بازدید 54265
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۸ مرداد

چرا زمان به نفع ایران می‌گذرد؟ /مذاکرات هسته‌ای، آخرین بیم‌ها و امید‌ها/عاشورا فقط آه و اشک و انفعال نیست

آتش‌بس این‌ بار در سه روز، «وین» رو به جلو با احتیاط، ضربه به استقلال نهاد پولی، روایت آماری از کارنامه اقتصادی دولت در سال اول، خبر‌های ضد و نقیض از توافق احیای برجام، گرانی‌ها سفره‌های نذری را کوچک‌تر کرد، ماهواره ایرانی با دقت تصویربرداری یک متری و بورس، خانه جدید معاملات خودرو، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴ 09 August 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۸ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیترهای احیای برجام در انتظار تصمیم‌های سیاسی، شلیک ۱۱۰۰ موشک به ۵۸ نقطه اسرائیل پاسخ مقاومت فلسطین به ترور دو فرمانده و دلیل بی‌اعتمادی به بورس چیست؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز منتشره در روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم؛


عاشورا فقط آه و اشک و انفعال نیست

علی عبدالملکی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر عاشورا فقط آه و اشک و انفعال نیست، نوشت: محرم یک ماه نیست، همان‌طورکه عاشورا و کربلا را نباید یک روز و یک مکان بدانیم. محرم فرهنگی غنی، پربار و اقیانوسی از اندیشه‌های ناب و نکته‌های پندآموز بشری است که در طول سالیان متمادی جان‌های زیادی از چشمه‌سار زلال آن متنعم گشته، معرفت یافته و به کمال رسیده‌اند. چه آنکه به هر سوی آن بنگری درسی، پیامی و آموزه‌ای برای زیستن در خود نهفته دارد. عاشورا نیز گستره‌ای تاریخی است که شرافت شجاعت، دینداری و آزادی و آزاداندیشی در آن تفسیر شد، معنا یافت و جان گرفت و بدین‌ترتیب نفس‌های زیادی از معارف متعالی آن پند‌ها آموخته، تجربه‌ها اندوخته و سرمست گشته‌اند و این همه در حسین (ع) سالار و سرور آزادگان و پرورده دامان محمد (ص)، علی (ع) و زهرا (س) متجلی و نمود پیدا کرده است. کربلا و عاشورا تنها نمادی از مظلومیت خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست تا پیام محرم را صرفا با تصویری از اشک و آه و انفعال به جهانیان منتقل نماید. برداشتی احساسی، عاطفی و افراط‌گرایانه از مصائب عاشورا و افزودن وزن احساس در برابر استدلال و عقل در سرزمین کربلا به‌طوری‌که در آن غم بزرگ حسین (ع) بستن شط و لب تشنگی او و فرزندانش انگاشته شود اگر نگوییم تفسیری غلط از فرهنگ عاشورا است، حداقل استنباطی جزیی و سطحی از آن بیکران الهی است و چنانچه اهداف قیام را تحت‌الشعاع قرار دهد خود ظلمی مضاعف بر شهید کربلاست! گفتمان حسین (ع) در کربلا و مشی او در میدان جنگی نابرابر متضمن رفیع‌ترین تفکرات انسانی و محکم‌ترین استدلالات عقلی است. التزام پیشوای آزادگان بر معیار‌های انسانی، حرمت آدمیان، رأفت اسلامی مهربانی دینی، نظم و انضباط سیاسی و حتی در کمرکش نبرد تلاش او برای نفی خشونت و ارایه سیمایی جاذب از اسلام توأم بادفاعی عالمانه از دین رهیافت‌های حکیمانه‌­ای است از قیام حسین بن علی (ع) که می‌تواند جهانیان را همچنان رهنمون باشد. زینب خواهر قهرمان و شجاع او که عرفان را از مصدر حقیقت نوشیده بود در کربلا فرمود: ما رأیت الا جمیلا. «چیزی جز زیبایی ندیدم» و مانیز کافی است که در این ایام از پوسته به مغز و از سطح به عمق برگردیم تا سیرتمان کربلایی و اندیشه‌مان عاشورایی شود.

 

چرا زمان به نفع ایران می‌گذرد؟


مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: از اوایل سال جاری، طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای، جنگی اراده‌ای را شروع کرده و روی چند مورد معدود باقیمانده در زمینه تحریم‌ها، تضامین و بسته شدن پرونده‌های ادعایی در آژانس سرسختی نشان می‌دهد. این درحالی است که غربی‌ها طی ماه‌های گذشته، با ادعای اینکه تنها مورد باقیمانده در مذاکرات، خارج کردن نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی است، آن را به حاشیه بردند. در طول این مدت، طرف غربی جنگ ترکیبی مشتمل بر انواع عملیات روانی و... راه انداخته است. حملات سایبری با استفاده از عوامل صهیونیستی برای ترور و خرابکاری، فشار دیپلماتیک از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دستور توقیف محموله نفتی ایران در سواحل یونان و بازاعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها، از جمله اقداماتی بود که از سوی آنان انجام شد تا طرف ایرانی را عقب بنشاند. با شکست مجموعه این اقدامات، امریکایی‌ها متوجه نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان و زمان پیش خرید نفت شدند. آنان بخوبی دریافتند که با افزایش قیمت سوخت و فشار به جامعه اروپا و امریکا، عواقب اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن دامن طرف غربی را خواهد گرفت. از این رو، زمان کنونی را دوره حساسی برای پرداختن به اختلافات می‌شمارند و نظر خود در مورد مذاکرات را تغییر دادند.


طرف‌های غربی، خود اذعان می‌کنند که اساساً دعوا، بر سر موضوع سپاه و قرار گرفتن یا نگرفتن نام آن در لیست گروه‌های تروریستی نیست، اما بازهم، از دادن امتیازات طفره رفته و از ایران می‌خواهند که از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کند و همچنان به دنبال امتیازگیری در لحظات آخر است؛ این رویکرد حاکی از عدم صداقت طرف مقابل در مذاکرات است.


در سوی دیگر، ایران نمی‌تواند از درخواست‌های خود در سه زمینه یاد شده، عقب‌نشینی کند. انجام توافق- در صورتی که بتوان آن را توافق خوب خواند- برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم صورت می‌گیرد. این مهم در صورتی محقق خواهد شد که «تحریم‌ها» برداشته و صد‌ها فرد، شرکت و نهاد‌هایی که در لیست تحریم‌ها قرار دارند از آن خارج شوند. در غیر این صورت رفع تحریم‌ها تنها بر روی کاغذ، معنا ندارد و عملاً شرکت‌هایی که سهولت در تجارت را برعهده دارند، با باقی ماندن در لیست تحریم‌ها از کارکرد خود باز می‌مانند.


«ارائه تضمین» از دیگر درخواست‌های ایران در این مذاکرات است. هرچند سرمایه‌گذار خارجی به دنبال بهره‌برداری از بازار ایران به عنوان یک بازار پرسود باشد اما، این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که نسبت به آینده اعتماد و اطمینان داشته باشند. آنان با توجه به تجربه خروج امریکا از برجام، هیچ اعتمادی نسبت به تعهد ایالات متحده برای باقی ماندن در هیچ توافقی را ندارند و تنها در صورتی به بازار ایران باز خواهند گشت که طرف امریکایی «تضامین» محکم و مشترکی به ایران و این شرکت‌ها بدهد. اگر قرار باشد که طرف امریکایی تضامین مربوطه را اعطا نکند، پای هیچ شرکت سرمایه‌گذاری خارجی به ایران باز نخواهد شد. به همان ترتیب چیزی به عنوان امتیاز اقتصادی هم عاید کشورمان نخواهد شد، به غیر از صادرات نفت به میزان یک تا یک و نیم میلیون بشکه آن هم برای مدت محدود چند ماهه. چرا که به باور اکثر کارشناسان، جمهوری‌خواهان در امریکا در انتخابات آتی اکثریت هر دو مجلس این کشور را به دست خواهند آورد و قبل از اینکه توافقی به طور کامل انجام شود، آن را نقض خواهند کرد. با وضعیت موجود به نظر می‌رسد که آن‌ها تنها به دنبال این هستند تا نیمکره غربی را در این زمستان سرد از کمبود انرژی نجات دهند.

مسأله دیگر ایران در این مذاکرات، بسته شدن پرونده ادعا‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس در برابر سؤالات و ابهاماتی که مطرح کرده، بخوبی پاسخ طرف ایرانی را دریافت کرده است. اما طرف غربی با استفاده ابزاری از آژانس به منزله اهرم فشار سیاسی به ایران، مجدداً پرونده‌های پیش از سال ۲۰۱۵- یعنی زمان توافق- را بازگشایی کرده تا ایران را در پای مذاکرات مجبور به عقب‌نشینی کند. پر واضح است تا زمانی که این پرونده‌ها بسته نشود، هیچ ضمانتی برای بقای توافق باقی نخواهد ماند و همچنان طرف غربی از آژانس به عنوان اهرم فشار استفاده خواهد کرد و ایران را مجبور به دادن امتیازات بیشتر در فردای توافق می‌کند. این روند باید یک‌بار برای همیشه پایان یابد تا بشود نسبت به هر توافقی اعتماد و اطمینان اولیه را پیدا کرد.
با توجه به جمیع جهات، «تحولات بین‌المللی» در صحنه جنگ اوکراین و تایوان، کمبود انرژی و افزایش تقاضا در ماه‌های آینده، افزایش قیمت‌ها و تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن، «توان داخلی» در خنثی‌سازی تحریم‌ها، گشایش روابط با کشور‌های خارج از بلوک غرب و همچنین افزایش توان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تحقق بیشتر اهداف دفاعی و منطقه‌ای حکایت از این دارد که زمان به نفع ایران در حال سپری شدن است. طی روز‌ها و هفته‌های آتی شاهد خواهیم بود که اهرم‌های طرف غربی تأثیرگذاری خود را بیشتر از دست خواهند داد و فشار ایران بر طرف غربی سنگین‌تر خواهد شد. اگر طرف غربی واقع‌گرایی را پیشه خود کند، درخواهد یافت که توافق امروز بهتر از فرداست. چرا که حداقل جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بشدت نیازمند یک دستاورد برای ارائه در انتخابات پیش روی امریکاست.

 

مذاکرات هسته‌ای، آخرین بیم‌ها و امید‌ها


یوسف مولایی استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان مذاکرات هسته‌ای، آخرین بیم‌ها و امید‌ها نوشت: از آنجا که اخبار دقیقی از روند مذاکرات نداریم و اخباری هم که بیرون داده می‌شود، بیشتر از سوی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی است و بعضی از مقاماتی هم که در مذاکرات حضور دارند، اظهارنظر‌هایی کرده‌اند و نظر نهایی و رسمی ایران هم مبنی بر این است که هنوز از رسیدن به متن نهایی فاصله داریم، هنوز باید درباره مواردی که مورد اختلاف هست بحث شود و از طرف دیگر هم متنی توسط اروپایی‌ها آماده شده که بحث‌ها عمدتا پیرامون آن است. ضمن اینکه تذکر هم داده می‌شود و مثل اینکه ایران نباید خواسته‌های جدیدی مطرح کند و اولیانوف، نماینده روسیه هم گفته با همه مواضع ایران همراه نیستیم گرچه دغدغه‌های ایران را درک می‌کنیم. همه این‌ها را که کنار هم بگذاریم به‌اضافه سه، چهار روز مذاکره سنگین نشان می‌دهد که واقعا اظهارنظر درباره اینکه به کجا می‌خواهند برسند، آسان نیست. ولی الان اینجا اراده سیاسی تعیین کننده است و اگر ایران تصمیم گرفته باشد که با مذاکره هزینه‌های مدیریت پرونده را کاهش دهد به نظر می‌رسد که می‌تواند. از جمله مواردی که ایران روی آن اصرار دارد، سایت‌هایی است که آژانس اعلام کرده ذرات اورانیوم در آن پیداشده و مکان‌های مشکوکی هستند و ایران باید فعالیت این مکان‌ها را توضیح دهد. این یک بحث فنی است که آژانس می‌تواند دوباره این مکان‌ها را بازدید کند یا مدارکش را از ایران دریافت کند یا ایران همان‌طور که اصرار دارد باید این موضوع بسته یا خاتمه یافته اعلام شود. در مورد تضمین‌هایی که ایران اصرار دارد نیز همیشه گفته‌ام که در مناسبات بین‌المللی تضمینی نمی‌توان گرفت و معمولا هر تضمینی هم باشد گذرا و متزلزل است.

در این‌صورت به نظر می‌رسد براساس پیشنهاد‌های آقای بورل یک جور‌هایی شاید ایران متقاعد به پذیرش پیشنهاد‌ها شود. در مورد مکانیزم آزادسازی دارایی‌های ایران، بحث‌های فنی قطعا وجود دارد و طرفین می‌توانند راهکاری پیدا کنند. در مجموع تا آخرین لحظه هم شانس احیای برجام وجود دارد و هم احتمال شکست برجام زیاد است؛ لذا پیش‌بینی خیلی دشوار است و نمی‌توانیم پیش‌بینی علمی و کارشناسی ارائه دهیم، چون اطلاعات و داده‌های دقیق در اختیار ما نیست؛ به‌اضافه اینکه یک تصمیم سیاسی خواهد بود که در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیران ایران باید اتخاذ شود و مقاماتی که باید این تصمیم سخت را بگیرند تا آخرین لحظه منتظرند ببیند تیم مذاکره کننده می‌تواند امتیازات بیشتری بگیرد و تا زمانی که شانسی برای گرفتن امتیاز می‌دهند، نظرشان را قطعی اظهار نمی‌کنند و آن آخرین لحظات و ساعت‌های مذاکره خواهد بود که نهایتا نتیجه، مقامات ایران یا مقام سیاسی که باید تصمیم نهایی را بگیرد، متقاعد می‌کند. به همین دلیل پیش‌بینی خیلی سخت است و براساس اخباری که بیرون درز پیدا کرده، فعلا خیلی خوش بینی وجود ندارد یا خوش‌بینی یا بدبینی یا احتمال شکست، شانس‌شان به یک اندازه است. اما منافع ایران را در این می‌بینم که بسته پیشنهادی آقای بورل را بپذیرد. بنابراین پذیرش هر وضعیتی که الان در این پرونده از نظر پیشنهاد‌های آمریکا و در کل ۱+۵ وجود دارد، ضررش برای ما در درازمدت کمتر از نپذیرفتنش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۳
زمان به نفع ایران نمیگذره ،به نفع شماها میگذره ،جیباتون که پر پوله ، زمان رو هم میخرید ، هی لفتش میدید ،تا مردم سرشون به این سریال تکراری وبیمزه مذاکرات گرم بشه ویادشون بره چه بلایی به سرشون آورده اید !
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
تیتر رو اصلاح کنید: زمان به نفع یک قشر خاص در ایران میگذرد! وگرنه ملت ایران دارن زیر بار این همه فشار پرس میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
بخاطر تحریم ها روزی ۲۵۰ میلیون دلار درامد نمیگیریم

یعنی روزی ۸ هزار میلیارد تومان

سالهاست که مردم فقیر تر شده اند
سالهاست که تکنولوژی روز وارد کشور نشده است

ابخاطر حذف یا کم شدن بی اندازه بودجه های عمرانی کشور

ثزیرساختهای شکشور ز راه های لریو بنادر و فرودگاه ها و نیروگاهها و خطوط انتقال برق و اب و گاز و مخابرات و پالایشگاهها و هواپیماها و قطارها و کامیونها و خودرو های شخصی مان تعمیر و نوسازی و بهسازی نشده اند

تعداد بیکاران و معتادان متجاهر و زنان و مردان مطلقه هر روز زیاد تر شده

و حتی دندانهای مردم از جوانان تا سالخوردگان پوسیده و کرم خورده تر شده است

و اکثرا از لباسهای کهنه و مندرس استفاده میکنند

و میزان مصرف گوشت قرمز به ۳ کیلو در سال رسیده

و هزاران و بلکه میلیونها مشکلات و معضلات جدی ویرانگر دیگر

اکثریت قاطع مردم خواستار اصلاح جدی امور جاری کشور هستند
و اکثریت قاطع مردم نیز هیچ امیدی به اصلاح امور جاری کشور و خودشان ندارند

برجام را امضا و اف ای تی اف را تصویب کنید
و قبل از خیلی دیر شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
برجام هیچ نفعی برای ایران نداره و در نهایت وقتی دوباره از برجام خارج بشن دلار به 300 تومن خواهد رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
نگران نباش دوست عزیز، مطمئن باش که این آخرین فرصت ایران برای مذاکره و دفع الوقت است و اگر اینبار برجام به نتیجه نرسد، قطعا بمباران مراکز هسته ای آغاز خواهد گردید
وقتی برای دولت وسیاستمداران مهم نباشد که باهرروز تنش صدها میلیون دلار از دستمان میرود مردممان فقیرتر میشوند رشد اقتصادی سالها منفی میشود والان هم درحد صفر هیچ تکنولوژی وسرمایه ای وارد کشور نمیشود باید سینه سپر کنند وبگویند گذشت زمان به نفع ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
میلیارد دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
اکثر میادین نفت و گاز ما در خلیج فارس در حوزه های مشترک با همسایگان عربی ما است

انها دارند شبانه روز با تکنولوژی جدید و قراردادهای مشارکت با اروپا و غرب و ژاپن و کره جنوبی

بسرعت از میدانهای مشترک ما روزی میلیونها بشکه نفت و میلیونها متر مکعب گاز برداشت کرده و با فینتهای بسیار گران حال حاضر صادر میکنند

و ما فقط داریم شعار مقاومت میدهیم و در فقر و نداری و

بیکاری و گرانی و فلاکت جوانان تحصیلکرده بیکارمان را به

خارج از کشور و با چشمان گریان بدرقه میکنیم

این کجایش گذر زمان بنفع ایران و ایرانی است ؟؟؟؟
تا منظور از ایران کی باشه
مردم بدبخت فلک زده که زیر بار گرانی ترکیده اند
یا کاسبان تحریم و دلالان
اگر این توافق فقط بر روی کاغذ باشد و مثل دفعه قبل که آقای سیف رئیس بانک مرکزی اعلام کرد هیچی nothing و نتوان براحتی پول جابجا کرد و از مزایای swift استفاده کرد و شرکتهای اروپایی از ترس تحریم آمریکا کار نکنند ویزا هم ندهند ، پس این توافق چه ارزشی دارد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
الان فضا بسیار منفی تر از آن زمان است و شرکتهای اروپایی شرکتهای خصوصی هستند و نه دولتی و امکان ندارد زیر بار
ریسک حضور در ایران بروند ،هر چند دولتهای انها توصیه کنند شرکتهایشان را به حضور در ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
داداش اون آدم یه چیزی گفت دیگه تا صد سال بعدش رهاش نمی‌کنن! شما اصلا کاری به یو-ترن و اینا هم نداشته باشی، می‌بینی که فقط یه قلم درآمد عراق از نفت به ماهی ۱۰ میلیارد دلار رسیده! دیگه حداقل میشه نفت رو فروخت که دربه‌در دنبال ۷ میلیارد دلار کره جنوبی نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
100ملیارد جابه جا کردن منتها خرج جاب دیگه سد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
اقای سیف در استانه انتخابات امریکا و در خاک امریکا ان سخن را گفتند زیرا در ان زمان جمهوریخاهان و صهیونیستها تبلیغ میکردند که اوباما با برجام به ایران امتیازات زیادی داده و اقای سیف با ان حرف میخواست موضع طرفداران ترامپ را تضعیف کند
یکی از دوگانگی ها در سیاست خارجی ما این است که میگوییم برجامی را مفید میدانیم که باعث شود شرکتهای مهم جهانی به سهولت در ایران سرمایه گذاری کنند اما از طرفی ته دلمان هم راضی نیست شرکتهای اروپایی وارد ایران شوند و سود سرشاری ببرند. تجربه سالهای 94 تا 96 هم نشان داد ما به شرکتهای اروپایی خودرو ساز و نفتی و نیروگاهی به چشم دشمن نگاه میکردیم و برای اخراج انها لحظه شماری میکردیم. شرکتهای امریکایی که جای خود. باید این تناقض حل شود. واقعا ما از برجام چه می خواهیم ؟
در سالهای برجامی گروه های مقاومت در لبنان عراق و فلسطین بسیار قوی شده بودند متاسفانه از سال نود وهفت و تخریب برجام ضعف تدریجی این گروهها اشکار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
گروه مقاومت در زمانی جلوی داعش گرفتند که در اوج تحریم و نبود برجام بود!
زمان به نفع ثروتمدان و کاسبان تحریم است و نه به نفع ملتی که هر روز باید چیزی از سفره و زندگی خود حذف کنند!!اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید!!!
عاشورا فقط آه و اشك و انفعال نيست ! .. يكي از تيتر هاي بالا
---------------
يادش بخير ، ايامي كه دانشجوي دانشگاه بوديم ! در دانشگاه همكلاسي داشتيم ،كه چند سالي مدير مدرسه بوده ، تعريف مي كرد ، ، در ايام بعد از تعطيلات عيد ، دانش آموزي را ديدم كه پسته از جيب در آورده و يكي يكي مي خورد اما به اين صورت كه مغز ش را به دوستش ميداد و خود پوست پسته را در دهان با ولع مي مكيد ! پرسيدم :
-- پسر جان ! چرا مغز را مي بخشي و پوستش را به دهان ميگذاري ؟
پسرك با تبسم گفت :
-- اجازه آقا مدير ! مادرم به اين پسته ها نمك و آب ليموي زياد زده ، پوستش خيلي ترش و خوشمزه هست
عينهو قره قوروت ! مغزش كه اين طور نيست ! ... پوست پسته خيلي خوشمزه است ! آقا مدير پسته ميخورين ؟
______________________
-- عجب ! ...جالب بود اين خاطره ! ... خب ... حالا منظور ؟
-- منظور ؟ بنده خاطره اي كوتاه و مجملي گفتم و « تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل » !!
بله زمان به نفع ماست!!!! چون اروپا و آمریکا طی این زمان نیازشان را به گاز و نفت ومواد غذایی توسط دیگر کشورها رفع می کنند و سر ما در این میان بی کلاه می ماند !!!
سلام
مطلب آقای ملایی در روزنامه آرمان خیلی گنگ بود.
با شکست و عقب نشینی دولت بایدن در افغانستان و عملکرد بد آمریکا در قضیه اوکراین و روابط پر تنش آمریکا و چین که خاصل سفر نسجیده پلوسی به تایوان بود ... پیش بینی بنده از انتخابات آینده آمریکا شکست هئیت حاکمه فعلی در مجلس نمایندگان و همچنین کاخ سفید هست.
ما هر توافقی که با بایدن انجام بدیم رئیس جمهوری بعدی آمریکا به راحتی به شیوه ترامپ اون رو زیر پا له میکنه و شوک این عمل و تحریم های مرتبط با اون دوباره منجر به جهش قیمتی به دلار و قیمت ها در ایران خواهد شد.
خیلی به این توافق خوش بین نیستم چون مثلب روز روشنه که آمریکایی ها در صورت بد عهدی و خارج شدن از توافق ضرری نمیکنن و فقط طرف ایرانی تحت فشار قرار می گیره. اگر آمریکا یک طرفه و بدون هزینه می تونه از یک توافق خارج بشه و با این روش فشار و نارضایتی داخلی رو در کشور رقیب زیاد کنه چرا نباید این آینده رو متصور بشیم
کمی تامل و تفکر لطفا
سپاس
مهمترین نفع برجام حل مساله پی ام دی بود که با اعلان جدید چاشنی های انفجاری دز سوی غربی ها ،ان هم دیگر فایده ندارد
زمان به نفع ایران است؟! اگر فقط سالی 100 میلیارد دلار صادرات و واردات داشته باشیم و هزینه نقل و انتقال پول بدلیل تحریم فقط 20 درصد باشد آنوقت هر روز نزدیک 55 میلیون دلار هزینه تحریم داریم، در مقابل چه چیزی بدست می آوریم؟ این در حالی است که بسیار بیش از این هزینه عدم دسترسی به تکنولوژی روز در همه زمینه ها و عدم سرمایه گذاری خارجی و فرار پول و متخصص از کشور و و و ... داریم، تابناک واقعا زمان به نفع ماست؟!
تازه معلوم میشود که چرا روسیه و پوتین با توافق برجام مخالفت میکردند ؟؟؟

چون که که برنامه و قصد داشتند که به اوکراین حمله نظامی و اشغال کنند

و چون روسیه میدانست که دنیا روسیه را تحریم نفتی و گازی خواهد کرد

لذا از پیش ، برنامه ریزی کرد و در توافق برجام ایران با جهان ، حتی از زمان

ظریف ، شروع به سنگ اندازی و مانع تراشی کرد .!!!

الان هم امکان ندارد که بگذارد توافق برجام صورت بگیرد

و در این راه تند روهای جبهه پایداری ها و کاسبان تحریم و تعدادی از مسولان تند رو هم دانسته و ندانسته به روسیه کمک میکنند !!!!!
اینکه معتقد باشند در برجام زمان به نفع ایران است خطایی بزرگ است هر روز که میگذرد کشورهای همسایه از فروش نفت میلیارد ها دلار بدست میاورند و سر ایران بی کلاه میماند.
خیلی به نفعه پدر مردم در اومده
جناب آقاي مولايي، اساسا برجام براي ايران هيچ خاصيتي ندارد نه در كوتاه مدت و نه در دراز مدت چرا كه اولا همانطور كه جنابعالي هم اذعان كرده اين آمريكا نه تنها هيچ تضميني نمي تواند بدهد بلكه اگر بتواند هم آن را نخواهد داد كما اينكه در دوران اوباما هم شركتهاي خارجي را براي سرمايه گذاري در ايران تهديد مي كردند. ثانيا ايران به دليل عدم سرمايه گذاري در صنعت نفت خود امكان توليد تقريبا 1.5 ميليون بشكه در روز را بيشتر ندارد لذا برداشته شدن تحريمهاي فروش نفت كمك چنداني به افزايش درآمدهاي كشور نخواهد كرد و ثالثا اگر مطالبات كشور آزاد شوند و صرف هزينه هاي جاري در كشور شوند، كشور در يك دوره كوتاه با شوك اقتصادي مواجه شده و شوك بعدي در 2 سال بعد به كشور وارد خواهد شد، اين نوع نوسانات بسيار زيان بارتر از وضعيت سخت اقتصادي يكنواخت خواهد بود.
اگر نفت نداشتیم چقدر خوب بود، اگرنفت نداشتیم کالاهای تولید داخلی راهم محبور نبودیم با نرخ دلار بخریم ، نفت این ثروت خدادادی شده بلای جان مردم ایران و سودش سرازیر شده جیب عده ایکه همواره درحال خارج کردن ارز از کشور هستن.
ایران نباید تا آمریکا جلو دوربین مثل زمانی که ترامپ با وحشی گری از برجام خارج شد به برجام باز نگشته ورسمی اعلام میکرد که به برجام باز گشته آن وقت حق نظر داشت نه الان که در برجام نیست .این از بی کفایتی سیاسی مسیولین ما است
آن شخصی که میگوید زمان به نفع ما در حال گذر است،نمیدانم در چه برهه ای از زندگی خود سیر میکند ولی برای ما دهه۶۰یه مثالی بود می گفتن اگر ۵دقیقه برق در امریکا قطع شود ژاپن از لحاظ صنعتی به آن خواهد رسید!حالا ما دو دهه است فقط درگیر انواع تحریم های هسته ای و تبعات آن هستیم!قبل آن هم درگیر جنگ خانمان سوز بودیم!
حتی اگر برجام هم موفق بشه و توافقی حاصل بشه که نمیشه ، باز هم تا ایران FATF را قبول نکنه و زمینه برای سرمایه گذاری امن شرکتهای خارجی و دولتهای خارجی فراهم نکنه ، چندان موفقیتی حاصل ایرانیان نشده چرا که فروش نفت به تنهایی مشکل گشا نیست و خیلی چیزها باید اصلاح بشه که البته باید گفت " بزک نمیر بهار میاد............
تحلیل آقای خوش چشم منطقی به نظر میرسه. اما تجربه دهه هشتاد و زمان احمدی نژاد نشون میده این تحلیلها زیادی خوش بینانه هستند و در عمل میشود آنچه نباید بشود.
همین که در زمان مذاکرات ، مانند دفعات قبل، از این مثلا ماهواره برها، نفرستادن فضا، یعنی کشیدن پایین (سطح توقعاتشون رو)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل