بازدید 6576
با تحولات منطقه و جهان

سقوط جنگنده آمریکایی در شرق مدیترانه/ دعوت رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران/ سه شرط ارمنستان برای توافق صلح با جمهوری آذربایجان

سقوط جنگنده آمریکایی در شرق مدیترانه، دعوت رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران، سه شرط ارمنستان برای توافق صلح با جمهوری آذربایجان، برگزاری رزمایش دریایی ژاپن با مشارکت آمریکا، استرالیا و کانادا و حمله پهپادی مقاومت به دو پایگاه آمریکا در عراق و سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۰۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲ 12 November 2023

سقوط جنگنده آمریکایی در شرق مدیترانه/ دعوت رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران/ 3 شرط ارمنستان برای توافق صلح با جمهوری آذربایجان

بین الملل تابناک: سقوط جنگنده آمریکایی در شرق مدیترانه، دعوت رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران، سه شرط ارمنستان برای توافق صلح با جمهوری آذربایجان، برگزاری رزمایش دریایی ژاپن با مشارکت آمریکا، استرالیا و کانادا و حمله پهپادی مقاومت به دو پایگاه آمریکا در عراق و سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

سقوط جنگنده آمریکایی در شرق مدیترانه

بامداد یکشنبه، مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در اروپا اعلام کرد که یک فروند هواپیمای ارتش این کشور، روز جمعه حین پروازهای تمرینی در شرق دریای مدیترانه سقوط کرده است.

در این بیانیه ضمن تاکید بر عدم انتشار نام یا تعداد نیروهای آمریکایی سرنشین در این هواپیمای نظامی، گفته شده که علت حادثه در حال بررسی است.

این اتفاق با اعزام و استقرار دو ناو هواپیمابر آمریکایی به شرق مدیترانه برای نشان دادن حمایت از رژیم موقت صهیونیستی و جنگ علیه نوار غزه همزمان شده است.

دعوت رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ولی عهد سعودی در حاشیه نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض، دعوت خود از محمد بن سلمان برای سفر به ایران را تجدید کرد.

 علی رضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در این ارتباط در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: «آیت الله دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی با امیر محمد بن سلمان ولیعهد و رئیس هیات وزیران عربستان دیدار و گفت‌وگو نمود. آقای رئیس جمهور دعوت خود را از امیر محمد برای سفر به ایران تجدید کرد.»

سه شرط ارمنستان برای توافق صلح با جمهوری آذربایجان

«نیکول پاشینیان» روز شنبه در «مجمع صلح پاریس» گفت که در ماه‌های آینده یک معاهده صلح با جمهوری آذربایجان بر اساس سه اصل مورد توافق در مذاکرات بروکسل امضا کند.

به گزارش خبرگزاری «آرمناپرس»، پاشینیان گفت: اصل اول این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند، به طوری که مساحت ارمنستان ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع و جمهوری آذربایجان ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع است.

اصل  دوم این است که ارمنستان و جمهوری آذربایجان تعهد بی قید و شرط خود را به اعلامیه ۱۹۹۱ آلماآتا به عنوان مبنای سیاسی تعیین مرزها تایید می‌کنند.

به گفته پاشینیان، اصل سوم اصل مقررات حمل و نقل برای رفع انسداد تردد ترانزیت در منطقه و برابری همه کشورهاست.

بر اساس این گزارش، جنگ دوم قره‌باغ بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد و پس از تحمیل تلفات به دو طرف، سرانجام نهم نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند.

جمهوری آذربایجان در نتیجه درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال ۲۰۲۰ توانست بخش اعظم سرزمین‌های خود را از نیروهای ارمنی در قره‌باغ پس بگیرد.

 در پی عملیات نظامی برق‌آسای سپتامبر امسال باکو در قره‌باغ هم جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی اعلام انحلال کرد و تقریباً همه ساکنان ارمنی این منطقه به ارمنستان گریختند. روسیه تنش‌ها بر سر این منطقه را مختومه اعلام کرده و در تلاش است با امضای توافق صلح، بین دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار کند.

 در تحولی دیگر، یک قانونگذار ارشد ارمنستان، ادعای جمهوری آذربایجان درخصوص بازگرداندن هشت روستا به این کشور را رد کرد و گفت که ارمنستان می‌خواهد معاهده صلح بدون مشکل را با باکو امضا کند.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای به مناسبت سومین سالگرد آتش بس با ارمنستان با میانجیگری روسیه مدعی شد که ارمنستان هشت روستای جمهوری آذربایجان را اشغال کرده و به این کشور تحویل نداده است.

برگزاری رزمایش دریایی ژاپن با مشارکت آمریکا، استرالیا و کانادا

عصر شنبه، نیروی دریایی ژاپن در بیانیه‌ای از آغاز رزمایش نظامی مشترک سالانه خود با مشارکت آمریکا، استرالیا و کانادا در اقیانوس آرام خبر داد.

 در این بیانیه آمده است: فیلیپین نیز امسال برای اولین بار به عنوان ناظر در این رزمایش حضور داشت.

آکیرا سایتو، معاون نیروی دریایی ژاپن درباره این رزمایش به خبرنگاران گفت: رزمایش «آنوالِکس» (Annualex) به رهبری ژاپن، روز جمعه با عملیات نیروهای دریایی ایالات متحده، استرالیا و کانادا و با حضور فیلیپین به عنوان ناظر در اقیانوس آرام آغاز شد.

وی افزود: با توجه به تهدیدهای فزاینده‌ای که امنیت دریایی را تهدید می‌کند، هماهنگی و همکاری همه جانبه برای اطمینان از ثبات امنیت دریایی در اقیانوس آرام ضروری است.

کارل توماس معاون فرمانده ناوگان هفتم آمریکا نیز در رابطه با برگزاری این رزمایش گفت: امنیت این منطقه دریایی برای کل جهان مهم است.

توماس با اشاره به حضور چهار کشور ژاپن، آمریکا، استرالیا و کانادا در این رزمایش دریایی، خاطرنشان کرد: هرچه نیروهای ما بیشتر با هم کار کنند و عملیات‌ و تمرین‌های ما چندجانبه‌تر باشد، امنیت دریایی این منطقه افزایش خواهد یافت؛ بنابراین، خوشحالم که ژاپن از فیلیپین هم دعوت کرد تا به عنوان ناظر در این رزمایش دریایی باشد.

به نوشته اِن اچ کِی، نیروی دریایی ایالات متحده در اقیانوس آرام دارای دو ناو هواپیمابر از جمله یو اس اس کارل وینسون (USS Carl Vinson) است.

ناظران بر این عقیده هستند که ارتش آمریکا می‌خواهد قدرت بازدارندگی خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین و درگیری بین (رژیم) اسرائیل و حماس حفظ کند.

حمله پهپادی مقاومت به دو پایگاه آمریکا در عراق و سوریه

مقاومت اسلامی عراق ظهر امروز اعلام کرد که پایگاه آمریکایی "رمیلان" در سوریه را با دو پهپاد هدف قرار داده که به دقت به اهداف خود اصابت کرده اند.

شبکه المیادین پیشتر به نقل از منابع خود در خبری فوری از هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در شهرک الرمیلان در عمق خاک سوریه خبر داده بود.

دو منبع امنیتی ظهر امروز به رویترز نیز گفتند که پایگاه هوایی "حریر" آمریکا در مجاورت فرودگاه اربیل در شمال عراق با یک پهپاد هدف قرار گرفته شده است.

منابع رسانه ای روز جمعه هم از حمله پهپادی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه خبر داده بودند.

به نوشته این منابع، پایگاه «التنف» آمریکا در مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرد، از تاریخ هفدهم اکتبر تاکنون، ۴۵ تن از نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه زخمی شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
دعوت از بن سلمان . پس چی شد این همه شعار علیه آل سعود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
مگه کسی از شعارها عقب نشینی کرده. برای مصلحت اسلام و کشور لازمه یه مدت هم اوضاع این شکلی باشه وگرنه نابودی آل سعود حتمیه.
mohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
بن سلمان بچه خوبی شد حرف گوش کن شد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
سیاست درست همزیستی با صلحه
سی سال تمام کدوم کشور بود که بنزین و سوخت ادوات جنگی ارمنستان متجاوز و اشغالگر رو تامین می کنه تانک هایی سال 1990-92 زن و بچه مسلمانان رو قتل عام می کردن خونه های مردم رو خراب می کردن کدوم کشور مسلمونی بود که سوخت های اینا رو تامین میکرد؟
کسی در مورد سقوط جنگنده آمریکا نظری نداره.چطور بود؟؟مزه داد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
همه مزه ها مال خود شما و دوستانتان که انقدر شیرین هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
کسانی که می گویند دین من انسانیت است باید بپذیرند که قتل ۱۱ هزار انسان در غزه تبعاتی دارد این دین حالا حالا ها با صهیونیست‌ها و امریکا کار داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
روزمان را ساخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
خودش سقوط کرده شما که نزدی که خوشحالی
آل سعود که قرار بود نابود بشه ... پس چی شد ؟... دوباره که داریم باج میدیم ...
هشت روستای جمهوری آذربایجان محصور در خاک ارمنستان بصورت برون بوم متعلق به آذربایجان است وباید به جمهوری آذربایجان بازگردانده شود. مگر اینکه ارمنستان خاک معوض بدهد.
از کشورهای افریقایی فقط مصر وبعضا لیبی جزو خاورمیانه به شمارمیروند.بهتراست سایت تابناک تصویردیگرکشورهای افریقایی را ازاین بخش حذف کند
جالبه پاشینیان سه اصلی را به عنوان شروط صلح با آذربایجان مطرح نموده که در ۱۹۹۱ خودشان همین سه اصل را زیر پا گذاشتند
از گردش روزگار غافل نشو که گهی زین به پشت و گهی پشت به زین است
این پاشینیان در تهران که میگفت قراه باغ مال ارمنستانه نقطه تمام. الان با پر رویی شرط هم میزاره. سرزمینهای آذربایجان با خون شهدایمان باز پس گرفته شده اند و آذربایجان نباید به همین سادگی با این متجاوزان و اشغالگران صلح بکنه بلکه باید شروط خودش رو دیکته کنه به هکوری چشم حامیان ارمنستان.
اسرائیل و ارمنستان دو دولت ترور ساخته غرب است برای برهم زدن ارامش منطقه هیچکدام ریشه تاریخی ندارند هر دو باید منطقه اشغال کرده رو خالی کنن
هر کس شاخ شونه بکشه برای ما از مرگ بدتر براش داریم
یه موقعی شاخ شده بود الان گوگولی شده.
دم رییسی گرم شاخه شو شکست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی