بازدید 13626
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۴ شهریور

تبعات مذاکرات غیر‌مستقیم ایران و آمریکا / سرنوشت ۴۲۰۰ برای ۲۸۵۰۰ تکرار نشد / تغییر در آرایش سیاسی رقیبان

جعبه سیاه «سند سپتامبر»، تاکسی بخرید و مسافر نزنید! زائران اربعین ۱۴۰۲ چگونه پشتیبانی شدند؟ آغاز عبور از ارز ۲۸۵۰۰، آیا پیمان شانگ‌های قفل انزوای اقتصاد ایران در دوران تحریم را باز می‌کند؟ رونالدو، نیمار و بنزما به ایران می‌آیند! وزن کشی جناح‌ها با حضور چهره ها، جنگ نابرابر بریکس با هژمونی دلار و تندروی علیه نخبگان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۹۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۷ 05 September 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۴ شهریور در حالی چاپ و منتشر شد که خروج ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر اربعین از مرز‌های شش‌گانه تا دوشنبه و تیتر‌های مرتبط با اربعین حسینی در کنار تیترهایی همچون احیای برجام با «سند سپتامبر»؟ تورم با رونق بهتر از تورم توأم با رکود! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


تبعات مذاکرات غیر‌مستقیم ایران و آمریکا


عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و دیپلمات پیشین طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در سفری که اخیرا به لبنان داشته، اعلام کرده که اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز بوده و در این چارچوب و این ابتکار گفتگو‌ها برای رفع تحریم‌ها در جریان است. در همین رابطه، میانجیگری عمان در مذاکرات میان ایران و آمریکا در حالی است که وقتی گفتگو‌ها به صورت غیر‌مستقیم است، به صورت طبیعی شما انتقال دهنده و دریافت‌کننده پیام هستید و در چنین شرایطی نیاز به ایفای نقش یک میانجی وجود دارد. در واقع در گفتگو‌های غیرمستقیم وقتی طرح‌های دو طرف به نتیجه نمی‌رسد، طرف سوم این طرح‌ها را می‌گیرد و براساس نظرات و اختلافات دو طرف تلاش می‌کند تا از درون آن موردی را بیرون بکشد که مورد قبول طرفین واقع شود. چنین مساله‌ای از جمله مشکلات گفتگو‌های غیر‌مستقیم است، زیرا اگر مذاکرات به صورت مستقیم انجام شود، علاوه بر افزایش سرعت کار، در پای میز مذاکره نیز بده‌و‌بستان‌ها و توافقات احتمالی بدون حضور واسطه و به صورت مستقیم انجام می‌شود.


در اینجا شاید سوالی مطرح شود مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات و پیامد‌هایی که گفتگو‌های غیر‌مستقیم دارند، چرا روند مذاکرات میان ایران و آمریکا نه به صورت رو‌در‌رو بلکه بر اساس میانجی‌هایی نظیر عمان نیست؟ برای پاسخ به این سوال لازم به ذکر است، یک بار گفتگو‌های مستقیم میان دو کشور به مدت دو سال رقم خورد که حاصل آن توافق برجام بود؛ توافقی که به شخصه معتقدم اقدام مناسبی بوده و نتیجه خوبی را نیز دربر داشت. به همین دلیل اکنون تصمیم بر این مبناست که فعلا گفتگو‌ها به صورت غیر‌مستقیم باشد، هر چند که در برخی از موارد نادر گفتگو‌های مستقیمی نیز وجود داشته؛ مانند موردی که چند ماه قبل میان رابرت مالی و نماینده ایران در سازمان ملل رقم خورد.


گفتنی است چنین موضوعی در موارد خاص و به صورت مقطعی رقم خورده و در حال حاضر تصمیم کلی این است که مذاکره‌کنندگان فعلا باید مسیر گفتگو‌های غیر‌مستقیم را ادامه دهند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که اگر مذاکرات کنونی به نتایجی ختم شود، ممکن است دست آخر دو طرف برای ادامه کار به مذاکرات مستقیم روی بیاورند؛ بنابراین فعلا باید روند مذاکرات را با آنچه که وزیر خارجه ایران بیان کرده سنجید؛ مذاکراتی که با میانجیگری عمان انجام شده و به نتایجی از جمله آزادی زندانیان آمریکایی و آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران منجر شده است.


در این رابطه به نظر می‌رسد دو طرف توافق کرده‌اند جزئیاتی از مذاکرات منتشر نشود. این احتمال نیز وجود دارد که مذاکرات در جا‌های دیگری باشد. در واقع هر چند مسائل میان ایران و آمریکا فعلا با میانجیگری عمان به صورت رسمی پیش می‌رود، اما در مواردی ممکن است بازیگرانی مانند قطر یا نروژ (که واسطه گفتگو‌ها میان ایران و اروپا است) نیز در این ماجرا دخیل باشند و به ایفای نقش بپردازند، لذا فعلا باید اساس مذاکرات را بر مبنای صحبت‌های آقای امیرعبداللهیان گذاشت تا اینکه ببینیم در آینده و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، چه طرف‌های دیگری نیز در این میان نقش داشته‌اند.

 

سرنوشت ۴۲۰۰ برای ۲۸۵۰۰ تکرار نشد


مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان نوشت: روز گذشته با تغییر نرخ تسعیر ارز قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در بورس کالا از ۲۸۵۰۰ تومان به نرخ حواله مرکز مبادله ارز که هم اکنون ۳۷۵۰۰ تومان است و همچنین حذف ارز ۲۸۵۰۰ برای واردات محصولات دام پزشکی، گام نخست برای عبور از ارز ۲۸۵۰۰ برداشته شد. گامی که نشان می‌دهد از تجربه ارز ۴۲۰۰ درس گرفته ایم و تلاش برای عبور از ارز ۲۸۵۰۰ به موقع در حال اتخاذ است.


تجربه ایجاد و تداوم ارز ۴۲۰۰، تجربه مهمی در تاریخ سیاست‌های ارزی در ایران است؛ ارزی که در لحظه ایجاد تقریبا نصف قیمت بازار بود و در زمان حذف یک هشتم آن! واضح است که برای اقتصاد‌های دچار شوک ارزی و جهش شدید نرخ ارز، گزینه تن دادن بدون مقدمه به نرخ بازار، بسیار تلخ و دارای تبعات فراوان است. در حقیقت جهش نرخ ارز به معنای پذیرش تورم سنگین و همه تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی ناشی از آن است. در چنین شرایطی استفاده از نرخ ترجیحی گریزناپذیر است، اما این سیاست باید ۳ ویژگی داشته باشد:
۱ - نرخ ترجیحی فاصله بسیار زیاد با نرخ بازار نداشته باشد.
۲ - نرخ ترجیحی اقلام محدودی را شامل شود.
۳ - نرخ ترجیحی دوره حیات محدودی داشته باشد.


تجربه ارز ۴۲۰۰، خلاف این منطق بود. نرخ تعیین شده فاصله زیادی با نرخ بازار داشت. همچنین در ابتدای تعیین این نرخ در فروردین تا نیمه مرداد ۹۷، شامل همه کالا‌ها و خدمات بود و پس از آن نیز در ابتدا به ۲۵ قلم کالا اختصاص یافت و حذف تدریجی برخی کالا‌ها و رسیدن از ۲۵ قلم به ۵ قلم، دو سال زمان برد. همچنین آن نرخ ۴ سال پابرجا بود که مدت زمان زیادی است و با توجه به روند ادامه دار افزایش نرخ ارز در بازار، فاصله نرخ ترجیحی و بازار به گونه‌ای شده بود که هم مفاسد زیادی در پی داشت و هم نرخ ترجیحی، اثرگذاری خود را از دست داده بود.


در چنین شرایطی حذف ارز ۴۲۰۰ مطابق پیش بینی‌ها تبعاتی داشت و تکان مجددی به تورم داد، اما مسئله اصلی جهش مجدد نرخ ارز از نرخ‌های پایین‌تر از ۳۰ هزار تومان به نزدیک ۶۰ هزار تومان بود. این جا بود که نرخ ترجیحی جدید با نرخ ۲۸۵۰۰ ایجاد شد. نرخی که نصف قیمت بازار بود و براساس اولین روایت رسمی از این ارز توسط رئیس کل بانک مرکزی واردات طیف وسیعی از کالا‌ها از مواد اولیه تا کالا‌های اساسی را شامل می‌شد. از این دو جهت نرخ ۲۸۵۰۰ اشکالات ارز ۴۲۰۰ را داشت، اما شروع حذف برخی اقلام از آن نشان می‌دهد که احتمالا دوره حیات این ارز محدود خواهد بود.


نکته مهم دیگر در اجرای این سیاست، شرایط ارزی مناسب و رشد درآمد‌های نفتی در یکی دو سال اخیر است که کمک می‌کند بانک مرکزی با دست پر و امکان تثبیت نسبی نرخ ارز بازار آزاد، بتواند با کاهش اقلام مشمول ارز ۲۸۵۰۰، به تدریج به سمت بازار ارز تک نرخی و بدون رانت حرکت کند. اتفاقی که تحقق آن محتمل است، اما تداوم آن به تلاش‌های مجموعه دولت در کاهش نرخ تورم و دسترسی به درآمد‌های نفتی بستگی دارد که امیدواریم محقق شود.


تغییر در آرایش سیاسی رقیبان 


جلال خوش چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: جامعه شناسان سیاسی سه عامل را سبب سست شدن نظام‌های سیاسی بر می‌شمارند: انحصار قدرت؛ تراکم فشار‌های داخلی و خارجی نهاد‌ها و شیوه‌های حکومت داری و سرانجام، فشار‌های خارجی. اکنون به نظر می‌رسد آنچه حتی میان نحله‌های متفاوت فکری و سیاسی داخلی به نوعی ائتلاف نظری ایجاد شده، ناشی از درک مشترکی است که آن‌ها از ماهیت و پیامد کردار انحصار طلبان «خالص ساز» در سپهر سیاسی کشور دارند. تفاوت نمی‌کند؛ «سید محمد خاتمی»، «حسن خمینی»، «موسوی لاری» و... که در صف اصلاح طلبان شناخته می‌شوند یا «علی لاریجانی» و «محمد رضا باهنر»، «محمد مهاجری» و... که روزگاری جلودار اصولگرایان و مهندسان رقابت و حتی مقابله با اصلاح طلبان بودند. همچنین «حسن روحانی» که می‌کوشید مرز خود را میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در مرز اعتدال نگه دارد. این هر سه طیف فکری - سیاسی، اکنون با نگرانی و اضطراب به سرانجام آنچه فرایند «خالص سازی» نامیده می‌شود، هشدار می‌دهند. هشدار آنان بیش از هر چیز به آینده نظام سیاسی مربوط است. به عقیده آنان، افراطیون «خالص ساز» با همین دست فرمان که پیش می‌رانند، می‌توانند به کیان نظام سیاسی در دو وجه مشروعیت و اعتبار آن آسیب زده و آن را دچار خطر کنند.

«خالص سازی» تعبیری است که نخستین بار «علی لاریجانی» از آن در تفسیر و تحلیل رفتار انحصارطلبان قدرت یا به قولی، یکه تازان عرصه کنونی سیاست کشور به کار برد. در این مفهوم، آنچه دیگر جا ندارد، نه تنها مخالفت با اصلاح طلبی، بلکه تصفیه کامل صحنه سیاسی از حتی اصولگرایان سابقه دار مانند علی لاریجانی و محمد رضا باهنر و امثال آنان است. بدیهی است چهره‌ها و طیف‌های میانه مانند حسن روحانی که تا پیش از دولت کنونی، سکان اجرایی کشور را در اختیار داشتند، نزد خالص سازان تکلیف روشن تری دارند. پیش از این ها، رقابت میان دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی با این توافق زیر پوستی همراه بود که هر یک از طرف‌ها اگر در مسند‌های قوه اجرایی و یا مقننه اکثریت را داشت، اما به دیگری برای تنفس و نقش آفرینی نیز محلی از اعراب قائل بود. خالص سازان، اما دیگر چنین برداشت یا توافقی را نمی‌پذیرند، بلکه فرصت کنونی را امکانی برای ایجاد موقعیتی تصور می‌کنند که می‌توانند برای همیشه تکلیف غیر خودی‌ها را اعم از اصلاح طلب، اصولگرای میانه رو و اعتدالیون روشن کنند. به عبارت روشن، خالص سازان در حال پیاده کردن همه آن کسان و جریان‌هایی از اتوبوس نظام هستند که به زعم ایشان خودی تلقی نمی‌شوند. در نظر آنان، این ریزش صحنه را از مخالفان و منتقدان خالی کرده و جاده صاف و بدون دست انداز را در تثبیت موقعیت و نیز پایداری ایشان فراهم خواهد آورد. ائتلاف سه ضلعی کنونی ایجاد شده میان مخالفان و منتقدان کنونی، اما بیش از هرچیز به اوضاع جاری کشور در سطوح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نظر دارد.

اوضاع کنونی نه تنها از نظر این سه طیف، بلکه در نگاه مردم، فاقد کارآمدی لازم برای ایجاد اعتماد و اعتبار‌ی است که پایه‌های مشروعیت نظام سیاسی را باید تضمین کند. به عقیده آنان، رویکرد خالص سازی، علاوه بر این که قادر به ارائه ایده قوی و راهگشا برای برون رفت کشور از مشکلات نیست، بلکه با رفتار خشک و دافعه گرایانه اش، بر دامنه اختلافات و شکاف‌ها می‌افزاید. به عقیده آنان که حالا فهم مشترکی از اوضاع ارائه می‌کنند، خطر نهادینه شدن «پوپولیسم» را بیش از هر زمان انذار می‌دهند. «پوپولیست» به آنانی نسبت داده می‌شود که تمایل به ارائه راه حل‌های ساده برای مسایل و مشکلات بزرگ دارند. این وضع برای هر جامعه‌ای خطرناک است؛ زیرا پیامد سیاست‌های آنان، در وهله نخست به تشدید مشکلات می‌انجامد. در وهله دوم و در نتیجه، خشم و اعتراض عمومی را به دنبال خواهد آورد. این وضع هنگامی تشدید می‌شود که هیچ راه حل روشن و گشاینده‌ای برای مشکلات ارائه نشود. شعار درمانی، شیوه این رویکرد است. مشکل دیگر در نتیجه رفتار پوپولیستی آن است که وقتی با بن بست روبرو شده و مردم از آن بیش از گذشته سرخورده می‌شوند، راه برای اصلاح بسته شده و امکان فرصت طلبی برای پو پولیست‌های دیگر با شعار‌های مخصوص خود فراهم خواهد شد.

شیوه کار معمول چنین جریان‌هایی هم این است که در برخورد با مشکلات حل نشده، آن را به عوامل خارجی ربط دهند؛ بی آنکه شجاعت قبول مسئولیت کار‌های خود را بپذیرند. نگرانی سه گانه طیف‌های اصلاح طلب، اصولگرا و میانه از روند کنونی، مشمول همه آنچه است که در بالا اشاره شد؛ به ویژه که جریان خالص ساز، رویکردی کاملا خشک را نه تنها به رقیبان خود، بلکه در صحنه اجتماعی نشان داده و بر انجام آن اصرار دارد. اخراج، تصفیه و یا بازنشسته کردن پیش از موعد اساتید دانشگاهی، یا اعمال محرومیت‌های تحصیلی برای برخی دانشجویان کشور در نگاه سه طیف ائتلافی، مصداقی است از آنچه خالص سازان در حال انجام آن هستند. اقدامی که به زعم طیف‌های یاد شده، بر دامنه اختلافات و بیگانگی‌ها خواهد افزود. تاملی بر واکنش‌های اعتراضی نمایندگان سه طیف ائتلافی به عملکرد‌های جاری مصداقی است بر آنچه در بالا گفته شد. بدیهی است وقتی از ائتلاف سخن به میان می‌آید، الزاما به معنای ائتلاف سیاسی و حزبی برای حضور در فعالیت‌های انتخاباتی نیست. این ائتلاف اکنون، ایجاد فهم مشترک از خطراتی است که این سه طیف پیش روی نظام سیاسی و شرایط کنونی کشور مشاهده می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۱
مذاکره غیر مستقیم نشانگر ضعف دیپلماتیک آشکار ایران است که جز اتلاف وقت و فرصت هیچ نتیجه ای ندارد و از آن نسخه هایی است که فقط در ایران می پیچند!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
سایت انتخاب چرا فیلتر شد؟
چگونه است دلواپسان در دوره دولت قبل انواع اتهام ها را به شخص روحانی و ظریف و غرب زده بودن انها می‌زدند کسی کاری شان نداشت ولی سایت این طرفی ها مثل انتخاب فقط گفته سیاست دولت رییسی شرق گرایی است و نقد آن را کرده باید فیلتر شود؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
دولت انقلابی کلیه دستاوردهای هسته ای را
یواشکی و بی سر وصدا به باد داد. والسلام.
دلسوزی در کشور دیده نمی شود که به هشدارهای مکرر در مورد خالص سازی توجه کند!! حالا تماشا می کنند به طمع منافع گذرای آن و بعدا تبعات منفی آن را به گردن دشمن می اندازند!!!
صد رحمت به ارز 4200 که در آن شرایط تحریمهای بی سایقه ترامپ شرایط را برای مردم قابل تحمل کرد الان دولت با ارز 28500 چه گلی بسر مردم گذاشت؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
اشتباه میکنید
از جیب من و شما رفته به جیب عده ای خاص
همان زمان هم تابلو بود دلار بازار آزاد ۱۵ بود و ارز ۴۲۰۰ تقریبا یک سوم آن بود و افرادی خاص اجناس وارداتی با ارز ۴۲۰۰ را بالاتر از ارز بازار آزاد می‌فروختند و ثروتهای بادآورده زیادی از این راه به جیب زدند
به راحتی آن شرکتهای بازرگانی که این تخلف را انجام داده اند قابل شناسایی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
همون با ارز ۴۲۰۰ بی حس کردنمون که نفهمیم دلار ۳۰ هزار تومانی روحانی یعنی چی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
این عده خاص همیشه بوده اند و هستند و خواهند بود و صدها قدم از امثال ماها آینده نگری دقیقتری دارند...پس با توجیه الکی خودمان را دلخوش نکنیمممممممم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
سال آینده این موقع هم ارز 50000 تومانی در مقایسه با ارز آزاد 1200090 تومانی ترجیحی محسوب می شود. یا پنچ تن آل عبا نجاتمون بده.
اساسا 28500 برهمان منطق و دلایل 4200 درست شد صرفا به علت تورم قیمت گرونترشد. پس خواهی نهخواهی به همون سرنوشت هم دچارمیشه وازهمین حالا هم شده واز اول هم بود وعده ای رابه ثروتهای باداورده میرسونه. البته کاردولت ما همینه پیش فروش سکه زمان خدابیامرز ولی سیف هم عده ای راباداورده ثروتمند کرد. درایران با کارخونه زدن و امثال اینها نمیشه ثروتمند شد بهترین راه همینجور کارهاست که مدیران لایق وصالح دولتی هم زمینه اش رافراهم کرده ومیکنند.
سند سپتامبر سند خیانت غربگرایان . می دانم این سند ربطی به غربگرایان نداره ولی دیدم عنوان قشنگی هست اگر کیهان خواست آنرا همینجوری تیتر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
:))
بیخودی برای افزایش نرخ ارز حکومت را تطهیر نکنید افزایش نرخ ارز بدون افزایش درآمد مردم مثل حقوق کار و کارمند دزدی از جیب ملت است .
چهل است با این ترفندهای نخ نما مردم را سر کیسه کرده اید .
حقوق در ابتدای انقلاب ماهانه ۵۰۰ دلار بود امروز حدود ۲۵۰ دلار است یعنی حکومت معیشت مردم را نصف کرده و دستش توی جیب ملت است
بیایید مرد و مردانه دست از افزایش نرخ دلار بردارید و هر وقت میل دزدی کردید مالیات را افزایش دهید!
وزیر امور خارجه کنونی انگلیسی رو خوب نمیتونه صحبت کنه، واسه همین مذاکرات به صورت مستقیم برگزاره نمیشه.
دیگر هیچ کسی نه در داخل و نه در خارج از کشور به مذاکره مستقیم و غیر مستقیم وزارت خارجه امیدی ندارد مگر در دولت قبل ندیدید که نتایج سلها مذاکره با بچه بازی و دشمنی های کودکانه آقایان قالیباف و شریعتمداری و همفکران انها با رئیس جمهور سابق چه بر سر توافقات انها اورد به نظر شما بهتر نیست این دو نفر در صورت به صلاح کشور دانستن به جای وزارت خارجه وارد مذاکره با امریکا شوند.
خالص سازان از کانونی واحد برای قلع و قمع منتقدان مخالفان و دگر اندیشان فعال شده اند ودر صورت تشدید اعتراضات اجتماعی می توانند از قدرت دوپینگ در تمامی مشکلات دولت از جمله در روابط با آمریکا بهره مند شوند لذا سیاست چین بسته را دنبال می کنند که بعد از انتخابات ۷۶ و مجلس ۶ ام به خود آمدند و از دهان جننی شنیدم که گفت دیگر اجازه تکرار نخواهیم داد و از بالا دستی بابت این قضایا شرمنده بود
آیا در نیا چیزی به نام گفتگوی غیر مستقیم وجود دارد؟ این رفتارهای بچگانه را کسی سراغ ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
غیر پاسخگوها حتی سر خودشونم کلاه می گذارند همچین نخبه های برای ما مانده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
دقیقا ما سیاست را با دعواهای زن و شوهری که نیاز به میانجی دارد اشتباه گرفته ایم .
حذف عجولانه ارز ترجبحی۴۲۰۰ و تبدیل کردن ان به ۲۸۵۰۰ تومان که طبق قول وزیر

کشور و شخص رئیسی تنها گران شدن ۴ کالا را بدنبال خواهد داشت و بس !!!! ؟؟؟

و اجرای قانون طرح همسان سازی و افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان حداقلی

بگیر، توسط دولت رئیسی نیز باخونسردی و تعمداً انجام نگرفت !!!

و به تبع آن، افزایش سرسام اور ۳ تا ۶ برابری نرخ ارزاق عمومی و مواد غذایی و

خدمات را باعث شدند و عملا طبقه متوسط را نابود کرده و به زیر خط فقر کشاندند

و در نتیجه حداقل ۲۸ میلیون نفر را به زیر خط فقر مطلق و ۸۰ درصد مردم را به

زیر خط فقر کشاندند و رکود بازار بشدت افزایش یافت ومجلس هم سکوت کرد!!!!.

متاسفانه اینکار توسط تند روهای جبهه پایداری ها و دانشگاه امام صادقی ها در

دولت و مجلس و بدون مطالعه و اطلاع از تبعات هولناک ان انجام گرفت !!!!!

کسانیکه رفاه و امنیت اقتصادی اجتماعی و روانی ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور

برایشان اهمیتی نداشته و ندارد .و تنها بفکر تسلط کامل سیاسی اقتصادی خود بر کشور و مردم بوده وهستند

ولی دولت و مجلس بدانند که دیگر نمیتوانند انتطار داشته باشند که این مردم دوباره به انها اعتماد کنند
و برایشان کف و سوت بزنند و باز در انتخابات نمایشی فرمایشی شرکت کنند و دست از اعتراضات خود طبق قانون اساسی ، بردارند
دلار مه به گفته رئیس کنونی بانک مرکزی ۲۸۵۰۰ تومان هست نه حتی ۴۲۰۰۰ تومان
به گفته معاون اول رئیس جمهور دلار واقعی ۳۰ هزار تومان هست و نه ۴۲۰۰۰ تومان
پس چی شد؟ الان دلار ۳۷۵۰۰ تومان؟ اون هم ترجیحی؟ حالا بفرمائید دلار ۵۰ هزار تومان هست؟ ۷۰ هزار تومان؟
خداوند این سرزمین را از دروغ و دروغگویان حفظ کند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
نرخ دلار در اسفند پارسال همان ۶۰ تومان بود منتهی ترسیدند و بازار را دستوری اوردند پایین
دقیقا مانند دلار ۲۰ تومانی شهریور ۹۷ که بعد آمدند وان را نصف کردند و همه را به طمع دلار خریدن انداختند
الان هم نرخ واقعی دلار عددی بالاتر از ۶۰ است(با توجه به تورم امسال ) و با مسکن‌های مقطعی نظیر تزریق دلار و درهم به بازار یا برای مسافرتها می آیند و قیمت آن را مصنوعی کنترل می‌کنند منتهی در دراز مدت برای تسویه حسابهای تجاری امکان همیشگی قیمت فیک وجود ندارد و هر چند وقت یک بار آن را یک پله می آورند بالا
مردم دیگه اهمیتی به این عناوین نمیدن خالص ساز و اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالگرا و ..... دیگه دورانشون تموم شده تمام این طیفها مظروفی هستند که بسته به مورد و شرایط شکل ظرق رو میگیرند و متاسفانه اون ظرف و بنیان بند زده و شکسته است و مردم امیدی بهش ندارن اتفاقا جریان خالص ساز خیلی عیان تر و واضح تر منعکس کننده شرایط اون ظرف شکسته است و مثل اصلاح طلبان درصدد روتوش کردن نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
من اهمیت میدم
اتفاقاً باید اجازه داد تا خالص سازان‌ با شدت و حدت و هر چه بیشتر به کار خود ادامه دهند تا وقتی محکم با سر به دیوار خوردند ، مردم‌از خجالتشون در بیان. اونوقت دیگه ریشه این جور کار ها از بیخ کنده میشه.
تبعات مذاکرات غیر‌مستقیم ایران و آمریکا خیلی وقته تو خیلی از کشورا معلوم شده
اگر کسی برای پیشرفت به کشور دیگه مخصوصا امریکا وابسته باشه باید فاتحه خودشو بخونه
یکی دیگه از تبعات مذاکرات غیر‌مستقیم ایران و آمریکا ناراحتی غربگدا ها میباشد
تغییر در آرایش سیاسی رقیبان

چه با آرایش چه بدون آرایش
رای بی رای
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
کیهان رفیق شریعتمداری از عدم ساخت نیروگاه در دولت روحانی

و ساخته و راه اندازی چند نیروگاه در دولت رئیسی گفته !؟

یک نفر نیست به او بگوید: که طراحی و خرید و حمل و نصب و راه اندازی یک نیروگاه

حداقل نیاز به ۶ سال زمان دارد

و نیروگاههایی که در زمان دولت روحانی اقلاً ۸۰ درصد کارش تموم شده بودند

و حداکثر ۲۰ درصد تکمیلی آن در دوره رئیسی بوده است

ایکاش صداقت و انصاف و وجدان و راستی و درستی فدای

وابستگی های سیاسی مان نمیشدند !!؟؟
همه آقایانی که در صحنه های سیاسی ایران بوده اند و هستند، به اتفاق مردود شده اند . البته در این میان فقط یک نفر توانسته با دروغ نگفتن و افترا نیستن و حسن خلق کارنامه اخلاقی خوبی از خود بجا بگذارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
میر حسین موسوی
و محمد خاتمی
مذاكره مستقيم بهترين راهكار بوده وتابحال ايران بعلت مذاكره غيرمستقيم كلي ضرر كرده است
چه کاری تو کشور شفاف و درست انجام می شه که بخواد مذاکره با آمریکا باشه ؟
با عدم اجرای غیر قانونی طرح همسان سازی و افزایش قانونی حقوق بازنشستگان و

کارگران حداقلی بگیر توسط دولت رئیسی و سکوت مجلس مثلا انقلابی !!!!

تعداد ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که شامل انها و خانواده شان میباشند باید با

مبلغ کمتر از ۸ میلیون تومان ماهیانه ( کمتر از یک سوم رقم ۲۵ میلیون تومانی خط فقر و معیشت میباشد )

در زیر خط فقر مطلق و فلاکت ، و در بد ترین شرایط رقت انگیز زندگی قرار بگیرند

لذا نادیده گرفتن اکثریت قاطع مردم کشور ثروتمند ایران و بی تفاوتی نسبت به

مشکلات شان که تماماً ناشی از خلاف آشکار قانون توسط دولت و مجلس میباشد

باعث میگردد تا کلیه کارگران و بازنشستگان حداقلی بگیر انتخابات را تحریم کرده و

هر روزه ، در تجمعات اعتراضی خیابانی آرام قانونی ، تا دستیابی به حداقل حقوق

شان شرکت نمایند .و قطعا و حتما مسولیت قانونی شرعی اخلاقی وعرفی هر گونه

تبعات ان بعهده جناب رئیسی و دولت او ومجلس میباشد .
می گویند فرمانروایان قدیم گاهی سرنوشت جنگ را به مبارزه خودشان منوط می کردند تا سربازان کشته نشوند و گاهی بعد از جنگ در صورت شکست سریع مذاکره می کردند تا تلفات کمتری بدهند
مذاکره نشان از قدرت و علم طرفین هست وقتی بایدن آمد طزف دوم ما عاقلتر می نمود و باید سریع مذاکره مستقیم می شد ولی نشد متاسفانه الان همان طور که پیش بینی هم شده بود به زودی ترامپ باز می گردد و فرصت اندک است باید در واشنگتن بروند و کار را تمام کنند دو سال فرصت دارند تا کمی نفس تازه کنند و ترامپ مطمئتا باز شدیدترین تحریمها را اعمال خواهد کرد
جناب فرجی راد استاد ژئوپلیتیک... همه از جمله بقالی سر کوچه ما هم میدانند که گفتگوی مستقیم بهتره...استاد این همه اطلاعات انوه و پیچیده را از کجا آوردی من که گیج شدم...روزنامه فخیمه جهان صنعت عجب روشنگری میکنی...
خالص سازی فکری است از اساس باطل و صرفا پوششی برای تصفیه مخالفان انتها هم ندارد چند صباح دیگری باز یک عده فرصت طلب قدرت پرست پیدا می شوند که باز با همین ترفند دنبال حذف دیگران هستند .
اصولگرایان حاکم خوب می دانند رای در کار نیست پس به این نتیجه رسیده اند که چرا باید در انتخابات اینده اصلاح طالبان و مستقلین در قدرت شریک آنها شده و برایشان مشکل نیز درست کنند....توی وضعیت کنونی کشور ما بازی برد برد وجود ندارد..فقط بردنه اونم برای یکی...ملت که...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
یارانه در کار نیست
مطمئن باشید یه افزایش قیمت حداقل 35 درصدی رو به همراه خواهد داشت
ارز ۴۲۰۰هر صورتی که بود مردم از ان استفاده می بردند ولی حالا چطور به جز یس نا امیدی حکم فرما شده است در مردم
امریکا یا اسراییل به ایران حمله نمی کنند بلکه کاری می کنند که افراد ضعیف در ایران به قدرت برسند که خرابی آن بسیار بیشتر است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی