بازدید 9829

استدلال‌های مخالفان افزایش سن بازنشستگی

مصوبه افزایش سن بازنشستگی در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه کشور همچنان با مخالفت و انتقاد کارشناسان مواجه است از غیر شرعی خواندن آن تا جبران سوء مدیریت در صندوق های بازنشستگی با جیب و عمر مردم. البته دیدگاه موافقان را هم مرور کردیم.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ 25 November 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، مجلس هفته گذشته با مصوبه‌ای جنجالی در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه با هدف کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، سن بازنشستگی را تا ۵ سال افزایش داد که با بازتاب‌هایی اغلب منفی رو به رو شد؛ از غیر شرعی خواندن آن تا این فرضیه که مسئولان، سوء مدیریتشان در صندوق‌های بازنشستگی را با افزایش سن بازنشستگی جبران کردند. مخاطبان این مصوبه بی شک تا امروز، از جزئیات این قانون در صورت تصویب شورای نگهبان آشنا شده اند. بنابر آن چه مجلس مصوب کرد، از ۲ تا ۵ ماه به ازای هر سال و به میزان سال‌های خدمتی به سن بازنشستگی اضافه شده است. برای نمونه بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود. در ضمن حداکثر میزان سنوات اشتغال ۳۵ سال یا سقف سنی ۶۲ سال برای آقایان و ۵۵ سال برای خانم‌ها تعیین شد.  

ایراد شرعی؟

اگرچه ایجاد ابهام و ارائه نظر فقهی و شرعی به هر مقوله‌ای نیازمند ارائه نظر فقهاست، اما در روز‌های گذشته برخی نمایندگان معتقد بودند که مصوبه افزایش سن بازنشستگی با ایراد شرعی همراه است. از جمله سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی خانه کارگر با تاکید بر این مطلب که مصوبه اخیر مجلس برای افزایش سن بازنشستگی علاوه بر ایراد حقوقی، اشکال شرعی نیز دارد، گفت: این مصوبه مجلس ایراد شرعی و حقوقی توامان دارد. چون از نظر شرعی «عقد و عهد» بسیار در اسلام محترم است و شرایط قرارداد به‌عنوان «عقد» نمی‌تواند یک طرفه تغییر کند.  

 نباید عطف به ما سبق شود

همچنین جواد نیک بین دیگر نماینده مجلس هم گفته است: مجلس نباید قانون را به گونه‌ای تصویب کند که عطف به ماسبق شود. قانون بازنشستگی که برای مستخدمین جدید بعد از تصویب قانون است، باید سنوات خدمتش بیش از ۳۰ سال مصوب شود، نه این که عطف به ماسبق شود و بگوییم کسانی که سال‌های گذشته استخدام شده اند مشمول خدمت سنوات شوند، این خلاف قانون است و از شورای نگهبان تقاضا داریم موضوع سنوات خدمت یا بازنشستگی بیش از ۳۰ سال را تایید نکند و آن را رد کند.

نماینده کارگران چه گفت؟

علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر نیز درباره همین موضوع در نامه‌ای سرگشاده به رئیس مجلس نوشت: افزایش سن بازنشستگی و کاهش سابقه راجع به کسانی که تا قبل از اجرای قانون بیمه‌پردازی خود را آغاز کرده‌اند، با توجه به این که مراجع و علمای عالی‌قدر شیعه، بیمه را یک قرارداد می‌دانند و این مصوبه نقض یک‌طرفه تعهدات بوده و مقبول شرع اسلامی نیست؛ ازاین‌رو از جانب بیش از ۳ میلیون عضو خانه کارگر، این تصمیم را محکوم کرده و امید دارم شورای محترم نگهبان و مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام به موضوع توجه ویژه کنند و مانع از اجحاف حقوق و شرع گردند.

جبران سوءمدیریت ها؟

اما در کنار این دیدگاه ها، حشمت ا... فلاحت پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و نماینده سابق مجلس دیدگاه متفاوتی دارد و این مصوبه را معلول سوء مدیریت در صندوق‌های بازنشستگی می‌داند: «بازنشستگان، هزینه مربوط به دوره بازنشستگی خود را در زمان و موعد مقرر، طبق قانون پرداخت کرده‌اند، اما به دلیل دست اندازی‌های دولت و بی‌کفایتی‌های مدیران منصوب دولت‌ها، پولی که مردم ذخیره کردند تا در ایام بازنشستگی به آن برسند، حیف و میل شده است. در نتیجه، اکنون ما با ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی مواجه هستیم.»
(جماران-۳۰ آبان)
 
ناترازی از بین نمی‌رود  

 در همین زمینه مرتضی افقه، اقتصاددان هم می‌گوید: ناترازی ریشه اصلی این اصلاح قانون است، اما ناترازی ریشه‌های دیگری دارد که با ابتکار مجلس آن ناترازی از بین نمی‌رود و مشکلی هم حل نمی‌شود، چون ریشه ناترازی سوءتدبیر و ناکارآمدی سیستم اجرایی و اداری و انتصاب مدیران غیر شایسته است.

تغییر قانون از میانه راه، چرا؟

هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هم در گفتگو با خراسان به این نکته اشاره می‌کند که وقتی کارگری از ۲۰ سال قبل بیمه اجباری پرداخته و برای آینده خود و خانواده‌اش برای دوران بعد از بازنشستگی برنامه‌ریزی کرده است، درست و منطقی نیست که در میانه راه با تصویب قانون جدید او را مکلف کنیم که سنوات خدمتی اجباری برای بازنشستگی او دیگر ۳۰ سال نیست و باید بیشتر کار کند.
 
موافقان: راهی که دنیا رفت ما هم رفتیم

اما موافقان افزایش سن بازنشستگی چه می‌گویند؟ آن‌ها هر استدلالی که برای این مصوبه، ذکر کنند، طبیعتا ذیل تلاش برای تراز مالی صندوق‌های بازنشستگی تعریف می‌شود. دراین باره محسن نجفی خواه معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی موضوع تلاش دولت برای حل مشکلات ناترازی صندوق‌های بازنشستگی را پیش کشید و با اشاره به کاهش باروری و افزایش امید به زندگی، چنین گفت: سبک زندگی و شرایط حاکم بر کشور به گونه‌ای است که سن امید به زندگی در جامعه افزایش یافته است. وضعیت برخی صندوق‌ها به گونه‌ای است که سن بازنشستگی در آن‌ها پیش بینی شده است؛ برای مثال معلمان در ۴۸ سالگی می‌توانند بازنشسته شوند در این حکم خواسته ایم تا این افراد بتوانند به کار خود ادامه دهند؛ لذا با این مکانیزم پلکانی در کمیسیون تلفیق، حقوق مکتسبه افراد تضییع نمی‌شود در نهایت مردان در سن ۶۲ و زنان با ۵۵ سال بازنشسته می‌شوند و مشکل اشتغال و ناترازی صندوق‌ها هم برطرف می‌شود.  

اگرچه دیر، اما لازم بود

محمد اسکندری، مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری، هم به عنوان یکی از موافقان این مصوبه نوشت: افزایش سن بازنشستگی تصمیم درستی است و لازم بود؛ هرچند با تأخیر زیاد انجام شد. به نظر می‌رسد این اقدام دیرهنگام بتواند از شدت عمیق‌تر شدن بحران بکاهد؛ اما برای مدیریت بحران کافی نیست و اقدامات مهم دیگری در حوزه اصلاحات پارامتریک (سنجه‌ای) نیز لازم است. ضمن این که بهبود شیوه مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها و بهبود حاکمیت شرکتی نیز از لوازم بهبود وضعیت است. باید کسری اکچوئری (مدیریت ریسک) صندوق‌های مسئله‌داری که سیاست‌های دولت‌ها و قانون‌گذاران باعث ایجاد بحران در آن‌ها شده هم توسط دولت جبران شود. نکته دیگر این که این کار به همراه اقدامات تکمیلی دیگر، از بخشی از یک تورم بالقوه مزمن ناشی از کسری بودجه دولت که می‌تواند برای کشور بسیار مخرب باشد، جلوگیری می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۵
الان کسایی که تو تامین اجتماعی کار میکنن حقوقشون چند برابر جاهای دیگه است.اگه حقوق این افراد رو کاهش بدید و درامدهایی که این سازمان از صدها شرکت داره رو حیف و میل نکنه دیگه مشکلی واسه حقوق بازنشسته هایی که اکثرا دارن حقوق حداقلی میگیرن نیستش.
بله آقایان موافق راست میگن هزینه فرزندان آنها در خارج از کشور باید ازجیب کارگر بدبخت تأمین شود،فقط دقت کنید ببینید کیا موافق این طرح هستند
پاسخ ها
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
احسنت دقیقا همینه
والا این راه رو فرانسه رفته و الان مدت چند ساله که درگیر اعتراضات مردمی و آشوب های خیابانی شده و اونجا هم مردم قبول ندارن
پاداش های میلیاردی هیات مدیره و جقوق های چندین ده میلیونی مدیران صندوق ها در حالی هستش که با توجه به نرخ تورم عملا صندوق ها زیانده شدند . همین مدیرها باعث چنین ضرری بودن
سن رو ببرین غیر از اینکه روی مردن مردم حساب کردین برای سود بردن کار دیگری هم کردین؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
دقیقا فرانسه نا موفق بوده
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
ما هم باید اعتراض و اعتصاب شدید کنیم اگه چند روز همه کارگرا چرخ اقتصاد مملکت رو زمین بزارن اونوقت دولت میبینه هزینه این بیشتره یا پرداخت حق کارگر بدبختی مثل ما
موافقان: راهی که دنیا رفت ما هم رفتیم ((((((((((( اگر قرار راه دنیا رو بروید در همه چیز باید بروید!!!!!!!!!!!!!!! هر چه به نفع دولت و مسئولان هست راه دنیاست !!!!!!!!!!!!!!! هر چه به نفع ملت هست غرب هست و غربزدگی !!!!!!!!!!!!! جمع کنید این طرز بهانه درآوردن را !!!!!!!!!!!!!!!! تا کی دورغ و مماشات با ملت !!!!!!!!!!!!! قیمت بنزین در جهان در ایارن ارزان پس باید همان قیمت جهان باشد خوب آیا کیفیت بنزین شما یورو 2 یا 3 هست که قیمت بهای بنزین یورو 6 را میخواهید !!!!!!!!!!!!!! آیا بابت مالیات گیری مثل دنیا حاضر به دادن خدمات و حق شهروندی هم مثل دنیا هستید مطمنا جواب نه خواهد بود))))))))))))))))))
عدالت کجاست اسلام کجاست انسانیت کجاست ظلم و بی عدالتی بیشتر از این
عدالت کجاست دین واسلام وشرع کجاست تا این حد ظلم وحق خوری
اگر دولت متولی پرداخت شاغل و بازنشسته فرض کنیم, یک باز نشسته در اواخر دوران خدمت خود در اوج دریافت حقوق برای ان شغل میباشذ و با بازنشستگی ان شخص حقوق و دریافتی تو اضافات تا نصف کاهش پیدا میکند , که با نصف حقوق فرد بازنشسته میتوان یک جوان تازه نفس به سیستم تزریق کرد, و سیستم را فعال و جوان کرد,برای یک مرد بالای شصت ایجاد انگیزه و شوق انهم در سیستم ایران بسیار دشوار خواهد بود ضمن اینکه باید چاره ای برای افزایش حقوق سالیانه انها در سالهای اضافه شده نمود چون بر پایه اخرین حقوق میبایست حقوق بازنشستگی پرداخت کرد و با فرض افزایش حقوق تا پنج سال هیچ سازمانی نباید استخدام داشته باشد ,و.......
معلولین توان کار با شرایط بازنشستگی جدید را ندارند به خاطر خدا به داد معلولین برسید حال حاضر هم با مشکلات طاقت فرسایی مواجه هستیم .
راه حل اساسی جلوگیری ازدزدیهاواختلاس های آقایان هست.
تنها خانم جلودار زاده به ایراد شرعی مصوبه افزایش سن بازنشستگی اشاره نکرده اند و حجت الاسلام نصیرایی نماینده مجلس به عنوان یک روحانی و کارشناس دینی هم به این مساله اشاره کرده اند .
دولت اول سهم بدهی خودش به بیمه بده۹۰درصد مشکلات حل میشه....اینکه ندادن هیچ امثال سعید مرتضوی و حالا هم ایناا دست درازی به سرمایه های مردم میخوان جبران وشاید هم زمینه اختلاس کلان دیگری رو بکنن....سید محرومان که ادعای احقاق حق بیمه و کارگران داشت وهمش دغدغه درد مردم کجاست ....این درد احساس نکرده هنوز ........
اگر سن باز نشستگی بالا بره پس جوانها کی برن سر کار یک آدم 63 ساله دیگه چه کاری از دستش میاد
من کارگر اگه یک امید داشتم توزندگی همین بازنشستگی بود که ازاین هم ناامید شدم
آقای نجفی این افزایش سن امید به زندگی که شما از آن حرف می زنید مربوط به سالهای قبل است و با بلایی که دولت سیزدهم به سر ملت آورده سالهای بعد باید محاسبه کنید ببینید چند است به قول معروف " این دهلی که دولت سیزدهم نواخته صدایش بعدأ در می آید "
حالا یه مطلب برای رسانه هایی که خبری برای پخش ندارن پیدا شد . هر چند وقت یکبار ابن موضوع رو پیش میکشن و خون به جگر مردم میکنن . بابا مسئولین بی کفایت سن بازنشستگی رو بکنید ۶۳ سال . خلاص .
مدیری که توانایی مدیریت صندوق بازنشستگی را ندارد از بی تقوایی اوست که قبول کرده ،کار کردن بالای 30سال هبچ کارایی جز فرسوده شدن وازبین رفتن سلامتی هیچی درش نیست این همه جوان تحصیل کرده جویای کار داریم ،آقای رئیس جمهوری که میگفتی سالی یک میلیون شغل میشود ایجاد کرد کجایی ،؟!کجاست ؟!
مدیرسابق صندوق باز نشستگی مواق این طرح. آدم خندش میگیرهاون موافق نباشه کی باید موافق باشه ههههه
راستی اگر مجلس بعدی اومد و گفت سن بازنشستگی رو به خاطر جلوگیری از بیکاری بازنشستگان باید برد بالا و گفت سن بازنشستگی میشه 70 سال و 40 سال کارکرد، باید چیکار کنیم؟؟
یا اصلا گفت کار تا مرگ ؟؟!!... هآآآآآ....؟؟؟؟؟!!!!...
نگو نمیشه. ما می توانیم. کار نشد نداره.
اگر برای جبران کسری صندوق ها این طرح پیشنهاد شده ، جواب نمیده چون علت کسری صندوق ها عدم ایجاد اشتغال است و وقتی یک جوان ببینه باید 35 سال کار کنه تا بازنشست بشه اصلا بیمه نمیشه و نتیجه بر عکس می شه . ثانیا کسانی که الان سر کارند با فرض اینکه در 30 سالگی بازنشسته میشن اومدن سر کار و خلاف قانون و شرع که تا مردی کنین .
من فقط اینو می‌دونم توی این چهل سال اینا رو شناختم بجز ظلم کردن هیچ کاری برای مردم نمیکنن اسلام رو بهانه کردن
کارمند بانک دولتی هستم حدود بیست سال سابقه دارم
ماهی ۱۶ تمن حقوق میگیرم
از صبح تا بعد از ظهر با همه قشر آدم سرو کله میزنم
از پنج نیم صبح بیدارم چون باید ۶نیم سر کار باشم
جمعه و روزهای تعطیل هم بابت دستگاه خود پرداز به شعبه مراجعه میکنیم
کار ما پر از استرس و فشار عصبیه
تا تو سیستم نری متوجه نمیشی
جابجایی یه صفر آبروت میره
چرا سختی کار به ما نمیخوره
تازه باید بیش از سی سال کار کنیم ؟
این عدالته ؟
این مجلس انقلابیه
این اسلامه
خدارو خوش میاد
نمی‌فهمم چرا کسی از مسئولین به فکر مردم نیستن
من که راضی نیستم
و در آخرت یقه افرادی که این ظلم ها رو میکنن خواهم گرفت
آقا ما. نخواهیم. ۳۰ سال ۳۰٪حقوق خودمان را نریزیم تو حلق تامین اجتماعی جی کار باید بکنیم .می‌خواهیم خودمان صندوق تشکیل بدیم .عطای دولت رو به لقاش بخشیدیم .به چهار تا صندوق زپرتی دولتی یه صندوق درست حسابی نیست تو این مملکت .تامین اجتماعی شده قلک دولت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار