بازدید 34281
پنج ماه تا پایان سال؛ سرانجام خبر خوش رسید

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیات وزیران/ وزیر صمت: باید نگران «ارز» هم باشیم!

عباس علی آبادی وزیر صمت، درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. حال باید دید شرایط واردات برای عموم مردم چگونه تعیین شده است؟!
کد خبر: ۱۲۰۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 22 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از قوانینی که سازوکار اجرایی شدنش بسیار زمان بر شده، قانون واردات خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از پنج سال است؛ قانونی که پس از تصویب در مجلس و شورای نگهبان، راهی دولت و وزارت صمت شد تا آیین نامه آن مراحل کارشناسی و تدوین را پشت سر گذارد. 

سرانجام وزارت صمت نیز در موعد قانونی، آیین نامه پیشنهادی را به هیات وزیران ارسال کرد. اما در این میان، ایراداتی مطرح شد و سرانجام منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت)، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.

در متن این نامه آمده بود: "پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰  تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی، به پیوست، متن پیش‌نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره‌برداری به حضور ارسال می‌شود. "

پیش‌نویس اصلاحی که با توجه به صحبت‌های چند ماه قبل یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر پیشنهاد وزارت صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده بدون سقف ارزی و حجم موتوری و به ازای هر کد ملی برای عموم مردم، گمانه زنی‌هایی را پیرامون احتمال تغییراتی در موارد مذکور تقویت کرد.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت وزیران/ وزیر صمت: باید نگران «ارز» هم باشیم!

تا جایی که خبر‌های غیررسمی بیان داشت: قرار بود واردات خودرو‌های کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند؛ بنابراین شواهد نشان می‌دهد با این تصمیم عجیب، خبر خوش "هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده"، از آیین‌نامه حذف شده است.

اما با وجود تغییرات احتمالی در پیش‌نویس اصلاحی، موضوع مهم‌تر زمان نهایی برای تعیین تکلیف آیین نامه بود که هنوز به سرانجام نرسیده بود، تا جایی که خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به چالش تامین ارز از سوی بانک مرکزی و الزامات سازمان استاندارد در این فرآیند، وعده داد تا قبل از پایان مهرماه، تکلیف این آیین نامه مهم روشن شود.

زمانی که به نظر می‌رسید به پایان رسیده و هنوز خبری نیست تا اینکه ساعاتی قبل وزیر صمت در این باره توضحیاتی داد. عباس علی آبادی روز یکشنبه (۳۰ مهر ماه) پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. وزیر صمت افزود: «دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن ابلاغ آیین‌نامه خودرو‌های خارجی دست دوم گفت: خودرو‌های دست دوم پدیده معمولی نیستند، ممکن است قدیمی باشند و باید استاندارد‌ها را بگذرانند و مقرراتی بر آن‌ها حاکم شود؛ بنابراین بحث و صحبت درباره این خودرو‌ها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت وزیران/ وزیر صمت: باید نگران «ارز» هم باشیم!

اما در این میان، موضوع مهم تامین ارز و نگرانی‌های بانک مرکزی که از ماه‌ها قبل به عنوان مهم‌ترین مانع در برابر واردات خودرو‌های دست دوم مطرح بود، در صحبت‌های وزیر صمت نیز مورد اشاره قرار گرفت. به گونه‌ای که علی آبادی تاکید داشت: از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای واردات این خودرو‌ها اقدام کنند، باید نگران «ارز» هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند. به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد، یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.

تعداد بازدید : 677

علی آبادی همچنین در پاسخ به فردی که از سود بالای خودروی قسطی گلایه داشت، گفت: پیشنهاد می‌کنم برای خرید خودرو صبر کنید، چون وضعیت این بازار در حال بهبود است. در حال حاضر واردات خودروهای نو در حال انجام است و آیین نامه خودروهای دست دوم هم به زودی ابلاغ می‌شود. واردات خودروهای برقی هم آزاد است. سیاست ما اصلاح هوای شهرهای آلوده است.

وزیر صمت ادامه داد: تامین ارز خودروهای برقی در دستور کار است و مقرر شده ابتدا در اختیار تاکسی‌ها و بعد مردم عادی قرار گیرد.

بنابراین با توضیحات وزیر صمت مشخص شد که آیین نامه واردات خودروهای کارکرده یا همان دست دوم در هیات وزیران به تصویب رسیده است و حالا باید منتظر ابلاغ آن و رسانه ای شدن مواد این آیین نامه باشیم. 

مشخصا شرایط واردات برای اشخاص حقیقی از مهم ترین موضوعات آیین نامه است تا تعیین شود که مردم به ازای کارت ملی یا به ازای کارت بازرگانی اجازه واردات خودرو به کشور را دارند. همچنین حجم موتور و سقف ارزی از دیگر مسائلی است که مورد توجه است. هرچند در هفته های اخیر، غیررسمی گفته شد در آیین نامه مورد نظر دولت، دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند و همچنین تنها خودرو‌های تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود به کشور دارند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
کشور با این ثروت لباس تاناکورا ماشین دست دوم یک سوم جمعیت زیر خط فقر بالاخره نمیخواهید چند تا فرد کاردان اضافه کنید
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
جالب تر ش اینه که ، مافیای عریض و طویل خودرو اجازه ورود همون تاناکوراش رو هم نمیده تا میادا چرخه چندصد هزار میلیاردیشون بهم نخوره.
اوایل وزارت این وزیر یه چند بازی صحبت های انتقادی از خودرو کرد، اما به این هم زود فهموندن که زیادی پاشو از گلیم خودش فراتر نگذاره!
مگه شوخیه بازار 1.5میلیون خودرو بالای نیم میلیاردی. شما رانت تامین قالپاقای اونها رو هم داشته باشی میشه سالانه 6 میلیون قالپاق، میشه سالانه 30 میلیارد.
حالا حساب کن پدرخوانده لاستیک ایران باشی، 10 همت بازار شما خواهد شد(فقط برای فروش به کارخانه برای خودروهای صفر) ،
مگه مجوز از ارشاد، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی،کمیته امداد،مسکن و شهرسازی........... و سایر ادارات و ارگانها رو گرفتین تا آیین نامه اون تنظیم بشه؟
خودتان که سال های سال مدیرعامل شرکت عریض و طویل مپنا بودید چه کار کردید؟ هیچی فقط مونتاژ که اون هم با تحریم ها به آب رفت. تو هر زمینه مدعی. گاز و نفت و پتروشیمی و هواپیما و نیروگاه و تجهیزات پزشکی و اترژی نو و خودروی برقی که دقیقا تو تمامی این زمینه ها کمبود و مشکل و واردات وجود داره. چند نفر کارت بازرگانی دارن تو این کشور؟ دوره این سیاه بازیا تموم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
مشخصه هیچی از مپنا نمیدونی . کاش اول دستاوردهای مپنا رو میدونستی بعد اظهار نظر میکردی
(به همین دلیل مباحث طولانی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها انجام شد و دولت مصوب کرد یک کمیته ناظر به این مساله نظارت کند تا توده مردم از این موضوع زیان نبینند.) قطع یقیین بدانید تمام تلاش ها در این مدت طولانی در جهت عکس همین جمله بوده. مافیا مافیا مافیا
هر وفت یکی خواست حرف از حمایت بزند بهش شک کنید. در عوض یکی عملا از توده مردم حمایت کرد و مردم باور داشتند که کاری به نفع مردم انجام شده است آنموقع است که نور امید در دل همه خواهد تابید.
گفته میشود در تامین ارز دارو هم در فشار هستیم ... چگونه پس ارز این ماشین های وارداتی تامین میشود؟ همین خودروهای مثلا چینی ؟؟ واقعا متعجبم چرا امریکا اینها را تحریم نمیکند ! اما حالا شما یک واگن قطار یا یک قسمت از هواپیما را از چین وارد کند ، میگویند تحریم و نمیشود
گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: یک فرصت پدید آمده که شاید بزرگ‌ترین فرصت همه تاریخ کشورمان از گذشته تا امروز و حتی تا آینده‌ای بسیار دور باشد. آیا این بار قدر فرصت را می‌دانیم یا باز این را هم مانند دیگر فرصت‌ها از دست می‌دهیم؟ ماجرا این است که در این دو سال اتفاقاتی در پیرامون‌مان رخ داده که چه آن را عمدی و برنامه‌ریزی‌شده از سوی بازیگران پنهان بدانیم و چه پیامدهای ناگزیر و ناخواسته این رخدادها، یک چیز قطعی است و آن اینکه برای کشورمان شرایطی منحصربه‌فرد را رقم زده است.

داستان این است که هم «چین» و هم «هند» با مجموع جمعیتی حدود 35 درصد جمعیت جهان، برای آنکه بتوانند رشد اقتصادی امروزشان را خارج از اراده رقبا ادامه دهند، چاره‌ای جز این ندارند که مسیرهای تجاری خارج از اراده و کنترل رقبا بیابند.

چین برای دستیابی به چنین هدفی پروژه «راه‌آهن جاده ابریشم» را در دستور کار قرار داد. راه‌آهنی که قرار بود پس از گذر از آسیای میانه، از طریق «روسیه_ اوکراین_ لهستان» به اروپا برسد. پروژه‌ای که با جنگ اوکراین به بن‌بست خورد و این‌گونه که از ظواهر امر پیداست، با گرم نگه‌داشتن تخاصم روسیه و اوکراین از جانب آمریکا، چشم‌اندازی برای بازشدن این بن‌بست دیده نمی‌شود.
چه عجب مافیا اجازه داد خودرو دست دوم وارد بشه البته هنوز مشکوکم من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
بزار وارد بشه بعد خوشحالی کن این صحبتا در راستای امید درمانی هست
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
اره ولی اونم دست خودش باشه چون اگه قرار بود هر کارت ملی بتونه از ارز خودش خودرو وارد کنه هم قیمت خودور داخلی از دست مافیا در میاومد هم واردات خودور خارجی ولی مافیا دیده اینطوریه نترس واردات خودور خارجی را کرده کارت بازرگانی که باز هم خودش باشه و خودش سود تو اینور بیشتره اگه هم کارت ملی بشه باز هم دستش بازه میره سراغ ارز و سود خودش را از بالا بردن قیمت ارز میبره شما وقتی فیلم می بینی که حتی غربیها از دست مافیا نمی دونند چیکار کنند و باهاش مبارزه می کنند علتش اینه علتش اینه که مثل اختاپوس بعد از مدتی همه چی رو تو دستش می گیره و اجاره هیچ تغییری که به نفعش نباشه را نمی ده
واقعا زشت هست....هر روز یک داستان....کلا لغو بشه بهتره تا هر لحظه یک تبصره و یک قانون باعث سردرگمی همه بشه
شما نگران ارز نباشین. همه اونایی که قصد خرید ماشین خارجی دارن، اندازه خرید یک ماشین تو خونشون برای روز مبادا ارز ذخیره کردن.
باید نگران ارز باشیم؟؟؟!!خدا شفات بده!
چند ماه از وعده واردات خودرو گذشته و هنوز خبری نشده
چند ماه از وعده واردات خودرو گذشته و هنوز خبری نشده
واردات واقعی خودرو به گونه ای که وضعیت بازار را اصلاح کند اتفاق نخواهد افتاد.
در پاسخ به وزیر صمت باید عرض کنم که قیمت خودرو ملاک قیمت گذاری کالاها و حتی مسکن شده به گونه‌ای که مالکین آپارتمان میگویند قیمت آپارتمان ناچیز و در حد یه خودرو چینی است! و ....
وضعیت خودرو یکی از دلایل نارضلیتی اجتماعی مردم است دولتمردان بزرگوار انقلاب و آرمانهای ان را فدای کوته فکری و منافع شخصی خود نکنید به خودتو بیاین قبل از تینکه خیلی دیر بشه
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
واقعا دستت درد نکه دقیقا قیمت خوردور است که قیمت همه چیز را در این مملکت تعیین کرده ولی مافیا بازار ارز را هم در اختیار داره اگه واردات خودرو را به مافیا ندهند میره سراغ ارز و اگه بدهند خوب سودش را از اون بازار خودرو دست دوم می بره چون دیگه دست مردم کوتاه شده و بازار دست خودش هست
با سلام
جالب ست که وزیر محترم به عنوان متولی این اطلاع ندارند از اینکه چه شرایطی برای مردم در این آیین نامه در نظر گرفته اند و منتظر ابلاغ هیات دولت به ایشون و مردم هستند. بعبارتی می‌توان تصور کرد که ابلاغیه در جای دیگه ای تنطیم شده و با نام هیات دولت صادر میشه و همچنان دارندگان کارت بازرگانی انحصار واردات را در اختیار دارند....
اوضاع روند بازار خودرو به گفته کارشناسان با دلیل های:
منابع دلار های آزاد شده
شروع واردات خودرو هم صفر و هم‌ کار کرده
از طرف دیگه بالا رفتن تیراژ تولیدات داخلی و مونتاژی
خرید و قرارداد بستن اکثر مردم تا سال آینده از سامانه یکپارچه..
با این تفاصیر و دلیل های مهم روند قیمت خودرو شدیدا کاهشیه
اگر واردات با قیمت ارزهای فعلی بخواهد انجام شود ، خودرو سازهای داخلی ورشکسته تر خواهند شد . از طرفی ارز کافی هم در اختیار نیست .
اگر امکان واردات با ارز برای افراد مهیا شود قیمت ارز به دلیل درخواست زیاد ، به شدت افزایش خواهد یافت و این همان چیزی لست که مطلوب سیستم است تا کسر بودجه اش را تامین کند . و صد البته گراتی بیشتر و به دلیل محدویت های منابع ارزی امکان استمرار واردات را هم نخواهیم داشت
همون یک میلیون نفری که کشورهای دیگه خودرو دارن اگر مجوز داشته باشن همشون ماشینشون رو میارن ایران یک دلار ارز هم خرج نمیشه .
پس مردم را حذف كرديد
و براي خودي هاتون كه كارت بازرگاني دارند ، اين امر ممكن شد

مي توان نتيجه گرفت :
به نام مردم و به كام رانتخواران و نهادهاي قدرت
کی باید باشه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
مطمئن باشید میزان ارز مورد نیاز برای واردات خودرو دست دوم بسیار کمتر از میزان ارز برای به اصطلاح تولیدات داخل خودرو است که به صورت سی کی دی وارد می شوند و به عنوان تولید داخل عرضه می شوند
چقدر بدبخت شدیم که بااین همه ثروت خدادادی باید ماشینهای دست دوم کشورهای دیگه رو سوار بشیم ...............وااسفا
باز مافیای خودرو دست بکار می شوند...
ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان....
یک نکته ی که باید یادآوری کنم این است که تمام تلاش های شما چه به نتیجه ورود خودرو نو و دست دوم به ایران بیانجامد یا نیانجامد تنها و تنها و فقط و فقط به طور انحصاری در راستای منافع (سرمایه داران) و (مافیای) پول و ثروت در ایران است من که یک جانباز هستم ونیاز به خودرو اتوماتیک دارم هر وقت شما یک قدم قانونی برای تأمین نیاز امثال ما برداشتید مردم خواهند دید که خدمت میکنید به مردم(دولت مردمی!!!!!!!؟؟؟؟؟؟) کدوم مردمی!!!!!! پس ما مردم نیستیم چند هزار جانباز مثل من قطع پای چپ هست که نیاز به خودرو اتوماتیک دارد چند هزار جانباز قطع پا از بالای زانون هست که نیاز به خودروی اتوماتیک دارد آیا شما قدمی برای آنها برداشتید!!!؟؟؟
همه آنچه میگویید شعار و دروغ و ریا و برای رای آوردن است وبرای اینکه بگویید دیگران بد بودند و شما خوب نه دیگران خوب بودند نه شما
چنان عوارضی و مصیبتی سر مردم میارند که کسی وارد نکنه مگر افراد و شرکتهای خاص
خیلی هم عالی
البته اگر این رانت خوارها بگذارند که امکان واردات خودرو دست دوم توسط هر متقاضی به تصویب برسد
هیچ جای دنیا اینطوری خود رو وارد نمیکنن.کلا لقمه رو چند بار دورسر خود میچرخونن تا یک لقمه بخورن وکلی وقت وانرژی وهزینه برای کشور ومردم میتراشن ودرآخر هم همیشه عقب هستیم.مافیای خودرو و کاسبان تحریم منافع دارن فقط دارن کشور ومردم رو بازی میدن
دنیا در حال تولید خودروی برقی و هیبریدی و ..ما بع عنوان پیشگام تولید خودرو در آسیا الان به دنبال واردات دست دوم های بقیه دنیا هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
اون آقایی که از مپنا و دستاوردهایش حمایت می کند بگه مپنا که مدعی ساخت هست بازار رو دست بگیره و ارزبری هم نداشته باشه . حالا بماند تو سفارش لوکوموتیو مونده. اگر تو نیروگاه هم خودکفا بود که الان مشکل کمبود برق نداشتیم.
باز هم وزارت تجارت نتوانست حریف دلالها شود . لذا با دستکاری آِئینامه حقوق مردم رابه تجار واگذار نموده است.
طولانی بودن تایید این طرح برای اینه که راهای بیشتری برای سود مافیای واردات که پیدا کنند ، همین جوریه الان ۲۲۰ درصد گمرکی میخوره احتمالابرتی مردم عادی ، خودروها رو هم خریدن آماده کردن مافیای عزیز که معلوم نیست کدوم وزیر و مسئولی هست، آماده برای خال کردن جیب مردم، چرا باید کارت ملی رو بردارن، چرا باید این همه سود گمرک زیاد باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار