بازدید 42860
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۲ آذرماه

ژنرال‌ها گروهبان هم نبودند! /حساب اردوغان از حساب ترکیه جداست / بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم

واکنش قالیباف به گفته‌های حناچی؛ شکایت می‌کنم، پای اردوغان روی خط قرمز و واکنش‌ها به آن، شیخ الوزرا به «پاستور» می‌رود؟ چهار راهکار گره‌گشا برای جبران کسری بودجه دولت، پارلمانی یا ریاستی؟ مساله این نیست، علی دایی از ایران می‌رود؟ ورود رسمی کارگزاران به انتخابات ۱۴۰۰، وحدت ملی ایران پاسخ قاطع به نوعثمانی‌گری اردوغان و بزرگترین مزایده تاریخ ایران از سهم مستاجران کشور! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۱ 12 December 2020

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۲۲ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که خواندن بخشی از یک ترانه فولکلور آذری( آراز آراز) توسط اردوغان در مراسم رژه پیروزی جمهوری آذربایجان و واکنش‌های اعتراض آمیز ظریف و برخی دیگر از سیاسیون، بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های امروز داشته است. بیشتر روزنامه‌ها با گنجاندن تصویری از رئیس جمهور ترکیه با عناوینی همچون پای اردوغان روی خط قرمز (اعتماد)، خواب‌ آشفته اردوغان برای ارس (شرق)، آقای اردوغان! منصف باش (آفتاب یزد)، آذربایجان عزیز ما (ایران) و سلطان توهم (جوان) این موضوع را برجسته کرده اند.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


حساب اردوغان از حساب ترکیه جداست

«جهان‌صنعت» طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان حساب اردوغان از حساب ترکیه جداست، نوشت: این نقل قول دست‌کم در ایران نامدار شده است که دوست خوب حتی برای انسان از برادر هم بهتر است و بسیار سفارش می‌شود که آدمی با دوستان خوب نشست و برخاست کند. از آن سو نیز این قول مشهور هم وجود دارد که رفیق بد آدمی را از راه درست زندگی دور می‌کند و می‌تواند آتش بر زندگی‌ها بریزد. عین همین دو نقل مشهور را می‌توان به جوامع و کشور‌ها نیز نسبت داد.
کشور‌های هوشمند را می‌توان از انتخاب دوستان و همراهان شناخت و فهمید دولت یک کشور تا چه اندازه در این مساله مهارت دارد.

ژنرال‌ها گروهبان هم نبودند! /حساب اردوغان از حساب ترکیه جداست/بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم
در دنیای سیاست نیز این نقل‌قول بسیار شنیده و خوانده می‌شود که دوست و دشمن همیشگی نداریم و دوستی و دشمنی با کشور‌های دیگر باید بر پایه نخست دور ماندن از آسیب احتمالی یک کشور و دوم میزان مفید بودن یک کشور در دادوستد باشد. بدیهی است در جوامع انسانی همسایه‌ها در گام نخست باید در صف اول دوستی جای داشته باشند، زیرا منافع آن‌ها بیشتر از منافع با دیگران به هم گره خورده است. اما این نزدیکی مرزی و فیزیکی معیار درستی برای دوستی نیست و باید به مسائل دیگر توجه کرد. شوربختانه ایران، اما از نظر داشتن همسایه‌های مهربان و همسایه‌هایی که بتوان روی دوستی مفید و بدون محاسبه‌گری‌های صرفا مادی یکجانبه و خودخواهانه حساب باز کرد، چندان خوش‌اقبال نبوده و در حال حاضر نیز این کاستی تا اندازه‌ای خودنمایی می‌کند. حالا خوشبختانه رژیم مستبد و دیکتاتور ساخته حزب بعث عراق از این کشور بیرون رانده شده و احتمال اینکه ایران از ناحیه عراق با دردسر تازه‌ای روبه‌رو شود، کمترین میزان در تاریخ معاصر را تجربه می‌کند. شوربختانه روسیه و آذربایجان به دلیل اینکه رقیب ایران در نفت و گاز هستند نمی‌توانند با ایران رفیق باشند، اما می‌توان انتظار داشت تنها رقیب باشند و به ایران آسیب بلندمدت نرسانند. در میان همسایه‌های ایران، اما کشور ترکیه مناسبات ویژه با ایران داشته و دارد و در چهار دهه تازه‌سپری‌شده از شرایط سیاست خارجی ایران بیشترین نفع را برده است. ایران و ترکیه سطح مناسبی از تجارت را در همه این دهه‌های تازه‌سپری‌شده داشته و دارند و از دوران سخت جنگ‌های دوره عثمانی و صفویه بسیار دور هستند. ایران همواره به ترکیه به ویژه به حزب حاکم بر این کشور به دیده دوست و همراه کم‌آزار نگاه کرده و در هر بستری که توانسته، از این همسایه بسیار قدیمی به ویژه در مناسباتش با اروپا پشتیبانی کرده است.


اقتصاد ترکیه که در این سال‌ها بسیار با شتاب رشد کرده است در همه بازار‌ها رقیب ایران بوده و هست و با لابی‌گری سیاسی و نیز با دامپینگ‌های دولتی بازار‌های بسیاری را از چنگ ایرانیان بیرون آورده است، اما ایران بردبار و مداراجو بوده و راه‌های تنش با این همسایه را هرگز باز نگه نداشته است. به نظر می‌رسد، اما اردوغان حالا در اوج طردشدگی از اتحادیه اروپا و در حالی که مناسباتش با آمریکا نیز به سیه‌روزی گرایش دارد و نیک می‌داند که روسیه هرگز با ترکیه دوست نخواهد شد، به جایی رسیده است که برای کسب محبوبیت سیاسی و جلوگیری از زوال حزب عدالت و توسعه راه‌های تازه را برای درگیر شدن باز می‌کند تا کاستی‌های اقتصادی‌اش دیده نشود. ایرانیان امیدوارند اردوغان در سخنرانی باکو غفلت کرده باشد و از سر عمد و با راهبرد باز کردن یک مسیر تازه برای درگیری، سخنانی خارج از عرف دیپلماتیک نگفته باشد. باید با ترکیه مدارا کرد و حساب رهبر امروز این کشور را از کشور ترکیه و همسایه دیرین جدا کرد.


ژنرال‌ها گروهبان هم نبودند!

سید محمد بحرینیان در سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان ژنرال‌ها گروهبان هم نبودند! نوشت: این روز‌ها در ادبیات دولتمردان، جای علت و معلول در مسئله تورم تغییریافته است. رشد قیمت ارز عامل تورم بیان می‌شود، درحالی‌که قیمت ارز معلول تورم است. اما خود تورم نیز معلول عامل رشد نقدینگی و رشد نقدینگی معلول چاپ یا خلق پول است. خلق یا اصطلاحا چاپ پول تحت تأثیر سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی و دولت است؛ لذا سیاست‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خود دولت، عامل رشد پول، رشد نقدینگی، تورم و رشد قیمت دلار است. بااین‌حال دلیل آدرس غلط دولت در عامل تورم و رشد دلار مشخص نیست.


چهار. دولت به طرق مختلف در حال خلق پول برای جبران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ است. برداشت ۷۵ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی که مستقیما منجر به خلق و چاپ پول می‌شود، انتشار ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق پیش‌فروش نفت که عملا ماهیت درآمد ندارد، بلکه بدهی است و درنهایت انتشار بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق. روش اول، خلق پول مستقیم است و دو روش آخر، به‌طور غیرمستقیم منجر به خلق پول می‌گردد. دولت مسیری ساده برای دور زدن ممنوعیت استقراض از بانک مرکزی در پیش‌ گرفته است.
از یک‌سو اوراق را منتشر کرده و عمدتا به بانک‌های دولتی می‌فروشد، سپس بانک مرکزی از دو زاویه می‌تواند کسری بودجه دولت را با خرید اوراق تأمین نماید. از یک‌سو با قبولی اوراق دولتی به‌جای سپرده قانونی، اجازه خلق نقدینگی را به بانک‌ها می‌دهد و از سوی دیگر، با خرید اوراق تحت عنوان عملیات بازار باز، با یک دور چرخش، خلق پول پرقدرت بانک مرکزی به دولت می‌رسد. همه این مسیر‌ها مستقیما به رشد تورم منجر می‌شود. پایه پولی در ماه‌های گذشته به رقم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و اقدامات بودجه می‌تواند به رشد ۵۰ درصدی پایه پولی و همین میزان رشد نقدینگی و تورم بافاصله‌ای کوتاه در سال ۱۴۰۰ منجر شود.

ژنرال‌ها گروهبان هم نبودند! /حساب اردوغان از حساب ترکیه جداست/بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم
پنج. بودجه کل کشور با اهداف برنامه توسعه و حتی سیاست‌های بودجه‌نویسی ۱۴۰۰ سازگاری ندارد که پیش‌ازاین نمونه‌هایی از آن ذکر شد. درحالی‌که نرخ تورم در ۶ ماهه اول، از هدف تورمی کل سال ۹۹ عبور کرده، رئیس‌کل بانک مرکزی از هدف‌گذاری مشابهی برای سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و از سوی دیگر، بودجه مبتنی بر استقراض و بدهکار کردن دولت آینده است.
عمق اشکالات بودجه ۱۴۰۰ در حدی است که شاید حتی تائید کلیات آن در مجلس، به صلاح نباشد. اگر خاطره تلخ سیف، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در تعیین نرخ ۴۲۰۰ برای ارز را خوانده باشید، از حرف‌های اخیر رئیس‌جمهور در اعلام عدد ۱۱ هزار تومان برای دلار در سال آینده، واهمه بیشتری پیدا می‌کنید. لایحه بودجه ۱۴۰۰، برگ آخر دفتر اقتصادی مدعیانی است که قرار بود برای مشکلات کشور، راه‌حل‌های ۱۰۰ روزه داشته باشند، همان‌ها که در سال ۹۲ و در آغاز دوره مدیریت خود می‌گفتند «وقت آن رسیده که گروهبان‌ها بروند و ژنرال‌ها بیایند.»

 

بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم


محسن هاشمی‌رفسنجانی طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم نوشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با حواشی فراوان ازسوی دولت تقدیم مجلس شد و با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد سال آینده و تغییر دولت در مرداد، عملا بخش عمده قانون بودجه ۱۴۰۰ باید ازسوی دولت آینده اجرا شود. از ویژگی‌های بودجه سال آینده، افزایش پارامتر‌های نامعینی در ارکان بودجه است، نرخ دلار در این بودجه از ۴۲۰۰ تومان تا فروش به نرخ بازار ازسوی بانک مرکزی که در سال ۹۹ تا بیش از هفت برابر نرخ رسمی ارز افزایش یافت، متغیر است؛ یعنی مبلغ فروش ارز ازسوی دولت از چهار تا ۳۰ هزار تومان متغیر است و میزان فروش نفت از ۳۰۰ هزار بشکه تا دو میلیون بشکه می‌تواند تغییر کند، این میزان نوسان در درآمد دولت، به معنای آن است که داشتن بودجه سالیانه یا نداشتن آن چندان تفاوتی برای اقتصاد کشور ندارد و فعالان اقتصادی دچار سردرگمی و تلاطم شدیدی هستند که مانع برنامه‌ریزی بلندمدت و فعالیت‌های اصولی می‌شود.

البته نمی‌توان همه تقصیر این سردرگمی را بر دوش دولت گذاشت، بلکه به زبانی باید گفت که کشور دچار نوعی بلاتکلیفی شده است، بلاتکلیفی ناشی از تناقض شعارها، شعار رسیدگی به معیشت عمومی و شعار ماجراجویی در صحنه بین‌المللی، شعار اقتصاد مقاومتی در مقابل میدان‌داری دلواپسان که مانع سرمایه‌گذاری در اقتصاد می‌شود.

ژنرال‌ها گروهبان هم نبودند! /حساب اردوغان از حساب ترکیه جداست/بودجه بلاتکلیف اقتصاد سردرگم
مضاف بر این اگر به تقسیم لایحه بودجه ۹۹ توجه کنیم متوجه ابعاد تازه‌تری از مسئله می‌شویم، سهم اعتبارات عمرانی در بودجه ۹۹، هفت درصد بودجه عمومی و سه درصد کل بودجه یعنی ۷۰ هزار میلیارد تومان است که معادل ۳۰۰ میلیون دلار است. این رقم کمتر از یارانه نقدی دولت و در حد بودجه عمرانی کشور در سال‌های دفاع مقدس است، البته در سال ۹۹ حتی همین بودجه مصوب نیز تخصیص نیافت و سازمان برنامه کسری بودجه را با کاهش بودجه عمرانی جبران کرد.


این شرایط به معنای توقف و حتی پسرفت سرمایه‌گذاری دولتی و ملی در کشور است، چراکه نرخ استهلاک پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام بیش از بودجه اختصاص یافته است و وقتی به بی‌ثباتی در بازار توجه می‌کنیم، درمی‌یابیم که عملا بخش خصوصی نیز با این نوسانات شدید در ارزش پول ملی و کاهش امنیت اقتصادی، به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و کارآفرین، سرمایه خود را در ارز، طلا و سفته‌بازی در بازار مسکن و خودرو متمرکز می‌کند.


حال با این شرایط می‌توان سخن از تحقق اقتصاد مقاومتی گفت؟ اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به درآمد نفتی، نیاز به امنیت و ثبات اقتصادی و حمایت از بخش مولد اقتصاد دارد.
راه‌حل مشکلات اقتصاد ایران باید درونی باشد نه متکی به بیگانه، اما تکیه به توانمندی داخلی نیز مغایر با ماجراجویی و ایجاد ناامنی در اقتصاد و بازار‌های سرمایه‌گذاری است.


تقویت ارزش پول ملی، افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی، هدایت سرمایه بخش خصوصی از واسطه‌گری و بازار‌های مخرب به حوزه‌های مولد و کارآفرینی اولویت‌های اقتصادی کشورند، اما همه این‌ها در گرو ثبات اقتصادی و یکپارچه‌بودن سیاست‌های قوای سه‌گانه و نهاد‌های مؤثر در تصمیمات هستند که متأسفانه امروز اسیر کشمکش‌ها و تقابل‌های مختلف درون قوه یا بین‌قوه‌ای هستند.


به نظر می‌رسد اگر مسئولان واقعا دغدغه حل مشکلات معیشت عمومی و رفاه مردم را دارند، باید ابتدا کشور را از این بلاتکلیفی خارج کنند و با توافق بر تصمیمات با ثبات، نشانه‌های حرکت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی را به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مخابره کنند تا فضای رونق تولید و کارآفرینی، جایگزین رونق دلالی و رکود تولید در کشور شود، در غیر این صورت سقوط ترامپ یا هر فرصت دیگری در سیاست خارجی در بهبود شرایط اقتصاد ایران تأثیر چندانی نخواهد گذاشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۳
دیروز برای خرید به یکی از فروشگاه ها رفتم لیست خریدم باز هم از هفته پیش گرانتر بود! یعنی این سربالایی قیمت ها تا کجا قراره پیش بره؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
در تمام این سالها که ایران تحریم بود تنها ترکیه و همین اردوغان بود که این تحریم ها رو محکوم کرد و راه تنفس ایران را باز نگه داشت
کی گفته حساب اردوغان از ملت ترکیه جداست؟ تا کی می خواهید شعار بی پایه و اساس بدهید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
نه پس ترکیه رو هم از لیست دو سه تا دوستمون کم کنیم به لیست چند ده تا دشمنمون اضافه کنیم!!!!
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
دقیقا.اردوغان خوب ویا بد دارد از شرایط منطقه ونابسامانی سیاست خارجی ایران نهایت سواستفاده را میبرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
حساب اردوغان از ملت و ارتش و وطن پرستان ترکیه جداست و در فردای ترکیه که همسایه خوب ایران بوده جایی نداردو الحق ایران هم همسایه ایده آل ترکیه بوده و به امنیت و پیشرفت یکدیگر کمک کرده اند
این کارهای اردوغان تقدیم ب فرد و افرادی ک با افتخار میگفتن ما اردوغان را از کودتا نجات دادیم
بفرمایید اینم نتیجه یه دستپخت دیگتون
بی کفایتی مدیران، عامل تمام بدبختی ها از جمله تورم، بیکاری، فساد اداری، اختلاس، رانت و از بین رفتن سرمایه های مادی و معنوی کشور است!
بودجه بلاتکلیف و سفره خالی و خالی تر از همیشه ی مردم... گرانی هایی که روز به روز بیشتر می شود و هیچ کس پیگیر نیست... دیگه نون پنیر هم داره غذای لاکچری می شه، نیمرو هم همین طور... حتی نون و ماست... به کجا داریم می ریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
خودشون میگن از آلمان هم بهتر مدیریت کردیم. کسی اونا رو پاسخگو نمیکنه ، کافیه کمی به مردم گوش بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر افزایش حقوق و طرح همسان سازی حقوق هستند
و با فقر و گرانی و بیماری بشدت گرفتار هستند
کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک کمک
اقای بحرینیان! کلاً در اشتباهی. اقتصاد ما نفت محور است عزیز دل. وقتی نفت صادر نکنیم‌ ارزی هم در کار نیست. وقتی ارز کم‌داشته باشیم طبعاً قیمتش بالاتر می رود. صادرات غیر نفتی هم به یمن سیاست چهل ساله حال و روز خوبی ندارد. صنعت ما هم برای ادامه حیات نیاز به واردات مواد اولیه دارد. که همه این ها منجر به بالا رفتن قیمت دلار می شود. همه این اتفاقات از نتایج تحریم است و ارتباطی به گروهبان و ژنرال ندارد. به قول برخی کاربران تابناک التماس تفکر!!
به بهانه بالا رفتن اقتصاد (برجام) اقتدارمان را پایین اوردند
حالا نه اقتصاد مانده نه اقتدار !!!!!!
بودجه عمرانی کشور معادل بودجه ی عمرانی در زمان جنگه، درحالیکه تهدید نظامی در مرزها که تمام توان و تمرکز یک کشور را می گیرد، وجود ندارد.
دولت کاملا امور کشور را رها کرده و طرح و برنامه ای ندارد و طرح و برنامه ای را پیش نمی برد.
سو مدیریت و عدم برنامه ریزی بلند مدت باعث شده تا مشکلات متعددی برای کشور ایجاد شود، دولت برای کنترل نابسامانی های گسترده اقتصادی که خود عامل آن بود، نیز به دنبال بدهکار کردن دولت بعد و مسائلی مثل پیش فروش کردن نفت بود که بهتر بود اگر قرار است دولت بعدی بدهکار باشد برای طرح و پروژه هایی باشد که مشکلی از مشکلات مردم را کم کند و نه برای نفت آماده.
اتفاقا کل ترکیه مثل عردوغان فکر می کنند
کلیات لایحه بودجه دارای اشکالات اساسی است، اما ادعا می کنند کاملا مطابق با نیازهای کشور برنامه ریزی شده است.
اگر شفافیت در سایر امور دولت هم وجود داشته باشد، مسائل بسیار زیادی وجود دارد که باید پاسخگو باشند.
من از مسئولین محترم وزارت امور خارجه و همچنین اصحاب رسانه تعجب میکنم که یک شعر فولکولریک را که میتوان بسیار مثبت هم تفسیر کرد را بهانه قرار داده و پیغام ها و تیترهای حتی توهین آمیز درج کرده اند! چرا پیشنهاد پلتفرم ششگانه که از طرف اردوغان حتی با دعوت از ارمنستان در کنار ایران و روسیه و گرجستان و آذربایجان و ترکیه و پیشنهاد همکاری منطقه ای که در همان روز ارائه شده را نادیده گرفته ولی بخاطر یک شعر بهانه جویی و دشمن تراشی میکنند.
متاسفم که نگارنده مقاله وتابناک عزیز از شعار دادن خسته نشده اند
عزیز من در عالم سیاست دوستی معنایی ندارد انچه مهم است منافع ملی است وخود این حصول منافع ملی عامل تقویت ماندن یک فرد بر قدرت است
اردوغان وهر دولت مرد دیگر به فکر منافع ملی وشخصی خود هستند اردوغان اگر بقول معروف پاش بیفته به ناتو هم رحم نمیکنه البته اگر بتواند ولی او یک سیاستمرد باج گیر است که از هر موقعیتی باج میگیرد شواهد این امر در منطقه زیاد است
او هر گز یک سیاستمدا متفکر نبوده وشرایط کشور ما وقاچاقی که از ایان به ترکیه واز ترکیه به ایران میشد اقتصاد ترکیه را رونق بخشید
در جنگ ارمنستان هم به خاطر خطای سیاسی ارمنستان در گذشته باعث شد روسیه حمایت کامل ازش نکند وگرنه ترکیه خودش سالهاست درگیر کوچکترین مشکلات قومی خود است ونتوانسته راه حلی بران پیدا کند تا چه رسد به اینکه به داد اذربایجان برسد با این پزها میخواهد عوام فریبی گند ودنیا میداند که وزن دولت ترکیه در باجگیری است نه سیاست های مدبرانه حاکمان ان
بگذریم که دولتمردان ماهم در این عصر کم بی تقصی نبوده اند
مراقب مثلث ترکیه اذربایجان اسراییل باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
شرم بر اردوغان
هیچ زمانی در ۴۲ سال گذشته، اوضاع اداره کشور
و اوضاع فلاکت بار اقتصادی و روحیه مردم
به این بدی و نابسامانی نبوده است
اردوغان یک ادم منافق صفت است و سیاست خارجه مشخصی ندارد از هرجا برایش نفعی بیاید میلش به انسو میرود و جنین سیاستی شکننده است و قطعا شکست خواهد خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
هر کسی باید به فکر منافع ملی کشورش باشد.
درود بر ملت تورک
آقای رسالت قیمت ارز معلول تورم نیست... معلول سیاستهاست و تورم هم معلول قیمت ارز هم سیاستهای غیر علمی و احساسی اقتصادی ، سیاسی و ... است
حساب اردوغان جداست چون اردوغان پانترک خوب است ولی درصداز مردم ترکیه پانترک بد (گروهک تروریستی گرگهای خاکستری) هستند و بشدت راسیست و نژادپرست و دنبال کشورگشایی و نسل کشی. جنگ اخیر ارمنستان واقعا نبرد حق بود؟
سلام
آقای اردوغان کت به دکمه میدوزی یا دکمه به کت
کجا را میخای به اتحادیه اروپا وصل کنی؟
با سلام و احترام
بازرسی کل کشور، سازمان های نظارتی لطفا به وضعیت شرکت مهاب قدس رسیدگی فرمایید. شرکتی که موفقیت های بزرگی در صنایع آب و انرژی کشور داشته است این روزها وضعیت خوبی ندارد. مدیریت ضعی این شرکت را در معرض آسیب های جدی قرار داده است. وَ لاَ تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ‌ الَّتِي‌ جَعَلَ‌ اللَّهُ‌ لَکُمْ‌ قِيَاماً . اموال این ملت مظلوم را در ختیار مدیران نالایق قرار ندهید. قراردادهای خوب را با شرایط سفیهانه به ابطال می کشانند و نیروهای متخصص و دلسوز را خانه نشین کرده اند.
پدرم مخالف بـرجــام بود.
پدرم مخالف بـرجــام بود.
خواهشمندم خواهران درحضور مردنامحرم از جوراب ضخیم بجای جوراب نازک زنانه پانما دررنگ های مختلف استفاده نمایند.
دستگاه دیپلماسی عجولانه عمل کرد و تحت تاثیر متعصبین فارس ها قرار گرفت بنظرم اردوغان اگر منظوری داشت و یا نداشت دستگاه دیپلماسی کشور بنفع اردوغان و بضرر ایران رابطه ایران و اذربایجان را آشفته کرد و مردم دو طرف را نسبت به قضیه حساس کرد. باعث شد روزنامه های مهم جهانت از این قضیه رو پوشش بدن وخیلی از مردم دنیا تازه فهمیدن که آذربایجان مثل کره و آلمان شرقی و غربی دو قسمت بوده
آذربایجان عزیز!کردستان عزیز!خوزستان عزیز!بلوچستان عزیز!مردم ایران عزیز!!خوب باعزیزعزیزگفتن که فایده نداره به این مملکت ومردمانش برسید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر