بازدید 10950
با تحولات منطقه و جهان

درگیری شدید پیرامون کاخ جمهوری و فرماندهی کل در خارطوم/ ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش / نقض دوباره آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ دیدار سفیر ایران با نماینده پوتین درباره نشست چهارجانبه

درگیری شدید پیرامون کاخ جمهوری و فرماندهی کل در خارطوم، ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش، نقض دوباره آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دیدار سفیر ایران با نماینده پوتین درباره نشست چهارجانبه و خرید ۴۰۰ موشک ضد کشتی آمریکایی توسط تایوان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 19 April 2023

درگیری شدید در اطراف کاخ جمهوری و فرماندهی کل در خارطوم/ ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش/ نقض مجدد آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ دیدار سفیر ایران با نماینده پوتین درباره نشست چهارجانبه

بین الملل تابناک: درگیری شدید پیرامون کاخ جمهوری و فرماندهی کل در خارطوم، ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش، نقض دوباره آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دیدار سفیر ایران با نماینده پوتین درباره نشست چهارجانبه و خرید ۴۰۰ موشک ضد کشتی آمریکایی توسط تایوان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

درگیری شدید پیرامون کاخ جمهوری و فرماندهی کل در خارطوم

منابع خبری امروز چهارشنبه از درگیری های شدید بین ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» پیرامون کاخ جمهوری و فرماندهی کل نیروهای مسلح در شهر خارطوم، پایتخت سودان خبر می دهند.
 
به گزارش الجزیره، درگیری های شدیدی میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم در جریان است.
 
منابع خبری اعلام کردند که دود زیادی از فرودگاه خارطوم و منطقه فرماندهی ارتش و کاخ ریاست جمهوری و همچنین منطقه «حی حمد» به هوا برخاسته است.
 
منابع خبری همچنین از شنیدن صدای انفجار در نزدیکی فرودگاه بین المللی خارطوم خبر دادند.
 
همزمان سخنگوی ارتش سودان، نیروهای پشتیبانی سریع را به ادامه درگیری با وجود توافق برای آتش بس متهم کرد و گفت که این نیروها فرصت اجرای آتش بس را ندادند و حملاتی در خارطوم و منطقه مروی در شمال سودان انجام دادند.
 
وی افزود که ارتش به وظیفه خود برای ایجاد امنیت در پایتخت و محوطه فرماندهی کل ارتش عمل خواهد کرد.
 
از سوی دیگر، اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که تعداد قربانیان غیرنظامی سودانی از ابتدای آغاز درگیری در روز شنبه تا به این لحظه به ۱۷۴ تن رسیده است.
 
این اتحادیه افزود: سی غیرنظامی در جریان درگیری های دیروز با وجود اعلام آتش بس کشته و ۲۴۵ تن دیگر زخمی شدند.
 
این اتحادیه تصریح کرد: شمار زخمی های غیرنظامی از آغاز درگیری ها که نام آنها ثبت شده است، به یکهزار و ۴۱ تن می رسد.
 
پیش از این ارتش سودان، نیروهای پشتیبانی سریع را به نقض آتش بس ۲۴ ساعته بشردوستانه که با میانجیگری بین المللی برقرار شد، متهم کرده بود.
 
ارتش سودان در بیانیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرد: «پیشنهادی برای آتش‌بس بشردوستانه توسط طرف‌های بین‌المللی برای ۲۴ ساعت ارائه شد و نیروهای مسلح با آن موافقت کردند، اما شبه‌نظامیان شورشی (نیروهای پشتیبانی سریع) ) از آن تبعیت نکردند و درگیری های آن در مجاورت فرماندهی و فرودگاه متوقف نشد.
 
منابع خبری عصر سه شنبه از موافقت ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان و آغاز آتش‌بس خبر داده‌ بودند؛ قرار شده بود، این آتش‌بس از ساعت ۱۸ عصر دیروز به وقت محلی سودان آغاز شود و ۲۴ ساعت ادامه یابد.

ابراز نگرانی سازمان ملل از جاسوسی آمریکا از گوترش

سخنگوی سازمان ملل متحد می‌گوید: این سازمان نگرانی خود را از گزارش‌ها درباره جاسوسی ایالات متحده آمریکا از «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل به آن کشور ابراز کرده است. 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که این سازمان به صراحت به واشنگتن اعلام کرده که چنین اقداماتی با تعهدات آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل مغایرت دارد. 

ساعاتی قبل‌تر روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به چهار گزارش طبقه‌بندی‌شده که به دست این روزنامه رسیده بود، مدعی شد، ایالات متحده مکالمات گوترش با سایر مقام‌های سازمان ملل را شنود کرده است. 

روزنامه آمریکایی نوشته از میان این چهار سند، دو مورد آنها جدید هستند و پیش از این گزارشی درباره آنها منتشر نشده است. 

واشنگتن‌پست نوشته است: «این اسناد روی تعاملات گوترش با مقام‌های ارشد سازمان ملل و رهبران جهان نور می‌تاباند و از جمله، به تشریح خشم او بابت جلوگیری از سفرش به یک منطقه جنگ‌زده در اتیوپی و ناامیدی‌هایش از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌پردازد.»

اسنادی که واشنگتن‌پست به آنها استناد کرد، بخشی از مجموعه اسناد امنیتی هستند که یک عضو گارد ملی نیروی هوایی آمریکا آنها را در شبکه اجتماعی «دیسکورد» منتشر کرده است. 

رسانه‌های آمریکا در روزهای گذشته گزارش داده‌اند، این فرد دستگیر شده و در دادگاه ممکن است تا حداکثر ۱۵ سال حبس روبرو شود. این اسناد به افشای برخی اسرار پنتاگون از نقائص پدافند هوایی اوکراین گرفته تا نحوه جاسوسی ایالات متحده از متحدان و شریکانش پرداخته است.  

اسناد مربوط به گوترش ظاهراً به مکالمات شخصی او با دستیارانش درباره تعاملات دیپلماتیک وی مربوط می‌شود و نشان می‌دهد دولت ایالات متحده این جاسوسی‌ها را با استناد به قانونی به نام «تجسس اطلاعات خارجی» انجام داده است.

اسناد مربوط به گوترش، ترکیبی از برخی جملات مستقیم او، اظهارات دستیارانش و همچنین تحلیل‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره احساسات او در خصوص تلاش‌های دیپلماتیکش است. 

در یکی از این سندها عنوان شده که گوترش، چند روز بعد از اینکه زلنسکی گفت می‌خواهد با او شخصی دیدار کند، از سفرش به کی‌یف «خوشحال» نبوده است.

در سند مذکور به دلیل ناراحتی گوترش اشاره نشده اما یک دیپلمات سازمان ملل، به شرم عدم افشای نام به واشنگتن‌پست گفته، گوترش ۷۳ ساله قبل از آن سفر به جاهای دیگر رفته و سفر به کی‌یف برایش خسته‌کننده بود. 

در سند دیگری عنوان شده که بعد از سفر گوترش به کی‌یف و دیدارش در هشتم مارس با زلنسکی، او به سخنگویش گفته بود که احساس کرده، جشن عمومی غافلگیرانه‌ای که برای روز جهانی زن ترتیب داده شده بود، او را «واقعاً عصبانی» کرده است. 

دستیاران زلنسکی بعدا گفته‌اند که زلنسکی بدون اطلاع قبلی به گوترش در آن جلسه به نظامیان اوکراین مدال اهدا و بعداً شروع به انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن مراسم کرده تا اینطور به نظر برسد که گوترش در حال تبریک گفتن به نظامیان اوکراینی است.

آنتونیو گوترش البته عملیات نظامی روسیه در اوکراین را نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی توصیف کرده و خواستار احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین شده است. 

طبق آنچه در سند افشاشده آمده، گوترش به سخنگویش گفته که او برای کمک به اوکراین رفته اما اوکراینی‌ها «همه کار انجام می‌دهند تا از ما باج‌خواهی کنند.»

نقض دوباره آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

در ادامه تنش بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، نیروهای حافظ صلح روسیه روز سه شنبه از نقض آتش بس در یک منطقه مرزی بین این دو کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد، در منطقه «آسکران» در منطقه مسیر «لاچین-نخجوان» دو مورد نقض آتش بس ثبت شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو مورد نقض آتش‌بس تلفات جانی نداشته است.

در این بیانیه آمده است: فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه به همراه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حال بررسی این موضوع هستند. این در حالی است که نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه در سخنرانی در پارلمان این کشور، از تلاش برای تقویت بنیه ارتش این کشور و به رسمیت شناختن مرزهای جمهوری آذربایجان، تنها بر اساس توافقات قبلی خبر داد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از اصلاحات در دست اقدام در ارتش ارمنستان نام برد و در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان به تلاش برای ایجاد تعادل بین شکاف موجود بین ارتش این کشور و ارتش جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

او اظهار داشت: «ما برنامه‌های عمده‌ای برای احیای این شکاف داریم. اما معتقدم نباید این موضوع را علنی مطرح کنیم. من آماده‌ام پشت درهای بسته این موضوعات را نه تنها با هم تیمی‌های سیاسی، بلکه با اپوزیسیون پارلمانی نیز در میان بگذارم.»

خبرگزاری «آرکا» نیز به بخش دیگر سخنان پاشینیان اشاره کرد. نخست وزیر ارمنستان در پارلمان گفت: «ارمنستان آماده است تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را بر اساس مرزهای جمهوری سوسیالیستی شوروی سابق به رسمیت بشناسد.»

دیدار سفیر ایران با نماینده پوتین درباره نشست چهارجانبه

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با «میخائیل بوگدانف»، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخرین برنامه‌ریزی‌ها در خصوص برگزاری نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه درباره اوضاع سوریه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

به گزارش فارس، معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در  روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند. شرکت کنندگان در این نشست، موضوعات مربوط به آماده کردن نشست آتی بین وزرای خارجه چهار کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و هر یک از کشورهای شرکت کننده مواضع و دیدگاه‌های خود را شفاف و صریح بیان و طرفین توافق کردند رایزنی‌های خود را ادامه دهند.

گفتنی است، براساس توافق چهار کشور قرار است این نشست در اردیبهشت ماه برگزار شود.

سفیر ایران و معاون وزیر خارجه روسیه در این دیدار، بر اهمیت این ابتکار در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه و ادامه تلاش‌ها برای نزدیکی دیدگاه‌های طرف‌های مختلف تأکید کردند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ۲۵ فروردین ماه درباره نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه اعلام کرد که تاریخ و مکان نشست چهارجانبه با حضور او و وزرای خارجه سه کشور ترکیه، ایران و سوریه در حال توافق است. وی همچنین تأکید کرد که هیچ پیش شرطی برای این دیدار نباید باشد. وی بعد از نشست با همتای ترکیه‌ای در آنکارا اظهار داشت: «نیاز است که نشست وزرای خارجه برگزار شود. مقدمات این موضوع در حال انجام است و معاونان ما در نشست خود در پایتخت روسیه درباره آن گفت‌وگو کردند.»  

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اظهار داشت: ما از گفت‌و‌گوهای چهارجانبه در سطوح مختلف برای رفع سوء تفاهم‌ها و حل مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. وی همچنین نهم فروردین ماه در مسکو و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عنوان کرد: ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌و‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.

خرید ۴۰۰ موشک ضد کشتی آمریکایی توسط تایوان

یک رسانه آمریکا گزارش داد که تایوان در مواجهه با تهدید فزاینده چین، ۴۰۰ موشک هارپون از آمریکا را خریداری خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ نیوز، پنتاگون در هفتم آوریل بدون ذکر نام خریدار، قرارداد ۱.۱۷ میلیارد دلاری برای تولید ۴۰۰ موشک ضد کشتی هارپون تا پایان سال ۲۰۲۹ را اعلام کرد.

بلومبرگ ادعا می‌کند که خریدار این موشک‌ها تایوان است.

پنتاگون از اظهار نظر مستقیم در مورد این توافق خودداری کرد، اما گفت: آمریکا تجهیزات و خدمات دفاعی لازم را در اختیار تایوان قرار می‌دهد تا بتواند توانایی کافی برای دفاع از خود را داشته باشد.

تایوان در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که قصد خرید موشک‌های ضد کشتی هارپون ساخت شرکت بوئینگ را به عنوان بخشی از تلاش‌های نوسازی نظامی خود دارد. این در حالی است که رویترز روز گذشته گزارش داد ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، ناوشکن موشکی هدایت شونده یو اس اس میلیوس از نوع آرلین-بورک مشغول تردد عادی و معمولی از تنگه تایوان با توجه به قوانین بین المللی کشتیرانی بوده و عبور این ناو نشان دهنده تعهد آمریکا به منطقه آزاد و باز هند-اقیانوسیه است.

فرماندهی شرقی ارتش چین نیز در خبری در شبکه‌های اجتماعی نوشت: نیروهایی برای رصد ناوشکن آمریکایی حین عملیات گشتزنی سازماندهی شده است.

نیروی دریایی آمریکا یک بار در ماه با ناوهای جنگی خود از تنگه تایوان تردد می‌کند و منظم ماموریت‌های دریایی را در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی انجام می‌دهد. هفته گذشته ناوجنگی یو اس اس میلیوس از نزدیکی یکی از مهم‌ترین جزایر مصنوعی تحت کنترل چین در دریای چین جنوبی عبور کرد و پکن آن را اقدامی غیرقانونی خواند.

چین به فعالیت‌های نظامی خود در اطراف تایوان از زمان پایان رزمایش اما در سطحی کمتر ادامه می‌دهد. وزارت دفاع جزیره تایوان امروز از شناسایی ۱۸ هواپیمای نظامی و ۴ کشتی جنگی طی ۲۴ ساعت گذشته پیرامون این جزیره خبر داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۷
منطقه آسکران در عمق حد اقل ۵۰ کیلومتری خاک جمهوری آذربایجان است. حالا آذربایجان اگر اشغالگر ارمنی را سرکوب بکنه آتش بس را نقض میکنه؟!
اسرابایجان کشور و ملت جعلی ساخت یهود ، نافش به ناف اسراییل بنده و همراه اون به جهنم می‌ره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
اول اجازه بدهید ،آن قبلی ها از بین بروند ،بعد تهدید جدید را شروع کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
اگه جرات داری خودتو نشون بده تا ببینیم کی میره جهنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
دوست عزیز رابطه علی اف و اسراییل چه خوب و چه بد همیشه بوده و تغییری نکرده ولی از روی اوردن پاشینیان به غرب غافل شدید که با زرنگی داره از ایران سو استفاده می کنه در مقابل اذربایجان ولی از ان سو داره پای غربیها را به منطقه بازمی کنه الان هفته هاست نیروهای اروپایی تحت عنوان ناظر در ارمنستان هستند ازاینکه غرب داره از پاشینیان به عنوان زلنسکی قفقاز استفاده می کنه شبه ای وجود نداره یادتان باشه تو اوکراین هم غرب به زلنسکی کمک می کنه نه اسراییل
اول بلبشو ایجاد میکنن بعدا سلاح می فروشن .
نخست وزیر ارمنستان در پارلمان گفت: «ارمنستان آماده است تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را بر اساس مرزهای جمهوری سوسیالیستی شوروی سابق به رسمیت بشناسد.»
چرا مرزهای شوروی سابق!؟ مگر از سال 1918 تا 1920 سه کشور آذربایجان و ارمنستان و گرجستان با توافق یکدیگر اعلام استقلال و توسط 45 کشور از جمله ایرا به رسمیت شناخته نشده بودند!؟
چون منطقه زنگزور و دریاچه گویچه در سال 1923 به ارمنستان داده شد و بورچالی به گرجستان! دقیقا سیاست کوچک سازی آذربایجان پیاده شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
دقیقا. در تاریخ هیچ وقت کشوری به اسم ارمنستان نبوده ارمنی ها بعد از توفق صلح عثمانیان و روسها از ترکیه اخراج و در خاک اذربایجان اسکان داده شدند و چون بر اساس قانون استالین هر منطقه ای که در داخل مناطق تحت کنترل روسیه جمعیتش به یک میلیون می رسید میتونست یه جمهوری خودمختار بشه به ارمنی های داخل اراضی اذربایجان به مرکزیت ایروان خودمختاری دادن و از انجا فتنه ارمنی علیه اذربایجان شروع شد این اتفاق از سال 1920 شروع شد و از ان به بعد ارمنی ها به دفعات شروع به اخراج اذربایجانیها از خانه هایشان در ایروان گویچه باسارکئچر زنگه زور قره باغ و سایر اراضی اذربایجان کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
به قول آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل مرزها باید طبق قرارداد1991 آلماتی به رسمیت شناخته شوند و اگر قرار به ادعا طبق سالهای قبل تر و مسایل تاریخی باشد، کل آذربایجان متعلق به ایران است
اگر علیف می خواهد ادعای تاریخی کند، ما از او مشتاق تر هستیم
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
ناشناس 12:29 و 13:43
یادتون نره قرارداد ترکمانچای مدتش تموم شده و آذربایجان باید به ایران برگرده. به الهام جونتون هم یادآوری کنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
اگه به تاریخ باشه برای بیش از 1000 سال ایران قلمرو حکمرانان ترک بوده و چند صد سال هم تحت حاکمیت اعراب. حکومت ایران بر اذربایجان در طول تاریخ یک پنجم حکومت ترکان بر اذربایجان نیست حتی در زمان ترکمنچای جوانشیرها بر اذربایجان حکومت می کردند ولی به قاجار مالیات می دادند در ضمن اگه واقعا مدت ترکمانچای تمام شده باید اذربایجان واحد درست بشه واقعا این ادعای مدت ترکمنچای شایعه ممکنه که ایرانیان حتی به خودشون زحمت نمی دن یکبار متن عهدنامه را بخوانند
آذربایجان جوگیرشد...
الهام علیف مترسک اردوغان و نتانیاهو است و کشور آذربایجان را به عقبه اسراییل و ترکیه تبدیل کرده. قطعا مردم بزرگوار آذربایجان با چنین روند خفت باری مخالفند و وی عاقبت نتیجه کارش را خواهد دید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
پاشینیان وارمنستان هم مترسک روسیه ورونوشت برابراصل اسرائیل درتجاوزبخاک همسایکان مسلمان وکشتن وآوارره کردن آنان وعوامل آنهانیزحتی دربین ماباموذیگری به تفرقه افکنی مشغولند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
تو از خفت خودت حرف بزن مردم بزرگوار اذربایجان صلاح خودشان را به خوبی می دانند و از تو و امثال تو بیزارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
الهام نتانیاهوف درست تره
عسکران در که قراباغ هستش چه ربطی به ارمنستان داره. آذربایجان ان شالله با اقتدار پوزه اشغالگران وحشی ارمنی و حامیان منطقه ای آنها را به خاک مالیده و خواهد مالید.
آذربایجان باید به وطن برگرده.این تنها جنگی هست که حمایت می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
تو ارمنی برای ایران می جنگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
اذربایجان بزرگ باید برپا بشه و این تنها جنگی است که ما حاضریم براش بجنگیم و صد در صد پیروز بشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
هدف غربگرایان ایجاد دشمنی بین ایران و اذربایجانه بسیار تعجب اورده که تابناک کامنت اذربایجان بزرگ را منتشر می کنه باید بدونه با ایجاد تفرقه بین ایرانیان انکه اسیب می بینه ایرانه دنبال جنگ داخلی هستید؟
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
ولمون کنید باباااا هی جنگ و جتگ با هفتاد دو ملت/ خسته شدین والاااا ۴۴ سال با همه جهان و هر روز بدتر از دیروز شده حال و روزمون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
ناشناس 1728 درست میگه . استان آذربایجان بزرگ باید برپا بشه و باکو به مادرش ایران برگرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
دو گروه دنبال اختلاف بین ایران و اذربایجان هستند 1- ارمنیان 2- غربگراها هم وطنان عزیز هشیار باشند به عنوان اذربایجانی به کشور اذربایجان و مردم مسلمانش علاقه داریم ولی ایران را هم وطن خودمان می دانیم لطفا اگاهانه و مسئولانه رفتار کنید بد و بیراه گفتن به علی اف و حرف از تصرف اذربایجان به صلاح ایران نیست
انشاالله روزی برسد قسمتهایی از خاک ایران که توسط روسها از مام وطن جدا شد دوباره به آغوش وطن برگردند
ما با ابو مسلم خراسانی و نادر و شاه اسماعیل و شاه عباس صفوی و... این کار کردیم مطمئن باشید باز هم انجام میدهیم
دوستان متوجه باشند که در ایران غربگراها دنبال دمیدن در اختلاف ایران و اذربایجان هستند لطفا در دامشان نیفتید
الهام جون از قمارهای جدیدت چه خبر؟ اینبار سر کدام یک از اعضای خانواده شرط بندی کردی؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست