ماسبق شود و کسانی که تا ابلاغ قانون براساس قوانین قبلی اقدام به پرداخت حق بیمه کرده اند کماکان از لحاظ بازنشستگی هم تابع قانون زمان خودشان هستند.
یه نکته که تو این مساله خیلی بهش کم توجهی شده اینه :
اولا : اگه تو اروپا تا 65 سالگی هم اگه کار میکنند باید توجه کرد که تو هفته بیش از 35 ساعت کار نمیکنن و اضافه کاری در اونجا معنی تداره و طرف مثل ایرانی ها فرسوده نمیشه(حالا دریافتی رو هم در نظر نمیگیرم)
دوما : وقتی که زمان اشتغال زیاد بشه احتمال اخراج و بیکار شدن شخص هم زیاد میشه و اگر شخص در سن بالا بیکار بشه امکان کار پیدا کردنش بسیار سخت خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
اونجا دهه ها تورم تک رقمی است تحریم هم نیستند
قانون عطف به ماسبق نمیشه، خلاف شرع است
هزینه غارت صندوقهای بازنشستگی رو ما باید بدیم
بجای حل مسئله صورت مسئله رو پاک نکنید! با این روش فقط ممکنه یه مدت کوتاهی ورشکستگی صندوق های بازنشستگی رو عقب بیاندازید. ولی در نهایت آش همان آش خواهد شد و کاسه همان کاسه!
شما بجای اینکه مسئولان ناتوان و در عین حال طماع و حریص در مدیریت شرکتهای اقماری و درآمدزای این صندوقها بگذارید تا هم اونا رو نابود کنند و هم کیسه خودشونو پر کنند مدیران توانمند بگذارید تا اونا رو هم بمدت طولانی سر پا نگه دارن و هم حقوق بازنشسته ها رو پرداخت کنند.
کسی نیست به این آقایون بگوید اولا سو مدیریت در صندوق های بازنشستگی که اکنون خالی شده اتد و با بحران مالی در پرداخت حقوق بازنشستگان مواجه شده اند را چرا کارگر و کارمند جماعت باید پاسخ دهد و با این طرح فقط بحران به عقب افتاده میشود ولی حل نمیشه و ثانیا کارگر و کارمند جماعت بعد ۲۰ سال خدمت انگیزه ای برای کار کردن ندارن چون فرسوده می شوند و ثالثا اگر طرف تا ۴۰ سال خدمت کند و بعد بازنشسته شود پس کی برای قشر جوان تحصیل کرده فرصت شغلی ایجاد می شود.
اینایی که این قانون رو نوشتن تاحالا کار نکردن ببینن روزانه 12,ساعت کار چیه
کارفرما با کارگر مسن قرارداد تمدید نمی کند و تا ببیند توان کارکردن ندارد اینقدر بهش فشار میاورد تا خودش فرار کند و کارگری که نتواند شغل و درآمد داشته باشد قطعا نمی تواند حق بیمه خودش را کلا پرداخت کند پس از حقوق بازنشستگی هم چندان منتفع نمی شود. این قانون برای کارمندان دولت خوب است چون کار نمی کنند و کارایی ندارند و شغل دیگری هم بلد نیستند انجام دهند از خداشونه میزان خدمت ۴۰ سال شود چون بهتر از محیط اداره کجا می توانند اینگونه حال کنند و دو آبدارچی شبانه روز در خدمتشان باشد. مصلحت نظام باید این بند قانون را رد کندچون طبق اصل ۱۶۹ قانون اساسی و ماده ۱۰ قانون مدنی هیچ قانونی عطف به ماسبق نمی شود.
کارکنان شرکت نفت قبل از این مصوبه نیز با سن60 سال بازنشسته می شدن و اکثرا بالای 35 سال سابقه داشتن
این جماعت تا کی باید هزینه ی ناکارآمدی شون رو از مردم بیرون بکشن؟ شرم بر شما
اینها نمایندگان مردم نیستن نمایندگان بیمه ها هستن
در پاسخ به لیدی
حق عائله مندی و فرزند حق نیست بلکه وظیفه قانونی ست برای مردان. نفقه و مهریه چی؟؟ اولویت دادن به اشتغال زنان چی که خدمت سربازی ندارند و براحتی استخدام می شوند؟؟ بیمه دختران تا قبل از ازدواج چی که پسرها تنها تا ۱۸ سالگی ست؟ زنانه سازی سیستم آموزشی و کار چی که باعث بحران تحصیلی و
کاری در پسران می شود؟اگر بنا بر برابری ست همه چیزی باید برابر باشد. الان که حق حضانت نیز به نفع زنان شده. ۱۴ سال برای مردان و ۱۶ سال برای زنان و مسئولیت مالی با فقط مردان!!!! چرا کارهای خطرناک را مردان باید انجام دهند؟؟؟ و موارد بسیار بسیار دیگر . از تابناک خواهشمندیم امکان پاسخ به کامنت گذارنده را فراهم کند. چرا زنان در برابر انجام جرم یکسان مجازات کمتری نسبت به مردان می گیرند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
اتفاقا زنان در جرم مشابه مجازات سنگین تری دریافت می کنند
بهتره قوانین کیفری و احکام صادر شده رو بخونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
اولویت استخدام با مرد متاهل بچه دار هست
اولویت بعدی مرد متاهل
اولویت بعدش مرد مجرد
آمار اشتغال زنان فقط 11 درصد هست
اگر به برابری هست باید اولویت بندی استخدام رو بردارند
مجلس نماینده مردمه یا نماینده دولت هیچ چیز که به رفاه مردم کمک کنه را تصویب نکرده و تا جالاهم هرچه بوده به ضرر مردم و همیشه هم به شعور مردم توهین می کنند که ما نماینده مردم هستیم .شاسی بلند
یک روز را تعیین کنید تا مردم بیایند اعتراض کنند بدون اینکه انگ دشمن بخورند

مردم معترضند به این قانون ظالمانه
مردم تاوان مدیران نالایق وبیسواد و خودی را می دهند
این بزرگترین ظلم در حق مردم ایران است
برای جبران سوء مدیریت خودتان از عمر مردم سرمایه میگذارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قانون را باید برای کسانیکه جدید وارد میشن اجرا کنید بعد دوم بیمه بازنشستگی را در تمام بیمه ها آزاد بگذارید کسانیکه جدید می آیند از هرکدام که مایل بودن استفاده کنن سوم چرازور می‌زنید نمی تونید پس انداز های ۳۰ د رصد های جمع شده گارگران را مدیریت کنید واختلاس میکنید والان به کمبود خورد.ید جمع کنید این قوانین مسخره اجباری بیمه را ۳۰ در صد را خودمان جمع میکنیم نیاز به مستمری دادن شما بعد از ۴۲ سال نداریم
در پاسخ به ناشناس
مثل اینکه شما باید احکام را بخونی. اولویت استخدام در این کشور با زنان است. پسری که به سربازی میره جز شاغل ها بحساب میاد!!! ولی تو این دو سال دختر همسنش واجد شرایط استخدام هست!!! و میره دنبال کار میگرده. چون پسران بخش اعظمشون میرن سربازی اینجوری آمار اشتغال زنان میشه ۱۱ درصد.
چه کسی این اجازه را به اینها داده هر جوری دلشان می خواد با سرنوشت مردم بازیکنند اگر صندوق های بازنشستگی پول ندارند حقوق ها وتسهیلات انها را کنترل کنند همچنین هزاران میلیارد تومان سرمایه صندوق های بازنشستگی را به جریان بیندازند
سلام بزرگواران لطفا با سن کار نداشته باشین ولی احازه بذین هر کسی خواست 35 سال خدمت کنه تعدادشون خیلی زیاده اگر قید و شرط نگذارید تا برخی مذیران مریض ادا ذر بیارن و مدیران خاطی را مجازات کنیذ
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست