بازدید 12179
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۳۱ مرداد

حل مشکل حجاب یا معیشت؟ / مصائب فرار سرمایه از بازار مسکن / تهران-ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط

سخنانی تندتر از پیشنهادها، حذفِ رشته سینما اتفاقی خوب یا بد؟ بریکس؛ از اتحاد اقتصادی تا اختلاف سیاسی، بازتاب سفر رئیسی به قم و دیدار با مراجع تقلید، همتـی متهم یا مدعی العموم؟ بورس، بازار سرکش مسکن را رام می‌کند؟ طرح جزیره‌ای برای بنزین! نه مافیا به بیمه کارگران ساختمانی و دوستان واقعی دولت کیانند؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰ 22 August 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۳۱ مرداد در حالی چاپ و منتشر شد که متلاشی شدن باند مدعی نفوذ در قوه قضاییه، تاکید مراجع تقلید بر رفع مشکلات معیشتی مردم و تلاش برای حفظ ارزش پول ملی و تقدیر از تلاش دو ساله دولت و تشریح فرآیند دو ماهه برای تکمیل مبادله بین تهـران و واشـنگتن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


مصائب فرار سرمایه از بازار مسکن


علیرضا محمدی کارشناس حوزه مسکن طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: بازار مسکن بر خلاف بسیاری از بازار‌های دیگر چسبندگی بالایی دارد، یعنی در دوران رکود مقاومت زیادی در برابر کاهش قیمت از خود نشان می‌دهد. معمولا در چنین بازارهایی، افرادی که نیاز مبرم و فوری به پول دارند، مثل سازندگانی که باید با پیمانکاران تسویه‌حساب کنند، مجبور می‌شوند قیمت پیشنهادی خود را از قیمت‌هایی که شنیده‌اند، کمی پایین‌تر اعلام کنند.

بازار‌های موازی تا حد زیادی تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرند؛ اخباری مثل آزاد شدن ارز‌های بلوکه‌شده ایران از خارج. اما بازار مسکن این‌طور نیست. این بازار زمان بیشتری لازم دارد تا تحت تاثیر اخبار قرار گیرد. تجربه نیز نشان داده در ادوار گذشته که سایر بازار‌ها شاهد روند نزولی بودند، بازار مسکن طی زمان طولانی‌تری به شرایط واکنش نشان داده بود. این رکود است که بیشتر بر بازار مسکن حاکم می‌شود تا اینکه نزول قیمت رخ بدهد. نکته حائزاهمیت در این خصوص آن است که نوسانات قیمتی در حاشیه شهر‌های بزرگ خیلی بیشتر به چشم می‌خورد. اگر بخواهیم تهران را مثال بزنیم، در اطراف این شهر، شهر‌های پرند، پردیس و هشتگرد کاهش قیمت خیلی بیشتری را تجربه کرده‌اند. آینده بازار مسکن به قیمت ارز بستگی دارد. اگر در نیمه دوم سال جاری و تا پایان سال قیمت دلار ثابت بماند یا دست‌کم در همین کانالی که اکنون در حال نوسان است، باقی بماند، همین رکود فعلی بر بازار مسکن کشور حاکم خواهد شد. اما چنانچه اتفاق خاصی رخ دهد و نرخ ارز افزایش ناگهانی پیدا کند، متاسفانه بازار مسکن نیز به تبع قیمت دلار و بسیاری بازار‌های دیگر، دچار افزایش قیمت خواهد شد.

موضوعی که در این باره باید مورد توجه قرار گیرد، انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکاست. اینکه جمهوریخواهان یا دموکرات‌ها در این انتخابات پیروز شوند، تاثیر مستقیمی روی آینده بازار مسکن کشور خواهد داشت. طبیعتا اگر جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنده شوند، شرایط اقتصادی ایران سخت‌تر خواهد شد و باید منتظر افزایش نرخ ارز و نهایتا گرانی مسکن نیز باشیم، ولی اگر اتفاقات دیگری رخ دهد و دموکرات‌ها در این انتخابات پیروز شوند، همین روال کنونی را پیش‌رو خواهیم داشت. دموکرات‌ها نشان داده‌اند که به صورت قطره‌چکانی با سیاست‌های ایران مدارا می‌کنند. درست است که تزریق شش میلیارد دلار دردی از اقتصاد ایران دوا نمی‌کند، اما به هرحال این گفتاردرمانی‌ای که مقامات کشور به آن عادت کرده‌اند و انجام می‌دهند، تاکنون در حوزه مسکن، خودرو و برخی بخش‌های دیگر تاثیرگذار بوده و منجر به برقراری ثبات نسبی در این بازار‌ها شده است. البته باید توجه داشت که عمیق‌تر شدن این رکود خبر بدی برای بازار مسکن به شمار می‌رود، چراکه بر اساس تجربه، بازار مسکن باید خود را با سایر بازار‌ها تطبیق دهد و حتی از آن‌ها سبقت بگیرد؛ همان‌طور که تاکنون نیز شاهد همین رفتار بوده‌ایم؛ بنابراین این رکود هرچقدر که عمیق‌تر شود، جهش بازار مسکن در آینده نیز بیشتر خواهد بود. دقیقا مانند فنری که هر قدر بیشتر فشرده شود، اینرسی بیشتری را در خود ذخیره می‌کند و هنگام آزادسازی، واکنش شدیدتری از خود نشان خواهد داد؛ اتفاقی که به هر صورت به ضرر اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه تمام خواهد شد. دولت در کنترل قیمت مسکن هیچ نقشی نداشته و هیچ‌کدام از شعار‌هایی که داده هم عملی نشده‌اند. رکود فعلی بازار مسکن نیز دو دلیل دارد. در سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری در بازار مسکن رخ داد. معمولا مدت زمانی لازم است تا قدرت خرید مردم به افزایش قیمت و تورم ایجادشده برسد. از سویی وقتی که قیمت دلار به صورت دستوری پایین نگه داشته شود، شاهد تاثیراتی بر بازار مسکن هستیم. در شرایط کنونی این دو دلیل را می‌توان علل حاکم شدن رکود بر بازار مسکن دانست. امیدوارم که این رکود هر چه زودتر به پایان برسد و بازار به ثبات برسد و رونق پیدا کند، چراکه مسکن یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور است و تبعات فرار سرمایه‌ها از این بخش در کل اقتصاد کشور دیده خواهد شد.

 

حل مشکل حجاب یا معیشت؟


محمد تقی فاضل‌میبدی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با تیتر حل مشکل حجاب یا معیشت؟ نوشت: رییس‌جمهور دیروز به دیدار تعدادی از مراجع عظام کشور رفتند و مراجع عظام هم توصیه‌هایی برای حل مشکلات مطرح کردند. اغلب صحبت‌ها هم حول و حوش مشکلات معیشتی بود. صحبت‌های روز گذشته مراجع در خصوص مشکلات معیشتی بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌ها پیدا کرد؛ البته درباره محتوای اصلی ملاقات‌ها و حجم نارضایتی مراجع هنوز خبری منتشر نشده، اما واقع آن است که امروز مشکلات معیشتی در کشورمان به یک بحران جدی بدل شده و مردم را درگیر خود ساخته است. از کارشناسان گرفته تا نخبگان و دانشگاهیان و البته مراجع درباره آن صحبت می‌کنند. مراجع قم هم به عنوان طیفی که با مردم در ارتباط نزدیک هستند، فشار وارد شده بر مردم را حس کرده و در دیدار با دولتمردان در خصوص آن هشدار می‌دهند. باید توجه داشت تبعات مشکلات معیشتی به اندازه‌ای وسیع شده که طلبه‌های حوزه علمیه هم آن را حس می‌کنند. امروز طلبه‌ها با ۳ میلیون شهریه دریافتی خود، قادر به تامین نیاز‌های معیشتی حداقلی خود هم نیستند. آمار‌های فقر مطلق در حال افزایش مستمر است، آمار‌های خودکشی بر اساس اعلام مقامات مسوول رو به تزاید است. از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها رو به سمت طلاق و جدایی آورده‌اند. ریشه بسیاری از این ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی، نارسایی‌های اقتصاد و معیشت است. دولت سیزدهم در زمان انتخابات وعده‌هایی برای حل مشکلات داده بود، از ساخت یک میلیون مسکن در هر سال، اشتغالزایی ۱.۵ میلیون نفری و نصف کردن تورم در آن زمان مطرح شدند. مراجع عظام نسبت به این واقعیت‌ها آگاه بوده و در دیدار با رییس‌جمهور در خصوص آن هشدار دادند. عجیب اینکه در برابر این همه مشکل اقتصادی، توجه دولت و مجلس معطوف موضوع حجاب است. مدت‌هاست که مراجع در خصوص این ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی هشدار می‌دهند، اما توجه لازم به آن‌ها نمی‌شود. تا زمانی که مشکلات اقتصادی در کشور حل نشود، سایر مشکلات هم ادامه خواهند داشت. مسائلی، چون گرانی مسکن، بیکاری، طلاق، اعتیاد و... در راس مشکلات مردم و مراجع قرار دارند. بنابراین مراجع در دیدار با رییس‌جمهور به حق صدای مردم را به گوش دولتمردان رسانده و با زبان ملایم و نرم از مسوولان اجرایی حل این معضلات را طلب می‌کنند.

 

تهران-ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط 


‪‬ جلال خوش‌چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان تهران-ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط نوشت: تردید نباید کرد که آشتی تهران و ریاض، دستاوردی برای هردو سوی بازیگران قدرتمند منطقه خلیج فارس است. با این حال هنوز این گمان به قوت خود باقی است که آیا این آشتی را باید به مثابه چیدن میوه کال از درخت، برحسب اضطرار تفسیر کرد؟ یا ناشی از اراده‌ای مشترک برای انتخاب رویکرد تازه میان دو رقیب نزدیک به دشمنی در خدمت به دوستی و عادی شدن روابط خواند؟ هرچه هست، در حال حاضر می‌توان آن را به فال نیک گرفت و برای استمرار و دوری آن از گزند ماجراجویان داخلی و خارجی دعا کرد.


روابط دولت‌ها همواره از یک اصل متابعت می‌کند؛ این که خطرات و دشمنان مشترک میان آنها، پایه دوستی‌ها و یا آغاز آن می‌شود. اکنون تهران و ریاض با درک منظومه‌ای از تحولات که منطقه و جامعه جهانی را در برگرفته، ترجیح خود را از ادامه دشمنی و مناقشات فرساینده، بر تنش زدایی و ابراز علاقه برای شروع تازه در روابط تغییر داده‌اند. این تغییر نه به معنای دگردیسی در رویکرد اصولی آنان، بلکه بها دادن بیشتر به دیپلماسی هنجارگرا در روابطی است که اصلاح آن برای دو طرف اهمیت استراتژیک دارد. از این رو با وجود همه بدگمانی‌ها که بخش بزرگی از آن در بستری از واقعیت‌های تاریخی، ژئو پلیتیک و ایدئولوژیک معنا می‌یابد؛ اما نباید فراموش کرد که هنر دیپلماسی، همواره کوشش برای حل درگیری‌هاست و نه دستاورد کامل در این‌باره. به عبارت دیگر، هیچ‌گاه نمی‌توان همه اختلافات ریشه‌دار میان دولت‌ها را حل کرد. نمونه‌اش روابط حسنه امروز ژاپن با کشور‌های آسیای شرقی است که همچنان زخم‌های کهنه نظام استعماری و توسعه‌طلبانه ژاپن نظامی‌گرای گذشته را در دل و ذهن دارند. 


مهم این است که روشن شود تهران و ریاض آیا در این دوران شبیه به ماه عسل روابط، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت را در دستور کار خود دارند؟ هریک از موارد بالا، چشم اندازی متفاوت را پیش‌رو قرار می‌دهند. بسا از همین روست که دو طرف با احتیاط، گام‌های نزدیکی به یکدیگر را برمی‌دارند. اعتماد هنوز گوهر گمشده این نقطه عطف تازه در روابط دو کشور است. سایه سنگین گفتگو‌های امنیتی نسبت به گفتگو‌هایی که لباس منافع اقتصادی را بر تن روابط تازه پوشانده، گواهی بر مدعای اعتماد نیم بندی است که همچنان طرف‌ها به یکدیگر ابراز می‌کنند. جالب این که در همین چارچوب، منطقه خلیج فارس در پهنه خاورمیانه، همچنان با مشکلات ساختاری دست‌وپنجه نرم می‌کند. منطقه هنوز فاقد ساختار بازدارنده مبتنی بر همکاری منطقه‌ای برای امنیت آن است. در این حال اعزام هزاران تفنگدار امریکایی و ناو‌های جنگی به منطقه بر شدت وضع ناآرام آن افزوده است. همچنان اختلافات میان دولت‌های منطقه پایدار است. رقابت‌های ایدئولوژیک – هژمونیک حتی به صورت تعدیل یافته، وجود دارد. کانون مناقشه خاورمیانه؛ یعنی اسراییل یک متغیر اصلی است و احساس تهدید هریک از دولت‌ها نسبت به هم پایان نیافته است. سرانجام این‌که منطقه همچنان با دو رویکرد مناقشه‌زا دست به گریبان است: هواداران نظام سنتی حاکم بر منطقه و آنان که خواستار تجدید نظر براین نظام بوده و در این راه تلاش می‌کنند. 


واقعیت‌های جاری در منطقه و آنچه بر گونه تازه روابط تهران و ریاض قابل تفسیر و تحلیل است؛ پرهیز از تزریق بدگمانی و خوش‌بینی انتزاعی است. مرور سفر اخیر «حسین عبداللهیان» وزیر امور خارجه به ریاض و جده و گفت‌گوهایش با همتای سعودی خود «فیصل بن سلمان» و نیز «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، دستمایه‌ای نزدیک به واقعیت در اختیار می‌گذارد. این دستمایه تفسیری – تحلیلی بیرون از این چارچوب نیست که در‌حال حاضر و به هردلیل، اکنون طرف‌ها بر سر حداقلی از اشتراک نظر، توافق کرده‌اند؛ این که در رفتارشان از چه چیزی پرهیز کنند. نه این‌که چه کاری را باید انجام دهند. این حداقل هم در نوع خود دستاوردی مهم و راهگشا برای ترمیم اوضاع در آشفتگی منطقه می‌تواند باشد. اگرچه هنوز تا دستاورد ملموس و روشن راه دراز باقی است. 


امتیاز تهران و ریاض در رویکرد هشیارنه و تازه خود، یافتن نقطه تعادل در روابط پر تنشی است که سال‌هاست منطقه را دچار خود کرده است. شناسایی نقطه تعادل از سوی دو طرف، همانا پی بردن به این واقعیت است که هیچ‌یک قادر به حذف و یا نادیده گرفتن آن دیگری در معادلات منطقه نیست. آنان دریافته‌اند که ادامه بدگمانی‌ها بستر ساز فاجعه برای همه ساکنان منطقه خواهد شد. این درس دیپلماسی است که تلفیق استراتژی «توازن قدرت» با «دیپلماسی همکاری» اگر قادر به حذف اختلاف‌ها نیست، اما می‌تواند تأثیر آن را کاهش دهد. دو پایتخت این سو و آن‌سوی خلیج فارس، سرانجام دریافته‌اند که داشتن «زور» به تنهایی کافی نیست، بلکه مهارت داشتن در سیاست لازم است؛ این هر دو، لازم و ملزوم یکدیگرند.


نگاه امیدوارانه به روابط تنش‌زدای تهران – ریاض با این خطر روبه روست که عوامل تأثیرگذار می‌توانند هرلحظه آن را دچار آسیب کنند. عواملی چون اسرائیل؛ بلاتکلیفی در اختلافات هسته‌ای ایران و غرب؛ گسترش حضور نظامی ایالات متحده در آب‌های خلیج‌فارس؛ گروه‌های فلسطینی، مناقشات و بی‌ثباتی‌های جنگی در یمن، رقابت‌ها در عراق، سوریه و تا حدودی در لبنان و سرانجام تحریم‌ها علیه ایران. آنچه روشن است، این‌که تهران و ریاض، علاوه بر نتایجی که از تنش‌زدایی در روابط دوجانبه دنبال می‌کنند، اهداف راهبردی خود را نیز در سطح منطقه و جامعه جهانی در نظر دارند. بررسی هریک از این اهداف مجالی بیشتر می‌طلبد که از حوصله این سطور بیرون است. علی ای حال، نزدیکی تهران – ریاض را به فال نیک باید گرفت و برای حفظ، استمرار، گسترش و مصون ماندن آن از گزند تند رو‌های مرکز گریز، امیدوار بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۶۹
مشکل حجاب یا معشیت؟
معلومه که حجاب، سالهاست توی کشور فقط مسایل حاشیه ای مهم است، تمام اصولی که برایش انفلاب کردن به کنار گداشته شده، معشیت که سهل است
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
یک سوال حاشیه ای

علم فی نفسه با ارزش است

اگر عزیزان طلبه ماهی سه میلیون تومان کمک هزینه دریافت می کنند آیا دانشجویان نیازی به حمایت مالی ندارند تا بدون دغدغه درس بخوانند ؟
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
نابودی اسراییل مهمتره یاپیشرفتکشور؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
ما که رای نمی دیم
شما رای بدید تا دوزار یارانه دریافت کنید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
سعید
نکته همینه. طوری صحبت میکنن انگار دانشجویانن ماهی 30 میلیون میگیرن و طلاب ماهی 3 تومن.
در ضمن دانشجو 100 جور هزینه داره از خوابگاه و هزینه سلف و غذا تا کتاب و حمل و نقل و ...
همه این موارد برای طلاب رایگانه یعنی هم حقوق میگیرن هم هزینه هاشون پرداخت میشه ولی به دانشجو یه کارت مترو هم نمیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
رئیس فدراسیون آب کشور با بیان اینکه ۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی می‌کنند، افزود: تا سال ۲۰۴۰ ایران سیزدهمین کشور آسیب‌پذیر از بحران آب خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
حجاب از نون شب هم واجب تر است
ببینید چه کسانی در راس امور این مملکت هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
:به سعید
الان امکانات خواب گاهی و سرو سرویس، کتابخانه و امکانات باشگاهی که در دانشگاه های دولتی در اختیار دانش جویان قرار می گیرد تقریبا مفت در می آید ولی سعید جان فردا نروی بدون کنکور در دانشگاه غیر انتفاعی ثبت نام کنی که خرج آن جا بالاست باید کنکور درس بخوانی و رتبه خوبی کسب کنی که بتوانی در دانشگاه های دولتی خوب قبول شوی و از امکانات غذا، کتابخانه، باشگاه، خوابگاه بهره مند شوی باز کامنت نگذاری که پس بگو چرا نفرات برتر کنکور نخبه هستند، آن ها به هوش نخبه اند.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
اگر سال 1400حداکثر 25درصد از جمعیت کشور رای دادند امسال حداکثر 7درصد رای خواهند داد پدر ملتو درآورده این رییس جمهور
habib
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
دانشجو که طلبه نیست.یک شخص بیچاره و درمانده است .طلبه چرا باید حقوق بگیرد ؟؟چرا دانشجو نگیرد ؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
پولی که هزینه علوم دینی میشود از منابعی است که طبق قانون شرع تعلق میگیرد و امکان برای مصارف علوم طبیعی ندارد معمولا ..البته من اینچوری میدونم .شاید هم اشتباه میکنم
کیهان، باشه بریکس به دنبال رقابت به گروه 7، حالا بگذار غوره بشود بعد
شما را که فعلا توی بریکس هم کاملا نپذیرفته اند(البته با اشاره عالیجناب پوتین، همانی که سوخو 35 را هم دبه کرد)
تا مشکل فحشای شخصیتی و اخلاقی انسان ها حل نشه اقتصادی درست نمیشه چون در جامعه جنبش فواحشی همه میخوان سود کنن فقط سر همدیگه رو کلاه بذارن و گلیم نداشته اشون رو از آب بکشن بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
پس اول از همه بر سراغ مدیر ارشاد گیلان و موسس کارگاه عفاف و حجاب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
انتشار توهین را متوقف کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
از این کلمات رکیک ناراحت نشید زمانی که به بانوان اجازه تحصیل و رای داده شد بودن افرادی مانند این شخص کا کلمات و جملات شنیع تری استفاده می کردندm
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
يك نفر بلد نبود برقصه مي گفت اتاق كجه... اصلاح اوضاع اقتصادي دانش و البته عرضه مي خواهد. اين بهانه هاي دوزاري شما قديمي شده
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
اینکه فواحش مینویسه دیوانست سربسرش نزارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
انتشار توهین را متوقف کنید
چرا ما از حقایق روسیه و چین میگیم منتشر نمی کنید
ولی خزعبلات منتشر میکنید
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
لذت میبرم از کامنت های روزانه ات
کاملا واضحه که بدجوری داری میسوزی
همینطوری با قدرت ادامه بده
habib
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
این شخص ناشناس قطعا طالبانیه از افغان
زیاد این حرفهای آقای ابراهیم را جدی نگیرید . ایشان می فرمایند آقای وزیر نفت من به شما دستور می دهم دو سه روزه یکساله میزان کشت گندم در خلیج فارس را دوبرابر کنید تا آمریکا به ذلت بیفتد.!!!!!؟؟؟؟؟
شما با مردم خودتون نمی تونید دوست باشید میخواید با عربستان دوست باشید ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
احسنت
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
با عربستان هم دوست نخواهند شد،ادای دوستی در می آورند.
بازار مسکن قلب تپنده اقتصاد هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
آخ قلبم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
غلط نگو
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
صنعت ساختمان یک صنعت مادر هست که میتونه موتور محرک بسیاری از صنایع باشه ولی متاسفانع در اینجا همه چیز دلال‌بازی و غیر استاندارد هست.
آشتی با عربستان بسیار کار پسندیده ای بود وکار بسیار پسندانه تر حل مشکلات با امریکا وایجاد رابطه ای متعادل با امریکاست که موجب رفع تحریم ها میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
دولت ما فقط با افغانستان داره دوستی که چه عرض کنم تمام امکاناتی که مال هم وطنان ایرانیه را میده به افغانی ها خانه کار وغیره وملت ایران کم کم بین افغانی ها گم میشند با اون همه بچه ای که با نقشه میارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
رضا هموطن من:
مشکل آمریکاست که به طمع گاز و نفت و ثروت های خدادای منطقه چشم دیدن کشوری مستقل، خودکفا و مستقل را در خاورمیانه ندارد این جا را بگو چه باید بکنیم؟ وگرنه اگر آمریکا یکجانبه گری را کنار بگذارد و دست از منفعت طلبی مطلق بردارد بسیاری از مشکلات نه تنها قابل حل بود بلکه بوجود نمی آمد.
حل مشکل حجاب یا معیشت؟
جواب: حجاب. چون در دنیا فقط ما تخصص شو داریم. حتی کشورهای اسلامی هم در این زمینه خون به مغز شان نمی رسد
معیشت را فقط می توان حل نکرده، جمع ش کرد !!
به قول وزیر رفاه ریشه کن کرد ، مثل بیماری آبله!
از نظر مهم و مهمتر ، مشکل معیشتی بسیار مهم تر از مشکل حجاب است قرآن بسیار شفاف الویت امنیت اقتصادی را مطرح می کند حتی امنیت اقتصادی را قبل از امنیت جانی می داند ولی متاسفانه تصمیم سازان و تصمیم گیران به این اوامر قرآن اهمیتی نمی دهند. عقلانیت هم همین گفته را تایید می کند.
تورم ۵۰۰درصد
سلام علیکم
همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری با سایر ادارات دولتی وبانک ها و....... چند سال عقب افتاده است
ودولت ومجلس بر اساس قانون خدمات کشوری انجام ندادند وما با توجه به تورم در شرایط سخت قرار داریم
وبا داشتن فرزندان بیکار ومجرد شرایط سخت می باشدوما نمی توانیم بچه ها را به سرانجام برسانیم
وفرزندان ما سهمیه اشتغال ندارد
حواهشمند است به اطلاع مسئولان برسانید تا کی می خواهند حقوق عادلانه برای بازنشسته پرداخت نمایند

ممنونم
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
دقیقا رئیسی در دو ساله ریاست جمهوری اش و بر

خلاف قولها و وعده های زیادی که داده بودند

طرح همسان سازی و افزایش قانونی حقوق کارگران و

بازنشستگان حداقلی بگیر را بصورت کامل و برابر قانون
اجرا نکردند

و ایشان در حق حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور

که کارگران و بازنشستگان حداقلی بگیر و خانواده شان

هستند ظلم و ستم و زورگویی آشکار کرده است

و مدیون تمام و تک تک آن حدود ۵۰ میلیون نفر میباشد و ضامن و مدیون است

و شخصا با خانواده ام از ایشان و دولت و تمام


مسولانی ذبربط در مجلس و دولت و نهادهای حکومتی

ناراضی هستم و اگر در این دنیا نتوانستم

ولی در ان دنیا ایشان را حلال نمیکنم و نمی بخشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
بازنشسته حداقلی بگیر|Iran (Islamic Republic of)|۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
عزیز بزرگوار!!!
شما اگر تونستی در این دنیا حق بگیری کار درست رو انجام دادی که البته جنان وضعی درست کردند که متاسفانه هر نوع مطالبه ای رو به نام اقدام علیه امنیت ملی و افساد فی الارض با شدت سرکوب میکنن! چون نمیتونن یا بهتر بگم نمیخوان مشکات مردم حل بشه!! خیلی روی اون دنیا حساب باز نکن که وجود نداره!! ما مردم رو با این امیدهای واهی که حالا که این دنیا نشد اون دنیا یقو رو میگیرم سرکار کذاشتند! اگر اون دنیا و یقه گیری بود که خودشون این طور جنایت نمیکردند!!! پس به امید واهی اون دنیا که اگر کاری هم بکنید بدردی نمیخوره خودتون رو سرکار نذارید!! ولی اگر به طمع (تکرار میکنم طمع) بهشت خیالی اون دنیا رنج و ستم رو قبول میکنید که ...
همه چیز مشخصه. با شرایط فعلی هیچ گشایش اقتصادی وجود نداره و مشکلات معیشتی مردم هر روز بیشتر میشه.
تنها گزینه تعامل با دنیاست
از اونجایی ک دولت فعلی هیچ توانایی در هیچ کاری از جمله برقراری ارتباط با دنیا نداره تنها راهکارش فشار حجابی بر مردم هست تا اذهان رو جای دیگه معطوف کنه
دولت یهتر از هر کسی به ناتوانی خودش در حل مشسئل اصلی نردم پی برده
همه مراجع به آقای رئیسی در مورد مشکل معیشتی مردم تذکر دادند
ولی ایشان در ملاقات با طلاب فقط به حجاب اشاره کرد
این درد را به کی بگیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
به اونایی بگو که به این رئیس جمهور با اون سوابق و رزومه رای دادن
تا مسائل اقتصادی حل نشه نه حجاب حل میشه نه طلاق نه ازدواج نه غیره
تهران-ریاض؛ دوستی در مرز احتیاط
مهمترین ضعف در تعاملات تهران - ریاض ، ضعف نیروی انسانی متخصص در هر دو کشور است.
آنچه همه میدانیم این است که بعد از قطع روابط تیم های فوتبال عربستان از حضور در خاک ایران برای مسابقه خودداری کردند.
حال، هر کس می تواند یک ارزیابی یقینیِ دیگر از آنچه ایران می توانسته از تعامل با عربستان طی این دوره کسب کند و به دلیل نبود روابط از دست رفته، اضافه کند.
ایران در صورتی که تعاملات مستقیم و رابط دیپلماتیک با عربستان داشت می توانست ...

به دلیل ضعف نیروی انسانی و نبود کارشناسان تخصصی موضوع عربستان، سه نقطه بالا خالیست و تا مدتها خالی هم خواهد ماند.

نه دستگاه دیپلماسی، نه دستگاه اطلاعاتی، نه اندیشکده ها و غیره هیچکدام پیشنهادی برای طرح در جلسات مشترک ندارند.

مثال میزنم:
فلاحت پیشه، رئیس‌پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس این روابط را به "دیپلماسی هتلی" تفسیر می کند و می گوید: "ایران می‌توانست مانند عربستان دیپلماسی هتلی را در دستور کار قرار دهد." این نهایت تفسیری است که یک نیروی سیاسی با سابقه می تواند از تعاملات کنونی ایران و عربستان ارائه دهد.

اگر یکی دو هدف کلان مثل جنگ یمن را کنار بگذاریم، ظاهراً دیگر هیچ موضوع قابل مذاکره ای بین ایران و عربستان نیست. وقتی بحث "ضعف نیروی انسانی" و "ضعف تربیت کارشناس عربستان" و "ضعف پژوهش در موضوع عربستان" را مطرح می کنم دقیقاً به این مساله اشاره دارم که هیچ شناختی وجود ندارد تا زمینه گفتگو ایجاد کند.
در دیدار رئیسی از مراجع عظام تقلید در قم ، به تیترهای روزنامه های کیهان و
جمهوری اسلامی نگاه کنیم و کاملا گیج و حیران میشویم !!!

روزنامه جمهوری اسلامی: مراجع از رییسی خواستند که به کنترل تورم و گرانی و اوضاع بد معیشتی مردم بصورت جدی بپردازند !!!!

کیهان : مراجع عظام از زحمات و تلاشهای بیدریِغ رئیسی و دولت قدردانی کردند و از ایشان خواستند تا بر اجرای دقیق حجاب و عفاف زنان در کشور بپردازند !!!!!!!!

اابته هر دو درست گفتند و‌دروغ نگفتند . ولی هر کسی از ظن خود شد یار من !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
کیهان !!!!! مگر از روزنامه کیهان بجز تمییز کردن شیشه کاربرد دیگری انتظار میرود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
کیهان که اصلا مردمی نیست کاری به مشکلات واقعی وبزر گ نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
خخخخخخخخخخ
حل مشکل حجاب یا معیشت؟
باید هم مشکل معیشت حل شود هم مشکل حجاب زیرا برخی نابهنجاری های اخلاقی که بعضا در برخی شهرهای بزرگ دیده می شود نه تنها مشکل معیشت را حل نمی کند بلکه ممکن است به آن دامن بزند و برخی رسانه های تبلیغاتی غرب که غالبا تحت نفوذ آمریکا هستند و به این جنگ فرهنگی آمده اند، هدف دارند و هدفشان از بین بردن آرامش داخلی کشور است و زمانی که جو داخل ملتهب شود مشکلات معیشتی نه تنها کمتر نمی شود بلکه بیشتر می شود پس خانواده های هوشیار و محترم ایرانی خود باید رعایت کنند و اجازه ندهند برخی افراد سودجو جو کشور را ملتهب کنند که اگر چنین شود ضرر آن در درجه اول به خودمان برمی گردد.
راه حل برطرف کردن مشکلات معیشتی کشور گسترش دادن روابط دیپلماتیک با کشورهای همسایه و کشورهای قدرتمند آسیایی از نظر تولید مثل چین و هند و حتی کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و کشورهای مستقل اروپایی است زیرا هر چه روابط دیپلماتیک گسترده تری داشته باشیم به دنبال آن روابط تجاری - مالی گسترده تری می توانیم داشته باشیم و از این طریق بسیاری از مشکلات معیشتی حل می شود ولی تمام این ها در درجه اول در گروی آرامش کشور است و در مورد عربستان هم چون این کشور نفوذ زیادی در کشورهای عربی دارد مصلحت در آن است که تا جایی که امکان دارد روابط مان را با این کشور حفظ کنیم و حتی روابط تجاری - مالی با این کشور داشته باشیم البته هوشیار هم باشیم که به منافع ملی مان آسیبی نرسد و در جاهایی که عربستان بعضا سیاسی کاری می کند ما هم از طریق دیپلماتیک و با سیاسی کاری مسائل را حل و فصل کنیم تا روابط دو کشور به خاطر برخی اختلافات مختل نشود، ایرانی ها سیاست مداران زبنده زیادی دارند و در دنیای امروز، سیاست حرف اول را می زند و می توان با سیاستی معقول حتی با کشورهایی که بعضا به دلیل تفرقه پراکنی هایی که توسط آمریکا ایجاد می شود ممکن است رفتار دیپلماتیک نامعقولی از خود نشان دهند طوری رفتار کرد که روی به نرمش و رفتار معقول بیاورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
درود بر شما
دقیقا مطابق همین گفته های شما طی کردیم و الان به اینجا رسیده ایم. اگر شما از اوضاع راضی هستید لابد ما هم راضی هستیم. پرودگارا به ما چشم بینا عنایت بفرما! الهی آمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
به ۱۰:۱۴
متن را بدقت بخوان کاملا منطقی و با انصاف است همین طور جواب کامنت نگذار هموطن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
لا سلام.متن را بدقت خواندم متاسفانه. ایشان هنوز متوجه نیستن که ارتباط با کشورهای همسایه بدون اجازه آمریکا صرفا یک حرف است.ضمن اینکه نمی داند که هزینه اینهمه آمریکا ستیزی را مردم پرداخت کردند. ووضعیت امروز حاصل این اشتباه است
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
ناشناس 8:59
این شما هستید که حجاب را گره زدید به امنیت .
هیچ کشوری دنبال جنگ نیست. دنبال آشوب نیست.اروپا اصلا تمایل ندارد که آشوبی نو در خاورمیانه ایجاد شود..
در ضمن تا زمانی که در فکر و تصورت روابط دیپلماتیک و به طبع آن تجاری را محدود میکنی ، یعنی خودت ، دست به تحریم خودت زدی
در این دنیا همه دنبال منافع ملی هستن. نمیدونم چجور به این نتیجه رسیدی که هند و چین و روسیه از این امر مستثنی هستن.
در ضمن اگر سیاستمدار قدر داشتیم وضعیتمان این نبود .
چیزی که مردم در این سالها آموختن و لمس کردن را سعی نکن با چند جمله لاپوشونی کنی .
نتیجه تفکر تو اینه که، ما بریم از چین کمونیست تمامیت خواه ، تکنولوژی کپی برداری شده را، آنهم بصورت قطره چکانی از چین گدایی کنیم .
اصل چشمه را ول کردی و رفتی دنبال چین و هند .
همین خود تحریمی در اذهان شما سبب فلاکت این کشور شده هست .
مردم مطالباتی دارن . مردم طالب هیچ تشنجی نیستن. یقین بدون که اگر به مطالبات مردم و نظر و تفکر آنها ، وقعی داده بشه ، هیچ ایرانی درگیر هیچ تشنجی نخواهد شد .
سرنا را از سر گشاد نزن که این حرف ها ، تاریخشان گذشته.
ناشناس
| Austria |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
مشکل ایران اینه که سیسات گذاریش بر مبنای همی کامنتیه که رویاپردازی کرده و بنظر خودش خیلی منطقی نوشته اما جوابی نداره برای انکه خب بهد از چهل سال چرا درست نشد چیزی؟
و بعد یکی هم میاد مطرح میکنه سریعا بهشون برمیخوره که چرا خلاف حرف منطقیه ما میایید نظر میدید
کلا کسی نباید نظر بده رو حرف حضرات چون از نظرشون تمام حرفاشون درست و منطقیه
فقط معلوم نیست چرا این سیاستهای بقول خودشون درست نتیجه عکس داده و هر روز یه بدبختی جدید نازل میشه
متاسفانه حجاب پوششی برای بی کفایتی و بی تدبیری مسولین شده
فقر برنامه ریزی شده قدم به قدم و به نحو احسن در حال اجرا است.
دوست با ریاض ؟ حکومت شاید ولی اگر با ملت ایران دوستی داشت که این همه سرمایه‌گذاری نمی‌کرد تا ایران تبدیل به کشوری منزوی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
هموطن
آن کسی که سرمایه گذاری کرده تا ایران را منزوی کند آمریکا است نه عربستان ولی به یاری حق خودش روز بروز گرفتارتر خواهد شد زیرا این وعده الهی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
خب چرا باشون آشتی کردید ؟
شما که حکومتتون از بطن ملت هست باید نظر شما را هم
می پرسیدند
درسته ؟
چند تا نماینده که با رای ۱۵ درصد از خویشاوندان و دوستان و فرمایشی صندلی مجلس را اشغال کردن نمیتونمد نماینده ۸۵ میلیون جمعیت باشند و بقول خودشان ، خودشان نخبه بحساب اورند و تصمیم بگیرند و عقیده شخصی افراد خاصی را به ملت تحمیل کنند تصویب این نوع قوانین تحمیلی چون پشتوانه مردمی ندارد فاقد اعتبار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
احسنت. قانونی که مورد اقبال عموم ملت نباشد ،قابل اجرا نیست و در اصل غیر قانونی است.اگر شک دارید رفراندم برگزار کنید.
ناشناس
| Austria |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
از نمایندگان در زمینه ای که خودشون ادعا دارن تخصص دارن یه آزمون علمی بعمل بیاد مشخص میشه چقدر نخبه هستند و چقدر پخمه
حجاب يا معيشت؟

رفتار مسئولان با مردم در اين خصوص مَثَل رفتار با جواني است كه در حادثه ي رانندگي دچار ضربه ي مغزي شده، قفسه ي سينه اش خورد شده، خونريزي داخلي دارد و نفسش به شماره افتاده است، دست و پايش هم شكسته است.

حال مسئولان به دنبال لنگ كفش گمشده ي آن جوان هستند، نكند اگر روزي راه رود، خار به پايش رود و پايش را آزار دهد.

اگرچه خوب است كه خار به پاي بيمار نرود، و اين مهرباني به نظر مي رسد، اما اولويت الان نجات جان بيمار است كه با مرگ دست و پنجه نرم مي كند.
پس يا پزشك، پزشكي نمي داند يا اينكه قصد نجات جان بيمار را ندارد.
پول های بلوکه شده مربوط به زمان های گذشته و دوران روحانی است
ایران در این مدت بمرور زمان در معاملات خودش به سمت معاملاتی میرود که پول هایش بلوکه نشود و تا الان که روزانه ۲ میلیون بشکه نفت فروش می رود طبیعتا پولش بلوکه نمی شود
یعنی ایران توانسته است تا حدود زیادی از بحران های سنگین تحریم آمریکا عبور کند که امیدوارانه است
اگر به حجاب نپردازند و سر مردم را گرم نکنند مسایل اصلی مثل اقتصاد برجسته می شود که فعلا جوابی برای آن ندارند والا خودشان می دانند مسله حجاب تمام شده است .
باشه حالا فرض کنیم حجاب مهمتره وهمه با حجاب شدند
برای حل گرانی و معیشت دنبال چه بهانه دیگه ای می گردید که سر مردم را گرم کنید
با مردم آشتی کنید ن با عربستان .معیشت مردم را درست کنید .وای بروزی که جون به لب شوند.
در مورد مسکن و جذب سرمایه خارجی به نظر من جذب سرمایه خارجی پیش کش بیایید یه فکری برای خروج سرمایه داخلی بکنید .مردم در طول ۲۴ ساعت شبانه روز دارن با اگهی خرید ملک تو دوبی ترکیه قبرس اسپانیا قطر و........بمب بارون میشن این اگهی ها همه رو تحت تاثیر قرار میده بیاید یه فکر مقابله بکنید خیلی هم سخت نیست
چرا تابناک حاضر شده است اصول اخلاقی خودش را زیر پا بگذارد و کلمات مستهجن را انتشار دهد ،باید به کجا شکایت کرد؟؟؟؟
جنگ همیشه مشکلات خود را دارد یا با مقاومت مثل ۸ سال دفاع مقدس دشمن را مجبور به عقب نشینی می‌کنیم و یا اگر غفلت کنیم مجبوریم که فردا زمین و اموال خود را به کشورهای دیگر بدهیم. برای جبران غارتگری دول غربی در قبل از انقلاب ۵۷ باید سال‌ها بجنگیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار