بازدید 27249
مرور روزنامه‌های چهارشنبه دوازدهم آذرماه

چرا خودزنی می‌کنیم؟ / آیا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است؟ / سه پرسش مهم از مجلس ایران

مخالفت دولت با مصوبه هسته‌ای مجلس، بمب‌های متحرک کرونا! روایت ربیعی از نحوه ترور شهید فخری زاده، رونمایی از نقش شهید فخری‌زاده در برجام، شروط روسیه برای همکاری با دولت جدید آمریکا، تولید واکسن وطنی کرونا در خرداد ۱۴۰۰، چرا اتحادیه اروپا ساکت شده است؟! سرازیری قیمت در جاده ارز، شکاف عربی در اوپک و خروج ۳ میلیارد دلاری سرمایه از ایران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۷ 02 December 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز چهارشنبه دوازدهم آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس که در برخی از روزنامه‌ها با عنوان مصوبه مجلس علیه تهدید‌ها و تحریم‌ها (خراسان)، التیام زخم‌های هسته‌ای (رسالت) و در برخی دیگر با عنوان مجلس مقابله با برجام (شرق) و حرکت یک طرفه مجلس درجاده برجام (ایران) و مصوبه مجلس برای رفع تحریم‌هاست/چرا عصبانی می‌شوید؟! (کیهان) در صفحات نخست روزنامه‌ها برجسته شده است که با نگاه به تیتر‌های انتخابی می‌شود، متوجه دو رویکرد متفاوت به مصوبه اخیر مجلس شد.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

سه پرسش مهم از مجلس ایران


محمد یوسفی آرامش در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان سه پرسش مهم از مجلس ایران نوشت: آشکار است که ترور در هر کشوری به هر شکلی غیرانسانی و ناجوانمردانه است و امیدوارم روزی برسد تا هیچ ملتی از اخبار این وقایع دردناک رنج نبرد و غمگین نشود؛ اما سیل عظیمی از انتقادات درخصوص ارتباط دادن هر واقعه ناگواری در کشور به برجام، غیرقابل پذیرش است؛ فراموش نکنیم دولت و ملت ما در طی سالیان گذشته چشم اندازی را برای آینده ایران ترسیم کرده است و قطعا ثبات، رشد و توسعه اقتصادی یکی از این چشم‌انداز‌های مهم است که از ارکان کلیدی هر دولتی است. آیا این صحبت به این معناست که ایران باید از داشتن حق هسته‌ای و یا موشک محروم باشد؟! به هیچ وجه، رشد تسلیحاتی حق مسلم هر ملتی است و هر کشوری که موفق به رشد و توسعه در بلندمدت و ایجاد تغییراتی بزرگ شده، پیش از آن از امنیت تسلیحاتی بهره برده است. این حق مسلم ایران و هر کشور مستقل دیگری است که برای تضمین رشد و توسعه خود از توان نظامی بهره‌مند باشد؛ اما پرسش به شدت مهم‌تر از برخی نمایندگان مجلس ایران این است که «چرا ما بسیاری از مفاهیم پایه‌ای را با هم خلط مبحث می‌کنیم؟!» آیا نمی‌توان قدرت نظامی داشت و در عین حال با دیگر کشور‌های دنیا بر سر منافع جدید صحبت کرد؟! قطعا می‌توان. چرا ما گمان می‌بریم مذاکره کردن با یک قدرت خارجی به معنای پایان تسلیحات نظامی و یا نقطه ضعف ماست؟! آیا برخی مسئولان ما از این موضوع مهم آگاه نیستند که رشد و توسعه اقتصادی تعاریفی دارد و برای کشوری که بخش اعظمی از تولید آن وابسته به مواد اولیه وارداتی است، تحریم در شرایط کووید ۱۹ و همچنین وضعیت نا به سامان صادرات نفتی، شرایط پیچیده‌ای را رقم می‌زند. آیا حمله برخی به برجام، چیزی غیر از شعار توسعه و رشد اقتصادی نیست؟! همان شعاری که پیش از انتخابات مجلس، توسط برخی نمایندگان مطرح می‌شد. با گذشت بیش از ۵ ماه از شروع به کار مجلس، شاهد کدام تغییر در حوزه اقتصاد کلان بوده‌ایم که در زندگی مردم ملموس بوده باشد؟ آیا برخی واقف به بار معنایی شعار‌هایی که می‌دهند نیستند؟

چرا خودزنی می‌کنیم؟ /آیا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است؟ /سه پرسش مهم از مجلس ایران
سوال سوم و مهم دیگر آن است که «برنامه مجلس برای توسعه و رشد غیرنفتی کشور چیست؟»
در شرایطی که پیش بینی می‌شود ارزش نفت با توجه به شرایط جهانی در سال‌های آینده شاهد کاهش چشمگیر شود، برای کشوری که تا به امروز به برکت نفت و درآمد ارزی آن سرپا بوده، چه برنامه‌ای دارید؟
حقیقت این است که ایران در شرایط نامطلوب اقتصادی به سر می‌برد و هرگونه حرکت نسنجیده توسط عده‌ای با اندیشه‌های تند‌تر نسبت به دیگر مردم جامعه، می‌تواند اثرات نامطلوب و شدید اقتصادی و اجتماعی بر زندگی مردم بگذارد. توسعه اقتصادی یکی از آرمان‌ها و چشم انداز‌های کلیدی تعریف شده برای مردم بوده است، که در طی این سالیان هر بار با تصمیم مسئولین مربوطه، به تاخیر افتاده است.
از طرفی دیگر، عقلانی آن است تا تصمیمات متقابل در خصوص وقایع اخیر در فضای تخصصی سازمان‌های مربوط به آن بررسی شود، و دیگر جریانات تندروی فکری از دخالت کردن و تحریک کردن مسئولان مربوط در تصمیمات تخصصی، پرهیز کنند.

 

چرا خودزنی می‌کنیم؟

رضا نصری حقوقدان بین‌الملل طی یادداشتی با عنوان چرا خودزنی می‌کنیم؟ در شماره امروز ایران نوشت: مـــــجلس شـــــورای اســلامی طــرح ملزم ســــاختن دولـــت به خــــــروج از تعهدات برجــــامی و خروج از پروتکل الحاقی را طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نامیده است، اما تأثیر این طرح با نامی که بر آن نهاده سنخیت چندانی ندارد. در واقع، این طرح - که به بهانه ترور شهید دکترمحسن فخری‌زاده - به معادلات بین‌المللی ایران اضافه شد، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند که جا داشت نمایندگان محترم مجلس پیش از ارائه آن با خود و کارشناسان درمیان می‌گذاشتند: ۱) پرسش اول این است که اگر این طرح در واکنش به ترور دکتر فخری‌زاده طراحی شده، چرا مجلس محترم در اولین اقدام خود – به‌جای عامل و بانی اصلی این عملیات تروریستی - برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پروتکل الحاقی، بازرسان و سازوکار‌های این نهاد را هدف قرار گرفته است؟ پرسش اینجاست که در این طرح که در واکنش به یک اقدام تروریستی تهیه شده است، چند بار نام «اسرائیل» ذکر شده و چه تدابیری برای ممانعت از تکرار ترور‌های پی‌درپی آن در ایران اندیشیده شده است؟ آیا بهتر نبود قوه مقننه – به‌جای اینکه تلویحاً دیپلماسی و آژانس و سازوکار‌های آن را مقصر جلوه دهد - از قدرت و اختیارات خود برای کمک به دستگاه دیپلماسی برای مقابله با اسرائیل در صحنه بین‌المللی، خنثی‌سازی عملیات تروریستی آن و رسوا‌سازی برنامه پنهان سلاح هسته‌ای آن استفاده می‌کرد؟ ریاست محترم مجلس و نمایندگان حامی این طرح از خود بپرسند اگر قضیه برعکس بود، آیا اسرائیل نیز افکار عمومی جهان را به سمت آژانس و نهاد‌های بین‌المللی معطوف می‌کرد و خود را این‌چنین منزوی می‌ساخت؛ یا اینکه تمام دولت‌ها، نهاد‌های بین‌المللی و رسانه‌های جهان را با خود همسو و بر سر ایران آوار می‌کرد؟

چرا خودزنی می‌کنیم؟ /آیا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است؟ /سه پرسش مهم از مجلس ایران
۲) پرسش دوم این است که چرا مجلس ایران - با وعده خروج از پروتکل الحاقی - کشور را با این نهاد بین‌المللی، سازمان ملل، اغلب دولت‌های جهان و افکار عمومی درمی اندازد؟ در این مقطع خاص، تیره کردن روابط با آژانس و تبدیل کردن ایران به کانون اعتراضات بین‌المللی - از جمله از جانب چین و روسیه - چه فایده‌ای برای کشور دارد؟ جریان منتقد دولت و بسیاری از نمایندگان حامی این طرح همواره عنوان کرده اند که دولت بایدن - به‌دلیل اعتبار بین‌المللی و توان اجماع‌سازی‌اش - می‌تواند از دولت ترامپ برای منافع ایران خطرناک‌تر باشد.
اگر واقعاً قائل به چنین تحلیلی هستند، چرا با اتخاذ طرحی غیرضروری و حساسیت‌برانگیز، چنین فرصتی را روی سینی طلا در اختیار دولت بایدن قرار می‌دهند؟
۳) برخی نمایندگان مجلس مدعی شده‌اند که طرح مذکور - و خروج ایران از پروتکل الحاقی – به‌منظور تقویت قدرت چانه‌زنی و تقویت موضع مذاکراتی آتی وزارت خارجه تدوین شده است. اگر واقعاً هدف از ارائه طرح مذکور همین «هم‌افزایی با دولت» بوده است، اولاً چرا نظر کارشناسی وزارت خارجه - که مخالف تصویب آن بود - نه تنها لحاظ نشد که به کل از جانب مجلس محترم تخطئه و نادیده گرفته شد؟ و اگر منظور تقویت دستگاه دیپلماسی بوده است، چرا ریاست مجلس با اظهار این جمله طعنه‌آمیز که به «جاده یکطرفه پایان داده‌ایم»، این چنین دولت و وزارت خارجه را نزد جهان ضعیف، بی‌اختیار و بی‌اعتبار جلوه می‌دهد و این‌گونه تداعی‌گر دوگانگی و شکاف در فرآیند تصمیم‌سازی در موضوعی با این میزان از اهمیت می‌شود؟


مضاف بر این، آیا حامیان طرح - در فرآیند «اهرم‌سازی» خود - واکنش طرف مقابل را هم پیش‌بینی و در نظر گرفته‌اند؟ بعید به‌نظر می‌رسد! حقیقت این است که اقدام مجلس در تیره‌سازی روابط با آژانس و اعلام خروج از پروتکل الحاقی به‌هیچ عنوان «اهرم‌سازی» نیست؛ چرا که در برابر این «کارت مذاکراتی» که مجلس تصور می‌کند ایجاد کرده است، دو ماه دیگر دولت بایدن همین موضوع را به اولین نقطه اجماع‌سازی علیه ایران تبدیل خواهد کرد و برای ملزم ساختن ایران به بازگشت به پروتکل الحاقی یک قطعنامه الزام‌آور از شورای امنیت نیز اخذ خواهد کرد! با توجه به مواضع چین و روسیه در قبال مقوله بازرسی و پروتکل الحاقی، قابل پیش‌بینی است که چین و روسیه نیز بی‌درنگ به این قطعنامه رأی خواهند داد. به‌عبارت دیگر، نه تنها اقدام اخیر مجلس موقعیت مذاکراتی وزارت خارجه را تقویت نخواهد کرد، بلکه موجب خواهد شد دولت ایران مجبور شود برای لغو چنین قطعنامه‌ای، امتیازات بیشتری نیز ارائه دهد!

 

آیا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است؟


امیرحسین یزدان پناه در بخشی از ستون یادداشت روز امروز خراسان با عنوان آیا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است؟ درباره طرح روز گذشته مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نوشت: حامیان دولت در حالی این طرح را به غلط «خروج از برجام» می‌نامند که با اتکا به بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام طراحی شده و مبتنی بر همین توافق، اقدامات متقابل ایران را عینی‌تر کرده است. قبلا دولت اعلام کرده بود که قصد دارد همین موارد را اجرا کند، اما اجرا نکرده و در حقیقت طرح مجلس، «الزام» دولت به اجرای «تعهداتی» است که خود قبلا اعلام کرده بود؛ بنابراین تعبیر آن به خروج از برجام غلط و فضاسازی رسانه‌ای - سیاسی است.


دوم این که به نظر می‌رسد دولت در مخالفت با طرحی که خود قبلا بخش‌های مختلف آن را اعلام کرده، به دنبال ادامه دادن بازی قبلی مخالفت با هر آن چیزی است که از مجلس یازدهم بیرون می‌آید. قبلا دولت با طرح حمایت معیشتی از ۶۰ میلیون نفر برای تامین کالا‌های اساسی مخالفت کرده بود و هنوز هم این قانون مهم برای معیشت مردم را اجرا نکرده است. به نظر می‌رسد طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که می‌تواند با بازگرداندن مدار تصمیم سازی کشور از «انفعال» به «اقتدار» و تغییر محاسبات ۱+۴، تلاش مهم و ان شاء ا... موثری برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم باشد هم دچار همین مصیبت شده است و دولت نگران است این طرح سبب کاهش فشار اقتصادی بر مردم و نتایج آن به نام مجلس تمام شود. در غیر این صورت هیچ دلیل منطقی برای مخالفت با طرحی که می‌تواند هم کشور را از انفعال درآورد و هم احتمال کاهش تحریم‌ها را افزایش دهد، وجود ندارد.

چرا خودزنی می‌کنیم؟ /آیا دولت با لغو تحریم‌ها مخالف است؟ /سه پرسش مهم از مجلس ایران
آیا واقعا چنین اتفاقی در شأن مردم آن هم در این شرایط سخت معیشتی هست؟ دولت با سیاسی کاری مقابل طرحی ایستاده که می‌تواند حتی دست دیپلمات‌ها را پای میز مذاکره و کمیسیون مشترک برجام که دو هفته دیگر برگزار می‌شود پر کند و قدرت چانه زنی کشور را افزایش دهد.
خوب است دولت و حامیان آن که در مخالفت صریح با طرح مجلس تیغ کشیده اند به این پرسش پاسخ دهند که آیا منفعت ناشی از تغییر نگاه دشمن و رفع احتمالی تحریم‌ها به جیب مردم و حتی خود دولت نمی‌رود؟ آیا بهتر نیست دولت مقتدرانه پای این طرح بایستد و آن را در محافل بین المللی به ابزاری برای کاهش فشار بر معیشت مردم تبدیل کند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۶
اولا همه ی دعواهای سیاسی در کشور نمایشی و فرمایشی است
دوما دود همه ی این دعواها و نمایش ها تو چشم مردم میره

به اندازه کافی مردم بدبخت شده اند.
لااقل از این به بعد نمایش بازی نکنید
به فکر مردم و کشور باشید
حتی یکهزارم مالزی و کره جنوبی و ترکیه به مردم خدمت کنید راضی ایم !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
ترکیه با اردوغان کم کم به قههرا خواهد رفت
بی خیال این حرف ها بالاخره فردوسی پور برگشت یا بازم شایعه س؟ بابا یه نود رو داشتیم نگاه می کردیم از سیمای میلی اونم از ما گرفتید حداقل تو این قرنطینه اجباری بذارید دلمون خوش باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
ماهوارتو ببین با ماست و موسیر
فریب بازی مجلس و دولت را نمی خوریم
رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
حرفت یادت باشه
نویسنده نوشته که ترور و وقایع رو به برجام ربطی نداره البته تا حدووی درست میگه ولی قرار شد با اومدن برجام به کشور دیگه این جور خبر ها در رسانه منعکس نشه و اوضاع کشور عادی بشه ولی اوضاع خوب نشد بدترم شد و همون نویسنده در یه جای دبگه نوشته که باید در مورد تسلیحات با کشور های ثالث مذاکره بشود این حرف هم غلط اندر غلط شما کدوم کشور مستقلی رو سراغ دارید که در مورد تسلیحات نظامیش بیاد توضیح بده آمریکا بالغ بر ۸۰۰۰ کلاهک هسته ای که توان نابودی چندین سیاره رو داره با این منطق چرا هیچ وقت کسی بهش نگفته که این همه تسلیحات به چه دردت میخوره یا اسرائیل تاحالا کشوری در مورد تسلیحات هسته ایش ازش توضیحی خواسته
جناحهای سیاسی به تنها چیزی که فکر نمی کنند معیشت مردم است
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
آقای روحانی ریاست محترم جمهور



بنده بعنوان یک هموطن و یک شهروندی که به شما رای دادم وظیفه ام ایجایب میکنه که تا خرداد حداقل ماهی یکبار به شما یاد آوری نمایم که چیزی به صباح نمونده لطفا موقیعت رو براحتی به نفع حزب رقبای دیگه از دست ندهید و برآن عهدی که با هموطنانانتون که بسته اید هیچ وقت و به هیچ قیمتی از دست ندهید.

.....
عربستان که این روزها برای برقراری رسمی ارتباط دیپلماتیک و آشکار کردن ارتباطات دیرینه اش با تل آویو توسط آمریکا تحت فشار است، " از دست رفتن یک دانشمند مسلمان را خسارتی برای تمام امت اسلامی می داند" . این مطلب توسط عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل گفته شده است. البته او در ادامه خواهان " عدم تشدید تنش و واکنش های احساسی " شد. آیا این خواهش برای آرام کردن تهران، دستور تل آویو به متحدین منطقه است یا نجات ریاض از برنامه انتقام سخت تهران؟
وطن امروز به دلالا ۲۰ داد
واقعیت اینه که الان عامل تعیین کننده در ایران نه مصوبات مجلس که انتخاب بایدن و تصمیمات بایدن است
این عزیزان منظور بدی نداشتند ، فقط میخواستند قیمت سکه و دلار پایین تر نیاید و شواهد نشان می‌دهد که تا کنون موفق هم بوده اند
خراسان هم به جمع طلا خریدگان پیوسته یا چون از مشهد منتشر میشه گرونی این دو روزه بعد تصویب رو ندیده و حالا نگران معیشت مردم شده؟
اگه تحریم خوبه چرا ژاپن و سویس و نروژ و ترکیه از کره شمالی و ونزوئلا بهترن؟
اگه این طرح جواب نداد آیا مجلس پاسخگو هست؟ یابازهم تقصیرها را گردن دولت می اندازه؟ شما هر طرحی می خواهید تصویب کنید فقط فکر معیشت مردن را هم بکنید.
تیترهای هماهنگ روزنامه های زنجیره ای مدافع برجام در مقابل مجلس راببینید
باید به این حضرات گفت چه بخواهید وچه نخواهید چه خوشتان بیایید چه نیاید مجلس در راس امور است و بارای قاطع نمایندگان ملت راه یکطرفه برجام بسته شد !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
خواهیم دید مجلس کجای امور است. جوجه رو اخر پاییز میشمرن
تیترامروز یکی ازجراید:
روحانی : اقتصاد ایران دشمن راعصبانی کرده !!!!!
جناب روحانی ممکن است دقیقا بفرمایید کدام قسمت از اقتصاد ایران دشمن راعصبانی کرده ؟
بر اساس کدام پارامتر اقتصادی واجتماعی این ادعا رامطرح میفرمایید؟
نرخ تورم ؟؟!!!
نرخ بیکاری ؟؟!!!!
نرخ رشد اقتصادی ؟؟؟!!!
وضعیت تولید وبنگاههای تولیدی؟؟؟!!!!
خط فقر ۱۰ میلیون تومانی؟؟؟!!!
امار طلاق و خودکشی ؟؟؟!!!
امار بزهکاری وسرقت ؟؟؟!!!
لطفا واضح و شفاف سخن بگویید تا ما مردم عامی هم متوجه فرمایشات شما بشویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
لطف کنید روحیات ایشونا آزرده خاطر نکنید وگرنه ممکنه یه گشایش دیگه ای بدن و...ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
ازاین دورت دراین ۸ سال جز حرف های قشنگ وادعای رونق اقتصادی وبهبود وضعیت زندگی مردم چیزدیگری ندیدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
شاید منظور از دشمن من باشم.آخه اقتصاد ایران مرا خیلی عصبانی کرده
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
سینه چاک بورس هم بوده یا نه اقای دلال؟
برخی بیشتر نگران پول فرزندان خودشون هستند که بیشترین منفعت را در این چند سال از تحریم بردن
جاده یکطرفه تعهدات برجامی با اقدام قاطع و غرورافرین مجلس بسته شد
درود برمجلس غیرتمند و انقلابی ایران
این همان مجلسی است که میتواند وباید در راس امورباشد
همانطور که پیشبینی میشد بورس ازامروز نزولی شد البته بانگاه به نمودار روند تلاش برای مثبت کردنش را به وضوح میتوان دید
آقای یوسفی آرامش می گویند مجلس باید اجازه دهد دولت نسبت به مذاکره با آمریکا یعنی دولت جدید ادامه به دهد عزیز مگر دولت با 5+1 مذاکره نکرد نتیجه چه شد نمایندگان محترم دولت که کارشناس برجسته هم بودند نتوانستند مفاد قرادادرا خوب بخوانند وبه بینند در مفاد برجام چه نوشته شده است به سوال های منتقدان هم جواب ندادن وفقط توهین نصیب منتقدان کردن آیا این مذاکره شد که وقتی ترامپ دیوانه رییس جمهور شد به آسانی از بر جام خارج شد وایرا ن نتوانست کاری به پیش به برد پس مجلس با مذاکره مخالف نیست فقط باید کسی مذاکره کند که با دولت های غرب وامریکا بده بستان نداشته باشد وقوی باشد واز دفاع حق و حقوق ملت کوتاهی ننمایند ودر ثانی مصوبه مجلس راه را برای دولت باز کرده تا چانه زنی نماید وحقوق ملت را از 5+1 دریافت نمایند که از حقوق خود در این مدت سه سال نتوانستند بگیرند وملت را به بیچارکی کشاندندو بیچاره کرده اند آیا این دولت قابل اعتماد به مذاکره است
پرونده هسته ای نباید دست دولت می افتاد. انگیزه دولتها در افق ۴ ساله تعریف شده. برای همین تو مذاکرات امتیازات زیاد دادیم و منفعت درخوری نصیبمون مشد. الان که هملا هیچی. پرونده هسته ای باید از دست دولت و وزارت خارجه در بیاد. در انتخابات جدید هر کی میخواد بیاد باید برنانه اقتصاد مبتنی بر وجود تحریم ارایه کنه.
به نظر من خود مقام معظم رهبری بر چگونگی معیشت مردم و راهکارهای برون رفت از این وضعیت وقوف کامل دارند و در همه سخنرانیهای خود همواره بر آن تاکید داشته اند ‌واگر به تاکید ایشان به منابع داخلی و اقتصاد مبتنی بر آن تکیه کنیم بیشتر مشکلات حل خواهد شد، اما نگاه به مصوبه اخیرمجلس از نظر دولت و دیگر منتقدان این است که این طرح کمکی به برون رفت از این وضعیت نخواهد کرد. در مقاله روزنامه خراسان از لفظ انشاالله در مورد کارایی این طرح استفاده شده است که جای اما دارد. اینکه هر چیزی در پناه استمداد از خداوند باشد جای هیچ شک و شبهه ای نیست و‌گزاره صحیحی میباشد اما در فرهنگ ما ایرانیان وقتی از این لفظ استفاده میشود معمولاً معنی دیگری مستفاد می شود و آن اینکه، شاید بشود. اگر دقت کرده باشید در تمام بیانات مقام رهبری همواره به کمک و یاری خداوند در کارها به عنوان وعده الهی تاکید و تکرار میشود. ایشان هم معنی انشاالله را خوب می دانند و هم معنی مجازی آن در فرهنگ گفتاری و نوشتاری لذا تا آنجا که حافظه من یاری می کند ایشان کمتر از این کلمه استفاده می فرمایند. اقلاً اصولگرایان در سخن و نوشتن به ایشان نأسی کنند که به صلاح نزدیکتر است.
روحانی: به دستور! ستادملی مبارزه باکرونا برای ارایه لایحه بودجه به مجلس نرفتم !!!
جناب روحانی !
مگرخون شما از خون من ودیگر ایرانی ها که هرروز مجبوریم در محل کارمان حاضربشویم و سوار وسایل نقلیه عمومی مثل مترو اتوبوس وتاکسی بشویم رنگین تراست ؟؟!!!
ایا جان شماازجان ان کارگرشریفی که مجبوراست هرروز در محیط کارخانه یا ان پزشک وپرستاری که مجبورهستند درمحیط بشدت الوده بیمارستانها حاضر بشوند عزیزتر و ارزشمندتراست؟!!!
جناب روحانی حداقل در چندماه باقیمانده دولتتان سعی کنید چهره و وجهه مثبتی از خود بجای بگذارید
امروز (چهارشنبه ۱۲ اذر) چند باربورس منفی شد به زور مثبتش کردند اما اخرساعت بازهم منفی شد واینبارننوانستند مثبتش کنند
ازاین به بعد اوضاع بورس همینه ودربهترین حالت فقط درجا خواهد زد
مجلس با این تعصب بی جا و بی منطق پدر مردمو دراورده مجلس با لقو تحریمها مخالف است با این طرز تفکر ...کلا این مجلس با دنیای امروز ساز مخالف میزند خدا رحم کنه به این مردم بدبخت که هر روز بدبختر میشه
کلا اصولگرایان تندرو با رفع تحریمها مخالف هست
تابناک لطفا این تبلیغات شناور را حذف کن!!!!!!!!!!!!
تبادل جاسوس اسرائیلی آنها را جری تر کرد
چند روز قبل بر سر تبادل یک جاسوس صهیونیست با استرالیا و تایلند مذاکره می کنیم که قاعدتا آنها را باید نمایندگان اسرائیل و استکبار جهانی دانست چرا که خودشان در این موضوع ذینفع نبوده و نیستند.
تایلند که تحت فشار آمریکا تجار بی گناه ایرانی را بازداشت کرده بود با فشار استکبار، در این مذاکرات حاضر می شود و عملا تبدیل به نماینده صهیونیزم جهانی می شود. استرالیا هم که خودش بخشی از این سیستم استکباری است.
ولی چرا ما با اینها مذاکره می کنیم و مجلس نسبت به آن سکوت می کند؟
چرا جاسوس فراخطرناک اسرائیلی را آزاد کردید تا آنها فکر کنند هر اتفاقی هم که بیفتد با یک گروگان گیری نسبتا ساده در کشور ثالث، و مذاکره جاسوسش را ازمجازات در ایران رهایی می بخشد.
شما ی قانون سرسخت واسه دلالا و احتکار کنندها و قاچاقچیان بذارید، حالا برجام بمونه واسه 10سال دیگه، ما نمیخوایم،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار