بازدید 14601
تغییرات مهم در آیین نامه پیشنهادی واردات خودروهای کارکرده

نگرانی از جهش قیمت دلار، «واردات خودرو کارکرده» با هر «کد ملی» را منتفی کرد/ رانت جدید خودرویی به چه کسانی می‌رسد؟

طبق وعده وزیر اقتصاد، این روزها باید آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به نتیجه نهایی برسد. این در شرایطی است که خبرها از اصلاحیه پیش نویس وزارت صمت حکایت دارد و دیگر قرار نیست واردات خودرو به ازای هر کد ملی صورت بگیرد!
کد خبر: ۱۱۹۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 10 October 2023

نگرانی از جهش قیمت دلار، «واردات خودرو» با هر «کد ملی» را منتفی کرد/ رانت جذاب به تجار می رسد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کمتر از دو ماه قبل، یکی از نمایندگان مجلس از جزئیات آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودرو‌های کارکرده به هیات دولت خبر داد و گفت: این آیین نامه شامل هشت ماده است و سقف این خودرو‌های کارکرده برای ورود به داخل کشور، با عمر پنج سال است؛ یعنی از یک روز کارکرد تا سقف پنج سال.

همچنین از دیگر نکات مهم آیین نامه مورد نظر وزارت صمت تاکید بر این بوده که: اشخاص حقیقی یعنی عموم مردم می‌توانند نسبت به ورود یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی توسط همان فرد و بدون نیاز به ثبت سفارش، از محل سپرده ارزی خود که به تایید بانک مرکزی رسیده باشد و با رعایت سایر قوانین و مقررات، اقدام نمایند؛ یعنی اشخاص حقیقی هم می‌توانند برای خودشان یک خودروی کارکرده وارد کنند. همچنین سقف دلاری و سقف حجم موتور در نظر گرفته نشده است.

این چکیده‌ای بود از خبر خوش چند هفته قبل برای واردات خودرو‌های کارکرده که می‌توانست بازار را به سمت کاهش قیمت‌ها هدایت کند. اما در روز‌های اخیر برخی خبر‌ها حکایت از این داشته که متن آیین نامه مذکور با تغییراتی همراه شده است. به گونه‌ای که منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مهدی قاسمی علی‌آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر حیات دولت)، پیش‌نویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.

در متن این نامه آمده بود: "پیرو نامه شماره ۱۰۱۴۷۱۰  تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در خصوصی، به پیوست، متن پیش‌نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره‌برداری به حضور ارسال می‌شود."

با این خبر، گمانه زنی‌هایی پیرامون احتمال تغییرات مهم در آیین نامه پیشنهادی وزارت صمت مطرح شد. این در حالی است که پیشتر تابناک اقتصادی در ۱۲ تیرماه امسال در گزارشی با تیتر"چالش احتمالی بانک مرکزی با واردات خودرو‌های کارکرده" به این مهم پرداخته بود که «همان طور که در صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی تاکید شده، سیاست ارزی بانک مرکزی با محوریت تثبیت ارزی در دستور کار است و با تقویت نظام تنظیم گری در بازار‌های مالی به دنبال ایجاد ثبات و پیش بینی پذیری در بازار ارز است؛ هدف گذاری مهم که حالا در یکی از حساس‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس یعنی اجازه ورود خودرو‌های کارکرده به داخل کشور، با یک محک جدی روبه روست و به نظر می‌رسد در تدوین آیین نامه برای واردات خودرو‌های کارکرده، نظرات بخش ارزی بانک مرکزی تعیین کننده باشد.»

حالا با گذشت بیش از سه ماه از این گزارش، مشخص شده که چند بند از آیین نامه مذکور با تغییرات مواجه شده است. تغییراتی که حول یک محور مهم یعنی کنترل عرضه و تقاضای دلار متمرکز است.  

به بیان دیگر، قرار بود واردات خودرو‌های کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد؛ این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است؛ بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی می‌توانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند. این تغییر درباره شرط اصلی برای حضور در پروسه واردات خودرو‌های دست دوم، این گمانه را مطرح می‌کند که واردات خودرو‌های خارجی کارکرده، نیامده رانتی شدند؟ رانتی برای تجار با کارت بازرگانی؟ 

بنابراین با این تصمیم عجیب، خبر خوش "هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده"، از آیین‌نامه حذف شده است.

نگرانی از جهش قیمت دلار، «واردات خودرو» با هر «کد ملی» را منتفی کرد/ رانت جذاب به تجار می رسد؟

تغییر دوم این آیین در موضوع منشأ ارز واردات خودروهاست؛ طبق آنچه در آیین‌نامه مصوب آمده بود، ارز مورد نیاز برای واردات خودرو‌های کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری، ارز منشأ خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت، اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده، اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته‌ است.

بدین ترتیب با ارز منشأ خارجی می‌توان خودرو وارد کرد، اما دارندگان ارز در داخل کشور نمی‌توانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند.

دیگر تغییر متن آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده بر احتمال سرقتی بودن خودرو‌های وارداتی اشاره دارد؛ با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودرو‌های وارداتی سرقتی باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، طبق تغییرات حاصل شده در آیین‌نامه مذکور، مسئولیت حقوقی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خودرو‌های کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.

در نهایت هم آخرین تغییر مربوط به سقف حجم موتور خودرو‌هاست. در حالی که در آیین‌نامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودرو‌های وارداتی اعلام نشده بود، حال در تغییرات جدید تاکید شده که تنها خودرو‌های تا سقف ۲۵۰۰ سی‌سی اجازه ورود به کشور دارند.

سخن پایانی

همان طور که بیان شد، آیین نامه اولیه با تغییراتی مواجه شده که مهم‌ترین خروجی آن، محدود شدن امکان واردات خودروی کارکرده برای عموم مردم است. هرچند دلیل این تصمیم به چالش‌های ارزی سیاست گذار برمی گردد که نگران بی ثباتی در بازار ارز و افزایش تقاضا در کف بازار است، چون از یک سو شرط کارت ملی را با کارت بازرگانی جابجا و از سوی دیگر استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را منتفی اعلام کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۳
من که قبلا گفتم دفتر تخصصی خودرو صمت عمرا بزاره این لقمه چرب از دستش بره
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
عجب داستان خنده داری
سیستمی که ادعای مدیریت جهانی دارد ولی بعد از 5 دهه از پس یکی از عادی ترین مسائل مدیریتی یعنی وضعیت خودروی مملکت هم بر نمیاد

ای روزگار!!!!!!
ناشناس
| France |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
مافیای خودرو اجازه ورود خودرو نو را نمی دهد
همه خبرها سرگرم کننده است فقط
وقت تان را تلف نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
نوش جون ایران خودرو و سایپا و جناب میرسلیم
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
این رانت خورهای خودی ژن خوب !!!؟؟

و همانطور که با انحصار مونتاژ بی کیفیت خودرو های

چینی و بنجل تا ۵ یا ۶ برابر قیمت فروش در دوبی و

عراق به مردم فلکزده ایران فروختند

حالا هم انحصار واردات خودرو دست دوم را بنفع خود

خواهند گرفت و با ۵۰۰ درصد سود !!؟؟ همچون

خودرو های مونتاژی چینی جیب مردم را میزنند
از روز اول هم معلوم بود چی میشه.اونقدر تو این پروسه دارن میخورن امکان نداره بذارند واردات درست انجام بشه.ملت ساده ما هم منتظر که ماشین ارزون بشه.تازه من به شما قول می دم همین رو هم اجرا نمی کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
اقای مهندس باهنر هفته پیش فرموده بودند اگر اجازه واردات خودرو بدهیم دلار ۸۴ تومان میشه
من به شما قول میدهم دلار ۱۰۰ را هم رد می‌کند منتهی هیچ خودرویی جدید وارد نخواهد شد
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
جواب ۱۲۱۵: بعد از آنکه ۱۰۰ شد میگویند اگر خودرو وارد کنیم دلار ۲۰۰ میشه و این داستان مدام تکرار و تکرار و تکرار میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
۱۳:۱۰
سابقه چنین پاسخی رو دارن! به سخگوی دولت گفتن چرا بعد به قول شما جراحی اقتصادی وضع اقتصاد درست نشد و تورم به 50 درصد رسید. گفت اگر اقدامات دولت نبود تورم 80 درصد میشد!!!!!!
یعنی اگر تورم 800 دردص هم باشه میگن اگر ما نبودیم 8 هزار درصد میشد
فرار رو به جلو
قوز بالای قوز
آقای رئیسی قشنگ مردم رو دو سال گذاشتی سر کار
تو که از عزت مردم ایران شعار های قشنگ میدی کدوم کشور مردمش بخاطر خودرو اینقدر سرکار هستن؟
کلا بشین تا وارد شه...این داستان از ۱۴۰۰ ادامه داره
چین در استین مدیران داخلی با این تصمیمات حتما مخالفت و بازار لخت و بی مدافع ایران را بی هیچ بهره برداری به دست صاحبش نمیدهد....
شک نکنید همه شو بود و خیمه شب بازی و تحت هیچ شرایطی و به هیچ عنوانی دولت اجازه نمیدهد که دو خودروساز بزرگ خوودش که کاملا انحصاری هستند و آشغالترین محصول رو با گرونترین قیمت و بدون هیچگونه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مردم قالب می کنند، در تیررس کوچکترین خطری قرار بگیرند. محال است از این لقمه چرب و نرم و حی و حاضر و آماده بگذرند. غیر ممکن است که همچین رانت بی نظیری را رها کنند. اگر حتی 30 درصد واردات خودرو مانند سایر جهان و عرف تجاری جهان باشد شک نکنید که این دو فرغون ساز تعطیل خواهند شد.
بیچاره مردمی که خوشحال بودن قرار خودرو وارد بشه....
چرا کسی جلوی مافیا واینمیسته؟ چه وضعشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
از خودت شروع کن
آیا وارد کردن خودرو ضربه با تولید داخلی نمی‌زند.پس اگر تحریم برداشته شود میشویم مثل سنگاپور فقط مصرف میکنیم.دولت بااین کار بزرگترین ضربه را به تولید خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
نیست ک الان تولیدمون عالیه و خیلی خوشبختیم

اگر وجدان داری یه نگاهی به آمار سالیانه فوتی های تصادفات بنداز. 90 درصد این فوتی ها علتش ضعف ایمنی خودرو های ایرانی و چینی هست

خدا از باعث و بانی این ظلم نگذره. حمایت از تولید به قیمت جان هموطنان؟!
این بیشتر حمایت از مافیا و رانت و فساد هست تا حمایت از تولید.
این اسمش خیانت هست نه حمایت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
برو ساندیستو بخور
ارزی وجودی نداره که بخوان خودرو وارد کنند تو تامین ارز دارو و غذا موندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
قرار نبود اارزی از دولت خرج شود. ولی جنسهای بنجلشان را چگونه با قیمت چند ده برابر میفروختند؟
ایران بهشت رانت خواران است، راستی چرا؟
بسیارکارخوبی کردندچون درگیری فلسطینیان واسرائیل اگردلاررادرکشورهای آنها بالا نبرد درکشورما قطعاً به پروازدرمیآورد
قوانین زیادی داریم که در هیچ کشوری اجرا نمی شود مثل همین قانون و مقررات ورود خودرو.....
کره جنوبی با تولید و صادرات بهترین خودرو ها هیچگاه مانع ورود خودرو به کشورش نشده و خودرزوهای غیر کره ای زیادی تر از محصولات خودشان داخل کشورشون وجود داره....فقط با این شعار که ملت ما همیشه لایق بهترینهاست...حالا شما تشویق به فرزند آوری کنید کلی هزینه بشه تا به سن بهره وری رسید 5 تاش رو بکنید تو ماشین های داخلی و بفرستید بهشت....
فقط رانت . نون تو هر چي باشه ، يك نهاد قدرتمند مياد و همه چي را قبضه مي كنه براي خودش .

اين مردم تا آخر عمرشون در همين وضعيت زندگي خواهند كرد و از رفاه حداقلي نيز بي بهره خواهند ماند
قوانین و آیین نامه ها ی دولتی عاملی برای رانت در کشور می‌شود چون احساس میشود خود مدیران در این رانت خود ایجاد کرده منافع دارند چگونه پس می‌توانند با رانت و فساد مبارزه کنند هرگز
یک مشت شارلاطان عوام فریب به منظور استفاده تبلیغاتی چنین طرحی را تصویب کردند و جمعی ساده لوح هم باور کردند در مملکتی که مردمش مشگل نان دارند خودرودار کردن مردم اولویت چندم است که حالا از نوع وارداتی و انه دست دوم باشد.نصف خودروهای موجود کشور هعم زیادی است و مصرف بنزین را در حد انفجار رسانده است در قیاس واقع گرایانه الان از هر 5 خانوار باید بطور متوسط فقط یکی خودروی شخصی داشته باشد که با مقیاس فعلی اقتصاد کشور بخواند بقیه باید از حمل ونقل عمومی استفاده کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
همه حق دارند چیزی رو ک بهش احتیاج دارن داشته باشن
حمل و نقل عمومی؟ ساعت 3 شب مجبور بشی بری بیمارستان دنبال تاکسی میگردی؟ تا حالا واست پیش اومده؟ اگر آمبولانس نیاد باید پیاده بری
کار کشور ثروتمندی با ثروت های خدادادی به جائی رسیده که بزرگترین افتخار وزیر اقتصاد آن این است که برای واردات خودروهای کارکرده و دسته دوم راه حل ارائه دهد/
به فلاکت افتادن چیزی غیر این نیست.
کشوری که بیشتزین ثروتهای بلقوه خدادادی را دارد باید مردمش بهترین ها را داشته باشند و لایق بهترینها هستند.
مافیای خودرو که نمیگذارد مردمکمی بهتر زندگی کنند میبایستی در سایه مافیا مردم حرکت کنند
چطور برای ورود قطعاتی که یک سری منتاژکارها وارد میکنند و. اینجا به هم وصلشون میکنند. مشکلی نداره دلار خارج بشه. خودرو دست دوم که به ازای هر کدوم از این خودرو هایی که بصورت قطعه وارد میشود و سرهم میشود چند تاش رو میشه وارد کرد با ارز بری کمتر. اون مشکل داره؟
دنیا داره خودرو های بنزینی رو میزاره کنار ما اشغال جمع کن شدیم با دلار 200 هزار تومان
رانت دوباره ای اس برای امثال شرکتهای رانت خوار وارد کننده مثل دوره قبل که رنو و تویوتا و نیسان وارد می کردند و هنوز پرونده قاچاق قبلی شان باز است.
واردات خودروی کارکرده از اول هم یک کار اشتباه و خائنانه بود. چرا با برخی از نمایندگان پوپولیست مجلس که به دنبال چنین خیانتهایی هستند، تعارف میکنید؟
از اول هم‌معلوم بود ک دولت عامل اصلی گرانی ها بوده و هست و خواهد بود بقیشم فیلم بازی کرده و برای فریب مردم هر روز ی داستان کودکانه سر هم میکنه
بفرمایید بگید شرکتهای معرفی شد از کدام منابع ارز مورد نیاز را تامین میکنند؟فرق افراد حقیقی باشرکتها چی میباشد؟
اونم بذارید در انحصار مافیای میر سلیم
قابل توجه جناب اقای رشیدی کوشکی نماینده مجلس که با خوشحالی خبر را اعلام نمودندند برادر عزیز حریف اختاپس مافیا نخواهید شد
از همون روز اول گفته بودم
شتر در خواب بيند پنبه دانه
اين مافيا نميزاره كسي اب خوش از گلوش پايين بره
ما نباید از بالا رفتن قیمت دلار بترسیم بالا رفتن قیمت دلار یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی و تاب اوری مقابل تحریمها است
این منطقی خود مافیاست هر دولت عوض شده نتونسته اینو از سکان خودرو ستزی پیاده کنه الانم همون این اصلاخیه ها رو زد دسنش به خون همه ایرانیهایی که تو تصادفات کشته شدن الوده است
همین که وضعیتی مشابه وضعیت مردم نوار غزه ندارید خدا را شاکر باشید... خودرو!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست