بازدید 11802
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۳ آبان ماه

تهیدستان زیر تیغ تورم/مصائب جامعه در سایه نجومی بگیران/بی‌معنی شدن خصوصی‌سازی در ایران

کاهش قیمت دلار در راه است؟ چالش‌های پیش روی ایران، امریکا و ۱+۴، جامعه بین‌المللی و واقعیتی به نام طالبان، امارات در کدام زمین بازی می‌کند؟ واکسن نزن‌ها ۴۰ برابر نزدیک‌تر به مرگ! چین و موازنه اجتناب‌ناپذیر هسته‌ای با آمریکا، بیم قطعی گاز با چرخش تند کنتورها، نگرانی سهامداران از انتخاب‌های جدید در شورای عالی بورس، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، محل مناقشه دولت و مجلس! و اعتراف کم‌سابقه القاعده به مزدوری عربستان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۹ 14 November 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۳ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که کارنامه صد روزه دولت سیزدهم و رئیسی در مسیر تنش‌زدایی، افزایش قیمت دلار و شکستن رکورد در بازار: کاهش قیمت دلار در راه است؟ و اهداف و رویکرد تیم مذاکره کننده کشورمان در فصل جدید گفت‌وگو‌ها با ۱+۴ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


بی‌معنی شدن خصوصی‌سازی در ایران

احسان شادی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: سرود خصوصی‌سازی در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی در انگلستان و با رهبری مارگارت تاچر نخست‌وزیر سرسخت آن کشور ساخته شد و پس از آن دونالد ریگان در آمریکا آن را اجرا کرد. مارگارت تاچر به چشم می‌دید اقتصاد دولتی‌شده این کشور از رقبای اروپایی پس افتاده است و بنگاه‌های دولتی که یادگار دولت‌های کارگری بوده‌اند به چاه ویل تبدیل شده‌اند که با ناکارآمدی ثروت ملی بریتانیا را به درون خود می‌کشد و یک طبقه و قشر رانت‌خوار به نام مدیران دولتی ساخته است. این راهبرد خصوصی‌سازی بود که بر پایه آن قدرت موجود در کشور اعم از قدرت سیاسی و اقتصادی باید بین نهاد دولت و نهاد‌های مدنی مثل احزاب، بنگاه‌ها و خانوار‌ها و نیز سایر نهاد‌های مدنی تقسیم شود. این راهبرد، یعنی تقسیم قدرت و کاستن از قدرت مرکزی و دولت تمرکزگرا به زودی پدیده‌ای فراگیر شد و رهبران و روشنفکران کشور‌های گوناگون این استراتژی را پذیرفتند و در دستور کار قرار دادند. در ایران، اما در دهه شروع جنبش خصوصی‌سازی به دلیل همزمانی تغییر رژیم و انقلاب و جنگ رفتار‌ها برعکس شد و نه‌ تنها خصوصی‌سازی در دستور کار نبود بلکه دولتی‌سازی با شدت اجرا شد. وجود ده‌ها شرکت دولتی زیان‌ده که سهم قابل اعتنایی از کل بودجه را به خود اختصاص می‌دهند و هر سال نیز در لایحه بودجه سال بعد باقی می‌مانند یادگار آن دهه است. در بهار ۱۳۷۰ بود که شادروان حسن حبیبی معاون اول رییس‌جمهور وقت به طور رسمی سوت حرکت قطار خصوصی را به صدا درآورد. از آن سال تا امروز سی سال است ایران بدترین نوع خصوصی‌سازی را تجربه کرده و این نمایش ادامه دارد.

 

از دهه ۱۳۷۰ تا امروز این پدیده فراز و فرود‌های حیرت‌آوری را تجربه کرده است. اجرای ناقص سیاست خصوصی‌سازی به دلایل گوناگون در ۳۰ سال گذشته در ایران موجب شده است تا ایران از این پدیده کامیاب سودی نصیبش نشود و زیان‌های آن را تجربه کند. هدف این است که در فرآیند خصوصی‌سازی قدرت میان نهاد دولت و جامعه مدنی، گونه‌ای توزیع شود که در نهایت به تعادل برسد. اگر این مساله در ذهن قدرتمندان پذیرفته نشود، بعید است حتی با وجود قانون و نیاز دولت و نیز تغییرات در جهان، ایران خصوصی‌سازی را به معنای واقعی اجرا کند. خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی اجرا شود. برای اینکه تقسیم قدرت صورت پذیرد، مسوولان دولت، رهبران سیاسی، گروه‌های روشنفکری و مرجع باید فکری به حال بخش خصوصی کنند. نگاهی به سخنان رییس تازه سازمان خصوصی‌سازی درباره کارنامه و برنامه خصوصی‌سازی نشان می‌دهد این دولت مرد خصوصی‌سازی به معنای تقسیم قدرت با نهاد‌های مدنی نیست و حتی در صورت نیاز شدید به منابع مالی باز هم در آینده می‌تواند به بهانه‌های گوناگون شرکت‌های خصوصی‌شده را پس بگیرد. در ایران نیز سرمایه‌گذاران اصیل هرگز به این دولت و هیچ دولتی اعتماد نخواهند کرد که بخواهند منابعی را به خصوصی‌سازی اختصاص دهند.

 


مصائب جامعه در سایه نجومی بگیران

مجید ابهری در سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان مصائب جامعه در سایه نجومی بگیران نوشت: موضوع حقوق نجومی مدت هاست که به عنوان یکی از مفاهیم اجتماعی در جامعه ترویج یافته است، متاسفانه تا امروز هیچ یک از جامعه‌شناسان و رفتارشناسان درمورد این موضوع و اینکه کف و سقف حقوق نجومی کجاست صحبتی نکرده اند؛ این در حالی است که با توجه به تفاوت چشمگیر حقوق‌ها در جامعه ما، افراد با توجه به حقوقی که می‌گیرند برخی از این دستمزد‌های ماهیانه را نجومی قلمداد می‌کنند. مثلا شخصی که ماهیانه ۳ میلیون تومان دریافت می‌کند ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان را حقوق نجومی می‌داند و بعضی که ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند ۱۰۰ میلیون به بالا را حقوق نجومی می‌دانند؛ واقعیت چیست؟ چرا بعضی از جوانان ما با کمال تاسف به مفهوم حقوق نجومی خیره شده و علاقه‌مند هستند که آن را به دست بیاورند؟ اصلا حقوق نجومی یعنی چه؟ این عبارت از کجا وارد زبان گفتمان ما شده است؟


متاسفانه از وقتی که بعضی از افراد از ده سال پیش حقوق‌های کلان دریافت می‌کردند و البته هنوز هم ادامه دارد، این عبارت وارد گفتگو و رسانه‌ها شد و همچنان هم به قوت خود پا بر جاست. از نگاه رفتارمتاسفانه تعادل رفتار سازمانی را بهم می‌ریزند و برای جوانان و افرادی که تازه وارد چرخه اداری شده‌اند الگو‌های بسیار آزار دهنده‌ای را ایجاد می‌کنند که آسیب‌ها و عوارض آن‌ها منجر به اختلاس، رشوه و سوءاستفاده از موقعیت می‌گردد چرا که وقتی یک نفر حقوق متعارف بر اساس مصوبات و بخشنامه‌های دولتی دریافت می‌کند، یا دچار تحقیر و حقارت پیش خود و خانواده‌اش می‌گردد و یا تحریک می‌شود که او هم به چنین درآمد‌هایی برسد. ما امیدواریم که دولت حاضر عبارت نجومی اعم از زمین ها، خانه‌ها و اجاره بهای نجومی را از زبان گفتمان جمع‌آوری نماید تا ضمن اصلاح و سالم‌سازی نظام اداری، با فساد آزاردهنده موضوع گفته شده مقابله گردد؛ البته گرانی و تورم نیز بهانه مناسبی برای دریافت و درخواست این گونه حقوق‌ها است.


تهیدستان زیر تیغ تورم


جعفر گلابی طی یادداشتی با عنوان تهیدستان زیر تیغ تورم در شماره امروز اعتماد نوشت: جنگ‌ها بر تعداد فقیران و شدت فقرمی‌افزاید و بر اثر اصطکاک و مجادله دولت‌ها و کشور‌ها محرومان اولین آسیب‌پذیران می‌شوند. هرجا هر اتفاقی می‌افتد از سیل و زلزله گرفته تا اپیدمی و خشکسالی این فقرا هستند که خسارت اصلی را می‌برند و بر جهان فاقد عدالت به چشم حسرت می‌نگرند. معلوم نیست با چنین شرایطی چگونه بشریت می‌تواند دم از تهیدستان بزند و بر ایشان منت گذارد که مورد اعتنا هستند؟! نگاهی گذرا به اکثر جوامع و روند‌های اقتصادی انسان را از اینکه روزی فرا برسد که فقیران جهان حداقل نانی برای خوردن داشته باشند و با هیولای گرسنگی دست وپنجه نرم نکنند ناامید می‌سازد. در ایران خودمان خصوصا پس از تحریم‌های غیرانسانی امریکا و همه‌گیری کرونا طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران و شبکه اطلاعات پرداخت کارتی و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در سال ۱۳۹۹، ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر قرار گرفته‌اند و با توجه به افزیش تورم، پیش‌بینی‌ها از افزایش این عدد در سال جاری خبر می‌دهد. یکی از وعده‌های دولت آقای رییسی رسیدگی فوری به مشکلات اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود ولی افزایش روزانه قیمت‌ها طی ۱۰۰ روز تصدی این دولت هیچ چشم‌انداز روشنی از بهبود وضعیت فقرا نشان نمی‌دهد. اکنون که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود گرانی‌های جدید بلکه گسترده از راه می‌رسند و حتی اگر یارانه‌های مستقیم افزایش پیدا کنند در نهایت باز هم این فقرا هستند که اولین خط آسیب‌پذیری راتشکیل می‌دهند. همه می‌دانند و بسیاری می‌گویند و می‌نویسند که وضعیت اقشار مستمند جامعه رو به وخامت است و از هر زاویه که بنگریم واقعیت‌های اقتصادی حکایت ازشدت آسیب‌ها در این حوزه است ولی جز کمک‌های موردی که به‌کار نمایش می‌آیند تقریبا کاری صورت نمی‌گیرد و خدا می‌داند که در آینده نزدیک شاهد چه اوضاعی در اقشار آسیب‌پذیر باشیم.

 

اگر وضعیت تهیدستان و حاشیه‌نشینان جامعه که روز به روز برتعداشان افزوده می‌شود محل توجه بود و در اولویت تصمیم‌ها قرار می‌گرفتند، می‌شد حتی از طریق مواضع مسالمت‌آمیز در روابط خارجی فضای روانی پیرامون نرخ ارز را آرام کرد و از شتاب افزایش قیمت دلار جلوگیری به عمل آورد. متاسفانه ما به اندازه قدرت اقتصادی و توان رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه شعار نمی‌دهیم و بیگانگان به راحتی می‌توانند رفتار‌های بعدی ما را تشخیص بدهند و براساس آن‌ها تله‌های گوناگون جلوی ما بگذارند. چه بسا تشنج‌هایی که در روابط خارجی کشور تحمیل می‌شوند و بعضا مورد استقبال افراطیون داخلی قرار می‌گیرند دقیقا با هدف افزایش فشار اقتصادی بر مردم برنامه‌ریزی شده باشند. امتیاز‌گیری از طرف‌های برجام و داشتن دست بالا در مذاکرات البته قابل دفاع است ولی باید می‌دانستیم تاخیر در مذاکرات پشت جبهه طرف ایرانی را از طریق اقتصادی تضعیف می‌کند. هنر سیاست این است که میان ظرفیت‌ها و توان‌ها و تحمل‌ها و ضعف‌ها توازن منطقی برقرار کند و برای لحظه‌ها، لحظه‌هایی که میلیون‌ها نفر در حال تحمل مشقت هستند حساب باز کند. اگرفکر می‌کنیم که تحکم با بیگانگان ضروری است باید تاثیر این تحکم در بازار را هم در نظر آوریم بازاری که به کوچک‌ترین نشانه‌های تشنج و درگیری حساس است و عکس‌العمل منفی از خود بروز می‌دهد و باز هم این فقرا هستند که تاوان آن را نقدا پرداخت می‌کنند.


یکی از وعده‌های دولت آقای رییسی رسیدگی فوری به مشکلات اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود ولی افزایش روزانه قیمت‌ها طی ۱۰۰ روز تصدی این دولت هیچ چشم‌انداز روشنی از بهبود وضعیت فقرا نشان نمی‌دهد. اکنون که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود گرانی‌های جدید بلکه گسترده از راه می‌رسند و حتی اگر یارانه‌های مستقیم افزایش پیدا کنند در نهایت باز هم این فقرا هستند که اولین خط آسیب‌پذیری راتشکیل می‌دهند. همه می‌دانند و بسیاری می‌گویند و می‌نویسند که وضعیت اقشار مستمند جامعه رو به وخامت است و از هر زاویه که بنگریم واقعیت‌های اقتصادی حکایت ازشدت آسیب‌ها در این حوزه است ولی جز کمک‌های موردی که به‌کار نمایش می‌آیند تقریبا کاری صورت نمی‌گیرد و خدا می‌داند که درآینده نزدیک شاهد چه اوضاعی در اقشار آسیب‌پذیر باشیم. اگر وضعیت تهیدستان و حاشیه‌نشینان جامعه که روز به روز برتعداشان افزوده می‌شود محل توجه بود و در اولویت تصمیم‌ها قرار می‌گرفتند، می‌شد حتی از طریق مواضع مسالمت‌آمیز در روابط خارجی فضای روانی پیرامون نرخ ارز را آرام کرد و از شتاب افزایش قیمت دلار جلوگیری به عمل آورد. متاسفانه ما به اندازه قدرت اقتصادی و توان رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه شعار نمی‌دهیم و بیگانگان به راحتی می‌توانند رفتار‌های بعدی ما را تشخیص بدهند و براساس آن‌ها تله‌های گوناگون جلوی ما بگذارند. چه بسا تشنج‌هایی که در روابط خارجی کشور تحمیل می‌شوند و بعضا مورد استقبال افراطیون داخلی قرار می‌گیرند دقیقا با هدف افزایش فشار اقتصادی بر مردم برنامه‌ریزی شده باشند. امتیاز‌گیری از طرف‌های برجام و داشتن دست بالا در مذاکرات البته قابل دفاع است ولی باید می‌دانستیم تاخیر در مذاکرات پشت جبهه طرف ایرانی را از طریق اقتصادی تضعیف می‌کند. هنر سیاست این است که میان ظرفیت‌ها و توان‌ها و تحمل‌ها و ضعف‌ها توازن منطقی برقرار کند و برای لحظه‌ها، لحظه‌هایی که میلیون‌ها نفر در حال تحمل مشقت هستند حساب باز کند. اگرفکر می‌کنیم که تحکم با بیگانگان ضروری است باید تاثیر این تحکم در بازار را هم در نظر آوریم بازاری که به کوچک‌ترین نشانه‌های تشنج و درگیری حساس است و عکس‌العمل منفی از خود بروز می‌دهد و باز هم این فقرا هستند که تاوان آن را نقدا پرداخت می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۸
بدترین خط فقر و تورم و گرانی جهان در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان. بنام ایران .

تشکر میکنیم از مسئولان بخاطر این همه درایت و هوشیاری !¡!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اکثریت مشکلات اقتصادی ما

ناشی از بکار گیری سیاست خارجی نامعقول است

ما باید با کنار گذاشتن روسیه و چین و حتی اروپا از مذاکرات برجام

بصورت مستقیم و جدی و فوری با امریکا وارد مداکرات بشویم

چون ان کشورها فقط از ما سوء استفاده کرده و میکنند

و بدون اجازه امریکا ، اصلا اختیار و قدرتی برای کار کردن با ما را ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بر اساس کدام معیار ایران کشور ثروتمندی است؟
توسعه انسانی؟
توسعه اقتصادی؟
توسعه علمی؟
منابع پایدار آبی؟

نفت و منابع زیر خاکی دیگر در دنیا ثروت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کی گفته ما ثروتمندیم؟ ثروت پول در گردش اقتصادی رو میگن نه منابع زیر زمین رو دست هیچ کس بهش نمیرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کی گفته ایران ثروتمنده؟ فکر می کنی مجموع ارزش گاز و نفت ایران چقدره؟ ثروت در تولید ارزش افزوده است نه فروش منابع زمینی و واردات
همین طوری پیش بره مالکان پراید جزء ثروتمندان حساب میشن
یعنی باید در فکر استخدام راننده باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اشتباه نکنید که این ثروت نیست

بلکه بی ارزش تر شدن بیش از پیش ، پول ملی مان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
و روزی می رسه که همان پراید را باید بفروشه تا فقط هزینه یک ماه زندگی اش را بدهد.
آقای دولت حتما مردم ادامه این وضع را تحمل نمی کنند چاره کار هم بگیر و ببند نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
عجله نکنید! با سفر های استانی اقای رییس جمهور به زودی قیمت ها نزولی شده و تورم منفی خواهیم داشت.
سال ۱۳۶۵ قیمت یک واحد کوچک آپارتمان در تهران ۲۰۰ هزارتومان .
سال ۱۴۰۰ قیمت نیم کیلو پسته بی نمک ۲۰۰ هزار تومان .

دانشمندان ایرانی هنوز نمیدانند چرا پسته تا این حد پیشرفت داشته !!؟؟؟؟؟؟؟
بنده در سال ۸۹ با دریافتی حدود ۸۵۰ هزار تومان بازنشسته شدم

که با توجه به قیمت دلار آن زمان که ۹۰۰ تومان بود ، حدودا ماهیانه بیش از ۹۰۰

دلار دریافت میکردم

امسال دریافتی حقوق من حدود ۴ میلیون تومان است

ولی با توجه به دلار ۲۸ هزار تومانی ، اینجانب کمتر از ۱۴۰ دلار دریافت میکنم !!!

پس من و میلیونها نفر بازنشسته امثال من ، ظرف فقط ده سال ، قدرت خریدمان بیش از ۶ برابر کمتر شده است !!!!
به زودی مذاکرات وین شروع شده و با مواضع انقلابی و پند های حکیمانه گروه مذاکره کننده ایرانی، اروپایی ها به راه راست هدایت شده و جسورانه در مقابل زیاده خواهی های شیطان بزرگ‌ خواهند ایستاد!!!
یک کیلو پراید سال ۹۰ ۱۳ هزار تومان الان پراید شده ۱۶۰ هزار تومان
وقتی دانشگاه داره اموال خودش رو میفروشه که حقوق اساتید رو بده استادی که دو کلمه بلد نیست زبان انگلیسی حرف بزنه خداوکیلی استاد دیدم که اسم خودش رو اشتباه مینوشت چه میتوان گفت دانشگاه رو میفروشن که به اینا پول بدن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دوست عزیز, وقتی که گزینش استادان نیز به روش غربالگری و بر مبنای وابستگی به یک سیستم باشد نه هوشمندی و دانش آن, انتطاری بیش از نباید داشت. اکنون مسیر گزینش استاد از دولت دوم احمدی نژاد به این سوی از کانال بخش جذب وزارت علوم (با یک غربالگری اولیه) سپس دانشگاه (غربالگری دوم) و سپس مصاحبه تخصصی (بخش به اصطلاح علمی غربال شده ها و انتخاب بین بد و بدترها) و سپس مسیر بررسی صلاحین عمومی (غربالگری غربال شده ها) و در پایان پذیرش یا رد آن است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بدبختی اصلی، نتیجه فلاکتبارش خواهد بود

که فارغ اتحصیلانی کم سواد تر از هر دوره تحویل خواهند داد

و چه اینده وحشتناکی از نظر نتیجه کارکرد این دانش اموخته های کم سواد به کشور وارد خواهند شد !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
همین استادکه می فرمایید از اعضای محترم هیات علمی در کمترین حقوق با 15سال سابقه خدمت تقریبا 25ملیون حقوق میگیره حالا دانشگاه چاره ای جز فروش اموال رو نداره
برخی سعی می کنند گروه های شغلی که نقش زیادی در ایجاد ارزش افزود در کشور دارند و موتور محرک کشور و عامل رفاهی مردم هستند یا نقش ارائه خدمات زیربنای کشور را دارند را به بهانه دریافت حقوق بالا ناراضی کنند و از طرفی گروهای شغلی که متاسفانه تعداد انها کم نیست ولی نقشی در رشد اقتصادی و تولید در کشور ندارند(منظور بازنشستگان نیستند) را خواهان دریافت حقوق های در سطح ان گروه اول کنند و این یعنی همه به نوعی ناراضی خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دنیا مال همین هاست حقوق بالا می گیرند و نصف بیشتر سال را توی تعطیلات هستند و همیشه هم می گویند حقوق ما کم هست در حالیکه از خیلی از ارگان‌ها و سازمان ها بیشتر حقوق می گیرند نه اخلاق دارند نه رفتار به هیچ کس هم پاسخگو نیستند و بدبختانه همه هم می گویند کم حقوق می گیرند در حالیکه از خیلی ها بیشتر حقوق می گیرند
ملتی که دچار عجز و درماندگی شود جوانانش به جای خلق ثروت و خویش فرمایی ،حد خودشان را در چارچوب حقوق بگیری تعریف می کنند و اصطلاحاتی مثل حقوق کم یا نجومی باب می شود.برادر اولا در عصر حاضر دوران استخدام و حقوق بگیری تمام شده است .ثانیا هیچ حقوق بگیری با هیچ سطحی از حقوق پرداختی به هیچ کجا نخواهد رسید مگر کسانی که مشاغل استراتژیک دارند و از طریق اخذ رشوه های میلیاردی بار خود را ببندند.الان عصر جوانانی است که امثال دی جی کالا و اسنپ را ایجاد کردند.
اقا یون یک رفراندم در مورد رابطه با امریکا‌ بگذارید ببینید نظر ملت چی البته بدون تبلیغات صدا و سیما
ما چیزی به اسم خصوصی سازی نداریم. در واقع خودی سازی داریم یعنی واحد های تولیدی را به ثمن بخس به خودی ها می دهیم تا ان صنعت و کارکنانش را به خاک سیاه بنشانند.
مگر نمی گفتید این واکسن از چندین کشور دنیا درخواست خرید داره؟ خوب حالا هم بجای فشار آوردن به منابع ضعیف مالی کشور برید به اون کشورها واکسن بفروشید
چرا پمپاژ یاس و ناامیدی میکنید آخه
مگر گرانی داریم؟؟؟؟!!!!!! عجیبه والله!!!!!!!!!!!!!! دولت که عوض شد خدا را شکر. دیگر غمی نیست جز بیغمی.
خدا را شکر کیهانیها و برنامه 20:30 هم چند صباحی استراحت کنند.
از طرح جدید دولت آقای رییسی در خصوص اعلام قیمت هاتشکر می کنیم امروز ۲۳آبانماه الان سوپری محل ما تمام جنس ها را با قیمت جدید که بعضی از آنها ۶۰درصد زیر قیمت قبل است در کانال رضوان بارگذاری کرد البته گفته تحت عنوان تخفیف ویژه ولی کار اصولی دولت جدید در اعلام قیمت کالاهای اساسی و برخورد نهادهای نظارتی است که تشکر می کنیم وما امیداوارشدیم .
وقتی نجومی بگیران تعدادشان کم بود شکننده بودن حالا اعضای محترم هیات علمی رو هم بهشون اضافه کردند تعدادشان بیشتر شد خداروشکر دیگه نمیشه از گل نازکتر بهشون گفت .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار