بازدید 24019
مرور روزنامه‌های شنبه هفدهم مهرماه

تحقیر کارخانه‌های لبنیات و مردم/شلاق‌های تورم بر زندگی / نقاط قوت دیپلماسی ترکیه

مخالفت با واکسن چقدر است؟ سکوت روحانی خواهد شکست؟ انتخابات زیر سایه وعده‌های محقق‌نشده، رایزنی‌های حساس در مسکو، سخنرانی مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه، انفجار در مسجد شیعیان قندوز با پنجاه کشته، سیستان و بلوچستان و ۶۱ هزار بازمانده از تحصیل و انتخابات مهم پارلمانی عراق با ۲۵ میلیون واجد شرایط، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۵ 09 October 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه هفدهم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که گشایش‌های نسبی سیاسی درباره سخنرانی خاتمی و اولین سخنرانی کروبی پس از یازده سال، مجلس در آزمون «طلایی» کسب و‌کار‌ها، نوسان‌گیر در بانک مرکزی، زنگ خطر کمبود پزشک و سیاه و سفید انتخابات پارلمانی عراق در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 

نقاط قوت دیپلماسی ترکیه

صادق ملکی کارشناس مسائل بین‌المللی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان نقاط قوت دیپلماسی ترکیه نوشت: ترکیه سیاست ایدئولوژیکی و بسته ندارد و با توجه به شرایط و ظرفیت خود سیاست‌گذاری و منافع خویش را تامین می‌کند. آنکارا در حالی که عضو ناتو است با مسکو نرد عشق بازی می‌کند و در حالی که اس ۴۰۰ دریافت می‌کند، کریمه را به رسمیت نشناخته در مورد اوکراین هم در کنار غرب ایستاده است، در حالی که روسیه همچنان از شرکای اصلی آنکارا در مبادلات اقتصادی محسوب می‌شود. در ارتباط با ایران نیز همان‌گونه که آنکارا بیشترین منافع را از جنگ میان ایران و عراق برد، در موضوع هسته‌ای هم بیشترین سود، حاصل این کشور در ابعاد مختلف شده است. این در حالی است که ترکیه در بهترین شرایط، ایران را رقیب خود می‌داند و عامل اصلی تحریکات پان‌ترکیسم نیز آنکارا بوده است. حضور آنکارا در قفقاز در کنار تامین منافع خویش، حذف یا تضعیف موقعیت ایران در این جغرافیاست. با این وجود الزامات جبری جغرافیایی برای تهران و آنکارا لزوم داشتن روابط حسنه را یک اجبار می‌نمایاند که سیاستمداران باید بدان اهمیت داده و آن را تقویت کنند. دیوار و حصارکشی ترکیه و پاکستان در مرز ایران نشانه دوستی نبوده و نیست.

 

به نظر می‌رسد این دو کشور تحولاتی را مدنظر دارند که ممکن است در ایران به واسطه مشکلات با آمریکا رخ دهد و با این گونه اقدامات، خود را برای آن زمان آماده می‌کنند. برخی در ترکیه علنا نسبت به آذربایجان ایران نظر دارند این در حالی است که آذربایجان و آذربایجانی‌ها در انتخاب مولفه هویتی خود نه زبان ترکی بلکه تشیع را انتخاب کرده و این انتخاب بیشترین نقطه چالش ایران و عثمانی بوده است و همچنان کارکرد خود را دارد. به زبان روشن‌تر آذربایجانی‌ها در بحران احتمالی میان تهران و آنکارا مهم‌ترین سد و مانع تعارضات ترکیه خواهند بود. دقت کنید یاغی‌گری و سخن گفتن برخی همسایگان ایران علیه تهران، به‌رغم ظرفیت کوچک آنان در قیاس با ایران، در بخش مهمی به مشکل ایران و آمریکا برمی‌گردد. یقین داشته باشید اگر برجام امضا شده و روند عادی‌سازی میان تهران و واشنگتن شکل بگیرد، رفتار همسایگان ایران تنظیم خواهد شد. انعکاس عملکرد‌ها و سیاست‌های یک کشور در جهت تامین منافع ملی، باید مستقیم در زندگی و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و مردم تبلور یابد. ما در سیاست خارجی باری بیشتر از ظرفیت را بر خود و کشور تحمیل کرده‌ایم و این سبب شده است نه تنها منافع کشور تامین نشود بلکه کیان آن نیز به خطر افتد. ما باید تغییر رفتار دهیم و تغییر کنیم. ما باید این تغییرات را خود مدیریت کنیم، اگر چنین نشود، تغییرات را ایجاد خواهند کرد و آن را به‌گونه‌ای که خود می‌خواهند مدیریت می‌کنند به نحوی که دیگر جایی برای جبران باقی نماند. در فاصله دو جنگ جهانی، آلمان و آلمانی‌ها به مشکل جهانی تبدیل شدند که در نهایت به از دست دادن بخش‌هایی از آلمان و تقسیم این کشور منجر شد. رایش در رویا بود و نمی‌دانست که آرمان‌ها جایی در سیاست ندارند. ما باید رویکرد‌های خود را به گونه‌ای ساختاری در سیاست داخلی و خارجی تغییر دهیم و راه تغییر در داخل و خارج را باز کنیم. سیاست‌گذاری بر اساس منافع متقابل و بُرد - بُرد بر اساس وزن خویش، می‌تواند راهنمایی برای خروج کشور از بن‌بست فعلی باشد. به امید گام برداشتن در این مسیر هر چند که دشوار باشد.

 

تحقیر کارخانه‌های لبنیات و مردم

احسان شادی در ستون نقد روز روزنامه جهان صنعت با عنوان تحقیر کارخانه‌های لبنیات و مردم نوشت: وزیر تازه وزارت جهاد کشاورزی در مسیر وعده‌های دولت برای ارزان‌سازی کالا‌های مورد نیاز شهروندان ایرانی به ویژه گروه‌های کم‌درآمد زیر فشار قرار دارد و این فشار را به تولید‌کننده‌ها وارد می‌کند. بر همین اساس است که خبر دهان پرکن کاهش ۱۰ درصدی قیمت شیر و ماست و پنیر از امروز شنبه ۱۷ مهرماه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. اما وقتی نوبت به سخنگوی تولید‌کنندگان می‌رسد تا درباره این خبر مهم توضیح دهد، اسرار تحقیر و خوار شمردن کارخانه‌ها و به ویژه شهروندان هویدا می‌شود. وی می‌گوید از امروز تنها و تنها قیمت محصولاتی همچون ماست ساده ۵/۲ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی ۱۰ درصد کاهش خواهند یافت.


این اتفاق و انقلاب قیمتی از سوی کارخانه‌های لبنیات که در توافق با دولت سیزدهم انجام شده است چند مساله دارد که باید در کانون توجه قرار گیرد. نکته نخست سلب آزادی از مصرف‌کنندگان کم‌درآمد یا محرومان است. با این تصمیم توهین‌آمیز گروه‌های کم‌درآمد حتما اگر می‌خواهند ماست و شیر و پنیر ارزان خریداری کنند حتی اگر نیاز نداشته باشند باید ماست ۵/۲ کیلویی و یا پنیر ۴۰۰ گرمی خریداری کنند. این سلب آزادی مصرف‌کننده و توهین است. شهروندان می‌دانند همین الان هم شیر ۹۰۰ گرمی کیسه‌ای ساده خریداری ندارد و‌ای بسا این ترفندی باشد برای فروش بیشتر این نوع شیر. نکته دیگر این است که اگر از همین امروز کارخانه‌های تعهد‌دهنده میزان تولید همین سه قلم کالا را کاهش دهند یا فقط چند روز به میزان تولید پیشین تولید کنند کدام ناظری می‌تواند یکی‌یکی بشمارد چند عدد شیر کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی و نیز ماست ساده ۵/۲ کیلوگرمی تولید و توزیع شده است؟ شاید کارخانه‌های تولید‌کننده به تله تازه‌ای بیفتند و از همین امروز سازمان‌های نظارتی برای هر کارخانه یک ناظر بفرستد و او وظیفه‌اش این باشد که کار شمارش یا توزین تولید این سه محصول خاص را انجام دهد. نکته دیگر، آیا اگر کارخانه‌های شیر بخواهند ماست ساده ۵/۲ کیلوگرمی و نیز شیر لاستیکی ساده ۹۰۰ گرمی را باز هم ساده‌تر کنند یا آب آن را اضافه کنند ناظران خیالی یا واقعی از کجا می‌فهمند، مگر اینکه قبلا شیر و ماست و پنیر‌های یادشده را مزه کرده باشند. واقعیت این است که در همه نیم سده تازه سپری شده بار‌ها و بار‌ها از این ترفند‌ها برای التیام زخم تورم استفاده شده و اندکی بعد به بوته فراموشی سپرده شده است. قیمت کالا‌ها و خدماتی که بنابر آمار رسمی در ماه‌های منتهی به ماه چهارم امسال ۵۰ درصد افزایش یافته است با این کار‌های عجیب و توهین‌آمیز کاهش نمی‌یابد. کارخانه‌های لبنیات خود و شهروندان را تحقیر نکنند.

 

شلاق‌های تورم بر زندگی

جعفر گلابی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه اعتماد با عنوان شلاق‌های تورم بر زندگی نوشت: ریاضیات خشک است و اعداد بی‌روحش معنا را نشان نمی‌دهند. اعداد، موضوعات را ساده می‌کنند و احساس‌ها را از انتقال بازمی‌دارند. کرونا جان حداقل ۱۲۰ هزار از هموطنان‌مان را می‌گیرد ولی این عدد هرگز نمی‌تواند آلام ۱۲۰ هزار خانواده با هزاران ماجرا و غریبی و فراق و داغ را به تصویر بکشد. حالا اعداد از جای دیگری سر برآورده‌اند و اشاره‌ها می‌کنند، تورم بالای ۴۰ درصد، نقدینگی بالای ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومانی، نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی ظاهرشان فقط چند عدد است و بیش از یک اشاره در خود ندارند ولی، چون به بقالی سر کوچه مراجعه کنیم اندکی از معانی این عدد‌ها را می‌فهمیم و وقتی میزان درآمد توده‌های مردم را در نظر آوریم و نسبتش را با گرانی‌ها بسنجیم کم‌کم این اعداد سنگین می‌شوند. وقتی هزاران پدر را تصور کنیم که با دستان خالی شب‌ها دیر و دزدکی به خانه می‌روند تا شرم خویش را از اهل و عیال مخفی کنند تازه متوجه می‌شویم که تورم ۴۰ درصد غم‌های بزرگ هم در خود نهفته دارد. ما با تورم‌های ۲۰ درصد و ۳۰ درصد هم آسیب‌های بزرگ دیده‌ایم و، چون طلاق‌ها و نزاع‌ها و انواع ناهنجاری‌ها را از دل این اعداد بیرون بکشیم از آن‌ها می‌ترسیم! خط فقر که بنا به گفته رییس کمیته امداد حضرت امام به ۱۰ میلیون تومان رسیده باشد باید حدیث مفصل بخوانیم و بدانیم که این اعداد، چون پتکی گران عمل می‌کنند و بر سر توده‌های میلیونی فرود می‌آیند. در مقابل این موج سهمگین تورم دولت به نظارت‌های بیشتر رو آورده است و ظاهرا می‌خواهد آزموده ده‌ها باره را دوباره بیازماید! البته نظارت بر بازار لازم و بعضا ضروریست ولی کدام اقتصاددان می‌تواند چاره درد دیرین تورم را در آن خلاصه کند و حکم دهد که مثلا امکان سقوط تورم از ۴۵ درصد به ۳۰ یا ۲۰ درصد وجود خواهد داشت؟

 

اگر تورم و اقتصاد دستورپذیر نیست که نیست، چرا آگاهی مردم را دست‌کم می‌گیریم و با انبوه تبلیغات آن‌ها را به سراب ارزانی بشارت می‌دهیم؟ خدا را شکر که رییس دولت مکررا به استان‌ها سفر می‌کند و لابد از نزدیک اصلی‌ترین درد مردم و خصوصا محرومان جامعه یعنی فقر و نداری را لمس می‌کند. وی قطعا در همین تهران و در دفتر کارش از دقیق‌ترین آمار‌های گرانی و انفجار قیمت‌ها مطلع است و اگر رنج سفر را برخود هموار می‌کند لابد میان دانستن و لمس مشقت‌های مردم تفاوت قائل است. وقتی خانه کوچک آن روستایی یا شهرک‌نشین را می‌بیند که با حداقل امکانات و درآمد، تازه با مشکلات گوناگون از قبیل بی‌آبی و نداشتن جاده و درمانگاه و مدرسه روبروست این انتظار به وجود می‌آید که لمس درد مردم کار خود را بکند و چاره‌های اساسی و شجاعانه و حتی به ظاهر تلخ اندیشه شوند و به کار آیند. حالا عالی‌ترین مقام اجرایی کشور خوب می‌داند که تورم بالای ۴۰ درصد بازندگی مردم چه می‌کند؟ اگر این امور تبلیغاتی نیستند نه یک روز که یک ساعت هم برای درمان بیماری‌های اقتصادی نباید از دست برود. ما بدون تحریم‌ها همواره زیر ضرب تورم بوده‌ایم، کاملا مشخص است که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ چه رنجی را بر محرومان مسلط کرده است. لمس و درک شرایط خطیر و بحرانی معیشت مردم به این است که نه در حرف که در عمل و نه با دستور‌های کاغذی یا خطابه‌ها و شعار‌ها اولویت اصلی و اساسی و فوری کشور نشاندن آتش تورم از راه کارشناسی و معقول و منطقی‌اش باشد. چشم بازار و اقتصاد خیره‌تر از همیشه به مذاکرات هسته‌ای و امید به رفع تحریم‌ها دوخته شده است، تاخیر در آن دقیقا تاخیر در رساندن لقمه‌های نان بر سر سفره‌های خالی اقشار بزرگی از جامعه است. کاملا پید است که اگر گسترده‌ترین و شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین و هوشمندترین نظارت‌ها برای کنترل قیمت‌ها صورت گیرد ولی امکان واردات و صادرات آزاد و جابه‌جایی آسان پول وجود نداشته باشد و فرار سرمایه‌ها به بازگشت سرمایه‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری تبدیل نشود تورم از این هم که هست بالاتر می‌رود و سامان کشور را با خطر جدی مواجه می‌کند. وقت تنگ است و از تبلیغات و آسان‌نمایی و شعارگرایی هیچ کاری برنمی‌آید. تورم معضل قدیمی اقتصاد ایران است و شاه که با هیچ تحریمی روبرو نبود و از حمایت غربیان برخوردار بود در مقطعی دولت را تهدید می‌کند که اگر گرانی‌ها کنترل نشوند ارتش را وارد کار می‌کنم و البته کمترین توفیقی به دست نیاورد چرا که اقتصاد، چون وحشی شود جز از راهش رام‌شدنی نیست.
٭با شدت گرفتن گرانی در سال ۱۳۵۲، شاه اخطار کرد که اگر انجمن‌های مبارزه با گران‌فروشی موفق نشوند، نیرو‌های نظامی وارد عمل خواهند شد (اطلاعات، ۱۴/۷/۱۳۵۲).

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۴
خواهیم دید روزنامه کیهان، چه زمانی ۲ میلیون مسکن را تحویل می دهند؟ امیدوارم ۴ سال کافی باشد تا شعاری دیگر مشخص شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
امیدوارم اگر تحویل دادن مثل مسکن مهر شروع به نق زدن و تخریب کردن ندید، هر چند که میدونم امیدم واهی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
باز این اصلاح طلبان برجام برجام می کنن دم از معامله با کدخدا می زنن آخه 8 سال با کدخدا نرد عشق باختین به کجا رسیدین دلار دو تومنی رو کردین 27 تومان چرا عقل
شما کار نمی کنه آخه؟ شما هنوز نمی دونین توی سیاست با امریکا و غرب اونا چیزی به اسم تعهد اخلاقی حالیشون نیس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
ایکاش کیهان همانطور که با احمدی نژاد رفیق نیمه راه شد

با دولت رییسی رفتار نکند !!!؟

تا با دنیا نسازیم
دنیا با مانخواهد ساخت

دودش فقط به چشم اکثریت مردم و کشور می رود
حرف صادق ملکی حرف اغلب مردم ایران است اما افسوس که متوجه نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
یک مسلمان ایغوری با کمربند انتحاری خود را میان نمازگزاران شیعه منفجر کرد.
کجایند اصلاح طلبان که می گفتند چرا از ایغوری های ضد ایرانی و ضد شیعه در مقابل چین حمایت نمی کنید؟
سازمان‌های نظارتی برای هر کارخانه یک ناظر بفرستد !!! مگر خواستار آن نیستید که دولت کوچک شود ؟ هم خدا را می خواهید و هم خرما را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
هزینه ی ناظرها رو از کارخانه ها بگیرند
شیر ماست پنیر کره دوغ و ..... غیره نخواستیم، گران کنید
حمایت از مصرف کننده یک دروغ بزرگ است. این استراتژی low cost است روشی شناخته شده در کاپیتالیسم
در مورد موفقیت دیپلماسی ترکیه، باید گفت: یک دولت متمرکز، یک رییس جمهور قدرتمند و آشنا به سیاست دنیا، یک کابینه متحد و همصدا با رییس جمهور، یک وزیر خارجه با اطاق فکر کاملا فعال دست به دست هم داده اند تا این موفقیت حاصل شود. شاهدیم که از کمترین فرصت در هر گوشه دنیا دارن ماهی خود را میگیرن. در افریقا و آسیا پایتختی نیست که خط هوایی ترکیه پرواز نداشته باشه. هفته ای چند پرواز به همین تورنتو دارند. سیاست قهر و آشتی ندارند. آقا تا دید سردی میانه اش با پوتین ممکنه چالش برانگیز باشه، به بهانه سرماخوردگی اش بهش تلفن کرد. این را میگن تدبیر و دیپلماسی. چالشهای ترکیه با همسایگانش یکی دوتا نیست و بسیار بدتر از ماست. ولی چقدر خوب مدیریت میکنن که مبادا ماهی شان را دیگران بگیرن.

از بزرگان قوم خودمان بپرسیم: برای همین موضوع مرز آذربایجان، چند نفر به لحن و گفتار متفاوت از دیگری سخن میپراکنن؟ مگر حکومت ما چند نفر وزیر خارجه داره چند تا سخنگو داره چند تا فرمانده داره؟ معلومه وقتی شما نمیدونید با خودتون چند چندین، این کشورهای نیم وجبی که جزو خاک ما بودن مثل کرکس و کفتار چنگ و دندون تیز میکنن. من نمیفهمم چرا دیپلماسی که مهارکننده ویرانی هادر دنیاست را میذارید کنار و با گفتار بحران زا با دنیا صحبت میکنید؟ هزینه ای که مردم و کشور داره میپردازه براتون مهم نیست؟ دیپلمات سابق کشور فرمودند تحریمهای امریکا هزار میلیارد هزینه بر دوش ایران گذاشته، همینقدر هم صورت حساب جنگ بوده، همینقدر هم دود شدن نفت در دوران احمدی نژاد و اختلاسهای بعدی بوده. این میشه 3 تریلیون دلار. چه کسی جوابگوی خسارت به این عظمته؟ وا اسفا
زمین مجانی شعار است در پردیس 50 میلیون تومان بابت زمین مسکن مهر از ما گرفتن کسی هم جواب گو نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
شما می دونی زمین تو پردیس الان چند شده؟ عملا این 50 ملیون مجانی حساب میشه.
واقعاً چرا مسئولین نمی خواهند فکر کنند که وقتی تورم اینهمه مشکلات و هزینه های سنگین به کشور وارد می کند که سنگینی آن برای مردم کمرشکن است چرا با چاپ پول و افزایش نقدینگی به آن دامن می زنند و چرا نمی اندیشند که چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است
من با اطمینان خاطر ثابت می کنم که 50 درصد از هزینه های دولت صرف ریخت و پاش و مسائل بیهوده ای می شود که عدم وجود آن هیچ لطمه ای به کشور نمی زند
امروز هزینه های مسکن در تهران بیداد می کند و متناسب با درآمد نیست و بسیار بالاتر از حد درآمد نسبت به سال های قبل است و تمام اینها به موضوع کسری بودجه و سیاست های غلط دولت بر می گردد
اقتصاد یک علم است و با دستور و تحکم درست نمی شود!!!!؟
ما ترک ها هیچ وقت به هم زبانها و هم نژادهای خود در ترکیه و آذربایجان پشت نخواهیم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
پشت نکن چون فوری بهت خنجر می زنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
دقیقا همینه. ما به تشیع و سنی کار نداریم. الان فقط زبان مادری برای ما مهم است. شیعه مربوط به صفویه بود و اشتباه هم بود. ترک های صفوی با این کارشون خودزنی کردند.
تحقیری در کار نیست انصافا از رییسی و دولتش خوشم می آید از وزرایش از معاونینش همه و همه افرادی هستند که وام دار مردم هستند و انصاف را رعایت می کنند ببینید متاسفانه گرانی لبنیات غیر متعارف شد عملا فروش در خرده فروشی بیش از دو برابر قیمت تمام شده است و این افزایش قیمت نصیب دامدار نمی شود بلکه تولید کنند و شرکت های پخش سهم بیشتری را برای خود لحاظ کرده اند و علتش آشفته بازاری است که در حوزه اقتصادی راه افتاده ،اگر دولت و نهادهای دولتی نظارت نکنند مردم زیر بار گرانی خم میشوند ...توجه بفرمایید تورم را که نمیشود جلوی آن را گرفت بلکه با سیاستهای پولی و مالی مهار می کنند اما چیزی که در حوزه کالاهای اساسی و خوراکی اتفاق افتاده بخش بزرگیش ناشی از گران فروشی و زیاده خواهی است گرانفروشی مقوله ای جدای از تورم است که از نظر تعزیری نیز باید با آن برخورد شود گرانفروشی طمع برای افزایش قیمت ورای تورم است و سواستفاده کنندگان از اشفت بازارها استفاده می کنند و در لوای تورم گران فروشی کرده و سودهتی غیر معقول افسانه ای می برند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
موقع فحش دادن روحانی دم دسته ولی به رئیسی که رسید تورم ناشی از گران‌فروشی فروشندگان. شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
متاسفانه نظارت قوی نیست
لبنیات را ۵۰ درصد گرلن کردند بعدش ۱۰ درصد از آن کم کردند

توهین به شعور انسانها !؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
ده درصد سه محصول خاص که قطعا پنجاه درصد آب بیشتر قاطی خواهند کرد
چاره کار واقعی کردن قیمت دلار است یعنی حداکثر ۷هزار تومان (هزار برابر قبل از انقلاب) بیشتر از ان ممکنه دولت موقتا با دلارفروشی بخواهد کسری بودجه اش را جبران کند ، ولی معضل فقر مطلق مردم اخر سر به کلاف سردرگم تبدیل شده ....
اون دوسه قلمی رو که اعلام کردن ارزون میشه تقریبا جزو محصولاتی هست که فروش نمیره با این ترفند هم یه منتی سر مردم میزارن هم اونارو میفروشن حالا دیگه اگر آب اضافه میکنندیا نه اون بسته به وجدان خودشون داره .
بعدازدوسه سال که حتی یک واحدهم درست وحسابی وقابل سکونت ساخته نشد کیهان تیترمیزندتحریمهای ظالمانه بخش آجروآهک راهدف گرفته بود نشدبسازند!!
احسان شادی! ان کسی که دستور ماست ۲/۵ کیلو داده یحتمل می دانسته یک کیلو اب به جای ماست قالب خواهد شد.
کیهان می خواد ۲ میلیون خونه بسازه؟ عجب !
بازهم عرض میکنم. تولید کنندگان بسته های پنیرشان را با 10 درصد افزایش بدون اطلاع نسبت به قیمتهای یکماه پیششان به بازار دادهاند . بطور مثال تا اول شهریور 400 گرم پنیر را 20 قیمت زده بودند و یکماه بعد 22. می گفته بود که 20 به 22 تبدیل شود. حال میخوان 10 درصد کم کنند میشه مجدد همان 20. پس نسبت به افزایش 60 تا 70 درصدی قبلی اتفاقی نخواهد افتاد. مردم را سرکار نگذارید. به مردم اجازه نفس کشیدن را لااقل بدهید اگر سفرشون را جمع کردید.
دولت انقلابی باید یک بار برای همیشه تکلیف برجام را مشخص کند این فریب نامه کارایی نداشت مملکت رو به خاک سیاه نشوند عزت ما رو خدشه دار کرد باید به زباله دان تاریخ انداخته بشه. ملت روی پای خودش بایسته
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
میشه بفرمایید شغل شما چیه و درآمدتون از کجا تامین میشه؟
غلامحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
شعار نده عمل کن چرا اینهمه سال هر جا کم می آورید فورا ربطش به تحریم می دهید با شعار کشور درست نمیشه
درد محرومین وقتی درمان نشود
تورم ریشه فقر است و فقر ریشه همه بزه کاری ها و مشکلات.....!.....
شرایط کشور طوریست که هر طرفش را نگاه میکنیم مشکلات و کمبودها ازش میباره . در طول این چهل و جند سال با این همه امکاناتی که داشتیم به آنچه می خواستیم (آبادانی کشور و رفاه مردم) نرسیدیم .در واقع هرچه بود به باد فنا رفت . معلوم نیست دولت با جیب خالی چطور میخواد شعارهای داده شده را به عمل برساند
خسته نباشید گرانی بیداد میکند تا سومالی و شبیه سدن به قحطی زدگان افریقا با دولت جدید راهی نیست متشکریم
دیگه شیعه مشکل اذربایجان و ترکیه نیست همانطور که اذربایجان انور ارس نشان داده تازه عقاید سنی های ترکیه انقدر به شیعیان نزدیکه که فکر می کنی یا انها شیعه ان یا ما سنی هستیم
باید همه دست به کار تولید بشویم حتی به مقدار کم ، آخه کشور به این پهناوری و مساعد چرا باید حبوبات وگندم و لباس و.... وارد کند، تنبلی وخودبزرگ بینی را کنار بگذاریم و کار را عیب وعار ندانیم آنوقت معلوم میشه گرسنگی و سختی زندگی چقدر کم میشه ،بنابراین کارمندان اضافه دولتی را وادار به کار تولیدی کنید نه اینکه برایشان میز وصندلی بی خاصیت وبودجه حرام کن در دستگاه‌های دولتی برایشان جور کنید و زمین و منابع لازم را در اختیار جوانان نازنین که بیکار هستند و تحصیلات هم دارند و خانه نشین شده ویا در پارک وخیابان از روی نا علاجی وقت را بیهوده می‌گذرانند قرار بدهید و راهنمایی دلسوزانه بکنید آ ن وقت ببینید مردم چقدر شادتر و سالم‌تر هستند و اینقدر حرف ازواردات و قحطی گرسنگی و خجالت کشی پیش خانواده کم میشه به امید گوش شنوا ومسئول آینده نگر
با کدام بودجه 2 میلیون واحد مسکونی میسازید ؟؟ با چاپ اسکناس بدون پشتوتنه ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
ثروتمندان 200 هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند و فرار مالیاتی اینها شناسایی شوند و از حلقومشان بکشند بیرون خرج دو میلیون مسکن بکنند
متن پر از تعلیق
واقعا اگر دولت میخواد برای مردم کاری بکنه به هیچ وجه حقوقها و خدمات دولتی و هیچ اجناسی در سال ۱۴۰۱ گران نکنه اگر حقوق کارکنان دولت ۱۰درصد افزایش پیدا کنه قیمت اجناس حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا میکنه واگر قیمت اجناس وغیره کنترل بشه توسط دستگاه نظارتی شاید تورم و گرانی بشتر از این نشه.
2 روز قبل پنیر 400 گرمی پگاه 20 هزار تومان بود اما امروز شده 26 هزار تومان! اگر 10 درصد تخیف بدهد قیمت هر بسته پنیر 20 هزار تومانی پگاه با تخفیف 23 هزار و 400 تومان خواهد شد! دولتی که حریف چند تا ماست بند نمیشه ؛ چطور میخواد با دشمنان قدرتمند ایران مقابله کند؟
وقت مردم رابا شعار تلف نکنین فکری به حل گرانی افسار گسسته بکنین.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان