بازدید 17946
مرور روزنامه‌های دوشنبه دوازدهم مهرماه

چرایی دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی به روایت کیهان / تورم ساختاری خانواده ایرانی و آثار ناگوار آن / باز هم شوخی با کرونا!

شکست شاخ آمریکایی، راه‌حل حوادث شمال‌غرب جلوگیری از دخالت ارتش‌های بیگانه، هدف‌گذاری برای نجات اقتصاد، بهار در انتظار پاییزِ بورس؟ ابهام‌هایی برای جشن پایان کرونا، برنج‌ها در گمرک، قیمت‌ها در آسمان، آمریکا دنبال چگونه افغانستانی است؟ پایان رزمایش فاتحین خیبر و پیام‌های منطقه‌ای آن، برگزاری مانور مشترک ترکیه و آذربایجان، باز شدن «آزادی» به روی زنان و سد چم‌شیر و چالشی مشابه سد گتوند، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹ 04 October 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه دوازدهم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که طلسم‌شکنی حسن یزدانی با شکست‌ دادن دیوید تیلور، بیانات فرمانده کل قوا با اشاره به مسائل همسایگان در شمال غرب کشور، افزایش ۳۰۰ درصدی اختلاس در کشور و ابهام‌هایی برای جشن پایان کرونا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز با تیتر‌های مختلف برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 

باز هم شوخی با کرونا!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز به مساله کرونا پرداخت و نوشت: یک هفته از وعده وزیر بهداشت دولت سیزدهم که گفت «دو هفته دیگر جشن پیروزی بر کرونا را برگزار می‌کنیم» گذشت، ولی نشانه‌ای که بتوان با استناد به آن احساس کرد به پیروزی بر کرونا نزدیک شده‌ایم دیده نمی‌شود. در کشوری که تعداد جان‌باختگان روزانه آن در اثر کرونا بالای ۲۰۰ نفر است و مبتلایان روزانه آن بالای ۱۰ هزار نفر است و هر روز هزاران نفر بستری می‌شوند، چگونه می‌توان اوضاع را نزدیک به پیروزی بر کرونا دانست؟


این سوال مربوط به آمار رسمی اعلام شده توسط خود وزارت بهداشت است که عده‌ای ازجمله خود مسئولین این وزارتخانه معتقدند آمار واقعی بیش از اینهاست. حتی اگر به همین آمار اعلامی وزارت بهداشت اعتماد کنیم، بهیچوجه نمی‌توان کشور را در حال نزدیک شدن به پیروزی بر کرونا دانست؛ بنابراین سخن آقای وزیر به شوخی با کرونا بیشتر شباهت دارد.
برای آحاد ملت ایران، باعث خوشحالی است که شاهد پیروزی بر کرونا باشند. اگر وزیر بهداشت بتواند وعده خود را محقق کند، حتماً باید تشویق شود و نام او در تاریخ بهداشت کشور به عنوان یک انسان موفق به ثبت برسد.


آنچه موجب نگرانی است، این که چون وزیر بهداشت دولت دوازدهم نیز وعده‌های زیادی می‌داد که محقق نمی‌شدند و مردم بشدت نسبت به او بدبین می‌شدند، وعده‌های وزیر جدید هم در اذهان مردم تداعی‌کننده همان روش سلف او تلقی می‌شود. این، خوبست که مسئولین بهداشتی به مردم امید بدهند، ولی اگر امیددادن‌ها به واقعیت نپیوندند، مردم اعتماد خود به آنان را از دست می‌دهند.


نکته بسیار مهم اینست که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برخلاف وظیفه‌ای که برای جلوگیری از ایجاد زمینه‌های انتقال کرونا برعهده دارند در برابر کسانی که تلاش کردند ۶۰ هزار نفر از هموطنان ایرانی برای راه‌پیمائی اربعین به عراق بروند، نایستادند. بعداً معلوم شد تعداد مسافران رسمی اربعین ۸۰ هزار نفر بودند و در زمان بازگشت مشخص شد ۱۸۰ هزار ایرانی به شکل‌های مختلف به عراق رفته و در راه‌پیمائی اربعین شرکت کردند. این جمعیت، در چند مورد در معرض انتقال ویروس کرونا قرار می‌گیرند که خود راه‌پیمائی، حضور پرتجمع در حرم‌ها، تجمع در مرز‌ها و فشردگی در هواپیما‌ها و اتوبوس‌ها ازجمله آنهاست. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا از عوارض طبیعی این تجمعات بی‌حساب و کتاب است کمااینکه یکی از مسئولین بهداشتی خوزستان نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت در جریان بازگشت زائران اربعین فاجعه‌ای بزرگ در راه است.


انتظار این بود که وزیر بهداشت به عنوان مسئول اصلی سلامت مردم و جامعه، اولاً در برابر تصمیم نادرست اعزام زائران به راه‌پیمائی اربعین می‌ایستاد و ثانیاً به جای وعده پیروزی بر کرونا، نسبت به در راه بودن موج ششم هشدار می‌داد. تا زمانی که مرگ و میر کرونائی به صفر نرسد و ابتلا به این ویروس ریشه‌کن نشود، نمی‌توان سخن از پیروزی بر کرونا به میان آورد.

 

تورم ساختاری خانواده ایرانی و آثار ناگوار آن

علی میرزامحمدی طی یادداشتی در شماره امروز با عنوان تورم ساختاری خانواده ایرانی در شماره امروز اعتماد نوشت: تورم ساختاری خانواده، آثار و عواقب اجتماعی بسیار ناگواری برای جامعه ایران به همراه دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:  در نتیجه تورم ساختاری خانواده، پدر به عنوان نان‌آور خانواده مجبور است برای تامین نیاز‌های فرزندان به اضافه‌کاری و کار‌های دوم و سوم روی بیاورد.
وضعیت روانی خانواده به‌شدت افت خواهد کرد. این مساله ریشه در آن دارد که در روند جدایی دختران و پسران جوان با تشکیل خانواده جدید، در مثلثی از روابط بین سه خانواده، دامنه گسترده‌ای از تعاملات آغاز می‌شود که در همنشینی با عروس و داماد و نوه‌ها و فامیل‌های منتسب به آن‌ها فصل جدیدی از «لذت چرخه زندگی» برای اعضای خانواده رقم می‌خورد. اما تورم ساختاری خانواده، خانواده را از این لذت روانی محروم می‌سازد.


٭این وضعیت به افسردگی جوانان منجر شده و بستری مناسب برای آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت خانگی، اعتیاد و روابط نامشروع خواهد بود. این مساله زمانی تشدید می‌شود که پدر و مادر به علت شرایط سنی فرزندان نمی‌توانند کنترل چندانی روی آن‌ها داشته باشند. در چنین مواردی درگیری‌های بین والدین با فرزندان، احتمال خشونت خانگی را افزایش خواهد داد.


٭بر اثر تورم ساختاری خانواده، نرخ زادوولد کشور به‌شدت افت خواهد کرد و در آینده نزدیک بحران جمعیتی تشدید خواهد شد. در طول سه سال بحران اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۷ تا انتهای ۱۳۹۹، حدود ۴۰۰ هزار تولد از مجموع تولد‌ها (یعنی ۳۰ درصد آنها) کاسته شده است و نرخ باروری در آخرین داده‌های مرکز آمار ایران به زیر «سطح جانشینی» (حدود ۱.۷۴) تنزل یافته است.


٭ «توزیع جغرافیایی تورم ساختاری خانواده» در مناطق مختلف و واکنش اقوام ایرانی در مقابله و سازگاری با این پدیده یکسان نیست. در نتیجه با به هم خوردن تعادل جمعیتی اقوام در استان‌های کشور، مسائل اجتماعی و امنیتی جدیدی در حال شکل‌گیری است که به تدریج بر دامنه آن‌ها افزوده خواهد شد.


افزایش آسیب‌های تورم ساختاری خانواده ایرانی، زنگ خطری برای سیاستگذاران اجتماعی و اقتصادی کشور است. آثار سوء این پدیده بدون اغراق با آثار جنگ قابل مقایسه است. جلوگیری از افزایش تورم ساختاری خانواده، جز با حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و افزایش رونق اقتصادی و کارآفرینی و حل ریشه‌ای مشکل مسکن خانواده‌ها و پس از آن تسهیل و تشویق روند ازدواج جوانان امکان‌پذیر نخواهد بود. تورم مزمن اقتصادی و عدم اتخاذ راهکار‌های مناسب برای آن با تشدید تورم ساختاری خانواده ایرانی علاوه بر تهدید بنیان خانواده‌ها، آثار ویرانگری بر جای خواهد گذاشت که دیر یا زود در تامین نیروی انسانی، امنیت جمعیتی، وضعیت روانی و آسیب‌های اجتماعی کشور، نمایان خواهد شد.


اما انسان کارآفرین و تولیدگر، انسان قضا و قدری نیست، بلکه کنشگری فعال است. هرچند او به خداوند تکیه می‌کند و توکل دارد، اما دست از تلاش برنمی‌دارد. چنانکه توصیه‌ها و روایات بسیاری هم شده که بدون انجام عمل نمی‌توان منتظر لطف خداوند بود. بنابراین، فرد کارآفرین تا آنجایی که می‌تواند باید تلاش کند و بر مشکلات غلبه نماید. اما شخصیت‌های متناسب با این ویژگی‌ها در برنامه‌های تلویزیون یا غایب هستند یا کم به نمایش درمی‌آیند.


باید ذهنیت خود را در مورد رفع موانع تولید تغییر داده و به ظرافت‌های آن توجه کنیم. همه مشکلات تولید فقط به موانع اقتصادی و اداری برنمی‌گردد، بلکه رونق تولید نیازمند افرادی است که دارای ذهنیت تولیدی بوده و باورمند به توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی باشند. این باور‌ها باید در افراد جامعه به مثابه کنشگران اصلی، نهادینه شده باشد. در این میان، رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما، نقش مهمی در توسعه این نگرش‌ها دارند. تولید، تنها با وجود کنشگران تولیدگر رونق می‌گیرد. اگر ذهنیت‌ها، نگرش‌ها و در یک کلام فرهنگ تولید در میان کنشگران این حوزه، کمرنگ شود، دیگر برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌های اداری نیز چاره کار نخواهد بود.


چرایی دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی به روایت کیهان

کمال احمدی طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه کیهان با عنوان چرایی یک دستور نوشت: ممنوعیت ورود کالا‌های مشابه داخلی صرفا محدود به ایران نیست و در سایر کشور‌ها نیز بنابرشرایطشان رخ داده است. همین کره‌ای‌ها که امروز به دنبال هجوم به بازار ما هستند در سال ۱۹۶۰ میلادی و با تصویب لایحه‌ای، صنعت الکترونیک خود را از طریق ممنوعیت واردات مورد حمایت قرار دادند وبا توسعه صنعت مذکور، ممنوعیت واردات قطعات محصولات الکتریکی را نیز ابلاغ کردند. کمی بعد هم فروش کالا‌های قاچاق با قدرت توسط دولت کره ممنوع شد. در آن زمان شرکت گلداستار که بعد‌ها به ال‌جی تغییر نام داد تنها تولید‌کننده لوازم الکتریکی در کره بود و این سیاست به افزایش فروش رادیو‌های گلداستار به ۴۰ درصد کل سهم بازار رادیو در سال ۱۹۶۲ منجر شد. انگلیس هم که یکی از قطب‌های صنعت نساجی است، در آغاز عصر صنعتی‌شدن و تا آخر قرن ۱۹ برخلاف قواعد تجارت آزاد عمل کرد تا تولید داخلی‌اش جان بگیرد و واردات پارچه را برای تقویت نساجی خود ممنوع کرد. کشور ژاپن هم در مقطعی واردات کالا‌هایی را که نمونه مشابه داخلی داشت ممنوع کرد و هرگز اجازه واردات آزاد در صنایعی که قدرت رقابت با تولیدات جهانی را نداشتند، نداد و دائما تا تحقق قدرت رقابتی بالا از صنایع خود حمایت کرد. با این اوصاف ادعای کسانی که می‌گویند فقط ایران سیاست ممنوعیت واردات را اجرا کرده صحیح نیست.


برخی افراد نگرانند که با این ممنوعیت و در نبود شرکت‌های کره‌ای بازار لوازم خانگی ما مثل بازار خودرو دچار انحصارشده و رقابت از بین می‌رود. در یادداشت قبلی پاسخ این نگرانی داده شد که «اولا حتی حامیان دوقلو‌های کره‌ای در ایران هم خلاف این نگرانی را می‌گویند. نعمت‌زاده وزیر صمت دولت نخست روحانی با انتقاد از وجود بیش از ۱۰۰ برند داخلی در صنعت تولید لوازم خانگی در کشور مدعی شده بود «با ۱۰۰ برند نمی‌توانیم در بازار‌های جهانی حضور موفقی داشته باشیم»؛ بنابراین صنعت لوازم خانگی هرگز محدود به یکی دو تا تولید‌کننده نیست که در نبود خارجی‌ها انحصار در این حوزه شکل بگیرد.


ثانیا مگر در خود کره جنوبی انحصار تولید لوازم خانگی در اختیار دو شرکت سامسونگ و ال‌جی نیست؟ چطور انحصار در آنجا خوب است و اینجا بد؟!» ثالثا طی روز‌های اخیر گزارش‌های متعددی منتشر شد که نشان می‌داد سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی به صورت ته لنجی و کوله بری وارد کشور می‌شود که همین امر نشان می‌دهد بازار اصلا در انحصار تولید کنندگان داخلی نیست و این کالا‌های قاچاق هستند که در بازار ما جولان می‌دهند.


- نکته به حقی که بسیاری از دلسوزان مطرح می‌کنند اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی باید قدرشناسی خود نسبت به دستور رهبری را در عمل نشان دهند و ضمن ارتقای کیفیت محصولاتشان موضوع کاهش قیمت را به طور جدی دنبال کنند. فعالان این صنعت باید توجه داشته باشند که نرخ انرژی‌هایی که استفاده می‌کنند هرگز دلاری نیست و ریالی است و این مسئله نقش مهمی در قیمت تمام شده محصولشان دارد علاوه‌براین، اگر آن‌ها خواهان اقبال عمومی هستند باید خودشان را با قدرت خرید مردم وفق دهند نه اینکه به بهانه افزایش نرخ ارز مدام قیمت تولیداتشان را بالا ببرند و نهایتا هم از رکود وکسادی بازار بنالند.
ـ  دستور رهبری مبنی بر ممنوعیت ورود کالا‌های کره‌ای یک فرمان واضح و غیر قابل خدشه است و لذا بایستی همگان اعم از دستگاه‌های عمومی دولتی و غیردولتی به شکل جدی آن را اجرا کنند. اینکه عده‌ای به بهانه ته لنجی، کوله‌بری و یا شوتی به دنبال دور زدن این دستور باشند عملا در حال خیانت به عموم مردم، کارگران و تولیدکنندگان ایرانی هستند و طبیعی است در این شرایط دستگاه‌های اطلاعاتی و قضایی باید ضمن شناسایی خائنان آن‌ها را به مجازات برسانند. بسیاری از دلسوزان و فعالان صنعت داخلی معتقدند اگر فرمان آتش زدن جنس قاچاق در همان سر مرز که چند سال پیش اعلام شد با «ان‌قلت» آقایان مواجه نمی‌شد امروز هرگز شاهد حجم عظیمی از اجناس قاچاق در مغازه‌ها و بیکاری میلیون‌ها کارگر ایرانی نبودیم. کمیسیون اقتصادی مجلس سال گذشته حجم سالانه قاچاق را ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرد و اخیرا هم نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: «به ازای واردات هر یک میلیارد دلار کالای ساخته شده ۱۰۰ هزار فرصت شغلی از بین می‌رود». با این حساب، سالانه دو و نیم میلیون فرصت شغلی با قاچاق کالا از بین می‌رود. راه مقابله با این وضع ناهنجار اجرای دقیق نسخه دلسوزانه رهبری از سوی آحاد مسئولین، تولیدکنندگان و مردم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶۹
‎‍ ۱- واردکنندگان از چین ناگهان تولیدکنندگان داخلی شدند.
۲-از آقای غزنوی که این نامه رو تنظیم کرده باید پرسید آن یخچال ‎دوو که شما مدیر عاملش هستی کدام قسمتش ایرانی است ؟ کمپرسور؟
‎کندانسور؟ اواپورتور؟ شیر انبساط؟ رنگ!؟ بورد کنترل الکترونیک؟.. دقیقا کجاش؟ همه اینها ازچین وارد می شوند،
‎کدام مرز فناوری را شما درنوردید؟؟
۳-قطع خرید ما از سامسونگ که فروشش از کل بورس ایران عظیمتر است عدد و رقم چندان مهمی نیست. فقط ایرانی ها هستند که مجبورند کالاهای معمولا کم کیفیت چینی را به نام تولید داخلی و به قیمت های گزاف و انحصاری بخرند.
۴- ای کاش آقایانی که این نامه را نوشته اند، در خانه هایشان را رو به خبرنگاران رسانه ها می گشودند تا میزان اطمینان و استفاده شان از کالاهای تولید داخل مشخص شده و سرمشق و الگوی شهروندان دیگر باشد.
تکلنوزی لوازم خانگی خیلی خیلی پایین تر از خودرو به راحتی میشه تولید کرد که الانم تو کمیت هیچ مشکلی نیست و کیفت تنوع هم به شدت زیاد شد کافی بریدب ازار با سه سال پیش مقایسه کنید ولی ما ایرانی ها همیشه خودمون با غول های فناوری قیاس میکنیم بدون اینکه بدونیم پیشرفت قدم به قدم نه سریع تا پنج سال دیگه اگر مافیا غرب زاده ها و ژن های خوب اجازه بدن کره را میزاریم جیب بغلمون اگر پیشرفتی نبود کره نمیترسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه خودت هم می دونی لازمه هر چیزی تکنولوژی اون هست وقتی تکنولوژی به روز ندارید همین می‌شود قیمت کالاهای تولیدی خداتومن هست هر روز هم گریه می کنید که ایرانی ها چند برابر سرانه جهانی انرژی مصرف می‌کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
اره همون قدر که تو این چهل سال پیشرفت کردیم و خودرو در حد بنز دادیم بیرون بقیه کالا ها هم پیشرفت می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
باشه تو راست میگی تولید کننده بنجل داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
قبلا ها لوازم ایرانی با کیفیت آزمایش و ارج و جنرال و

جنرال استیل و توشیبا و پارس داخلی داشتیم

که بسیار زیاد صادرات به خارج هم می کردند

متاسفانه الان اکثرا با وسایل نامرغوب و چینی وارداتی

و مونتاژ در داخل با قیمت گران ، مردم مجبور به خرید

هستند !!!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
تولید بدون نظارت وکارشناسی متعهدانه تکرار راه رفته بی هدف است ونقطه سر خط
مافیای لوازم خانگی در کنار مافیای خودرو قد علم کرد
واقعا مظلوم تر از مردم ایران داریم !؟!؟؟!؟؟!؟!؟؟؟؟!؟
محکوم به استفاده و مصرف بنجول ترین های جهان هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
دست کارگر ایرانی را می بوسم
بيطرف
| United States of America |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
مافياي واردات لوازم خانگي و خودرو در انحصار كامل چند خانواده و گروه رانتخوار قرار دارد.
اگر بقول شما صنعتگران و توليد كنندگان داخلي را هم يك گروه مافيايي فرض كنيم قطعا ضرر و زيان گروه اول هزاران بار بيشتر از گروه دوم است. يعني انتخاب بين بد و بدتر ميباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
تعداد شرکتهای تولید کننده زیاد نیست هرکدام 10 برند .
برای خودشان درست کرده اند.
من سالها در یکی از آنها کار کرده ام قطعات اصلی کلا از چین وارد میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
دمت گرم ولی حالا که دستوری شده باید مردم بخرن بدون وجود بازار رقابت همیشه در صنعت عقب خواهیم بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
واقعا دست کارگر ایرانی رو باید بوسید
چون کرفرمای همین کارگر اجناس تولید شده به دست همین کارگر عزیز رو با قیمت دلار در بازار عرضه میکنه و حقوق کارگر عزیز رو به ریال پرداخت میکنه .هکارگر هر روز ضعیف تر و صاحبان صنایع و مافیا پولدار و پولدار تر میشن
کیهان باطله و غیرباطله خریداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
درود بر حاج حسین تمام نشدنی با غیرت
حقگو
| United States of America |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
شما تا كي ميخواهي اين صحبت هاي كليشه اي را تكرار بكني.
شما به صحبت، منطق ، صداقت و قدرت استدلال توجه كن نه اينكه چون از گوينده خوشت نميايد موضوع را نخوانده رد بكني.
بزودی شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل و کاهش همزمان کیفیت آن باشید

سایپا و ایرانخودرو هم از همین جاها شروع کردن به بنجولسازی و بنجول فروشی .
کاش می توانستم از ایران و از خاورمیانه بروم

بدترین کشور آفریقا بهتر از خاورمیانه است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
اگر پاریس هم در خاور میانه بود دوست داشتی به آفریقا بروی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
خواستن توانستن است
برو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
چرا فرزندان مسئولین در همین ایران نماندند
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
مشکل کشور ما بی انگیزه هایی مثل شما هستن انتظار دارند معجزه بشه ایران بشه آلمان نه دوست عزیز تا هزینه ندیم درست نمی شه امثال شما در سوییس هم بدید سوییس را به همین وضع می کشاندید
ایران باید برای انتخاب بین کالای خارجی یا ایرانی مخیر باشند تولید کنندگان داخلی هم سعی کنند قیمت کالاهای خود را که در این سه سال اخیر نجومی بالا برده اند آنرا معقولانه کاهش داده و از طرفی در ارتقا کیفیت کالای خود بکوشند نه تنها در کالا بلکه در صنعت خودرو هم باید به اینگونه باشد . والسلام
تنها ملت جهان که حسرت قبل را میخوریم
همین حالا حسرت قیمت برنج ۳ ماه قبل را میخوریم
همین حالا حسرت ....... سال قبل را میخوریم
واقعا خجالت آوره

تاسف برای همه مسئولان
روزنامه کیهان خیلی از جمهوری آذربایجان حمایت میکرد
چی شد ؟؟؟؟
چرا همه ساکت شدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کیهان و کیهانی ها بیشتر از نوک دماغشونو نمی بینن
وقتی بنجولهای چینی با نام و برند ایرانی به خریدار تحمیل میشه نمیتوان آنرا خودکفایی در تولید داخلی نامید
یخچال ایرانی خریدیم سه بار رفته تعپیر هنوزم خرابه
یخچال کره ای خریدیم بعد از ۱۶ سال فقط رنگش کمی تغییر کرده

پول اون ایرانیه بیشتر از کره ای شد !؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
!!! ده ساله یخچال ایرانی گرفتم آخ هم نگفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
ما هم 12 سال یخچال ایرانی داریم فقط یبار لامپش سوخت عوض کردیم
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
یخچال ما ایرانی مشکلی ندار قبلی خارجی بود پدرمون در اورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
بجز یک برند بقیه یخچالهای ایرانی تماما چینی و آشغالند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
یخچال سامسونگ اصل از بندر عباس گرفتم بعد از دوسال یکسره یخ می زند و هر 10 تا 20 روز باید 24 ساعت خاموشش کنیم. بیش از 10 تعمیرکار آمدند و کاری نکردند
کمال احمدی! فقط ته لنجی و کولبری جنس قاچاق می اورند؟ خودت این حرف هایی که می زنی باور داری؟ چطور بنجل چینی که وارد میشه بازار تولیدات داخلی لطمه نمی خوره؟
اخه اگر جناب وزیر سفر به کربلا را ممنوع اعلام می کردند ممکن بود خوش ایند ان طرف عراقی که گفته بود سال گذشته ناراحت شدیم ایرانی ها نیامدند واقع نشود. دورهمی و رفت و امد شبانه و سفر ترکیه را می شود ممنوع کرد ولی بقیه موارد ممکن نیست.
کره ای ها ۴۰ سال پیس ممنوع اعلام کردند و در این چهل سال پیشرفت کردند ما چهل سال است همه چیز را ممنوع کردیم ولی در جا می زنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
میشه بگی دقیقا کی توی کشور ما واردات ممنوع بوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
اگر نمیدونی چی ممنوع بوده و فکر میکنی همه چیز ازاد بوده خودتو زدی به خواب صدتا نمونه هم بیارم بیدار نمیشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
نه دو تا از ممنوع ها رو بگو مقایسه کنیم بهتر شده یا بدتر
.اقعا نمی دونم چرا بعضی مردم لوازم خانگی ایرانی نی خرند تفاوت بزرگی در کیفیت وجود ندارد
این سه واقعه را کنار هم بررسی کنید
1. برنامه ریزی بازدید از کارخانجات لوازم خانگی ایران برای سفیر کره
2. ممنوعیت ورود لوازم خانگی از کره
3. تماس وزرای امور خارجه دو کشور و بحث پیرامون حواشی موضوع
نتیجه گیری: ممنوعیت واردات از کره، یک ممنوعیت طولانی مدت و جدی نیست، بلکه با هدف اعمال فشار برای آزاد سازی منابع ارزی ایران در کره است.
ظاهرا فقط محصولات کره ای کمر تولیدکننده داخلی رو میشکنه، محصولات ناب چینی، کمر تولیدکننده داخلی رو ماساژ میده و آتل بندی میکنه
شرکت های تاسیس شده رانتی با مدیران غیر رقابتی و انتصابی قطعأ توانایی رقابت با تولیدات با کیفیت شرکت‌های دیگر را ندارد لذا می‌خواهند مادام‌العمر با رانت حمایت دولت سود خود را تضمین کنند همانند دو شرکت خودرو ساز بعد از انقلاب
جناب مسیح دانشوری!
مجمع چند نفری اصلاحطلبان بیشتر در معرض کروناست تا پیاده روی اربعین 18 میلیونی که به لطف خدا یک نفر هم کرونا نگرفته!
هر انسان با وجدانی حرف منطقی کیهان رو به جان می پذیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
بپذیر با وجدان
واردات کلای مشابه خارجی خوبه ولی کاش واردات لوازم خانگی را از همه کشورها ممنوع میکردن نه فقط از کره چون بنظر میرسه بحث پولای بلوکه شده در میونه..وگرنه چین وسایر کشورها الان در غیاب اونا دارن جولان میدن
واردات کلای مشابه خارجی خوبه ولی کاش واردات لوازم خانگی را از همه کشورها ممنوع میکردن نه فقط از کره چون بنظر میرسه بحث پولای بلوکه شده در میونه..وگرنه چین وسایر کشورها الان در غیاب اونا دارن جولان میدن
سوال از برادر کمال احمدی مقاله نویس روزنامه معتبر کیهان
چرا قطعه یدکی جنس تولید شده در داخل که 12 ماه از زمان گارانتی آن مانده پیدا نمی شود؟
شما مردم رو چی فرض می کنید؟
لوازم تولید داخل مونتاژ قطعات چینی است . آن هم قطعاتی که از شرکتهای مختلف چینی خریداری میشود و وقتی خراب شود بدلیل عدم وجود برند وشناسه مشخص قطعه دیگر پیدا نمی شود.
سوال دیگر اگر لوازم تولید داخل است چرا مثل تابلوی طلافروشها قیمتش با دلار افزایش می یابدو بر عکس تابلوی طلافروشی وقتی دلار پایین می آید قیمتش ثایت است؟
خطر توسل نا بجا به شعار ما میتوانیم کمتر از خطر خودباختگی نیست.
البته شما که در هیچ حالتی ضرر نمی کنید براد کمال احمدی اگر اسم واقعیتان این باشد.
بی صبرانه منتظر پاسخ روشنگر جنابعالی هستم
تابناک جان لطفا پخش کن این حرف دل خیلی از مردم است
عنابستانی نماینده سبزوار (سیلی زن) مجلس در پاسخ به اعطای رانت به نزدیکانش در سبزوار گفته که هیچکدام از بستگان درجه یک و دو ی ایشان در سبزوار ساکن نیستند... سوال: پس چگونه نماینده سبزوار شدی ؟!!!!! این خودش یعنی رانت...!
تا وقتی تحریم ها رفع نشود، روابط عادی با همه دنیا برقرار نشود، سرمایه خارجی و داخلی جذب نشود، راه ورود تکنولوژیهای نو باز نشود، آموزش و پرورش و آموزش عالی به روز نشود........ سر خانه اول خواهیم بود و هر روز بدتر از دیروز !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
برادر عزیز تا ایران بخواهد سر بلند در جهان باشد تحریم ها هم خواهد بود.اگر نمیخواهیم که سربلند باشیم
جنوب خلیج فارس،انتخاب با شماست...میشویم همین شیخ نشین های ذلیل
ناشناس
| Romania |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
۱۰:۱۳
الان ما عزتمندیم و همه دنیا دلیل هستند؟در مورد هرچه بهت میگن کمی هم فکر کن
باسلام مجددوتشکرازتوجه شمابه نکته ایکه درمطلب"تورم ساختاری خانواده..." اشاره کردم،اصلاحاتی انجام دادیدولی متاسفانه.....برای بنده خواننده مطلب همچنان مبهم هست که "تلویزیون"......!!!!هیچی آقایاخانوم محترم مسئول ویرایش!!!هرطوردلتون میخوادمطلب بزنید!!!..کی به کیه...حالامن یه آدم علاف بودم،دقت کردم ببینم چی نوشتید،یه چیزی متوجه شدم !!بقیه که نمیخونن ومثل شما،متوجه نمیشن که یه چیزایی این وسط یاگم شده یااضافه هست!!!...احتمالااشکال ازنویسنده اصلی هست !!!..سپاسگذارم
پولدار که جنس خارجی می خردماباید ایرانی بخریم گران وهمیشه خرج تعمیر بدهیم که یک عده آقازاده پول مفت بخورند یکی ازخودرو یکی از لوازم خانگی بنجل
سلام و درود بر همه هموطنان
واردات لوازم خانگی یک ترفند جدید است که خریداران نفت کشور که پولهای مملکت ما را بلوکه کرده اند از آن استفاده میکنند.
این موضوع چند پایه مهم دارد که باید دقت کنیم.
اول انکه این صادرات لوازم خانگی به کشور در قبال پولهای نفت ما هست و سوال اینستکه چرا کره جنوبی صادرات تکنولوژیک به ایران نمیکند و لوازم خانگی بنجول و دپو شده خود را که بدلیل شیوع کرونا مصرف کنندگان خود را از دست داده میخواهد با قیمت چند برابر به ایران صادر نماید؟
دوم انکه امروزه کشور ما به خیلی از موارد وارداتی نیاز دارد از جمله دارو و مواد اولیه صنعتی که برخی از صنایع ما را زمین گیر کرده است دیگر مثال نهاده های دامی و مواد اولیه خوراک دام کشور است که تولیدکنندگان دامی کشور را با مشکل مواجه نموده است یا مثلا قطعات صنعتی که کارخانجات بزرگ کشور مجبورند بطور دست دوم و سوم از کانالهای گوناگون به چند برابر قیمت خریداری نمایند.
کره ای ها میخواهند برای جبران بخشی از تولید و اقتصاد زمین خورده خود ناشی از بیماری کرونا و یا تجهیزات درجه 3 و 4 خود درقبال سرمایه ملی ما که همانا نفت هست به ما کالاهای مصرفی را که نیاز اصلی کشور ما نیست ارسال نمایند.
حتما دقت کنیم که کره ای ها لطف و کرمی در کار ندارند بلکه ترفندهای اقتصادی خود را به ما تحمیل مینمایند.
تا از محل بدهی ارزی خود به ما کالاهای مصرفی را با قیمتهای بالا به ما تحویل دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
این پول ها در هر حال دست ما نمی رسه پس بهتر که به جای کشور های دوست و برادر خودمان لوازم برقی بگیریم
این حاج حسین عزیز خواهشا همین رو بدونین من برای جهیزیه دختر کالای ایرانی خریدم غذا ساز از داخل کارتون در اوردم کلا موتور ندارد به نمایندگی شرکت بردم گفتن به ما ربطی ندارد به هرجا زنگ می زنم هیچ کس جواب نمیدهد همین لوازم خانگی ایرانی درست است کارگر ایرانی کار می کند ولی وجدان داشته باشن الان یخچال ایرانی در بازار حدود 40 میلیون تومان میباشد این یعنی چی مگه به این یارانه تولید نمی دن بخدا چند سال دیگه وضع لوازم خانگی مثل دو شرکت ایران خودرو وسایپا می شود هرچند نوشتن این مطالب هیچ فایده ای ندارد و هیچ کس اینها را نمی خواند
حالا از کره وارد نشه که یک انتقام از شرکت های کره ای گرفته بشه.
ولی از ژاپن و مالزی که میشه وارد کرد.
انحصار باشه میشه همان داستان خودرو.
همین الان هم جی پلاس در حد قیمت سامسونگ بالا رفته است چون خیالشان که از واردات راحت بشه، مدام قیمت ها را افزایش خواهند داد و تجربه ثابت کرده که در ایران سیستم نظارت فشل است
با این کار خوش به حال تجار عربی شده ظرف دو روز سه میلیون تومان اجناس توی مناطق آزاد گرانتر شده
این همه لوازم خانگی که مال کره و .... در منازل هستش اگه خراب شد یدکیش پیدا نشد باید بزاریم سر کوجه به عنوان اشغال؟ کمی هم با منطق باشین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
نگران نباش همه چی هست و اینارو هم وارد میکنن و به قیمت خون پدرشون به ما میدن
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
واقعا متوجه نمی شی فرغون مونتاژ کنی انحصاری چه بلایی بر سر مردم آورده که حالا برای لوازم خانگی انحصاری چینی دل می سوزونی؟
سوال اینجاست که چرا فقط کره چین اگر وارد بازار باشه ضرری برای تولید کنندگان نداره ؟
برادرها تصمیم گرفتن برن تو کار لوازم خانگی ، آنهم نه به صورت کولبری
کارخانه ارج و آزمایش و ....امثالهم را بستن که دیگه مدعی هم نداشته باشند
تولیدات داخلی هم در بهترین حالت قطعات بدنه است که در کتار واردات سایر تجهیزات قرار میگیرند
تجربه ایرانخودرو و سایپا درس بزرگی برای اهل اندیشه است
کاش بجای ممنوعیت محض ، اقدام به احداث صنایع پایه ای لوازم خانگی میشد
سلام، آقای نویسنده کیهان از خوش بینی شما متشکرم. باعث افتخاره که تولید داخلی رونق بگیره اما از آنجائیکه اخلاق در همه بخشهای جامعه ما حاکم نیست یا اگه هست خیلی کمرنگه در آیتده نزدیک خواهید دید که همین تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی(اغلب) از این انحصار استفاده و چه بلایی سر مردم در میآورند. جوجه را آخر پائیز میشمارند !!!!!!!!!!!!!
ممنوعیت واردات از کره جنوبی نشان داد قانون در کشور ما وجود نداره هر مافیایی یک درخواست می کنه و یک حکم می گیره و تمام کشور شده هرج و مرج مطلق
تورم ،و گرانی که باعث فقر خانواده شده است ، یک معضلی شده که عزت و احترام پدر خانواده را نابود کرده است ؟ چونکه‌پدر دیگر مانند دو ،سه دهه ، قبل قادر به تامین هزینهٔ‌معیشت خانواده نیست ،الخصوص بازنشستگان که سالمند و از کار افتاده اند ،و با حقوق‌ زیر خط فقر ، فقط آرزوی مرگ میکنند ؟،،،
صنعت لوازم خانگی تقریبا صد در صد دراختیاربخش خصوصی است وقابل قیاس با خودروسازهانیست . حتی اگر خودروسازها هم به بخش خصوصی واگذاروازآنها حمایت راهبردی شود وضع آنهابهبودخواهدیافت .
مرگ بر ... زاده ها که خون مردم را در شیشه کردن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل