مقایسه بیمه شخص ثالث ایران با سایر شرکت‌ها

بیمه ایران به‌عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی و تنها بیمه دولتی کشور، از سال ۱۳۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده و امروز یکی از بازیگران اصلی صنعت بیمه به‌ویژه در حوزه بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۲۳۵۱۱
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۵ 19 August 2025
|
292 بازدید

مقایسه بیمه شخص ثالث ایران با سایر شرکت‌ها

در کنار این سابقه طولانی، شرکت‌های بیمه خصوصی نیز توانسته‌اند با نوآوری و خدمات متنوع، سهم قابل قبولی از بازار را به‌دست آورند. برای اینکه بتوانیم در میان این گزینه‌ها، انتخابی آگاهانه و متناسب با نیاز خود داشته باشیم، لازم است نقاط قوت و ضعف هرکدام را بررسی کنیم. در این مقاله، تلاش کرده‌ایم مقایسه‌ای دقیق میان بیمه شخص ثالث ایران و دیگر شرکت‌های معتبر ارائه دهیم.

کدام شرکت بیمه بیشترین سهم بازار بیمه شخص ثالث را دارد؟

طبق آخرین داده‌های منتشرشده توسط بیمه مرکزی، در ده ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، شرکت بیمه ایران با حدود ۲۱.۸ درصد از کل حق‌بیمه تولیدی بازار و ۲۴ درصد از کل خسارت‌های پرداختی، صدرنشین صنعت بیمه کشور است. با توجه به اینکه رشته بیمه شخص ثالث به‌تنهایی ۲۴.۶ درصد از کل بازار بیمه را تشکیل می‌دهد و بیمه ایران سهم غالب را در بیمه‌های مرتبط با خودرو (شخص ثالث، بدنه و حوادث راننده) دارد، می‌توان به‌راحتی نتیجه گرفت که:

  • بیشترین بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در کشور توسط بیمه ایران صادر می‌شود.
  • بیشترین حجم خسارت‌های پرداختی مرتبط با شخص ثالث نیز بر عهده این شرکت است.

با استناد به تحلیل داده‌های عملکرد شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۳ و منابع تخصصی حوزه بیمه، می‌توان تصویری نسبی از توزیع سهم بازار بیمه شخص ثالث در میان شرکت‌های مختلف ارائه داد. این تخمین‌ها نشان می‌دهند که بازار بیمه شخص ثالث به‌طور قابل‌توجهی در اختیار یک بازیگر اصلی یعنی بیمه ایران است، و سایر شرکت‌ها با فاصله‌ای زیاد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رتبه

شرکت بیمه

سهم بازار تخمینی

۱

بیمه ایران

حدود ۴۹.۳٪

۲

بیمه آسیا

حدود ۱۳٪

۳

بیمه دانا

حدود ۹٪

۴

بیمه پارسیان

حدود ۳ تا ۴٪

۵

بیمه البرز

حدود ۳ تا ۴٪

۶

بیمه کوثر

حدود ۳ تا ۴٪

این جدول تصویری روشن از وضعیت رقابت شرکت‌ها در بازار بیمه شخص ثالث می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

کدام بیمه شخص ثالث، خسارت را سریع‌تر و ساده‌تر پرداخت می‌کند؟

احتمالا اولین خواسته هر راننده‌ای از بیمه، پرداخت سریع خسارت است. بر همین اساس، شرکت‌های بیمه‌ای که عملکرد بهتری در این زمینه داشته‌اند عبارت‌اند از:

  • بیمه ایران: پرداخت خسارت معمولاً طی ۲ روز کاری
  • بیمه آسیا: پرداخت خسارت طی ۱۵ تا ۲۰ روز کاری
  • بیمه معلم: پرداخت خسارت در حداکثر ۱۰ روز کاری
    بیمه کوثر
    : فرایند پرداخت خسارت ممکن است تا ۷ تا ۱۴ هفته زمان ببرد

توانگری مالی شرکت‌های بیمه؛ کدام بیمه پشتوانه قوی‌تری دارد؟

طبق آیین‌نامه شماره ۶۹ بیمه مرکزی، هر شرکت بیمه باید نسبت توانگری مالی خود را گزارش کند تا در یکی از پنج سطح مشخص شده از سوی بیمه مرکزی مورد ارزیابی قرار گیرد:
سطح ۱ = توانگری ۱۰۰٪ یا بیشتر (قابل اطمینان)
 
سطح ۲ = توانگری ۷۰٪ تا ۹۹٪ (قابل قبول)
 
سطح ۳ = توانگری ۵۰٪ تا ۶۹٪ (متزلزل)
 
سطح ۴ = توانگری ۱۰٪ تا ۴۹٪ (غیر قابل اطمینان)
 
سطح ۵ = توانگری کمتر از ۱۰٪؛ در این سطوح شرکت با محدودیت‌های عملیاتی توسط بیمه مرکزی مواجه می‌شود. 

بر اساس آخرین گزارش‌های رسمی:

  • شرکت بیمه ایران در سطح یک توانگری قرار دارد و نسبت توانگری آن برای سال ۱۴۰۳ بین ۱۳۳٪ تا ۱۳۸٪ ارزیابی شده است. توانگری بیمه ایران در سال‌های اخیر با کاهش اندکی مواجه شده است اما همچنان به واسطه داشتن ساختاری دولتی و اعتمادی که مردم به این برند دارند، یک گزینه مناسب با پشتوانه کامل به حساب می‌آید.
  • بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند بیمه ملت (۴۸۸٪)، البرز (۳۴۸٪)، پاسارگاد (۳۱۰٪)، سامان (۲۰۶٪) و کوثر (۱۶۳٪) نیز در سطح یک قرار دارند.
  • شرکت‌های بیمه تجارت نو، میهن و آسماری در سال‌های اخیر با کاهش توانگری مالی مواجه شدند و جایگاه سطح یک توانگری را از دست داده‌اند.

مقایسه شرکت‌های بیمه از نظر رضایت مشتریان در رسیدگی به شکایات 

رسیدگی دقیق، شفاف و سریع به شکایات مشتریان یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که کیفیت خدمات یک شرکت بیمه را در عمل مشخص می‌کند. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی نهادهای نظارتی، رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه از نظر میزان رضایت مشتریان در رسیدگی به شکایات بیمه شخص ثالث به شکل زیر است:

 

رتبه

شرکت بیمه

۱

ایران

۲

دانا

۳

آسیا

۴

معلم

۵

پاسارگاد

۶

دی

۷

ملت

۸

نوین

۹

میهن

۱۰

پارسیان

 

مقایسه شرکت‌های بیمه ایران و دیگر شرکت‌ها از نظر قیمت بیمه‌نامه

با وجود یکنواخت بودن تعرفه پایه بیمه شخص ثالث، سطح قیمت نهایی میان شرکت‌های بیمه حدود ۵ تا ۱۰ درصد اختلاف دارد. اگر به دنبال ارزان‌ترین بیمه‌نامه هستید، گزینه‌های مثل بیمه دی یا رازی معمولا اندکی ارزان‌تر از دیگر شرکت‌ها هستند.

بیمه ایران نسبت به اکثر شرکت‌های با سابقه موجود در بازار، معمولا 200 تا 300 هزار تومان گران‌تر است. با این وجود با توجه به تعداد زیاد شعب و پشتوانه دولتی این شرکت، قیمت بالای بیمه‌نامه منجر به کاهش شیب خرید بیمه شخص ثالث در شرکت بیمه ایران نشده است. بیمه آسیا نیز با وجود اینکه بیمه‌ای خصوصی به حساب می‌آید، اما به عنوان دومین شرکت بیمه از نظر قدمت تقریبا همین شرایط بیمه ایران را دارد.

بیمه شخص ثالث ایران؛ مناسب‌ترین انتخاب برای جبران خسارات خودروهای لوکس

در بیمه شخص ثالث، تعهد مالی به مبلغی گفته می‌شود که شرکت بیمه در صورت وارد شدن خسارت مالی به اشخاص ثالث (مثلاً خسارت به خودرو یا اموال دیگران) پرداخت می‌کند. حداقل تعهد مالی در سال 1404 توسط بیمه مرکزی معادل 53.3 میلیون اعلام شده و حداکثر تعهد مالی نیز 1.066 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 

یکی از تفاوت‌های مهم شرکت‌های بیمه در ارائه سقف تعهد مالی است. این موضوع به‌ویژه برای دارندگان خودروهای لوکس اهمیت دارد؛ چرا که در صورت تصادف با خودرویی گران‌قیمت یا خسارت سنگین به اموال عمومی، سقف تعهد پایین پاسخ‌گوی جبران خسارت نخواهد بود.

در این شرایط، بیمه ایران یکی از معدود شرکت‌هایی است که امکان انتخاب سقف تعهد مالی را فراهم کرده است. بسیاری از شرکت‌های بیمه فقط تا سقف‌های محدود تعهد ارائه می‌کنند، یا اصلاً پوشش‌های بالاتر را برای خودروهای خاص نمی‌پذیرند. برای خودروهای لوکس یا پرریسک، بیمه ایران یکی از بهترین انتخاب‌‌ها است. در کنار بیمه ایران، بیمه آسیا نیز دیگر شرکت بیمه‌ای است که در سال 1404 تا سقف 1 میلیارد و 66 میلیون تومان تعهد مالی را ارائه می‌دهد.

کارت سبز بین‌الملل؛ خدمت متمایز بیمه ایران

کارت سبز یا همان بیمه‌نامه شخص ثالث بین‌المللی، برای رانندگانی صادر می‌شود که قصد سفر با خودروی شخصی به کشورهای خارجی به‌ویژه همسایه‌های ایران مثل ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و برخی کشورهای اروپایی را دارند. این بیمه‌نامه هزینه‌های مالی و جانی وارده به اشخاص ثالث را طبق قوانین کشور مقصد پوشش می‌دهد و در بسیاری از کشورها، داشتن آن برای عبور قانونی از مرز الزامی است.

در حال حاضر، تنها شرکت بیمه‌ که مجوز رسمی صدور این بیمه‌نامه بین‌المللی را دارد، بیمه ایران است. هیچ‌یک از شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت بیمه کشور، امکان صدور کارت سبز را ندارند. بنابراین اگر قصد سفر زمینی خارجی دارید و نیاز به بیمه معتبر بین‌المللی دارید، تنها گزینه‌ رسمی و قابل اتکا، بیمه ایران خواهد بود.

کدام بیمه شخص ثالث ارزش اعتماد شما را دارد؟

در این مقاله تلاش کردیم تا بیمه شخص ثالث شرکت بیمه ایران را با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه از جنبه‌هایی مانند سهم بازار، قیمت، توانگری مالی، رسیدگی به شکایات و مقایسه کنیم. هدف این بود که تصویری واقع‌بینانه و مستند از وضعیت بازار بیمه شخص ثالث در ایران ارائه دهیم تا مخاطب بتواند بر اساس نیازها، اولویت‌ها و شرایط خود تصمیمی آگاهانه بگیرد.

واقعیت این است که بیمه ایران سال‌هاست در صدر بازار بیمه شخص ثالث قرار دارد؛ جایگاهی که نه با تبلیغات، بلکه با اعتماد عمومی، شبکه گسترده خدمات، پوشش کامل تعهدات و عملکرد سریع در پرداخت خسارت به‌دست آمده است. برای بسیاری از مردم، همین اعتماد تاریخی و سابقه مستمر کافی است تا با خیال آسوده، بیمه‌نامه خود را از شرکتی تهیه کنند که نیمی از بازار به آن اطمینان کرده‌اند. با این وجود برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث بهتر است ویژگی‌های شرکتهای بیمه را به دقت بررسی کنید تا انتخابی سنجیده، متناسب با نیاز خود داشته باشید.

https://bimeh.com/mag/best-thirdparty-insurance/

 

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# دیدار پوتین و ترامپ # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
ایران و آمریکا در مذاکرات به توافق می‌رسند؟
الی گشت