بازدید 21286
مرور روزنامه‌های یکشنبه شانزدهم آبان

راه همتی را نروید/حذف دلالان از چرخه تولید و توزیع خودرو/ «خاتمه جنگ یمن» دلیل مذاکره عربستان با ایران؟

آغاز مذاکرات برجامی، روند بررسی لوایح FATF را تسریع خواهد کرد؟! هجوم تهدید‌های پیامکی علیه FATF، در دیدار رئیس‌جمهور و مدیران رسانه‌ها چه گذشت؟ شناسایی طالبان و مساله صلح و امنیت بین‌المللی، مصائب بیکاران پردرآمد در اقتصاد نامولد، پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری درباره کرونا و رخت عزا بر تن هنر کاریکاتور، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱ 07 November 2021

به گزارش تابناک؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه شانزدهم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که سرنوشت FATF در گرو مذاکرات وین، افزایش امید‌ها به بورس با رشد ۴۲ هزار واحدی شاخص، حذف ارز٤٢٠٠تومانی شوک می‌آورد؟! آغاز آموزش حضوری دو و نیم میلیون دانش‌آموز و شلیک به معترضان انتخابات در بغداد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه های  امروز را مرور می‌کنیم؛


«خاتمه جنگ یمن» دلیل مذاکره عربستان با ایران؟

احمد دستمالچیان، تحلیلگر مسائل بین الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر «خاتمه جنگ یمن» دلیل مذاکره عربستان با ایران؟ نوشت: با توجه به اخبار مطرح‌ در رسانه‌های عربی، ریاض خواهان مداخله تهران در موضوع یمن است و اینکه آیا اساسا می‌توان خواست ریاض برای مذاکره با تهران را تنها در جهت پایان بخشیدن به مساله یمن و خروج آبرومندانه سعودی از این چالش تفسیر کرد؟ بسیار طبیعی است که عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده و هر روز که می‌گذرد نیز بیشتر در این باتلاق فرو می‌رود. کارشناسان دو سال قبل مطرح کردیم که ریاض باید هر چه سریع‌تر از جنگ علیه یمن دست بکشد که دچار این بحران حیثیتی نشود، اما این توصیه از سوی حکام ریاض شنیده نشد و امروز در حال پرداخت هزینه‌های اعتباری زیادی است. چرا که هم دستاوردی نداشته و هم شکست‌های پی در پی تحمل می‌کند؛ در نتیجه اگر هم چنین درخواستی را از ایران مطرح کرده برای خروج از این باتلاق است.

ایران هیچ‌گاه در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نخواهد کرد، اما به عنوان اینکه از خونریزی بیشتر میان مسلمانان جلوگیری شود از قدیم نیز اعلام آمادگی کرده بود که در صورت موافقت یمن، در این موضوع میانجی‌گری کند. اما اینکه سعودی بخواهد این مساله را به عنوان شرط در میانه مذاکرات مطرح کند یک امر خارج از عرف و چهارچوب دیپلماتیک است. به نظر می‌رسد عربستان بیش از آن‌چه مطرح می‌شود در انزوا قرار گرفته و نیاز به تجدیدنظر در سیاست خارجی و روابطش با همسایگان به ویژه ایران دارد و اگر بخواهد سیاست فعلی خود را ادامه دهد قطعا بیش از گذشته در انزوا فرو خواهد رفت و این مساله برای سعودی‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. ریاض امروز نه تنها در منطقه دچار مشکل شده بلکه از نظر کشور‌های غربی نیز همچنان متهم قتل فجیع «جمال خاشقچی» تلقی می‌شود و این موضوع افکار عمومی غرب را به خود مشغول کرده و تنفر عمومی ایجاد کرده است و در منطقه نیز این کشور عامل خونریزی و درگیری شناخته می‌شود. عراق در مسیر شکل‌گیری یک دموکراسی است که مردم حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و این یک رقابت تنگاتنگی است که بین احزاب و گروه‌های سیاسی شکل گرفته و بدون شک این امر میمونی است که بعد از سالیان دراز ظلم و جور صدامی، اکنون مردم در صحنه هستند.

بستر دموکراسی یک فرآیند طولانی‌مدت است و مردم آزمون و خطای زیادی صورت می‌دهند تا در مسیر درستی قرار بگیرند. انتخابات صورت گرفته قطعا تاثیری بر صحنه سیاسی عراق نخواهد داشت؛ به این معنی که گروه‌های مختلفی چه در طرف سنی‌ها، چه در طرف شیعیان و کُرد‌ها هستند که از قدیم با یکدیگر ائتلاف و هم‌پیمانی داشتند و توازن را در صحنه سیاسی برقرار می‌کنند و هیچ گاه گروهی نمی‌تواند در این صحنه مسلط مطلق باشد. در حال حاضر هم این انتخابات نوعی سیالیت به وجود آورده که احزاب و گروه‌ها می‌توانند در این بستر سیال خودشان را پیدا کنند. انتخابات دوره قبل عراق نشان داد که به‌رغم پیروزی شیعیان، این جریان خود را بی‌نیاز از ائتلاف با سایر گروه‌ها ندید و این دوره هم به همین شکل است. واقعیت صحنه عراق نوعی تکثرگرایی است که امروز نشان از این دارد که این کشور می‌خواهد روی پای خود بایستد و سیاست بی‌طرفانه را در پیش گرفته است.

 

راه همتی را نروید


سید علیرضاکریمی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه آفتاب یزد نوشت: اگر اجازه بدهید می‌خواهم جمله آخر را همین ابتدا عرض کنم: اگر توئیتر توانست همتی را رئیس جمهور کند مشکل گرانی و تورم را نیز می‌تواند! شاید در نگاه نخست گزاره فوق عجیب و بی ربط به نظر برسد؛ اما با توضیحاتی که قلمی می‌کنم موضوع روشن می‌شود. در کوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی کاندیدای بخشی از اصلاح‌طلبان در این انتخابات پر شده بود از فعالان توئیتری. هر فردی که می‌توانست توئیت بزند و توئیت هایش پر بازدید و پر لایک بود می‌توانست در بخشی از ستاد رئیس سابق بانک مرکزی باشد.


جالب آن بود که اصلا هم مهم نبود که این افراد در فضای رسانه‌ای کشور خوشنام یا بدنام هستند فقط نکته لازم همان پربازدید بودن توئیت‌ها بود. اگر بخواهم ریزتر بگویم باید عرض کنم که مثلا در ستاد همتی افرادی حضور داشتند که متهم به فساد‌های مالی بودند و در زمان دولت روحانی از طریق برخی ارتباط‌های مشکوک و مسئله دار با بعضی وزارتخانه‌ها توانسته بودند به نان و نوایی برسند. به قول معروف این‌ها خبرنگاران ساده‌ای بودند که با پراید وارد وزارتخانه‌های دولت روحانی شدند و با سانتافه بیرون رفتند.
حتی برخی افراد در ستاد‌های همتی حضور داشتند که علیرغم اینکه به اصطلاح شاخ توئیتر بودند، ولی در مورد آنان شائبه‌های جدی اخلاقی مطرح بود که آن هم داستان جالبی دارد.


خلاصه آنکه همتی آنقدر به این جماعت توئیتری وابسته شده بود که حتی حاضر نبود یک ملاقات با صاحبان، مسئولان و سردبیران رسانه‌های سنتی از جمله روزنامه‌ها داشته باشد و آن جلسه مهمی هم که بنا بود قبل از برگزاری انتخابات برگزار شود نافرجام بود.


این مسائل را گفتم تا به آقای رئیس جمهور محترم و اطرافیان شان عرض کنم مبادا در مورد موضوع گرانی، راه آقای همتی را بروید! این روز‌ها در شبکه اجتماعی توئیتر، توئیت‌هایی مشاهده می‌شود که مشکوک و عجیب است. یعنی دقیقا مثل همان توئیت‌هایی است که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مدعی بودند همتی در حال پیش افتادن از رئیسی است پس هموطن رای بده! در این توئیت‌ها هم گفته می‌شود قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و کم کم گرانی در حال از بین رفتن است. حتی برای درست نمایی، قیمت برخی اقلام خوراکی را ردیف می‌کنند که مشخص است از اساس چنین قیمت‌هایی وجود ندارد و اگر هم باشد مثلا برای ماه اردیبهشت سالجاری است آن هم اگر از «میوه و تره بار» محل خرید کرده باشید.


نکته مهم اینجاست که نمی‌توان با سازماندهی چند جوان در شبکه‌های اجتماعی مشکلات بزرگی مثل تورم را حل کرد. باید کاری کرد کارستان. به تدبیر و تدبر نیاز است.
فی المثل، لازم است همزمان تحریم‌های داخلی و خارجی رفع شود. وگرنه با همین فرمان پرایدی که امروز قیمت‌اش رسیده به ۱۷۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد!
البته بنده امیدوارم که اشتباه متوجه شده‌ام، ولی اگر ادعای من درست باشد دولت پول خود را دارد حیف ومیل می‌کند!


حذف دلالان از چرخه تولید و توزیع خودرو

روزبه شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان حذف دلالان از چرخه تولید و توزیع خودرو نوشت: در حال حاضر بیشترین تعداد خودرو‌ها با قیمت پایه دستوری در زمانی بسیار کوتاه توسط واسطه‌گران خریداری می‌شود و عملا مردم عادی و مصرف‌کنندگان واقعی مجبور می‌شوند با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به قیمت اولیه، این خودرو‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند. به عنوان مثال یک نوع خودروی گروه بهمن با قیمت پایه ۷۳۵ میلیون تومان به تازگی وارد بازار شده است. این خودرو با همین قیمت پایه در بورس کالا مورد رقابت خریدار‌ها اعم از دلال و مصرف‌کننده واقعی قرار می‌گیرد و در نتیجه تا حاشیه بازار افزایش می‌یابد. به طور مثال قیمت فروش این خودرو در کارخانه ۷۳۵ میلیون تومان است و قیمت بازار آزاد آن بیش از یک میلیارد تومان است. در نتیجه یک اسپرد قابل توجه دارد و حاشیه سود بسیار بالا برای آن‌هایی دارد که خودرو را در بازار آزاد می‌فروشند. مردم عادی هم که غالبا نمی‌توانند از راه‌های موجود ثبت‌نام و از کارخانه خرید کنند. در این میان کارخانه سازنده به دلیل موانع قیمت‌گذاری دستوری مجبور می‌شود با قیمت پایین بفروشد، اما در واقع خودرو با همان قیمت یک میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و شاید درصد بسیار کمی از خودروی تحویلی درب کارخانه به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. بر این اساس اسپرد نرخ خودرو به جیب دلال می‌رود. در بورس کالا، اما رقابت به‌گونه‌ای نخواهد بود که نرخ از بازار آزاد بالاتر رود چرا که در این صورت خرید از بازار آزاد منطقی‌تر است. در مورد مثال ما این خودرو با قیمت پایه ۷۳۵ میلیون تومان در بورس کالا عرضه می‌شود و فرضا روی ۹۷۰ تا ۹۸۰ میلیون تومان مچ می‌شود و خریداران آن را می‌خرند. در نتیجه اسپرد آن با بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

این اتفاق باعث می‌شود اولا مصرف‌کننده رقم کمتری را نسبت به بازار پرداخت کند و در درجه دوم واسطه‌گر‌ها نیز مجبور می‌شوند با همین قیمت خودرو را خریداری کنند و عملا سود دلالی از بین می‌رود. در این حالت، هم مصرف‌کننده راحت‌تر خودرو را خریده است هم کارخانه سود می‌برد. یعنی قیمت پایه را همان نرخ دستوری می‌گذارد و مصرف‌کنندگان با هم رقابت می‌کنند. در این صورت برای دلال هم به صرفه نیست در بورس کالا رقابت کند، زیرا عملا سود اندکی حاصل می‌شود. به همین دلیل عملا دلال از این چرخه حذف می‌شود و مردم عادی که خریدار واقعی هستند وارد می‌شوند. اگر عرضه این خودرو در بورس کالا زیاد شود قطعا از قیمت پایه هم بالاتر نمی‌رود و در نتیجه همه مصرف‌کنندگان روی همان قیمت ۷۳۵ میلیون تومان که کارخانه عرضه می‌کند خودرو را می‌خرند. در نتیجه قیمت یک میلیاردی این خودرو در بازار آزاد هم خواه‌ناخواه ریزش می‌کند و به همین سطح می‌رسد، زیرا عرضه آنقدر زیاد شده که هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند از طریق بورس کالا خودروی مورد نیاز خود را تهیه کند. این فلسفه احترام به مکانیسم بازار سرمایه، بورس و قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضاست. بر این اساس هم سهامداران پرتعداد خودروسازان، هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان از این مسیر منتفع خواهند شد. باید دقت داشت که اسپرد محصولات ایران‌خودرو و سایپا در سال ۹۹ طبق محاسبات بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر این مبلغ به جیب دلالان خودرو رفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
به جرات میتوان گفت ۹۹ درصد مشکل کشور به دلال ها ربط داره

فساد مالی حاصل اقتصاد دلالی است

...
پاسخ ها
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
شرط اصلی محقق شدن این روش عرضه کافی خودرو به بورس هست . اگر مجددا خودروساز عرضه کمی داشته باشد پس از بورس هم مجددا دلالی بوجود امده و باز هم مصرف کننده باید مبلغ بیشتری هزینه کند . در کنار این روش باید عرضه کاملا و حتی با واردات تامین شود . وگرنه می شود همین حالت کنونی
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
FATF هم تصویب میشه. مشکل روحانی بود که خودی نبود. الان همه خودی هستند.
شما ادعا می کنید که اگر با قیمت ازاد خودرو توسط خودرو سازان به مصرف کننده تحویل شود دلالان حذف و قیمت ها کاهش می یابد اگر چنین نشد حاضر هستید مابه التفاوت ان را به خریداران قبلی بازگردانید(مشخصات و حساب هر خریدار را ثبت کنید و چنانچه قول شما بعد از چند ماه عملی نشد ما به التفاوت ان را به حساب انها واریز کنید و قیمت ها را به قبل برگردانید) چون از زمانی که چنین طرحی مطرح شده عرضه خودرو کاهش یافته و قیمت ها افزایش یافته است از طرفی وقتی این ایده شما قابل قبول است که خودرو ساز بازار سازی نکند و با کاهش عرضه قیمت ها را افزایش ندهد و رقابت واقعی شکل گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
هر موقع تخم مرغ را تنظیم بازار کردند چیزهایی بزگتر در این کشور درست میشود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد تا با دنیا مراودت نداشته باشیم.مدیر به درد بخور هم نداریم از همه بدتر لج هم میکنند صاحبان مملکت از همه بدتر
دلالان خودرو همان تولید کنندگان و مدیران خودرو هستند که جیب ملت را چپاول می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
ما لحظه ای از این مقاومت دست بر نمی داریم، امریکا و ایادی آن بدانند ملت خودرو خارجی را ولو هشت برابر قیمت نمی خرند همه بدانید ملت پراید را به رابطه با امریکا ترجیح می دهند
فکر کنم جناب آقای روزبه شریعتی با مدل اقتصادی "اقتصاد ملوک الطوایفی کاپیتالیستی" آشنایی ندارد.
اقای روزبه شریعتی خود بخود داری قیمت خودرو 735میلیونی را به 930میلیون می رسونی ؟...
شبکه دلالی یک سیستم غیر رسمی وابسته به خودروسازان هستند. این تغییر شیوه فروش و قیمت گذاری شبکه دلالی خودرو رو حذف نمیکنه بلکه تفاوت قیمت رو به جیب کارخونه خودرو ساز و ورشکسته می ریزه و شبکه دلالی مجدداً با سازماندهی دوباره از مبادی خروجی (مثل خریداران خودرو از بورس و ...) خودرو رو میگیرند و دوباره به یک مابه التفاوت سود زیاد در بازار می فروشن.
دلالان صنعت خودرو و کلا اقتصاد ایران پنج ستاره هستند و خواص هستند مگر میشود آنها را حذف کرد محال است اگر واقعا حذف شوند سامان میگیرد
متاسفانه فساد چنان در صنعت خودرو ریشه دوانده که تا مدیر های کوچک تا بزرگ این صنعت همگی اخراج نشده اند و این صنعت به بخش های کاملا خصوصی تبدیل نشود ، نه دلالی از بین میرود و نه کیقیت خودرو بالا میرود و نه تولید کننده و مصرف کننده راضی می شوند!
شمع ریخته را نذر امان زاده کرده ، جنگی که شکست خورده مذاکره نداره
اسپرد؟ مچ؟ الان دارین فارسی حرف می زنین؟
حذف دلالان از چرخه تولید و توزیع خودرو :
یک بار هم شده به خاطر منافع کشور دلال ها به رسمیت بشناسید دلال یعنی سرمایه و تخصص و توانایی ، به خدا من دلال نیستم ولی میدانم بدون دلالها کار ها خیلی سخت می شود ، الان هر جا کم میاویرد میگویید تقصیر دلال ها بوده در حالی که یک بار نگفتیتید دلال چه کاری میکند ، اگر دلال ها را به رسمیت بشناسید و شناسنامه دارشان کنید مالیات بگیرید
یکی از اساسی ترین مشکلات اقتصادی کشور علاوه برتحریمها مسئلهAFTF استکه حاکمان رفاه وارزانی ورونق اقتصادی کشوررا با عدم قبول کردنش درگرو آن گذاشته اند.حتی اگر تحریمها برداشته شود تبادل پولی بهمین خاطر نخواهیم داشت/.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
آن شاالله یک ناو امریکایی غرق کنیم با غرور اف ای تی اف هم تصویب می کنند.
باشه پیشنهادتان قبول ، اینکه با چندصد درصد ازجیب مردم مظلوم به جیب سو مدیریتها میرود هم هیچ، اگر صداقت دارید هم زمان ورود خودرو را هم آزادکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
خودرو اشغال چینی وارد بشه در ازای نفت با این تحریم سنگین و ای اف تی اف کی به ما ماشین میده. خودروساز کره ای با وجود علاقه شدید به کار در ایران عطاش رو به لقاش ببخشید و رفت
عدم حفاظت از ارزش پول ملی مشکلاتی را بوجود می آورد که جبران آنها به این سادگی نیست.
هم در معیشت و هم در معنویت و هم در فرهنگ و اخلاق مردم اثر بد دارد
ضمن اینکه تلاطم آن باعث می شود که راه حل ها موقت و زودگذر شوند و نتوان یک تصمیم درستی برای اقتصاد گرفت
اگر توجه کنید یک تولید کننده زمین می خرد و سپس ساختمانی را بنا می کند و سپس تجهیزاتی را خریداری و نصب می کند و محصولاتش را بفروش می رساند. جالب اینجا است که قیمت زمین بواسطه تورم چند برابر می شود و ساختمان هم روز بروز بر قیمتش افزوده می شود و تجهیزات هم که قیمتش چند برابر و محصولات هم بواسطه تورم افزایش و گرانتر و همه چیز به نفع تولید کننده است حقوق کسانی که در قسمت تولید کار می کنند و یا کارمندان هم با افزایش تورم افزایش نمی یابد و اینجا هم باز به نفع تولید کننده است تا جایی که عملا شرکت های تولیدی و دولت با افزایش تورم حقوق کارمندان و کارگران کاهش می یابد و چون نامحسوس است کسی متوجه آنها نمی شود
اما باز هم تولید کننده در ضرر است چرا؟ چون خسارت بی ارزش شدن پول ملی آهسته و نا محسوس و پنهان است که متاسفانه مسئولین به آن بی توجه هستند و حاضر هستند آنرا فدای مسائلی کنند که ارزشمند نیست و یا ارزش آنها ظاهری است
اولا چرا به جاي حاشيه بازار از واژه اسپرد استفاده مي كنيد؟ ثانيا مسير رشد دلالي، تفاوت بين عرضه و تقاضاست كه در كشورهاي سرمايه داري اين تفاوت را با افزايش قيمت از بين مي برند تا تقاضا كم شده و خود را با عرضه منطبق نمايد ولي در كشور ما رشد قيمت، مصرف كننده را دچار مشكل خواهدكرد لذا به نظر مي رسد تنها راه باقيمانده، افزايش عرضه است كه اين مسير هم با ضرر روزافزون خودروسازان از توليد امكانپذير نيست.
با اين اوصاف دولت اگر بخواهد هم قيمت را حفظ كند و هم حاشيه بازار (دلالي) را حذف كند راهي به جز حمايت از خودروسازان جهت افزايش توليد باقي نمي ماند و در اين مسير هم يا بايد قيمت نهاده ها از جمله فولاد، پتروشيمي، آلومينيوم و ... را براي خودروساز كاهش دهد يا اينكه مابه التفاوت قيمت تمام شده و قيمت دستوري را مطابق قانون پرداخت كند.
اقایی تحلیل چرا حرف بیخود و غیر کارشناسی میزنی یعنی شما با سواد و دلسوز مردم هستید که اینجوری حرف میزی .به قوا خودت بهمن موتور خورو را ۷۵۰ میفروشد داخ بازار هم یک میلیارد قیمت دارد و داخل بورس این خودرو را ۹۷۰ میلیون قیمت میگذارند اون وقت این کجاش به سود مصرف کنندس که از بورس خرید کنه چرا مردم را خر فرض کردید خود بورس اینجا شده دلال سی میلیون از بازار کمتر میفروشید یعنی اینجا بور س دلالی نکرده از جیب مردم دزدی نکرده صدو بیست سی میلیون ماشین را بالاتر از نمایندگی به مردم قالب میکنید .چرا ماشین را بدون قرعه کشی داخل همون نمایندگی در اختیار مردم قرار نمیدهید که قیمتها بریزد
همه را گفتید تا رسیدید به اینکه اگر عرضه خودرو در بورس زیاد شود ، از قیمت پایه هم بالاتر نمی رود ، مشکل همین اگرها و شایدهاست ، بله اگر بالفور عرضه خودرو ، با تقاضا به قولی ، مچ شود ، مطلوب حاصل آید و بساط قرعه کشی جمع خواهد شد .
هیچ دلالی بجز خودروسازان وجود ندارد و تمامی این بازیها از طرف خودروسازها اجرا شده و ماشینهارو در بازار ازاد با بالاترین قیمت می فروشند البته همیشه قبل از فروش قیمتهارو بالا می برند.
اگر فرض شما بر افزایش عرضه هست پس چه تو بورس چه توبازار یا نمایندگیها خودرو باید موجود باشد و با این عرضه دیگه دلالی صرفه نیست
حالا بگید این بورس دیگه چیه؟
یه بازیه جدیده؟
فقط به یکی ازروستاهای ایتالیا یونان ویاهرکشورغربی که توی صداوسیماازبدبختی وگرسنگی آنهاصبح تاشب دروغ میبافد سفرکنیدتااوج وطن پرستی مسئولان آنجاراباچشم خودببینید
مملکت داری این نیست که هی جیب‌های خودواطرافیانتان راپرکنیدومملکت راچپاول کنیدوهرروزدنبال علت(پرتقال فروش)فقرمملکت بگردیدبه کشورخودتان خدمت کنیدنه خیانت!
چرا بین این همه شهر رو کشور ما اینجا متولد شدیم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار